Kysymys kunniamerkeistä.

Asiasta kiinnostunut.

http://www.mannerheim.fi/10_ylip/s_manris.htm

Mannerheim-ristin on saanut 193 suomalaista sodassa ansioitunutta miestä. Kuinka harvinaista sen oli ansioista sotakentällä saada verrattuna muiden maiden vastaaviin kunniamerkkeihin?

Mitä ne muiden maiden vastaavanlaiset kunniamerkit olivat? Minulla ei ole muuta tietoa kuin saksalainen rautaristi jota käsitykseni mukaan pidettiin kaulassa?

9

506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koko mitali

      Häpeä koko mitalille, että se "arvokkain" luovutettiin Mannerheimille itselleen. Hyi hemmetti.

      Sotaoikeuteen koko heppu.

      • sikspäk

        "Häpeä koko mitalille, että se "arvokkain" luovutettiin Mannerheimille itselleen. Hyi hemmetti.
        Sotaoikeuteen koko heppu. "

        Sinänsä on mielenkiintoista lukea näin aikakauden yleisen eetoksen vastaista tekstiä, Mannerheimiahan kunnioitetaan nykyään ylen suuresti ja hänet valittiin vastíkään ylen äänestyksessä 'suurimmaksi suomalaiseksi', mutta olisin ilahtunut myös jonkinlaisista perusteluista: miksi ko. mitalin häpäisee se, että sellainen luovutettiin Mannerheimille ja miksi Mannerheim olisi tullut toimittaa sotaoikeuteen?


      • matruusis
        sikspäk kirjoitti:

        "Häpeä koko mitalille, että se "arvokkain" luovutettiin Mannerheimille itselleen. Hyi hemmetti.
        Sotaoikeuteen koko heppu. "

        Sinänsä on mielenkiintoista lukea näin aikakauden yleisen eetoksen vastaista tekstiä, Mannerheimiahan kunnioitetaan nykyään ylen suuresti ja hänet valittiin vastíkään ylen äänestyksessä 'suurimmaksi suomalaiseksi', mutta olisin ilahtunut myös jonkinlaisista perusteluista: miksi ko. mitalin häpäisee se, että sellainen luovutettiin Mannerheimille ja miksi Mannerheim olisi tullut toimittaa sotaoikeuteen?

        Oliko se nyt 17 vai 16 ensimmäistä Mannerheim-ristin ritaria, jotka pyysivät Mannerheimiä myöntämään itselleen Mannerheim-ristin teoistaan Suomelle, kunnioituksesta häntä kohtaan ja jotta sen arvo tulisi esille, se oli silloin aika uusi juttu ja moni ei sen hintaa ymmärtänyt.

        Marski oli erittäin tarkka kaikesta kunniaan liittyvästä, hän aluksi vierasti ajatusta että ottaisi vastaan omaa nimeään kantavan ristin mutta päätyi pyyntöjen seurauksena myöntämään itselleen ristin jonka vahvisti Heinrich.

        Jos joku, niin Mannerheim itse oli mitallinsa ansainnut, vaikka itse risti ei virallisella tasolla ole se arvokkain, on se kansan silmissä "legendan tekijä", sitä ei saanut ilmaiseksi korsussa istumisesta.


      • kyllä setä tietää
        sikspäk kirjoitti:

        "Häpeä koko mitalille, että se "arvokkain" luovutettiin Mannerheimille itselleen. Hyi hemmetti.
        Sotaoikeuteen koko heppu. "

        Sinänsä on mielenkiintoista lukea näin aikakauden yleisen eetoksen vastaista tekstiä, Mannerheimiahan kunnioitetaan nykyään ylen suuresti ja hänet valittiin vastíkään ylen äänestyksessä 'suurimmaksi suomalaiseksi', mutta olisin ilahtunut myös jonkinlaisista perusteluista: miksi ko. mitalin häpäisee se, että sellainen luovutettiin Mannerheimille ja miksi Mannerheim olisi tullut toimittaa sotaoikeuteen?

        Mannerheim on yksi suuria pettureita Suomen historiassa.

        Suojeli esimerkiksi pietaria, estämällä Suomen armeijan osallistumista kaupungin piiritykseen.

        Kesällä 1944, Mannerheim ei antanut käskyä linnoittaa Kannaksen asemia, kun vielä oli aikaa. Alemmat upseerit neuvoivat jatkuvasti, että kohta se venäläinen hyökkää. Mannerheimin homokekkuli vaan sanoi ruotsalaisella aksentillaan, että : "Höpsönpöpsön kultsipuppelit, ei pida paikkansa." Kohta Juostiin kilpaa kohti Viipuria.

        Ilman kyseistä homokekkuli leikkimarsalkkaa, olisimme voittaneet koko sodan.


    • gtbuiedthiubhre

      On se hyvä että oikein ihmisten tappamisesta saa kunnioitusta ja oikein kunniamerkkejä! Minäpäs lähden tästä ihmisiä murhaamaan (pyydän vain ensin jonkun minua siihen käskemään) ja sitten haen itselleni kunniamerkkejä pressan kansliasta!! Jaettiinkohan ne korkeimmat kunniamerkit niille, jotka muita tappamaan pakottivat? Entä jaettiinkohan niitä samoja kunniamerkkejä venäläisille, joista varmasti osa "ansioitui" myös sodassa oikein kunnolla sotimalla!

      On se varmasti hienoa kun on sotia osannut.

      • Venäjällä on omat kunniamerkit.

        Surkea trollaus, joka kertoo vain alhaisen ÄO:si.


      • matruusis
        Lukkijurpo kirjoitti:

        Venäjällä on omat kunniamerkit.

        Surkea trollaus, joka kertoo vain alhaisen ÄO:si.

        aivan, neuvoksi annettakoon "osta elämä".


    • mercan

      Yhdysvalloissa korkein sotilaskunniamerkki taitaa olla Congressional Medal of Honor, sitten tulevat Silver star ja Pronze star, haavoittuneille annetaan Purple heart

      • oli rautaristi,mannerheim risti 2 lk ja silver star.kova jätkä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      113
      1135
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      679
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      275
      642
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      608
    6. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      62
      600
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      584
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      523
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      90
      453
    Aihe