Jumalan luomisteoissa vedellä oli suuri merkitys. Siinä Jumala käytti vettä luomistyönsä välineenä. Luominen tapahtui Jumalan Hengen ja Hänen Sanansa kautta, välineenä vesi (1. Moos. 1:1-2, 2. Piet. 3:5).
Vesi on välttämätöntä meillekin. (Ei ainoastaan juomavetenä vaan kasteemme vetenä Joh. 3:5) Veden merkitys tuntuu joskus myös ristiriitaiselta; toisaalta sillä on voima virkistää, ravita ja antaa elämää, toisaalta vesi on voima, joka kykenee musertamaan, hävittämään ja tappamaan.
Raamatussa on kaksi merkittävää kohtaa, joissa osoitetaan, että Jumala käyttää vettä sekä tuhon, että elämän tuottajana.
Nooan ajan vedenpaisumuksessa (1. Moos. 6-8) ja israelilaisten paetessa Egyptistä läpi Punaisen meren (2. Moos. 14), vesi oli näkyvä väline, jolla Jumala samanaikaisesti ilmaisi vihansa ja laupeutensa.
---
Johanneksen evankeliumin ensimmäisessä luvussa kerrotaan, kuinka Jeesus kastettiin Jordanilla. Pyhä Henki laskeutui Jeesuksen päälle kasteessa ja taivaasta kuului ääni, jossa Jumala tunnusti Jeesuksen Jumalan Pojaksi (Joh. 1:29-34).
Johannes kertoo myöhemmin 3:ssa luvussa Nikodeemuksesta.
Nikodemus oli kuullut Jeesuksen kasteesta ja tuli yöllä hallitsevan luokan pelosta kyselemään Jeesuksesta.
On luonnollista, että Jeesus puhuu oman kasteensa lisäksi siitä kasteesta, jonka hän tulisi asettamaan kuolemansa jälkeen ennen taivaaseen astumistaan.
Joh.3:5 vesi on todellakin vettä (water) eikä mitään muuta sen sanota siinä yhteydessä tarkoittavan. Joten pidättäydytään vaan Herramme Jeesuksen Kristuksen omissa sanoissa, sillä pieninkään piirto hänen sanoistaan ei tule eikä saa kadota.
Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan (Joh. 3:5.)
"Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki" (Joh. 3:6).
---
Kommentteja!
Vesi luomisen välineenä
45
785
Vastaukset
- vesi!
Me kaikki olemme syntyneet vedestä ja veden kautta. Me tarvitsemme vettä elääksemme, mutta me tarvitsemme ehdottomasti ELÄVÄÄ VETTÄ pelastuaksemme.
Huomaa, että Jeesus erotti veden vedestä puhuessaan naiselle kaivolla.
Johannes
10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos sinä tietäisit Jumalan lahjan, ja kuka se on, joka sinulle sanoo: 'Anna minulle juoda', niin sinä pyytäisit häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä."
11 Nainen sanoi hänelle: "Herra, eipä sinulla ole ammennusastiaa, ja kaivo on syvä; mistä sinulla sitten on se elävä vesi?
12 Et kai sinä ole suurempi kuin meidän isämme Jaakob, joka antoi meille tämän kaivon ja joi siitä, hän itse sekä hänen poikansa ja karjansa?"
13 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
14 mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".
makeaa vettä. [Matt. 7:16]
Ilm. 21:6
Vielä hän sanoi minulle: "Nyt ne ovat käyneet toteen. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Sille, jolla on jano, minä annan lahjaksi vettä elämän veden lähteestä.vesi! "Huomaa, että Jeesus erotti veden vedestä puhuessaan naiselle kaivolla".
---
Joh.4:1-15 asiayhteys kertoo, mistä on kyse.
Joh. 3:5 kohdassa myös tulee ottaa huomioon asiayhteys (konteksti)!
Kyse on siitä, onko vesi-sanaa käytetty ko. kohdissa kirjaimellisesti vai vertauskuvallisesti.
Jos kyse on vertauskuvasta, niin se kyllä tekstiyhteydessä mainitaan.- elävästä vedestä!
Tapio522 kirjoitti:
vesi! "Huomaa, että Jeesus erotti veden vedestä puhuessaan naiselle kaivolla".
---
Joh.4:1-15 asiayhteys kertoo, mistä on kyse.
Joh. 3:5 kohdassa myös tulee ottaa huomioon asiayhteys (konteksti)!
Kyse on siitä, onko vesi-sanaa käytetty ko. kohdissa kirjaimellisesti vai vertauskuvallisesti.
Jos kyse on vertauskuvasta, niin se kyllä tekstiyhteydessä mainitaan.Johanneksen ilmestys 22
1 Enkeli näytti minulle elämän veden virran, joka kristallinkirkkaana kumpuaa Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.
Uudesti syntymisen yhteydessä meidän on puhuttava elävästä vedestä, ei siis vedestä, jolla kastetaan maanpäällä, vaan vedestä, jolla meidät kastetaan uudesti syntymisen yhteydessä ylhäältä. elävästä vedestä! kirjoitti:
Johanneksen ilmestys 22
1 Enkeli näytti minulle elämän veden virran, joka kristallinkirkkaana kumpuaa Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.
Uudesti syntymisen yhteydessä meidän on puhuttava elävästä vedestä, ei siis vedestä, jolla kastetaan maanpäällä, vaan vedestä, jolla meidät kastetaan uudesti syntymisen yhteydessä ylhäältä.elävästä vedestä!:"Uudesti syntymisen yhteydessä meidän on puhuttava elävästä vedestä, ei siis vedestä, jolla kastetaan maanpäällä, vaan vedestä, jolla meidät kastetaan uudesti syntymisen yhteydessä ylhäältä".
---
Miten saat veden (Joh.3:5) muuttumaan "eläväksi vedeksi"?
Miten se on sen (Joh. 3:5) asiayhteyden kanssa sopusoinnussa?
---
Sykarin nainen sai kuulla evankeliumin; Jumala armahtaa, antaa anteeksi.
Ja tuo anteeksiannon osallisuudessa eläminen on se elävän veden lähde, mistä Jeesus puhui.
Se lähde on auki tänäänkin, sinulle ja minulle.
Se oli auki kasteessa, synninpäästön sanoissa ja se on myös auki ehtoollispöydässä,leivässä ja viinissä.
Annetaan tuon veden virrata vapaasti ja virvoittaa meitä kaikkia.
Ei aseteta sille esteitä.
---
Rukoilkaamme: Vapahtaja, elämän veden lähde, virvoita meitä KAIKKIA!
Aamen.- kysymys!
Tapio522 kirjoitti:
elävästä vedestä!:"Uudesti syntymisen yhteydessä meidän on puhuttava elävästä vedestä, ei siis vedestä, jolla kastetaan maanpäällä, vaan vedestä, jolla meidät kastetaan uudesti syntymisen yhteydessä ylhäältä".
---
---
Ja tuo anteeksiannon osallisuudessa eläminen on se elävän veden lähde, mistä Jeesus puhui.
Se oli auki kasteessa, synninpäästön sanoissa ja se on myös auki ehtoollispöydässä,leivässä ja viinissä.
---
Aamen.Kysyit:
---
Minä kysyn, että miten muutat tämän muuksi, kuin eläväksi vedeksi:
Johannes 3
1 Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
2 Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt." kysymys! kirjoitti:
Kysyit:
---
Minä kysyn, että miten muutat tämän muuksi, kuin eläväksi vedeksi:
Johannes 3
1 Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
2 Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."Kysymys!
"Minä kysyn, että miten muutat tämän muuksi, kuin eläväksi vedeksi"?
---
En mene muuttamaan miksikään; uskon, niin kuin on kirjoitettu (Huom asiayhteys), vaikka järkeni sanoo toisin:
Vesi=vettä
Henki=Henki
Joh. 3:5: "....jos joku ei synny VEDESTÄ JA HENGESTÄ, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan".- kysymys,
Tapio522 kirjoitti:
Kysymys!
"Minä kysyn, että miten muutat tämän muuksi, kuin eläväksi vedeksi"?
---
En mene muuttamaan miksikään; uskon, niin kuin on kirjoitettu (Huom asiayhteys), vaikka järkeni sanoo toisin:
Vesi=vettä
Henki=Henki
Joh. 3:5: "....jos joku ei synny VEDESTÄ JA HENGESTÄ, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan".siitä, että ymmärrätkö sinä elävän veden ja tämän veden, joka täällä lainehtii meille välttämättömänä ruumiimme elämisen tähden, välistä eroa.
- Lukihäiriöinen
Tapio522 kirjoitti:
elävästä vedestä!:"Uudesti syntymisen yhteydessä meidän on puhuttava elävästä vedestä, ei siis vedestä, jolla kastetaan maanpäällä, vaan vedestä, jolla meidät kastetaan uudesti syntymisen yhteydessä ylhäältä".
---
---
---
Aamen.Ei ole sama, kuin vesikaste.
Pyhä Henki tulee uudesti syntymisen kautta.
Uudesti syntymä tapahtuu, vanhempain kätten ja siunauksen kautta.
Minutkin on kastettu lapsikasteella, mutta en ole saanut silloin Pyhää Henkeä.
Vasta, kun otin vastaan Jeesuksen vapahtajana ja minut siunatiin.
Minua ei ole aikuisena kastettu, minulla on runsaasti Pyhän Hegen lahjoja.
Mitä tästä voimme päätellä, vesi kastetta ei siihen tarvittu, ainoastaan usko ja Pyhän Hengen kaste, uudestisyntyminen.
Mikä tärkeintä, Jeesukselle tunnustetut synnit, joista olen kavanut, ja uudistun aina uudestaan mitä herkemmin huomaan omat vajavaisuuteni. - Lukihäiriöinen
kysymys, kirjoitti:
siitä, että ymmärrätkö sinä elävän veden ja tämän veden, joka täällä lainehtii meille välttämättömänä ruumiimme elämisen tähden, välistä eroa.
Vesihän on vältämätön elämän edellitys.
Jeesushan sanoo: jos et synny vedestä ja hengestä, ei voi päästä Jumalan valtakuntaan.
Lihallisen ihmisen ja Hengellisen ihmisen väillä on suuri ero.
Jos Henkeä ei ole erotettu, lihasta on ihminen lihallinen.
Tämä on asia jota ei monikaan ymmärrä, Mitä enemmän, Jeesus kasvaa ruumiimme temppelissä, sitä pienemmäksi liallisuus penenee.
Kun ihminen kasvaa Hengellisesti, raamatun sanan ja Pyhän Hengen avulla, lihallinen minä pienenee.
Sisällämme virtaa silloin, elävän veden virrat.
- todistus!
Jumala=Henki
Joh. 4:24
Jumala on henki, ja siksi niiden, jotka häntä rukoilevat, tulee rukoilla hengessä ja totuudessa
Jeesus=Sana
Ilm. 19:13
Hänellä oli pukunaan vereen kastettu viitta, ja hänen nimensä on Jumalan Sana.
Pyhä Henki=vesi
Tit. 3:5
hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät.
1. Joh. 5:8
Henki, vesi ja veri, ja nämä kolme todistavat yhtäpitävästi. - kuulunut
tai kuulutko luterilaiseen yhteisöön. Minä kuuluin heihin aikanani, mutta Jeesus antoi minulle uloslähtö käskyn, johdatti uudet uskon ystävät ja sain syntyä uudeksi ylhäältä, vedestä ja Hengestä, eli Jumalasta.
Luterilaisessa yhteisössä ymmärrys Pyhän Hengen osallisuudesta pelastukseemme on aivan hakoteillä. He eivät tunne Pyhää Henkeä, eivätkä kovin paljon uskalla edes Hänestä puhua pelätessään pilkkaan lankeavansa.
Jeesus lupasi lähettää Pyhän Hengen meille ja sanoi jopa, että on parempi, että Hän menee poissa, koska sitten Hän voi lähettää meille Puolustajan, joka johdattaa meidät kaikkeen totuuteen.
Jokainen, joka ei usko siihen, että me saamme armosta oikeuden syntyä uudelleen, eli tulla eläviksi, jää osattomaksi Jeesuksesta ja näin hän jää kuolleeseen tilaan.
Jeesus on Sana ja joka ei usko Hänen Sanaansa, ei ole tuttu Hänelle. Jeesus sanoo, että jollei synny uudeksi ylhäältä vedestä ja Hengestä ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.
Ellei synny Pyhästä Hengestä Jumalaan, ei voi ymmärtää Sanaa, eli Jeesusta, joka tähtemme kuoli, jotta saisimme armosta syntyä uudeksi.
Meillä tulee olla tahto syntyä uudeksi, enempää emme voi tehdä, sillä uudesti ei voi synnyttää kukaan muu, kuin Jumala. - RitariOlevainen
Pidetään vaan vesi vetenä, eikä sitten lisätä siihen lapsivettä myöskään, eikä kastevettä myöskään, ei Jeesus puhunut lapsista, eikä kasteesta tuossa yhteydessä yhtään mitään, mitäs sanot?
Ei sitten selitellä, kun Jeesus ei ole sanonut, niin ei ole, ei laiteta Hänen suuhunsa sanoja, joita Hän ei ole sanonut!
Mutta Raamatulla Raamattu selitetään, ei omalla mielipiteellämme.
Otetaan huomioon mitä Jeesus muualla puhuu vedestä uudestisyntymisen yhteydessä, silloin voimme yhdistää asioita oikein, ei Jeesus puhu samasta asiasta yhdessä kohdassa toista, mitä Hän on sanonut samasta asiata toisaalla, eikö tälläinen Raamatun tutkiminen ole Raamatun mukaista, niin ei tarvitse omiaan ja oletuksiaan siihen lisätä.
Raamattu kieltääkin siitä mitään pois ottamasta, eikä myöskään anna lupaa lisätä omiamme.
Jeesus sanoo Joh 4:13,14."Jeesus vastasi ja sanoi hänelle. Jokainen joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään."
Miten siis Jeesus nyt sitten tarkoittaisi uudestisyntymisen yhteydessä vedestä puhuessaan, että se on kastevettä, ja vielä, että se on nimenomaan lapsikaste vettä? Elävästä vedestä on kysymys, jokaisessa kohdassa missä Jeesus puhuu vedestä, se on aina elävää elämän vettä.
Tuokin reunahuomautuksesi, että Nikodemus tuli puhumaan Jeesuksen kasteesta, on täysin sinun omaa mielikuvitustasi, he eivät puhuneet kasteesta yhtään mitään eikä myöskään lapsista, päin vastoin, Nikodemus sanoo, ettei aikuinen voi mennä äitinsä kohtuun?
Miksi Jeesus nyt sitten ei tässä kohden viimeistään sanonut, että kun lapsi kastetaan, siinä ihminen syntyy uudesti,kastevedestä ja Hengestä, niin ei tarvitse mennä äidin kohtuun uudelleen, ei lapsen eikä aikuisen? EI SANONUT !
Jeesus puhui aina johdonmukaisesti, olisiko Hän näinkin tärkeässä asiassa jättänyt asian ihmisten arvioitavaksi, mitä vettä Hän tarkoitti.
Ja kaikki mitä Jeesus tuossa puhuu uudestisyntymisestä, on kaikkea muuta kuin kasteesta.
Joka ei synny uudesti YLHÄÄLTÄ, ei voi päästä Jumalan valtakuntaan, ylhäältä on Jumalasta.
Joh 1:12 sanookin: "Mutta kaikille jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille jotka USKOVAT hänen nimeensä."
Eikö tässäkin ole suuri ristiriita uskosta tulla Jumalan lapseksi, ja sitten Jeesus olisikin seuraavassa jo muuttanut omaa Sanaansa, että ei kun lapsi pitääkin kastaa!?
Sitten Jeesus vastaa Nikodemuksen kyselyyn,että: "Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä mistä se tulee ja minne se menee, niin on jokaisen, joka on HENGESTÄ syntynyt."
pelastus voi tulla siis missä ja ksoska hyvänsä, sille ei ole olamassa mitään kaavaa, voi syntyäuudesti ihan missä tahansa, niikuin tuulikin puhaltaa vapaana, niinpä Jumalan Henki on vapaa, vapaa uudestisynnyttämään ihmisen ,issä tahtoo, niikuin tuulikin puhaltaa miten ja missä tahtoo.
Jumalan Henki kulkee,etsii avoimia sydämiä, ja missä huomaa avoimen janoisen sydämen, sinne Jeesus vie elävää vettä hengelliseen janoon, eikä sitten enää tule jano, vaan tulee itse saman veden lähteeksi, jonka kautta voi toisiakin jojdattaa samalle elämän veden lähteelle, eli Jeesuksen luokse.
Synnymme siis ylhäältä, missä ja koska tahansa, ilman ihmisten kaavoja ja rituaaleja, Jumalan Hengestä ja vedestä jota Jeesus antaa, elävän veden lähteestä, ja näin tulemme elävän veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään!
Lapsikaste teoriassa ei ole mitään mieltä Raamatun valossa ja siinä, mitä Jeesus opettaa elävästä vedestä ja Hengestä syntymisestä, Jumalan lapseksi. Täysin Raamatun teologiaa ja loogisuutta vastaan.
Tuossa aloituksessai oli useita epäraamatullisia, sinun omia oletuksia, kuten KASTEESTA, että Nikodemus olis kysellyt Jeesukselta KASTEESTA, VEDESTÄ joka olisikin LAPSIKASTEVETTÄ ???
Täysin omia päätelmiä, joka on Raamatun aliarvioimista, lisäämällä siihen omia käsityksiä, täyttä spekulointia! - Soomipoik
tullut väärälle palstalle.
Täällä on enimmäkseen entisiä luterilaisia, jotka
ovat tulleet uskoon ja ovat sen jälkeen seuranneet
Jeesuksen esimerkkiä ja antaneet kastaa itsensä.
1. Piet 2:21 "että te noudattaisitte hänen jäl-
kiänsä."
Jeesus anto esimerkin, jota meidän tulee seurata.
Ennen uskoontuloa tuo epäraamatullinen vauvojen valelu tuntui niin kauniilta ja sopivalta tavalta,
mutta myöhemmin Pyhä-Henki on kirkastanut, että se
hän on saatanan kehittämä juoni, jolla ihmisiä es-
tetään tekemästä parannusta.
Olet omaksunut täydellisesti tuon maagisen sakramenttiopin.
Vetoat tuohon "Kristuksen kuolemaan kastamiseen".
Mietippäs, kenelle Paavali tuossa kirjoittaa.
Hän kirjoittaa roomalaisille, jotka olivat vanhurskautetut uskon kautta, Room 5:1 Ei kasteen kautta.
"Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet,niin meillä on rauha Jumalan kanssa."
Väität, että vasta Kristuksen kuoleman jälkeen voidaan kastaa "Kristuksen Jeesuksen kuolemaan.
Miksi kuitenkin ehtoollinen asetettiin ENNEN
ristinkuolemaa ja Jeesus sanoi: Tämä on minun ruu-
miini."
Et ilmeisesti tajua, että nämä asiat omistetaan
USKOLLA, eikä näkemisellä. Mutta tuo sinun mate-
rialistinen uskosi vaatii näkyväistä, vettä, en-
nenkuin sinä voit uskoa.
Jeesus itse kastoi opetuslastensa välityksellä
ENNEN RISTINKUOLEMAA! Kastoiko hän sinun
mielestäsi turhaan ja teki ihmisistä opetuslapsia
turhaan. Ei näitä kastettu uudelleen.
Ei vanhassa liitossa tehty opetuslapsiksi kastamalla! Jeesuksessa alkoi uusi liitto.
Sanot tulla edellä':
Kasteen kautta hautaaminen Kristuksen kanssa Hänen kuolemaansa merkitsee sitä, että Häneen yhdistyneinä otamme vastaan ja hyväksymme Jumalan tuomion, joka julistaa meidät syyllisiksi.
MITEN VAUVA VOI OTTAA VASTAAN TAI HYVÄKSYÄ Jumalan
tuomion.
Elätköhän haavemaailmassa?
Yrität taas harhauttaa tuolla Joh 5:24:llä.
"Totisesti, totisesti minä sanon teille,: Joka
Kuulee minun sanani JA USKOO HÄNEEN, joka on mi-
nut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä."
Ihanko tahallasi otit tähän kasteen, vaikka siinä ei puhuta kasteesta mitään vaan Jeesukseen usko-
misesta. Aika ovelaa.
Samoin tuo 2. Kor 5:17 Jos joku on Kristuksessa
hän on uusi luomus.
Ei tässäkään puhuta kasteesta mitään, vaan korit-
tolaiset olivat päässeet Kristukseen uskon kautta.
1: Kor 1:2 "Korinttossa olevalle Jumalan seurakunnalle, KRISTUKSESSA, JEESUKSESSA pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä
kaikille, JOTKA AVUKSIHUUTAVAT ( HUOM!! EI KASTETUT) meidän Herramme Jeesuksen nimeä."
Sinä olet nyt omaksunut jesuiittain opin: Tarkoi-
tus pyhittää keinot.
Yhdistelet Raamatun jakeita sieltä täältä, ja ra-
kentelet kastekeskeistä oppiasi. Kuvitteletko
todella, että helluntailaiset menisivät noin halpaan. Useat meistä ovat olleet tuon harhaopin kahleissa ja nyt kun ovat tulleet uskoon ja ovat
täyttyneet Pyhällä-Hengellä, Hän on johtanut
kaikkeen totuuteen ja eroon tuosta katolisen
porttokirkon kehittämästä kastemagiasta.
- kyllä
olen kuulunut luterilaisiin, kuten tuolla edellä kerroinkin, mutta minut Jeesus kastoi Itse Pyhällä Hengellä, vaikka en ole toistamiseen vesikasteella käynyt.
Kuulaisuuskasteella kastattamisestani huolehtivat vanhempani ja heillä oli siihen täysi oikeus, kuten hyvällä kaikkeen minussa alaikäisyyteni ajan.
Mitä nyt sanot ja tahdotko jatkaa yhä lapsikasteen pilkkaamista. - RitariOlevainen
kyllä kirjoitti:
olen kuulunut luterilaisiin, kuten tuolla edellä kerroinkin, mutta minut Jeesus kastoi Itse Pyhällä Hengellä, vaikka en ole toistamiseen vesikasteella käynyt.
Kuulaisuuskasteella kastattamisestani huolehtivat vanhempani ja heillä oli siihen täysi oikeus, kuten hyvällä kaikkeen minussa alaikäisyyteni ajan.
Mitä nyt sanot ja tahdotko jatkaa yhä lapsikasteen pilkkaamista.kun ei sellaista ole eolmassakaan.
Ja mitä tuohon tulee, että olet saanut Pyhän Hengen kasteen vaikka et ole sitten lapsikasteen kasteella käynytkään, niin se todista mitään lapsikasteen puolesta, minäkin tulin uskoon eräässä tupakaokouksessa, uudestisynnyin kun Toivo Waklin laittoi kädet päälleni, ja heti perään täytettiin Pyhällä Hengellä,kielilläpuhumisineen, jotka ovat edelleen käytössä, n. 50 vuodenkin takaa, ja vasta sitten muutaman kuukauden kuluttua pääsin uskovien kasteelle lapuan helluntaiseurakuntaan, talvella, helmikuussa!
Mene hyvä ystävä kasteelle, ja seuraat Kristuksen jalanjäljissä kuuliasuuden askelissa, et sinä meitä ketään vastaan ole, jos et mene kasteelle, vaan loukkaat Jeesusta pelastajaasi, Hengellä kastajaasi.
Eikä Raamattu anna vanhemmille oikeutta lapsiaan viedä valeltavaksi, että sitten uudestisyntyisi.Epäraamatullinen uskomus.
Lue Raamattua, mutta oikein, ja pitäisi sun tietää totuus, jos kerran olet Hengellä täyttynyt? Oletko oikeasti, puhuitko myös kielillä, joko sen yhden kerran kun PH tuli, vai jäikö lahjana sinulle, niin, että puhut edelleen kielillä?
Ole ystävällinen ja vastaa tähän tärkeään kysymykseen! - väittele
RitariOlevainen kirjoitti:
kun ei sellaista ole eolmassakaan.
Ja mitä tuohon tulee, että olet saanut Pyhän Hengen kasteen vaikka et ole sitten lapsikasteen kasteella käynytkään, niin se todista mitään lapsikasteen puolesta, minäkin tulin uskoon eräässä tupakaokouksessa, uudestisynnyin kun Toivo Waklin laittoi kädet päälleni, ja heti perään täytettiin Pyhällä Hengellä,kielilläpuhumisineen, jotka ovat edelleen käytössä, n. 50 vuodenkin takaa, ja vasta sitten muutaman kuukauden kuluttua pääsin uskovien kasteelle lapuan helluntaiseurakuntaan, talvella, helmikuussa!
Mene hyvä ystävä kasteelle, ja seuraat Kristuksen jalanjäljissä kuuliasuuden askelissa, et sinä meitä ketään vastaan ole, jos et mene kasteelle, vaan loukkaat Jeesusta pelastajaasi, Hengellä kastajaasi.
Eikä Raamattu anna vanhemmille oikeutta lapsiaan viedä valeltavaksi, että sitten uudestisyntyisi.Epäraamatullinen uskomus.
Lue Raamattua, mutta oikein, ja pitäisi sun tietää totuus, jos kerran olet Hengellä täyttynyt? Oletko oikeasti, puhuitko myös kielillä, joko sen yhden kerran kun PH tuli, vai jäikö lahjana sinulle, niin, että puhut edelleen kielillä?
Ole ystävällinen ja vastaa tähän tärkeään kysymykseen!kanssasi tästä asiasta, sillä olen siitä muutaman kerran sinulle puhunut, mutta olet niin varma omista ajatuksista ja niiden oikeudellisuuksista, että en edes yritä niitä muuttaa. Muuttakoon Jeesus.
- RitariOlevainen
väittele kirjoitti:
kanssasi tästä asiasta, sillä olen siitä muutaman kerran sinulle puhunut, mutta olet niin varma omista ajatuksista ja niiden oikeudellisuuksista, että en edes yritä niitä muuttaa. Muuttakoon Jeesus.
omia sanojaan ja asettamaansa totuutta.
Olisit nyt vastannut siihen PH kasteen kielilläpuhumisen tarpeellisuuteen kun PH:llä täytytään, puhutko vaiko et kielillä, silloin kun sait PH vai ehkäpä jäi lahjaksi asti? - voin
RitariOlevainen kirjoitti:
omia sanojaan ja asettamaansa totuutta.
Olisit nyt vastannut siihen PH kasteen kielilläpuhumisen tarpeellisuuteen kun PH:llä täytytään, puhutko vaiko et kielillä, silloin kun sait PH vai ehkäpä jäi lahjaksi asti?vastata, mutta kasteesta en tahdo kanssasi keskustella.
Kielillä olen puhunut n. 24 vuotta, silloin, kun Jeesus kastoi minut Pyhällä Hengellään. Selittäjänlahjan sain saman tien. Minulla on uskonlaha, lahjoista tärkein ja profetoimisen- ja parantajanlahjat myös ja henkienerottamisen armolahjankin olen saanut, sekä opettajanlahjan, niin, että lahjoja on niin runsaasti, että en useinkaan niistä kerro, että se ei kerkaukselta kuulostaisi ja että kateus ei heräisi heissä, joilla näitä ihmeellisiä lahjoja ei ole.
Olen kokenut valtavasti ihmeitä ja Jeesus on parantanut minut muuten kuolemaan johtavista sairauksista (lääkärien mukaan) yhdessä hetkessä ja se on puhuttellut monia ja monet ovat tulleet uskoon noiden tapahtuneiden tosiasioiden takia ja pysyneet uskossa ja saaneet itselleen Pyhä Hengen ja armolahjoja. Tärkeintä meille kaikkille on rakkaan Jeesuksen ristintyö ja siitä meille seuraava armosta pelastuminen ja sitä me julistamme. - RitariOlevainen
voin kirjoitti:
vastata, mutta kasteesta en tahdo kanssasi keskustella.
Kielillä olen puhunut n. 24 vuotta, silloin, kun Jeesus kastoi minut Pyhällä Hengellään. Selittäjänlahjan sain saman tien. Minulla on uskonlaha, lahjoista tärkein ja profetoimisen- ja parantajanlahjat myös ja henkienerottamisen armolahjankin olen saanut, sekä opettajanlahjan, niin, että lahjoja on niin runsaasti, että en useinkaan niistä kerro, että se ei kerkaukselta kuulostaisi ja että kateus ei heräisi heissä, joilla näitä ihmeellisiä lahjoja ei ole.
Olen kokenut valtavasti ihmeitä ja Jeesus on parantanut minut muuten kuolemaan johtavista sairauksista (lääkärien mukaan) yhdessä hetkessä ja se on puhuttellut monia ja monet ovat tulleet uskoon noiden tapahtuneiden tosiasioiden takia ja pysyneet uskossa ja saaneet itselleen Pyhä Hengen ja armolahjoja. Tärkeintä meille kaikkille on rakkaan Jeesuksen ristintyö ja siitä meille seuraava armosta pelastuminen ja sitä me julistamme.kiitän kanssasi Jeesusta lahjan antajaa, mutta kaikki tämä hyvä mitä olet saanut, ei tee tyhjäksi sitä, että sitä paremmlla syyllä voisit mennä kasteelle ja silläkin kunnioittaa ja seurata Mestarin askeleita uskovien kasteelle!
Siunausta, että Pyhä Henki saisi näyttää valon myös tässä kaste totuudessa, ja vapauttaa isien perinnäissäänöistä! Rakkaudella !
- vedestä ja Hengestä luodaan...
Jumala käyttää vettä (water) luodessaan uuden ihmisen taivaan asukkaan kasteessa sanansa voimalla. Sana on mukana kasteessa, ilman sanaa ei luoda mitään. Mutta vesi, materiaali tarvitaan luomisessa ja uudestiluomisessa. Ensimmäisessä luomisessa Jumalan Henki liikkui vetten yllä ja Jumala sanoi ja niin tapahtui: syntyi elävä sielu!
Näin käy myös kastetilaisuudessa, jossa kristityt vievät lapsensa kasteelle ja liitettäviksi Kristuksen ruumiiseen: iankaikkisesti elävä sielu! Lihasta tulee iankaikkisesti elävän Krituksen ruumiin jäsen kasteessa.
13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]
13 For by one Spirit are we all baptized into one body, whether we be Jews or Gentiles, whether we be bond or free; and have been all made to drink into one Spirit. [Gentiles: Gr. Greeks]
helluntaisukoiset ja muut vastavat lopun ajan opit, niissä vain pyritään estämään lapsien liittäminen kasteessa iankaikkisesti elävään Kristuksen ruumiiseen, siksi sellaiset opit ovat valkeuden ruhtinaan oppeja- valhe!
Tarkoitatko todella tuota mitä kirjoitit:
"Näin käy myös kastetilaisuudessa, jossa kristityt vievät lapsensa kasteelle ja liitettäviksi Kristuksen ruumiiseen: iankaikkisesti elävä sielu! Lihasta tulee iankaikkisesti elävän Krituksen ruumiin jäsen kasteessa."
Sinulleko kuulaisuuskaste on pelastus. Saatko sen jälkeen synnissä rypeä ja synnissä kuolla, kunhan vain olet kastettu.
Älä opeta tuollaista itsellesi, äläkä muille, sillä sinäkin näet, että vaikka suurin osa suomalaisista on kastettu, ovat monet heistä murhaajia ja vielä useimmat valehtelijoita ja sitäkin useammat kadehtivat lähimmäisen omaisuutta.
Noista teoista Jumalan Sana sanoo, että joka noita tekee, ei ole oleva Jumalan valtakunnassa.
Selvitäppä tuo ristiriita, joka tuosta opetuksestasi syntyy! - matka
valhe! kirjoitti:
"Näin käy myös kastetilaisuudessa, jossa kristityt vievät lapsensa kasteelle ja liitettäviksi Kristuksen ruumiiseen: iankaikkisesti elävä sielu! Lihasta tulee iankaikkisesti elävän Krituksen ruumiin jäsen kasteessa."
Sinulleko kuulaisuuskaste on pelastus. Saatko sen jälkeen synnissä rypeä ja synnissä kuolla, kunhan vain olet kastettu.
Älä opeta tuollaista itsellesi, äläkä muille, sillä sinäkin näet, että vaikka suurin osa suomalaisista on kastettu, ovat monet heistä murhaajia ja vielä useimmat valehtelijoita ja sitäkin useammat kadehtivat lähimmäisen omaisuutta.
Noista teoista Jumalan Sana sanoo, että joka noita tekee, ei ole oleva Jumalan valtakunnassa.
Selvitäppä tuo ristiriita, joka tuosta opetuksestasi syntyy!Tuhlaajapoikakin lähti matkalle Isän kotoa.
Ei kukaan ole opettanut, että syntiä voi tehdä sitten vapaasti kun on kerran kastettu. Kyllä Jeesus karsii ruumiista jokaisen oksan pois, joka ei kanna hyviä hedelmiä.
Jos vanhurskas vaivoin pelastuu, niin mihinkä joutuukaan jumalaton ja syntinen. Mutta ihminen voi aina mennä itseensä ja palata totisen kääntymyksen kautta takaisin Isän kotiin vievälle tielle.
Eikä silloin mennä enää uudellekasteelle, koska mitään uutta kastetta ei ole enää olemassa. "hen baptisma", jossa "hen" on kasteiden lukumäärää yksi ilmaiseva sana. valhe! kirjoitti:
Selvitäppä tuo ristiriita, joka tuosta opetuksestasi syntyy!Nimimerkki "valhe" kirjoittaa:
Selvitäppä tuo ristiriita, joka tuosta opetuksestasi syntyy!
---
Kaste ja kirkkomme tila
Moni muukin on keskustelufoorumilla ihmetellyt pienenä kastettujen sieluntilaa.
Aihetta varmaan löytyykin.
Moni kastettu elää suruttomana .
Tästä Katekismuksemme sanoo:
”Jos Pyhä Henki ei saa lapsena kastettua hoitaa Kristuksen yhteydessä, maailman henki valtaa ihmisen sydämen”.
--
1. Kor. 10. luvussa Paavali varoittaa korinttolaisia käyttämästä väärin kristityn vapautta.
Hän ottaa esimerkin Israelin vaelluksesta erämaan halki.
Paavalin varoituksista meidänkin tulisi ottaa vaarin ajatellessamme seurakuntiemme tilaa tilaa.
Israel pelastettiin Egyptistä. Se oli saanut Jumalalta lahjoja, jotka olivat kristillisen kasteen ja ehtoollisen esikuvia (1. Kor. 10:1-4).
Punaisessa Meressä ja pilvenpatsaassa Israelin kansa kastettiin Moosekseen (j. 2) ts. lakiin perustuvaan vanhaan liittoon.
KAIKKI kastettiin, sekä aikuiset että lapset.
Jumalan kansaan kuuluminenhan oli lahja, ja alkukirkolle oli selvää, että se lahja kuului sekä lapsille että aikuisille.
Siksi alkukirkolle olikin selvää, että koko perhekuntia voitiin kastaa.
Vaikka Israel sai maistaa Herran hyvyyttä, harva kuitenkaan koskaan pääsi luvattuun maahan.
Missä oli vika?
Kerroppa sinä nim. "valhe" tai joku muukin, miksi niin harva pääsi perille luvattuun maahan?- annetaan ylhäältä!
matka kirjoitti:
Tuhlaajapoikakin lähti matkalle Isän kotoa.
Ei kukaan ole opettanut, että syntiä voi tehdä sitten vapaasti kun on kerran kastettu. Kyllä Jeesus karsii ruumiista jokaisen oksan pois, joka ei kanna hyviä hedelmiä.
Jos vanhurskas vaivoin pelastuu, niin mihinkä joutuukaan jumalaton ja syntinen. Mutta ihminen voi aina mennä itseensä ja palata totisen kääntymyksen kautta takaisin Isän kotiin vievälle tielle.
Eikä silloin mennä enää uudellekasteelle, koska mitään uutta kastetta ei ole enää olemassa. "hen baptisma", jossa "hen" on kasteiden lukumäärää yksi ilmaiseva sana.Nyt kirjoituksesi kuulostaa totuudellisemmalta, kunhan vielä ymmärrät, että kuulaisuuskaste ja Pyhän Hengen kaste eivät ole sama asia.
Meillä on lupaus uudesti syntymisestä uskon kautta ja se lupaus totetuu heidän kohdallaan, jotka sen lupauksen uskovat.
Minut kastettiin vauvana vesikasteella ja elin elämääni ilman sen kummepaa ymmärrystä, että minun tulee tehdä henkilökohtainen parannus ja tunnustaa Jeesus suullani ihmisten edessä.
Sitten sain kutsun, hyvin voimakkaan, mutta ensimmäisestä kieltäydyin, mutta rakas Jumala uudisti kutsun kymmenen vuoden kuluttua uudelleen ja siihen vastasin myöntäväsi.
Olin luterilaisten yhteydssä ja kävin ahkerasti raamattupiisissä, mutta koko ajan tiesin, että minulta hämärrettiin jotakin tärkeää. En tiedä miksi tiesin, mutta tiesin. Puhuin siitä rukouksessa Jeesuksella.
Muutaman vuoden kuluttua, Jeesus astui elämääni Kuninkaana, kastoi minut Pyhällä Hengellä, vaikka en sitä opetuksen puutteellisuuden takia älynnyt pyytää ja antoi käskyn lähteä ulos luterilaisesta seurakunnasta. Saman tien Hän johdatti minulle uudet uskonystävät, jotka tulivat luterilaisista, ortodokseista, helluntailaisista, adventisteista, lestadiolaisista ja tämä yhteys on voimassa tänäänkin ja kuulumme vain seurakuntaan, joka on hajallaan maailmalla, Jeesuksen seurakuntaan ja yhteen kokoonnumme ja iloitsemme toisistamme.
Jeesus ei ole koskaan antanut käskyä mennä uudelle kuuliaisuuskasteelle, vaan Hänelle riitti se, että olin jo sen kasteen saanut.
Hän kastoi minut Itse ja se muutti elämäni aivan uudeksi. - valitsinpa
Tapio522 kirjoitti:
Nimimerkki "valhe" kirjoittaa:
---
Kaste ja kirkkomme tila
”Jos Pyhä Henki ei saa lapsena kastettua hoitaa Kristuksen yhteydessä, maailman henki valtaa ihmisen sydämen”.
--
1. Kor. 10. luvussa Paavali varoittaa korinttolaisia käyttämästä väärin kristityn vapautta.
Paavalin varoituksista meidänkin tulisi ottaa vaarin ajatellessamme seurakuntiemme tilaa tilaa.
Israel pelastettiin Egyptistä. Se oli saanut Jumalalta lahjoja, jotka olivat kristillisen kasteen ja ehtoollisen esikuvia (1. Kor. 10:1-4).
Punaisessa Meressä ja pilvenpatsaassa Israelin kansa kastettiin Moosekseen (j. 2) ts. lakiin perustuvaan vanhaan liittoon.
Jumalan kansaan kuuluminenhan oli lahja, ja alkukirkolle oli selvää, että se lahja kuului sekä lapsille että aikuisille.
Vaikka Israel sai maistaa Herran hyvyyttä, harva kuitenkaan koskaan pääsi luvattuun maahan.
Missä oli vika?
Kerroppa sinä nim. "valhe" tai joku muukin, miksi niin harva pääsi perille luvattuun maahan?väärän nimimerkin, kun en sitä nimimerkiksi ajatellut. Kyllä lapset saa ja tulee kastaa.
Sinun kanssasi minä keskustelin tuolla aikaisemmin uudesti syntymisen ihmeestä ja elävästä vedestä, mutta keskeytit keskustelun. Miksi? - en voi ymmärtää
Tapio522 kirjoitti:
---
Kaste ja kirkkomme tila
--
Missä oli vika?
Kerroppa sinä nim. "valhe" tai joku muukin, miksi niin harva pääsi perille luvattuun maahan?mikä saa sinut uskomaan noihin Raamatun myytteihin, jotka ovat täysin vailla totuuspohjaa?
Esim. erämaavaellus ja kokonaisen kansan pako Egyptistä on jo aikoja sitten todistettu juutalaisten satuiluiksi. valitsinpa kirjoitti:
väärän nimimerkin, kun en sitä nimimerkiksi ajatellut. Kyllä lapset saa ja tulee kastaa.
Sinun kanssasi minä keskustelin tuolla aikaisemmin uudesti syntymisen ihmeestä ja elävästä vedestä, mutta keskeytit keskustelun. Miksi?Valitsinpa:
"Sinun kanssasi minä keskustelin tuolla aikaisemmin uudesti syntymisen ihmeestä ja elävästä vedestä, mutta keskeytit keskustelun. Miksi"?
---
Jos tarkoitat minua, niin olin tekemässä välillä telkänpönttöä, joten putosin kärryiltä.- pitää kastaa
annetaan ylhäältä! kirjoitti:
Nyt kirjoituksesi kuulostaa totuudellisemmalta, kunhan vielä ymmärrät, että kuulaisuuskaste ja Pyhän Hengen kaste eivät ole sama asia.
Meillä on lupaus uudesti syntymisestä uskon kautta ja se lupaus totetuu heidän kohdallaan, jotka sen lupauksen uskovat.
Minut kastettiin vauvana vesikasteella ja elin elämääni ilman sen kummepaa ymmärrystä, että minun tulee tehdä henkilökohtainen parannus ja tunnustaa Jeesus suullani ihmisten edessä.
Sitten sain kutsun, hyvin voimakkaan, mutta ensimmäisestä kieltäydyin, mutta rakas Jumala uudisti kutsun kymmenen vuoden kuluttua uudelleen ja siihen vastasin myöntäväsi.
Olin luterilaisten yhteydssä ja kävin ahkerasti raamattupiisissä, mutta koko ajan tiesin, että minulta hämärrettiin jotakin tärkeää. En tiedä miksi tiesin, mutta tiesin. Puhuin siitä rukouksessa Jeesuksella.
Muutaman vuoden kuluttua, Jeesus astui elämääni Kuninkaana, kastoi minut Pyhällä Hengellä, vaikka en sitä opetuksen puutteellisuuden takia älynnyt pyytää ja antoi käskyn lähteä ulos luterilaisesta seurakunnasta. Saman tien Hän johdatti minulle uudet uskonystävät, jotka tulivat luterilaisista, ortodokseista, helluntailaisista, adventisteista, lestadiolaisista ja tämä yhteys on voimassa tänäänkin ja kuulumme vain seurakuntaan, joka on hajallaan maailmalla, Jeesuksen seurakuntaan ja yhteen kokoonnumme ja iloitsemme toisistamme.
Jeesus ei ole koskaan antanut käskyä mennä uudelle kuuliaisuuskasteelle, vaan Hänelle riitti se, että olin jo sen kasteen saanut.
Hän kastoi minut Itse ja se muutti elämäni aivan uudeksi.IHMINEN kuoli hengellisen kuoleman paratiisissa.
IHMISEN on synnyttävä uudesti ylhäältä vedestä ja Hengestä Jumalan sanan voimasta kasteessa. Vauva on IHMINEN.
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos IHMINEN ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
5 Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God. - vedestä ja vedestä.
Tapio522 kirjoitti:
Valitsinpa:
"Sinun kanssasi minä keskustelin tuolla aikaisemmin uudesti syntymisen ihmeestä ja elävästä vedestä, mutta keskeytit keskustelun. Miksi"?
---
Jos tarkoitat minua, niin olin tekemässä välillä telkänpönttöä, joten putosin kärryiltä.Hyvää tekemistähän sinulla on ollut. Meidän tulee toki huolehtia lunnosta ja sen elävistä.
Kysyin tuolla, että erotatko sinä elävän veden tästä vedestä, jota on meitä varten täälä, jotta elämä ruumiissamme kykenisi jatkumaan. - rukoillen
annetaan ylhäältä! kirjoitti:
Nyt kirjoituksesi kuulostaa totuudellisemmalta, kunhan vielä ymmärrät, että kuulaisuuskaste ja Pyhän Hengen kaste eivät ole sama asia.
Hän kastoi minut Itse ja se muutti elämäni aivan uudeksi. - olet,
pitää kastaa kirjoitti:
IHMINEN kuoli hengellisen kuoleman paratiisissa.
IHMISEN on synnyttävä uudesti ylhäältä vedestä ja Hengestä Jumalan sanan voimasta kasteessa. Vauva on IHMINEN.
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos IHMINEN ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
5 Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God.että vauva on ihminen ja hänet tulee kastaa uskovaisten vanhempien uskon kautta. Tapakasteet ovat aivan turhia, mutta uskon ilmestyttyä ne ovat voimassa.
Kasvaessaan käy ilmi pysyykö tämä kastettu uskossa ja vanhempiensa kautta saadussa opetuksessa ja siihen saamme luottaa, että Jeesus pelastaa perhekunnittain.
Tulee aika, jokaiselle uskovaiselle, että Jeesus synnyttää hänet uudeksi vedestä ja Hengestä ja ilman sitä syntymää ei ole osallinen Jumalan valtakunnasta.
Jumala Itse päättää kenet Hän uudeksi synnyttää,eli liittää Itseensä. Jokaisella uskovaisella on oikeus pyyttää Pyhän Hengen kastetta. Pyhän Hengen sinetti painetaan ihmiseen siinä vaiheessa, kun hän tunnustaa uskonsa ja sen jälkeen on Sanan puhdistus ja Hengen kaste. - elämä,
rukoillen kirjoitti:
apuineen on yksin Jeesuksessa. Kuten näet, en ota ihmisiltä mitään ja siksi olen tässä kaste asiassakin kahden eri opinsuunnan välissä. Molemmissa niissä on saman arvoisesti oppia totuudellisesti, mutta se, että ymmärrys ei ole avautunut koko kasteen salaisuuteen, eksyttää heitä ja näin he eivät voi vapaaksi tulla.
Jo useimpien heidän kirjoitustyyli osoittaa lihan hallintaa heissä. Monet tuhlaavat kallista aikaansa turhiin väittelyihin.
Itse en monestikaan puutu keskusteluun, jossa on kaste kyseessä, mutta puutun, jos saan lähetyksen ja eilen sen sain ja kirjoitin tuonne alemmas viestin, että saamme armosta kasteen.
Olen ollut siitä lähtien vapaa ja rauha on täyttäny minut, kun synnyin uudeksi ylhäältä ja siitä lähtien on Jeesus Pyhän Henkensä kautta minua kasvattanut ja ilmoittanut, että en ole ihmisoppien, eli kenenkään muun opetuksen tarpeessa, kuin vain Hänen. Se aika on pitkä, minkä olen ollut Hänessä ihmisiässä mitattuna, niin, että ei ole kyse hetken tuulahduksesta. - yksi kaste
olet, kirjoitti:
että vauva on ihminen ja hänet tulee kastaa uskovaisten vanhempien uskon kautta. Tapakasteet ovat aivan turhia, mutta uskon ilmestyttyä ne ovat voimassa.
Kasvaessaan käy ilmi pysyykö tämä kastettu uskossa ja vanhempiensa kautta saadussa opetuksessa ja siihen saamme luottaa, että Jeesus pelastaa perhekunnittain.
Tulee aika, jokaiselle uskovaiselle, että Jeesus synnyttää hänet uudeksi vedestä ja Hengestä ja ilman sitä syntymää ei ole osallinen Jumalan valtakunnasta.
Jumala Itse päättää kenet Hän uudeksi synnyttää,eli liittää Itseensä. Jokaisella uskovaisella on oikeus pyyttää Pyhän Hengen kastetta. Pyhän Hengen sinetti painetaan ihmiseen siinä vaiheessa, kun hän tunnustaa uskonsa ja sen jälkeen on Sanan puhdistus ja Hengen kaste.Olet omaksunut paljon helluntailiikkeen käsitteitä.
Raamatun mukaan uudessa liitossa on vain yksi kaste, jossa ihminen saa Pyhän Hengen sinetin ja liitetään Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan.
1.Kor.12:13
Apt.2:38-39 kaste on teille ja teidän lapsille syntienne anteeksisaamiseksi "silloin" te saatte Pyhän Hengen lahjan
Uudessa liitossa ei ole erikseen vesikastetta ja siitä erillistä henkikastetta; se on riivaajien oppia, jossa riivaajat haluavat antaa sinule vesikasteesta irrallisen oman "tujauksensa".
Jeesus asetti vain yhden kasteen, one baptism, kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.
Henki ja vesi ja veri pitävät yhtä kasteessa.
varo irtohenkiä ja niiden "kasteita" vedestä ja vedestä. kirjoitti:
Hyvää tekemistähän sinulla on ollut. Meidän tulee toki huolehtia lunnosta ja sen elävistä.
Kysyin tuolla, että erotatko sinä elävän veden tästä vedestä, jota on meitä varten täälä, jotta elämä ruumiissamme kykenisi jatkumaan.Kysyin tuolla, että erotatko sinä elävän veden tästä vedestä, jota on meitä varten täällä,...
---
En oikein ymmärrä kysymystäsi.
Jos puhut kristillisestä kasteestamme, niin vesi ilman Jumalan Sanaa on pelkkää vettä, eikä mikään kaste (Ef. 5:26).
Mitä muuta sinun mielestäsi kasteeseen liittyy kuin pelkkä vesi? (Muutkin voinevat kommentoida!)- Varmaankin
yksi kaste kirjoitti:
Olet omaksunut paljon helluntailiikkeen käsitteitä.
Raamatun mukaan uudessa liitossa on vain yksi kaste, jossa ihminen saa Pyhän Hengen sinetin ja liitetään Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan.
1.Kor.12:13
Apt.2:38-39 kaste on teille ja teidän lapsille syntienne anteeksisaamiseksi "silloin" te saatte Pyhän Hengen lahjan
Uudessa liitossa ei ole erikseen vesikastetta ja siitä erillistä henkikastetta; se on riivaajien oppia, jossa riivaajat haluavat antaa sinule vesikasteesta irrallisen oman "tujauksensa".
Jeesus asetti vain yhden kasteen, one baptism, kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.
Henki ja vesi ja veri pitävät yhtä kasteessa.
varo irtohenkiä ja niiden "kasteita"nielaisisin noita koukkuja, joita niin moni nielaisee, mutta Jeesus pitää siitä huolen, että en niitä niele.
- lahkoa
Tapio522 kirjoitti:
Kysyin tuolla, että erotatko sinä elävän veden tästä vedestä, jota on meitä varten täällä,...
---
Jos puhut kristillisestä kasteestamme, niin vesi ilman Jumalan Sanaa on pelkkää vettä, eikä mikään kaste (Ef. 5:26).
Mitä muuta sinun mielestäsi kasteeseen liittyy kuin pelkkä vesi? (Muutkin voinevat kommentoida!)eikä kumpikaan täydellinen.
Vesikaste on kuuliaisuuden osoitus Jumalan tahdolle ja siitä kasteesta saattaa, jos ihminen on uskossa seurata Pyhän Hengen kaste, joka uudesti syntymistä seuraa.
Uudesti syntyminen seuraa usein myöhemmin, paljonkin myöhemmin kuuliaisuuskastetta.
Nyt jätän tämän palstan sinun aloittajan ja helluntailaisten haltuun. Rukoilkaa ymmärrystä Sanan aukeamiseksi, sillä todella, teistä ei kumpikaan lahko ole ymmärryksessä koko evankeliumin ilosanomaan, eikä kasteen salaisuuteen. Tapio522 kirjoitti:
---
Kaste ja kirkkomme tila
--
Missä oli vika?
Kerroppa sinä nim. "valhe" tai joku muukin, miksi niin harva pääsi perille luvattuun maahan?Kaste on myös kollektiivinen asia.
Tämä näkyy esim. Paavalin käyttämistä pronomineista (”me”, ”te”, ”meidät”), kun hän puhuu kasteesta.
Paavali puhuu Moosekseen kastamisesta Israelin kollektiivisena tapahtumana (1. Kor. 10:2).
Vähän myöhemmin hän taas puhuu kristillisestä kasteesta myös kollektiivisena tapahtumana:
”…me olemme KAIKKI yhdessä Hengessä kastetut YHDEKSI RUUMIIKSI…” (1. Kor. 12:13).
Paavali siis todistaa, että kaste tuo mukanaan yhteyden.
Olisi kovin outoa, että me jätettäisiin joku perheen ”avuton” jäsen tämän yhteyden ulkopuolelle.
Näin eivät tehneet israelilaisetkaan erämaavaelluksellaan; he eivät jättäneet lapsiaan egyptiläisten armoille vaan kantoivat heidät turvaan.
Kristuksen seurakunta on yksi sentähden, että sillä on yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste (Ef. 4:5).
”Niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä” (Room.12:5).
Onkohan niin, että meidän tämän päivän kristityiltä on kadoksissa yhteisöllisyys? Luulemme tulevamme toimeen yksin, omin neuvoin.
Korostamme yksilöllisyyttä yhteisöllisyyden sijasta.- RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
Kysyin tuolla, että erotatko sinä elävän veden tästä vedestä, jota on meitä varten täällä,...
---
Mitä muuta sinun mielestäsi kasteeseen liittyy kuin pelkkä vesi? (Muutkin voinevat kommentoida!)että koko Suomi on yhtä Jumalan seurakuntaa, koska suurinosa suomalaisista on lapsena kastettu, ja jos yhdistät tämän Sanan lapsikasteeseen, niin muuta mahdollisutta ei sitten ole.
Onkohan tässä nyt sitten se seurakunta jota Paavali tarkoitti, jossa ei ole tahraa eikä ryppyä?
Eiköhän tuo sana liity siihen, mistä Pietari sanoi näin, "hyvän omantunnon ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä", koska tässä asiakokonaisuudessa Paavali opettaa perheelämän salaisuuksia sen menestykseksi. Ei kaikki missä puhutaan vedestä liity välttämättä kasteeseen ollenkaan. Olen vähän huolissani, sinun Raamatun luku metodista, sinä valikoit yksittäisiä jakeita sieltä täältä, ja rakennat omaa uskomustasi kasteesta! RitariOlevainen kirjoitti:
että koko Suomi on yhtä Jumalan seurakuntaa, koska suurinosa suomalaisista on lapsena kastettu, ja jos yhdistät tämän Sanan lapsikasteeseen, niin muuta mahdollisutta ei sitten ole.
Onkohan tässä nyt sitten se seurakunta jota Paavali tarkoitti, jossa ei ole tahraa eikä ryppyä?
Eiköhän tuo sana liity siihen, mistä Pietari sanoi näin, "hyvän omantunnon ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä", koska tässä asiakokonaisuudessa Paavali opettaa perheelämän salaisuuksia sen menestykseksi. Ei kaikki missä puhutaan vedestä liity välttämättä kasteeseen ollenkaan. Olen vähän huolissani, sinun Raamatun luku metodista, sinä valikoit yksittäisiä jakeita sieltä täältä, ja rakennat omaa uskomustasi kasteesta!RitariOlevainen: "...sinä valikoit yksittäisiä jakeita sieltä täältä, ja rakennat omaa uskomustasi kasteesta"!
---
No kerroppa puolestasi, mitä kaste sinulle merkitsee.
1) Onko se lakia vai evankeliumia?
2) Liittyykö kasteeseesi (Pyhä) Henki? Jos liittyy, niin miten?
3) Liittyykö kasteeseesi mitenkään Jumalan Sana?
Pari-kolme Raamatun paikkaa riittää kuhunkin kysymykseen!
Ei omia uskomuksia!
- Usko Taika
Ensinnäkin Raamatun teksteillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa; ne ovat suurimmaksi osaksi ikivanhoja taikauskoisia myyttejä.
Kastaminen vedellä on vanha taikauskoinen ns. siirtymäriitti, joka on kristinuskoonkin adoptoitu jo sen syntyessä.
Vedenpaisumismyyttikin on vailla todellisuuspohjaa; koko maapallon peittänyttä tulvaa ei ole ollut sinä aikana, kun ihminen on täällä tallustanut. Raamattuun tuo tarina on plagioitu (lähes suoraan) sumerilaisten Gilgames-eepoksesta.
Myös Mooses on taruolento. Hänet on lainattu babylonialaisilta, ts. hän on Sargon kuningaan plagio. - to...
on silloisen maailmankulttuurien luoma, niissä maailma luotiin niin että vesi ja siinä elävät alkueläimet taltutettiin.
Maapalollamme ei ollut vettä miljooniin vuosiin sen syntymän jälkeen koska pallo oli niin kuuma että vesi haihtui. Ei maapallo siis suinkaan syntynyt erotellen vesiä vesistä, veden kiertokulkukin oli lähi-idän asukkaille vielä tuntematon, joten kuviteltiin sadeveden olevan taivaallisissa varastoissa joiden ikkunat avattiin jolloin alkoi sataa.
Noaan tarina on myös vanhoihin myytteihin perustuva, siinä kiukutteleva jumala hävittää koko luomistyönsä ja katuu luomistaan. Eli ei ole kyse edes vielä kaikkitietävästä olennosta. - hmmm....
...luonut marsille ohuen ilmakehän ja veden (todistetusti marsissa on ollut vettä, ilmeisesti on vieläkin, jopa virtaavaa vettä ajoittain). Onko marsissa kenties harjoiteltu luomistyötä?
kirjoitti:
""Joh.3:5 vesi on todellakin vettä (water) eikä mitään muuta sen sanota siinä yhteydessä tarkoittavan. Joten pidättäydytään vaan Herramme Jeesuksen Kristuksen omissa sanoissa, sillä pieninkään piirto hänen sanoistaan ei tule eikä saa kadota.
Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan (Joh. 3:5.)"""
* * * * *
Taivaanvahvuuden yläpuolella olevat vedet kuvaavat myös Jumalan opetusta ja puhetta:
5. Moos. 32:2
"Sateena pisaroikoon minun opetukseni, kasteena valukoon puheeni niinkuin vihma vihannalle, niinkuin sadekuuro ruohikolle."Täällä on monesta suusta väitetty, ettei Joh. 3:5 "vesi" tarkoita kasteen vettä.
Jos tutkitaan luvun kontekstia, niin huomaamme, että jopa samassa luvussa tulee puhe kasteesta ja puhdistautumisesta: Jeesus kastaa Juudeassa ja Johannes Ainonissa, Joh 3:22-35.
Koska luvussa tulee vastaansanomattomasti esiin kaste, tarkoitti evankeliumin kirjoittaja veden kasteen vedeksi, koska hän on liittänyt kertomuksen juuri tähän kohtaan.- herramrks
eräs henkilö sanoi: vesi on erikoinen asia kun siinä meidät kastetaan ja tarvitsemme sitä elääksemme, mutta samalla voimme hukkua samaan veteen.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433364Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3602435Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan162415Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!801688- 861375
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541060SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs69956- 73896
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.25732Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l4684