Jöris tuossa tokaisi:
" Valitettavasti vain naisen onnellisuus ei ole yhteiskuntamme ykkösasioita, ei ole koskaan ollut. :I"
...josta aloin pohtia, että miten mielestäsi yhteiskunnan pitäisi varmistaa naisen onnellisuus?
Esim. meidän perheemme osalta myös rouvan onnellisuuteen huonontavasti usein vaikutti se, että sosiaalidemokratiamme 90-luvun mittaan heikensi lapsiperheiden asemaa merkittävästi ja vähensi mahdollisuuksia naisen olla kotona pienten lasten kanssa (esim. perheverotuksen purkamisella).
...eli näyttäisi, että naisen onnellisuudelle on aika ajoin vallalla vaihtelevia käsitteitä.
Mutta noin yleisemmin - millä yhteiskunnallisilla toimilla lisäisit naisten onnellisuutta?
Nythän tulee mieleeni ainakin, että naisjärjestöjen valtiontuki tulee oikein lakisääteiseksi - ehkäpä naisjärjestöillä ovat sitten onnellisuuden avaimet hyppysissään, joita sitten rahallisella tuella saavat useille naisimmeisille loksutella?
Naisen onnellisuus....
29
952
Vastaukset
- Nari_Säre
...usein feministit ovat maininneet, että feministisessä yhteiskunnassa miehetkin olisivat (heidän mielestään) onnellisempia.
Tavallaan tässä tulee paradoksi, että feministit haluaisivat määritellä miesten puolesta, mikä olisi heillekin "oikea" onnellisuuden käsite.
Noin yleensä, tässä huomasin taas, missä ajattelutapani eroaa feminismistä: itse en koe, että onnellisuus olisi noin lähtökohtaisesti yhteiskunnan taholta määritelty "standardi", vaan että ihmisillä pitäisi olla suurin piirtein tasavertaiset mahdollisuudet pyrkiä onneen - siten, että yhteiskunta lopulta puuttuisi siihen mahdollisimman vähän ainakaan rajoittavasti, ellei ole pakko (ja sitten mahdollisuuksien mukaan kannustavasti, sikäli kkun resursseja piisaa).- öhm
Aina älistään siitä kuinka miehillä menee niin paljon paremmin. Kuitenkin yhteiskunnallisten muutosten myötä tässä maassa on paljon nimenomaan miehille kasautuneita ongelmia. Esim. syrjäytyneisyys ja isän oikeudet. Jälkimmäisen suhteen tilanne näyttää valoisammalta, mutta juuri ketään ei kiinnosta ajaa syrjäytyneiden miesten asemaa (Ilkka Taipale sentään). Sehän jo kuulostaakin ihan naurettavalta. Syrjäytyminen on kuitenkin miehille suurempi riski jo siksi, että työttömyysjaksot vaikeuttavat työn saantia huomattavasti enemmän kuin naisilla. Olisi myös kiintoisaa kuulla, millä yhteiskuntarakenteilla miestä varsinaisesti tuetaan? Siis naisten kustannuksella.
- Nari_Säre
öhm kirjoitti:
Aina älistään siitä kuinka miehillä menee niin paljon paremmin. Kuitenkin yhteiskunnallisten muutosten myötä tässä maassa on paljon nimenomaan miehille kasautuneita ongelmia. Esim. syrjäytyneisyys ja isän oikeudet. Jälkimmäisen suhteen tilanne näyttää valoisammalta, mutta juuri ketään ei kiinnosta ajaa syrjäytyneiden miesten asemaa (Ilkka Taipale sentään). Sehän jo kuulostaakin ihan naurettavalta. Syrjäytyminen on kuitenkin miehille suurempi riski jo siksi, että työttömyysjaksot vaikeuttavat työn saantia huomattavasti enemmän kuin naisilla. Olisi myös kiintoisaa kuulla, millä yhteiskuntarakenteilla miestä varsinaisesti tuetaan? Siis naisten kustannuksella.
...ole vielä keksinyt tätä... jäämme odottamaan feministisiä asiantuntijalausuntoja?
- M135
öhm kirjoitti:
"Olisi myös kiintoisaa kuulla, millä yhteiskuntarakenteilla miestä varsinaisesti tuetaan? Siis naisten kustannuksella."
- Täytyy sanoa, että vaimoni auttaa minua usein tekemällä itse, vaikka en ole edes pyytänyt.
Tuo ei ole mitään rahallista apua, vaan oikeaa apua.
Se on taakka vaimolleni, mutta se on hänen itsensä ottama. Minä en ole pyytänyt häntä.
Olen hyvin kiitollinen tuosta. Ja autan takaisin.
Itse alempana kysyin yleisesti, että "Mitä tämä tarkoittaa"
kun feministit väittivät että auttavat miestä.
Kukaan ei osannut vastata.
Minäkään en tiennyt, miten naiset auttavat miestä, ennen kuin itse näin sen omilla silmilläni ensimmäisen kerran. Tämä tapahtui joskus, kun olin itse joskus kauan sitten väsynyt työstä(minä) tullessani, niin olen huomannut, kuinka paljon naiset (nainen) auttavat miestä.
Sen olen myös huomannut, että työpaikalla naiset eivät auta miestä. Työpaikka on täysin eri-asia. Työpaikalla jokainen tekee 8 tuntia töitä, on sama kenen kanssa tekee. Itse joutuu tekemään 8 tuntia töitä. (miesten kanssa työ on mukavempaa, kuin tuntemattomien naisten)(mutta sinänsä työ on aina paskaa)
Mutta sitten kun on itse työstä väsynyt työn jälkeen, niin silloin huomaa avun.
Koska joko väsyneenä tulee kotiin.
Tai sitten väsyneenä tulee kotiin, ja joku huomaa tuon.
Nykyään monissa perheissä molemmat käyvät töissä ja ovat töiden jälkeen molemmat väsyneitä. Kumpikaan ei huomaa, että toinen on väsynyt, koska molemmat ovat väsyneitä.
Itse en ole pyytänyt vaimoani auttamaan tai tekemään. Mutta silti olen saanut apua. Aivan kuin itsekin autan perhettäni siinä, että minun palkkatuloista tulee perheelle rahat. Itselläni on lisäksi hyvin vähän omia rahallisia menoja, ihan hyvin vaimo voi olla kassanhoitaja meidän perheessä. Hyvin on kaikki pysynyt balanssissa. Enkä ihmettele.
..jopa palstalle on ilmaantunut kummallisia kysymyksiä..
..tottakai miehen tehtävä on pitää nainen onnellisena, toki sitä en tiedä, miten pullat ovat feministien uunissa..
..valituksista päätellen feministinen kyky pitää itse itsensä onnellisena näyttää toimivan huonosti..
..kaipa joku julkinen mies sitten olisi ratkaisu asiaan, jos ongelma pitää ratkaista yhteiskunnallisesti..- Nari_Säre
...pitäisikö nyt tehdä gallup siitä, kuka esim. miesministereistämme tekee naiset noin keskimäärin eniten onnelliseksi? Hehän ovat "julkisia miehiä", joilla on asian suhteen valtaa.
...ja kuka sitten vähiten?
Asiaa voidaan tarkastella myös longitudinaalisesti: Tekikö aikoinaan Paavo Lipponen naiset onnelliseksi enempi kuin Matti Vanhanen nykyisin? - Nari_Säre
...vai tekeekö esim. Pentti Arajärvi naiset keskimäärin onnellisemmaksi, kuin vaikkapa Jari Sarasvuo. Minä olen käsittänyt, että Sarasvuo on olllut ainakin eräiden feministien mielestä mukava mies...
Entäs sitten Esa Saarinen? Hänhän vaikuttaisi sellaiselta feminiinisesti positiiviselta pehmokukkamieheltä? Nari_Säre kirjoitti:
...vai tekeekö esim. Pentti Arajärvi naiset keskimäärin onnellisemmaksi, kuin vaikkapa Jari Sarasvuo. Minä olen käsittänyt, että Sarasvuo on olllut ainakin eräiden feministien mielestä mukava mies...
Entäs sitten Esa Saarinen? Hänhän vaikuttaisi sellaiselta feminiinisesti positiiviselta pehmokukkamieheltä?..tarkalleen heistä, mutta joka tapauksessa nämä julkkikset muodostavat jonkinlaisia mittayksiköitä tai standardeja feministien elämään, ehkä tosiaan joku sarasvuoindeksi tai vastaava..
..toki mittayksiköissä pitää muistaa kansainvälinen ulottuvuus, koska elämme avoimessa yhteiskunnassa..
..antonio banderas, ricky martin-akseli lienee myös varteenotettava vaihtoehto..- oikein höpisette?
j.pukkila kirjoitti:
..tarkalleen heistä, mutta joka tapauksessa nämä julkkikset muodostavat jonkinlaisia mittayksiköitä tai standardeja feministien elämään, ehkä tosiaan joku sarasvuoindeksi tai vastaava..
..toki mittayksiköissä pitää muistaa kansainvälinen ulottuvuus, koska elämme avoimessa yhteiskunnassa..
..antonio banderas, ricky martin-akseli lienee myös varteenotettava vaihtoehto..Ei voisi tätä feministiä vähempää julkimot kiinnostaa.
- Nari_Säre
oikein höpisette? kirjoitti:
Ei voisi tätä feministiä vähempää julkimot kiinnostaa.
voisi - tai miten hänen mieleestäsi tulisi - vaikuttaa sinun onnellisuuteesi naisena ja feministinä?
- vain
Nari_Säre kirjoitti:
voisi - tai miten hänen mieleestäsi tulisi - vaikuttaa sinun onnellisuuteesi naisena ja feministinä?
kohtelemalla minua kuten minäkin häntä.
vain kirjoitti:
kohtelemalla minua kuten minäkin häntä.
...tässä jonkinasteista tahatonta komiikkaa?
:D
- avecMaria
Koska kannatan omaa vastuuta omasta itsestä, olen kyllä sitä mieltä, että jokainen on vastuussa omasta onnestaan, eikä yhteiskunta tai muut henkilöt.
Onni ei tule kaikille samoista asioista ja harvemmin ulkopuoline tietää toimia niin, että se tuottaa onnen jollekin.
Mahdollisuuksien tasa-arvo ja lainsäädäntö, siinä on ainekset, joilla kuka tahansa pääsee onneensa käsiksi. Jos haluaa.- Ruosutar
Prikulleen.
- .......
- Pätkätöiden vakinaistaminen (koskee enemmän naisia)
- Miesten naisiin kohdistaman väkivallan vähentäminen (poliisien kouluttaminen, turvakotien lisääminen ja rahoitusten järjestäminen kunnalliseksi)
- Tasa-arvosuunnitelmien tekeminen ja noudattaminen yrityksissä.
- Lapsista aiheutuvien kustannusten tasaaminen työnantajien kesken
- Jo peruskouluissa pitäisi tasa-arvo lisätä oppiaineisiin
- Raiskauksista kovempia tuomioita (uusivat helposti rikoksensa)- Nari_Säre
- ehdottomasti kannatan pätkätöiden vakinaistamista, kunhan asiasta tehdään yhtäläinen politiikka, eikä esim. sp-mukaista. Julkishallinto näyttäkööt tässä esimerkkiä, ennen kuin moralisoi muille.
- väkivallan osalta näyttää siltä, että puuttuisit asiaan pääosin vasta kun se on tapahtunut - jolloin se ei vähene... (eli seurausten hoito ei ennalta ehkäise asioita - esim. on todettu, että tuomion ankaruus ei vähennä alttiutta rikoksiin sinänsä, useimmiten). Eli itse olen samaa mieltä yleensä väkivallan vähentämiseen pyrkimisestä, mutta kannattaisin myös ns. ennalta ehkäiseviä keinoja - eräänä varmastikin esim. koulussa nollatoleranssi kiusaamisen suhteen, jossa ei olla todellakaan onnistuttu.
- en ole koskaan ymmärtänyt, miksi työnantajien pitäisi maksaa ihmisten lisääntyminen. Tällä vaikeutetaan työllisyyttä. Mielestäni tämä asia kuuluisi valtiolle. Sitä voin kannattaa, että isyysloman pitoon kannustetaan - kunhan sitten perheen toimeentulo ei siitä huononisi. (Esim. syy, että itse en pitänyt isyyslomia oli, että perheemme talous koto-Suomen verotuksella olisi heittänyt häränpyllyä heti.).
- Tasa-arvo oppiaineisiin jees... kunhan pientä kritiikkiä suunnataan siihen, ketkä sitä ovat soveliaita opettamaan ;-)
- Raiskauksen uusijalta munat pois (kun asia on aukottomasti todettu.) Eli tästä samaa mieltä. Sitä pitäisi sitten pohtia, mikä olisi vastaava toimenpide esim. naispuoliselle lapsen hyväksikäyttäjälle tai raiskaajalle (tässä näin taannoin, että Norjassa oli tuomittu nainen raiskauksesta vastikään... lapsen hyväksikäytön rinnastan raiskaukseen). Eli rangaistusten tulisi olla samat kaikille. - visio
Ja kokonaisuudessaan sukupuolten tasa-arvon lisääntyminen.
- avecMaria
Henkilökohtaisesti saan suurimman onnen itse toimimalla. Minulle ei tuota kovinkaan suurta tyydytystä muitten minulle hankkimat onnet.
- visio
avecMaria kirjoitti:
Henkilökohtaisesti saan suurimman onnen itse toimimalla. Minulle ei tuota kovinkaan suurta tyydytystä muitten minulle hankkimat onnet.
Mutta eikai mies hanki naiselle onnea sillä, että on raiskaamatta tai lyömättä naista.
- avecMaria
visio kirjoitti:
Mutta eikai mies hanki naiselle onnea sillä, että on raiskaamatta tai lyömättä naista.
Minä toimin siinäkin, vältän kyseisen tapaisia miehiä...
Enkä odota että ne miehet ymmärätvät karttaa minua.
Sitä paitsi en ymmärtänyt lainkaan viestiäsi. Tarkoitat siis, että mies hankkii naiselle onnen sillä että raiskaa ja lyö?
Kun sanoit että ei kai mies sillä hanki onnea naiselle, että on raiskaamatta ja löymättä. Millä sitten? Raiskaamalla JA lyömällä vai?
Noh, kai siitäkin joku onnen saa. Mutta voiko sen yleistää? avecMaria kirjoitti:
Minä toimin siinäkin, vältän kyseisen tapaisia miehiä...
Enkä odota että ne miehet ymmärätvät karttaa minua.
Sitä paitsi en ymmärtänyt lainkaan viestiäsi. Tarkoitat siis, että mies hankkii naiselle onnen sillä että raiskaa ja lyö?
Kun sanoit että ei kai mies sillä hanki onnea naiselle, että on raiskaamatta ja löymättä. Millä sitten? Raiskaamalla JA lyömällä vai?
Noh, kai siitäkin joku onnen saa. Mutta voiko sen yleistää?... kun nyt kerran pilkkua n****taan niin todettakoon, että jos suomineidot tulisivat sillä onnellisiksi ettei mies lyö ja raiskaa, olisi tässä maassa aivan helvetin paljon ikionnellisia naisia ja miehiä. Ei se ehkä ihan noin helppoa ole?
- öhm
Noihan on varsin kannatettavia ajatuksia. Voisit tosin hieman selventää, mitä tasa-arvo olisi oppiaineena? Ideologia ei sisällä monimutkaista teoriaa, jonka sisäistäminen vaatisi oman aineensa. Toinen on tuo naisiin kohdistuvan väkivallan vähentäminen, jossa taas puututaan pelkästään seurauksiin syiden sijaan. Suomalaisen yhteiskunnan ongelma on yleisesti korkea väkivallan taso, jota olisi laskettava. Siitä työstä kouluissa voitaisiin tehdä enemmän, vaikka en tässäkään pidä omaa oppiainetta mielekkäänä. Raiskauksien ohella muistakin väkivaltarikoksista pitäisi saada kovempia tuomioita (uusivat myös hyvin helposti). Lopuksi pätkätöiden lisääntyminen on sitä iki-ihanaa taloudellista dynaamisuutta, johon kuuluu myös se, että yritykset maksavat yhä vähemmän veroja ja samalla valtavia optioita johtajilleen. On varmasti paljon älyttömiä pätkätöitä, jotka olisi helposti vakinaistettavissa. Mutta yleisesti ottaen kyse on paljon perustavanaatuisemmasta talousideologian muuttamisesta.
- avecMaria
Reima_Ratkaisu kirjoitti:
... kun nyt kerran pilkkua n****taan niin todettakoon, että jos suomineidot tulisivat sillä onnellisiksi ettei mies lyö ja raiskaa, olisi tässä maassa aivan helvetin paljon ikionnellisia naisia ja miehiä. Ei se ehkä ihan noin helppoa ole?
Sitähän minäkin. Mutta edellinen lieni asiasta eri mieltä...
- .........
öhm kirjoitti:
Noihan on varsin kannatettavia ajatuksia. Voisit tosin hieman selventää, mitä tasa-arvo olisi oppiaineena? Ideologia ei sisällä monimutkaista teoriaa, jonka sisäistäminen vaatisi oman aineensa. Toinen on tuo naisiin kohdistuvan väkivallan vähentäminen, jossa taas puututaan pelkästään seurauksiin syiden sijaan. Suomalaisen yhteiskunnan ongelma on yleisesti korkea väkivallan taso, jota olisi laskettava. Siitä työstä kouluissa voitaisiin tehdä enemmän, vaikka en tässäkään pidä omaa oppiainetta mielekkäänä. Raiskauksien ohella muistakin väkivaltarikoksista pitäisi saada kovempia tuomioita (uusivat myös hyvin helposti). Lopuksi pätkätöiden lisääntyminen on sitä iki-ihanaa taloudellista dynaamisuutta, johon kuuluu myös se, että yritykset maksavat yhä vähemmän veroja ja samalla valtavia optioita johtajilleen. On varmasti paljon älyttömiä pätkätöitä, jotka olisi helposti vakinaistettavissa. Mutta yleisesti ottaen kyse on paljon perustavanaatuisemmasta talousideologian muuttamisesta.
Puutuin seurauksiin, en syihin. Puutuin jo olemassa olevaan tilanteeseen.
Siihen tasa-arvon opetukseen voisi sisällyttää, eri ihmisryhmistä (etenkin sp -suurimpana ryhmänä) asiallisesti kertomisen (historia, nykytilanne ja arvostus)lisäksi myös väkivallasta puhumisen, kyseenalaistamisen, siis asenteisiin vaikuttamisen.
- yksinkertainen
julkisissa rakennuksissa ja liikennemerkeissä olla enemmän hymiöitä?
- Nari_Säre
...sitten mitattaisiin, miten paljon onnellisemmaksi naiset kokisivat itsensä, kuin ennen...
:-)
Eräs keskustelunaihehan on, mikä on missäkin yhteiskunnassa tukemisen arvoiseksi koettu onnellisuuden "lähde". Ts. esim. nyky-yhteiskuntammehan on tukenut naisten lähtöä töihin kodin ulkopuolelle mm. rahoittamalla kallista kunnallista päivähoitojärjestelmää jo pitkään - kun taas ne naiset, jotka kokisivat itsensä onnelliseksi tietyn aikaa kotiäiteinä usein kokevat painetta lähteä töihin ennen kuin haluaisivatkaan.
Eli noin yleensä varmaan tarvitsisimme keskustelua siitäkin, mikä olisi noin poliittisesti korrektia ja hyväksyttävää "onnellisuutta", jota - ilmeisesti jöriksen mielestä yleensä? - yhteiskunnan olisi syytä tukea. Nari_Säre kirjoitti:
...sitten mitattaisiin, miten paljon onnellisemmaksi naiset kokisivat itsensä, kuin ennen...
Eräs keskustelunaihehan on, mikä on missäkin yhteiskunnassa tukemisen arvoiseksi koettu onnellisuuden "lähde". Ts. esim. nyky-yhteiskuntammehan on tukenut naisten lähtöä töihin kodin ulkopuolelle mm. rahoittamalla kallista kunnallista päivähoitojärjestelmää jo pitkään - kun taas ne naiset, jotka kokisivat itsensä onnelliseksi tietyn aikaa kotiäiteinä usein kokevat painetta lähteä töihin ennen kuin haluaisivatkaan.
Eli noin yleensä varmaan tarvitsisimme keskustelua siitäkin, mikä olisi noin poliittisesti korrektia ja hyväksyttävää "onnellisuutta", jota - ilmeisesti jöriksen mielestä yleensä? - yhteiskunnan olisi syytä tukea.Onnellisuuta vai mielihyvää?
Luulempa, että maailma on kulkemassa jatkuvan mielihyvän unimaailmaan.- yksinkertainen
Nari_Säre kirjoitti:
Eli noin yleensä varmaan tarvitsisimme keskustelua siitäkin, mikä olisi noin poliittisesti korrektia ja hyväksyttävää "onnellisuutta", jota - ilmeisesti jöriksen mielestä yleensä? - yhteiskunnan olisi syytä tukea.vähätellä missään nimessä. Onhan se tutkittua tietoa, että ympäristöllä ja maisemalla on suurestikin vaikutusta siihen millä tolalla kunkin nuppi milloinkin on. Kylän emäntien pälätyksiä kun olen kuunnellut niin luulisi auttavan, jos marimekkoa olisi joka paikassa. Niin tuntuvat siitä pitävän ainakin meidän kylässä.
Jos valtio perustaisi sisäoppilaitoksia jo tarhaikäisille niin näistäkään koti/ura/isä/äiti/kuka/missä/koska/miksi keskusteluista ei tarvitsisi välittää. Tenava kun hieman varpaalle kykenee niin siitä vain univormua niskaan ja fysiikan kirjaa tavaamaan. Samalla kertaa tulisi järkevä ja paljon tietävä jälkipolvi sekä isälle ja äidille jäisi rutkasti aikaa luoda vaikka minkälaisia uria.
Paremman puoliskoni kanssa kävimme piruuttamme keskustelua, että jos sattuisi niin köpösti käymään että jälkipolvea kaikesta huolimatta syntyisi niin miten nämä kotivuorot jaettaisiin. Hän ehdotti, että jos äiti ottaisi vaikkapa ensimmäisen tai jopa toisenkin vuoden ja isukki jatkaisi siitä sitten. Kyllä se vain minulle passsaisi irtaantua työstä vaikkapa pariksikin vuodeksi tai enemmänkin. Kyllähän sitä tenavien lomassa ehtisi kaikenlaista pikku kurssia käymään silloin tällöin, että ei ihan vanhentuisi tiedoiltaan. Saahan noita hoitoon muutamiksi päiviksi jonnekin mummolaan tai muualle. - yksinkertainen
epikuros kirjoitti:
Onnellisuuta vai mielihyvää?
Luulempa, että maailma on kulkemassa jatkuvan mielihyvän unimaailmaan.koitan tähdätä euforiaan. Mutta kaukana siintää taivaanranta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad841339- 51968
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että369798- 142759
- 55699
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän122686- 51648
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38625- 76612
- 56594