Tuoreet tutkimukset ovat osoittaneet että ruisleipä ei välttämättä olekaan se leipähyllyn terveellisin ja paras vaihtoehto. Syynä on on kuitu. Kuitu on toki edelleen tärkeää, koska se hidastaa mahalaukun tyhjenemistä ja lisää kylläisyyttä. Se pitää myös verensokerin tasaisena ja näin ollen ehkäisee tyypin 2 diabetesta. Kuitu on myös suoliston ystävä. Paljon puhuttu kuitu ei kuitenkaan aina ole kaikkein tärkein asia leivässä ja joskus voi olla jopa parempi valita vähäkuituisempi vaihtoehto.
https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000011984061.html
Vehnänisu on ruisleipää terveellisempi vaihtoehto sanoo tutkija
9
158
Vastaukset
Nissinen ei ole ihan kartalla, kun tarjoaa vähäkuituiseksi vaihtoehdoksi höttöhiilaria. Jos runsaskuituisuus aiheuttaa mahaoireita, niin yksinkertaisempaa ja terveellisempää on olla korvaamatta ruisleipää höttöleivällä, vaan vähentää kuiturikkaan leivän syömistä. Siinäkin Nissinen on väärässä, että "leipä on kevyttä". Vaaleat leivät on tunnettuja energiapitoisuudestaan verrattuna esim. täysjyväruisleipään tai täysjyväkauraleipään. Eikä kuidut ehkäise 2-tyypin diabetesta, vaan vähentää riskiä sairastua siihen. Siinä on iso ero. Nissisen opit on ristiriitaisia, eikä niitä kannata omaksua sellaisenaan.
- Anonyymi00001
Olen samaa mieltä kanssasi. Ei lisättävää.
- Anonyymi00002
Nisu tarkoittaa pullaa.
- Anonyymi00003
On totta, ettei KAIKKI ruisleipä ole KAIKKEA vehnäleipää terveellisempää.
Mutta nissisellä karkasikin sitten mopo käsistä ja tulkitsee asiaa tavalla joka varmasti saa osan vajaamielisimmistä laardiperistä mussuttamaan höttöhiilarivehnää, luullen sen nyt olevan jokin superfood. - Anonyymi00004
Hiivaton leipä on parasta.
- Anonyymi00005
USA ssa ruisleipää on saavilla hyvin vähän kaupoista ja usein sitä ei ole lainkaan tarjolla.
Mistäköhän johtuu? Ruisleivän maku on hyvä, mutta onko ruis jollain tavalla elimistölle sopimatonta, ainakin suuremmin annoksin? - Anonyymi00006
Tyhjää lässytystä, paskasaitilla. Kaikkea roskaa julkaistaan, jotta mainoksia saadaan myytyä.
- Anonyymi00007
Katsokaa kun ostetta että on täysjyväleipää kotimaisesta viljasta, mieluiten luomua.
Suurinosa kaupan leivistä aikamoista hötöä. Ei niistä monistakaan juuri muuta saa kuin pariks tunniks energiaa. - Anonyymi00009
Taasen näitä PalstaPerseilijöitä jotka eivät edes ole koko artikkelia lukeneet ja aloituksen otsikkokin on silkkaa provoilua!!!
Kuten jo heti artikkelin alussakin kirjoitetaan "Kuitu on hyvästä, mutta ihan joka tilanteessa sitä ei tarvitse – tai edes kannata – syynätä." tai kuvatekstissä heti alussa "Ruisleipä, hapankorppu vai kenties vaalea leipä? Kaikille on paikkansa!"
Ja kuten artikkelissa ilmaistaan oleellisempaa on katsoa mitä sen leivänpäälle laitta ja suolanmäärää kuin tuijottaa pelkästään kuidun määrää jne,,,
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291343
- 100861
- 75693
- 50577
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa12493ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40474Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153441Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407- 25381
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;174372