Ristipurennan korjaus kumilenkkivedolla

Kysyvänä?

Poika sai ristipurentaan hoidoksi kumilenkkivedon. Lenkki menee alakulmahampaasta ylös kakkoseen. Kulmahammas on nykyään kokonaan kakkosen päällä, kun se kuuluisi sinne alle. Poika kokee vedon tuskalliseksi vaikka hänelle vaihdettiin jo "veltommat" kuminauhat muistaakseni ne on nyt 3/16. Myös rautanastat haittaavat häntä suuresti. Puhe kuuluukin suhisevana, kun suu ei aukea paljoa. Kuinka kauan aikaa suunnilleen menee ennen kuin kulmahammas saadaan siirrettyä? Hammaslääkäri puhui useista kuukausista ja se tuntuu kyllä tosi pitkältä ajalta, en tiedä jaksaako hän sitä niin kauaa, kun se tuntuu olevan niin kivuliasta.

30

11909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yrittää motivoida

      Itse tosin olen aikuinen, mutta minulla on ollut tuollainen samanlainen vika ja hoitosysteemi kuin pojallasi, tosin vasta nyt aikuisena. Lisäksi myös kiinteät raudat ja niskavedot. Vaikeaa siis ajatella hoidon vaikeutta lapsen näkökulmasta, itse kun kieltäydyin koko hommasta lapsena. Kyllähän kumit tuntuvat ensimmäisinä päivinä tuskallisilta, mutta yleensä niihin tottuu helposti, ja jos veltommaksi vaihdetaan niin varsinkin silloin. Kyllä ne "koukut" joihin kumi kiinnitetään, ovat ikäviä, tosin kun itselläni on ollut myös nämä kiinteät raudat, niin on kai ollut helpompi tottua niihin. Mutta paras motivointikeino niin lapsilla kuin aikuisillakin, on se että kun pitää sinnikkäästi määrättyjä kojeita, voi samalla ennaltaehkäistä ja parantaa purennasta johtuvia kipuja sekä hankaluuksia, hampaiden pesu tulee olemaan helpompaa eikä tule niin helposti ientulehduksia/reikiä (tämä etenkin jos ongelmana on hampaitten ahtaus, sekä että hampaitten esteettisyys paranee siinä sivussa.

    • rautasuu

      Minulla ollut nyt kuukauden päivät kumilenksut rautojen lisäksi. Aluksi kettu-lenksut ja nyt päivisin ketut ja öisin pupujussi-lenksut. Alkuun oli hampaat vähän puruarat, mutta ei näissä nyt mitään ongelmia ole enää.

      • Kysyvänä

        Kuinka paha sun ristipurentas on? Mikä vahvuus on kumilenkissä? Pojalla on tosi kipeän tuntuinen se siirrettävä hammas vaikka kumilenkki on ollut vasta vuorokauden. Väitti jopa, että hamams heiluu, ei kai, vai heiluiko sinulla? En tajua kyllä mitä on kettu-lenksut ja mitä pupujussit. Pojalla on vaan tavallisen näköinen pieni kumilenkki ja muovipussissa lukee3/16 (4,6mm) ja toiset joita pitäisi alkaa pitämään, kun tottuu vahvuus 1/8 (3,2mm).


      • sori...
        Kysyvänä kirjoitti:

        Kuinka paha sun ristipurentas on? Mikä vahvuus on kumilenkissä? Pojalla on tosi kipeän tuntuinen se siirrettävä hammas vaikka kumilenkki on ollut vasta vuorokauden. Väitti jopa, että hamams heiluu, ei kai, vai heiluiko sinulla? En tajua kyllä mitä on kettu-lenksut ja mitä pupujussit. Pojalla on vaan tavallisen näköinen pieni kumilenkki ja muovipussissa lukee3/16 (4,6mm) ja toiset joita pitäisi alkaa pitämään, kun tottuu vahvuus 1/8 (3,2mm).

        Minun diagnoosi on saksipurenta ja ahtaus hampaistossa ja tämä kumilenksu-hässäkkä tämän pitkän oikomishoidon "loppuviilauksia".

        Täälläpäin käytetään pussin toisella puolella olevien eläinten nimiä, että lapset muistaisivat mitkä lenksut milloinkin pitää laittaa ja olisi mielekkäämpää, kait.

        Kettu-lenksut ovat 1/4 ja pupujussit 3/16. Pupuilla on kovempi veto, koska pienemmät. Pelkästään noilla ketuilla siis aloitettiin. Juuri alkuun ne kivut juuri tulevatkin, kun hammas alkaa siirtymään, kivut hellittävät muutamassa päivässä yleensä.

        Minulla on jokaisen rautojen aktivoinnin jälkeen ollut niin puruarat hampaat, etten ole pystynyt leipääkään oikein syömään, mutta aikuisen ehkä helpompi kestää kipua.

        Tuntuu minullakin välillä, että joku hammas heiluu, varsinkin juuri ennen aktivointia.


      • Kysyvänä
        sori... kirjoitti:

        Minun diagnoosi on saksipurenta ja ahtaus hampaistossa ja tämä kumilenksu-hässäkkä tämän pitkän oikomishoidon "loppuviilauksia".

        Täälläpäin käytetään pussin toisella puolella olevien eläinten nimiä, että lapset muistaisivat mitkä lenksut milloinkin pitää laittaa ja olisi mielekkäämpää, kait.

        Kettu-lenksut ovat 1/4 ja pupujussit 3/16. Pupuilla on kovempi veto, koska pienemmät. Pelkästään noilla ketuilla siis aloitettiin. Juuri alkuun ne kivut juuri tulevatkin, kun hammas alkaa siirtymään, kivut hellittävät muutamassa päivässä yleensä.

        Minulla on jokaisen rautojen aktivoinnin jälkeen ollut niin puruarat hampaat, etten ole pystynyt leipääkään oikein syömään, mutta aikuisen ehkä helpompi kestää kipua.

        Tuntuu minullakin välillä, että joku hammas heiluu, varsinkin juuri ennen aktivointia.

        kokemuksiesi kertomisesta. Pitää kertoa tämä sama pojalle ja yrittää vain tsempata häntä kestämään alkuvaikeudet. Häneltähän on ahtauden vuoksi poistettu alhaalta yksi pysyvä kakkonen ja nyt sanotaankin, että jos ristipurentaa ei saa hoidettua, niin rako ei menekään umpeen. Siis tosi vaikea tilanne.


      • tapeista
        Kysyvänä kirjoitti:

        kokemuksiesi kertomisesta. Pitää kertoa tämä sama pojalle ja yrittää vain tsempata häntä kestämään alkuvaikeudet. Häneltähän on ahtauden vuoksi poistettu alhaalta yksi pysyvä kakkonen ja nyt sanotaankin, että jos ristipurentaa ei saa hoidettua, niin rako ei menekään umpeen. Siis tosi vaikea tilanne.

        Itsellä rautatapit oli ihan etuhampaissa kiinni ja ne veti koko etualueen verille. Neljä tappia, ja niissä kumilenkit. En muista nyt kokoa, kun pitäis mennä katsomaan pussista. Kolmen laisia on. Sain vahaa ja laitoin tappien päälle ja sillä sai paranemaan haavat, mutta välillä aukeaa uudestaan. Minulla oli myös kiinteät raudat, mutta sain ne pois ja tapit siis laitetttiin tilalle. Ne on tosi tuskaiset, paljon tuskaisemmat kuin kiinteät raudat, joten ymmärrän hyvin. Ei niillä hampailla purra mitään, kyllä ne niin kipeytyvät.Neljä kuukautta pitäisi tapeilla sinnitellä, katsotaan nyt...


      • Kysyvänä
        tapeista kirjoitti:

        Itsellä rautatapit oli ihan etuhampaissa kiinni ja ne veti koko etualueen verille. Neljä tappia, ja niissä kumilenkit. En muista nyt kokoa, kun pitäis mennä katsomaan pussista. Kolmen laisia on. Sain vahaa ja laitoin tappien päälle ja sillä sai paranemaan haavat, mutta välillä aukeaa uudestaan. Minulla oli myös kiinteät raudat, mutta sain ne pois ja tapit siis laitetttiin tilalle. Ne on tosi tuskaiset, paljon tuskaisemmat kuin kiinteät raudat, joten ymmärrän hyvin. Ei niillä hampailla purra mitään, kyllä ne niin kipeytyvät.Neljä kuukautta pitäisi tapeilla sinnitellä, katsotaan nyt...

        minkä nimistä tuo vaha oli ja ostitko sitä apteekista vai saitko hammaslääkäriltä? Poika sanoi eilen illalla, että alhaalta tapin kohdalta tulee jo verta.


      • saa...
        Kysyvänä kirjoitti:

        minkä nimistä tuo vaha oli ja ostitko sitä apteekista vai saitko hammaslääkäriltä? Poika sanoi eilen illalla, että alhaalta tapin kohdalta tulee jo verta.

        En ole se, jolta varsinaisesti tätä asiaa kysyt, mutta minä olen ihan oikojaltani sitä saanut.


      • rautasuu
        Kysyvänä kirjoitti:

        minkä nimistä tuo vaha oli ja ostitko sitä apteekista vai saitko hammaslääkäriltä? Poika sanoi eilen illalla, että alhaalta tapin kohdalta tulee jo verta.

        Minä sain hammaslääkäriltä heti alkuun sitä vahaa ja alussa käytin sitä jatkuvasti. Onpa kumma, ettei hammaslääkäri ole heti antanut sitä teille mukaan.


      • Eräs tappitäti
        rautasuu kirjoitti:

        Minä sain hammaslääkäriltä heti alkuun sitä vahaa ja alussa käytin sitä jatkuvasti. Onpa kumma, ettei hammaslääkäri ole heti antanut sitä teille mukaan.

        En minäkään saanut TAPPEIHIN heti vahaa! Tapit eivät ole yhtäkuin kiinteät hammasraudat, tolvana!
        Kävin vastaanotolta hakemassa vahaa ja asia sillä selvä! Kaikilla ei tule tapeista mitään oireita, joten vahaa ei jaella TAPPEIHIN kuin purukumia!
        Myös päivystyksestä saa vahaa, ei tarvitse lääkärin luona asioida, riittää kun pyytää kyseistä hammashoitolasta/hammasasemalta/hammaslääkärikeskuksesta jossa on hoidossa.


      • vähän
        Eräs tappitäti kirjoitti:

        En minäkään saanut TAPPEIHIN heti vahaa! Tapit eivät ole yhtäkuin kiinteät hammasraudat, tolvana!
        Kävin vastaanotolta hakemassa vahaa ja asia sillä selvä! Kaikilla ei tule tapeista mitään oireita, joten vahaa ei jaella TAPPEIHIN kuin purukumia!
        Myös päivystyksestä saa vahaa, ei tarvitse lääkärin luona asioida, riittää kun pyytää kyseistä hammashoitolasta/hammasasemalta/hammaslääkärikeskuksesta jossa on hoidossa.

        Jäikö lääkkeet tänään ottamatta???


      • rautasuu
        vähän kirjoitti:

        Jäikö lääkkeet tänään ottamatta???

        Tappitädillä vähän keulii...


    • nyt ohitse

      itselläni on ollut raudat koko lapsuuden jos jonkin moista oikomista ja kojetta ja välillä itkua vääntäen kun kivut olivat kovat kun rautoja kiristettiin mutta kyllä nyt olen onnellinen että kävin sen kaiken läpi silloin ja hampaani ovat suorassa ja kunnossa. Itse teini-iän kynnyksellä kieltäydyin kiinteistä kojeista esteettisyyden vuoksi ja sitten 15 vuotiaana kaduin ja hakeuduin hoitoon uudestaan ja olempa siitä nyt onnellinen kun ei vanhemmalla iällä tarvise yksityisellä hoidattaa omaan laskuun.

      Ps. minulta on poistettu kaksi hammasta ylärivistä ja kaksi alhaalta tilan saamiseksi ja umpeen on kolot meneet mutta se on tietenkin erittäin yksilöllistä ongelmasta riippuen.

      Stemppiä pojallesi!! hän vanhempana arvostaa läpikäymänsä ja kivut ovat enää muisto vain!!

      • Kysyvänä

        Minkä nimistä tuo vaha on jos sitä ei täältä terveyskeskuksen hammashoitolasta saa niin voisin itse ostaa sitä apteeksista? Poika ei voi pitää kumilenkkiä öisin koska sitten ei osaa nukkua. Joten ehtiiköhän kenties siirtynyt hammas palata takaisin ja koko kumilenkkiveto näin ollen turhaa? Pidittekö itse kumilenkkiä koko ajan?


      • rautasuu
        Kysyvänä kirjoitti:

        Minkä nimistä tuo vaha on jos sitä ei täältä terveyskeskuksen hammashoitolasta saa niin voisin itse ostaa sitä apteeksista? Poika ei voi pitää kumilenkkiä öisin koska sitten ei osaa nukkua. Joten ehtiiköhän kenties siirtynyt hammas palata takaisin ja koko kumilenkkiveto näin ollen turhaa? Pidittekö itse kumilenkkiä koko ajan?

        Minulle hammaslääkäri laittoi vahaa mukaan erilliseen pussiin, joten en tiedä nimestä. Kysäise saako apteekista.

        Minä otan lenksut pois ainoastaan syönnin ajaksi, koska hoitoni on loppusuoralla ja haluan näistä pian eroon.
        Tuohan kurja, että pojallasi vaivaa lenksut noin paljon.


      • apteekkiin
        Kysyvänä kirjoitti:

        Minkä nimistä tuo vaha on jos sitä ei täältä terveyskeskuksen hammashoitolasta saa niin voisin itse ostaa sitä apteeksista? Poika ei voi pitää kumilenkkiä öisin koska sitten ei osaa nukkua. Joten ehtiiköhän kenties siirtynyt hammas palata takaisin ja koko kumilenkkiveto näin ollen turhaa? Pidittekö itse kumilenkkiä koko ajan?

        Menepä kysymään asiasta apteekista, itse en tiedä tuon vahan nimeä, mutta siellä varmasti antavat oikeaa tuotetta, kun kerrot mitä haluat.


      • lenksua
        Kysyvänä kirjoitti:

        Minkä nimistä tuo vaha on jos sitä ei täältä terveyskeskuksen hammashoitolasta saa niin voisin itse ostaa sitä apteeksista? Poika ei voi pitää kumilenkkiä öisin koska sitten ei osaa nukkua. Joten ehtiiköhän kenties siirtynyt hammas palata takaisin ja koko kumilenkkiveto näin ollen turhaa? Pidittekö itse kumilenkkiä koko ajan?

        muuten pistetään kiinteät raudat... Itse en juuri pitänyt lenksuja ja lopulta hammaslääkäri snao, että pistetään kiinteät raudat. minä kyllä lopetin hoidon siihen.


      • öisin, ...
        Kysyvänä kirjoitti:

        Minkä nimistä tuo vaha on jos sitä ei täältä terveyskeskuksen hammashoitolasta saa niin voisin itse ostaa sitä apteeksista? Poika ei voi pitää kumilenkkiä öisin koska sitten ei osaa nukkua. Joten ehtiiköhän kenties siirtynyt hammas palata takaisin ja koko kumilenkkiveto näin ollen turhaa? Pidittekö itse kumilenkkiä koko ajan?

        enkä päivällä ollenkaan. Ei ole hammas siirtynyt minnekään ja oikojan mukaan tehonnut todella hyvin. En voi pitää sitä päivisin koska se on ihan etuhampaissa ja menee alatappiin.
        Kyllä riittää vain päivä/tai yökäyttö kunhan pitää joka päivä. Vahaa saa sieltä sinun hammashoitolastasi. Minullakin siis tapit hiersi verille limakalvot, mutta vahalla auttoi. Sitä saa ihan joka hammashoitolasta tai yksityiseltäkin asemalta saat sitä sen verran että alkuun pääsee. Ei tarvitse olla edes sen aseman potilas, niin kyllä antavat vahaa.


      • kuukausi takana
        Kysyvänä kirjoitti:

        Minkä nimistä tuo vaha on jos sitä ei täältä terveyskeskuksen hammashoitolasta saa niin voisin itse ostaa sitä apteeksista? Poika ei voi pitää kumilenkkiä öisin koska sitten ei osaa nukkua. Joten ehtiiköhän kenties siirtynyt hammas palata takaisin ja koko kumilenkkiveto näin ollen turhaa? Pidittekö itse kumilenkkiä koko ajan?

        Ei hammas siirry takaisin jos sitä kuitenkin joka päivä käyttää, vaikka ei öisin pidäkään.
        Minulla auttoi tosi hyvin, vaikka vain puoli vrk käytössä, mutta joka päivä laitoin. Oikoja sanoi, että hyvältä näyttää.


      • Kysyvänä
        kuukausi takana kirjoitti:

        Ei hammas siirry takaisin jos sitä kuitenkin joka päivä käyttää, vaikka ei öisin pidäkään.
        Minulla auttoi tosi hyvin, vaikka vain puoli vrk käytössä, mutta joka päivä laitoin. Oikoja sanoi, että hyvältä näyttää.

        että hammas siirtyy silti vaikka ei voisi pitää kumilenkkiä ympäri vuorokauden. Kiitos kaikille jotka olette jaksanneet vastata. Kovasti yritän tsempata poikaa pitämään kumilenkkiä ja hieman paremmin sujuu jo, toivottavasti hammas siirtyy pian, limakalvot kestävät ja kaikki menee hyvin.


    • JOS EI PIDÄ

      kumilenksuja tulee kiinteät raudat ylös ja alas pariksi vuodeksi!!!!

    • ldld

      Minulle määrättiin tänään tämä kumilenksu hoito ja annettiin suoraa pupulenksut.

    • Josbeusb

      Minulla tällä hetkellä juuri nuo kuminauhat suussa, ja voin sanoa että ei mitkään kauhean mukavat. Sain se juuri eilen ja taivas samana iltana alkoi kova särky, hyvä jos pystyn edes syömään ilman että raatelen kieltäni. Minulla on tapit ala hampaat viimeisessä, (viisaudenhammas?) ja sitä vastaava ylähampaassa. Hyvä että pystyn syömään kunnolla, kun pureskelu tuntuu sattuman aivan järkyttävästi

    • Sattuuuuuu

      Mulla kumilenksut myös. Vasemmalla takana. Ylähampaassa ulkopinnalla tappi ja alahampaassa sisäpinnalla. Poski ja kieli verillä, syömään ei pysty, puhuminenkin sattuu. Laitettiin eilen ja kyl on varmaan pakko käydä hakemasssa sitä vahaa:-/ Kyseisiin hampaisiin myös sattuu kokoajan, no Buranalla mennään.

    • Anonyymi

      Ite sain tänään ton kumilenkkisysteemin ja muuten ei paljoo haittaa mutta alahampaassa oleva rautanasta on ärsyttävä ja sattuu aika helvetisti kun syö (kieli hinkkaa jatkuvasti siihen nastaan). Tätä pitäs sitte sietää seuraavat melkein 2 kuukautta. Koko hoitomenetelmä on ihan perseestä.

      • Anonyymi

        Mulla laitettiin eilen ja just tää sama ongelma mietin että mitä tässä tekis kun ei pysty syömään...


    • Anonyymi

      Kumilekuy katosi varmaannjöi siskolle 5h päähän mitä teen helpp

    • Anonyymi

      Hammaslääkäri sano et mulle voi tulla ristipurenta kun yläja ala hampaat ei osu vasemmalla puolella yhteen oon 10v lapsi enkä haluu mitää rautoja kun mulla on jo sellaset että on kitalaessa kiinni ja koskee alaetuhampaisiin ja 2 reiän alkuun haluuuu😪😪mut onneks se sano et saattaa ja ne alkaa hoitaa sitä ihan kohta et ei kai niin kamalaa vai

      • Anonyymi

        Kumilenkki paskat on ihan maailman kauheimpia. Kieleen sattuu ja sattuu ja sattuu


    • Anonyymi

      Minulla oli 13 vuotiaana kaksi nastan tapaista rautaista palaa ylä ja ala hampaassa mihin laitettiin kumi lenkki. Ala hampaassa oleva nasta, hieroi kieltä että sitten aattelin repiä sen irti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1846
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe