Zelenskyn kirje Putinille

Zelenskyn kirje Putinille:

Kun nousit valtaan Venäjällä yli 26 vuotta sitten, monet ihmiset Ukrainassa suhtautuivat sinuun myönteisesti. Niin se oli. Mutta se on nyt menneisyyttä.
Nyt ukrainalaisten ylivoimainen enemmistö suhtautuu myönteisesti siihen, että pitkän kantaman droonimme vierailivat foorumisi avajaisissa Pietarissa taittaen yli tuhannen kilometrin matkan. Kuten hyvin tiedät, tuo etäisyys ei ole kykyjemme raja.
26 vuotta kestänyt valtakautesi on muuttanut Ukrainan ja Venäjän välisten suhteiden asialistaa täysin. Kävimme aiemmin keskusteluja kaupasta ja muista siviiliasioista. Nyt kansakuntamme puhuvat lähes yksinomaan iskuista ja menetyksistä.

Olet viettänyt lähes puolet 26 vuoden valtakaudestasi käyden sotaa Ukrainaa vastaan.

Mitä tahansa sanotkin Natosta, geopolitiikasta tai venäjän kielestä tämä sota on sinun henkilökohtainen valintasi. Se on sota ilman todellista syytä. Niin historia muistaa sen.

Nuo vuodet olisivat voineet olla hyvin erilaisia.

Kuulemme usein, että olet tyytyväinen tähän sotaan. Et tietenkään niissä tapauksissa, kun kyse on Valdain asuinpaikkasi turvallisuudesta tai Moskovan paraatistasi. Oma elämäsi on sinulle arvokas.

Mutta nyt voimme kaikki nähdä, että venäläiset alkavat vihdoin tuntea olonsa vähemmän mukavaksi tämän todellisuuden kanssa – sen kanssa, että sodasta on yhä enemmän kielteisiä seurauksia Venäjälle.

He eivät pidä drooneistamme ja ohjuksistamme.

He eivät pidä bensiinipulasta ja jatkuvasti nousevista hinnoista.

He eivät pidä jatkuvista rajoituksista.

He eivät pidä aikeestasi käynnistää toinen liikekannallepanoaalto, jotta voisit laajentaa sotaa Ukrainassa tai käyttää sitä muita Venäjän naapurimaita vastaan.

He eivät pidä siitä, ettei sotasi loppua näy.

Kyllä, voit edelleen pakottaa venäläiset elämään näin. Mutta resurssisi pienenevät merkittävästi.

Sinulla ei ole tarpeeksi rahaa tai poliittista pääomaa, jotta voisit jatkaa venäläisten uskollisuuden ostamista samalla tavalla kuin olet tehnyt 26 viime vuotta.

Ja me teemme kaikkemme varmistaaksemme, että tuo hetki tulee lähemmäksi maailman avulla.

Kuten itse mielelläsi sanot: Meidän täytyy laskea numerot.

Eilen sain raportin armeijasi tappioista Ukrainan rintamalla toukokuussa. Jälleen kerran yli 30 000 venäläistä sotilasta oli kuollut tai haavoittunut vakavasti. Tuo luku on meidän toimestamme ollut sama kuukausi toisensa jälkeen, ja meillä on videotodisteita jokaisesta tappiostasi. Nämä eivät ole tyhjiä väitteitä.

Tiedämme, että 63 prosenttia taistelutappioistasi on kuolleita, kun vain 37 prosenttia on haavoittuneita. 2000-luvulla mikään armeija ei voi sallia tällaista suhdetta. Ja kuolleiden osuus jatkaa kasvuaan.

Ei ole niin, että me Ukrainassa välittäisimme venäläisten sotilaiden kohtalosta kaiken sen jälkeen, mitä sotasi on tuonut maahamme.

Mutta minä välitän ukrainalaisista.

Menetämme ihmisiämme, ja jokainen menetys on meille tuskallinen. Vaikka ukrainalaisten tappioiden suhde venäläisiin tappioihin olisi vain yksi viidestä tai yksi kuudesta, sillä on silti suuri merkitys.

Myös sillä on merkitystä, että lykkäät säännöllisesti, muutaman kuukauden välein, omia määräaikojasi, joiden aikana aiot vallata alueemme – erityisesti Donetskin. Etkä valloita sitä tänäkään vuonna.

Mutta me Ukrainassa emme halua pysyvää sotaa. Tiedämme hyvin, että elämä ilman sotaa on äärettömän paljon parempaa. Ja haluamme saavuttaa sen.

Olen vakuuttunut, että myös enemmistö venäläisistä suhtautuisi siihen myönteisesti – ja sinä tiedät sen.

Monet eivät uskoneet, että Ukraina pystyisi kestämään näin kauan. Sinä et uskonut sitä. Eivätkä ne, jotka neuvoivat sinua, uskoneet sitä. Se oli virhe.

Et odottanut täysimittaista vastarintaa Ukrainalta, etkä ennakoinut, että asiat menisivät näin pitkälle. Silti olemme kaikki täällä – tämän täysimittaisen sodan viidentenä vuotena.

Älä pelkää valita polkua, joka johtaa pois tästä sodasta. Se on päällimmäinen asia, jota sinulta nyt vaaditaan.

Ukraina on säilyttänyt itsenäisyytensä. Ja se säilyttää sen. Kaikista päinvastaisista ennusteista huolimatta.

Olemme yhdistäneet monia ihmisiä ympäri maailman. He seisovat Ukrainan kanssa ja sinua vastaan. Löysimme tarvitsemamme aseet ja rahoituksen.

Saamme tukea. Sinä saat pakotteita. Ja se jatkuu, kunnes Ukrainalle on saatu oikeutta – oikeutta, jota etsimme, ja oikeutta, joka voidaan saavuttaa.

Emme anna niiden onnistua, jotka yrittävät vakuuttaa sinut, että Venäjän vastaisia pakotteita lievennetään merkittävästi ja että Ukrainan tukea vähennetään ilman mitään merkityksellistä muutosta asenteessasi Ukrainaa kohtaan. Orbánin esimerkki osoittaa, miten ne, jotka valitsevat auttaa Venäjää sodassa meitä vastaan, päätyvät häpeään.

Ukraina on kestänyt ankarat talvet, kun yritit tuhota energiajärjestelmämme. Pysyimme lujina – ja jopa pimeydessä ukrainalaisten sitkeys säilyi ehjänä.

Toimme sodan alueellesi, etkä olisi pystynyt selviytymään siitä ilman Pohjois-Korean apua. Olet ensimmäinen Venäjän hallitsija, joka kääntyy Pjongjangin puoleen

4

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avun saamiseksi.

      Ja nyt olet täysin riippuvainen Kiinasta – myös ensimmäistä kertaa Venäjän historiassa.

      Uskoit, ettei ukrainalaisilla olisi voimaa puolustautua. Silti kansalaisemme auttavat kumppaneitamme Lähi-idässä ja Persianlahden alueella rakentamaan omaa puolustustaan.

      Toivoit sisäisiä levottomuuksia Ukrainassa. Sen sijaan omat sotilasjoukkosi kapinoivat sinua vastaan. 23. kesäkuuta on tuon tapahtuman toinen vuosipäivä, eikä hiljaisuus pyyhi sitä tosiasiaa historiasta.

      Ja nyt omat virkamiehesi, liikemiehesi ja propagandistisi katsovat sinua ilmeisen väsyneinä. Maailma näkee sen.

      Maailma ei ole kyllästynyt Ukrainaan, kuten niin kauan olet toivonut. Mutta väsymys Venäjää kohtaan kasvaa – jopa niiden keskuudessa, jotka auttavat sinua kiertämään pakotteita ja pitämään talouttasi pystyssä laajemmassa maailmassa.

      Et voi olla huomaamatta sitä. 26 vuoden jälkeen vallassa ikä alkaa vaatia veronsa. Ja ajan myötä sinuun kohdistuva väsymys vain kasvaa.

      Olemme nähneet tiedusteluraportteja, jotka osoittavat, että harkitset nyt sodan jatkamista vuosina 2027 ja 2028. Tiedämme myös, että toivot ballististen ohjusten saavuttavan sinulle sen, missä kaikki muu on epäonnistunut. Haluat vetää Valko-Venäjän vielä syvemmälle tähän sotaan, ja meidän on nyt pakko valmistautua myös siihen. Näemme, että yrität järjestää jotain Transnistrian ympärillä. Propagandistisi uhkaavat tavalla tai toisella jokaista Venäjän naapurimaata. Haluatko todella käydä läpi kaiken tämän?

      Valinta on nyt sinun.

      Sota riittää.

      Ukraina ehdottaa tämän sodan lopettamista.

      Se on tehtävä rehellisesti, arvokkaasti ja sellaisilla takuilla, ettei sotaa sytytä uudelleen.

      Näemme, että Yhdysvallat keskittyy nyt täysin Iranin kysymykseen ja olisi väärin vain odottaa, kunnes Euroopan sota palaa Yhdysvaltojen huomion keskipisteeseen.

      Ukraina ehdottaa tämän sodan lopettamista suorassa vuorovaikutuksessa meidän välillämme – ja sinun.

      Ehdotan tapaamista.

      Kaikki kuulivat edustajiesi hymyilevän ja sanovan, että voisin tulla Moskovaan. Mutta näiden 26 vuoden jälkeen ukrainalaisella johtajalla ei ole mitään tekemistä pääkaupungissasi – aivan kuten venäläisellä johtajalla ei ole mitään tekemistä Kiovassa.

      On maita, jotka ovat perinteisesti isännöineet johtajia, jotka haluavat ratkaista sodan ja rauhan kysymyksiä. Sveitsi, Turkki, arabimaat – monet pystyvät ja ovat valmiita isännöimään tällaista tapaamista.

      Johtajat ratkaisevat keskeiset kysymykset. Niin on aina ollut, ja niin tulee aina olemaan.

      Ehdotan selkeän päivämäärän asettamista tällaiselle tapaamiselle.

      Olemme kuulleet, että sinulle luvattiin Alaskassa tiettyjen Ukrainaa ja Eurooppaa koskevien kysymysten ratkaisemista. Mutta olet itse nähnyt, ettei ukrainalaisista ja eurooppalaisista kysymyksistä päätetä Anchoragessa.

      Muut osallistujat voisivat liittyä välillemme perustettavaan kahdenväliseen kanavaan sopimuksen mukaan.

      Koska sota käydään Euroopassa ja koska Ukraina tarvitsee turvallisuustakuita, ja kun sinäkin etsit turvallisuustakuita itsellesi, olisi loogista ottaa mukaan ne, jotka voivat aidosti toimia takaajina.

      Uskomme, että Euroopan tulisi olla osa tätä prosessia – niiden, joilla todella on kyky vaikuttaa tilanteeseen.

      Uskomme myös, että Yhdysvaltojen on oltava osa tätä prosessia. Se voisi auttaa muotoilemaan uutta turvallisuusarkkitehtuuria meidän alueellamme.

      Olemme jo tehneet monia sopimuksia Venäjän kanssa, mukaan lukien Minskin sopimukset, jotka lopulta epäonnistuivat. Siksi meidän on ensin löydettävä suorat vastaukset jäljellä oleviin kysymyksiin keskenämme, eikä piiloutua vaikeilta ongelmilta kaavojen, teknisten työryhmien tai loputtoman ajan hukkaamisen taakse sukkuladiplomatialla.

      Sotasi on pysyvästi erottanut Ukrainan ja Venäjän.

      Rintamalinja on nyt linja, josta diplomatian on alettava.

      Ukraina on valmis täydelliseen tulitaukoon neuvottelujen ajan. Tämä on vakiokäytäntö ja Iranin tapahtumat vain vahvistavat tuota näkemystä. Yritys rintaman hiljentämiseksi on paras tapa aloittaa keskustelu. Uskomme, että se ei olisi pelkkä yritys, vaan todellinen tulitauko – jos sitä haluatte.

      Tiedät, että Yhdysvalloilla on kyky valvoa tulitaukoa rintamalinjalla, jossa vihollisuudet loppuvat.

      Ukraina on valmis kaikkien sotavankien vaihtoon, ja se voisi tulla hyvä alku sodan lopettamiselle.

      Sodan aikana siepattujen siviilien ja lasten palauttamiseksi on ryhdyttävä vakaviin toimiin.

      Meidän on määritettävä, millainen tulevaisuus odottaa niitä ukrainalaisten ja venäläisten sukupolvia, jotka tulevat meidän jälkeemme.

      Jos et henkilökohtaisesti tule siihen johtopäätökseen, että on aika lopettaa tämä sota, Ukraina jatkaa taistelua olemassaolonsa puolesta. Meillä on tukijoita.

      Mutta myös sinun on taisteltava paljon kovemmin oman olemassaolosi puolesta – ei Venäjän, vaan omasi. Eikä tämä ole uhkaus minulta tai Ukrainalta. Kuten hyvin tiedät, Venäjän historian tosiasia on, että kun Venäjä väsyy, muutos

      • tulee.

        Voimme työskennellä tuon väsymyksen eteen.

        Voit lopettaa oman sotasi.

        Ikuinen muisto kaikille niille, joiden hengen tämä sota vei.


    • Venäjällä ei kirjettä julkaista, mutta näin tämä leviää venäjälle trollitehtaan kautta, kun heidät on pakotettu foorumissamme mellastamaan!
      😇🗽

    • Putin vastasi vain toistamalla kaikki valheensa. Ei halua tavata Zelenskyä nyt. Vasta kun on saavuttanut tavoitteensa.

      Zelensky kommentoi, että Putin ei halua rauhaa, vaan jatkaa laitonta hyökkäystään.

      Se onkin laiton myös Venäjän lakien mukaan. Ja kansainvälisten lakien mukaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      151
      1497
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      585
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe