Suosiiko

koululaitos

Tyttöjä?
Opetusmenetelmät ovat tutkimusten mukaan huomattavasti soveltuvampia tytöille kuin pojille! Toisin sanoen perinteinen ulkoa opettelelu sopii enemmän tytöille, poikien vahvuudet ovat ongelman ratkaisussa ja soveltavassa tieteessä. Sama ilmiö on todettu myös yliopistojen valintakokeissa ja kokeita ollaan kehittämässä enemmän hakijan kyvykyyttä mittaavaan suuntaan, perinteisen ahkeruustestin sijaan. Mielestäni tämä on loistava asia koska onnistunut tutkimustyö vaatii lahjakkuutta ja uuden teknologian myötä suuren tietomäärän omaksuminen ei ole enää olennaista. Tämä on tietysti hieman poikia suosiva hakumenettely koska tunnetusti pojat ovat loogisesti älykkäämpiä kuin tytöt. Huippututkijoita tämä maa tarvitsee, ei yhtään kulttuuritieteilijää tai tanssitaiteen tohtoria enää.

35

2431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kurre_Orava

      Muten en ota kantaa mutta:

      "
      Huippututkijoita tämä maa tarvitsee, ei yhtään kulttuuritieteilijää tai tanssitaiteen tohtoria enää.
      "
      Tämä pitää kyllä paikkansa. Samoin kuin medianomeja sun muita on kyllä jo kortisto väärällään. Mutta koitappa löytää pätevä sähkö- tai putkiasentaja.

    • jorojukka-kukka

      Ei suosi.

      • mieltä

        Yleinen ilmapiirikin perusasteen kouluissa on enemmän tai vähemmän asenteellinen.
        Se nyt vain on todettu tosiasia että miehillä ja naisilla on erilaiset aivot. Miehet ovat parempia ongelmanratkaisussa ja päättelykyvyssä, naisilla on parempi muisti ja tunneäly sekä verbaalinen lahjakkuus. Nykyiset opetusmenetelmät painottavat lähes kokonaan naisten vahvuuksia vaikka työelämä edellyttää molempien osapuolien ominaisuuksia. Siitä johtuen opiskelumenestyksen mittarit tulisi uudistaa myös alemmilla asteilla.


      • jorojukka-kukka
        mieltä kirjoitti:

        Yleinen ilmapiirikin perusasteen kouluissa on enemmän tai vähemmän asenteellinen.
        Se nyt vain on todettu tosiasia että miehillä ja naisilla on erilaiset aivot. Miehet ovat parempia ongelmanratkaisussa ja päättelykyvyssä, naisilla on parempi muisti ja tunneäly sekä verbaalinen lahjakkuus. Nykyiset opetusmenetelmät painottavat lähes kokonaan naisten vahvuuksia vaikka työelämä edellyttää molempien osapuolien ominaisuuksia. Siitä johtuen opiskelumenestyksen mittarit tulisi uudistaa myös alemmilla asteilla.

        Etteikö muka koulussa tarvita ongelmanratkaisukykyä ja päättelykykyä! Höh!

        Ei silti nekin tytöillä parempia. ;)


      • ottaen
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Etteikö muka koulussa tarvita ongelmanratkaisukykyä ja päättelykykyä! Höh!

        Ei silti nekin tytöillä parempia. ;)

        niin tytöt ja pojat eivät ole samanlaisia, eikä heistä koskaan tule samanlaisia. Älykkyyden 7 lajia ovat jakatuneet historiallisen sukupuoliroolimme myötä genitaalien perusteella. Kaikkia ominaisuuksia tarvitaan, ne tulisi vain valjastaa paremmin käyttöön.


      • !!!
        ottaen kirjoitti:

        niin tytöt ja pojat eivät ole samanlaisia, eikä heistä koskaan tule samanlaisia. Älykkyyden 7 lajia ovat jakatuneet historiallisen sukupuoliroolimme myötä genitaalien perusteella. Kaikkia ominaisuuksia tarvitaan, ne tulisi vain valjastaa paremmin käyttöön.

        koululaitos ei todellakaan ohjaa tarpeeksi ongelmalähtöiseen ajatteluun, jopa luonnotieteissä tässä on huomattavasti parantamisen varaa.


      • jorojukka-kukka
        ottaen kirjoitti:

        niin tytöt ja pojat eivät ole samanlaisia, eikä heistä koskaan tule samanlaisia. Älykkyyden 7 lajia ovat jakatuneet historiallisen sukupuoliroolimme myötä genitaalien perusteella. Kaikkia ominaisuuksia tarvitaan, ne tulisi vain valjastaa paremmin käyttöön.

        Että genitaalit määrää.

        Jopas sattui.

        No minä en tuota usko. En vielä tässä elämässä.


      • Kurre_Orava
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Että genitaalit määrää.

        Jopas sattui.

        No minä en tuota usko. En vielä tässä elämässä.

        Toista elämää ei ole eikä tule.


      • genitaalithan
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Että genitaalit määrää.

        Jopas sattui.

        No minä en tuota usko. En vielä tässä elämässä.

        perinteisesti ovat olleet sukupuolen ulkoisia tunnusmerkkejä. Oikeastihan hormonit määrittävät ruumiissa tapahtuvat muutokset, niin karvoituksen, lihasten kasvun, kuin aivolohkojen kehittymisen. Oikeammin kyse on kuitenkin siitä mitä aivolohkoja käytetään ajatteluun, ja näissä on eroja.


      • jorojukka-kukka
        genitaalithan kirjoitti:

        perinteisesti ovat olleet sukupuolen ulkoisia tunnusmerkkejä. Oikeastihan hormonit määrittävät ruumiissa tapahtuvat muutokset, niin karvoituksen, lihasten kasvun, kuin aivolohkojen kehittymisen. Oikeammin kyse on kuitenkin siitä mitä aivolohkoja käytetään ajatteluun, ja näissä on eroja.

        Suoraan sanoen joskus tuntuu, että genitaalien vaikutuksesta aivotoiminta pysähtyy kokonaan. Ja tämä ei tapahdu naisten kohdalla!


      • asiassa
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Suoraan sanoen joskus tuntuu, että genitaalien vaikutuksesta aivotoiminta pysähtyy kokonaan. Ja tämä ei tapahdu naisten kohdalla!

        siittimen koosta riippuen niin erektiossa se sitoo kyllä melkoisen määrän verta, joka on sitten suoraan poissa muusta kierrosta. Mahdollista.


      • jorojukka-kukka
        asiassa kirjoitti:

        siittimen koosta riippuen niin erektiossa se sitoo kyllä melkoisen määrän verta, joka on sitten suoraan poissa muusta kierrosta. Mahdollista.

        Pää toimii, mutta mikä pää.


      • sama ....

        Suosii. Et tiedä mitään.


      • juttu aattessa
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Etteikö muka koulussa tarvita ongelmanratkaisukykyä ja päättelykykyä! Höh!

        Ei silti nekin tytöillä parempia. ;)

        Et tiedä mitään.


      • juttu ja
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Että genitaalit määrää.

        Jopas sattui.

        No minä en tuota usko. En vielä tässä elämässä.

        Et tiedä mitään.


      • ja vielä
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Suoraan sanoen joskus tuntuu, että genitaalien vaikutuksesta aivotoiminta pysähtyy kokonaan. Ja tämä ei tapahdu naisten kohdalla!

        älä höpötä, et tiedä mitään.


      • ehkä.....
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Pää toimii, mutta mikä pää.

        tiedä mitään.


    • apukoululainen

      kyl se suosii joo mä oon sitä meltä ett joo se suosii tytöjä. mut mä oonki onneks paljo lookisempi ku ykskää tyttö.

    • Ei suosi.

      "Toisin sanoen perinteinen ulkoa opettelelu sopii enemmän tytöille, poikien vahvuudet ovat ongelman ratkaisussa ja soveltavassa tieteessä. ---- Tämä on tietysti hieman poikia suosiva hakumenettely koska tunnetusti pojat ovat loogisesti älykkäämpiä kuin tytöt."

      No voi voi sentään. Ihanko totta?! Tuota emme olleet vielä koskaan kuulleetkaan...

      Soveltamisesta sen verran, että tilanteessa, jossa fysiikan opetusmetodia muutettiin soveltavaan ja kokeilevaan suuntaan, niin luokan primuspoika ei suoriutunutkaan niin kovin hyvin näillä soveltavilla ja ongelmanratkaisua omaavilla kyvyillään vastaavia kykyjä vaativista harjoituksista. Sen sijaan luokan hiljainen, ei-pinko, kiltti tyttö, joka ei ollut pahemmin loistanut tunneilla arkuuttaan, selviytyikin yllättäen paremmin kuin poika.

      Että sinä trolli voit painua huitsin nevadaan noiden käsitystesi kanssa, jotka ovat peräisin suoraan 70-luvun jäämistöistä. Tuo käsityksesi oli silloin aivan yleinen.

      Sitä paitsi meillä on Suomessa aivan huippuja tutkijoita, jotka sattuvat olemaan sukupuoleltaan myös naisia.

      • siitä 70-luvusta

        kun en edes elänyt silloin. Nuo tutkimukset kuitenkin luin Tieteen Kuvalehdestä viime vuonna. Poikkeuksia löytyy aina. Vielä muuta?


      • paitsi

        hienosti poimit tuon ainoan provon tekstistä. Se nyt vain on niin että jos täällä haluaa keskustelua saada aikaan niin pieni provo on paikallaan.


      • Ei suosi.
        paitsi kirjoitti:

        hienosti poimit tuon ainoan provon tekstistä. Se nyt vain on niin että jos täällä haluaa keskustelua saada aikaan niin pieni provo on paikallaan.

        Jos haluat että keskustelu lähtee ihan väärille urille.

        Itse en ainakaan viitsi kirjoitella kovin korkealentoisia tyypille, joka väittää epäsuorasti naisien olevan tyhmempiä kuin miehet. Joten juttele vaan itsesi kanssa.


      • Ei suosi.
        siitä 70-luvusta kirjoitti:

        kun en edes elänyt silloin. Nuo tutkimukset kuitenkin luin Tieteen Kuvalehdestä viime vuonna. Poikkeuksia löytyy aina. Vielä muuta?

        Ilman tuota artikkelia en usko sanaakaan puheeseesi. Vetänet linkin?

        Tulkintasi on kuitenkin suoraan 70-luvulta, mikä tarkoittaa sitä, että artikkelin kirjoittaja on ollut olemassa jo 70-luvulla tai sitten tulkinnat on tehty asennevammaa mukaillen sinun päässäsi.


    • j.pukkila

      ..tottakai suosii, eihän naisten aikaisempaa suurempi kouluttautuminen ole muutoin selitettävissä..

      • jorojukka-kukka

        Ja yhteiskunnan sp tasa-arvoistumisella ei ole mitään asian kanssa tekemistä.(?)


      • j.pukkila
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Ja yhteiskunnan sp tasa-arvoistumisella ei ole mitään asian kanssa tekemistä.(?)

        ..ei tietenkää, koska tasa-arvoistuminen juuri lähtee siitä, että koulu suosii tyttöjä..


    • Kantikas

      Koko yhteiskunta toimii naisten ehdoilla. Ei kai tässä vakavissaan puuhasteltaisi seksinosto-lakien ja polkupyöräkypärä- kriminaalien kanssa jos ei peli olisi jo menetetty.

      Nykyään kaikki mikä on naisellista on automaattisesti hienoa ja oikein, kaikki mikä on miehistä on jotenkin junttimaista ja väärin ja sitä pitää selitellä ja pyydellä anteeksi. Miten se nyt näin voi mennä jos kerran jauhetaan tasaarvosta?

    • osaaminen?

      Miksi miehet pärjää huonosta koulumenestyksestä huolimatta paremmin kuin naiset?

      • Mitä varten opiskellaan?

        Vanhan sanonnan mukaan opiskellaan elämä ei koulua varten. Tällä palstalla on kilvan todisteltu, että miehet saavat parempaa palkkaa kuin naiset ja ovat etusijalla esimiestehtäviin. Tämä siitä huolimatta, että naiset ovat käyneet enemmän kouluja ja opiskelleet enemmän. Onko kaikki kohdallaan?

        On ongelmien välttämistä syyttää pelkästään sukupuoliennakkoluuloja. Muitakin syitä voi olla.


      • jorojukka-kukka

        Siksi että miestä arvostetaan sukupuolen perusteella.


      • sexymale
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Siksi että miestä arvostetaan sukupuolen perusteella.

        Sinua ei onneksi tuosta arvostamiseta voi syyttää.
        Mikset käynnistäisi omaa firmaa jossa voisit arvostaa hakijoita täysin oman pään mukaan ?

        Vai loppuuko tässä kohdassa jo usko omiin kykyihin ?


    • Leenu

      En päntännyt koskaan päähäni, läksyt jäi lukematta, tuntien alussa tein nopeasti tehtävät.

      Mutta palstalla miehet kyllä yrittävät päntätä saman toistolla päähän asioita!

      ?

    • eräs_

      Samaa mieltä. Mutta miksi valitat tuosta että tyttöjä syrjitään alaluokilla? Pitääkö tytöttöjä sortaa alaluokilta lähtien, koska myöhemmin kuten itsekin tiedät naisilla on vaikeampaa pärjätä tiedemaailmassa.

    • Hertha

      Minkälaista oli opetus silloin, kun vain pojat kävivät koulua? Eikös vain ollutkin ulkolukua, pänttäämistä, kovaa kuria; kyseenalaistamista ei suvaittu, "luovuus" ja "kekseliäisyys" veivät karsseriin.

      Miksi ihmeessä miehet loivat pojille tuommoisen tytöille sopivan koululaitoksen, mutta eivät huolineet sinne tyttöjä?!

    • toimii liikaa lukiopainottaisest. Lukio-ylioppilas-universtas ehkä AKM.
      Kuule- mitä sinua hyvä oppija kiinostaisi???
      ei suurta osaa voi kouluttaa rokkareiksi, jazz baletiin, ym. kaikkeen mikä on vain kivaa.

      Opot, hyvin monet eivät ole koskaan olleet ns. reaalityössä puhu siinä sitten jostain työllistävän ammattikoulutuksen valinnan puolesta.

      On poikkeuksia jotka ovat tuoneet ison määrän vientituloja kotimaahan esim. ABBA ja Riverdancet mutta iiisiihen tarvitaan myös luovuutta, innovatiivisyyttä ja kaupallisuutta.

    Ketjusta on poistettu 38 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      132
      1387
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe