Diplomatian epäonnistuminen ennen vuotta 2022 johti Ukrainan sotaan

Anonyymi-ap

Jotkut analyytikot katsovat, ettei Yhdysvallat ottanut Venäjän turvallisuusvaatimuksia vakavasti loppuvuodesta 2021.

Argumentti: Yhdysvallat kieltäytyi keskustelemasta Ukrainan pysyvästä puolueettomuudesta, mikä olisi voinut estää hyökkäyksen.

"Proksysota" (Sijaissota) -tulkinta
Hyökkäyksen alettua Yhdysvaltoja on syytetty sodan pitkittämisestä.

Argumentti: Yhdysvallat käyttää Ukrainaa heikentääkseen Venäjää strategisesti ilman omia uhrilukuja. Asetoimitusten katsotaan estävän rauhanneuvottelut..

Yhteenveto
Valtaosa kansainvälisestä yhteisöstä ja YK:sta katsoo, että vastuu sodasta on yksinomaan Venäjällä, koska se rikkoi kansainvälistä oikeutta hyökkäämällä suvereeniin maahan. Yhdysvaltojen politiikkaa voidaan kuitenkin kritisoida siitä, ettei se pystynyt tai halunnut rakentaa sellaista eurooppalaista turvallisuusjärjestelmää, joka olisi estänyt konfliktin kärjistymisen.

----
Tarvitaan siis uusi eurooppalainen turvallisuusjärjestelmä. Venäjä sitä jo ehdotti 2021.

15

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LOL. Venäjän ehdottama turvallisuusjärjestelmä Euroopassa oli sellainen, että NATO:n pitäisi vetäytyä mm. Baltian maista ja Romaniasta, jotta se olisi voinut hyökätä niihinkin kuten Ukrainaan. Eli täyttä paskaa.

      • Anonyymi00001

        Venäjän ehdottama turvallisuusjärjestelmä Euroopassa oli sellainen, että NATO:n pitäisi vetäytyä mm. Baltian maista ja Romaniasta, jotta se olisi voinut hyökätä niihinkin kuten Ukrainaan. Eli täyttä paskaa.


        Antakaa Venäjän sota-kiimalle tilaa luopukaa Natosta nyt! Buah...hah,,,aaa!!
        Antautukaa koko maailma liittykää Venäjään jos ei muuten niin aseilla sitten ratkaistaan " alue kiistat" natsit mukaan luettuna...Hih,,hiuii! "Nato on Venäjälle turvallisuus uhka" -Venäjä ei koskaan aloita sotia sen aloittaa epäystävälliset maat-

        VENÄJÄ IHANUUKSIEN IHMEMAA- Fasismin ja Propagandan pesä sisältää Kremlin ja Mafian! Täydellinen sananvapaus ja Ihmisoikeudet taataan Venäjällä toisin esim; Euroopassa -joka täysin mätä yhteiskunta-jossa pidetään laittomia vaaleja 👌😂👍


    • Anonyymi00002

      Ukrainan laittoman johdon ylimielisyys ja luotto Naton lupauksiin, sekä diplomatian epäonnistuminen ja jo kauan ennen vuotta 2022 alkanut Fasisti-Natsiryhmien sortotoimet itä-ukrainassa venäjämielisiä kohtaan, johtivat Ukrainan sodan eskaloitumiseen. Nyt Ukrot kärsivät siitä ja menettävät maata.

      Niin se vaan eskaloitui.

      • Sota eskaloitui vain siksi, että Venäjä kuvitteli vuonna 2022 jo olevansa valmis valtaamaan koko Ukrainan.


    • Anonyymi00003

      Venäjä oli kutonut suunnitelmia jo vuosikymmenien ajan. Ukrainan haluttomuus olla vasallivaltio, oli se lopullinen niitti Kremlille.

    • Anonyymi00004

      Kyllä se oli mielestäni niin, että Putinin vaatimukset olivat sellaisia joihin ei Eurooppa ja muut voineet suostua ja se oli Putinin tarkoituskin ja näin hän sai mielestään hyvän syyn hyökätä, mikä tosin meni vähän vituiks.
      Nyt Putin on jäänyt sotansa vangiksi kun sen lopettaminen ilman merkittäviä voittoja on hänen uransa loppu ja pelko vallan menettämisestä ja yllättävästä kuolemasta pitää sodan käynnissä ja aika pelaa hänen edukseen ja jos vaikka keksisi jotain uutta mukavaa?

    • Huomaatko mitä sanoit? "Yhdysvallat kieltäytyi keskustelemasta Ukrainan pysyvästä puolueettomuudesta, mikä olisi voinut estää hyökkäyksen."

      Tämä esittämäsi ajatus sisältää sellaisen viestin, että USAlla olisi ollut joku oikeus neuvotella toisen maan puolueettoamuudesta. Olisiko USAn pitänyt alkaa neuvotella samantien myös Suomen puolueettomuudesta. Eikö asia olekaan niin, että jokainen valtio kuten Ukraina ja Suomi neuvottelevat itse omasta puolueettomuudestaan tai liittolaisuudestaan. Venäjähän loukkasi tässä Ukrainan itsenäistä päätösvaltaa tehdä niin kuin se haluaa. Suomihan onnistui niin tekemään ehkä sen vuoksi, että Venäjällä ei ollut siinä tilanteessa kyseenalaista ja kriisiyttää Suomen ratkaisua.

      Itse asiassa Ukrainan EU- ja Natokysymykset eivät edes olleet kuin yksi syy Venäjän hyökkäykselle. Venäjä kertoi perusteena myös jonkinlaisen denatsifikaation ja demilitarisoinnin eli Ukrainan puolustuskyvyn heikentämisen. Sen lisäksi Venäjältä ja putlerilta itseltään alkoi kuulua näkemyksiä, että Ukraina kuuluu historiallisesti ja etinisesti venäläiseen maailmaan ja että Ukraina pyritään sulattamaan siihen vastoin tahtoaan. Tämä kuulostaa kovin paljon venäläiseltä imperialismilta eikä miltään Nato-kysymykseltä. putler kertoi, että koko Ukraina oli paljolto Leninin ja Hrushtsevin politiikan katastrofaalisia virheitä, jotka nyt korjattaisiin.

      "Yhdysvallat käyttää Ukrainaa heikentääkseen Venäjää strategisesti ilman omia uhrilukuja. Asetoimitusten katsotaan estävän rauhanneuvottelut."

      Tämä argumentti ei näytä ainakaan Trumpin hallinnon aikana pitävän lainkaan paikkaansa. Trump painostaa Ukrainaa sille huonoon rauhaan ja esittää Venäjän argumetteja ominaan. Ukrainan tukemisesta vastaa nyt pääosin läntinen Eurooppa ja USA on paljolti vetäynyt tuesta. Nyt USA on alkanut höllentämään myös pakotteita. Tämä tekee hyvin selväksi, että Venäjä on uhka Euroopan ja myös Suomen turvallisuudelle, ei USAlle. USA näkee ainoana varteenotettavana uhkana Kiinan. Trump saattaa politiikallaan pyrkiä siihen, että Venäjä olisi USAn Kiina-suhteessa neutraali toimija ja antaa nyt sille lahjaksi Ukrainaa ja ehkä muitakin Venäjän läntisiä rajanaapureita puuttumatta asiaan. Se on ehkä näitä Trumpin diilejä eli sopimista Euroopan maiden päiden yli. Itäiselle Euroopalle Suomi mukaanlukien Venäjä on todellinen uhka, joka on muuttunut monta kertaa pahemmaksi Trumpin Venäjä-mielisen politiikan vuoksi.

      • Anonyymi00005

        "Tämä esittämäsi ajatus sisältää sellaisen viestin, että USAlla olisi ollut joku oikeus neuvotella toisen maan puolueettoamuudesta."

        USA päättää ketä Natoon otetaan ja ketä ei.
        Joten oli oikeus tai ei, USA päättää tuon asian.
        Olisi voinut päättää jo 2008, että Ukraina ei tule Natoon. Ja sotaa ei olisi syntynyt.

        "Eikö asia olekaan niin, että jokainen valtio kuten Ukraina ja Suomi neuvottelevat itse omasta puolueettomuudestaan tai liittolaisuudestaan. "

        Ai kuten Kuuba, Venezuela aivan lähellä USAta tai 7000km päässä oleva Iran? Saako liittyä sotilasliittoon, ja ottaa maaperälleen ydinaseita? USA ei tekisi mitään?

        Usko nyt, kaikki mitä Venäjä tekee on 100% sama kuin USA tekee tai teki.

        Täysin uskomatonta hirvikuonon paskaa.


      • Anonyymi00005 kirjoitti:

        "Tämä esittämäsi ajatus sisältää sellaisen viestin, että USAlla olisi ollut joku oikeus neuvotella toisen maan puolueettoamuudesta."

        USA päättää ketä Natoon otetaan ja ketä ei.
        Joten oli oikeus tai ei, USA päättää tuon asian.
        Olisi voinut päättää jo 2008, että Ukraina ei tule Natoon. Ja sotaa ei olisi syntynyt.

        "Eikö asia olekaan niin, että jokainen valtio kuten Ukraina ja Suomi neuvottelevat itse omasta puolueettomuudestaan tai liittolaisuudestaan. "

        Ai kuten Kuuba, Venezuela aivan lähellä USAta tai 7000km päässä oleva Iran? Saako liittyä sotilasliittoon, ja ottaa maaperälleen ydinaseita? USA ei tekisi mitään?

        Usko nyt, kaikki mitä Venäjä tekee on 100% sama kuin USA tekee tai teki.

        Täysin uskomatonta hirvikuonon paskaa.

        "USA päättää ketä Natoon otetaan ja ketä ei.
        Joten oli oikeus tai ei, USA päättää tuon asian.
        Olisi voinut päättää jo 2008, että Ukraina ei tule Natoon. Ja sotaa ei olisi syntynyt."

        Saksa ja Ranska päättivät niin jo 2008. Ja ne pystyivät Ukrainan jäsenyyden estämään.

        "Usko nyt, kaikki mitä Venäjä tekee on 100% sama kuin USA tekee tai teki."

        Täysin uskomatonta hirvikuonon paskaa.

        Ukraina ei ollut hakeutumassa NATO:on eikä NATO pyrkinyt saamaan Ukrainaa jäsenekseen, eikä mikään maa ollut viemässä Ukrainaan asita, saati sitten ydinaseita silloin, kun Venäjä Ukrainaan hyökkäsi ja aloitti tämän rikollisen sotansa valheilla poerustellen.


      • Anonyymi00006
        moloch_horridus kirjoitti:

        "USA päättää ketä Natoon otetaan ja ketä ei.
        Joten oli oikeus tai ei, USA päättää tuon asian.
        Olisi voinut päättää jo 2008, että Ukraina ei tule Natoon. Ja sotaa ei olisi syntynyt."

        Saksa ja Ranska päättivät niin jo 2008. Ja ne pystyivät Ukrainan jäsenyyden estämään.

        "Usko nyt, kaikki mitä Venäjä tekee on 100% sama kuin USA tekee tai teki."

        Täysin uskomatonta hirvikuonon paskaa.

        Ukraina ei ollut hakeutumassa NATO:on eikä NATO pyrkinyt saamaan Ukrainaa jäsenekseen, eikä mikään maa ollut viemässä Ukrainaan asita, saati sitten ydinaseita silloin, kun Venäjä Ukrainaan hyökkäsi ja aloitti tämän rikollisen sotansa valheilla poerustellen.

        Jos Saksa ja Ranska estivät sen 2008, niin miksi asiasta sityen uutisoitu ja se otettiim MAP ohjelmaan, että " joskus pääsee Natoon".

        Olisi pitänyt sopia, että Nato jäsenyyttä ei tule koskaan. Ja vetää CIA pois Ukrainasta.

        Nyt kun näin ei toiminut, Venäjä teki USA tyyppisen ennalta ehkäisevän iskun.
        USAta saa syyttää.

        Toinen ajankohta oli 2021, jälleen olisi voinut USAn kanssa sopia, että Ukraina ei pääse Natoon. Se oli pääasia Venäjälle. Kaikki muut asiat mistä Venäjä halusi neuvotella ei ollut niim tärkeitä vaan sovittavissa.


      • Anonyymi00006 kirjoitti:

        Jos Saksa ja Ranska estivät sen 2008, niin miksi asiasta sityen uutisoitu ja se otettiim MAP ohjelmaan, että " joskus pääsee Natoon".

        Olisi pitänyt sopia, että Nato jäsenyyttä ei tule koskaan. Ja vetää CIA pois Ukrainasta.

        Nyt kun näin ei toiminut, Venäjä teki USA tyyppisen ennalta ehkäisevän iskun.
        USAta saa syyttää.

        Toinen ajankohta oli 2021, jälleen olisi voinut USAn kanssa sopia, että Ukraina ei pääse Natoon. Se oli pääasia Venäjälle. Kaikki muut asiat mistä Venäjä halusi neuvotella ei ollut niim tärkeitä vaan sovittavissa.

        "Jos Saksa ja Ranska estivät sen 2008, niin miksi asiasta sityen uutisoitu ja se otettiim MAP ohjelmaan, että " joskus pääsee Natoon"."

        Siksi, että joskus tulevaisuudessa se jäsenyys voisi olla mahdollista.

        "Olisi pitänyt sopia, että Nato jäsenyyttä ei tule koskaan. Ja vetää CIA pois Ukrainasta."

        Sellaista ei tarvinnut sopia, koska Ukraina itse päätti jo vuonna 2010, ettei Ukraina enää edes hae NATO:n jäsenmaaksi. Miksi CIAN:n olisi pitänyt vetäytyä Ukrainasta, kun GUR ja FSB siellä olivat?

        "Nyt kun näin ei toiminut, Venäjä teki USA tyyppisen ennalta ehkäisevän iskun.
        USAta saa syyttää."

        Kyseessä ei ollut mikään USA-tyyppinen isku, vaan ihan rikollinen hyökkäsy valheilla perustellen. Ukraina ei ollut hakeutumassa NATO:on eikä NATO pyrkinyt saamaan Ukrainaa jäsenekseen, eikä mikä maa olut viemässä Ukrainaan aseita. Venäjän tiltut valehtelevat muka oikeuttaakseen Venäjän rikollisen sodan. Jopa vaikka Ukrainalla tietenkin itsenäisenä maana olisi ollut täydet oikeudet hakeutua NATO:n jäseneksi.

        "Toinen ajankohta oli 2021, jälleen olisi voinut USAn kanssa sopia, että Ukraina ei pääse Natoon. Se oli pääasia Venäjälle. Kaikki muut asiat mistä Venäjä halusi neuvotella ei ollut niim tärkeitä vaan sovittavissa."

        Haha. Pelkkää paskaa. Mikään neuvottelu ei olisi estänyt Venäjää laajentamasta hyökkäystään Ukrainaan. Ja Venäjä esittikin neuvottelujen pohjaksi täysin järjettömiä vaatimuksia saadakseen tekosyyn hyökkäykselleen.


      • Anonyymi00007
        moloch_horridus kirjoitti:

        "Jos Saksa ja Ranska estivät sen 2008, niin miksi asiasta sityen uutisoitu ja se otettiim MAP ohjelmaan, että " joskus pääsee Natoon"."

        Siksi, että joskus tulevaisuudessa se jäsenyys voisi olla mahdollista.

        "Olisi pitänyt sopia, että Nato jäsenyyttä ei tule koskaan. Ja vetää CIA pois Ukrainasta."

        Sellaista ei tarvinnut sopia, koska Ukraina itse päätti jo vuonna 2010, ettei Ukraina enää edes hae NATO:n jäsenmaaksi. Miksi CIAN:n olisi pitänyt vetäytyä Ukrainasta, kun GUR ja FSB siellä olivat?

        "Nyt kun näin ei toiminut, Venäjä teki USA tyyppisen ennalta ehkäisevän iskun.
        USAta saa syyttää."

        Kyseessä ei ollut mikään USA-tyyppinen isku, vaan ihan rikollinen hyökkäsy valheilla perustellen. Ukraina ei ollut hakeutumassa NATO:on eikä NATO pyrkinyt saamaan Ukrainaa jäsenekseen, eikä mikä maa olut viemässä Ukrainaan aseita. Venäjän tiltut valehtelevat muka oikeuttaakseen Venäjän rikollisen sodan. Jopa vaikka Ukrainalla tietenkin itsenäisenä maana olisi ollut täydet oikeudet hakeutua NATO:n jäseneksi.

        "Toinen ajankohta oli 2021, jälleen olisi voinut USAn kanssa sopia, että Ukraina ei pääse Natoon. Se oli pääasia Venäjälle. Kaikki muut asiat mistä Venäjä halusi neuvotella ei ollut niim tärkeitä vaan sovittavissa."

        Haha. Pelkkää paskaa. Mikään neuvottelu ei olisi estänyt Venäjää laajentamasta hyökkäystään Ukrainaan. Ja Venäjä esittikin neuvottelujen pohjaksi täysin järjettömiä vaatimuksia saadakseen tekosyyn hyökkäykselleen.

        Ukrainan Nato jäsenyys olisi pitänyt poistaa kokonaan kaikista mahdollisuuksista heti 2008, koska se oli syy sotaan.


      • Anonyymi00007 kirjoitti:

        Ukrainan Nato jäsenyys olisi pitänyt poistaa kokonaan kaikista mahdollisuuksista heti 2008, koska se oli syy sotaan.

        Ei ollut. Katsos kun jo vuonna 2010, siis neljä vuotta ennen Venäjän rikollista hyökkäystä Ukrainaan, Ukrainan parlamentti teki päätöksen, ettei Ukrainan enää edes pyri NATO:n jäsnemaaksi, vaan pysyy sotilaallisesti liitoutumattomana maana.


    • Anonyymi00010

      Unohtui kertoa, että Venäjä "vihreiden miesten" avulla miehitti Ukrainan Krimin jo 2014. Jatkohyökkäystä Zaporizzan ja Hersonin alueelle osattiin odottaa jo silloin.

      Silti vielä 2014 alussa Venäjä väitti korvat heiluen, ettei venäläisiä joukkoja ole edes Donetskin ja Luhanskin alueilla.

      Miehittäjän puheisiin "turvallisuusvaatimuksista" voi suhtautua vain yhdellä tavalla. Baltiassa 1939 vastattiin alistumalla, Suomi taas kieltäytymällä, josta sitten seurasikin talvisota, mutta ei kuitenkaan 50-vuotista miehitystä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe