Maatalouspolitiikan viimeinen taisto

Kannattaa tutustua entisen työnantajaetumiehen ja yrittäjyyttä monelta kantilta tuntevan Johannes Koroman mietteisiin maatalouspolitiikan mielekkyydestä tuoreessa Talouselämä-lehdessä. Ja takuulla tämä mies ei ole demari.

http://www.talouselama.fi/doc.te?f_id=760064

20

644

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olevan

asiantuntija tuossa maatalouspolitiikassa, niin kerro, mitä puoluetta minun pitää äänestämän, että minä parhaien pärjäisin?

Kepuloinen

• edelliseen:

painovirhepaholainen astui kuvioon koko ankaruudessaan, tarkoitin "parhaiten"

• Olen yleensä tyytynyt antamaan sellaisen ohjeen, että minkä tahansa muun puolueen paitsi Keskustan äänestäminen kannattaa. Asiaa yön ja parinkin yli mietittyäni olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, etten suosittele vaihtoehtona kuitenkaan KD:n, RKP:n enkä perustuslaillisten äänestämistä. Junttiudesta toiseen ei ainakaan kannata siis siirtyä.

Kepuloisen asemasta on siis aika päästä ja ryhtyä itse saavuttamaan jotakin eikä odottaa aina valmista pöytään. Se nostaa itsetuntoakin, kun huomaa pärjäävänsä ilman muilta jatkuvasti varastettuja rahoja. Ja onhan se vähän syntiäkin elää muilta ryöstetyillä rahoilla.

Jos olet maatalouskepuloinen, ala harkita maatilasi muuttamista kohti sellaisia tuotantosuuntia, joissa pärjää markkinaehtoisestikin ja äänestä sen jälkeen esim. Kokoomusta tai Vihreitä. Jos taas katsot, että on paras panna pillit pussiin ja siirtyä tehtaaseen tai studioon töihin, voit valita vaihtoehdoksi edellisten lisäksi esim. SDP:n. Jos sinusta ei ole mihinkään tai sinua ei huolita mihinkään, repertuaari kasvaa Vasemmistoliitolla. Eiköhän tässä nyt jo ollutkin sopivasti valinnanvaraa.

• tuntumaan siltä
        Mielipidepankki kirjoitti:

Olen yleensä tyytynyt antamaan sellaisen ohjeen, että minkä tahansa muun puolueen paitsi Keskustan äänestäminen kannattaa. Asiaa yön ja parinkin yli mietittyäni olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, etten suosittele vaihtoehtona kuitenkaan KD:n, RKP:n enkä perustuslaillisten äänestämistä. Junttiudesta toiseen ei ainakaan kannata siis siirtyä.

Kepuloisen asemasta on siis aika päästä ja ryhtyä itse saavuttamaan jotakin eikä odottaa aina valmista pöytään. Se nostaa itsetuntoakin, kun huomaa pärjäävänsä ilman muilta jatkuvasti varastettuja rahoja. Ja onhan se vähän syntiäkin elää muilta ryöstetyillä rahoilla.

Jos olet maatalouskepuloinen, ala harkita maatilasi muuttamista kohti sellaisia tuotantosuuntia, joissa pärjää markkinaehtoisestikin ja äänestä sen jälkeen esim. Kokoomusta tai Vihreitä. Jos taas katsot, että on paras panna pillit pussiin ja siirtyä tehtaaseen tai studioon töihin, voit valita vaihtoehdoksi edellisten lisäksi esim. SDP:n. Jos sinusta ei ole mihinkään tai sinua ei huolita mihinkään, repertuaari kasvaa Vasemmistoliitolla. Eiköhän tässä nyt jo ollutkin sopivasti valinnanvaraa.

että olet jotenkin hukassa...

"Edellytyksiä maaseudun ja luonnon säilymiseen sekä niihin liittyvien elinkeinojen harjoittamiseen on vahvistettava." by kokoomus

Joku tosin jo taisi väittää tuota lainausta kepun kirjoituksiksi.

eli kumpi on väärässä sinä vai kokoomuksen periaatohjelman kirjoittajat?

Muista myös miten Itälä toi puoluettaan esiin EU-vaaleissa, et taida muistaa?

"Kepuloisen asemasta on siis aika päästä ja ryhtyä itse saavuttamaan jotakin eikä odottaa aina valmista pöytään." ??? elätkö tässä maailmassa vai missä?

Pelkkään politikointiin ja nimittelyyn olet sortunut.

• halveksit

Olen yleensä tyytynyt antamaan sellaisen ohjeen, että minkä tahansa muun puolueen paitsi Keskustan äänestäminen kannattaa. Asiaa yön ja parinkin yli mietittyäni olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, etten suosittele vaihtoehtona kuitenkaan KD:n, RKP:n enkä perustuslaillisten äänestämistä. Junttiudesta toiseen ei ainakaan kannata siis siirtyä.

minua?
        ??
        Sinä et tiedä, kuka minä olen, mutta suhtaudun sinuun kuitenkin ystävällisesti.

Se joka häviää pelin, pitää myös kestää se!

Halataan kun nähdään,

Ystävällisin Terveisin Colombo

• kuka ressukka tuo
        halveksit kirjoitti:

minua?
        ??

Halataan kun nähdään,

mielipidepankki on?

• hän on..
        kuka ressukka tuo kirjoitti:

mielipidepankki on?

mutta en viitsi paljastaa, koska hän on niin sympaattinen ihminen.

--Se eläkelläinen ottaa (muka kantaa asioihin, joista sillä ei ole mitään tietoa).

• halveksit kirjoitti:

minua?
        ??

Halataan kun nähdään,

Mistä päättelet, että halveksin. Tai ei tarvitse kertoa. Voin kertoa jo nyt, etten halveksia sinua enkä useimpia muitakaan lähimmäisiäni. Pelien häviön yritän kestää kuin mies ainakin.

Halataan vaan, mutta halaa sinä ensin, niin että osaan tunnistaa.

• tuntumaan siltä kirjoitti:

että olet jotenkin hukassa...

"Edellytyksiä maaseudun ja luonnon säilymiseen sekä niihin liittyvien elinkeinojen harjoittamiseen on vahvistettava." by kokoomus

Joku tosin jo taisi väittää tuota lainausta kepun kirjoituksiksi.

eli kumpi on väärässä sinä vai kokoomuksen periaatohjelman kirjoittajat?

Muista myös miten Itälä toi puoluettaan esiin EU-vaaleissa, et taida muistaa?

"Kepuloisen asemasta on siis aika päästä ja ryhtyä itse saavuttamaan jotakin eikä odottaa aina valmista pöytään." ??? elätkö tässä maailmassa vai missä?

Pelkkään politikointiin ja nimittelyyn olet sortunut.

ei tunnu nyt miltään, mutta sanoisin vain, ettei kannata aina luottaa tuntumaan, vaan hakea myös tietoa sen tueksi.

• juuri esitin kysymyksen

ei tunnu nyt miltään, mutta sanoisin vain, ettei kannata aina luottaa tuntumaan, vaan hakea myös tietoa sen tueksi.

jonka juuri tulit sivuuttaneeksi.

• oivahärkönen

... ei ymmärrä maataluspolitiikasta mitään. Siitä ei vallitse tämän maan vastuullisen poliittisen johdon keskuudessa erimielisyyttä. Joku voi vielä lämmitellä takavuosikymmenten poliittisia intohioja asian tiimoilta.

Tosiaan kyseessä on 1,2 prosentin osuus kansantuotteesta, homman kimpussa toimii noin 2 % väestöstä.

Nykyään on vain kaikkien maiden pyrkimys säilyttää tietty omavaraisuus elintarvikkeiden tuotannossa ja myös työllisyys-, maan asuttuna pitämis- ja jopa maisemanhoitotarpeet ovat johtanut maailmanlaajuiseen ylituotantoon. Maailmanmarkkinahinnat määräytyvät näiden ylijäämäerien myynnissä valtioiden vientitukemana hintaan mihin hyvänsä. Missään ei niillä hinnoilla pystytä tuottamaan. Siksi kaikissa maissa tarvitaan tukiaisia.

Asiaan ei voi suhtautua Koroman tai Mpp:n tapaan yliolkaisesti. Teidän pitää esittää tähän ongelmaan maailmanlaajuinen ratkaisu. Ratkaisu näet ei ole se, että Suomessa lopetetaan tukiaiset. Se johtaisi siihen, että meillä lopetettaisiin maanviljely samana päivänä, sillä eihän kenenkään kannata tuottaa 40 % alemmilla hinnoilla.

Jos olette sitä mieltä, että meillä ei tarvita maataloutta, niin sanokaa se selkeästi eli vaatikaa vaikka yksin Suomen ja EU:n lopettaa tukiaiset.

• wsxedc

On hyvä, että insinööri ymmärtää.

• hassu veikko

Tuo nimi kuulostaa ihan joltain kenialaiselta juoksijalta.

• juoksija?
        hassu veikko kirjoitti:

Tuo nimi kuulostaa ihan joltain kenialaiselta juoksijalta.

elä viiti. Sossut leimaa sinut rasistiksi.
        Musta muna on ihanaa!!

• Ratkaisu on kyllä olemassa ja se on se, että lopetaan kaikkialta maailmasta paitsi kehitysmaista maatalouden protektionistinen suojelu ja verovaroilla tukeminen. Tätä varten on jo olemassa valmis neuvottelujärjestelmä eli WTO. Ja tässä järjestelmässä on ollut pohjana James Harbinsonin järkevä ehdotus, jota kannattaa tukea.

Kun tuotantoa ei tueta ja suojatulleja ei ole, maataloustuotteista maksetaan kysynnän ja tarjonnan mukainen hinta, jolloin kenenkään ei tarvitse kustantaa ylituotantoa. Ylituotannot karsitaan kansainvälisen kilpailun avulla ja ne eivät mene kaupaksi niin kuin nyt. Minun veikkaukseni on se, että hinnat ovat sen jälkeen jokaiselle suomalaiselle halvemmat kuin nykyinen markkinahinta plus veroissa maksettu tuki yhteensä. Ja sinä puolestasi olet sanonut, että suomalainen maatalousyrittähä kyllä pärjää vapaaassa kilpailussa, joten senkään puolesta ei ole mitään ongelmaa meillä Suomessa.

• tarvitse.

Ratkaisu on kyllä olemassa ja se on se, että lopetaan kaikkialta maailmasta paitsi kehitysmaista maatalouden protektionistinen suojelu ja verovaroilla tukeminen. Tätä varten on jo olemassa valmis neuvottelujärjestelmä eli WTO. Ja tässä järjestelmässä on ollut pohjana James Harbinsonin järkevä ehdotus, jota kannattaa tukea.

Kun tuotantoa ei tueta ja suojatulleja ei ole, maataloustuotteista maksetaan kysynnän ja tarjonnan mukainen hinta, jolloin kenenkään ei tarvitse kustantaa ylituotantoa. Ylituotannot karsitaan kansainvälisen kilpailun avulla ja ne eivät mene kaupaksi niin kuin nyt. Minun veikkaukseni on se, että hinnat ovat sen jälkeen jokaiselle suomalaiselle halvemmat kuin nykyinen markkinahinta plus veroissa maksettu tuki yhteensä. Ja sinä puolestasi olet sanonut, että suomalainen maatalousyrittähä kyllä pärjää vapaaassa kilpailussa, joten senkään puolesta ei ole mitään ongelmaa meillä Suomessa.

veikata, vaan tuottaja saa sen mikä sille kuuluu, ja mikä parasta.. ilman tukiaisia?

--parvekkellakin kannattaa viljellä sipulia ja pottua, niinkuin niissä maissa missä maataloustukea ei ole?

• olisi siinä

" kyseessä on 1,2 prosentin osuus kansantuotteesta, homman kimpussa toimii noin 2 % väestöstä. "

• ötyä..

Ratkaisu on kyllä olemassa ja se on se, että lopetaan kaikkialta maailmasta paitsi kehitysmaista maatalouden protektionistinen suojelu ja verovaroilla tukeminen. Tätä varten on jo olemassa valmis neuvottelujärjestelmä eli WTO. Ja tässä järjestelmässä on ollut pohjana James Harbinsonin järkevä ehdotus, jota kannattaa tukea.

JK. Minä olen "kaikkiruokainen" noin niinku naisten suhteen!
        TS. sinun ei tarvitse ujostella, vaikka oletkin pikkuisen rupsahtanut! :))

• koko..
        olisi siinä kirjoitti:

" kyseessä on 1,2 prosentin osuus kansantuotteesta, homman kimpussa toimii noin 2 % väestöstä. "

on noin 25 cm. pitkä ja 5cm paksu.
        --- mutta sehän ei kuulu aiheeseen.

• hyvvää tekkee
        koko.. kirjoitti:

on noin 25 cm. pitkä ja 5cm paksu.
        --- mutta sehän ei kuulu aiheeseen.

Mukavalta se tuntuu saaja hyvvää pyllyyn oikialta pukilta...ei muuta ku temmiä ahteriin kaikille vaikka sitten naapurin kililtä eli taikka kallelta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      67
      1232
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      42
      901
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      335
      695
    4. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      51
      661
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      638
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      116
      636
    7. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      101
      625
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      605
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      592
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      56