Miten tärkeänä pidät sitä, että ympäristösi on visuaalisesti sinua miellyttävä? Vaikuttaako esim kotisi tai puutarhasi visuaalinen puoli mielialaasi vai onko sinulle se ja sama, millaisella terassilla aamukahvisi nautit?
Aihe tuli mieleeni, kun olen tässä alkukesästä laitellut terassiani ja takapihaani "lomakuntoon", jotta siellä on miellyttävää oleskella. Olen ostanut kesäkukkia, uusinut kalusteita, siivonnut jne.
Minun mielialaani visuaalinen ympäristö vaikuttaa paljon. Entä sinun?
Aletheias
Visuaalinen ympäristö
93
349
Vastaukset
- Anonyymi00001
Merkitsee todella paljon.
Haluan nähdä luonnollista luontoa ja rakennettua luontoa eli tyylikkäitä istutuksia.
No. Kun asuu 'kolhoosissa', niin istutuksissa ei välttämättä aina hyvä maku sanele.
Kesällä vihreä, talvella puhdasluminen ympäristö.
Lintuja, rusakkoja, siiliä, bambeja.
Vilma
Kulkuyhteydet pitää olla hyvät ja lähellä, mutten välitä katsella mitään liikennettä.- Anonyymi00007
Luonnolla on terapeuttinen aikurus ihmiseen. Minäkin viihdyn parhaiten, kun elää ympäristössä, jossa on riittävästi vehreyttä ja luonnonläheisyyttä.
Aletheias
- Anonyymi00002
Tietenkin vaikuttaa. Sotkuisuus ja röhnäisyys laskevat mielialaa. Esteettinen ja harkittu ympäristö rauhoittavat ja ovat ns. sielunruokaa silmänilon lisäksi.
- Anonyymi00008
Sotkulla on mielenkiintoinen vaikutus ihmismieleen. Kaikkia se ei stressaa yhtä paljon, mutta minua stressaa, jos kotona on kovin sekaista saati likaista. Likaisuus stressaa tosin enemmän, koska en voi sietää esim pahoja hajuja.
Aletheias
- Anonyymi00003
Merkitsee paljon. Kaikilla ei ole visuaalista silmää, on vain perssilmä.
- Anonyymi00004
Tuolla viimeksi mainitulla näkee tosi huonosti.
- Anonyymi00009
Tässä tuntuu tosiaan olevan paljon eroa ihmisten välillä eikä toinen ole toista huonompi. Pääasiahan, että itse tuntee olonsa mukavaksi kotonaan.
Aletheias
- Anonyymi00005
Uskon rikottujen ikkunoiden teoriaan. Kaiken maailman marxilaiset tekevät graffiteja, rikkovat ikkunoita ja bussipysäkkejä, jotta he voisivat merkitä alueen reviirikseen ja tehdä vakavampia rikoksia. Jos ikkunoita ei korjata, ja graffiteja ei siivota, se on merkki, ettei kukaan välitä, ja marxilaiset voivat alkaa ryöstämään omaisuutta, raiskaamaan ja myymään huumeita.
Oma reviiri täytyy pitää tämän vuoksi aina siistinä ja korjata sotkut heti, että marxilaiset tietävät pysyä poissa.- Anonyymi00010
En ole kyllä koskaan ajatellut asiaa tuolta kantilta. Kiitos hieman erilaisesta näkemyksestä.
Aletheias
No juu, olen yhdeltä ammatiltani visualisti, joten kyllä se vaikuttaa. Oikeita kukkia en ole laittanut, vaan hyvin paljon oikeita muistuttavia. En ole viherpeukalo js tykkään kuitenkin huolettomuudesta ulkopuutarhani suhteen. 🤪
- Anonyymi00011
Sinulta siis löytyy selkeästi visuaalista näkemystä! 😊
Minäkään en kutsuisi itseäni viherpeukaloksi, mutta uhkarohkeasti silti joka vuosi istutan aidot kesäkukat 😅 Pidän siitä, että ne tuoksuvat ja houkuttelevat perhosia ja pörriäisiä. En muutoin pidä ötököistä, mutta pölyttäjien kohdalla teen poikkeuksen ja sallin heidän käydä pienellä takapihallani touhuilemassa.
Aletheias
- Anonyymi00006
Eräässä maalaiskylässä oli vanha ,punainen hirsitorppa, jonka sisällä kaikki näytti olevan paikallaan, pelkistetty avokuisti, siisti luonnonpihamaa kivineen ja mättäineen, rojua ei näkynyt missään.
- Anonyymi00012
Joskus selkeä ja yksinkertainen on visuaalisesti miellyttävintä.
Aletheias
- Anonyymi00013
Tässä on joku omituinen juttu, että nimen omaan ulkotilat ja puutarha vaikuttaa, silläpä niihin tulee panostettua. Tai ainakin siitä tekemisestä tykkää. Yksi uusi piha-alue on tänä keväänä valmistunut, vanha vesiaihe kunnostettu, aitaa entrattu, uusi laitos kesäkukille, porttia viilattu...ja muori laittaa niitä kukkia.
Mutta sotku sisällä voi paisua, kun se ei sillä tavalla kiinnosta ja kesällä ei sitten oikein ennätäkään, kun on kaikkea muuta mielenkiintoisempaa.
Tästä talosta puuttuu siis ehtoisa emäntä vaikka isäntä on mitä mainioin :))
-keinovaginamies-- Anonyymi00014
Emäntiä löytyy eri luontoisina ja erilaisilla toiminnallisuuksilla. Sellaista kaiken kattavaa mallia ei ole olemassakaan, mutta onneksi jokaisella on omat vahvuutensa 😊
Ei yllätä, että ulkoalueet kiinnostavat, sillä kaikesta päätellen olette ulkoilmaihmisiä ja silloin on luontaista, että ulkotilat korostuu. Eihän niitä sisätiloja kesällä niin katsotakaan, vaikka siellä vähän sotkua olisikin 😁
Itse olen sellainen hybridimalli. Pidän siitä, kun sisällä on riittävän siistiä, ettei tarvitse hyppiä tavarakasojen yli (teinin huoneessa joskus täytyy tai hänen jättämien urheilukamojen yli), mutta on ihanaa, kun voi viihtyä myös ulkotiloissa. Minulla on kovin vaatimaton takapiha koon puolesta, mutta kyllä sinne silti mahtuu keskikokoinen puu, vähän puskaa, nurmikkoa ja terassi kalusteryhmineen, niin olen ihan onnellinen sielläkin. Valita jos saisi, niin asuisin silti väljemmin, iso piha olisi mahtava vaikka toki se vaatisi myös enemmän huolenpitoa. Ihana se silti olisi 🥰
Aletheias - Anonyymi00015
Anonyymi00014 kirjoitti:
Emäntiä löytyy eri luontoisina ja erilaisilla toiminnallisuuksilla. Sellaista kaiken kattavaa mallia ei ole olemassakaan, mutta onneksi jokaisella on omat vahvuutensa 😊
Ei yllätä, että ulkoalueet kiinnostavat, sillä kaikesta päätellen olette ulkoilmaihmisiä ja silloin on luontaista, että ulkotilat korostuu. Eihän niitä sisätiloja kesällä niin katsotakaan, vaikka siellä vähän sotkua olisikin 😁
Itse olen sellainen hybridimalli. Pidän siitä, kun sisällä on riittävän siistiä, ettei tarvitse hyppiä tavarakasojen yli (teinin huoneessa joskus täytyy tai hänen jättämien urheilukamojen yli), mutta on ihanaa, kun voi viihtyä myös ulkotiloissa. Minulla on kovin vaatimaton takapiha koon puolesta, mutta kyllä sinne silti mahtuu keskikokoinen puu, vähän puskaa, nurmikkoa ja terassi kalusteryhmineen, niin olen ihan onnellinen sielläkin. Valita jos saisi, niin asuisin silti väljemmin, iso piha olisi mahtava vaikka toki se vaatisi myös enemmän huolenpitoa. Ihana se silti olisi 🥰
AletheiasSe on niin paljon ihmisen mielentilastakin kiinni.
Joskus tuntuu, että v.ttu mikä työleiri, mutta useimmiten on ihan kivaa puuhailla.
Meillä on tässä n. 6000 m2 mitä voisi hoitaa tiptop ja isoja (valtavia) vanhoja puitakin. Kyllä ollaan osa reuna-aluiesta jätetty silti enimmäkseen luonnon haltuun ja aika luomusti muutenkin pyritään laittamaan.
Vanha tontti ja vanhaa romuakin löytyy, niin sitäkin on hyödynnetty laittamisessa. Tämä on ns. rustiikkinen ruostetyyli :))
Ei varmaan kaikkien silmään sopisi, mutta kyllä silläkin nättiä saa, kun laittajalla on tyylitajua. Tästä kyllä kehun muoria. Itsekin oppinut häneltä paljon siitä, miten romusta tehdään tyylikästä.
-keinovaginamies- - Anonyymi00016
Anonyymi00015 kirjoitti:
Se on niin paljon ihmisen mielentilastakin kiinni.
Joskus tuntuu, että v.ttu mikä työleiri, mutta useimmiten on ihan kivaa puuhailla.
Meillä on tässä n. 6000 m2 mitä voisi hoitaa tiptop ja isoja (valtavia) vanhoja puitakin. Kyllä ollaan osa reuna-aluiesta jätetty silti enimmäkseen luonnon haltuun ja aika luomusti muutenkin pyritään laittamaan.
Vanha tontti ja vanhaa romuakin löytyy, niin sitäkin on hyödynnetty laittamisessa. Tämä on ns. rustiikkinen ruostetyyli :))
Ei varmaan kaikkien silmään sopisi, mutta kyllä silläkin nättiä saa, kun laittajalla on tyylitajua. Tästä kyllä kehun muoria. Itsekin oppinut häneltä paljon siitä, miten romusta tehdään tyylikästä.
-keinovaginamies-Mielentila vaikuttaa varmssti paljon. Kunhan ei ota liikaa stressiä pihan laitosta vaan osaa nauttiakin siitä, niin se on pääasia 😊
Teillä riittää kyllä lääniä vaikka useammallekin huushollille 😁 Tuon kokoinen tontti kannattaakin jättää osittain luonnontilaan. On fiksua myös käyttää jo olemassaolevia materiaaleja ja tehdä vanhasta uutta. Sehän on ekologista ajattelua parhaimmillaan. Kaiken ei aina tarvitse olla uutuudenkiiltävää, eikä sellainen kaikkiin ympäristöihin sopisikaan.
Osaatko koskaan vaan löhötä ja nauttia ulkoalueilla vai oletko koko ajan värkkäämässä jotain?
Aletheias - Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
Mielentila vaikuttaa varmssti paljon. Kunhan ei ota liikaa stressiä pihan laitosta vaan osaa nauttiakin siitä, niin se on pääasia 😊
Teillä riittää kyllä lääniä vaikka useammallekin huushollille 😁 Tuon kokoinen tontti kannattaakin jättää osittain luonnontilaan. On fiksua myös käyttää jo olemassaolevia materiaaleja ja tehdä vanhasta uutta. Sehän on ekologista ajattelua parhaimmillaan. Kaiken ei aina tarvitse olla uutuudenkiiltävää, eikä sellainen kaikkiin ympäristöihin sopisikaan.
Osaatko koskaan vaan löhötä ja nauttia ulkoalueilla vai oletko koko ajan värkkäämässä jotain?
AletheiasOletko nähnyt sellaista suomalaista dokumenttielokuvaa kuin Eedenistä Itään?
Puutarhan laittajista se kertoi.
Siinä oli muistaakseni eräs vanhempi pariskunta joka rakenteli puutarhaansa erilaisia oleskelu-/kahvittelupisteitä. Koskaan eivät niissä ennättäneet oleskella, kun suomen kesä on lyhyt :))
Aina tulee tuo pariskunta mieleen, kun noita meidänkin terassin tai grillikatoksen pölyisiä kalusteita katselee. :)))
Joutoaikana tulee istuttua sisällä, niin kuin nytkin, ja pihalla alan heti katsella puuhailukohteita. Auton takajarrujen laittoon lähden tästä seuraavaksikin.
Muori sentään näytti lueskekevan terassituolilla. Hyvä että joku käyttää kalusteita :))
-keinovaginamies- - Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
Oletko nähnyt sellaista suomalaista dokumenttielokuvaa kuin Eedenistä Itään?
Puutarhan laittajista se kertoi.
Siinä oli muistaakseni eräs vanhempi pariskunta joka rakenteli puutarhaansa erilaisia oleskelu-/kahvittelupisteitä. Koskaan eivät niissä ennättäneet oleskella, kun suomen kesä on lyhyt :))
Aina tulee tuo pariskunta mieleen, kun noita meidänkin terassin tai grillikatoksen pölyisiä kalusteita katselee. :)))
Joutoaikana tulee istuttua sisällä, niin kuin nytkin, ja pihalla alan heti katsella puuhailukohteita. Auton takajarrujen laittoon lähden tästä seuraavaksikin.
Muori sentään näytti lueskekevan terassituolilla. Hyvä että joku käyttää kalusteita :))
-keinovaginamies-Eikäkö Eedenistä pohjoiseen se tietysti oli. Meni sekaisin :)
-keinovaginamies- - Anonyymi00021
Anonyymi00018 kirjoitti:
Eikäkö Eedenistä pohjoiseen se tietysti oli. Meni sekaisin :)
-keinovaginamies-En ole tuota elokuvaa nähnyt, mutta kuulostaa vähän siltä, että teillä enemmän tehdään eikä vain meinata 😁
Jos on luonteeltaan puuhastelija, niin sellainen jatkuva paikallaan olohan tuntuisi vain kurjalta. Tärkeintähän on, että itse saa iloa siitä, mitä tekee. On se sitten paikka, jossa löhötä tai järjestää puutarhajuhliin tai toteuttaa muita projekteja. Noin isoon puutarhaan mahtuu kepeästi nämä kaikki. Itselleni mahtuu vain löhöilypaikka 😅
Tuo puutarhakalusteiden pölyyntyminen on muuten ärsyttävää. Nyt on hieman helpottanut siitepölyn kanssa, mutta sitä on rasittavaa puhdistella pehmusteista ja kalusteista. Raahaan pehmusteet aina sisälle, kun muutoin ne tulisivat niin nopeasti likaisiksi, jos pitäisi läpi kesän ulkona.
Aletheias - Anonyymi00039
Anonyymi00021 kirjoitti:
En ole tuota elokuvaa nähnyt, mutta kuulostaa vähän siltä, että teillä enemmän tehdään eikä vain meinata 😁
Jos on luonteeltaan puuhastelija, niin sellainen jatkuva paikallaan olohan tuntuisi vain kurjalta. Tärkeintähän on, että itse saa iloa siitä, mitä tekee. On se sitten paikka, jossa löhötä tai järjestää puutarhajuhliin tai toteuttaa muita projekteja. Noin isoon puutarhaan mahtuu kepeästi nämä kaikki. Itselleni mahtuu vain löhöilypaikka 😅
Tuo puutarhakalusteiden pölyyntyminen on muuten ärsyttävää. Nyt on hieman helpottanut siitepölyn kanssa, mutta sitä on rasittavaa puhdistella pehmusteista ja kalusteista. Raahaan pehmusteet aina sisälle, kun muutoin ne tulisivat niin nopeasti likaisiksi, jos pitäisi läpi kesän ulkona.
AletheiasIsossa tontissa on kivaa myös se, että rouva voi puuhastella etupihalla ja herra takapihalla, eikä kumpikaan sotkeudu toisen hommiin. :)) Nimittäin jos molemmat on jonkin sortin maankynsijöitä.
Kyllä se tuo muorikin niitä pehmusteita ees-taas kantelee. Minä istun niin vähän että kova puutuoli riittää :) Vai onko nuo pakarat niin treenissä, ettei ne mitään pehmusteita kaipaakaan :)) Kova kovaa vasten.
-keinovaginamies- - Anonyymi00058
Anonyymi00039 kirjoitti:
Isossa tontissa on kivaa myös se, että rouva voi puuhastella etupihalla ja herra takapihalla, eikä kumpikaan sotkeudu toisen hommiin. :)) Nimittäin jos molemmat on jonkin sortin maankynsijöitä.
Kyllä se tuo muorikin niitä pehmusteita ees-taas kantelee. Minä istun niin vähän että kova puutuoli riittää :) Vai onko nuo pakarat niin treenissä, ettei ne mitään pehmusteita kaipaakaan :)) Kova kovaa vasten.
-keinovaginamies-Säilyy sopiva välimatka niin ei tule yhteentörmäyksiä 😁
Itselläni lienee pehmeämmät pakarat kuin sinulla ja ei ne ainakaan kovin hyvänä pehmusteena toimi, että ehkä tuossa teoriassasi jotain perää on 😄 Pitääkö tässä alkaa tehostamaan pepputreeniä niin säästyisi pehmusteiden eestaas-raahaamiselta? 🤔
Aletheias - Anonyymi00078
Anonyymi00058 kirjoitti:
Säilyy sopiva välimatka niin ei tule yhteentörmäyksiä 😁
Itselläni lienee pehmeämmät pakarat kuin sinulla ja ei ne ainakaan kovin hyvänä pehmusteena toimi, että ehkä tuossa teoriassasi jotain perää on 😄 Pitääkö tässä alkaa tehostamaan pepputreeniä niin säästyisi pehmusteiden eestaas-raahaamiselta? 🤔
AletheiasTämän keskustelun innoittamana istahdin vähän aikaa sitten - töistä karattuani - terassin lepotuolille, ilman pehmusteita, nauttimaan kahvista auringonpaisteessa.
Koirakin tykkää ottaa lämpöä terassin laudoituksella :)
Soitin myös muorille ja tilasin kaupasta saunajuomat ja juhannusmakkarat.
Hyvää Jussia.
ps. Pinkeä pakara kannattaa aina! Selvää säästöä kun ei tarvitse pehmusteita sotkea ja pestä.
-keinovaginamies- - Anonyymi00083
Anonyymi00078 kirjoitti:
Tämän keskustelun innoittamana istahdin vähän aikaa sitten - töistä karattuani - terassin lepotuolille, ilman pehmusteita, nauttimaan kahvista auringonpaisteessa.
Koirakin tykkää ottaa lämpöä terassin laudoituksella :)
Soitin myös muorille ja tilasin kaupasta saunajuomat ja juhannusmakkarat.
Hyvää Jussia.
ps. Pinkeä pakara kannattaa aina! Selvää säästöä kun ei tarvitse pehmusteita sotkea ja pestä.
-keinovaginamies-Mahtavaa, mitä parhain tapa aloittaa juhannus! Nauttia leppoisasti auringosta kahvin ja koiran kera 👌🏻
Voisinpa minäkin soittaa jollekin ja tilata juhannuksen herkut kotiin, mutta siitä hyvästä joutuisin maksamaan kuljetusmaksun ässälle tai Keskolle 😁 Pakko siis itse raahautua hakemaan omat herkkuni. Wish me luck.. Jätin kauppaanmenon vähän myöhäiseen siinä toiveessa, että innokkaimmat ovat jo kaupasta poistuneet sillä riskillä etten saa kaikkea haluamaani, mutta ajattelin etten stressaa siitä. Ostan sitä mitä on jäljellä 😊
Kiitos samoin rentouttavaa ja ihanaa juhannusta sinnekin! 🌞
Aletheias
Ps: Ei paranisi puhua sinkkunaiselle pakaroista, aivan liikaa miettinyt tänään pakaroita 😄
Tietenki se on tärkee. Mä oon aina hankkinu kämpän sellaselta luonnonrauhalliselta paikalta ja silleen vanhoilta asuinalueilta, missä on vähän eri ikäsiä taloja. Ei pelkkää betonia, vaan puuta tiiltä rappausta. Ja suosittelen kyllä kaikille. Vaikka täällä nyt palkat onkin pienempiä, niin on myös kulutkin. Mielyttävä ympäristö ja puhdas ilma.
- Anonyymi00020
Ihan välttämätöntä on nyt puolustaa rakastamaani betonia! Betoni on paras ja raikas 🫶! 😂
- Sheena - Anonyymi00022
Monilla vanhoilla asuinalueilla on ihanan vehreää, kun puut ja muu kasvusto on saanut vuosikymmeniä kasvaa. Uudet pellolle rakennetut asuinalueet ovat usein kovin kolkkoja ennen kuin kasvusto alkaa olla riittävän rehevää, jotta se tuo alueelle viihtyisyyttä.
Aletheias - Anonyymi00055
Anonyymi00022 kirjoitti:
Monilla vanhoilla asuinalueilla on ihanan vehreää, kun puut ja muu kasvusto on saanut vuosikymmeniä kasvaa. Uudet pellolle rakennetut asuinalueet ovat usein kovin kolkkoja ennen kuin kasvusto alkaa olla riittävän rehevää, jotta se tuo alueelle viihtyisyyttä.
AletheiasSuomessa myydään niin pieniä taimia.
Jos katsoo ulkoisten ohjelmia, niin ruukut jne. kookkaita.
Silti nylkyrihinta marketeissakin vaikkapa jostain kesän kestävästä amppelista!
Vilma - Anonyymi00070
Anonyymi00055 kirjoitti:
Suomessa myydään niin pieniä taimia.
Jos katsoo ulkoisten ohjelmia, niin ruukut jne. kookkaita.
Silti nylkyrihinta marketeissakin vaikkapa jostain kesän kestävästä amppelista!
VilmaVähänkään suuremmat taimet ovat jäätävän hintaisia. Harva on valmis laittamaan sellaisia rahoja pihaan eritoten kun ei ole takuita, että kasvi selviää. Onneksi monet kasvit kasvavat aika vauhdikkaasti ja yleensä uudellakin asuinalueella alkaa näyttää jo aika vehreältä 5-10 vuoden sisään.
Aletheias
Ei erityisen tärkeää. Ympäristön suhteen siedän hyvin kaikkea epätäydellisyyttä ja pidän vaihtelusta. Mieli voi olla hyvässä järjestyksessä vaikka fyysinen ympäristöstö olisikin ei niin järjestyksessä. Työhuoneessa katson lähinnä ruutua, joten vastapainoksi haluaisin ikkunan, josta voisi katsoa tosi kauas.
Puutarhanhoitovälineitä ovat oksasakset, viikate ja moottorisaha. Ei niillä mitään hienosäätöä tehdä, mutta niilläkin voi viidakosta raivata alueen, joka ei särje silmiä. Ja silloin tällöin kylvän tai istutan jotain, että oman käden jälki jotenkin näkyisi omaan silmään. Mutta saa näkyä myös muiden käden jäljet.- Anonyymi00023
Sinulla ei siis ilmeisesti ole niin vahvaa liitosta ympäristön ja mielialan välillä. Tuo voisi olla rentouttavaa, koska nyt välillä jopa vähän stressaan siitä, että ympäristö pitää saada riittävän miellyttäväksi, jotta viihdyn ja minua häiritsee herkästi, jos jokin tuntuu häiritsevän ympäristön tasapainoa.
Aletheias
- Anonyymi00019
Erittäin tärkeää, että koti on kunnossa, visuaalisesti mieluisa, mutta kaikkein tärkeintä on feng-shui; kaikella on paikkansa (eikä ollenkaan sama missä paikassa mikin on).
Olen maksimoinut helppohoitoisuuden, parvekkeelle tulee yksi silkkikukka pöydälle kesäisin - siihen saatan siirtää sisältä myös leikkokukkakimppuja (ne ovat paheeni, josta varmaan luovun myös). Homma menee muuten niin, että kastelen paria kukkaa, siivoan parveketta kukkien roskista (+ putsaan pöytää ja tuoleja pölystä, pyyhin parvekelaseja)- kerran huomasin siihen menevän päivittäin 15 minuuttia. Jos aurinko paistaa, siirtelen kukkia pöydältä parvekkeen nurkkaan lattialle, etteivät läkähdy. Ja sitten takaisin pöydälle jne Huomasin manailevani tällaista "puutarhanhoitoa", joten luovuin ruukkukukista.
- Sheena- Anonyymi00024
Feng-shuissa on kyllä ihan ajatusta. Huomasin joskus noudattaneeni luonnostani joitain feng-shuin oppeja, ennen kuin tiesin siitä juuri mitään. Pidän myös tietynlaisesta harmoniasta kotona, vaikka lapsiperheenä onkin joutunut hyväksymään sen, että joskus koti on vähän kaaoksessa. Enää ei samalla tavalla kuin lapsen ollessa pieni, mutta osaa nuo teinitkin. Laskin juuri, että poikani toi huoneestaan yhdeksän lautasen pinon keittiöön 🫣 Enkä edes aloita kaikista urheiluvälineistä, joita meille pyörii joka nurkassa. Mutta se on elämää ja olen oppinut, etten tuollaisesta vedä hernettä nenään 😊
On viisasta tunnistaa, koska jokin asia ei toimi itselle. Paljon fiksumpaa laittaa ne silkkikukat tunnelmaa tuomaan, jos vaihtoehtona on jatkuva säätäminen. Itse selviän sillä, että suurin osa kasveistani on taivasalla, joten ne saavat edes välillä vettä vaikka minä unohtaisin kastella 😁
Aletheias - Anonyymi00025
Elävät kukat ovat mielenkiintoisia. Viimekesäiset pelargonit muototuvat miten sattuu ja paljatavat värinsä ajan kanssa.
- Anonyymi00026
Tärkeä on. Löysin miesystävän. Heti aloin puhua että pitäis maalata seinä. Lupasi.
Ompelin valkoisen pöytäliinan ja verhot , aika mukava niitä on katsella. Laitoin muuten mustavalkoiseen makuuhuoneeseen mustan verhon, jonka saa yöksi vetää ikkunan eteen. Hieman on raju kontrasti enshätään, jos en totu niin sitten asennan pimennysverhon.- Anonyymi00031
Joskus jyrkkä kontrasti toimii, mutta joskus se voi olla liian voimakas. Itselläni on myös kodissani sekä valkoista että hieman mustaa, mutta esim lattia on tammen värinen ja minulla on luonnonvärejä, kuten pellavaa pehmentämässä tunnelmaa.
Toivottavasti verho osoittautuu mieleiseksi.
Aletheias
- Anonyymi00027
Mielihän ei lepää missään ympäristössä ellei ole balanssissa, ensin omalla kohdalla toimivat äänet, sen jälkeen värit. Kesän vihreys viehättää aina
- Anonyymi00032
Osittain totta, mutta oman kokemukseni mukaan mieli aidosti lepää joissain ympäristöissä, vaikka olisi kaaosta elämässä. Esim eräs ranta on minulle tällainen. Kun pääsen sinne, on kuin olisin tullut kotiin, se rauhoittaa mielen välittömästi.
Aletheias - Anonyymi00068
Anonyymi00032 kirjoitti:
Osittain totta, mutta oman kokemukseni mukaan mieli aidosti lepää joissain ympäristöissä, vaikka olisi kaaosta elämässä. Esim eräs ranta on minulle tällainen. Kun pääsen sinne, on kuin olisin tullut kotiin, se rauhoittaa mielen välittömästi.
AletheiasNo itseasiassa aikoinaan nuorena miehenä kun ei ihan putkeen elämä yllättäen mennyt :), hakeuduin lähellä virtaavan kosken padolle kohinoita kuuntelemaan ja makailin ihan rauhassa siellä pitkiäkin toveja. Kaikki muut äänet katosivat ympäristöstä, se kyllä rauhoitti selkeästi.
- Anonyymi00071
Anonyymi00068 kirjoitti:
No itseasiassa aikoinaan nuorena miehenä kun ei ihan putkeen elämä yllättäen mennyt :), hakeuduin lähellä virtaavan kosken padolle kohinoita kuuntelemaan ja makailin ihan rauhassa siellä pitkiäkin toveja. Kaikki muut äänet katosivat ympäristöstä, se kyllä rauhoitti selkeästi.
