Turpeesta vinkujat ovat huvittavia turvenuijia

Anonyymi-ap

Olisi kuvitellut etteivät persut enää yritä kepupelleilylä Suomessa, vaan niin tuntuu sitkeässä olevan taantumuksellisuus ja ympäristön pilaamisinto persuissakin.

Peräkamareiden turvenuijia siis persutkin.

59

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Mitkä ovat turpeen pahimmat haitat? Eivät kai ihan kotiovelle asti ulotu?

      • Anonyymi00003

        Haitta on siinä että raha jäisi Suomeen ja antaisi työtä suomalaisille. Oma kansa ensin ajattelu on vahingollista.


      • Anonyymi00004

        Mökkivesien pilaantuminen on ollut konkreettisin haitta meille.

        Eihän soiden tuhoaminen muutenkaan fiksua ole, ja etenkin turpeen polttaminen on ollut hullun hommaa. Onneksi päästökauppa sai sen kuriin.


      • Anonyymi00005
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        Haitta on siinä että raha jäisi Suomeen ja antaisi työtä suomalaisille. Oma kansa ensin ajattelu on vahingollista.

        Siinäpä olikin muuten Suomen haitallisimmat työpaikat. Noin 2000 sai elantonsa alalta, ja turpeen polttaminen tuotti 10 prosenttia Suomen ilmastopäästöistä.

        Ympäristösyistä on järkevämpää maksaa tuolle porukalle kotiin jäämisestä.


      • Anonyymi00007
        Anonyymi00004 kirjoitti:

        Mökkivesien pilaantuminen on ollut konkreettisin haitta meille.

        Eihän soiden tuhoaminen muutenkaan fiksua ole, ja etenkin turpeen polttaminen on ollut hullun hommaa. Onneksi päästökauppa sai sen kuriin.

        >> turpeen polttaminen on ollut hullun hommaa<<

        Siis miksi se?


      • Anonyymi00008
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Siinäpä olikin muuten Suomen haitallisimmat työpaikat. Noin 2000 sai elantonsa alalta, ja turpeen polttaminen tuotti 10 prosenttia Suomen ilmastopäästöistä.

        Ympäristösyistä on järkevämpää maksaa tuolle porukalle kotiin jäämisestä.

        Puhutko nyt hienostuneesti "päästöistä" ilmastonmuutos-hölöholoon liittyen vai oikein asiallisista, oikeista haitoista...pienhiukkaset ym..?


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        Puhutko nyt hienostuneesti "päästöistä" ilmastonmuutos-hölöholoon liittyen vai oikein asiallisista, oikeista haitoista...pienhiukkaset ym..?

        Niistä päästöistä joiden vuoksi turpeen polttaminen energiaksi ei ole enää kannattavaa taloudellisesti.


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Niistä päästöistä joiden vuoksi turpeen polttaminen energiaksi ei ole enää kannattavaa taloudellisesti.

        Mutta eihän päästöt turpeen lämpöarvoa mihinkään alenna.


      • Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Mutta eihän päästöt turpeen lämpöarvoa mihinkään alenna.

        Saastuttavuus nostaa turpeen hintaa.


      • Anonyymi00016
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Mutta eihän päästöt turpeen lämpöarvoa mihinkään alenna.

        Jos ei rahat riitä polttamiseen, niin minkäs teet oli lämpöarvo mikä tahansa.


      • Anonyymi00017
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Siinäpä olikin muuten Suomen haitallisimmat työpaikat. Noin 2000 sai elantonsa alalta, ja turpeen polttaminen tuotti 10 prosenttia Suomen ilmastopäästöistä.

        Ympäristösyistä on järkevämpää maksaa tuolle porukalle kotiin jäämisestä.

        Nuo ilmastopäästöt ovat taas niitä teoreetikkojen viisauksia.
        Turpeen lopettaminen ei paranna tätä maapalloa mitenkään.


      • Anonyymi00019
        Anonyymi00014 kirjoitti:

        Saastuttavuus nostaa turpeen hintaa.

        Taitaa itse asiassa laskea hintaa, jos tuotantoa ei supisteta kysynnän heikentyessä.

        Turpeen polttamistahan ei ole kielletty kuten kivihiilen toukokuusta 2029 alkaen.


      • Anonyymi00024
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        Nuo ilmastopäästöt ovat taas niitä teoreetikkojen viisauksia.
        Turpeen lopettaminen ei paranna tätä maapalloa mitenkään.

        Vaikka Suomi polttaisi kivihiiltä joka kaukolämpölaitoksessa, se ei maailman päästöihin verrattuna vaikuttaisi mitään.


      • Anonyymi00025
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        Nuo ilmastopäästöt ovat taas niitä teoreetikkojen viisauksia.
        Turpeen lopettaminen ei paranna tätä maapalloa mitenkään.

        Eikä persujen ampuminenkaan pelasta maapalloa.


      • Anonyymi00026
        Anonyymi00025 kirjoitti:

        Eikä persujen ampuminenkaan pelasta maapalloa.

        Mutta oikea suunta ja hyvä alku kuitenkin olis....


      • Anonyymi00027
        Anonyymi00024 kirjoitti:

        Vaikka Suomi polttaisi kivihiiltä joka kaukolämpölaitoksessa, se ei maailman päästöihin verrattuna vaikuttaisi mitään.

        Kuten ei kaikkien persujen ampuminenkaan vaikuta maailman päästöihin mitään.


      • Anonyymi00033

        Riippuu pieretkö ovilla.


      • Anonyymi00042
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Siinäpä olikin muuten Suomen haitallisimmat työpaikat. Noin 2000 sai elantonsa alalta, ja turpeen polttaminen tuotti 10 prosenttia Suomen ilmastopäästöistä.

        Ympäristösyistä on järkevämpää maksaa tuolle porukalle kotiin jäämisestä.

        On mukavampaa tuoda jätemuovia Italiasta ja saastuttaa tuhansia kertoja enemmän.


      • Anonyymi00047
        Anonyymi00042 kirjoitti:

        On mukavampaa tuoda jätemuovia Italiasta ja saastuttaa tuhansia kertoja enemmän.

        Voi että kuinka fiksun kommentin persu taas laittoi. Olet selvästikin älykkö.


      • Anonyymi00050
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        Haitta on siinä että raha jäisi Suomeen ja antaisi työtä suomalaisille. Oma kansa ensin ajattelu on vahingollista.

        Tämä on vassun painajainen että oma kansa hyötyisi siitä


      • Anonyymi00051
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Siinäpä olikin muuten Suomen haitallisimmat työpaikat. Noin 2000 sai elantonsa alalta, ja turpeen polttaminen tuotti 10 prosenttia Suomen ilmastopäästöistä.

        Ympäristösyistä on järkevämpää maksaa tuolle porukalle kotiin jäämisestä.

        Mistä ympäristöstä vassut mitään välittää? He kannattavat rajatonta maahanmuuttoa joka nostaa hiilijalanjälkeä valtavasti.

        Kun ihminen tulee kehitysmaasta länteen kuluttamaan länsimaiseen tapaan hänen hiilijalanjälki jopa monikymmenkertaistuu. Mistä näille tulijoille annetaan uusia asuinalueita? Metsästä tietenkin.

        Nämä totuudet ideologian huumassa vassut tietoisesti unohtaa.


      • Anonyymi00052
        Anonyymi00026 kirjoitti:

        Mutta oikea suunta ja hyvä alku kuitenkin olis....

        Vassujen aate on murhannut sata miljoonaa ihmistä


      • Anonyymi00059

        Turpeen pahin vihollinen on yliopistojen kuppiloissa wokettuneet ja todellisuudesta irtaantuneet muunsukupuoliset VIHREÄT 💣


    • Anonyymi00002

      Mäkin ajan Teslal.

    • Anonyymi00006

      Ilmaston saastuttaminen alkaa jo soiden kuivattamisesta. Turve on hyvin saastuttava polttoaine.
      Eikös nyt mene aivan hyvin sähkön tuotannossa? Turve ei lisäisi sitä lainkaan.

      • Anonyymi00009

        Miten ilmasto käytännössä "saastuu" turpeesta? Hokemalta kuulostaa.....


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Miten ilmasto käytännössä "saastuu" turpeesta? Hokemalta kuulostaa.....

        Ei ole isokaan synti jos me poltetaan turvetta sama määrä kuin sitä vuodessa kasvaa lisää. Nollasummapeliä.


      • Anonyymi00012

        Vuonna 2025 turpeella tuotettiin Suomen sähköstä 0,6 prosenttia, kun esimerkiksi aurinkovoiman osuus oli tuplat, 1,2 prosenttia.

        Kymmenen vuotta aikaisemmin 2015 turpeen osuus oli vielä 3,5 prosenttia, Vähiin käy ennen kuin loppuu.


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Miten ilmasto käytännössä "saastuu" turpeesta? Hokemalta kuulostaa.....

        Suon kuivattaminen vapauttaa ilmaan metaania ja polttaminen varsinkin hiilidioksidia.


      • Anonyymi00021
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        Ei ole isokaan synti jos me poltetaan turvetta sama määrä kuin sitä vuodessa kasvaa lisää. Nollasummapeliä.

        Ei voida ottaa talteen sitä vuoden aikana muodostuvaa turvetta.
        Poltamme noin 4000 vuotta vanhaa turvetta.


      • Anonyymi00023
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        Ei ole isokaan synti jos me poltetaan turvetta sama määrä kuin sitä vuodessa kasvaa lisää. Nollasummapeliä.

        On se kuitenkin melkoinen saastutusprosessi.


      • Anonyymi00028
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Miten ilmasto käytännössä "saastuu" turpeesta? Hokemalta kuulostaa.....

        Se onkin Vihreitten mokelluksia


      • Anonyymi00032
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Miten ilmasto käytännössä "saastuu" turpeesta? Hokemalta kuulostaa.....

        Kuinka ilma saastuu persujen rääkymisestä? Aivan, melukin on saastetta.


      • Anonyymi00040
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Miten ilmasto käytännössä "saastuu" turpeesta? Hokemalta kuulostaa.....

        Pölyistä hommaa on turpeen nostaminen. Käy henkeen.


      • Anonyymi00043
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        Suon kuivattaminen vapauttaa ilmaan metaania ja polttaminen varsinkin hiilidioksidia.

        Väitätkö tosissasi noita LUONNONKAASUJA saasteiksi ??

        No lopeta hengittäminen hyvä mies :D


      • Anonyymi00046
        Anonyymi00043 kirjoitti:

        Väitätkö tosissasi noita LUONNONKAASUJA saasteiksi ??

        No lopeta hengittäminen hyvä mies :D

        Onko termi "melusaaste" tuttu?

        Jos joku huutaa korvanjuuressasi 24/7, niin toteat, että ok, kyllä ääntä maailmaan mahtuu...


      • Anonyymi00054
        Anonyymi00040 kirjoitti:

        Pölyistä hommaa on turpeen nostaminen. Käy henkeen.

        Sitä varten on olemassa karskeja miehiä jotka eivät ole ituhippejä


    • Anonyymi00015

      Persut himoitsee kepulaisten ääniä. Nekin näyttävät jo kelpaavan.

      • Anonyymi00020

        Ne pelkäävät kuollakseen ensi vuoden huhtikuuta.


    • Anonyymi00022

      Alottaja! Kun palellut niin jäät oven ulkopuolelle.

      • Anonyymi00029

        Ei Suomessa palelluttu 1800-luvullakaan. Kaupungeissakin oli komeat halkopinot. Kepulaisten turveperseily alkoi käytännössä vasta 1970-luvulla öljykriisin jälkimainingeissa. Olisi saanut jäädä alkamatta.


    • Anonyymi00030

      Turvemaat ovat maailman suurimmat hiilinielut, jotka peittävät vain 3 % maapallon pinta-alasta, mutta varastoivat lähes kolmanneksen kaikesta orgaanisesta hiilestä.

      Turvetta nostettaessa maa kuivataan, jolloin vuosisatoja vanha kasvimateriaali altistuu hapelle. Tämä laukaisee nopean hajoamisen, jolloin ilmakehään vapautuu valtavia määriä hiilidioksidia ja muita kasvihuonekaasuja.

      Maailmanlaajuisesti kuivattujen turvemaiden päästöt ovat lähes kaksinkertaiset verrattuna esimerkiksi koko ilmailualan päästöihin, joten ne ovat merkittävä tekijä ilmastonmuutoksessa.

      • Anonyymi00044

        Paljonko ne Suomen turvenostot lämmittävät ilmastoa? Anna tarkka luku, jokainen voi puhua tunteikkaasti "VALTAVISTA MÄÄRISTÄ".


    • Anonyymi00031

      Osa ihmisistä syntyy jälkeenjääneiksi. Turvenuijat ovat yksi sellainen ryhmä.

    • Anonyymi00034

      Hakevoimalat, joita kutsutaan viherpiireissä esim Helsingissä biovoimaloiksi tarvitsevat turvetta joukkoon.

      • Anonyymi00039

        Eivät tarvitse.


    • Anonyymi00035

      Te vihernuijat olette niin prkl tyhmiä, ettette edes tiedä turpeen menevän pääosin puutarhakäyttöön taimikasvatukseen, maanparannukseen ja hoitoturpeeksi.

      • Anonyymi00045

        Hyvä tieto tuo, kiitos!


    • Anonyymi00036

      Mielestäni turve on parempaa polttoainetta kuin kerätä jokainen risu kaadetuista puista. Silloin suuriosa ravinteista lähtee pois metsästä hyödyttämästä puiden kasvua. Jos turve hyödynnettäisiin kunnolla, ja poltettaisiin vain muuhun sopimaton turve, niin saataisiin Suomeen elinvoimaa ja omavaraisuutta.

    • Anonyymi00037

      Turpeella ei sähköntuotannossa ole suurta merkitystä, vaikkakin sähköä ja kaukolämpöä tuottavat laitokset ovat oleet kaupungeille kultakaivoksia.
      Kaukolämmön tuotannossa sen sijaan turve on hakkeeseen verrattuna täysin ylivoimainen, yhtä turvekuormaa kohti pitää tuoda 2.5 kuormaa haketta. Lisäksi hake tarvitsee tukipolttoon yli tuplamäärän öljyä.
      Hehtaarin alalta 3 metriä paksulta turvesuolta saatavaan energiamäärään pitää keskiverto suomalaismetsää pistää sileäksi oksineen, kantoineen 245 hehtaaria.
      Jo nyt hakkeeksi menee jalostuskelpoista puuta, koska kaupungit eivät risuilla lämpene, ne puut ovat pois viennistä.
      Turve on kasvinjätettä siinä missä hakekin.

    • Anonyymi00038

      Onneksi päästökauppa lopettaa turpeen tupruttamisen.

    • Vain vasemmistovinoutunutta viherhörhöä ei vois vähempään kiinnostaa kotimainen energiavarmuus. Isänmaattomat paskiaiset tekee tuhoa profeettansa StaIinin nimeen.

      ☝️🙄

      • Anonyymi00041

        Persun energiavarmuus on hannkia ulkomailta fossiilisia polttoaineita ja tukea siten Putinin hyökkäyssotaa Ukrainassa 🤣


    • Anonyymi00048

      Paljonko luontoa tuhotaan tuomalla jotain pähkinänkuoria (joissa on varmasti jotain hyönteisiä seassa..) ulkomailta rahtilaivalla? Paljonko polttoainetta paatti vie kuukausien matkalla?

      Nyt viherpelle nassua soukemmalle kun et tajua mistään mitään. Suomi on maailman puhtain maa.Ainoa ongelma Suomessa ovat vihervassarit jotka saisi kyyditä ryssien puolelle.

      • Anonyymi00057

        Onhan se öljynporaus öljyvahinkoineen erittäin saastuttavaa toimintaa, vaikkei edes ilmastopäästöjä huomioitaisi.


    • Anonyymi00049

      Oliko sulla jotain argumentteja miksi turvetta ei voisi käyttää jolla saataisiin talous kuntoon?

      • Anonyymi00053

        Turpeenkäyttö ei enää vaikuttaisi olennaisesti. Ei ole nostosoita ja- koneita.


      • Anonyymi00055

        Vassut käyvät vastustajan kimppuun. Itse aiheista eivät puhu koska tietävät jäävänsä alakynteen.


      • Anonyymi00058

        Et siis tiedä asiasta mitään, mutta koet tarpeelliseksi antaa lausuntoja.

        Turvetta saa käyttää ihan entiseen malliin myös energiaksi. Sipilän persuhallitus kielsi ainoastaan kivihiilen energiakäytön toukokuusta 2029.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1313
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      640
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      149
      408
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe