Palkkaeroja ei todellisuudessa ole

Kylmä realisti.

Mies ja nainen saavat samasta työstä yhtä suurta palkkaa, jos heillä on yhtäläinen koulutus, työkokemus yms. Joskus saattaa olla jotain pieniä eroja(keskimäärin 2%) mutta ne eivät johdu sukupuolesta. Oikeesti, minkä ihmeen takia joku haluaisi maksaa mies työntekijälle suurempaa palkkaa, tämän sukupuolen takia?

Se että Suomessa keskiverto nainen tienaa 80% siitä mitä keskiverto mies johtuu siitä että naiset ja miehet hakeutuvat eri aloille, ja eri aloilla on erilaiset palkat. Se että mies ja nainen tienaisivat keskimäärin saman verran on melkeimpä mahdottomuus. Silloin kaikilla aloilla pitäisi olla 50% naisia ja 50% miehiä.

12

691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ole eri palkkataulukoita ainakaan seuraavilla ammattialoilla.
      -Nais/miesopettaja
      -hoitotyö; hoitajat, lääkärit ym
      -papit ja poliisit
      -tullivirkailijat
      -kirjastonhoitajat

      Urheilijoden palkoista en osaa mennä sanomaan juuta tai jaata.

    • xxx

      Monettako kertaa intät samaa asiaa palstalla. Miksi? Väitteesi on kumottu niin tilastollisesti kuin kokemuksenkin perusteella useita kertoja.
      Tuleeko inttämisestä hyvä olo?

      • kumoaja

        palkkaeromyytti on kumottu moneen kertaan.

        sairaanhoitaja saa pienempää palkkaa kuin paperikoneenhoitaja, vaikka sairaanhoitaja on toisinaan mies. :)


      • xxx
        kumoaja kirjoitti:

        palkkaeromyytti on kumottu moneen kertaan.

        sairaanhoitaja saa pienempää palkkaa kuin paperikoneenhoitaja, vaikka sairaanhoitaja on toisinaan mies. :)

        En tosiaan viitsi vaivautua inttämään siitä enää kanssasi.


      • inttäjä
        xxx kirjoitti:

        En tosiaan viitsi vaivautua inttämään siitä enää kanssasi.

        palkkaeromyytti on kumottu sen tuhatta kertaa. :)


      • kumoaja kirjoitti:

        palkkaeromyytti on kumottu moneen kertaan.

        sairaanhoitaja saa pienempää palkkaa kuin paperikoneenhoitaja, vaikka sairaanhoitaja on toisinaan mies. :)

        Entä seuraavat: kun miehellä ja naisella on samanlainen koulutus,työkokemus ja vastuu niin silloin sammapalkkaisuus on TIETYSI OK,se on ollut sanomani.


      • valitan..

        "Väitteesi on kumottu niin tilastollisesti..."

        Tilastot osoittavat että nainen tienaa keskimäärin 20% vähemmän kuin mies. Sitä että nainen saisi samasta työstä 20% vähemmän kuin mies, ei olla pystytty todistamaan.


        "...kuin kokemuksenkin perusteella useita kertoja."

        Mainitse yksikin tapaus, jossa naiselle todella maksetaan samasta työstä vain 80% siitä, mitä miehelle maksetaan.


        "Tuleeko inttämisestä hyvä olo?"

        Tuleeko itsellesi, kun yrität inttää että nainen saa samasta työstä 20% vähemmän palkkaa kuin mies?


      • onko joku väittänyt
        valitan.. kirjoitti:

        "Väitteesi on kumottu niin tilastollisesti..."

        Tilastot osoittavat että nainen tienaa keskimäärin 20% vähemmän kuin mies. Sitä että nainen saisi samasta työstä 20% vähemmän kuin mies, ei olla pystytty todistamaan.


        "...kuin kokemuksenkin perusteella useita kertoja."

        Mainitse yksikin tapaus, jossa naiselle todella maksetaan samasta työstä vain 80% siitä, mitä miehelle maksetaan.


        "Tuleeko inttämisestä hyvä olo?"

        Tuleeko itsellesi, kun yrität inttää että nainen saa samasta työstä 20% vähemmän palkkaa kuin mies?

        että samasta työstä nainen saa aina 20 % pienempää palkkaa.


      • valitan.. kirjoitti:

        "Väitteesi on kumottu niin tilastollisesti..."

        Tilastot osoittavat että nainen tienaa keskimäärin 20% vähemmän kuin mies. Sitä että nainen saisi samasta työstä 20% vähemmän kuin mies, ei olla pystytty todistamaan.


        "...kuin kokemuksenkin perusteella useita kertoja."

        Mainitse yksikin tapaus, jossa naiselle todella maksetaan samasta työstä vain 80% siitä, mitä miehelle maksetaan.


        "Tuleeko inttämisestä hyvä olo?"

        Tuleeko itsellesi, kun yrität inttää että nainen saa samasta työstä 20% vähemmän palkkaa kuin mies?

        elinajanennusteet ovat seuraavat
        -naiset 82,3 v
        -miehet 75,3 v
        Olettamus: jos nuoret opiskelevat 25 vuotiaaksi niin työelämää kertyy 40 vuotta. Työelämää ja eläkevuosia tulee seuraavasti:
        -naiset 57,3
        -miehet 50,3
        Jolloin nainen nauttii eläkettä 14% kauemmin kuin. Vain matematiikkaa


    • lienee

      olevan mutta palkkaeroja ei ehkä niinkään. Maamme presidenttikin toitotti ilmeisesti tätä feministiteemaa "80 senttiä". Sehän on se lause aina kun halutaan näyttää huolestuneelta ja perustella jotain tulevia feministiajatuksia.

      Turha varmaan kuvitella että meillä olisi "koko kansan presidentti". No se vaikuttanee siihen mitä painoarvo hänenkin sanomisellaan on.

      Jospa väittäisin että naiset saavat 80% tulotason tekemällä 50% siitä työmäärästä jolla miehet saavat sen kuuluisan 100%. Alkakaas todistelemaan ettei näin ole!

      • todistusta

        ilmeisesti se on sitten niin.


    • Jori

      Sukupuoli ei todellakaan vaikuta palkkaukseen ainakaan Suomessa.

      Tämä on selvästi nähtävissä jo asiasta tehdyissä tutkimuksissa. Sukupuolten väliset palkkaerot kutistuvat pariin prosenttiin kun huomioidaan selittävinä tekijöinä muitakin kuin sukupuoli: ammatinvalinta, koulutus jne.

      Ja tässä mainitsemassani (VATTin tutkimukset) ei ole vielä huomioitu MITÄÄN ns. yksilötason ominaisuuksia kuten esimerkiksi yhteiskunnan odotusten tuottamaa motivaatiotasoa: kuinka monen naisen oletetaan omilla tuloillaan elättävän koko perheen ja takaavan sille hyvän elintason? Tai miesten mahdollisesti suurempaa kunnianhimoa ja kilpailuviettiä. Tai sukupuolten perhe kautta urakeskeisyyttä. Olisi vammaista ajatella, etteikö tämänkaltaiset merkittävät selittävät tekijät voisi selittää tuota mainittua jäljellejäävää parin prosentin palkkaeroa.

      Sukupuoli vaikuttaa palkkaan ainoastaan urakehityksen kautta, johtuen siitä että synnytysikäisten naisten työllistyminen lienee jonkin verran hankalampaa.

      Mutta sitten jos halutaan unohtaa objektiivisuus sekä analyyttisyys ja tarkastella vain sitä, että kuinka paljon naiset tienaavat ja kuinka paljon miehet tienaavat, niin miksi muka pitäisi rajoittua vain palkkatuloihin? Miksei lasketa myös muita tulonsiirtoja, kuten esimerkiksi näitä allaolevia?

      Kuinka paljon naiset kuluttavat verovaroja yhteiskunnan palveluina, ja kuinka paljon miehet? Veikkaan että naiset kuluttavat enemmän.

      Kuinka paljon naiset saavat tulonsiirtoja miehiltä ja kuinka paljon miehet naisilta? Naiset saavat tässä miehiltä enemmän kuin päinvastoin. Mikäs siinä on mennessä matalapalkka-alalle, turha koulussakaan hikoilla tai uraputkessa, kun mies elättää.

      Kuinka paljon miehet tekevät palkatonta työtä valtiolle ja kuinka paljon naiset? Miehet tekevät sitä noin 6-12 kuukautta enemmän.

      Lopuksi, kuinka paljon enemmän naiset saavat nauttia eläkettä ja yhteiskunnan palveluja eläkeikäisinä, eläessään useita vuosia miehiä pitempään?
      Entä eläisivätköhän miehetkin pari vuotta pitempään jos stressi perheen päävastuullisena elättäjänä olemisesta ei olisi vaatinut verojaan miehen terveyden kustannuksella?

      Kuinka joku paska-aivo kehtaa, kaikki ylläoleva huomioiden, vielä väittää että "naisen euro on 80 senttiä"?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      659
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      271
      631
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      598
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      88
      438
    Aihe