Juuri tuollaisen mielentilan saattaa saavuttaa jossain sellaisessa paikassa, mikä koskettaa itseä tavalla tai toisella. Tuo ranta, josta mainitsin on minulle sellainen paikka, jossa voi kuunnella veden liplatusta, haistaa meren suolaisen tuoksun ja tuntea tietynlaista äärettömyyttä ja se heikentää sisäistä kohinaa uskomattoman tehokkaasti. Harmi, että tuo ranta on kaukana, enkä pääse sinne niin usein, mutta kun pääsen, se on aina yhtä rauhoittavaa 😊
Aletheias
- Anonyymi00028
No olen kiireessäni joutunut joisyain asioista tuohon liittyen luopumaan ja sietämään.
Mutta pidän yksinkertaisesta ja helposti hoidettavasta. Nurkimot ajan mielummin säännöllisesti ja putsaan terassit, nurkat jne.
Tykkään nurmitupsuttomasta pihatiestä. Ja säntillisesti 2 kertaa vuodessa ajetusta pensasaidasta.
Jotain kukkia voi olla, mutta iisejä ja monivuoteisia.
Sisällä myös vähän tavaraa... jokaiselle koti.
Säyseät sävyt ja helppohoitoisuus.
En kuitenkaan ole nyplääjä ja kliininen...
Siisti on jees, ei kuitenkaan sellainfn, etten voisi elää ja olla siinä.- Anonyymi00033
Nurmitupsuton pihatie 👌🏻
Viihdyn myös siistissä ympäristössä, mutta en missään niin kliinisessä, ettei siellä voi olla rennosti. Kyllä kotiin pitää elämää mahtua eikä vain stressata siitä, että kaiken pitää olla tiptop.
Aletheias - Anonyymi00036
Anonyymi00033 kirjoitti:
Nurmitupsuton pihatie 👌🏻
Viihdyn myös siistissä ympäristössä, mutta en missään niin kliinisessä, ettei siellä voi olla rennosti. Kyllä kotiin pitää elämää mahtua eikä vain stressata siitä, että kaiken pitää olla tiptop.
AletheiasNo kesäkukista luovuin...
Ihan siksi, että ne vaati liikaa...ja yhden kesän ne jaksoi jotain kukkia työntää ja sit ne oli multa-ainesta. Mitä järkeä?
Pysyvä kauneus, joskin muuttuva, elämisen kautta... se on mun juttu. 😁
Muutokset tulee siitä, että se jokin vaatii liikaa.
Pistin 30-40 metriä pensasaitaa hittoon ja lauta-aitaa tilalle, kun siinä kasvoi varmaan raparperista lähtien kaikkea. .. vaikea saada siistiksi... ja helpotti. 🙂
Jos tykkäisin kastella jokapäivä kukkia ja nyppiä niistä kuivuneita. Se ois jees...
Mut en tykkää.... tai kantaa niitä kevätpakkasilla suojaan, miettiä mitkä tykkää varjosta mitä voi hommata paahteeseen...😬
Pitää olla iisimpää... - Anonyymi00042
Anonyymi00036 kirjoitti:
No kesäkukista luovuin...
Ihan siksi, että ne vaati liikaa...ja yhden kesän ne jaksoi jotain kukkia työntää ja sit ne oli multa-ainesta. Mitä järkeä?
Pistin 30-40 metriä pensasaitaa hittoon ja lauta-aitaa tilalle, kun siinä kasvoi varmaan raparperista lähtien kaikkea. .. vaikea saada siistiksi... ja helpotti. 🙂
Jos tykkäisin kastella jokapäivä kukkia ja nyppiä niistä kuivuneita. Se ois jees...
Mut en tykkää.... tai kantaa niitä kevätpakkasilla suojaan, miettiä mitkä tykkää varjosta mitä voi hommata paahteeseen...😬
Pitää olla iisimpää..."Pitää olla iisimpää..."
Hassua miten erilaisia me ihmiset tosiaan ollaan. Minusta kun kukkapenkit ovat tuhatkertaisesti iisimpiä kuin vaikkapa nurmikko. Kukkapenkeille ei tarvitse tehdä mitään muuta, kuin korkeintaan heittää vähän lannotetta keväällä ja jos jaksaa niin syksyllä toisenlaista. Nurmikossa taas on minusta hitosti hommaa, jos sen haluaa näyttävän hyvältä. Ja kivetykset ne vasta rasittavia työläitä ovatkin pitää siisteinä vuodesta toiseen. - Anonyymi00043
Anonyymi00042 kirjoitti:
"Pitää olla iisimpää..."
Hassua miten erilaisia me ihmiset tosiaan ollaan. Minusta kun kukkapenkit ovat tuhatkertaisesti iisimpiä kuin vaikkapa nurmikko. Kukkapenkeille ei tarvitse tehdä mitään muuta, kuin korkeintaan heittää vähän lannotetta keväällä ja jos jaksaa niin syksyllä toisenlaista. Nurmikossa taas on minusta hitosti hommaa, jos sen haluaa näyttävän hyvältä. Ja kivetykset ne vasta rasittavia työläitä ovatkin pitää siisteinä vuodesta toiseen.No nurtsit vaatiikin tarkkailua...
Mutta mistä sit tykkää.. mä tykkään jäljestä. Juurikin siitä visuaalisuudesta. 🙂
Jos miettii puutarhaa ihmiseen... se nurtsi on hiukset... ne vaatii huomiota 5-6 viikon välein... ne kesäkukat on kuin meikki... päivittäin ja välillä jopa ehostusta...
Voit lipsua meikkaamista... mutta et hiustenhoidosta... samasss suhteessa.
Työ siihen tuplautuu/triplautuu, jos laistat... - Anonyymi00044
Anonyymi00043 kirjoitti:
No nurtsit vaatiikin tarkkailua...
Mutta mistä sit tykkää.. mä tykkään jäljestä. Juurikin siitä visuaalisuudesta. 🙂
Jos miettii puutarhaa ihmiseen... se nurtsi on hiukset... ne vaatii huomiota 5-6 viikon välein... ne kesäkukat on kuin meikki... päivittäin ja välillä jopa ehostusta...
Työ siihen tuplautuu/triplautuu, jos laistat...Niin ja mieti mikä ensin huomataan...
Ei kukat näyyä miltään viidakossa...
Etkä saa tukkapöhelöä meikattua kauniiks... - Anonyymi00045
Anonyymi00043 kirjoitti:
Työ siihen tuplautuu/triplautuu, jos laistat...Minäkin pidän nimenomaan visuaalisuudesta ja siksi nurmikko onkin minusta vaikein mahdollinen. Hyvää nurmikkoa näkee todella harvoin, jollei kyse ole tosi hifistelijästä.
Eivät minun hiukseni vaadi huomiota, kuin pari kertaa vuodessa (pesemistä ei selvästikään lasketa tähän). 5-6 viikkoa olisi minusta hiton vaikeaa ja rasittavaa. 😉 - Anonyymi00046
Anonyymi00044 kirjoitti:
Niin ja mieti mikä ensin huomataan...
Ei kukat näyyä miltään viidakossa...
Etkä saa tukkapöhelöä meikattua kauniiks..."Ei kukat näyyä miltään viidakossa..."
Juuri siksi mahdollisimman vähän nurmikkoa. 👍 - Anonyymi00047
Anonyymi00045 kirjoitti:
Minäkin pidän nimenomaan visuaalisuudesta ja siksi nurmikko onkin minusta vaikein mahdollinen. Hyvää nurmikkoa näkee todella harvoin, jollei kyse ole tosi hifistelijästä.
Eivät minun hiukseni vaadi huomiota, kuin pari kertaa vuodessa (pesemistä ei selvästikään lasketa tähän). 5-6 viikkoa olisi minusta hiton vaikeaa ja rasittavaa. 😉Helppoahan se on... kun maksaa hiustenhoidon... varaa seuraavan ajan ja merkkaa päivyriin...😁
- Anonyymi00048
Anonyymi00043 kirjoitti:
Työ siihen tuplautuu/triplautuu, jos laistat..."Työ siihen tuplautuu/triplautuu, jos laistat..."
Kuten totesin, niin kukkapenkkien kanssa työtä on lannoitus keväällä ja ehkä toisen kerran syksyllä. Siinä välissä ei tarvitse tehdä oikeastaan mitään. Lopun nuo hoitavat ihan itsekseen. Kukkivat siellä itsekseen, jokainen omalla ajallaan ja osa koko kesän. Itse voi vain katsella mitä uutta milloinkin näkyy ja muistella, että hitsi oliko siellä tuollaisiakin. - Anonyymi00049
Anonyymi00047 kirjoitti:
Helppoahan se on... kun maksaa hiustenhoidon... varaa seuraavan ajan ja merkkaa päivyriin...😁
Eli hirveä riesa. Kerran kaks vuoteen on bueno. Vähän riesa toki sekin.
- Anonyymi00050
Anonyymi00043 kirjoitti:
Työ siihen tuplautuu/triplautuu, jos laistat...Ja siis ei siinä mitään, jos tykkää jynssätä nurmikkoa vähintään pari kertaa viikkoon ja, heilua trimmerin kanssa jatkuvasti. Minä tosiaan tykkään pihasta, joka näyttää hyvältä minimaalisella vaivalla ja kukkapenkit ovat sellaisia.
Just tänään mietin, että mitä huolle viimeiselle nurtsiläntille tekisi. Pari päivää sitten leikkasin ja taas pitäisi leikata. Joku hiekka tai sora vois olla hyvä. - Anonyymi00051
Anonyymi00048 kirjoitti:
"Työ siihen tuplautuu/triplautuu, jos laistat..."
Kuten totesin, niin kukkapenkkien kanssa työtä on lannoitus keväällä ja ehkä toisen kerran syksyllä. Siinä välissä ei tarvitse tehdä oikeastaan mitään. Lopun nuo hoitavat ihan itsekseen. Kukkivat siellä itsekseen, jokainen omalla ajallaan ja osa koko kesän. Itse voi vain katsella mitä uutta milloinkin näkyy ja muistella, että hitsi oliko siellä tuollaisiakin.No minä tykkäänkin hyvin hoidesta nurtsista...
Sitä on jokspaikassa puutarhoissa eniten..
Ja lopulta siihen on koneet ja vehkeet...
Nyplää sä vaan hortensijoitas ja koita saada niillä puutarhaan rauhaa...ja kompastele heiniin...😬 - Anonyymi00052
Anonyymi00051 kirjoitti:
No minä tykkäänkin hyvin hoidesta nurtsista...
Sitä on jokspaikassa puutarhoissa eniten..
Ja lopulta siihen on koneet ja vehkeet...
Nyplää sä vaan hortensijoitas ja koita saada niillä puutarhaan rauhaa...ja kompastele heiniin...😬"No minä tykkäänkin hyvin hoidesta nurtsista..."
Sellaisessa juuri onkin se hitonmoinen homma, muua jos tykkää, niin huvinsa kullakin. Juuri siksi minä suunnittelenkin, että hommaudun tuosta viimeisestäkin nurmiläntistä eroon. Sitten olisi oikeasti iisiä.
Mä jätän sen nypläilynkin väliin, kun ei sellaiselle ole tarvetta. Laitoin jo toukokuussa lannotteen. Syysversio ehkä sitten elokuussa. Tämän välin vietän vain nauttien kukkasista. - Anonyymi00056
Anonyymi00052 kirjoitti:
"No minä tykkäänkin hyvin hoidesta nurtsista..."
Sellaisessa juuri onkin se hitonmoinen homma, muua jos tykkää, niin huvinsa kullakin. Juuri siksi minä suunnittelenkin, että hommaudun tuosta viimeisestäkin nurmiläntistä eroon. Sitten olisi oikeasti iisiä.
Mä jätän sen nypläilynkin väliin, kun ei sellaiselle ole tarvetta. Laitoin jo toukokuussa lannotteen. Syysversio ehkä sitten elokuussa. Tämän välin vietän vain nauttien kukkasista.Olen istuttanut perennoja ja siirtänyt vastuun näille. Niiden oma asia, aikovatko pärjätä.
Mutta sitten
Vuohenjuuret! Tänä vuonna niitä on sikana. Pitäisi nytkin sateen jälkeen mennä repimään.
Sitten punkkiuhka. Pitäisi olla kalastajan vermeet, etteivät nuo riiviöt hyppää iholle.
Jotkin kukat ovat kadonneet? Varkaita?
Vilma - Anonyymi00059
Anonyymi00036 kirjoitti:
No kesäkukista luovuin...
Pitää olla iisimpää...Pysyvä kauneus on hyvä periaate 😊 Minä laitan kesäkukkia, kun terassi on käytännössä "mun piha" ja ilman kukkia se tuntuisi liian kolkolta. Onhan niissä vähän tekemistä, kun pitää muistaa kastella ja joka kevät ja syksy on sitä istuttamista ja pois korjaamista, mutta eipä siihen näin pienessä pihassa kauaa mene.
Fiksua laittaa sellaisia ratkaisuja pihaan, jotka edesauttaa helppoa ylläpitoa. Helppojoitoisuutta itsekin pihalta kaipaan, onpa se sitten isonpi tai pienempi, sillä en jaksaisi käyttää päivässä kahta tuntia johonkin rikkaruohojen nyppimiseen.
Aletheias - Anonyymi00069
Anonyymi00056 kirjoitti:
Olen istuttanut perennoja ja siirtänyt vastuun näille. Niiden oma asia, aikovatko pärjätä.
Mutta sitten
Vuohenjuuret! Tänä vuonna niitä on sikana. Pitäisi nytkin sateen jälkeen mennä repimään.
Sitten punkkiuhka. Pitäisi olla kalastajan vermeet, etteivät nuo riiviöt hyppää iholle.
Jotkin kukat ovat kadonneet? Varkaita?
VilmaKyllä, perennat toimivat. Kesäkukistakin kannattaa valita sellaisia, jotka siementävät itse, jollei sitten tykkää niiden istuttelusta ja hoitamisesta. Nyppimisestä taas pääsee, kun valitsee joko eri aikoihin kukkivia kasveja tai nyppimättäkin jatkuvasti kukkivia (sellaisiakin löytyy paljon). Yhtä lajia ei tarvitse yrittää pitää kukassa koko kesää, jos tosiaan aina jo seuraavassa nuppuja tulossa. Itsellä aloittivat krookukset huhtikuun lopulla ja siitä lahtien on aina ollut jotain kukassa.
Jotkut rikkaruohot (ja kyllä jotkut tarkoituksella istutetutkin kasvit) voivat olla riesa. Itse olen valinnut katteen ja se kyllä toimii. Tietysti alkuunsa oli nähtävä enemmän vaivaa. Muutaman vuoden ajan aina uutta multaa ja katetta lisää, mutta nyt ei rikkaruohoja ole sitä vertaa, että tarvisi nyppiä. Myös hyvin valitut maanpeittokasvit tukahduttavat rikkaruohot pois.
Itse olen kokenut punkkien olevan enemmän riesa, jos on nurmikkoa. Sitä pitäisi koko ajan jyrsiä lyhyeksi, ettei pirulaisille olisi yhtään pidempää kasvustoa. Periaatteessa tuolla omissa kukkapenkeissäni saavat sitten rauhassa lymyilläkin. Ei niissä kukaan kuljeskele, kun ei enää koiraakaan ole.
- Anonyymi00029
Kyllä vaikuttaa. En kuitenkaan kaipaa tarhatonta puhtautta tai täydellistä järjestystä. Sopiva epäjärjestys on minusta kodikkaampaa.
- Anonyymi00030
Lisään vielä, että sellainen sopiva epäjärjestys ruokkii luovuuttani. Liiallinen siisteys ja järjestys taas tukahduttaa sen.
- Anonyymi00034
Anonyymi00030 kirjoitti:
Lisään vielä, että sellainen sopiva epäjärjestys ruokkii luovuuttani. Liiallinen siisteys ja järjestys taas tukahduttaa sen.
Tuo onkin mielenkiintoista, miten toisten mieli kaipaa täydellistä järjestystä kun toiset tuntevat olonsa paremmaksi jopa pienessä sekasotkussa.
Minulla on tuttu, jonka koti on aina viimeistään päälle siisti. Siellä ei ole koskaan astioita pöydällä eikä puolipitoisia vaatteita tuolien nojalla. Kyseessä on lapsiperhe ja mietin aina, että mihin kaikki heidän tavaransa mahtuvat, koska kaikki on niin siistiä eikä missään näy koskaan mitään ylimääräistä. Se on hänen kotinsa ja on tietysti heidän asiansa, miten he elävät, mutta hänen rinnallaan oma kotini tuntuu melkoiselta sekatavarakaupalta 😁 Eikä minulla edes ole mitään krääsää joka puolella, mutta arjen tohinassa en todellakaan saa pidettyä kotia niin siistinä etteikö jossain pyörisi välillä jotain urheilukamoja tms.
Aletheias - Anonyymi00037
Anonyymi00034 kirjoitti:
Tuo onkin mielenkiintoista, miten toisten mieli kaipaa täydellistä järjestystä kun toiset tuntevat olonsa paremmaksi jopa pienessä sekasotkussa.
Minulla on tuttu, jonka koti on aina viimeistään päälle siisti. Siellä ei ole koskaan astioita pöydällä eikä puolipitoisia vaatteita tuolien nojalla. Kyseessä on lapsiperhe ja mietin aina, että mihin kaikki heidän tavaransa mahtuvat, koska kaikki on niin siistiä eikä missään näy koskaan mitään ylimääräistä. Se on hänen kotinsa ja on tietysti heidän asiansa, miten he elävät, mutta hänen rinnallaan oma kotini tuntuu melkoiselta sekatavarakaupalta 😁 Eikä minulla edes ole mitään krääsää joka puolella, mutta arjen tohinassa en todellakaan saa pidettyä kotia niin siistinä etteikö jossain pyörisi välillä jotain urheilukamoja tms.
AletheiasJokainen elää miten itse haluaa ja sellaisessa missä itse viihtyy. Minä tulisin hulluksi tuollaisessa kuvaamassasi kodissa. Minun pitäisi poistua sieltä ihan vain lataamaan akkujani.
- Anonyymi00038
Anonyymi00034 kirjoitti:
AletheiasAnns kun arvaan.. kyseessä on pariskunta, joka on elänyt noin vähintään 10 vuotta yhdessä, ennen lapsia... oikeastaan veikkaan, että lapdia on 1 kpl. Ja sillä on hiton tarkka kuri. Jos sun poitsu about 16-18n niin heidän samanikäisinä 8-12...
- Anonyymi00040
Anonyymi00034 kirjoitti:
AletheiasJa siis joo, on mullakin kavereita, joiden kämpät ovat aina tiptop, valkoisia ja valoisia, hajuttomia ja mauttomia (siis kuvainnollisesti ja minun mielestäni). En viihdy. Voin käydä kylässä, mutta huokaisen helpotuksesta kun pääsen pois. He taas viihtyvät. Heistä sellaisessa asunnossa "on tilaa hengittä" ja minusta niistä taas puuttuu kokonaan happi. Makuasia ja onneksi meidän ei ole pakko asua yhdessä. 😁
- Anonyymi00060
Anonyymi00037 kirjoitti:
Jokainen elää miten itse haluaa ja sellaisessa missä itse viihtyy. Minä tulisin hulluksi tuollaisessa kuvaamassasi kodissa. Minun pitäisi poistua sieltä ihan vain lataamaan akkujani.
Kyllähän tuo itsestänikin vaikuttaa melko pakkomielteiseltä. En jaksaisi elää myöskään itse tuolla tavalla. Meillä on usein arki melkoista tohinaa enkä halua ottaa stressiä siitä, jos jotain sotkua jää hetkeksi. Sen saa siivottua eikä mikään maallma kaadu siihen.
Sellaista jatkuvaa täyskaaosta en kestäisi. Teen kunnollisen siivouksen vähintään kerran viikossa ja silloin laitan kaiken kuntoon, imuroin, pesen lattiat, siivoan kylppärit, korjaan kaikenlaisen irtosälän paikoilleen, pyyhin pölyt, vaihdan kaikki pyyhkeet (näitä vaihtelen useamminkin, mutta viimeistään tuossa vaiheessa vaihtuu kaikki), vaihdan lakanat jne. Sen jälkeen on aina ihana tunne, kun on puhdasta 😊
Aletheias - Anonyymi00062
Anonyymi00040 kirjoitti:
Ja siis joo, on mullakin kavereita, joiden kämpät ovat aina tiptop, valkoisia ja valoisia, hajuttomia ja mauttomia (siis kuvainnollisesti ja minun mielestäni). En viihdy. Voin käydä kylässä, mutta huokaisen helpotuksesta kun pääsen pois. He taas viihtyvät. Heistä sellaisessa asunnossa "on tilaa hengittä" ja minusta niistä taas puuttuu kokonaan happi. Makuasia ja onneksi meidän ei ole pakko asua yhdessä. 😁
Makuasioitahan nämä ja pääasia, että itse viihtyy omassa kodissaan 😊
Itse pidän kyllä tilantunnusta ja korkeista tiloista, isoista ikkunoista ja modernista tyylistä, mutta en halua kodin olevan pelkkää valkoista ja kiiltävää kovaa laattaalattiaa. Vaikka pidän selkeydestä, skandinaavisesta tyylistä jne niin kaipaan kotiin lämpöä ja viihtyisyyttä. Sitä saa esim puun sävyillä, luonnonmateriaaleilla, tekstiileillä, kasveilla.. Jollekin tyylini voi olla liian vaalea, mutta en kaipaa kotona mitään synkkää enkä myöskään mitään värien ilottelua. Kaipaan kotiini seesteistä tunnelmaa, sillä se rauhoittaa mieleni parhaiten.
Aletheias - Anonyymi00067
Anonyymi00062 kirjoitti:
Makuasioitahan nämä ja pääasia, että itse viihtyy omassa kodissaan 😊
Itse pidän kyllä tilantunnusta ja korkeista tiloista, isoista ikkunoista ja modernista tyylistä, mutta en halua kodin olevan pelkkää valkoista ja kiiltävää kovaa laattaalattiaa. Vaikka pidän selkeydestä, skandinaavisesta tyylistä jne niin kaipaan kotiin lämpöä ja viihtyisyyttä. Sitä saa esim puun sävyillä, luonnonmateriaaleilla, tekstiileillä, kasveilla.. Jollekin tyylini voi olla liian vaalea, mutta en kaipaa kotona mitään synkkää enkä myöskään mitään värien ilottelua. Kaipaan kotiini seesteistä tunnelmaa, sillä se rauhoittaa mieleni parhaiten.
Aletheias"Kaipaan kotiini seesteistä tunnelmaa, sillä se rauhoittaa mieleni parhaiten."
Sama täällä. Ihmisillä vain on niin kovin erilaisia ajatuksia siitä mikä tuon tekee. Esim tuo vaaleus, "tilantuntu", korkeat huoneet jne. tuntuu minusta vastakohtaiselta kuin sinusta. Minulle se on kylmää, kalseaa, epäviihtyisää, ikäänkuin kaikki väri olisi pesty maailmasta pois. Sitä on vaikea selittää. Tulee kylmä ja mieleen valtaa masennus ja ahdistus, kuin jotkut masennuslääkkeet, jotka kuulemma vievät mukanaan kaikki isot tunteet. Sellaisessa vaaleassa, tilavassa, ilmavassa, skandinaavisessa asunnossa, mulle tulee aina mieleen, että asuvien täytyy olla tosi masentuneita, vaikka tokikin se on vain tunne minussa, ei heissä. Sitten, jos pihakin on vielä melkein uutuuttaan kiiltävä kivetty ajotie, tasainen nurmikenttä ja pari tarkkaan leikattua pensasta, niin minä saisin painajaisia. 😉
Minulle riittää "normaali" huonekorkeus" ja isot ikkunat ovat hyvät vain siihen, että saan viherkasviviidakkoni valoon. Remontoin vastikään tupakeittiöni keittiön kaapit miltei mustiksi ja kaikki hyllyni ja tasoni ovat samaa mustanruskeaa. Pidän kontrastista, jonka ne luovat vaaleiden pintojen kanssa. Vuolukivitakka ja sohva ovat harmaat ja väriä matoista ja verhoista. Minä kaipaan myös väriä ja värit tuovat mukanaan sitä luovuutta ja inspiraatiota. - Anonyymi00072
Anonyymi00067 kirjoitti:
"Kaipaan kotiini seesteistä tunnelmaa, sillä se rauhoittaa mieleni parhaiten."
Sama täällä. Ihmisillä vain on niin kovin erilaisia ajatuksia siitä mikä tuon tekee. Esim tuo vaaleus, "tilantuntu", korkeat huoneet jne. tuntuu minusta vastakohtaiselta kuin sinusta. Minulle se on kylmää, kalseaa, epäviihtyisää, ikäänkuin kaikki väri olisi pesty maailmasta pois. Sitä on vaikea selittää. Tulee kylmä ja mieleen valtaa masennus ja ahdistus, kuin jotkut masennuslääkkeet, jotka kuulemma vievät mukanaan kaikki isot tunteet. Sellaisessa vaaleassa, tilavassa, ilmavassa, skandinaavisessa asunnossa, mulle tulee aina mieleen, että asuvien täytyy olla tosi masentuneita, vaikka tokikin se on vain tunne minussa, ei heissä. Sitten, jos pihakin on vielä melkein uutuuttaan kiiltävä kivetty ajotie, tasainen nurmikenttä ja pari tarkkaan leikattua pensasta, niin minä saisin painajaisia. 😉
Minulle riittää "normaali" huonekorkeus" ja isot ikkunat ovat hyvät vain siihen, että saan viherkasviviidakkoni valoon. Remontoin vastikään tupakeittiöni keittiön kaapit miltei mustiksi ja kaikki hyllyni ja tasoni ovat samaa mustanruskeaa. Pidän kontrastista, jonka ne luovat vaaleiden pintojen kanssa. Vuolukivitakka ja sohva ovat harmaat ja väriä matoista ja verhoista. Minä kaipaan myös väriä ja värit tuovat mukanaan sitä luovuutta ja inspiraatiota.Olet aivan oikeassa siinä, että ihmisille seesteisyys tarkoittaa eri asioita. Minä pidän valosta, siitä kun aurinko pääsee ikkunoista sisälle valaisemaan säteillään kaiken kauniiksi, harmonisesta tunnelmasta, puusta ja muista luonnonmateriaaleista.. Ja kun on tilaa, koen voivani hengittää. On tilaa liikkua ja kulkea. Inhoan ahtaita paikkoja, kapeita käytäviä, huonoa suunnittelua (esim keittiönpöytä juuri jääkaapin edessä)..
Minulle kodin toiminnallisuus on esteettisyyden lisäksi tärkeää ja toiminnallisuus ei valitettavasti kaikilta osin toteudu nykyisessä kodissani juuri sen takia, että täällä ei ole riittävästi tilaa kaikkeen siihen, mihin kaipaisin tilaa. Tällä kuitenkin mennään, ei sitä ihmisen kaikkea tarvitse saada 😊
Aletheias - Anonyymi00077
Anonyymi00072 kirjoitti:
Olet aivan oikeassa siinä, että ihmisille seesteisyys tarkoittaa eri asioita. Minä pidän valosta, siitä kun aurinko pääsee ikkunoista sisälle valaisemaan säteillään kaiken kauniiksi, harmonisesta tunnelmasta, puusta ja muista luonnonmateriaaleista.. Ja kun on tilaa, koen voivani hengittää. On tilaa liikkua ja kulkea. Inhoan ahtaita paikkoja, kapeita käytäviä, huonoa suunnittelua (esim keittiönpöytä juuri jääkaapin edessä)..
Minulle kodin toiminnallisuus on esteettisyyden lisäksi tärkeää ja toiminnallisuus ei valitettavasti kaikilta osin toteudu nykyisessä kodissani juuri sen takia, että täällä ei ole riittävästi tilaa kaikkeen siihen, mihin kaipaisin tilaa. Tällä kuitenkin mennään, ei sitä ihmisen kaikkea tarvitse saada 😊
AletheiasMinäkin pidän valosta kyllä, mutta en siitä, että aurinko räkittää esteettä isoista ikkunoista. Eteläikkunat ovat kyllä hyvin valoisat, mutta mulla on tosiaan huonekasviviidakko siinä maisemaa "vihertämässä".
Olet oikeassa, toiminnallisuus on yhtä tärkeää. Minullakin on asunnossani muutamia kohtia, joita pitäisi muuttaa toimivammiksi. Samalla ne tosin muuttuisivat myös esteettisemmiksi. Kyllä minusta voi kotiinsa saada kaikenkin. Se vain voi viedä aikaa, että keksii täydellisen ratkaisun ja saa sen vielä toteutettuakin. Sisätilossakin olisi tekemistä, mutta näin kesäisin huomio tuppaa aina siirtymään tuonne ulkotiloihin. Minä haaveilen terassin pienestä laajentamisesta. Ei mitään hehtoterassia, mutta tuossa pihalla on kohtia, joita ei nykytilassaan oikein tule hyödynnettyä, mutta jos terrassia laajentaisi sille, niin saisi mainion lukunurkkauksen ja sitten tuohon nykyiselle terassialueelle saisi mukavamman ruokailumahdollisuuden. Kokonaisuudessaan max 10 neliötä lisää olisi hieno juttu. Eilen pihalla istuskellessa aloin myös miettiä, että tuossa missä muksun uima-allas on saisi mahdutettua vähän isommankin kesävilvoittelupisteen. Pitäisi vain panostaa vähän pohjaan, tuoda hiekkaa ja sitten istuttaa joku aidanne/kukka-alue vähän näkösuojaksi ja rajaamaan. Siihen saisi ihan mainion lekottelu ja vilvoittelupisteen. 😂 - Anonyymi00086
Anonyymi00077 kirjoitti:
Minäkin pidän valosta kyllä, mutta en siitä, että aurinko räkittää esteettä isoista ikkunoista. Eteläikkunat ovat kyllä hyvin valoisat, mutta mulla on tosiaan huonekasviviidakko siinä maisemaa "vihertämässä".
Olet oikeassa, toiminnallisuus on yhtä tärkeää. Minullakin on asunnossani muutamia kohtia, joita pitäisi muuttaa toimivammiksi. Samalla ne tosin muuttuisivat myös esteettisemmiksi. Kyllä minusta voi kotiinsa saada kaikenkin. Se vain voi viedä aikaa, että keksii täydellisen ratkaisun ja saa sen vielä toteutettuakin. Sisätilossakin olisi tekemistä, mutta näin kesäisin huomio tuppaa aina siirtymään tuonne ulkotiloihin. Minä haaveilen terassin pienestä laajentamisesta. Ei mitään hehtoterassia, mutta tuossa pihalla on kohtia, joita ei nykytilassaan oikein tule hyödynnettyä, mutta jos terrassia laajentaisi sille, niin saisi mainion lukunurkkauksen ja sitten tuohon nykyiselle terassialueelle saisi mukavamman ruokailumahdollisuuden. Kokonaisuudessaan max 10 neliötä lisää olisi hieno juttu. Eilen pihalla istuskellessa aloin myös miettiä, että tuossa missä muksun uima-allas on saisi mahdutettua vähän isommankin kesävilvoittelupisteen. Pitäisi vain panostaa vähän pohjaan, tuoda hiekkaa ja sitten istuttaa joku aidanne/kukka-alue vähän näkösuojaksi ja rajaamaan. Siihen saisi ihan mainion lekottelu ja vilvoittelupisteen. 😂Nykyiseen kotiini en voi saada esim erillistä kodinhoitohuonetta ja sellaista kaipaisin kovasti. Meillä tulee valtavasti esim kaikenlaista urheilupyykkiä, on haisevia lenkkareita ja varusteita kuivumassa, ja ties mitä ja niille kaipaisin oman tilan. Moni ei ymmärrä, mikä taivas kodinhoitohuone on 😄
Näin jo mielessäni kuvailemasi pihan muutoksen. Olet selkeästi visuaalinen ihminen, kun pystyt noin hyvin kuvittelemaan mielessäsi, miten mikäkin toimisi ja istuisi pihaasi. Ja lekottelupistettä kannatan ehdottomasti 😁
Aletheias
- Anonyymi00035
Ei pätkän vertaa maailma on kaunis vain silloin kuin osaa katsoa sitä silmät kiinni
- Anonyymi00063
Mielestäni maailmassa on paljon kaunista myös silmät auki tarkasteltuna, mutta kukin tavallaan 😊
Aletheias
- Anonyymi00041
Silloin kun kotona ei ole yhtään sellaista ihmistä josta et pidä, kuten stalkkeri, koti on todelle visuaalinen!
- Anonyymi00064
Lähtökohta on tietysti, että kotona on vain ihmisiä, joiden kanssa on hyvä olla.
Aletheias
- Anonyymi00053
On itsellenikin tosi tärkeää. Työkyvyttömyyseläkeläisenä olen kotona 95% ajastani, joten siellä pitää olla viihtyisää. Sisustus pitää olla harmoninen kokonaisuus ja värit miellyttää omaa silmää. Kotini on lähinnä keltaisen ja vihreän eri sävyjä, beigeä, pienessä määrin ruskean eri sävyjä, vaaleaa puuta ja valkoista (seinät, vuokranantajan valinta) ja siellä on paljon viherkasveja. Edellisessä asunnossani oli kylppärissä vaaleansiniset laatat lattiassa ja se vitutti joka kerta, kun menin kylpyhuoneeseen, kun en pidä sinisestä väristä. Olen hyvin pienituloinen, joten kirpparilta olen suurimman osan tekstiileistä ja kalusteista vuosien varrella haalinut tai saanut tutuilta ilmaiseksi. Myös ikkunasta avautuva maisema on tärkeä, ja olen super-onnekas, kun sain vuokra-yksiön rivitalosta taajaman laidalta, josta avautuu ikkunasta järvimaisema pienelle rauhalliselle järvelle.
- Anonyymi00065
Omaa silmää miellyttävä näkymä on upea juttu 🤗 Itse asustelen naapurustossa, jossa on muita taloja aika lähellä, joten mitään huikeita näkymiä täällä ei ole, mutta onneksi sentään vihreää ja vehreää näkyy ikkunoista ettei tarvitse betoniseinää tuijottaa 😊
Mahtavaa, kun olet saanut laitettua kotiasi mieluisaksi. Siihen ei tarvita aina isoja rahoja, vaan kaunista voi saada aikaiseksi myös pienemmällä budjetilla.
Aletheias
- Anonyymi00054
Kirjoitin jo tuolla että ompelin mustan verhon makuuhuoneeseen. Ensimmäinen yö, eli viime yö, on mennyt niin että nukuin kuin tukki. Ja nyt aamulla näytti kuin se verho olisi ollut siinä aina. Olipa myönteinen kokemus. Kannattaa laittaa se mikä ensiksi päähän pasahtaa. Ehkä oikea pimennys-rullaverho olisikin ollut minulle liian persoonaton. Näin on hyvä.
- Anonyymi00057
Mulla on tumma rullaverho. Vaikuttaa nukkumiseen. Mikään ulkosähkövslo ei tunkeudu.
Oikeastaan rullakaihtimen ja valoverhot keksijöille pitäisi antaa jokin noobeli.
Rasittavaa, jos liika valo herkistää heräämisille.
Toisaalta epäloogista, kun joskus ottaa ettoset z-muodossa pikkusohvassa iltapäivällä, niin
mikään valo ei häiriköi.
Vilma - Anonyymi00066
Kiva kuulla, että kokeilusi oli onnistunut! 😊
Aletheias
- Anonyymi00061
Pidän tärkeänä visuaalista ympäristöä. Olen niitä ihmisiä, jotka järjestävät toimistoa ja muita tiloja, joissa he ovat.
Avaan aina verhot. Tykkään siististä yleisilmeestä. Haluan, että ajatuksillani on tilaa ja tila syntyy silloin, kun on järjestystä. Leikkaan nurmikkoa ja ostan kukkia. Terassi pitää näyttää suhteellisen siistiltä. En silti häiriinny jos terassilautoja ei ole joka vuosi käsitelty tai joka paikka ole tiptop. En ole niuhottaja, mutta tykkään, että terassilla ei ole ylimääräistä rojua ja koti tuoksuu puhtaalta.
Kotieläimen kanssa en voi olla neuroottinen. Koiran lelut ja luut ovat välillä kuolaisina sohvalla. Itse eläimet pesen aina ja ne tuoksuvat puhtailta.
-Thinksy- Anonyymi00073
Avaan myös aina verhot, jotta valo pääsee sisään. Jopa talvisin avaan verhot, vaikka valoa tulee vain hetken. Muuten tuntuu, ettei päivä oikein edes ala, jos jättää verhot koko päiväksi kiinni.
Kuulostaa siltä, että sinulla on tervehenkinen suhtautuminen ympäristöösi. Pidät siistinä, mutta et neuroottisesti. Olisi kovin rankkaa, jos kaiken pitäisi olla jatkuvasti tiptop.
Aletheias
Televaattorissa esitellään runsaita piharemontteja ja kestosoiroista rakennettuja valtavia kuisteja ja paljoja kiviä. Minusta poikkeuksetta aivan kamalan rumia.
Minulle rauhallinen mielentila syntyy vain luonnon kasvustosta ja parista kukkapenkistä. Kesämökillä pidin ainoastaan sitä linjaa, että metsäkasvustoa raivattiin sen verran, että maisema pysyi avoimena.
Ruohoille ei koskaan tehty mitään, ei aseteltu kiviä, ei rakennettu terasseja, ei ns. vesiaiheita. Ei radiota, ei muutakaan äänta, vain luonnon äänet. Olen ehdottomasti esteetikko ja visualisti, mutta tämä on ainoa, mikä maisemassa viehättää ja rauhoittaa.
Arvostan suuresti myös naiskauneutta koska esteettisen suuntaukseni lisäki olen niin toivottoman hetero, että pääsy 'jälkiliukkaillekin' puistattaa, koska siinä joutuisi tekemisiin toisen miehen sperman kanssa. Muille toki pidän luonnollisena.
Niinpä mökkeily on kaikkein kauneinta, kun vierailevat naisetkin ovat aivan alasti sekä aurinkoisena päivänä, saunoessa ja uidessa, kauneuden keskus, ihanan ihana vittu aivan paljaana.
Joskus sitä erityisesti avaavatkin pesemisen, soutamisen tai kyykkypisun varjolla.
Trollit, joita palstalla esiintyy runsaasti, eivät näe ollenkaan esteettistä puolta, vaan pitävät sellaista pervoiluna. Naiset ovat ihania!- Anonyymi00075
Luonto on kauneimmillaan juuri seölaisena kuin se on, ilman muokkauksia tai mitään rakennettua. Osaan silti arvostaa myös esim terassien tuomaa huolettomuutta, sillä onhan siinä nyt helpompaa vaikkapa syödä illallista ystävien kanssa.
Naiset ovat kyllä ihania, siinä olen kanssasi samaa mieltä. En ihan ymmärrä, miten sait vietyä keskustelun visuaalisesta ympäristöstä aasinsiltojen kautta alastomiin naisiin, mutta toki se liittyy visuaalisuuteen.
Aletheias Anonyymi00075 kirjoitti:
Luonto on kauneimmillaan juuri seölaisena kuin se on, ilman muokkauksia tai mitään rakennettua. Osaan silti arvostaa myös esim terassien tuomaa huolettomuutta, sillä onhan siinä nyt helpompaa vaikkapa syödä illallista ystävien kanssa.
Naiset ovat kyllä ihania, siinä olen kanssasi samaa mieltä. En ihan ymmärrä, miten sait vietyä keskustelun visuaalisesta ympäristöstä aasinsiltojen kautta alastomiin naisiin, mutta toki se liittyy visuaalisuuteen.
AletheiasEi siinä aasinsiltoja ollut, koska molemmat ovat osa KAUNEUTTA ja LEPOA, sillä oikeasti olen esteetikko ja ensisijassa visuaalinen.
Visuaalinen kauneus vain ennestään korostuu myös naiskauneutta ajatellen, sillä minulla ei enää ole vähintäkään seksihalua, kun sain eturauhasta pienentävän lääkityksen ja muutenkin olen jo vanha.
Hyvää niiku juhannuksee, ja tosson vielä sulle juhannuskukkasee 🌹!- Anonyymi00085
rennosti.m kirjoitti:
Ei siinä aasinsiltoja ollut, koska molemmat ovat osa KAUNEUTTA ja LEPOA, sillä oikeasti olen esteetikko ja ensisijassa visuaalinen.
Visuaalinen kauneus vain ennestään korostuu myös naiskauneutta ajatellen, sillä minulla ei enää ole vähintäkään seksihalua, kun sain eturauhasta pienentävän lääkityksen ja muutenkin olen jo vanha.
Hyvää niiku juhannuksee, ja tosson vielä sulle juhannuskukkasee 🌹!Hienoa, että osaat silti edelleen nauttia naiskauneudesta, vaikka seksihaluja ei enää ole. Kauneus kaikissa muodoissaan on asia, josta jokainen meistä pystyy elämässäni nauttimaan, jos niin vain haluaa.
Kiitos juhannuskukkasesta ja samoin sinne oikein hyvää juhannusta! 🌞
Aletheias Anonyymi00085 kirjoitti:
Hienoa, että osaat silti edelleen nauttia naiskauneudesta, vaikka seksihaluja ei enää ole. Kauneus kaikissa muodoissaan on asia, josta jokainen meistä pystyy elämässäni nauttimaan, jos niin vain haluaa.
Kiitos juhannuskukkasesta ja samoin sinne oikein hyvää juhannusta! 🌞
AletheiasEt saata uskoa, miten suuresti arvostan sitä, että suhtaudut naisena luonnollisesti sekä naiskauneuteen ynnä siihen, että joku mies sanoo suoraan arvostavansa sitä.
Se merkitsee myös sitä, että nainen saa vapaasti nauttia siitä, että hän on miehen valtavan ihailun kohteena.
- Anonyymi00074
Minä en pidä tanssilavan kokoisista terasseista.
Jollain käärmeisellä alueella voi selittyä, mutta kyy voi luurata tai keksiä, että tämäpä hyvä paikka tämä alusta.
Vilma- Anonyymi00076
Minä pidän oikean kokoisista terasseista. Sellaisista, joille mahtuu ne toiminnot, joita toivoo siellä olevan. Ruokailupaikka, löhöpaikka, seurustelupaikka.. Usein terassit ovat aivan liian pieniä, kun yritetään mahduttaa kaikki tarpeellinen muutamaan neliöön. Oikean kokoinen terassi helpottaa tekemistä, kun kaikelle on oma paikkansa ja riittävästi tilaa.
Aletheias
Minulla kodikkuus, mukavuus, käytännöllisyys ja toimivuus ovat myös visuaalisesti miellyttäviä asioita. Kodin tulee olla turvapaikka, jossa voin rauhoittua, rentoutua ja olla oma itseni.
Toki pidän kauniista sisustusmateriaaleista, mutta en pidä mistään yltiömoderneista sisustusratkaisuista, enkä kylmistä ja räikeistä väreistä. Kodin pitää tuntua kodilta.
Täällä viihdyn parhaiten ja saan mielenrauhan.
Minun mielenmaisemaani sopivat vaaleat sävyt. Erilaisilla sisustuselementeillä näitä voidaan muttaa sesongin ja mielialan mukaan (tyynyt, verhot, torkkupeitot, matot ja muut kodin tekstiilit.).
Meillä ei ole suurta puutarhaa. 5 keskikokoista kukkaruukkua ovat täynnä kukkivia kesäkukkia. Mitään muuta siellä ei oikeastaan kasva. En kaipaa leikattavaa nurmikkoa, joten päädyimme laattaratkaisuun jo vuosia sitten. Hyvä ja käytännöllinen ratkaisu. 😃👍- Anonyymi00084
Ihana suhtautuminen sinulla kotiisi va ympäristöösi. Kodin tulee tosiaan olla turvapaikka, jossa voi olla oma itsensä. Se voi tarkoittaa monenlaisia asioita eri ihmisille, mutta juuri tuo on tärkeää, että koti tuntuu turvapaikalta.
Itsekin olen miettinyt tuota, että laittaisin koko takapihan terassiksi, sillä kokonsa puolesta se voisi hyvin mennä isona terassina ja reunoille voisi jättää istutusaltaat. Se vain vaatisi aikamoisen piharempan, jotta pohjat saa kunnolla tehtyä ja pihalleni ei pääse kaivurilla, niin aina kun hetken ajattelen tätä pidemmälle, totean että nykyinen onkin ihan hyvä 😄
Aletheias
- Anonyymi00079
Aivan äärimmäisen tärkeänä. Mutta en myy sieluani siksi mitä minulle tarjotaan. Olisi sitä tätä ja tuota kunhan tekisin näin ja noin. Mieluummin tanssin parvekkeellani ja kunnioitan omaa itseäni.🤷♀️
- Anonyymi00080
Kävin harrastamassa estetiikkaa.
Tempoilin vuohenjuuria ym. ja leikkelin kukkapekin reunan, siistin.
Olin pökrätä. Ukkosta ilmasta?
Hyvä kun saa tehtyä pois, mitä on pari päivää miettinyt, että tars tehdä.
Vilma - Anonyymi00081
Anonyymi00080 kirjoitti:
Kävin harrastamassa estetiikkaa.
Tempoilin vuohenjuuria ym. ja leikkelin kukkapekin reunan, siistin.
Olin pökrätä. Ukkosta ilmasta?
Hyvä kun saa tehtyä pois, mitä on pari päivää miettinyt, että tars tehdä.
VilmaTuo on parasta. Kätöset mullassa ja saappaat mudassa. Siinä ei tekokynsiä kaivata, ne on tiellä ne.😄🤷♀️
- Anonyymi00082
Anonyymi00081 kirjoitti:
Tuo on parasta. Kätöset mullassa ja saappaat mudassa. Siinä ei tekokynsiä kaivata, ne on tiellä ne.😄🤷♀️
Jep. Mulla oli tosiaan kumpparit ja hirveät muovisormikkaat.
Wow.
Siistiä on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas puukotus yläristillä!
Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!601822Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella
Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r1461556Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin
Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka721278La Promesa sarjan ystäville iso pettymys - Yleltä lisäinfoa asiasta
La Promesa suosikkisarjan kohtalosta on tullut tietoa. Tämä ei kyllä välttämättä ilahduta sarjan faneja. Lue lisää: htt12903- 89886
- 87780
- 60579
Nyt kun olen vähän huppelissa niin uskallan sanoa
Mikä minua oikein närästää... Tiedän että meillä on ollut vaikeaa mutta miten kauan sulla on ollut toinen mies vai oliko40563- 38534
- 55496