Länsi-Afrikassa kukoisti keskiajan kuluessa kolme vaurasta islamin uskon omaksunutta kuningaskuntaa: Ghana, Mali ja Songai. Saharan kirjakokoelmat tarkentavat paljolti myytteinä pidettyjä tarinoita historiankirjoitukseksi. (Tiede 8/2006). Nyt siiis sekin rasistien hellimä uskomus, että Afrikassa ei olisi ollut korkeakulttuureja, on osoittautunut samanlaiseksi hölynpölyksi kuin heidän muutkin fantasiansa valkoisten ylivertaisuudesta.
Afrikalla rikas historia
94
4570
Vastaukset
- Melkoinen rappio
Ghana, Mali ja Songai voivatkin sitten elättää Afrikan, ettei meidän sitä tarvitse.
- mutta
mistäpä sinä sitä(kään) tietäisit
- asdf
mutta kirjoitti:
mistäpä sinä sitä(kään) tietäisit
Unisef lopettakoon ruokalähetyksensä.
- jotenkin
asdf kirjoitti:
Unisef lopettakoon ruokalähetyksensä.
hieno juttu, olet oikeassa
.. yhdellä hetkellä yhdessä maassa vallitsee korkeakulttuuri, niin vallitseeko silloin kaikissa maissa kaikkina ajanhetkinä korkeakulttuuri?
(a)lot- mutta
mitäään noin lennokasta ei kai kukaan ole väittänytkään ^_^
- pohdiskelen.
Minusta taas mielenkiintoista olisikin miettiä mitä ihmettä on tapahtunut niin, ettei esim. Afrikan maista tullut maailman johtavia kulttuureita ja kolonialisteja. Kaikki tarvittava heillä olisi ollut johtavaksi korkeakulttuuriksi kehittymiseen. Eurooppalaisiin nähden jopa aivan loistavat edellytykset. Esim. ilmasto on lämmin, ja ruokaa hyvin saatavilla, joten aikaa jäisi teoriassa paljon tieteen kehittämiselle ja yleishyödyllisten keksintöjen tekemiseen. Afrikkalaisilla oli myös huomattava aikaetu, sillä he olivat asuttaneet ja asettuneet sijoilleen jo siinä vaiheessa, kun euroopassa elettiin vielä luolissa. Jollakin tasolla toimivia yhteiskuntia oli myös huomattavasti ennen eurooppalaisia. Lisäksi raaka-aineita on saatavilla todella paljon.
Mikä ihme on sitten aiheuttanut eurooppalaisten hirvittävän kirin myöhemmässä vaiheessa? Vai oliko kyseessä afrikkalaisten taantuminen? Jos oli, niin mikähän on ollut syynä? Oliko artikkelissa mitään pohdintoja aiheesta?.. löytyy Jared Diamondin kirjasta Tykit, taudit ja teräs.
Syyesimerkkeinä Jared:n mainitsemat a) ylittämätön tsetse-kärpäsvyöhyke, b) kesytettävien maatalouseläinlajien vähäisyys, c) Afrikan mantereen muoto (länsi-itä-suunta on parempi kuin pohjois-etelä-suunta). Muitakin syitä on kasapäin, mutta kirja ei ole nyt käsilläni. Osta se ja lue. Lähimmästä akateemisesta kirjakaupasta jaloviinapullon hinnalla (alivaltiosihteeriä lainatakseni).
(a)lot- pohdiskelen.
alot kirjoitti:
.. löytyy Jared Diamondin kirjasta Tykit, taudit ja teräs.
Syyesimerkkeinä Jared:n mainitsemat a) ylittämätön tsetse-kärpäsvyöhyke, b) kesytettävien maatalouseläinlajien vähäisyys, c) Afrikan mantereen muoto (länsi-itä-suunta on parempi kuin pohjois-etelä-suunta). Muitakin syitä on kasapäin, mutta kirja ei ole nyt käsilläni. Osta se ja lue. Lähimmästä akateemisesta kirjakaupasta jaloviinapullon hinnalla (alivaltiosihteeriä lainatakseni).
(a)lotKiitos infosta. Oliko kirjassa käsitelty asiaa laajemminkin? Eli siis muidenkin alueiden osalta sama asia ja miksi juuri Eurooppa nousi melko ylivoimaiseen asemaan.
pohdiskelen. kirjoitti:
Kiitos infosta. Oliko kirjassa käsitelty asiaa laajemminkin? Eli siis muidenkin alueiden osalta sama asia ja miksi juuri Eurooppa nousi melko ylivoimaiseen asemaan.
.. käsittelee kysymääsi asiaa, kaikkien mantereiden osalta. Ja päätyy esittämään perustelut sille, miksi Eurooppa dominoi ja muut eivät.
Englanninkielinen opus löytyy Amazonista: http://www.amazon.com/Guns-Germs-Steel-Fates-Societies/dp/0393317552/sr=8-1/qid=1162914023/ref=pd_bbs_1/104-1818965-9884759?ie=UTF8&s=books
Klikkaa Search inside -kuvaa, niin voit lukaista muutaman ensimmäisen sivun.
(a)lot- vaikka
eivät riistäneetkäään muiden mantereiden luonnonvaroja. mutta mikään hyvä ei kestä ikuisesti. Aina jossain joskus on kulttuuri korkeallla tasolla, keskiajallla maurien eSPANJASSA JA aFRIKASSA, uudellla ajallla Euroopassa ja nyt Amerikassa. Afrikan taantuminen johtuuu pitkälti kolonialismista.
- -----
vaikka kirjoitti:
eivät riistäneetkäään muiden mantereiden luonnonvaroja. mutta mikään hyvä ei kestä ikuisesti. Aina jossain joskus on kulttuuri korkeallla tasolla, keskiajallla maurien eSPANJASSA JA aFRIKASSA, uudellla ajallla Euroopassa ja nyt Amerikassa. Afrikan taantuminen johtuuu pitkälti kolonialismista.
Jaa, että Amerikassa korkeakulttuuria nyt. No just juu...
- humanisti :-/
----- kirjoitti:
Jaa, että Amerikassa korkeakulttuuria nyt. No just juu...
millä tahansa mittarilla mitattuna: tieteessä, taiteessa ja varsinkin taloudessa. Ja onhan se myös ylivertainen sotilasmahti, vaikkei tuossa mitään hienoa näkisikään. En minäkään pidä siitä, että USA hääräää maailmanpoliisina ja pyrkii tekemään koko maailmasta siirtomaansa, mutta näin se nyt vain on. Enkä pidä siitäkäään, että amerikkalaiset autotehtaat pyyhkivät Kioton sopimuksella takapuolensa. Voima ja viisaus eivät aina kulje käsi kädessä kaiken aikaa.
- mutta
humanisti :-/ kirjoitti:
millä tahansa mittarilla mitattuna: tieteessä, taiteessa ja varsinkin taloudessa. Ja onhan se myös ylivertainen sotilasmahti, vaikkei tuossa mitään hienoa näkisikään. En minäkään pidä siitä, että USA hääräää maailmanpoliisina ja pyrkii tekemään koko maailmasta siirtomaansa, mutta näin se nyt vain on. Enkä pidä siitäkäään, että amerikkalaiset autotehtaat pyyhkivät Kioton sopimuksella takapuolensa. Voima ja viisaus eivät aina kulje käsi kädessä kaiken aikaa.
voimissaan olo ei ole sama kuin "kulttuuri korkeallla tasolla".
- mutta
mutta kirjoitti:
voimissaan olo ei ole sama kuin "kulttuuri korkeallla tasolla".
miten määritelläään korkeatasoinen kulttuuri? ihan vaan tarpeen mukaan että aina ja kaikessa se Suomessa on korkeallla ja aina muuallla matalalla ja varsinkin Afrikassa?
- korkeakulttuuria
vaikka kirjoitti:
Taisivat tuhota itse itsensä myymällä afrikkalaisia orjiksi. Eivät ehkä riistäneet muita, mutta omiaan riistivät. Hölmöä touhua. Jos afrikka on koskaan taantunut niin omasta hölmöydestä se johtuu. Mustat myivät mustia orjiksi ja tuhosivat afrikasta sen mitä siitä olisi voinut tulla.
Kolonialismia on turha syyttää. Itse itsensä tuhonneet oli houkuttelevan helppo valloittaa. - mutta
korkeakulttuuria kirjoitti:
Taisivat tuhota itse itsensä myymällä afrikkalaisia orjiksi. Eivät ehkä riistäneet muita, mutta omiaan riistivät. Hölmöä touhua. Jos afrikka on koskaan taantunut niin omasta hölmöydestä se johtuu. Mustat myivät mustia orjiksi ja tuhosivat afrikasta sen mitä siitä olisi voinut tulla.
Kolonialismia on turha syyttää. Itse itsensä tuhonneet oli houkuttelevan helppo valloittaa.mitäs pukeutuvat minihameisiiin ja liikkuvat ulkona kymmenen jälkeen. Hölmöä touhua, naiset ovat itse tuhonneet itsensä... mitä niistä olisi voinut tullakaan jos olisivat pysyneet kotona ja pukeutuneet haarniskaan. Minihameiset on houkuttelevan helppo raiskata. ^-^
"ja voihan kirveiden puuhista aina syyttää puita", kirjoitti Eeva-Liisa Manner. - sössötät
mutta kirjoitti:
mitäs pukeutuvat minihameisiiin ja liikkuvat ulkona kymmenen jälkeen. Hölmöä touhua, naiset ovat itse tuhonneet itsensä... mitä niistä olisi voinut tullakaan jos olisivat pysyneet kotona ja pukeutuneet haarniskaan. Minihameiset on houkuttelevan helppo raiskata. ^-^
"ja voihan kirveiden puuhista aina syyttää puita", kirjoitti Eeva-Liisa Manner.Ne pusikkoraiskaajathan ovat yleensä juuri niitä afrikan korkeakultturien edustaja. Mitä ihmettä sinä oikein nyt sössötät. Kirjoitin täysin totta, että mustat afrikkalaiset myivät toisia mustia orjiksi ja sitä oidetään yhtenä suurimpina syinä afrikan kurjuuteen. Sitä ei voi rinnastaa mitenkään minihameisiin, joten älä itke. Halusit vain syyllistää valkoistamiestä kaikesta. Voi sinua uhri raukkaa.
- mutta
mutta kirjoitti:
miten määritelläään korkeatasoinen kulttuuri? ihan vaan tarpeen mukaan että aina ja kaikessa se Suomessa on korkeallla ja aina muuallla matalalla ja varsinkin Afrikassa?
"miten määritelläään korkeatasoinen kulttuuri?"
Hyvin vaikea kysymys. En edes lähde yrittämään nyt.
"ihan vaan tarpeen mukaan että aina ja kaikessa se Suomessa on korkeallla ja aina muuallla matalalla ja varsinkin Afrikassa?"
Mistäs tuo tuli? Vastaisitko? Taidat olla kyynikko ja kuvitella huonointa mahdollista ihmisistä, jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä. Tuollainen aliarviointi on johtanut ennenkin näissä keskusteluissa kannaltasi noloihin tilanteisiin. - mutta
mutta kirjoitti:
"miten määritelläään korkeatasoinen kulttuuri?"
Hyvin vaikea kysymys. En edes lähde yrittämään nyt.
"ihan vaan tarpeen mukaan että aina ja kaikessa se Suomessa on korkeallla ja aina muuallla matalalla ja varsinkin Afrikassa?"
Mistäs tuo tuli? Vastaisitko? Taidat olla kyynikko ja kuvitella huonointa mahdollista ihmisistä, jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä. Tuollainen aliarviointi on johtanut ennenkin näissä keskusteluissa kannaltasi noloihin tilanteisiin.olen pelkästäään iloinen, mikäli ne eivät ole niin alhaiset kuin veikkasin. Mistähän noloista tilanteista mahdat puhua? En muista ainuttakaan.
- mutta
sössötät kirjoitti:
Ne pusikkoraiskaajathan ovat yleensä juuri niitä afrikan korkeakultturien edustaja. Mitä ihmettä sinä oikein nyt sössötät. Kirjoitin täysin totta, että mustat afrikkalaiset myivät toisia mustia orjiksi ja sitä oidetään yhtenä suurimpina syinä afrikan kurjuuteen. Sitä ei voi rinnastaa mitenkään minihameisiin, joten älä itke. Halusit vain syyllistää valkoistamiestä kaikesta. Voi sinua uhri raukkaa.
et kai tosissasi kuvittele kenenkään lähteneen vapaaehtoisesti orjaksi?
- toinen mutta
mutta kirjoitti:
et kai tosissasi kuvittele kenenkään lähteneen vapaaehtoisesti orjaksi?
Eihän ne lähteneet vapaaehtoisesti, vaan toiset MUSTAT orjuutti heidätja myi orjiksi. Mustat itse myivät mustia orjiksi. En ole koskaan kuvitellut kenenkään vapaaehtoisesti lähteneen orjaksi.
- mutta
toinen mutta kirjoitti:
Eihän ne lähteneet vapaaehtoisesti, vaan toiset MUSTAT orjuutti heidätja myi orjiksi. Mustat itse myivät mustia orjiksi. En ole koskaan kuvitellut kenenkään vapaaehtoisesti lähteneen orjaksi.
eipä sitä tarjontaa olisi ollut ilman kysyntää. Ja joka tapauksessa on tyhmää laittaa koko juttua afrikalaisten omaksi syyksi, jo ennen orjien laivaamista Afrikkaan olivat euroopppalaiset siirtomaavallat tehneet Afrikan kukoistavista kulttuureista lopun.
- mutta
mutta kirjoitti:
olen pelkästäään iloinen, mikäli ne eivät ole niin alhaiset kuin veikkasin. Mistähän noloista tilanteista mahdat puhua? En muista ainuttakaan.
Niin, juuri tuo arvailu on niitä tilanteita aiheuttanut. Olet mm. käyttänyt argumenteissa oletuksia, jotka ovat osoittautuneet vääriksi ja olet sittemmin joutunut vetämään sanojasi takaisin.
Tässä vaiheessa täytyy tunnustaa, että minulle sattui moka ja päästin tuossa aikaisemmin oman olettamukseni ilman disclaimeriä. No oli mulla jonkinlainen syykin; minut keskeytettiin kesken kirjoituksen. Disclaimer olisi kuullut taas jotenkin näin: "olettaen, että olet mutta-mies..." No joka tapauksessa vahinkoa ei sattunut, sillä olet ilmeisesti sama mutta-mies. Joka tapauksessa hyvä muistutus minullekin... - mutta
mutta kirjoitti:
Niin, juuri tuo arvailu on niitä tilanteita aiheuttanut. Olet mm. käyttänyt argumenteissa oletuksia, jotka ovat osoittautuneet vääriksi ja olet sittemmin joutunut vetämään sanojasi takaisin.
Tässä vaiheessa täytyy tunnustaa, että minulle sattui moka ja päästin tuossa aikaisemmin oman olettamukseni ilman disclaimeriä. No oli mulla jonkinlainen syykin; minut keskeytettiin kesken kirjoituksen. Disclaimer olisi kuullut taas jotenkin näin: "olettaen, että olet mutta-mies..." No joka tapauksessa vahinkoa ei sattunut, sillä olet ilmeisesti sama mutta-mies. Joka tapauksessa hyvä muistutus minullekin...enpä muista liioin käyttäneeni oletusta argumenttina. Korjaa, jos olen väärässä.
- mutta
mutta kirjoitti:
enpä muista liioin käyttäneeni oletusta argumenttina. Korjaa, jos olen väärässä.
No tässä esim:
"nimittely sinulta tosiaan sujuu"
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000000035&posting=22000000020341750
Sitten myöhemmin:
"ehkä se sitten oli joku muu mutta antaa olla"
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000000035&posting=22000000020370427
Hommahan lähti siitä, että ahtaalle jouduttuasi aloit käymään henkilökohtaiselle tasolle:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000000035&posting=22000000020330249
...ja sitten sen linjan valittuasi sorruit vääriin oletuksiin, mikä on melko normaalia argumenttien loppuessa. - mutta
mutta kirjoitti:
No tässä esim:
"nimittely sinulta tosiaan sujuu"
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000000035&posting=22000000020341750
Sitten myöhemmin:
"ehkä se sitten oli joku muu mutta antaa olla"
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000000035&posting=22000000020370427
Hommahan lähti siitä, että ahtaalle jouduttuasi aloit käymään henkilökohtaiselle tasolle:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000000035&posting=22000000020330249
...ja sitten sen linjan valittuasi sorruit vääriin oletuksiin, mikä on melko normaalia argumenttien loppuessa.lillukanvarsiinhan tässä tosiaan taas juututtiiinkin. Kyllä, on tavallista että nimettöminä kirjoittavat ihmiset helposti sekoittaa toisiinsa. Heidän kannatttaisikin kirjoittaa asiasta eikä henkilöstä... niin olen ainakin itse tehnyt. Eikä minulla argumenttien loppumisesta ole kyllä pelkoa, joku keskustelu taisi tulla kerran täyteen, mutta ei mulla mitään muuta syytä ollut keskustelun lopettamiseen. Ja noi henkilökohtaisuuksiin menemiset on ihan muitten heiniä, mullekin sitä on yritetty, mutta huonolla menestyksellä. Muita vääriä oletuksia mulla ei siis ollut kuin että luulin yhtä nimetöntä toiseksi nimettömäksi.
- mutta...
mutta kirjoitti:
lillukanvarsiinhan tässä tosiaan taas juututtiiinkin. Kyllä, on tavallista että nimettöminä kirjoittavat ihmiset helposti sekoittaa toisiinsa. Heidän kannatttaisikin kirjoittaa asiasta eikä henkilöstä... niin olen ainakin itse tehnyt. Eikä minulla argumenttien loppumisesta ole kyllä pelkoa, joku keskustelu taisi tulla kerran täyteen, mutta ei mulla mitään muuta syytä ollut keskustelun lopettamiseen. Ja noi henkilökohtaisuuksiin menemiset on ihan muitten heiniä, mullekin sitä on yritetty, mutta huonolla menestyksellä. Muita vääriä oletuksia mulla ei siis ollut kuin että luulin yhtä nimetöntä toiseksi nimettömäksi.
"Ja noi henkilökohtaisuuksiin menemiset on ihan muitten heiniä"
Kuitenkin lähdit sille linjalle tuossa keskustelussa argumenttien loppuessa. Ensin totesit "mitäpä muuta uskoisin kuin sitä mitä päivittän näen ja koen" ja sitten, kun mietelauseesi älyttömyys oli tuossa yhteydessä todettu, lähdit vetämään juttua oletettuihin nimittelyihin 8-) - mutta..
mutta... kirjoitti:
Kuitenkin lähdit sille linjalle tuossa keskustelussa argumenttien loppuessa. Ensin totesit "mitäpä muuta uskoisin kuin sitä mitä päivittän näen ja koen" ja sitten, kun mietelauseesi älyttömyys oli tuossa yhteydessä todettu, lähdit vetämään juttua oletettuihin nimittelyihin 8-)Unohtui vielä tämä:
"Muita vääriä oletuksia mulla ei siis ollut kuin että luulin yhtä nimetöntä toiseksi nimettömäksi."
Höpöhöpö. Teit myös oletuksen, että henkilö ei koskaan "pistäisi päätään ulos" eikä "lähtisi baanalle". Lisäksi oletit, että hän lukee vain "Iltsarin lööppejä", vaikket oikeasti tiedä mitään kyseisestä henkilöstä, keneksi hänet nyt luulitkaan. - mutta
mutta... kirjoitti:
Kuitenkin lähdit sille linjalle tuossa keskustelussa argumenttien loppuessa. Ensin totesit "mitäpä muuta uskoisin kuin sitä mitä päivittän näen ja koen" ja sitten, kun mietelauseesi älyttömyys oli tuossa yhteydessä todettu, lähdit vetämään juttua oletettuihin nimittelyihin 8-)niiden takana oli toinen henkilö. Ja edelleen uskon sen mitä päivittäin näen ja koen, ei se ollut mitenkään älytön toteamus. Olen ollut tekemisissä maahanmuuttajien kanssa työni vuoksi yli 10 vuotta. Tiedän siis mistä puhun. Se on toki harvinaista täälläpäin, mutta ei täysin tavatonta. Älytön olisin, jos uskoisin itseni sijasta niitä jotka eivät mistään mitään tiedä, kunhan pieksevät suutaan netissä. Siihen pystyy vähäisemmälläkin kokemuksella.
- tilastomies
mutta kirjoitti:
niiden takana oli toinen henkilö. Ja edelleen uskon sen mitä päivittäin näen ja koen, ei se ollut mitenkään älytön toteamus. Olen ollut tekemisissä maahanmuuttajien kanssa työni vuoksi yli 10 vuotta. Tiedän siis mistä puhun. Se on toki harvinaista täälläpäin, mutta ei täysin tavatonta. Älytön olisin, jos uskoisin itseni sijasta niitä jotka eivät mistään mitään tiedä, kunhan pieksevät suutaan netissä. Siihen pystyy vähäisemmälläkin kokemuksella.
luulisi sinunkin ymmärtävän ettei esim. virastoissa tai harrastuksien yhteydessä käyttäytyminen kerro paljoakaan käyttäytymisestä muissa tilanteista. muutenkin kokemuksesi on vain yksi case monien muiden kokemusten kanssa.
myös poliisi on päivittäin maahanmuuttajien kanssa työnsä vuoksi. täältä voit lukea miten he kokevat tilanteen
http://www.ihmisoikeusliitto.fi/julkaisut/rasismi_suomessa/RS2000 2painos.pdf
onko heidän kokemuksensa kenties sinun kokemuksia vähäpätöisempiä vai mistä on kyse? - mutta
tilastomies kirjoitti:
luulisi sinunkin ymmärtävän ettei esim. virastoissa tai harrastuksien yhteydessä käyttäytyminen kerro paljoakaan käyttäytymisestä muissa tilanteista. muutenkin kokemuksesi on vain yksi case monien muiden kokemusten kanssa.
myös poliisi on päivittäin maahanmuuttajien kanssa työnsä vuoksi. täältä voit lukea miten he kokevat tilanteen
http://www.ihmisoikeusliitto.fi/julkaisut/rasismi_suomessa/RS2000 2painos.pdf
onko heidän kokemuksensa kenties sinun kokemuksia vähäpätöisempiä vai mistä on kyse?eiväthän he suomalaisistakaan mitenkään edustava otos ole. Enemmän luotan havaintoihini töissä ja harrastusten parissa - jälkimäisten parissa tosin en juuri mamuja kohtaa.
- tilastomies
mutta kirjoitti:
eiväthän he suomalaisistakaan mitenkään edustava otos ole. Enemmän luotan havaintoihini töissä ja harrastusten parissa - jälkimäisten parissa tosin en juuri mamuja kohtaa.
fair enough... kuitenkin vaikuttaa, että annat itsellesi luvan tehdä turhan pitkälle vietyjä ja yleistettyjä johtopäätöksiä omien kokemusten perusteella, koska ne sopivat omaan maailmankuvaasi. muista kuitenkin, että muunkinlaisia kokemuksia löytyy eikä niistä vedetyt johtopäätökset ole sinun johtopäätöksiä parempia tai huonompia...
- maailmankuvani
tilastomies kirjoitti:
fair enough... kuitenkin vaikuttaa, että annat itsellesi luvan tehdä turhan pitkälle vietyjä ja yleistettyjä johtopäätöksiä omien kokemusten perusteella, koska ne sopivat omaan maailmankuvaasi. muista kuitenkin, että muunkinlaisia kokemuksia löytyy eikä niistä vedetyt johtopäätökset ole sinun johtopäätöksiä parempia tai huonompia...
kanssa, olisi maailmankuvani erheellinen ja joutuisin rukkaamaan sitä paremmin todellisuutta vastaavaksi. Ei ole ollut tarvetta.
- tilastomies
mutta kirjoitti:
eiväthän he suomalaisistakaan mitenkään edustava otos ole. Enemmän luotan havaintoihini töissä ja harrastusten parissa - jälkimäisten parissa tosin en juuri mamuja kohtaa.
jaa, loppui tila näköjään.
'mikäli kokemukseni olisivat ristiriidassa kanssa, olisi maailmankuvani erheellinen ja joutuisin rukkaamaan sitä paremmin todellisuutta vastaavaksi.'
se, etteivät kokemuksesi ole välttämättä ristiriidassa maailmankuvasi kanssa ei todista, että maailmankuvasi olisi oikea. toisinpäinkään ei tietysti todistus omien kokemusten perusteella toimi. esimerkiksi tilastoista saa laajemman ja todenmukaisemman kuvan kuin yksilön kokemuksista. syy-seuraussuhteet ovatkin sitten monimutkaisempia juttuja. - ristiriidassa
tilastomies kirjoitti:
jaa, loppui tila näköjään.
'mikäli kokemukseni olisivat ristiriidassa kanssa, olisi maailmankuvani erheellinen ja joutuisin rukkaamaan sitä paremmin todellisuutta vastaavaksi.'
se, etteivät kokemuksesi ole välttämättä ristiriidassa maailmankuvasi kanssa ei todista, että maailmankuvasi olisi oikea. toisinpäinkään ei tietysti todistus omien kokemusten perusteella toimi. esimerkiksi tilastoista saa laajemman ja todenmukaisemman kuvan kuin yksilön kokemuksista. syy-seuraussuhteet ovatkin sitten monimutkaisempia juttuja.on maailmankuva erheellinen. Näin ei mun kohdallla tosiaan ole. Tilastoja nyt on niin paljo että kuka niitä kaikkia lukemaaan. Eipä sen puoleen etä maailmankuvani tilastojenkaan kanssa riitelisi. Jos arvot ovat kohdallaan, niitä ei tarvitse päivittää. Ei minullle tuota vaikeuksia omaksua uutta tietoa maailmasta, ei se minun maailmankuvaani ole horjuttanut. Joillakin muillla täällä tuntuu oleva ongelmia, ja nähdäkseni johtuuu se sitä, että heidän maailmankuvansa rakentuu ennakkoluuloille, ei tosasioille, tilastoille eikä kokemuksille.
- tilastomies
mutta kirjoitti:
'jos kokemukset ja maailmankuva ovat ristiriidassa on maailmankuva erheellinen.'
mutta kun asia ei oikeasti ole näin yksinkertainen. maailmankuva on siinä tapauksessa erheellinen niiden todisteiden valossa, joita on käytetty (tässä tapauksessa omat kokemukset), ja tämä on tieteellinen fakta, asia voidaan ilmaista myös matemaattisesti. kuitenkin omat kokemukset antavat monesti todellisesta tilanteesta varsin vajaavaisen kuvan.
'Näin ei mun kohdallla tosiaan ole.'
niin, omien kokemustesi pohjalta. kuten sanottu, yhden ihmisen kokemukset ovat kuitenkin aina hieman huono lähtökohta näinkin laajan asian käsittelemiseen.
'Tilastoja nyt on niin paljo että kuka niitä kaikkia lukemaaan.'
ei tarvitse kaikkia lukea, liekö siihen kukaan pystyisikään?
'Eipä sen puoleen etä maailmankuvani tilastojenkaan kanssa riitelisi. Jos arvot ovat kohdallaan, niitä ei tarvitse päivittää.'
niin, pysähtyneisyyden tila on joillekin sopivaa. harmi vaan, että maailma ympärillä ei pysähdy.
'Ei minullle tuota vaikeuksia omaksua uutta tietoa maailmasta,'
silti ilmaisit jo tuossa aikaisemmin, että et ole missään tilanteessa valmis päivittämään arvojasi, koska ne ovat jo 'kohdallaan'. no, jokainen omalla tyylillään...
'Joillakin muillla täällä tuntuu oleva ongelmia, ja nähdäkseni johtuuu se sitä, että heidän maailmankuvansa rakentuu ennakkoluuloille, ei tosasioille, tilastoille eikä kokemuksille.'
näin varmaan on joidenkin kohdalla, vasemmalla sekä oikealla. - sillä
tilastomies kirjoitti:
'jos kokemukset ja maailmankuva ovat ristiriidassa on maailmankuva erheellinen.'
mutta kun asia ei oikeasti ole näin yksinkertainen. maailmankuva on siinä tapauksessa erheellinen niiden todisteiden valossa, joita on käytetty (tässä tapauksessa omat kokemukset), ja tämä on tieteellinen fakta, asia voidaan ilmaista myös matemaattisesti. kuitenkin omat kokemukset antavat monesti todellisesta tilanteesta varsin vajaavaisen kuvan.
'Näin ei mun kohdallla tosiaan ole.'
niin, omien kokemustesi pohjalta. kuten sanottu, yhden ihmisen kokemukset ovat kuitenkin aina hieman huono lähtökohta näinkin laajan asian käsittelemiseen.
'Tilastoja nyt on niin paljo että kuka niitä kaikkia lukemaaan.'
ei tarvitse kaikkia lukea, liekö siihen kukaan pystyisikään?
'Eipä sen puoleen etä maailmankuvani tilastojenkaan kanssa riitelisi. Jos arvot ovat kohdallaan, niitä ei tarvitse päivittää.'
niin, pysähtyneisyyden tila on joillekin sopivaa. harmi vaan, että maailma ympärillä ei pysähdy.
'Ei minullle tuota vaikeuksia omaksua uutta tietoa maailmasta,'
silti ilmaisit jo tuossa aikaisemmin, että et ole missään tilanteessa valmis päivittämään arvojasi, koska ne ovat jo 'kohdallaan'. no, jokainen omalla tyylillään...
'Joillakin muillla täällä tuntuu oleva ongelmia, ja nähdäkseni johtuuu se sitä, että heidän maailmankuvansa rakentuu ennakkoluuloille, ei tosasioille, tilastoille eikä kokemuksille.'
näin varmaan on joidenkin kohdalla, vasemmalla sekä oikealla.ihmisen arvopohja on jokseenkin pysyvä, samoin maailmankuva, ellei sitten jokin traumaattinen kokemus sitä järkytä. kyse ei ole mistäääm pysähtyneisyydestä, vaaan vakaudesta: siitä ettei mikä hyvänsä tuuli käännä päätä. Se ei silti estä omaksumasta uuutta tietoa. Eikä tieto tosiaan ole ristiriidassa vakaumukseni kanssa.
- tilastomies
mutta kirjoitti:
'ihmisen arvopohja on jokseenkin pysyvä, samoin maailmankuva,'
näin on ja hyvä, että onkin. ei näitä pitäisikään päivittäin muuttaa.
'ellei sitten jokin traumaattinen kokemus sitä järkytä.'
kyllä tuntuu hassulta, että vain traumaattisen kokemuksen jälkeen voisi muuttaa näkemyksiään. tulee lievästi sanottuna mielikuva, että näkemykset on lyöty lukkoon eikä anneta muuta pelivaraa kuin tuo 'traumaattinen kokemus'. kyllä avoimella mielellä varustetun ihmisen näkemykset muokkautuvat pikkuhiljaa iän karttuessa ja monesti se tapahtuu tiedostamatta.
jos olet avoin mieleltäsi, annat kyllä itsellesi ja näkemyksillesi enemmän pelivaraa kehittyä. toivottavasti näin on. - mutta
tilastomies kirjoitti:
'ihmisen arvopohja on jokseenkin pysyvä, samoin maailmankuva,'
näin on ja hyvä, että onkin. ei näitä pitäisikään päivittäin muuttaa.
'ellei sitten jokin traumaattinen kokemus sitä järkytä.'
kyllä tuntuu hassulta, että vain traumaattisen kokemuksen jälkeen voisi muuttaa näkemyksiään. tulee lievästi sanottuna mielikuva, että näkemykset on lyöty lukkoon eikä anneta muuta pelivaraa kuin tuo 'traumaattinen kokemus'. kyllä avoimella mielellä varustetun ihmisen näkemykset muokkautuvat pikkuhiljaa iän karttuessa ja monesti se tapahtuu tiedostamatta.
jos olet avoin mieleltäsi, annat kyllä itsellesi ja näkemyksillesi enemmän pelivaraa kehittyä. toivottavasti näin on.maailmankuva on isompi juttu - eiköhän useimmat ihmiset viimeistäään parinkymmemn korvilla ratkaise suhteensa suuriin kysymyksiin (onko Jumala olemassa? jne.) ja todellakin vain traumaattinen kokemus voi maailmankuvaa muuttaa, siksi perustava osa identitettiä se on. Tämmöiset jutut kuin onko rotuja olemassa eivät nyt taas maailmankuvaan kuulu, ne ovat pienempiä asioita ja niissä voi tarkistaa käsityksiään kun uutta tietoa tulee. niin ainakin itse olen tehnyt. uskoin rotujen olemassaoloon vielä 1980-luvulla. Se usko horjui vasta kymmenen vuotta sitten, ja katosi sitten kokonaan.
- tilastomies
mutta kirjoitti:
'näkemykset voivat muuttua mutta maailmankuva on isompi juttu - eiköhän useimmat ihmiset viimeistäään parinkymmemn korvilla ratkaise suhteensa suuriin kysymyksiin (onko Jumala olemassa? jne.) ja todellakin vain traumaattinen kokemus voi maailmankuvaa muuttaa, siksi perustava osa identitettiä se on. Tämmöiset jutut kuin onko rotuja olemassa eivät nyt taas maailmankuvaan kuulu, ne ovat pienempiä asioita ja niissä voi tarkistaa käsityksiään kun uutta tietoa tulee.'
taas hieman turhaa yksinkertaistusta. maailmankuvaan ei kuulu esim. tämä kyseinen asia(riippuu tosin määrittelystä), mutta on aika naivia ajatella, että ne olisivat irrallisia asioita. maailmankuva ohjailee kovastikin ihmisten näkemyksiä ja helposti sokaisee tosiasioilta. se on kovin ilmeistä, kun seurailee näiden palstojen ääripäiden hölmöilyä. - mutta
tilastomies kirjoitti:
'näkemykset voivat muuttua mutta maailmankuva on isompi juttu - eiköhän useimmat ihmiset viimeistäään parinkymmemn korvilla ratkaise suhteensa suuriin kysymyksiin (onko Jumala olemassa? jne.) ja todellakin vain traumaattinen kokemus voi maailmankuvaa muuttaa, siksi perustava osa identitettiä se on. Tämmöiset jutut kuin onko rotuja olemassa eivät nyt taas maailmankuvaan kuulu, ne ovat pienempiä asioita ja niissä voi tarkistaa käsityksiään kun uutta tietoa tulee.'
taas hieman turhaa yksinkertaistusta. maailmankuvaan ei kuulu esim. tämä kyseinen asia(riippuu tosin määrittelystä), mutta on aika naivia ajatella, että ne olisivat irrallisia asioita. maailmankuva ohjailee kovastikin ihmisten näkemyksiä ja helposti sokaisee tosiasioilta. se on kovin ilmeistä, kun seurailee näiden palstojen ääripäiden hölmöilyä.olet kyllä oikeassa mitä tuohon rasismiin tulee, se tosiaan ilmeisesti on maailmankuvaan liittyvä juttu. Mikäään määrä tietoa tai kokemuksia ei rasistin päätä käännä, hänellä nyt vain on se käsitys että on olemassa valkoinen rotu ja se on parempi kuin muut. Jos tosiasiat ovat hänen maailmankuvansa kanssa ristiriidassa, sen pahempi tosiasioille. En minä käsitä mistä sellainen ajattelu tulee mutta sitkeästi se näkyy pysyvän kun se kerran on tarttunut.
- tilastomies
mutta kirjoitti:
'...Jos tosiasiat ovat hänen maailmankuvansa kanssa ristiriidassa, sen pahempi tosiasioille. En minä käsitä mistä sellainen ajattelu tulee mutta sitkeästi se näkyy pysyvän kun se kerran on tarttunut.'
juuri näin. sama pätee myös toisen äärilaidan edustajiin. - mutta
tilastomies kirjoitti:
'...Jos tosiasiat ovat hänen maailmankuvansa kanssa ristiriidassa, sen pahempi tosiasioille. En minä käsitä mistä sellainen ajattelu tulee mutta sitkeästi se näkyy pysyvän kun se kerran on tarttunut.'
juuri näin. sama pätee myös toisen äärilaidan edustajiin.en ole sellaisia tavannut
- tilastomies
mutta kirjoitti:
'en ole sellaisia tavannut'
heitä on täälläkin paljon. mutta ei kai forumilla kirjoittelua voi tapaamiseksi sanoa... - mutta
tilastomies kirjoitti:
'en ole sellaisia tavannut'
heitä on täälläkin paljon. mutta ei kai forumilla kirjoittelua voi tapaamiseksi sanoa...en ole huomannut yhtäkään
- tilastomies
mutta kirjoitti:
'en ole huomannut yhtäkään'
minä olen. heillä on samanlaiset toimintatavat kuin vastapuolellakin. käytännössä tämä tarkoittaa usein sitä, että tarkempia perusteluja kysyttäessä hyytyy keskustelu heti. myös natsikortti viuhuu siinä, missä vastapuolella hyysärikortti. ylipäänsä kaikenlaiseen nimittelyyn turvaudutaan usein.
esimerkkinä tällaisesta toiminnasta (ei siis välttämättä henkilöstä) on vaikkapa halla-ahon arvostelijat (en muuten itse olen herran kanssa asioista samaa mieltä), joilta menee joka kerta jauhot suuhun, kun tiedustelee tarkempia perusteluja ja pyytää vaikka osoittamaan virheitä ko. herran teksteistä. tällöinhän arvostelu jää ala-astemaiseksi huuteluksi ja nimittelyksi.
en nyt siis tarkoita, että halla-ahon arvostelu tarkoittaisi sinällään typeryyttä tai täyttäisi kriteerit tyyppihenkilölle, joista nyt on puhe, vaan kysymys on siitä, että edellä kuvattu käytös on tyypillistä heille ja rassuille. - mutta
tilastomies kirjoitti:
'en ole huomannut yhtäkään'
minä olen. heillä on samanlaiset toimintatavat kuin vastapuolellakin. käytännössä tämä tarkoittaa usein sitä, että tarkempia perusteluja kysyttäessä hyytyy keskustelu heti. myös natsikortti viuhuu siinä, missä vastapuolella hyysärikortti. ylipäänsä kaikenlaiseen nimittelyyn turvaudutaan usein.
esimerkkinä tällaisesta toiminnasta (ei siis välttämättä henkilöstä) on vaikkapa halla-ahon arvostelijat (en muuten itse olen herran kanssa asioista samaa mieltä), joilta menee joka kerta jauhot suuhun, kun tiedustelee tarkempia perusteluja ja pyytää vaikka osoittamaan virheitä ko. herran teksteistä. tällöinhän arvostelu jää ala-astemaiseksi huuteluksi ja nimittelyksi.
en nyt siis tarkoita, että halla-ahon arvostelu tarkoittaisi sinällään typeryyttä tai täyttäisi kriteerit tyyppihenkilölle, joista nyt on puhe, vaan kysymys on siitä, että edellä kuvattu käytös on tyypillistä heille ja rassuille.en liioin pysty ottamaan vakavasti henkilöä jolla Halla-Aho on joku auktoriteetti
- tilastomies
mutta kirjoitti:
'en liioin pysty ottamaan vakavasti henkilöä jolla Halla-Aho on joku auktoriteetti'
ei ollut kyse mistään auktoriteettiasemasta, vaan siitä, että ei kyetä millään muotoa eikä missään vaiheessa perustelemaan näkemyksiään. tuo halla-aho oli vain yksi esimerkki, mutta se edustaa hyvin tälläista ääripäiden harrastamaa kuoreen vetäytymistä järjellisten perustelujen puuttuessa. ja siitä siinä todellakin on kyse, jos ei toistuvista pyynnöistä huolimatta kykene eritellen perustelemaan omaa kantaana, olkoon se kanta mikä hyvänsä. - mutta
tilastomies kirjoitti:
'en liioin pysty ottamaan vakavasti henkilöä jolla Halla-Aho on joku auktoriteetti'
ei ollut kyse mistään auktoriteettiasemasta, vaan siitä, että ei kyetä millään muotoa eikä missään vaiheessa perustelemaan näkemyksiään. tuo halla-aho oli vain yksi esimerkki, mutta se edustaa hyvin tälläista ääripäiden harrastamaa kuoreen vetäytymistä järjellisten perustelujen puuttuessa. ja siitä siinä todellakin on kyse, jos ei toistuvista pyynnöistä huolimatta kykene eritellen perustelemaan omaa kantaana, olkoon se kanta mikä hyvänsä.en lue enää. erotan kyllä hyvän kirjoittajan huonosta. sinulla on täysi vapaus olla toista mieltä.
- tilastomies
mutta kirjoitti:
'en lue enää. erotan kyllä hyvän kirjoittajan huonosta. sinulla on täysi vapaus olla toista mieltä.'
ähh, missasit pointin taas. ei ole kyse halla-ahosta, vaan siitä, että keskustelut tyrehtyvät juuri tämänlaisiin kommentteihin tilanteessa, jossa argumentit loppuvat.
sillä, mitä mieltä kukaan on halla-ahosta ei ole tämän keskustelun kanssa mitään tekemistä. - joten
tilastomies kirjoitti:
'en lue enää. erotan kyllä hyvän kirjoittajan huonosta. sinulla on täysi vapaus olla toista mieltä.'
ähh, missasit pointin taas. ei ole kyse halla-ahosta, vaan siitä, että keskustelut tyrehtyvät juuri tämänlaisiin kommentteihin tilanteessa, jossa argumentit loppuvat.
sillä, mitä mieltä kukaan on halla-ahosta ei ole tämän keskustelun kanssa mitään tekemistä.on kai sama mitä sivupolkua seuraaa. Aloitusviestissähän todettiin etttä Afrikallla on - toisin kuin rasistit kuvittelevat - rikas historia, joten senkään perusteella ei voi olettaa että mustaihoset olisivat jotenkin meitä tyhmempiä. Siihenhän ei kenelläkään ole ollut mitään sanottavaa, mutta repliikkejä on silti lennellyt. Ja hyviä kirjalijoitahan Afrikassa on edelleen, sekään ei ole ihonväristä kiinni. Tietämättömyys ei todista muusta kuin tietämättömyydestä.
- tilastomies
mutta kirjoitti:
'pointtihan katosi jo kauan sitten joten on kai sama mitä sivupolkua seuraaa.'
Kummalliset mielipiteet sulla keskustelusta. Keskustelu saa tietysti rönsyillä ja aiheet muuttua kunhan se tapahtuu loogisesti eikä hypitä epäloogisesti sivupolusta toiseen. No vastaan silti, mutta jatkot alkuperäisestä aiheesta voi ohjata tämän viestiketujun juuritasolle.
Pointti oli kuitenkin tässä vaiheessa omien mielipiteiden perustelemattomuus, johon päädyttiin edellä olevan ketjun päätteeksi. Nyt ilmeisesti yrität päästä hyppäämään taas alkuperäiseen aiheeseen kesken tämän keskustelun.
'Aloitusviestissähän todettiin etttä Afrikallla on - toisin kuin rasistit kuvittelevat - rikas historia,'
Onko joku oikeasti kieltänyt tuon rikkaan historian? Jos on, niin kouluun takaisin.
'joten senkään perusteella ei voi olettaa että mustaihoset olisivat jotenkin meitä tyhmempiä.'
Totta. Pelkästä rikkaasta historiasta ei voi päätellä mitään älykkyydestä.
'Siihenhän ei kenelläkään ole ollut mitään sanottavaa, mutta repliikkejä on silti lennellyt.'
Eikö muka?
'Ja hyviä kirjalijoitahan Afrikassa on edelleen, sekään ei ole ihonväristä kiinni.'
Kyllä.
'Tietämättömyys ei todista muusta kuin tietämättömyydestä.'
Kyllä.
Sanoit aikaisemmin, ettet ole törmännyt näihin vasemman äärilaidan pölhöihin. No tässä yksi (tai useampi) toisesta ketjusta. Ilmeisesti sama tyyppi on eilen purkanut pahaa oloaan oksentelemalla järjettömiä viestejä muihinkin ryhmiin. Yhtä tasokasta tekstiä kuin rassuilla.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000000035&posting=22000000021374761
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000000035&posting=22000000021379935
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000000035&posting=22000000021374956
Mukana on kaikenlaista nimittelyä ja perustelemattomia syytöksiä, vain natsi- ja homosyytökset taitavat puuttua perinteisistä kuvioista. On jo naurettavaa jättää kantansa perustelematta, mutta tuollainen ala-astemainen käytös on jo oma lukunsa. - mutta
tilastomies kirjoitti:
'pointtihan katosi jo kauan sitten joten on kai sama mitä sivupolkua seuraaa.'
Kummalliset mielipiteet sulla keskustelusta. Keskustelu saa tietysti rönsyillä ja aiheet muuttua kunhan se tapahtuu loogisesti eikä hypitä epäloogisesti sivupolusta toiseen. No vastaan silti, mutta jatkot alkuperäisestä aiheesta voi ohjata tämän viestiketujun juuritasolle.
Pointti oli kuitenkin tässä vaiheessa omien mielipiteiden perustelemattomuus, johon päädyttiin edellä olevan ketjun päätteeksi. Nyt ilmeisesti yrität päästä hyppäämään taas alkuperäiseen aiheeseen kesken tämän keskustelun.
'Aloitusviestissähän todettiin etttä Afrikallla on - toisin kuin rasistit kuvittelevat - rikas historia,'
Onko joku oikeasti kieltänyt tuon rikkaan historian? Jos on, niin kouluun takaisin.
'joten senkään perusteella ei voi olettaa että mustaihoset olisivat jotenkin meitä tyhmempiä.'
Totta. Pelkästä rikkaasta historiasta ei voi päätellä mitään älykkyydestä.
'Siihenhän ei kenelläkään ole ollut mitään sanottavaa, mutta repliikkejä on silti lennellyt.'
Eikö muka?
'Ja hyviä kirjalijoitahan Afrikassa on edelleen, sekään ei ole ihonväristä kiinni.'
Kyllä.
'Tietämättömyys ei todista muusta kuin tietämättömyydestä.'
Kyllä.
Sanoit aikaisemmin, ettet ole törmännyt näihin vasemman äärilaidan pölhöihin. No tässä yksi (tai useampi) toisesta ketjusta. Ilmeisesti sama tyyppi on eilen purkanut pahaa oloaan oksentelemalla järjettömiä viestejä muihinkin ryhmiin. Yhtä tasokasta tekstiä kuin rassuilla.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000000035&posting=22000000021374761
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000000035&posting=22000000021379935
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000000035&posting=22000000021374956
Mukana on kaikenlaista nimittelyä ja perustelemattomia syytöksiä, vain natsi- ja homosyytökset taitavat puuttua perinteisistä kuvioista. On jo naurettavaa jättää kantansa perustelematta, mutta tuollainen ala-astemainen käytös on jo oma lukunsa.enhän minä tuollaisiin sorru
- perustaneet
alunperin lähinnä arabialaiset, kuten berberit. Arabialaisten vaikutus heijasteli muutenkin koko ajan näiden kuningaskuntien ollessa pystyssä; Ilman arabeja näistä yhteskunnista ei olisi tullut mitään.
- mutta
se onkin jo toinen juttu. ja löytyi niistä kirjakääröistä afrikkalaisillakin kielillä kirjoitettuja tekstejä.
- että...
mutta kirjoitti:
se onkin jo toinen juttu. ja löytyi niistä kirjakääröistä afrikkalaisillakin kielillä kirjoitettuja tekstejä.
arabit ovat enemmän velkaa eurooppalaisille, kuin eurooppalaiset arabeille (mikäli puhumme samasta asiasta).
- humanisti :-)
että... kirjoitti:
arabit ovat enemmän velkaa eurooppalaisille, kuin eurooppalaiset arabeille (mikäli puhumme samasta asiasta).
Antiikin pakanallisena pidetty perinne melkein tuhottiiin Euroopassa keskiajalla, mutta säilyi arabialaisten oppineiden piirissä ja tuli Euroooppaan maurien Espanjan kautta.
- ..............
humanisti :-) kirjoitti:
Antiikin pakanallisena pidetty perinne melkein tuhottiiin Euroopassa keskiajalla, mutta säilyi arabialaisten oppineiden piirissä ja tuli Euroooppaan maurien Espanjan kautta.
ja haluaisin korostaa, että nimenomaan SÄILYI; Joskus puhutaan, että arabit olisivat itse kehittäneet merkittävän osan sen ajan tieteellisistä saavutuksista, kun tosiasiassa ne olivat peräisin mm. antiikin Kreikasta. (Ja nämä opit saatiin takaisin kristittyjen omissa ristiretkissä, jotka kohdistuivat mm. Jerusalemiin ja Konstantinopoliin).
-Uskon, että eurooppa olisi taas jossain vaiheessa saanut takaisin sen minkä menetti - ilman arabejakin, mutta olisivatko arabit saavuttaneet omaa tieteellistä loistoa ilman eurooppalaisia? - mutta
.............. kirjoitti:
ja haluaisin korostaa, että nimenomaan SÄILYI; Joskus puhutaan, että arabit olisivat itse kehittäneet merkittävän osan sen ajan tieteellisistä saavutuksista, kun tosiasiassa ne olivat peräisin mm. antiikin Kreikasta. (Ja nämä opit saatiin takaisin kristittyjen omissa ristiretkissä, jotka kohdistuivat mm. Jerusalemiin ja Konstantinopoliin).
-Uskon, että eurooppa olisi taas jossain vaiheessa saanut takaisin sen minkä menetti - ilman arabejakin, mutta olisivatko arabit saavuttaneet omaa tieteellistä loistoa ilman eurooppalaisia?mikäään ei ole alkanut Kreikassa, paitsi eurooppalaisen omahyväisyys
- Suosittelen, että
mutta kirjoitti:
mikäään ei ole alkanut Kreikassa, paitsi eurooppalaisen omahyväisyys
otat historian kirjan käteesi.
- mutta
Suosittelen, että kirjoitti:
otat historian kirjan käteesi.
väitteessäni pysyn. Korostettakoon, että arvostan toki antiikin Kreikkaa paljon enemmän kuin vaikkapa Roomaa, joka lainasi kaiken Kreikalta luomatta muuta omaperäistä kuin viemärit.
- eivät ole arabeja
(seemiläisiä), vaan "valkoisia"(eurooppalaisia).
- " korkeakulttuureja"
Mutta tänne sitä on kuitenkin tultava elätettäväksi?
- mutta
tänne ne vaan tulevat siivoamaan ja ajamaan busseja, kun ei valkoiset hienoperseet tahdo muuta kuin istua leveillä mustilla harteilla ja rahastaa muiden työn tuloksilla
- Etelä-Afrikka
Jotenkin konkreettisesti voidaan myös todeta, että mustien kulttuuritaso ei riitä ylläpitämään valmistakaan infrastruktuuria. Tämän osoittaa kuvin ja tekstein ja surullisin kommentein blogi Death of Johannesburg.
http://deathofjohannesburg.blogspot.com/
Valkoiset lähtevät pois ja mustat ovat astuneet "valtaan". Katso huviksesi miten on käynyt.
Tuli mieleen sama, minkä venäläiset tekivät Karjalan Kannaksen kunnille ja ennen kaikkea Viipurille. Millään ei ole mitään väliä ja kaikki tuhotaan ja rikotaan.
Korkeakulttuureita on voinut olla historiassa, mutta emme voi tietää heidän taustaansa (kuten joku totesi arabialaiseksi). Tällä hetkellä afrikkalaisia korkeakulttuureita tai edes sivistysvaltioita ei ole."Tuli mieleen sama, minkä venäläiset tekivät Karjalan Kannaksen kunnille ja ennen kaikkea Viipurille. Millään ei ole mitään väliä ja kaikki tuhotaan ja rikotaan."
Voidaanko tästä vetää johtopäätös, että venäläiset ovat kykenemättömiä korkeampaan kulttuuriin, eivätkä pysty luomaan menestyvää yhteiskuntaa?- South Africa
Vielä korkeammaksi viilattua menoa mitä tuossa linkissä oli tulee tässä.
http://www.africancrisis.org/ZZZ/ZZZ_News_9198.asp - jatkuminen
olisi ollut hyvä juttu, olet kyllä todellla pimeä päästäsi
- Death of J
jatkuminen kirjoitti:
olisi ollut hyvä juttu, olet kyllä todellla pimeä päästäsi
Kysymys oli siitä, miten tehokas ja hyvinvoiva kaupunki on tuhottu, kun valkoiset ovat lähteneet hoitamasta sitä.
En maininnut mitenkään apartheidin paluusta tai edes toiveista, sillä sitä en tietenkään kannata. Aivan turhaan väännät asioita. - Logiikkasi on pielessä
Erasmus kirjoitti:
"Tuli mieleen sama, minkä venäläiset tekivät Karjalan Kannaksen kunnille ja ennen kaikkea Viipurille. Millään ei ole mitään väliä ja kaikki tuhotaan ja rikotaan."
Voidaanko tästä vetää johtopäätös, että venäläiset ovat kykenemättömiä korkeampaan kulttuuriin, eivätkä pysty luomaan menestyvää yhteiskuntaa?sinun logiikallasi voit vetää johtopäätöksiä, mutta järkevä ihminen ei sitä tietenkään tekisi.
"Tuli mieleen sama, ..." -lause oli meille suomalaisille koskettava, sillä se antaa konkreettisen esimerkin meitä lähellä olevasta tuhoteosta. Korkeakulttuurin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Ilmeisesti et löytänyt muuta sanottavaa? - Death of Johannesburg
tuohon Death of Johannesburg -blogiin. Sivusto esittelee lähinnä entisille Johannesburgin asukkaille sen nykyistä elintilaa, kuvia on myös mahdollista kommentoida. Ehtona on, että RASISTISIA kommentteja EI SUVAITA. Näinollen se on turvallinen sivusto tutustua myös kriittisesti tällaisiin sivustoihin suhtautuville.
Johannesburg on ollut todellakin sivistynyt ja tyylikäs kaupunki, mutta nyt sen alennustila on käsittämätön. Jostain tämän täytyy johtua. Lukija saa itse miettiä, missä on syy.
Huomautan vielä, että apartheid ei kuulu tähän keskusteluun, enkä sitä kannata. - mutta
Death of J kirjoitti:
Kysymys oli siitä, miten tehokas ja hyvinvoiva kaupunki on tuhottu, kun valkoiset ovat lähteneet hoitamasta sitä.
En maininnut mitenkään apartheidin paluusta tai edes toiveista, sillä sitä en tietenkään kannata. Aivan turhaan väännät asioita.tosiasia on, että ei se kuule kaikille ollut tehokas ja hyvinvoiva kaupunki. Kyllähän joillekin Natsi-Saksakin oli tehokas hyvinvointivaltio...
- apartheidin
mutta kirjoitti:
tosiasia on, että ei se kuule kaikille ollut tehokas ja hyvinvoiva kaupunki. Kyllähän joillekin Natsi-Saksakin oli tehokas hyvinvointivaltio...
aikana mustille parhaan elintason koko Afrikassa. Valkoiset maksoivat kaikenkaikkiaan 87% mustien sosiaaliturvasta ja tähän sisältyi ilmainen koulutus, terveydenhuolto, eläketurva, ruoka, vaatetus ja asuminen. Jos Etelä-Afrikan valtio oli niin kamala paikka, niin miksi sinne jatkuvasti virtasi maahanmuutajia muista Afrikan valtioista; suurin osa Etelä-Afrikan mustista on syntynyt muualla, kuin Etelä-Afrikassa.
Nykyään Etelä-Afrikalla menee päin persettä: rikollisuus rehottaa ja AIDS on riistäytynyt käsistä. Koko maasta on hyvää vauhtia tulossa kehitysmaa. - kysynpähän vain
apartheidin kirjoitti:
aikana mustille parhaan elintason koko Afrikassa. Valkoiset maksoivat kaikenkaikkiaan 87% mustien sosiaaliturvasta ja tähän sisältyi ilmainen koulutus, terveydenhuolto, eläketurva, ruoka, vaatetus ja asuminen. Jos Etelä-Afrikan valtio oli niin kamala paikka, niin miksi sinne jatkuvasti virtasi maahanmuutajia muista Afrikan valtioista; suurin osa Etelä-Afrikan mustista on syntynyt muualla, kuin Etelä-Afrikassa.
Nykyään Etelä-Afrikalla menee päin persettä: rikollisuus rehottaa ja AIDS on riistäytynyt käsistä. Koko maasta on hyvää vauhtia tulossa kehitysmaa.miksi se kaikkien mielestä sitten oli väärin, eikä vain afrikkalaisten, vaan myös eurooppalaisten ja amerikkalaisten?
- teit argumentaatio virheen
kysynpähän vain kirjoitti:
miksi se kaikkien mielestä sitten oli väärin, eikä vain afrikkalaisten, vaan myös eurooppalaisten ja amerikkalaisten?
vetoamalla suosituimmuuteen. Lisäksi olet varmaan huomannut miten taitava media on vaikuttamaan ihmisten mielipiteisiin. Ja afrikkalaiset taas (oletan, että tarkoitat etelä-afrikkalaisia) tekivät virheen verratessaan omaa elintasoaan valkoisten elintasoon. Samalla tavalla Ranskan siirtolaislähiöiden nuoret nyt vertaavat omaa elintasoaan kantaväestön elintasoon, ja samalla unohtavat minkälainen elintaso oli, mahdollisesti, omassa kotimaassaan. pitää mm. osata erottaa suhteellinen -ja absoluuttinen köyhyys toisistaan.
- mutta
teit argumentaatio virheen kirjoitti:
vetoamalla suosituimmuuteen. Lisäksi olet varmaan huomannut miten taitava media on vaikuttamaan ihmisten mielipiteisiin. Ja afrikkalaiset taas (oletan, että tarkoitat etelä-afrikkalaisia) tekivät virheen verratessaan omaa elintasoaan valkoisten elintasoon. Samalla tavalla Ranskan siirtolaislähiöiden nuoret nyt vertaavat omaa elintasoaan kantaväestön elintasoon, ja samalla unohtavat minkälainen elintaso oli, mahdollisesti, omassa kotimaassaan. pitää mm. osata erottaa suhteellinen -ja absoluuttinen köyhyys toisistaan.
taisin tehdä hankalan kysymyksen kun noin piti ruveta kiemurtelemaan. Siis jatketaan: 24 000 lasta kuolee päivittäin nälkään. Parin vuoden päästä saman verran lentokoneita lentää päivittäin taivaallla. Ehkä ne käyttävät luontoystävälllistä biopolttoainetta, joka tehdään leipäviljasta... ei ehkä ole mikään ihme, että arabit ja muslimit, afrikkalaisista puhumattakaan, vihaavat meitä: varsinkin jos kerromme heidän sortuvan argumentaatiovirheisiin, kun eivät osaa erottaaa absoluuttista ja suhteellista köyhyyttä toisistaan. Maailma on tulossa absoluuttisen suhteettomaksi luokkkayhteiskunnaksi.
- Aurelianus
... mainitut valtiot olivat pelkkää Islamin aikaansaaman paineen heijastumaa ja sortuivat nopeasti jättämättä jälkeensä lähes yhtikäs mitään.( Suosittelen tutustumaan tarinaan erään mustan sulttaanin keskiaikaisesta pyhiinvaelluksesta Mekkaan.:D )
Zimbabwen tapauksessa sonat itse eivät muutamaa sataa vuotta myöhemmin muistaneet rakentaneensa ko. kompleksia.
Mainittu lehtykäinen jätti tietenkin poliittisen korrektiuden vuoksi mainitsematta eräät hyvinkin eksoottiset, orjakauppaan perustuvat suurvallat, vaikka juuri niiden esimerkki kertoisi jotain oleellista. Yleensä näiden valtioiden menestys perustui yhteen kiistanalaiseen vientituotteeseen ja hallinto oli lähinnä kuninkaan ja hänen pyssymiestensä ryöstötaloutta.- mutta
kestäviähän nuo valtakunnat olivat, monta sataa vuotta kukin niistä oli pystyssä. mutta mikään ei tietenkään kestä ikuisesti. Euroopankin johtoasema on jo sata vuotta ollut historiaa, mitä me euroooppalaiset itse emmme tietysti tahdo huomata. Pidämme amerikkalaisia nousukkaina, mutta kylllähän Yhdysvallat on ollut 1930-luvulta alkaen kiistatta planeettammme elinvoimaisin kulttuuri. Kaikki kulttuurit väsyvät ja väistyvät joskus.
- pystyssä, kun
mutta kirjoitti:
kestäviähän nuo valtakunnat olivat, monta sataa vuotta kukin niistä oli pystyssä. mutta mikään ei tietenkään kestä ikuisesti. Euroopankin johtoasema on jo sata vuotta ollut historiaa, mitä me euroooppalaiset itse emmme tietysti tahdo huomata. Pidämme amerikkalaisia nousukkaina, mutta kylllähän Yhdysvallat on ollut 1930-luvulta alkaen kiistatta planeettammme elinvoimaisin kulttuuri. Kaikki kulttuurit väsyvät ja väistyvät joskus.
muslimit kävivät aina välillä miehittämässä kyseisiä valtakuntia (ja kun tullaan kysymykseen politiikka, niin kaikkein vähiten tulee mieleen vakaa). Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, mitä touhusta olisi tullut, jos afrikkalaiset olisivat saaneet tehdä kaiken itse...
- Aurelianus
pystyssä, kun kirjoitti:
muslimit kävivät aina välillä miehittämässä kyseisiä valtakuntia (ja kun tullaan kysymykseen politiikka, niin kaikkein vähiten tulee mieleen vakaa). Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, mitä touhusta olisi tullut, jos afrikkalaiset olisivat saaneet tehdä kaiken itse...
... kulttuureineen on jonkinmoinen saavutus ja yhtä hyvä kuin Sumerien saavutukset pl. kirjoitustaito. Tosin Beninin kukoistaessa viimeisetkin sumerilaiset olivat jo maanneet lähes 3000 v kumpujen yössä.
- mutta
pystyssä, kun kirjoitti:
tämäkin on tietysti pelkkäää arvailua ja jossittelua
- menneisyyden vangit
Rasistitko hellivät tuollaista ajatusta? Siitä mitä Afrikassa on ollut tai ei ole ollut vuosituhansia sitten?
Vaikka eihän Afrikassa mikään ole muuttunut sen jälkeen.
Hei, Euroopassa elämme nyt 2000-lukua. Herää, pahvi.- mutta
sinusta ei valitettavasti voi sanoa samaa, dorka
- voi selittää..
mutta kirjoitti:
sinusta ei valitettavasti voi sanoa samaa, dorka
Kaikille tietämättömille ja miksei myös tietävillekin suosittelen lämpimästi tutustumista Christopher Priestin romaaniin Fuuga synkälle saarelle, se kertoo varsin osuvasti ja sattuvasti mitä meille eurooppalaisille on luvassa jos nykyinen järjetön ja hallitsematon mamuilu jatkuu. Kuuluupa Euroopan lähiöistä uutisia jo yllättävän samankaltaisesta menosta.
- mutta
voi selittää.. kirjoitti:
Kaikille tietämättömille ja miksei myös tietävillekin suosittelen lämpimästi tutustumista Christopher Priestin romaaniin Fuuga synkälle saarelle, se kertoo varsin osuvasti ja sattuvasti mitä meille eurooppalaisille on luvassa jos nykyinen järjetön ja hallitsematon mamuilu jatkuu. Kuuluupa Euroopan lähiöistä uutisia jo yllättävän samankaltaisesta menosta.
minä kun en paljon scifistä perusta, niin saattaapa jäädä väliin
- lue
voi selittää.. kirjoitti:
Sheri S. Tepperin Ruohojen maa. Saman kirjailijan Portti naisten maahan taas on huikea sukupuolirajoja rikkova teos. Ei Priestkään huono ole, ihan sujuvasti se kirjoittaa, mutta ei minun suosikkejani kuitenkaan.
- huomannut
rasistien hellimä uskomus [...]fantasiansa valkoisten ylivertaisuudesta."
Eivät kaikki rasistit tähän usko - ainoastaan valkoihoiset rasistit.- Aurelianus
... läheskään kaikki valkoihoiset rasistitkaan muualla kuin kirjoittajan kaltaisten märissä unissa.
- mutta
tällä palstallla ei muita rasisteja ole
- ard
mutta kirjoitti:
tällä palstallla ei muita rasisteja ole
Tällä palstalla on selvästikin myös muita kuin valkoihoisia rasisteja.
- valkoinen & fiksu
ard kirjoitti:
Tällä palstalla on selvästikin myös muita kuin valkoihoisia rasisteja.
en kuitenkaan näe kirjoittajan ihonväriä tekstistä. Enkä muista galleriassakaan ketään mustaihoista tavanneeni. Joten tämä teikäläisen väite taitaa olla vähän huterallla pohjalla.
- Ajatusten Kuningas
Ja jos ei ole ollut rikas historia, mehän voimme keksiä historiaa sopimaan yhteen virallisen propagandan kanssa.
Afrikkalaiset ovat arjalaisten perillisiä. Nykyisessä Burkina fasossa maailman köyhimmässä valtiossa sijaitsi arjalaisten valtakunta, josta käsin afrikkalaisten ylpeät esi-isät hallitsivat koko maailmaa.
Ennen arjalaisia maailmaa hallitsivat atlantislaiset, jotka elivät myös Saharan autiomaassa. Kaikki ovat etsinneet atlantista merestä, mutta se meri, jossa Atlantis sijaitsi onkin Sahara ja Atlantis ei ollut saari vaan keidas. Atlantis on nyt saharan hiekan peitossa ja afrikkalaisten ufot ovat dyynien peittämiä.
Kuten näette Afrikan historia sanoinkuvaamattoman rikas ja kehittynyt. Ainakin kaksi maailman kehittyneintä yhteiskuntaa koskaan on sijainnut Afrikassa, atlantislaiset ja tuhoutuneesta Atlantiksestä vaeltamaan lähteneet arjalaiset. Afrikkalaisilla oli tuohonaikaan robotteja, jotka tekivät työn heidän puolestaan. Kun hiekka turmeli robotit Afrikka tuhotui, koska se oli liian pitkälle kehittynyt ja ihmiset olivat vieraantuneet luonnosta ja sen kovista vaatimuksista.
Ketjusta on poistettu 63 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763442
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t302091Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä691941Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian191510- 281411
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261348Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61316Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671277Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101207Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531045