Nousuprosentti ?

Tour de Kotikatsomo

Hei asiantuntijat.Kertokaa mitä tarkoittaa esim. 13% nousu kilpapyöräilyssä.Tarkoittaako se mahdollisesti sitä että noustaan 13m sadanmetrin matkalla?Katsoin vaan Italian ympäriajoa ja rupes asia vaivaamaan.

18

8147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestä

Nousu suhteessa kuljettuun matkaan, eikös vain.

• Frame str

Nimenomaan tätä tarkoittaa.

• nousukulmasta.

Nyt alkoi minuakin kiinnostamaan, kun kaikki on samaa mieltä, mutta minä en ymmärrä mitä mieltä.

Jos esimerkin mukaan noustaan 13m sadan metrin matkalla. Suorakulmaisen kolmion termein, minä ymmärtäisin että kulman vastainen kateetti on 13m, mutta onko 100m viereinen kateetti vaiko hypotenuusa?

• Kratti
        nousukulmasta. kirjoitti:

Nyt alkoi minuakin kiinnostamaan, kun kaikki on samaa mieltä, mutta minä en ymmärrä mitä mieltä.

Jos esimerkin mukaan noustaan 13m sadan metrin matkalla. Suorakulmaisen kolmion termein, minä ymmärtäisin että kulman vastainen kateetti on 13m, mutta onko 100m viereinen kateetti vaiko hypotenuusa?

Itsellä on käsitys, että se on hypotenuusa, mutta en tiedä mikä on oikea. Pitkiä keskusteluja tuosta on joskus käyty.

13% nousussa ei sillä ole paljoa väliä. Jos toinen kateetti on 13m ja hypotenuusa on 100m, niin toinen kateetti on 99,15m. Tuon 85cm eron voi laittaa jo mittaustarkkuden piikkiin. Isommilla kulmilla se alkaa jo näkymään.

• apua

Lue asiasta vaikka tuolta:
        http://en.wikipedia.org/wiki/Slope

Nousu - esim. 13 % - = nousukulman tangentti*100% (laskettu kateeteista)
        Nousua vastaava kulma saadaan mat. kaavalla kulma=atan(nousu/100)=atan(13/100)=atan(0,13)=7,407°

Liikennemerkin nousumerkinnästä (x %) ja ajetusta matkasta (S) lasketaan korkeusero (H) H=sin[atan(nousu)]*S (=nousukulman sini*ajomatka)
        Ajettu matka (S) kuvaa kolmion hypotenuusaa.

Esim.
        S=1000 m
        nousu=13 %
        H=sin[atan(13%/100%)]*1000m=128,915 m

• Anonyymi

Kateetti.

• ylämäkeen

Kainuussa on 1,5km mittainen mäki 7% jyrkkyydellä. Alhaalta lähtiessäni liikennemerkin kohdalta nollasin tripin ja ylhäällä saman liikennemerkin kohdalla totesin että melkeimpä tasan oli tuo 1,5km poljettu.
      Suunnon kellon mukaan nousua tuli n.110m elikkä se n.7% kuljettuun matkaan nähden.

• HaTH

Tiedättekö paljonko on Vuokattivaaran ajotien nousuprosentti? Katselin joskus hiihtolomalla, että siinäpä olisi polkemista kerrakseen. Muistaakseni se on kuitenkin leikintekoa verrattuna ympäriajojen nousujen jyrkkyyteen ja tietysti myös pituuteen.
        T Hah

• tuo
        HaTH kirjoitti:

Tiedättekö paljonko on Vuokattivaaran ajotien nousuprosentti? Katselin joskus hiihtolomalla, että siinäpä olisi polkemista kerrakseen. Muistaakseni se on kuitenkin leikintekoa verrattuna ympäriajojen nousujen jyrkkyyteen ja tietysti myös pituuteen.
        T Hah

edellinen viesti juuri kertonut Vuokatin vaaran noususta-eli onneton kinkama !

• Leihunvaara
        tuo kirjoitti:

edellinen viesti juuri kertonut Vuokatin vaaran noususta-eli onneton kinkama !

Kyseessä oli Leihunvaara, mutta lähellä Vuokattia.
        Vuokatinvaarantien nousu tais olla 7% luokkaa ja pituutta hieman yli 2km. Kyllä sielläkin saa hien pintaan. Jos ei saa niin vetää sen pari kertaa putkeen. Onhan sielläkin pidetty kilpailujakin.

• Anonyymi

Koli
      Syöte
      Ylläs
      Puijo
      Vuokatti
      Saariselkä
      Levi

näissä ainakin Jaakko Hännisen keräämien tietojen mukaan 120 m vertikaalia siten, että ei käydä alle 4 %

btw, Jaakko nousee kohta Etnalle.

• Anonyymi

Mitenkäs kukastunturin kävijät. Ajoin kukaksen yli etelästä, join kotamajalla termarikahvit ja takaisin kukaksen yli, siis ajaen. Ikää 56v, painoa kuski kamppeet alle 90kg, pienin välitys 22-42?
        Kannattaako hurrata? 😋

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitenkäs kukastunturin kävijät. Ajoin kukaksen yli etelästä, join kotamajalla termarikahvit ja takaisin kukaksen yli, siis ajaen. Ikää 56v, painoa kuski kamppeet alle 90kg, pienin välitys 22-42?
        Kannattaako hurrata? 😋

Kukaksen mäki on haastava, etenkin, kun se ei ole asfaltoitu, päinvastoin, kuin nuo muut mäet, siksi se on vielä haastavampi.

• Anonyymi kirjoitti:

Kannattaako hurrata? 😋

Itse ajoin viimekuussa tuon Kukastunturin yli (kun olin ajamassa Ylläkseltä - Leville) ja pakko sanoa että ehkä hienoin/vaikuttavan reittiosuus (ainakin Top 3:ssa) mitä itselleni on pyörällä ajaessa tullut vastaan.
        Itse kun ajan sähköavusteisesti, niin nousun kanssa ei isompia ongelmia ollut ja siihen en kauheasti osaa ottaa kantaa, tosin kyllä isoin osa "luomuna" ajaneista (joita tuli ohitettua/taikka tuli vastaan) talutti noissa jyrkimmissä nousukohdissa.

• Anonyymi

Nuo ovat ilmeisesti ainoat päällystetyt nousureitit ?

• Anonyymi

Etnalla on pyöräily kielletty, tai ainakin niistä asutuista kylistä jos lähtee yrittämään ylöspäin, niin kyltit uhkaa tuhannen euron sakoilla.

Tosin DPlayn mukaan taisivat ajaa sinne 1800 m metrin korkeuteen ala-asemalle saakka tai vain.

Siitä olisikin ollut kunnon Kukas noustavana, vertikaalia vielä 1,5 km (, ennenkuin olisi pudonnut kraateriin.)

• Anonyymi

Giro on suljettu tapahtuma, joten saivat rauhassa kavuta. Etnalla voi osallistua vuokraamoiden kautta maastopyöräilyretkille, jotka nousevat ihan tuhka-alueelle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 521
      7810
    2. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      232
      2712
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2591
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      163
      1969
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      115
      1810
    6. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      6
      1626
    7. Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata

Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p
      Uusikaupunki
      2
      1376
    8. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      76
      1203
    9. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      62
      1188
    10. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1165
    Aihe