"sotasyylliset"

Tietoa vailla.
Luin hiljan seuraavat kirjat Suomen ns. sotssyyllisistä: Risto Niku, "kahdeksan tuomittua miestä ja Lasse Lehtinen, "kansakunnan sijaiskärsijät.
Kirjat olivat ihan OK.
Yritin löytää em. kirjoista seuraavaa faktaa:
Talvisodan puolustusministeri oli Juho Niukkanen ja jatkosodan Rudolf Wallden.
Oikeudenkäynti ei ollut länsimaisen oikeudenkäytännön mukaista.
N-L kenraalieversti AZ painosti ja oli päälläpäsmäri, että nämä kahdeksan suurmiestä saatiin tuomituksi. Samoin UKK oli AZ:n juoksupoika ja kannatti kovia tuomioita.

Mutta se todellinen kysymys: Miksi ei Niukkasta ja Walldeenia asetettu syytteeseen?

Korostan vielä sitä, että kunnioitan näitä "tuomittuja" ja niitä jotka eivät joutuneet oikeuden eteen.

7

556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MiK

      Moi!

      Esitit hyvän kysymyksen. Minä luen juuri tuota Kahdeksan tuomittua miestä -kirjaa, joten aihe kinnostaa.

      Rudolf Walden: "Jalkaväenkenraali Rudolf Walden halvaantui marraskuussa 1944 Helsingin kodissaan Kaivopuiston Marmoripalatsissa ja kuoli Sysmän Rapalan kartanossa lokakuun 25. päivänä 1946. Hänet on haudattu Hietaniemen hautausmaalle Helsingissä."

      Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Walden#Raskaat_uhraukset

      Eli Walden ei oikein ainakaan ollut sotasyyllisyyskysymyksen käsittelyn aikoihin kykenevä syytettyjen penkille. Voisiko olla syynä?

      Niukkanen puolestaan ei vuoden 1940 jälkeen ollut enää niinkään näkyvällä paikalla päättämässä suurista ratkaisuista.

      Eikös sotasyylliset valittu suomalaisten toimesta? Eli NL käski, että sotasyylliset on tutkittava ja tuomittava, mutta suomalaiset sen toteuttivat. Prosessin kuluessahan tuomioita piti koventaa NL:n vaatimuksesta, kenties myös syytettyjen lista oli ns lyhin mahdollinen?

      Tässä muutama pikainen miete.

      • tuo Wikipedian tieto Waldenista selvitti asiaa tyhjentävästi. Samoin viittauksesti Niukkaseen.
        Suosittelen vielä Lehtisen kirjaa "jatkolulemiseksi".


      • matruusi

        Neuvostoliitolla oli se periaate että ollaan vieressä ja jos alkaa olla hidasta niin annetaan vauhtia, NL:län edustaja (jonka nimeä en yritä kirjoittaa oikein) oli saanut ohjeet että oikeudenkäynti piti olla länsimaalaista tyyliä, mutta jos jotain massa-armahduksia oli tiedossa niin puututtaisiin.

        Kekkonen osoitti suurta oma-aloitteisuutta asian suhteen, ei pahemmin enään musitanut mitä oli Sisällissodassa tehnyt ja sen jälkeen lähes koko Talvisodan ja Jatkosodan jauhat naapureista, nyt taas oltiin niin hyvää kaveria.

        Lehtinen on oikeassa, Kekkonen uhrasi Suomen Sankarit jotka Suomen johdossa, suuressa paineessa, tekivät raskaita päätöksiä ja suuria uhrauksia Isänmaalle, Ryti antoi itsensä pantiks vaikka tiesi ettei sitä voisi takaisin lunastaa, kansalaisesta lottaan, sotamiehestä Tasavallan Ppresidenttiin oli uhraunut maansa puolesta.


      • matruusi kirjoitti:

        Neuvostoliitolla oli se periaate että ollaan vieressä ja jos alkaa olla hidasta niin annetaan vauhtia, NL:län edustaja (jonka nimeä en yritä kirjoittaa oikein) oli saanut ohjeet että oikeudenkäynti piti olla länsimaalaista tyyliä, mutta jos jotain massa-armahduksia oli tiedossa niin puututtaisiin.

        Kekkonen osoitti suurta oma-aloitteisuutta asian suhteen, ei pahemmin enään musitanut mitä oli Sisällissodassa tehnyt ja sen jälkeen lähes koko Talvisodan ja Jatkosodan jauhat naapureista, nyt taas oltiin niin hyvää kaveria.

        Lehtinen on oikeassa, Kekkonen uhrasi Suomen Sankarit jotka Suomen johdossa, suuressa paineessa, tekivät raskaita päätöksiä ja suuria uhrauksia Isänmaalle, Ryti antoi itsensä pantiks vaikka tiesi ettei sitä voisi takaisin lunastaa, kansalaisesta lottaan, sotamiehestä Tasavallan Ppresidenttiin oli uhraunut maansa puolesta.

        kommunistimme, Hertta Kuusinen, Yrjö Leino ja Mauno Pekkala toimivat tavallaan vieraan vallan edustajina Suomessa, sillä lähes kaikki valtiovallan luottamukselliset keskustelut olivat melkein heti kenraalieverstin tiedossa.
        minusta se toiminta oli maanpetoksellista.


      • Kekkonen
        matruusi kirjoitti:

        Neuvostoliitolla oli se periaate että ollaan vieressä ja jos alkaa olla hidasta niin annetaan vauhtia, NL:län edustaja (jonka nimeä en yritä kirjoittaa oikein) oli saanut ohjeet että oikeudenkäynti piti olla länsimaalaista tyyliä, mutta jos jotain massa-armahduksia oli tiedossa niin puututtaisiin.

        Kekkonen osoitti suurta oma-aloitteisuutta asian suhteen, ei pahemmin enään musitanut mitä oli Sisällissodassa tehnyt ja sen jälkeen lähes koko Talvisodan ja Jatkosodan jauhat naapureista, nyt taas oltiin niin hyvää kaveria.

        Lehtinen on oikeassa, Kekkonen uhrasi Suomen Sankarit jotka Suomen johdossa, suuressa paineessa, tekivät raskaita päätöksiä ja suuria uhrauksia Isänmaalle, Ryti antoi itsensä pantiks vaikka tiesi ettei sitä voisi takaisin lunastaa, kansalaisesta lottaan, sotamiehestä Tasavallan Ppresidenttiin oli uhraunut maansa puolesta.

        Sotasyylliset löytyy, yllätys, yllätys, aina hävinneeltä puolelta.

        Ellei heitä olisi tuomittu suomessa, se olisi tehty varmasti venäjällä, venäläisten toimesta ja se olisi ollut varma kuolemantuomio

        Suomi oli ainut saksan rinnalla taistellut valtio, jota ei miehitetty, eikä sen johtajia tuomittu kuolemaan, kiitos Kekkosen.


    • JuhaniPutkinen

      http://personal.inet.fi/koti/juhani.putkinen/Sotasyyllisyydesta.htm

    • §§§

      Niukkanen ei ollut ministeri enää jatkosodassa. Sotasyyllisyysoikeudenkäynnissä käsiteltiin lähinnä jatkosodan aikaa, sillä talvisodan rauhansopimus oli tehty jo 1940, ja uuteen (-44) sopimukseen sisältynyt sotasyyllisten tuomitsemisvaatimus koski näin ollen Moskovan rauhan jälkeistä aikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1623
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe