Onko kunniamurhia sittenkään?

mariamagda

Silminnäkijä taannoin esitti kunniamurhien olemassaolon räikeästi.
Myöhemmin kuulin muslimin suusta, ettei tyttären murha ole mikään kunnia, vaan ilmenee, että tällaisessa perheessä on jotakin pahasti vialla. Eikä ole itse tällaiseen törmännyt.
Itse en ole pahemmin perehtynyt muslimien elämään. Kiinnostaisi nyt tietää kumpi on oikeassa Silminnäkijä vai tämä muslimin itsensä sanoma.
Luin juuri palstalta, että Silminnäkijän ohjelmasta on myös tehty valitus Ruotsissa.

14

992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kurre_Orava

      On ja ei. Kunniamurha ei välttämättä kuulu islamiin vaan on eräisiin kulttuureihin kuuluva tapa.

      Samalla tavoin kuin tyttöjen ympärileikkaustakaan ei ole islamissa määrätty mutta islamin usko sallii sellaisen. Ainakin niiden kulttuurien soveltama islam joissa ko. tavat ovat islamiakin vanhempaa kulttuuriperimää.

      Muslimien puolelta uskottavampaa olisi tuomita tällaiset kulttuuriset tavat kuin se, että valitetaan jos länsimainen media tuo epäkohdat esille.

      Jos nyt leikin hetken aikaa suvaitsevaa, niin sanoisin, että islamin tulkintoja on vähintään yhtä paljon kuin on kristinuskonkin tulkintoja. Vertaapa vaikka eroihin luterilaisen ja katolilaisen kristillisyyden välillä.

      Eli luultavasti tuntemasi muslimi on ihan vilpitön mielipiteessään. Kuitenkaan islam ei Turkissa tuomitse ehdottomasti kunniamurhia. Jos tuomitsisi niin niitä ei tapahtuisi.

      • Suomessa

        Suomalainen kunniamurha on tyypiltään useimmiten sellainen jossa äiti surmaa tai yrittää surmata lapsensa ennen kuin antaa heitä toisen vanhemman huoltoon tai huostaanotetuksi. Ja feministeillä on koottu nippu selityksiä tämän teon vähättelyyn, tai jopa kieltämiseksi. Taustalla on sama häpeäraivon mekanismi kuin muissakin kunniamurhissa. Raision arkkusurmat olivat hyvä esimerkki, samoin pari tapausta Porvoosta. Koska olisi aika käsitellä näitä kunniamurhia myös suomalaisessa yhteydessä.

        Myös osa miesten tekemistä entisen puolison surmista näyttää täyttävän samoja kriteerejä.

        Sitä kuitenkin ihmettelen eniten, miksi häpeämurhista puhutaan jotenkin kunniakkaaseen sävyyn kunniamurhina?


      • kuullostaa
        Suomessa kirjoitti:

        Suomalainen kunniamurha on tyypiltään useimmiten sellainen jossa äiti surmaa tai yrittää surmata lapsensa ennen kuin antaa heitä toisen vanhemman huoltoon tai huostaanotetuksi. Ja feministeillä on koottu nippu selityksiä tämän teon vähättelyyn, tai jopa kieltämiseksi. Taustalla on sama häpeäraivon mekanismi kuin muissakin kunniamurhissa. Raision arkkusurmat olivat hyvä esimerkki, samoin pari tapausta Porvoosta. Koska olisi aika käsitellä näitä kunniamurhia myös suomalaisessa yhteydessä.

        Myös osa miesten tekemistä entisen puolison surmista näyttää täyttävän samoja kriteerejä.

        Sitä kuitenkin ihmettelen eniten, miksi häpeämurhista puhutaan jotenkin kunniakkaaseen sävyyn kunniamurhina?

        ihan samanlaisilta kuin ne miesten selitykset Ruotsin satanistimenoista...


      • kysyn vaan
        Suomessa kirjoitti:

        Suomalainen kunniamurha on tyypiltään useimmiten sellainen jossa äiti surmaa tai yrittää surmata lapsensa ennen kuin antaa heitä toisen vanhemman huoltoon tai huostaanotetuksi. Ja feministeillä on koottu nippu selityksiä tämän teon vähättelyyn, tai jopa kieltämiseksi. Taustalla on sama häpeäraivon mekanismi kuin muissakin kunniamurhissa. Raision arkkusurmat olivat hyvä esimerkki, samoin pari tapausta Porvoosta. Koska olisi aika käsitellä näitä kunniamurhia myös suomalaisessa yhteydessä.

        Myös osa miesten tekemistä entisen puolison surmista näyttää täyttävän samoja kriteerejä.

        Sitä kuitenkin ihmettelen eniten, miksi häpeämurhista puhutaan jotenkin kunniakkaaseen sävyyn kunniamurhina?

        Kuka puhuu?


      • hgfds

        Kun Pakistanissa tapetaan toista tuhatta naista vuodessa kaatamalla happoa päälle, niin niissä murhissa puhutaan juuri muslimimiehen kunnista. Jos nainen vastustaa miestään, niin muslimimiehen kunnia on mennyttä. Kyse on todennäköisesti tavallisista perheriidoista, jossa suuttunut mies tapaa vaimonsa erittäin tuskallisesti.

        Muut vaimojen tappo keinot ovat lisäksi.


      • Kurre_Orava
        Suomessa kirjoitti:

        Suomalainen kunniamurha on tyypiltään useimmiten sellainen jossa äiti surmaa tai yrittää surmata lapsensa ennen kuin antaa heitä toisen vanhemman huoltoon tai huostaanotetuksi. Ja feministeillä on koottu nippu selityksiä tämän teon vähättelyyn, tai jopa kieltämiseksi. Taustalla on sama häpeäraivon mekanismi kuin muissakin kunniamurhissa. Raision arkkusurmat olivat hyvä esimerkki, samoin pari tapausta Porvoosta. Koska olisi aika käsitellä näitä kunniamurhia myös suomalaisessa yhteydessä.

        Myös osa miesten tekemistä entisen puolison surmista näyttää täyttävän samoja kriteerejä.

        Sitä kuitenkin ihmettelen eniten, miksi häpeämurhista puhutaan jotenkin kunniakkaaseen sävyyn kunniamurhina?

        No nyt täytyy ymmärtää, että meidän kulttuurissa kukaan tuskin on ylpeä teostaan surmattuaan perheenjäsenensä.

        Kulttuureissa joissa näitä tehdään se on myöskin yhteisön hyväksymä ja tavallaan myös vaatima teko. Miehen ja miehen suvun koetaan joutuvan häpeään jos esimerkiksi tytär ei otakkaan vanhempiensa määräämää puolisoa ja vaikka karkaa länsimaisen miehen kanssa.

        Pohjimmiltaan kyse on halusta säilyttää oma kulttuuri, omat tavat ja suvun kunnia. Se käy ikäänkuin perheen patriarkaatin kunnian päälle jos tyttäret ei tottele. Mies kokee joutuneensa nöyryytetyksi ja naurunalaiseksi muiden miesten taholta.

        Meidän kulttuurissa, no, ei kai kukaan kunnioita vaimonsa tai lastensa tappajaa, vai kui?


      • Kurre_Orava
        hgfds kirjoitti:

        Kun Pakistanissa tapetaan toista tuhatta naista vuodessa kaatamalla happoa päälle, niin niissä murhissa puhutaan juuri muslimimiehen kunnista. Jos nainen vastustaa miestään, niin muslimimiehen kunnia on mennyttä. Kyse on todennäköisesti tavallisista perheriidoista, jossa suuttunut mies tapaa vaimonsa erittäin tuskallisesti.

        Muut vaimojen tappo keinot ovat lisäksi.

        Olet aivan oikeassa. Ko. kulttuureiden 'kunnia' käsitettä länsimaisen ihmisen on hyvin vaikea ymmärtää.

        Kuitenkaan, palataksemme Magdan alkuperäiseen kysymykseen, islam ei näihin tekoihin kehoita, eikä velvoita. Joskin islam sallii ko. teot. Tästä lienee kyse.


      • pöpö

        Ainakin ovat Turkissa laittomia siinä missä muutkin murhat. Asenteet siellä maaseudun ja modernien kaupunkien välillä voivat olla täysin erilaisia. Monet islamilaiset eivät edes käsitä mitä tarkoitetaan sanalla kunniamurha. Se on länsimainen sana. Ja kuten tuossa joku jo tetesikin, niin näitä kunniamurhia tapahtuu Suomessakin. Naisen hengelle on vaarallista lähteä pois liitosta etenkin jos se on ollut väkivaltainen. Kun nainen tappaa peheensä (omaisuutensa) hän tapaa lapsensa ja kun mies tappaa perheensä (omaisuutensa) hän tappaa vaimonsa ja lapsensa.


      • rusalka
        pöpö kirjoitti:

        Ainakin ovat Turkissa laittomia siinä missä muutkin murhat. Asenteet siellä maaseudun ja modernien kaupunkien välillä voivat olla täysin erilaisia. Monet islamilaiset eivät edes käsitä mitä tarkoitetaan sanalla kunniamurha. Se on länsimainen sana. Ja kuten tuossa joku jo tetesikin, niin näitä kunniamurhia tapahtuu Suomessakin. Naisen hengelle on vaarallista lähteä pois liitosta etenkin jos se on ollut väkivaltainen. Kun nainen tappaa peheensä (omaisuutensa) hän tapaa lapsensa ja kun mies tappaa perheensä (omaisuutensa) hän tappaa vaimonsa ja lapsensa.

        Kunniamurha-nimikkeen todella voisi muuttaa häpeämurhaksi.

        Vielä pidemmälle menee suomalainen väkivaltainen mies. Kun vaimoke lähtee, hänet laitetaan löysään hirteen. Tähän osallistuu pahimmassa tapauksessa läheiset ja ympäröivä yhteisö.


      • rusalka kirjoitti:

        Kunniamurha-nimikkeen todella voisi muuttaa häpeämurhaksi.

        Vielä pidemmälle menee suomalainen väkivaltainen mies. Kun vaimoke lähtee, hänet laitetaan löysään hirteen. Tähän osallistuu pahimmassa tapauksessa läheiset ja ympäröivä yhteisö.

        se useimmin tapahtuu vaimokkeen toimesta.
        Viekö mies mukanaan kaikki naisen ystävät, sukulaiset ja muut yhteiset tuttavat?
        Silloinhan naisverkoston pitää tulla tukinaisiksi, eikö totta.


      • rusalka
        epikuros kirjoitti:

        se useimmin tapahtuu vaimokkeen toimesta.
        Viekö mies mukanaan kaikki naisen ystävät, sukulaiset ja muut yhteiset tuttavat?
        Silloinhan naisverkoston pitää tulla tukinaisiksi, eikö totta.

        Ja mies ei hae apua, ei saa apua... Ainoa mahdollisuus "selviytyä" on pommittaa ex hengiltä.


    • Ei muutoksille!!

      Muutoksia ei saa tapahtua.

    • Malice

      Luulen että se on aika paljolti länsimaissa paisuteltu kuva varsinaisesta tilanteesta. Ihan kuin siellä joka tyttö kauhussa saisi elää päivittäin. Ainahan se tuntuu olevan niin että yhteinen vihollinen tarvitaan, vaikka sitten kuvitteellinen jos ei muuta löydy. Kyllähän noilla kunniamurhajutuilla on mainosarvoa, ihmisiin menee täydestä. Meille näytetään vaan tietynlainen kuva näistä ihmisistä. Harmillista. Se kun ruokkii epäluuloja tehokkaasti :(

    • mariamagda

      ettei tullut vastauksia keltään tutulta luotettavalta rekatulta nimmarilta:(
      En tarkoita Rusalkaa ja Malice on minulle outo, mutta vastauksensa kuulosti järkevältä. Sitten oli näin täysin hullujen vastauksia, mikähän niitä oikein riivaa??
      Varmaan muslimien itsensä suusta saa oikean kuvan kuin näistä Silminnäkijäohjelmista, mitkä vain haluavat kärjistää asioita.

      Mutta kunhan vaan kysyin. Olen varmaan väistellyt tietoja muslimielämästä, koska tieto olisi ehkä lisännyt vain tuskaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1766
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      693
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      166
      531
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      25
      497
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe