Kiinan etupiiri

123

Minkäläiset pyrkimykset kiinalla oli/on oman sotilasliittouman muodostamiseksi?

4

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muzette

      Tietääkseni Kiinalla ei ole ainakaan virallisesti tällä hetkellä sotilasliittoa minkään maan kanssa. Kuitenkin mm. Kiina ja Venäjä tekevät merkittävää sotilaallista yhteistyötä. Kiinalla ei ole tällä hetkellä juuri mahdollisuuksia sotilasliiton muodostamiseen, koska Yhdysvaltain asema supervaltana on niin vahva.

      Tilanne tulee kuitenkin vielä muuttumaan ja ehkä 30-40 vuoden kuluttua Kiina voi olla jonkin sotilasliiton keskeisin vaikuttaja. On kuitenkin vaikeaa ennustaa niin kauaksi sotilaspoliittista tilannetta. Ainakin kaksi asiaa ovat kuitenkin keskeisiä Kiinan tulevaisuuden kannalta:

      1. Kiinasta on tulossa sotilaallinen, poliittinen ja taloudellinen supervalta.

      2. Kiina saattaa demokratisoitua.

      • fennoman

        On totta että kiinalaisten aseistus ei ole ajanmukainen.Tykistössä sekä ohjusjoukoissa on käytössä edelleen SKS kivääreitä ja ajoneuvokalusto on myös vanhaa,siitä miten toimivaa,en tiedä.

        Panssarijoukot,siinä tuleekin jo syvä hymy kasvoille.Kalusto on monen kirjavaa T 55 tankeista ja muista vanhemmistakin koostuva sekamelska.Panssarimiesten asusteita katsoessa tulee mieleen viimesodan venäläiset burjatit toppapukuineen.Onhan siellä uudempaakin kalustoa T 72 on myös yleinen.Tavaraa riittää,siitä ei ole epäilys,pärjännevät hyvin maataan puolustaessa.

        Lentoase,ihmeekseni käytössä on valtava määrä Mig 21 koneita ja tottakai uudempaakin.Nyt kiina onkin ostanut ja ostaa edelleen venäläistä kalustoa.Lentoase on vahva ja keskittyy tosiaankin oman maansa puolustamiseen.

        Laivasto uudistuu koko ajan,käytössä pidetään silti vanhaa ja toimivaa kalustoa.Kiinalaiset ovat hyvin huolellisia kaiken kaluston suhteen.

        Kiinassa kun ei ole samanlista asevelvollisuutta kuin täällä meillä,siellä pystytään valitsemaan parhaat.Se kuvitelma että kiinalainen armeija koostuu pikku ukoista voinee jäädä taakse.

        Miehet ja naiset ovat hyvin koulutettuja ja varteenotettavia taistelijoita.

        Siinä on tulevaisuudessa vahva mahti.

        Eivätkä silti ryntäile maailmaa valtaamassa niinkuin jotkut toiset.


      • fennoman kirjoitti:

        On totta että kiinalaisten aseistus ei ole ajanmukainen.Tykistössä sekä ohjusjoukoissa on käytössä edelleen SKS kivääreitä ja ajoneuvokalusto on myös vanhaa,siitä miten toimivaa,en tiedä.

        Panssarijoukot,siinä tuleekin jo syvä hymy kasvoille.Kalusto on monen kirjavaa T 55 tankeista ja muista vanhemmistakin koostuva sekamelska.Panssarimiesten asusteita katsoessa tulee mieleen viimesodan venäläiset burjatit toppapukuineen.Onhan siellä uudempaakin kalustoa T 72 on myös yleinen.Tavaraa riittää,siitä ei ole epäilys,pärjännevät hyvin maataan puolustaessa.

        Lentoase,ihmeekseni käytössä on valtava määrä Mig 21 koneita ja tottakai uudempaakin.Nyt kiina onkin ostanut ja ostaa edelleen venäläistä kalustoa.Lentoase on vahva ja keskittyy tosiaankin oman maansa puolustamiseen.

        Laivasto uudistuu koko ajan,käytössä pidetään silti vanhaa ja toimivaa kalustoa.Kiinalaiset ovat hyvin huolellisia kaiken kaluston suhteen.

        Kiinassa kun ei ole samanlista asevelvollisuutta kuin täällä meillä,siellä pystytään valitsemaan parhaat.Se kuvitelma että kiinalainen armeija koostuu pikku ukoista voinee jäädä taakse.

        Miehet ja naiset ovat hyvin koulutettuja ja varteenotettavia taistelijoita.

        Siinä on tulevaisuudessa vahva mahti.

        Eivätkä silti ryntäile maailmaa valtaamassa niinkuin jotkut toiset.

        tuosta valtailulistasta. Vast´ikään Kiina otti haltuunsa Hongkongin ja luisuttaa sitä yhä vahvemmin oman totalitaarisen systeeminsä osaksi päinvastaisista sopimuksista huolimatta. Kun Pohjois-Vietnam hyökkäsi Etelä-Vietnamiin, Vietkongin sissit ohjeistettiin ja aseistettiin Kiinasta (toki myös Neuvostoliitosta). Kiina on ulottanut sotilaallisen läsnäolonsa Pohjois-Koreaan ja kävi 1980-luvulla sodan Vietnamin kanssa. Taiwania se uhkailee sodalla jatkuvasti.

        Kiina on arvaamaton ja aggressiivinen, julma yhteiskunta; Maon "suuri harppaus" ja "kulttuurivallankumous" kuuluvat historian suurimpiin rikoksiin. Niiden vaatimien uhrien määriä ei tunneta edes kymmenen miljoonan tarkkuudella.

        Onneksi Kiina on vielä kauan kehitysmaa. Siellä on muutamia urbanisoituneita saarekkeita ja erityisalueita, mutta 80-90 % Kiinan kansasta elää alkeellisessa feodaalimaataloudessa, jota kutsutaan sosialistiseksi.


    • Vaka Vanha

      Pitää muistaa että Kiinalla on esim. sotakorkeakoulussa noin 4500 vuoden perinne, jossa käsitellään noin 4400 eri sotaa jota Kiina on käynyt tuona aikana.

      Eli Kiinalla ei ole kiire mihinkään, ne katsoo asioita ian pitkällä perspektiivillä.

      Toinen vähän tunnettu asia on myös se, että vaikka Kiinalaiset ovatkin rauhallisia, suvaitsevia ja kaikenpuolin mukavia naapureita, niin Kiinan valtio ei sitä ole. Kiina on aina ollut agressiivinen naapuri joka on laajentunut naapureidensa kustannuksella, siksi se myös on suurvalta.

      Esimerkiksi Kiina on pelkästään kommunistien vallassa olon aikana käynyt sodan kaikkia naapureitaan vastaan ja lajentaa aluettaan koko ajan systemaattisesti.

      Kommunistit nousi Kiinassa valtaan 1949, Korean sodassa Kiina oli USA:n päävastustaja, ei pohjoiskorea kuten monet luulee.
      Kiinalaiset divisioonat siellä taisteli ja Kiinalaiset johti sotatoimia.

      Kiina valtasi myös Kashmirin kriisissä ( sota Intian ja pakistanin välillä Kashmirista ) noin kolmasosan kashmirista eli ylänköalueen jonka väestö on lähellä Tiibettiläisiä. Kukaan ei ole koskaan maininnut että Kiinan pitäisi palauttaa alue Intialle.

      Kiina valtasi myös Tiibetin ja liitti alueen itseensä.

      Neuvostoliiton kanssa on käyty kaksi suurempaa rajakahakkaa, jotka Neuvostoliitto voitti.
      Tosin Butin palautti mm. Ussurin alueen 2000 luvulla takaisin Kiinalle samoin sen toisen alueen. ( viisas päätös neljänkymmen vuoden kiistaan ).

      Kiina on liittänyt itseensä Englannilla oleen Hong Kongongin ja Portugalian omistuksessa olleen Macaon. Molemmat valtiot ovat luopuneet näistä pinta-alataan varsin pienistä kaupungeista vapaa-ehtoisesti.

      Tämän lisäksi Kiina hyökkäsi Vietnamin kimppuun 1980 luvulla ja valtasi noin 200 kilometrin vyöhykkeen rajalta, tosin pääosa alueesta on kai jo luovutettu takaisin.

      Kiina on myös 2000 luvulla vienyt laivastonsa eteläläiselle Kiina merelle ja miehittänyt kiistanalaisen saariston sieltä, sekä rakentanut sotilastukikohdan sinne.

      Malesialla, Filippiineilla ja Vietnamilla on ollut kiista siitä kelle kuulee alueiden välillä ollut saaristo, nyt kiista on ratkennut kun Kiina otti sen haltuunsa ja rakensi sinne sotilastukikohdan.
      Koko alue kuului Kiinalle 300 luvulla.

      Kiina on käynyt myös useita sotia Taiwania vastaan, tosin itse se pitää niitä "sisällissotina".

      Kiinalaiset saivat myös aikaan Nepalissa sen, että kuningasperhe on käytännössä menettänyt valtansa.
      Kommunistien toiminta vuoristoisessa Nepalissa on aina perustunut Kiina antamaan tukeen, sekä koulutukseen. Nepalilla ei käytänössä ole resursseja taistella kiinan tukemia kommunisteja vastaan vuoristoisessa maassa.

      Kiinan naapureista vain Burma ja Mongolia eivät ole joutuneet agressioiden kohteeksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1469
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      155
      471
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe