Raamatun mukaan Pyhän Hengen lahja ja sinetti annetaan ja "pannaan" ihmiseen kasteessa. Pyhän Hengen sinetti on omistusleima kenelle kastettu kuuluu. Sinetti on veriliiton merkki. Vanhan liiton aikana verellä merkittiin niiden talojen eli perhekuntien talojen ovien pihtipielet, joiden ohi vihan enkelin tuli kulkea. Pyhän Hengen sinetti on uuden liiton veriruksi sydämen ovipielessä. Kasteessa luvataan antaa Pyhän Hengen lahja teille ja teidän lapsille.
Room. 8:9
Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
Apt.2
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus(miehille) ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Kastaminen tapahtui perhekunnittain Pyhän Hengen lahjan ja sinetin laittamiseksi kaikille perheenjäsenille, joille sanottiin
Gal. 3:27
Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
Joko teillä ja teidän lapsilla on Pyhä Henki?
28
469
Vastaukset
Kiitos valaisevasta kirjoituksestasi!
(Olen samaa mieltä kanssasi;"Kastaminen tapahtui perhekunnittain Pyhän Hengen lahjan ja sinetin laittamiseksi kaikille perheenjäsenille..)
Mikä on sinetti maallisessa mielessä?
Lainaus Aapeli Saarisalon kirjasta (Raamatun sanakirja):
"Sinetti oli metallista tai jalokivestä valmistettu esine kaiverruksineen tai se jäljennös, joka tällä esineellä muodostuu, kun se painetaan vahaan, saveen tai johonkin pehmeään aineeseen.
Aikoinaan sinettiä kannettiin nuoraan pujotettuna kaulassa.
Sittemmin oli käytönnössä sormessa pidettävä sinettisormus, jollaisen tuhlaajapoikakin sai merkiksi siitä, että hän oli täysivaltainen perheen jäsen (Lk.15:22)."
Raamatun kuvakielessä sinetti on merkki, jolla jokin asia vahvistetaan.
Ympärileikkaus oli Aabrahamin uskonvanhurskauden sinetti (Room. 4:11).
Jeesus taas sanoi, että Isä on häneen painanut sinettinsä (Joh. 6:27).
Missähän yhteydessä tämä tapahtui Jeesuksen osalta?- Sulamit
Ehkä joskus juuri ennen Aadamin luomista???? Jos nyt uskomme Jeesukseen Jumalan Poikana yleensäkin, tuskin meidän tarvitsee hänen maallisesta matkastaan etsiä mitään sinettejä...
- hansutuulia
Sulamit kirjoitti:
Ehkä joskus juuri ennen Aadamin luomista???? Jos nyt uskomme Jeesukseen Jumalan Poikana yleensäkin, tuskin meidän tarvitsee hänen maallisesta matkastaan etsiä mitään sinettejä...
Raamatun mukaan on Herralle pyhitetty. Jotka uskovat häneen pelastajanaan, hän on painanut meihin sinettinsä merkiksi kenen omia olemme.
Sinettisormuksellakin oli voimallinen vaikutus, jonka mukaan se annettiin oli todistus että kenen asialla tämä ihminen oli.
Efesolaiskirje:
1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti.
Tuo kohta on todella valtavaa, olemme Herran omia jotka olemme totuuden sanan kuultuamme pelastuneet ja uskoviksi tultu, saaneet Kuninkaan sinetin. Amen. hansutuulia kirjoitti:
Raamatun mukaan on Herralle pyhitetty. Jotka uskovat häneen pelastajanaan, hän on painanut meihin sinettinsä merkiksi kenen omia olemme.
Sinettisormuksellakin oli voimallinen vaikutus, jonka mukaan se annettiin oli todistus että kenen asialla tämä ihminen oli.
Efesolaiskirje:
1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti.
Tuo kohta on todella valtavaa, olemme Herran omia jotka olemme totuuden sanan kuultuamme pelastuneet ja uskoviksi tultu, saaneet Kuninkaan sinetin. Amen.Hansutuulia (mmutkin),
Pyhän Hengen sinetti on tosiaankin kaikissa niissä, jotka ovat panneet toivonsa Kristukseen.
Se on merkkinä Jumalan omistusoikeudesta uskoviin.
Kerran Hän tulee perimään omaisuutensa.
Sinetti-sanan käytöstä olikin jo edellä.
Mainitsin mm. että ympärileikkaus oli Aabrahamin uskonvanhurskauden sinetti (Room. 4:11).
Kol. 2:11-13 taas yhdistää ympärileikkauksen ja kristillisen kasteen toisiinsa;
Vanhan liiton merkki oli ympärileikkaus.
Uuden Liiton merkki taas on kaste, jota Paavali nimittää "Kristuksen ympärileikkaukseksi".
(Vrt. myös 1. Piet.3:21, jossa "pyytäminen"-sana voidaan kääntää myös liitto-sanalla).
Koska kaste on ainoa näkyvä ulkonainen merkki kristityn elämässä, annetaan siinä meille myös Pyhän Hengen sinetti.
"Olemmehan yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi" (1. Kor.12:13).
Ef. kirje yhdistää nämä kolme toisiinsa: Herran, uskon ja kasteen (Ef.4:5).- hansutuulia
hansutuulia kirjoitti:
Raamatun mukaan on Herralle pyhitetty. Jotka uskovat häneen pelastajanaan, hän on painanut meihin sinettinsä merkiksi kenen omia olemme.
Sinettisormuksellakin oli voimallinen vaikutus, jonka mukaan se annettiin oli todistus että kenen asialla tämä ihminen oli.
Efesolaiskirje:
1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti.
Tuo kohta on todella valtavaa, olemme Herran omia jotka olemme totuuden sanan kuultuamme pelastuneet ja uskoviksi tultu, saaneet Kuninkaan sinetin. Amen.on veren merkki. Jokainen joka on pessyt vaatteensa Karitsan verellä olemme sinetöity Hänelle.
Samoin kuin Vanhassa Testamentissa kun siveltiin Karitsan verellä pihtipielet, kuoleman enkeli ei koskenut heihin. Vaan he säilyivät, niin on tänäkin päivänä Jeesuksen verellä pestyihin ei kuolemalla ole osaa. - hansutuulia
Tapio522 kirjoitti:
Hansutuulia (mmutkin),
Pyhän Hengen sinetti on tosiaankin kaikissa niissä, jotka ovat panneet toivonsa Kristukseen.
Se on merkkinä Jumalan omistusoikeudesta uskoviin.
Kerran Hän tulee perimään omaisuutensa.
Sinetti-sanan käytöstä olikin jo edellä.
Mainitsin mm. että ympärileikkaus oli Aabrahamin uskonvanhurskauden sinetti (Room. 4:11).
Kol. 2:11-13 taas yhdistää ympärileikkauksen ja kristillisen kasteen toisiinsa;
Vanhan liiton merkki oli ympärileikkaus.
Uuden Liiton merkki taas on kaste, jota Paavali nimittää "Kristuksen ympärileikkaukseksi".
(Vrt. myös 1. Piet.3:21, jossa "pyytäminen"-sana voidaan kääntää myös liitto-sanalla).
Koska kaste on ainoa näkyvä ulkonainen merkki kristityn elämässä, annetaan siinä meille myös Pyhän Hengen sinetti.
"Olemmehan yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi" (1. Kor.12:13).
Ef. kirje yhdistää nämä kolme toisiinsa: Herran, uskon ja kasteen (Ef.4:5).ole ympärileikkauksen korvike, se on hyvä muistaa. Ympärileikkauks on edelleen juutalaisessa kulttuurissa.
- hansutuulia
Tapio522 kirjoitti:
Hansutuulia (mmutkin),
Pyhän Hengen sinetti on tosiaankin kaikissa niissä, jotka ovat panneet toivonsa Kristukseen.
Se on merkkinä Jumalan omistusoikeudesta uskoviin.
Kerran Hän tulee perimään omaisuutensa.
Sinetti-sanan käytöstä olikin jo edellä.
Mainitsin mm. että ympärileikkaus oli Aabrahamin uskonvanhurskauden sinetti (Room. 4:11).
Kol. 2:11-13 taas yhdistää ympärileikkauksen ja kristillisen kasteen toisiinsa;
Vanhan liiton merkki oli ympärileikkaus.
Uuden Liiton merkki taas on kaste, jota Paavali nimittää "Kristuksen ympärileikkaukseksi".
(Vrt. myös 1. Piet.3:21, jossa "pyytäminen"-sana voidaan kääntää myös liitto-sanalla).
Koska kaste on ainoa näkyvä ulkonainen merkki kristityn elämässä, annetaan siinä meille myös Pyhän Hengen sinetti.
"Olemmehan yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi" (1. Kor.12:13).
Ef. kirje yhdistää nämä kolme toisiinsa: Herran, uskon ja kasteen (Ef.4:5).tilalle, Tapio siitä ei Raamattu kerro mitään.
Uskonnollisin perustein ympärileikkausta suoritetaan juutalaisuudessa ja islamissa. Suomessa muun muassa Lääkäriliitto sekä Lastensuojelun keskusliitto on ottanut eettisin perustein kielteisen kannan uskonnollisin perustein suoritettaviin ympärileikkauksiin.
Yhdysvalloissa yli puolet vanhemmista ympärileikkauttaa poikalapsensa, enemmän kulttuuriperinnön kuin uskonnollisten syiden ohjaamana. Muita maita joissa ympärileikkaus kuuluu enemmistökulttuuriin ovat Etelä-Afrikka, Etelä-Korea, Samoa, Togo, Tonga ja Vanuatu.
Ympärileikkaus on edelleen käytössä. - huomaa
hansutuulia kirjoitti:
Raamatun mukaan on Herralle pyhitetty. Jotka uskovat häneen pelastajanaan, hän on painanut meihin sinettinsä merkiksi kenen omia olemme.
Sinettisormuksellakin oli voimallinen vaikutus, jonka mukaan se annettiin oli todistus että kenen asialla tämä ihminen oli.
Efesolaiskirje:
1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti.
Tuo kohta on todella valtavaa, olemme Herran omia jotka olemme totuuden sanan kuultuamme pelastuneet ja uskoviksi tultu, saaneet Kuninkaan sinetin. Amen."pantu" tarkoittaa juuri kastetta.
Saitteko Pyhän Hengen silloin kun tulitte uskoon? Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan. Pyhän Hengen sinetti laitettiin kasteen yhteydessä. (Apt.19) - kasteessa
hansutuulia kirjoitti:
on veren merkki. Jokainen joka on pessyt vaatteensa Karitsan verellä olemme sinetöity Hänelle.
Samoin kuin Vanhassa Testamentissa kun siveltiin Karitsan verellä pihtipielet, kuoleman enkeli ei koskenut heihin. Vaan he säilyivät, niin on tänäkin päivänä Jeesuksen verellä pestyihin ei kuolemalla ole osaa.Room.6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Kuolemassa on veri.
- hansutuulia
huomaa kirjoitti:
"pantu" tarkoittaa juuri kastetta.
Saitteko Pyhän Hengen silloin kun tulitte uskoon? Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan. Pyhän Hengen sinetti laitettiin kasteen yhteydessä. (Apt.19)Pyhän hengen kasteesta, eli saivat kielet merkiksi.
Matteus 3:11
Johannes sanoo. "Minä kastan teidät vedellä parnanukseen." juutalaisessa kulttuurissa oli kasteita pesuja ja monenlaisia puhdistusmenoja.
Johannes jatkaa.
"mutta se joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi,jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan, hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. Kielet siis olivat merkkinä tästä.
Pyhä Henki oli tullut heille jo heidän uskoon tultuaan mutta he eivät olleet saaneet Pyhän Hengen kastetta. - hansutuulia
hansutuulia kirjoitti:
Pyhän hengen kasteesta, eli saivat kielet merkiksi.
Matteus 3:11
Johannes sanoo. "Minä kastan teidät vedellä parnanukseen." juutalaisessa kulttuurissa oli kasteita pesuja ja monenlaisia puhdistusmenoja.
Johannes jatkaa.
"mutta se joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi,jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan, hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. Kielet siis olivat merkkinä tästä.
Pyhä Henki oli tullut heille jo heidän uskoon tultuaan mutta he eivät olleet saaneet Pyhän Hengen kastetta.Jeesuksen Kristuksen nimeen ja he rukoilivat ja 12 miestä puhuivat uusin kielin ja ylistivät Herraa.
- Matt.28
hansutuulia kirjoitti:
Pyhän hengen kasteesta, eli saivat kielet merkiksi.
Matteus 3:11
Johannes sanoo. "Minä kastan teidät vedellä parnanukseen." juutalaisessa kulttuurissa oli kasteita pesuja ja monenlaisia puhdistusmenoja.
Johannes jatkaa.
"mutta se joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi,jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan, hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. Kielet siis olivat merkkinä tästä.
Pyhä Henki oli tullut heille jo heidän uskoon tultuaan mutta he eivät olleet saaneet Pyhän Hengen kastetta.Jeesus asetti vain yhden kasteen kuolemansa ja ylösnousemuksensa jälkeen, kasteen nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. Siinä on mukana ne mitä jo kasteen nimikin sanoi.
Helluntain tapahtumat, joita kutsutaan Pyhän Hengen kasteeksi oli ainutkertainen tapahtuma. Kollektiivinen tapahtuma evankeliumin liikkeellelähtemiseksi.
Näkivät tuliset kielet, oikeita kieliä saarnattiin isoille joukoille.
Kaikki kuuluisatkin saarnamiehet nykyisin käyttävät koulussa kieliä opiskelleita tulkkeja ulkomaanmatkoillaan. - merkitys
hansutuulia kirjoitti:
Jeesuksen Kristuksen nimeen ja he rukoilivat ja 12 miestä puhuivat uusin kielin ja ylistivät Herraa.
Kun evankeliumi levisi mm. Suomeen niin suomen kielellä evakeliumin puhuminen oli uusin kielin puhumista. Oli monia uusia heimoja ja kieliä, joiden keskuuteen evankeiumi levisi ja he puhuivat uusin kielin evankeliumia.
- Minäuskon
Matt.28 kirjoitti:
Jeesus asetti vain yhden kasteen kuolemansa ja ylösnousemuksensa jälkeen, kasteen nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. Siinä on mukana ne mitä jo kasteen nimikin sanoi.
Helluntain tapahtumat, joita kutsutaan Pyhän Hengen kasteeksi oli ainutkertainen tapahtuma. Kollektiivinen tapahtuma evankeliumin liikkeellelähtemiseksi.
Näkivät tuliset kielet, oikeita kieliä saarnattiin isoille joukoille.
Kaikki kuuluisatkin saarnamiehet nykyisin käyttävät koulussa kieliä opiskelleita tulkkeja ulkomaanmatkoillaan.apostolien kerrotaan kastaneen Jeesuksen nimeen. Ihan kuin noiden kohtien välillä olisi ristiriita?
- valitettavasti
Minäuskon kirjoitti:
apostolien kerrotaan kastaneen Jeesuksen nimeen. Ihan kuin noiden kohtien välillä olisi ristiriita?
hengettömät, ne näkee Raamatussa ristiriitoja.
hengelliset asiat kun on tutkiskeltava hengellisesti
Raamattu on Jumalan sanaa, joka pysyy. - Minäuskon
valitettavasti kirjoitti:
hengettömät, ne näkee Raamatussa ristiriitoja.
hengelliset asiat kun on tutkiskeltava hengellisesti
Raamattu on Jumalan sanaa, joka pysyy.k-mies eihän sinullekkaan ole selvinnyt se että uskovien kaste on tuo raamatussa puhuttu yksi kaste.
- kuitenkin
Minäuskon kirjoitti:
k-mies eihän sinullekkaan ole selvinnyt se että uskovien kaste on tuo raamatussa puhuttu yksi kaste.
Raamattu ei käytä sanontoja uskovien kaste tai upotuskaste, vaan Kristus asetti kasteen nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. Siinä on huomio kastajassa, eikä kastettavassa, joka on Raamatun mukaan aina syntinen, koska kaste otetaan "syntienne anteeksisaamiseksi".
- Minäuskon
kuitenkin kirjoitti:
Raamattu ei käytä sanontoja uskovien kaste tai upotuskaste, vaan Kristus asetti kasteen nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. Siinä on huomio kastajassa, eikä kastettavassa, joka on Raamatun mukaan aina syntinen, koska kaste otetaan "syntienne anteeksisaamiseksi".
huomio kastajassa siis ihmisessä?
- läsnä.
Minäuskon kirjoitti:
huomio kastajassa siis ihmisessä?
Missä kaksi tahi kolme on koolla, siinä Kristus on heidän keskellään. Varma Kristuksen läsnäolo luvattu niiden kansoihin kuuluvien lasten kastajille ja kastettavalle, joiden kanssa Herra lupaa olla joka päivä aina maailman loppuun asti.
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." - Minäuskon
läsnä. kirjoitti:
Missä kaksi tahi kolme on koolla, siinä Kristus on heidän keskellään. Varma Kristuksen läsnäolo luvattu niiden kansoihin kuuluvien lasten kastajille ja kastettavalle, joiden kanssa Herra lupaa olla joka päivä aina maailman loppuun asti.
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."kasteta vaan opetetaan.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. - opetuslapsia tehdään
Minäuskon kirjoitti:
kasteta vaan opetetaan.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.Ensin kastetaan lapsi Jumalanlapseksi ja sitten opetetaan pitämään käskyt.
Ilman Pyhää Henkeä ei voi olla Jumalan lapsi.
"niin te saatte Pyhän Hengen lahjan...sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu"
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." - Minäuskon
opetuslapsia tehdään kirjoitti:
Ensin kastetaan lapsi Jumalanlapseksi ja sitten opetetaan pitämään käskyt.
Ilman Pyhää Henkeä ei voi olla Jumalan lapsi.
"niin te saatte Pyhän Hengen lahjan...sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu"
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."toisinpäin. Miten aina erehdyt ja kirjoitat tuon saman kohdan väärinpäin ;)
- hansutuulia
merkitys kirjoitti:
Kun evankeliumi levisi mm. Suomeen niin suomen kielellä evakeliumin puhuminen oli uusin kielin puhumista. Oli monia uusia heimoja ja kieliä, joiden keskuuteen evankeiumi levisi ja he puhuivat uusin kielin evankeliumia.
että pilkaajia riittää, mutta jos ei syö Sanaa niin ei voi sitä ymmärtääkkän. Pyhällä Hengellä täyttymiset eivät ole loppuneet, ihmiset edelleen rakentaa itseään uusin kielin, profetoivat jne. On turha syöttää sellaista mikä on Sanan vastaista!
- hansutuulia
kuitenkin kirjoitti:
Raamattu ei käytä sanontoja uskovien kaste tai upotuskaste, vaan Kristus asetti kasteen nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. Siinä on huomio kastajassa, eikä kastettavassa, joka on Raamatun mukaan aina syntinen, koska kaste otetaan "syntienne anteeksisaamiseksi".
he tulivat Jeesukseen uskoviksi!
Mutta vauva valelua ja kummeutta ja rippikouluja eli kasteen uusimista ei kylläkään löydy Raamatusta.
Jeesuksen uskovat kastettiin, ei niitä jotka eivät uskoneet Jeesukseen. - hansutuulia
kuitenkin kirjoitti:
Raamattu ei käytä sanontoja uskovien kaste tai upotuskaste, vaan Kristus asetti kasteen nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. Siinä on huomio kastajassa, eikä kastettavassa, joka on Raamatun mukaan aina syntinen, koska kaste otetaan "syntienne anteeksisaamiseksi".
Roomalaiskirje:
3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
4:11 Ja hän sai ympärileikkauksen merkin sen uskon vanhurskauden sinetiksi, joka hänellä oli ympärileikkaamatonna, että hänestä tulisi kaikkien isä, jotka ympärileikkaamattomina uskovat, niin että vanhurskaus heillekin luettaisiin; Sulamit kirjoitti:
Ehkä joskus juuri ennen Aadamin luomista???? Jos nyt uskomme Jeesukseen Jumalan Poikana yleensäkin, tuskin meidän tarvitsee hänen maallisesta matkastaan etsiä mitään sinettejä...
Evankeliumissaan Johannes kirjoittaa Jeesuksesta:
”Häneen on Isä Jumala itse sinettinsä painanut.” (Joh. 6.26).
Kastettuaan Jeesuksen Johannes Kastaja näki Hengen laskeutuvan taivaasta alas niin kuin kyyhkysen, ja se jäi hänen päällensä (Joh. 1:32).
Tämän näkyvän merkin perusteella Johannes Kastaja sanoo Jeesuksesta: ”Ja minä olen sen nähnyt ja olen todistanut, että tämä on Jumalan Poika” (Joh. 1:34).
1.Joh. 5:7-8: Kolme on, jotka todistavat: Henki ja vesi ja veri ja ne kolme pitävät yhtä.”
Jordanin vesi ja Golgatan veri liittävät pelastustapahtumat ihmisten maailmaan ja historiaan.
Apt. 19:1-7:ssa myös Pyhän Hengen saaminen (sinetti) liitetään kasteeseen.kasteessa kirjoitti:
Room.6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Kuolemassa on veri.
Veren merkki kasteessa toteaa:
"Room.6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Kuolemassa on veri".
Aivan.
Kasteesta joku viisas on sanonut; "Kaste on Jeesuksen veren punaama."
Toistan:
"1.Joh. 5:7-8: Kolme on, jotka todistavat: Henki ja vesi ja veri ja ne kolme pitävät yhtä.”
Ei mennä muuttamaan Jeesuksen sanoja; "vedestä ja Hengestä..." (Joh. 3:5)
Kaste on yhteisöllinen (kollektiivinen) asia.
Tämä näkyy esim. Paavalin käyttämistä pronomineista (”me”, ”te”, ”meidät”), kun hän puhuu kasteesta.
Paavali puhuu myös Moosekseen kastamisesta Israelin kollektiivisena tapahtumana (1. Kor. 10:2).
Vähän myöhemmin hän taas puhuu kristillisestä kasteesta myös kollektiivisena tapahtumana:
”…me olemme KAIKKI yhdessä Hengessä kastetut YHDEKSI RUUMIIKSI…” (1. Kor. 12:13).
Paavali todistaa, että kaste tuo mukanaan yhteyden; Kristuksen seurakunta on yksi sentähden, että sillä on yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste (Ef. 4:5).
Olisi kovin outoa, että me jätettäisiin joku perheen ”avuton” jäsen tämän yhteyden ulkopuolelle ja ilman Pyhän Hengen sinettiä.
Näin eivät tehneet israelilaisetkaan erämaavaelluksellaan; he eivät jättäneet lapsiaan egyptiläisten armoille vaan kantoivat heidät turvaan.
Tehdään mekin samoin!
”Niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä” (Room.12:5).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj262558- 1421915
- 661827
Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m351463KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.561406Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r771259Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet601216- 1171184
Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(591122Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p571117