Tasa-arvoa SAKn johdolla.

Kemi.sd

Tässä on lista SAKn hallituksen jäsenistä.

Ihalainen Lauri, pj., SAK
Huutola Matti, vpj., SAK
Ahonen Jouko, Paperiliitto
Ainasto Lauri, Puu- ja erityisalojen liitto
Alakoski Martti, Sähköliitto
Asara-Laaksonen Teija, JHL
Harjuniemi Matti, Rakennusliitto
Julkunen Kaarlo, PAM
Kehälinna Heikki, JHL
Kivistö Mauri, Rakennusliitto
Kovanen Sauli, Paperiliitto
Lindfors Erik, Metalliliitto
Oksa Anja, Metalliliitto
Raitoharju Pertti, Viestintäalan ammattiliitto
Rannisto Raimo, JHL
Räty Timo, AKT
Kuntonen Veli-Matti, SEL
Selin Ann, PAM
Söder Juha, Kemianliitto
Vallittu Timo, Kemianliitto
Vanhala Kalevi, Puu- ja erityisalojen liitto
Vilkuna Esa, Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU
Vuorenmaa Erkki, Metalliliitto
Vuorio Anssi, PAM
Zitting Simo, SM-

Mitä mieltä olette, pitäiskä naisten oikeuksia alkaa ajaan SAKn johdolla?

6

966

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Prosenttikansalainen

      Ei ministeri Hyyssälän kiintiövaatimus koske ammattiyhdistyksiä. Asia kuuluu ministeri Tarja Filatoville. Ovatkohan siskot samaa mieltä kiintiöistä, vai riitelevätkö he kulissien takana?

    • Prewjuu

      Varsin miesvaltaisia alojahan nuo kaikki ovat. On siis luonnollista, että hallituksen jäseninäkin on silloin enemistö miehiä.

    • myös hallituksessa ns. "miesvoittoiset" ammattialat.

      JHL ja PAM lienee niitä naisvaltaisa, kuinkahan suuri osuus SAK:n jäsenistä on miehiä?

      • femmari

        Miehiä 565 834 (53,9 %)
        Naisia 483 819 (46,1 %)
        Yhteensä 1 049 653


      • femmari kirjoitti:

        Miehiä 565 834 (53,9 %)
        Naisia 483 819 (46,1 %)
        Yhteensä 1 049 653

        siitä, että erö on näin pieni.
        Kiitos vastauksesta.


    • ihme

      "SAK:laisiin ammattiliittoihin kuuluvien naisten euro on pienentynyt entisestään miehiin verrattuna, vaikka hallitus yrittää ponnistella samapalkkaisuuden saavuttamiseksi.

      Hallitus ja työmarkkinajärjestöt ovat asettaneet tavoitteeksi, että vuonna 2015 naiset tienaisivat vähintään 85 prosenttia miesten palkoista.

      Nyt naisen euro säännölliseltä työajalta on vain noin 80 senttiä.

      Kun vertaillaan säännöllisen työajan sijaan kokonaispalkkaa kaikkine lisineen, palkkaero kasvaa vieläkin suuremmaksi.

      SAK:laisten naisten palkat ovat nyt keskimäärin vain 77 prosenttia miesten palkoista. Palkkaero on kymmenessä vuodessa hieman kasvanut. Vielä vuonna 2000 SAK:hon kuuluvien naisten ja miesten palkkaero oli 78 prosenttia, ja vuonna 1995 ero oli 79 prosenttia.

      Luvut käyvät ilmi SAK:n tiistaina julkistamasta tasa-arvoraportista

      Pitkää, pätkää, silppua.

      Raportin mukaan naiset ansaitsevat kaikilla tulotasoilla keskimäärin miehiä vähemmän, mutta palkkaerot kasvavat entisestään tulojen parantuessa.

      Pienimmillään sukupuolten palkkaero on yksityisissä palveluissa ja suurimmillaan teollisuustöissä.

      Vaikka SAK:laisten naisten ja miesten palkkakuilu on hieman kasvanut, palkkaerot ovat pienemmät kuin muilla henkilöstöryhmillä.

      Tilastokeskuksen tulonjakotilaston mukaan palkkakuilu on suurempi Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:n sekä korkeasti koulutettujen keskusjärjestön Akavan liittojen jäsenillä.

      STTK:laiset naiset tienaavat 73 prosenttia miesten palkoista ja akavalaiset vain 72 prosenttia. SAK:n kehittämispäällikön

      Marja Erkkilän mukaan ero selittyy osin sillä, että STTK:ssa ja Akavassa on enemmän henkilökohtaisesti sovittuja palkkoja.

      "Duunaripuolella ei ole yhtä paljon neuvotteluvaraa, vaan palkka luetaan taulukosta."

      Tasa-arvoraportin tiedot koottiin viime vuoden tammi-helmikuussa. Kyselyyn vastasi yli 6200 SAK:laisten ammattiliittojen jäsentä. "


      --------------------------------------------------------------------------------

    Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe