Nyt se on todistettu minkä olemme aina tienneet.
Pärstäkertoimella ja opettajien nuoleskelulla
tullee hyvät numerot todistukseen
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200710036671040_uu.shtml
pärtäkertoimella
167
12219
Vastaukset
- nim. yksi kateellinen oppilas
Esim. Vuosi sitten meillä oli maantiedonkokeet, ystäväni sai kokeesta numeroksi kutosen ja minä kasin. Kumpikin meistä oli yhtä "aktiivisia" eikä unohduksia tullut. Kaverini sai todistukseensa kasin niinkuin minäkin. Otetaan huomioon sekin että saman opettajan kursseilla itse olen saanut numeroita jotka on suoraan verrannaisia koearvosanoihin- jos kokeesta tuli seika, numero oli seika, jos oli kaksi koetta, 7 ja 9, numero oli kasi.
On niitä muitakin opettajia, suurin osa meidän koulun maikoista on juuri noita tuollaisia.- viestiin
Jep jep, vastaavia kokemuksia löytyy monta..
- muista
kokeista tuli?
Mikä oli edellisen vuoden numero?
Onko pidetty pikkukokeita?
Mitä niistä tuli?
Onko sinun aktiivisuutesi tuntia häiritsevää vai edistävää?
Mieti realistisesti, mikä numero sinulle kuuluisi ja jos tunnet kärsiväsi vääryyttä niin mene reilusti kysymään. Kyseessä saattaa olla reilu virhe. Pelkästään itsensä vertaaminen muihin saattaa johtaa näissä asioissa harhaan. - setokatyyppi
muista kirjoitti:
kokeista tuli?
Mikä oli edellisen vuoden numero?
Onko pidetty pikkukokeita?
Mitä niistä tuli?
Onko sinun aktiivisuutesi tuntia häiritsevää vai edistävää?
Mieti realistisesti, mikä numero sinulle kuuluisi ja jos tunnet kärsiväsi vääryyttä niin mene reilusti kysymään. Kyseessä saattaa olla reilu virhe. Pelkästään itsensä vertaaminen muihin saattaa johtaa näissä asioissa harhaan.Kokeita oli vaan se yks ainut, pikkukokeita muutama, edellisen vuoden numeroita ei ollut ja nämä pari pikkukoetta meni itseltäni hyvin (muistaakseni kaseja) ja ystävältäni ihan kohtalaisesti, seiska oli ainakin toinen. Ja siitä mun aktiivisuudesta ei kyllä oo mitenkään ikävää palautetta kertaakaan tullut ja käytösnumerotkin varmaan puhuu ihan puolestaan..
Mut sit tää sama tyyppi, haukkuu muita oppilaita opettajille suoraan ja kieltäytyy tekemästä töitä/istumasta niiden vieressä/kanssa. Nää opettajat toteaa vaan että "No eihän sinun nyt tarvitse" tai "No jos sä sit vaihtaisit ja olisit "Miinan" pari" Tän tää tyyppi on vasta tän vuoden puolella aloittanut, opettajat kohtelee sitä kuin sen käytöksesssä ei olisi mitään väärää, vaikka normaalisti tuosta tulisi huudot maikoilta ja jopa jälki-istuntoa.
Ja joo, kyllä mä olin ihan kasin oppilas sillä kurssilla, en mä sitä. Mutta en tiedä sitten siitä ystävästäni... - osataan tai ei
sain aikoinaan matemiikan kokeista pelkkiä 10 kaikki oikein myös fysiikan kokeista sain pelkän 10 joka kokeesta 7 molemista todistukseeni valitin ei auttanut koe paperit on kaikki tallella saatana voi se opetajakin nujertaa jos sillä on sadistinen luonne
- mmums
voitaisiin sanoa, että syrjityt oppilaat saavat parempia arvosanoja. Opettaja kokee sääliä oppilasta kohtaan, ja yrittää kannustaa oppilasta vastoinkäymisistä huolimatta käymään koulua.
Tai sitten opettaja voi yrittää parantaa omaa asemaansa oppilaidenkeskeisessä hierarkiassa antamalla parempia arvosanoja suosituille.
Kaikki riippuu täysin opettajasta - määääääääääääää
jos saan pelkkiä 5 näin syyskauden alkuun... :P
- minusta..
Iltalehti sivulla ehdotettiin että käytösnumerot pitäisi poistaa, minusta nekin on osa opetusta. Toisilla penskoilla kun ei ole mitään käytöstapoja tai kunnioitusta valettu päähän.
Olen nähnyt elämässäni niin asenne ongelmallisia lapsia/teinejä, jotka vaan kiusaavat muita ja haistattelevat vittua jokaiselle.
Kyllä käytös numero on osa kokonaisuutta, jota pitää arvioida. Kyllä uskon että työnantajakin työlistää mielummin hyväkäytöksisen kaverin joka muuten olisikin poropeukalo kuin sellaisen jolla on tietoa enemmän, mutta ei lainkaan käytöstapoja.
Ei niitä numeroita niin pärstä kertoimen perusteella jaeta. Ei ainkaan minun 9 kouluvuoteni aikana niin käynyt kovin usein.- yksikaksikolme
Olen kutakuinkin samaa mieltä kanssasi, jos käytösnumeroon otetaan juuri käytöstavat. Mutta entä sitten jos esimerkiksi oppilaan hiljaisuus ja eristäytyneisyys vaikuttaa numeroon, vaikka muuten olisi kuinka hyvätapainen tahansa?
- kiini.
yksikaksikolme kirjoitti:
Olen kutakuinkin samaa mieltä kanssasi, jos käytösnumeroon otetaan juuri käytöstavat. Mutta entä sitten jos esimerkiksi oppilaan hiljaisuus ja eristäytyneisyys vaikuttaa numeroon, vaikka muuten olisi kuinka hyvätapainen tahansa?
Silloin se on jo opettajan moka jos eristyneisyys vaikuttaa alaarvoisesti käytös arvosanaan.
Itsekkin olin koluvuosina epäsosiaalinen, mutta käytös oli 9 ja 10 paikkeella aina. Ja asenne ongelmaiset kaverit saivat 6:sen käytöksen.
Sen ei pitäisi vaikuttaa arvosanaan jos opettaja on tarpeeksi pätevä
- Melkein 10:n tyttö
Niin totta! Itse en jostain syystä jaksa nuoleskella opettajia ja numerot jäävät pyöristymättä ylöspäin. Tuntiaktiivisuudella ei voi vaikuttaa. Kielen tulee olla ruskea jos haluaa 10:n todistukseensa.
- nunnum
ööm, kaverini on open "lellikki" hän sai yhtä huonoja numeroita kuin minä mutta minä joutuin erityis luokalle ja kaverini ei, omituista
- kympin tyttö
Ala-asteella ei mikään auttanut, olin open kiusattu ja silmätikku. Yläasteella/lukiossa pääsin kukkaan, kiitos tasapuolisten opettajien. En nuoleskellut ketään, olin epäsosiaalinen. Ei menestymiseen tarvita kuin päätä ja normaalit käytöstavat (esim. tervehtiminen).
- pikkuisen
nunnum kirjoitti:
ööm, kaverini on open "lellikki" hän sai yhtä huonoja numeroita kuin minä mutta minä joutuin erityis luokalle ja kaverini ei, omituista
Opettaja voi tykätä oppilaasta, vaikka hän ei olisikaan ns. neropatti. Eräs rakkaimmista oppilaistani oli tavattoman vaikea, ja yritin häntä kammeta koulukotiin parhaani mukaan (en onnistunut). Siitä huolimatta oppilas oli itse sitä mieltä, että lellin häntä.
Olisiko mahdollista ajatella, että opettajat ihan oikeasti toimivatkin (enimmäkseen) oppilaitten parhaaksi? Mitä hyötyä opettajalle muka olisi suosikkijärjestelmästä? "Lelliminen" on usein juuri sitä erityishuomion osoittamista, jota peräänkuulutetaan milloin erityioppilaille, milloin erityislahjakkaille. Tasapäistäminenhän on kirosana.
Eivät ainakaan tuntemani yläkoulun opettajat lelli numeroin, korkeintaan huomion määrällä. Se taas lienee inhimillistä. Numeroille on olemassa valtakunnalliset kriteerit, joita ainakin pätevät opettajat osaavat noudattaa - ja antaa huonon numeron joskus raskainkin sydämin!
T. ope - äippä
pikkuisen kirjoitti:
Opettaja voi tykätä oppilaasta, vaikka hän ei olisikaan ns. neropatti. Eräs rakkaimmista oppilaistani oli tavattoman vaikea, ja yritin häntä kammeta koulukotiin parhaani mukaan (en onnistunut). Siitä huolimatta oppilas oli itse sitä mieltä, että lellin häntä.
Olisiko mahdollista ajatella, että opettajat ihan oikeasti toimivatkin (enimmäkseen) oppilaitten parhaaksi? Mitä hyötyä opettajalle muka olisi suosikkijärjestelmästä? "Lelliminen" on usein juuri sitä erityishuomion osoittamista, jota peräänkuulutetaan milloin erityioppilaille, milloin erityislahjakkaille. Tasapäistäminenhän on kirosana.
Eivät ainakaan tuntemani yläkoulun opettajat lelli numeroin, korkeintaan huomion määrällä. Se taas lienee inhimillistä. Numeroille on olemassa valtakunnalliset kriteerit, joita ainakin pätevät opettajat osaavat noudattaa - ja antaa huonon numeron joskus raskainkin sydämin!
T. opeNiin, olisipa se näin. mutta mitä tehdä opettajajalle jolla on jotenkin outo käsitys oppilaasta? Tyttäreni viihtyy kotona minun kanssani, harrastaa näyttelemista, larppausta ja magna sarjakuvia, ei liehu missään ja opettaja ehdottelee psykologia ja jotain, miksi ihmeessä?Olettaa tyttäreni olevan menossa varikolle, kun tekee käytävässä läksyjä, kun ei voi osallistua allergiansa takia köksätunnille! Sanottakoon, että tytär ei ole koskaan joutunut varikolle...Muiden opettajien kanssa ei samoja ongelmia, ja sanomattakin selvää, että jos et vastaa kokeessa täydellisesti kysymykseen, niin nolla pistettä....
- on kyllä
äippä kirjoitti:
Niin, olisipa se näin. mutta mitä tehdä opettajajalle jolla on jotenkin outo käsitys oppilaasta? Tyttäreni viihtyy kotona minun kanssani, harrastaa näyttelemista, larppausta ja magna sarjakuvia, ei liehu missään ja opettaja ehdottelee psykologia ja jotain, miksi ihmeessä?Olettaa tyttäreni olevan menossa varikolle, kun tekee käytävässä läksyjä, kun ei voi osallistua allergiansa takia köksätunnille! Sanottakoon, että tytär ei ole koskaan joutunut varikolle...Muiden opettajien kanssa ei samoja ongelmia, ja sanomattakin selvää, että jos et vastaa kokeessa täydellisesti kysymykseen, niin nolla pistettä....
vikaa opettajassakin, ja silloin on hyvä vanhemman olla lapsen turvana. Varsinkin luokanopettajalla on suuri valta oppilaisiinsa, silloin vanhemman on hyvä pikkuisen katsoa perään.
Itse olen opettaja tätä nykyä, mutta kuusi vuotta kouluaikanani kärsin ala-asteen opettajan psykopatiasta, ja mielestäni nimenomaan alakoulun luokanopettajien yksinäinen työ altistaa kaikenlaisiin vääristymiin myös oppilaiden kohtelussa. Oikein, vanhemmat, pitäkää lastenne puolta - muttei liikaa, myöntäkää ongelmat, jos niitä on, sillä sekin on lastenne parhaaksi!
- lipi lipi
Kun viittaa vaikkei tiäkkään ja pitää mölöä itsestään kivasti niin kyllä on ope aina puolella, samaa lipomista arvostetaan ylikaiken työelämässä.
- Tiiaaaaa
Mielestäni riippuu ihan opettajasta, millä perusteella hä numeroita antaa. Ala- asteella käytös saattaa vaikuttaa muihin numeroihin, mutta en usko että enää yläasteen puolella. Itse käyttäydyn hyvin koulussa, mutta möys numeroni ovat hyviä. Ehkä se on niin, että jos on yleisesti hyvin käyttäytyvä tai positiivinen, on myös paremmin motivaatiota opiskeluun. Kyllä ne numerot ansaitaán ihan opiskelulla, eikä millään nuoleskelulla.
- asia on.
Olet ymmärtänyt pelin hengen, ja siksi varmaankin saanut kohtalaisen hyvät numerotkin, vai mitä? Hyvä käytös on myös hyvää koulunkäyntiä, ja myös opettajat vastaavat niin kuin niille huudetaan...
- Fossu
arvaappa mitä, meikä sai kympp ussan kokeesta ja se lehmä anto ysin, koska sanoin yhtä kuvaa pelottavaksi (siinä muslimilapsi jolla ei hampaita) niin että kyllä jotkut opettajat on...
- ihanko totta?
Fossu kirjoitti:
arvaappa mitä, meikä sai kympp ussan kokeesta ja se lehmä anto ysin, koska sanoin yhtä kuvaa pelottavaksi (siinä muslimilapsi jolla ei hampaita) niin että kyllä jotkut opettajat on...
Kuinka ollakaan, arvosanan ei edes kuulu määräytyä pelkän koenumeron perusteella. Arviointikriteerit löytyvät peruskoulun opetussuunnitelmasta, ja oppitunneilla osoitettu osaaminen on osa arvosanaa.
- puhuttiin...
Tuossa puhutaan peruskoulusta. Ala-asteella, mutta etenkin yläasteella,kapinavaiheessa, käytös saa vaikuttaakin opettajan mielipiteeseen: jotkut riehuvat toden teolla, suoraan pilkkaavat ja ärsyttävät opettajia, joten ei mikään ihme että tuollainen käytös vaikuttaa numeroon jollain tavalla. Tunnilla pitää olla aktiivinen hyvällä eikä huonolla tavalla, tietysti sellainen vaikuttaa numeroon.
Eikä puhuttu nuoleskelusta, vaan aurinkoisuudesta ja pirteydestä: tietty sellainen, joka on kiinnostunut puhuttavasta asiasta saa plussaa eikä se joka makaa löhöttää pulpetin päällä tylsistyneenä.
Tuo suosio taas kuulostaa pahemmalta, mutta se käy myös toisinpäin: epäsuositut, hiljaiset, tuntia häiritsemättämät tuntuvat myös saavan numeroonsa plussaa säälistä, koska heitä pidetään vain ujoina. Mutta koenumero on se mikä eniten vaikuttaa, muu on se plussa..- eivät ole
onnellisia joka päivä. Voi harmi...
- jukka
On kokemusta myös siitä että se hiljainen oppilas joka käy tunneilla, seuraa opetusta ei myöskään saa numeroita. Pitää olla ulospäin suuntautunut ja äänessä kokoajan jotta opettaja hyväksyy. Voi myös olla että tuo hiljainen on jännittäjäluonne ja ei osaa vielä kaikkea, aivotkaan ei tunnetusti ole kapasiteetiltaan kokonaan käytössä kun pelkää toisten oppilaiden reaktioita. Mutta opettajat ei tunnista tilanteita ja olettaa ettei oppilas osaa ja ei ole tunnilla mukana. Usein juuri nuo suulaammat eivät pysty keskittymään.
- yliopisto-opiskelija
jukka kirjoitti:
On kokemusta myös siitä että se hiljainen oppilas joka käy tunneilla, seuraa opetusta ei myöskään saa numeroita. Pitää olla ulospäin suuntautunut ja äänessä kokoajan jotta opettaja hyväksyy. Voi myös olla että tuo hiljainen on jännittäjäluonne ja ei osaa vielä kaikkea, aivotkaan ei tunnetusti ole kapasiteetiltaan kokonaan käytössä kun pelkää toisten oppilaiden reaktioita. Mutta opettajat ei tunnista tilanteita ja olettaa ettei oppilas osaa ja ei ole tunnilla mukana. Usein juuri nuo suulaammat eivät pysty keskittymään.
Itse olen aina ollut juuri tuollainen hiljainen ja ujo oppilas, joka ei koskaan edes viittaa tunneilla (ala-asteella joskus, yläasteella eikä lukiossa ei koskaan enää), mutta vastasin (yleensä oikein) kun minulta kysyttiin. Minulla on pari hyvää ystävää, muiden kanssa en yleensä juttele tai ole tekemisissä muutenkaan. Vetäydyin aina syrjään. Tunneilla kävin aina, en myöhästellyt, kuuntelin, tein tehtävät, käyttäydyin muutenkin niin kuin kiltin oppilaan kuuluukin. Ainoa oli tuo sosiaalisuus, jota minulla ei edelleenkään ole. En luota ihmisiin, pelkään muiden reaktioita, en kerro itsestäni muille, minulla on vahva itsesuojeluvaisto. Minua ei ole siltikään koskaan kiusattu. Olen aina ollut sitä mieltä, että toiset ovat parempia, enkä minä osaa mitään. Tähän lisättynä vielä kauhea esiintymiskammo ja muutenkin esilläolon välttely. En ollut suosittu.
Kaikesta tästä huolimatta opettajat ovat kohdelleet minua hyvin, olen saanut hyviä numeroita ja opettajat ovat uskoneet osaamiseeni, jonka olen näyttänyt kokeissa ja kirjallisilla töillä. Olen ollut suht hyvä kaikessa aina, enkä ole törmännyt tuohon, että opettajat luulisivat minun olevan tyhmä. Tuntui, että opettajat luottivat minuun enemmän kuin itse luotin itseeni. Opiskeluni on ollut nousujohteista, olen alkanut saamaan yhä parempia ja parempia arvosanoja. Lukiossakin arvosanat vain nousivat ja ylioppilaskirjoitukset sujuivat varsin mallikkaasti ja haluamani yliopistopaikan nappasin ensiyrittämällä.
Toki on varmasti tapauksia, joissa opettajat eivät osaa huomioida hiljaisten oppilaiden kykyjä, koska emme tuo niitä esille ryhmätilanteessa ja tämä on suuri epäkohta. Toisaalta myöskään hyvin esiintymishaluiset ja äänekkäät oppilaat eivät sitten välttämättä menesty kirjoitettavissa töissä. Opettajan täytyy huomioida ehdottomasti oppilaan luonne.
Voin omasta kokemuksestani kertoa, että hiljaista oppilasta nuo äänekkäät häirikköoppilaat häiritsevät. Itse ainakin halusin kuunnella opettajaa enkä kuunnella toisten kälätyksiä. Lisäksi pidin jo yläasteella lintsaamista typeränä, vaikka muut ajattelivat vain " ei opettaja huomaa, lähetään vaan kylälle". Itse ajattelin tilannetta kokonaisuutena; opetusta on meille järjestetty ja asiat jäävät oppimatta, jos en tunnille mene. Miksi olla tunnilta pois, jos ei ole syytä? asioiden itsekseen opettelu esimerkiksi kirjoja lukemalla on paljon haastavampaa kuin opettajan kertoilujen kuunteleminen. Halusin tosiaan tietää, mitä tunnilla tapahtuu, mistä asioista kerrotaan, enkä siksi lähtenyt, vaikka muut lähtivät. En ymmärrä, miten on mahdollista, että tätä esiintyy vielä lukiossa ja yliopistossakin. Luulisi ihmisten jo vähän aikuistuneen.
Lukiossa puolueettomuus totetuu ylioppilaskirjoituksilla. Lautakunnan pitäisi ainakin periaatteessa olla puolueeton ja arvostella oikeudenmukaisesti. Ongelmana tässä on kuitenkin se, että onko yksi koe riittävä mittaamaan koko vuosien opiskelun? Opiskelijat ovat vain ihmisiä, on huonoja ja hyviä päiviä ja vaikka sairastuminen voi sattua koepäivän kohdalle. Lisäksi kaikki eivät saa ajatuksiaan helposti kirjoitettua selkeään muotoon, vaikka asiat osaisikin. Jonkinlaisen kaikille yhteisen kokeen tuominen peruskoulumaailmaan olisi mahdollista, mutta vaatisi hurjasti käytännön järjestelyjä, enkä osaa sanoa, olisiko se tarpeellistakaan. Peruskoulun arvosanoilla ei ole väliä muuhun kuin toisen asteen oppilaitokseen pyrkimisessä. Olen varma, että hyville ja asioista kiinnostuneille oppilaille jatko-opiskelupaikka kyllä heltiää helpommin kuin suulaille häiriköille.
Jokainen voi kuitenkin vaikuttaa omaan käyttäytymiseensä. Ei ole pakko huudella tunnilla, kiusata muita, olla aina myöhässä, jättää tehtäviä tekemätttä jne. Mielestäni käytösnumero on varsin tarpeellinen, sillä monet häiriköt eivät välttämättä edes älyä olevansa häiriköitä, vaikka eipä heitä kyllä nomerotkaan kauheasti kiinnosta.
Mielestäni tärkeintä on yleisen opiskelurauhan takaaminen kaikille. - ujo ja hiljainen
jukka kirjoitti:
sama tilanne peruskoulussa! Ei kyse tyhmyydestä saati etteikö oppisi. Peruskouluissa tulisi enemmän painottaa sosiaalisiatilanteita ja kohtaamisia! Loisi oppilaihin enemmän rohkeutta.
- vaan
Jos ei viittaa ja ole jatkuvasti esillä, niin ei auta vaikka saisi täydet pisteet kokeista, joka kuitenkin osoittaa sen, että oppilas ON tajunnut asiat! Kun sitten taas "sosiaalinen" oppilas saa helposti numeron korotuksen ylös vaikka ei tajuaisi asioita niin hyvin. Törkeetä!!!!
- jaa
Olin koulussa ystävällinen opettajille koska pidin opettajistani. Arvosanani sain kuitenkin kokeideni perusteella. Todistukseni keskiarvo oli 9-luokan päättötokarissa 9,6. Arvatkaa ärsyttikö, kun sai kuulla kommentteja, että arvosanat ovat tulleet opettajan nuolemisella. Tein todella töitä arvosanojen eteen ja sain kokeista 10:jä ja 9:jä ja siksi myös tokariin ko. arvosanoja.:oP
- Harvassa ovat ne opettajat
jotka antavat numeronsa näyttöjen perusteella, ei sen perusteella minkä luonteinen oppilas on.
Viittaaminen ja äänessä oleminen on osa luonnetta, ja sitä ei saisi missään tapauksessa valjastaa jonkun "tuntiaktiivisuuden" piikkiin.
On aivan uskomattoman sairasta, että kouluissa patisestaan ihmisiä sosiaaliseen kanssakäymiseen, nimenomaan siten että hiljaisia oppilaita rankaistaan numeroa pudottamalla siitä ettei hän ole ollut tunnilla äänessä!
Palopuheet siitä että oppilaiden tulisi olla sosiaalisia ja oppia sosiaalisia taitoja unohdetaan välittömästi sen palopuheen jälkeen, ja sitten alkaa pakottaminen, jossa hiljaiset ahdistuvat ja äänekkäät häiritsijät saavat puolusteluja häirikkökäyttäytymiselleen!
Jumalauta, tästä asiasta pitää lyödä nyrkkiä pöytään ja kovasti, koska opettajien koulutuksessa tätä asiaa ei selvästikään opeteta tuleville opettajille kunnolla!
Sanoin tuossa alussa että harvassa ovat ne opettajat jotka kohtelevat oppilaita reilusti ja antavat numeronsa oikeudenmukaisesti. Kun aloin miettimään omalta kohdalta, sekä muiden kertomusten perusteella, tulin siihen tulokseen että miesopettajat ovat olleet kaikkein reilumpia numeroiden jakajia. Mikä tässä on syynä? Sekö että yleensä miesopettajat ovat opettamassa esimerkiksi fysiikkaa tai matematiikkaa joka opettaa automaattisesti logiikkaa?
- aöslkäsad
kaunokiekuroita kirjoittavat likat saa aina paremman numeron esseessä kuin harakanvarpaita viljelevät pojat vaikka jälkimmäisten esseissä on paljon enemmän oikeaaa asiaa. olen opettajana huomannut ja tästä johtuen annan aina pojille parempia arvosanoja.
- sinä "ope"!
Arvosteluperusteistasi päätellen et ole pätevä. Jos olet, kerro, mistä jumalanseläntakaisesta kirjeopistosta olet paperisi saanut!
Kaltaisesi mustaavat koko ammattikunnan maineen! - yliopisto-opiskelija
Hyvä, että olet huomannut asian, mutta toimintatapasi on täysin väärä. jospa nyt kuitenkin olisit oikeudenmuikainen ja antaisit pisteitä osaaminen perusteella etkä käsialan?
- minäääää
esim mun kaveri joka lintsas yli puolet kevään tunneista ja mä sain parempia numeroitakin kokeista silti todistuksessa huonommat numerot. Se oli niiiin yli positiivinen tunneilla sillon kun sinne jaksoi tulla..ja itse olen hiljasempi...että näin!
Sitten opettaja ei nähny mitään väärää kun oli samasta kokeesta antanut sille vähemmän pisteitä kun mulle mut silti numeroks se oli saanu paremman...siis mitäh katto mua ku tyhmää.- mutta se tapahtui lukiossa
Psykologian kurssilla piti tehdä kolme esseetä, jotka arvosteltiin kurssinumeroon.
Minä en ollut aiemmin kovinkaan kiinnostunut aiheesta siltä osin mitä aiemmat kurssit oli aihetta käsitellyt, joten kurssinumerot pyöri siellä seiskan ja kutosen paikkeilla. En ole ollut oikein koskaan mikään suupaltti tunneilla, pidän enemmän siitä että opettaja kertoo miten asiat on ja olen äänessä vasta sitten kun en tajua jotain.
Sitten tuli aihe joka kiinnosti todella paljon, eli kurssi aivojen ja hermoston toiminnasta. Kirjoitin siitä kurssista kolme täyden kympin esseetä, ja sen lisäksi myös kokeen tein täydellisesti. Kaveri teki saman ja sai siitä kurssista kympin. Minä sain kasin, ja kun tarkistettiin niitä esseitä, niissä oli täsmälleen samat asiat kirjattuna ylös kuin kaverillakin! Tuntiaktiivisuuttako? Vitut! Minä olin jokaisen tunnin aina paikalla. Kaveri oli tunteja pois, mutta silloin kun oli paikalla häiritsi muita sillä jatkuvalla pälpätyksellä ja nuoli opettajattaren persettä sen minkä ehti.
Todellakin naama vaikuttaa kurssinumeroihin, se on jo tällä todistettu. Että kiitti vaan siitäkin vähästä psykonarttu. - Maikat
mutta se tapahtui lukiossa kirjoitti:
Psykologian kurssilla piti tehdä kolme esseetä, jotka arvosteltiin kurssinumeroon.
Minä en ollut aiemmin kovinkaan kiinnostunut aiheesta siltä osin mitä aiemmat kurssit oli aihetta käsitellyt, joten kurssinumerot pyöri siellä seiskan ja kutosen paikkeilla. En ole ollut oikein koskaan mikään suupaltti tunneilla, pidän enemmän siitä että opettaja kertoo miten asiat on ja olen äänessä vasta sitten kun en tajua jotain.
Sitten tuli aihe joka kiinnosti todella paljon, eli kurssi aivojen ja hermoston toiminnasta. Kirjoitin siitä kurssista kolme täyden kympin esseetä, ja sen lisäksi myös kokeen tein täydellisesti. Kaveri teki saman ja sai siitä kurssista kympin. Minä sain kasin, ja kun tarkistettiin niitä esseitä, niissä oli täsmälleen samat asiat kirjattuna ylös kuin kaverillakin! Tuntiaktiivisuuttako? Vitut! Minä olin jokaisen tunnin aina paikalla. Kaveri oli tunteja pois, mutta silloin kun oli paikalla häiritsi muita sillä jatkuvalla pälpätyksellä ja nuoli opettajattaren persettä sen minkä ehti.
Todellakin naama vaikuttaa kurssinumeroihin, se on jo tällä todistettu. Että kiitti vaan siitäkin vähästä psykonarttu.kannattaa antaa numerot nuoleskelusta, ei osaamisesta. Se opettaa nuoria kasvamaan vastuuntuntoisiksi aikuisiksi?. Arvostamaan rehellisyyttä, rehtiä työntekoa työpaikoille, arvostamaan ja auttamaan työtoveria.Eiköhä tuo kannusta enemmän siihen kyynärpäätaktiikkaan.Opettaa se pitämään puoliaan keinolla millä hyvänsä. Ja omatunto on puhdas.
- vähän eri juttu
mutta se tapahtui lukiossa kirjoitti:
Todellakin naama vaikuttaa kurssinumeroihin, se on jo tällä todistettu. Että kiitti vaan siitäkin vähästä psykonarttu.Läsnäolo vaikuttaa vähemmän kuin peruskoulussa, koska kyseessä ei ole oppivelvollisuuskoulu.
- peruskoulua
Maikat kirjoitti:
kannattaa antaa numerot nuoleskelusta, ei osaamisesta. Se opettaa nuoria kasvamaan vastuuntuntoisiksi aikuisiksi?. Arvostamaan rehellisyyttä, rehtiä työntekoa työpaikoille, arvostamaan ja auttamaan työtoveria.Eiköhä tuo kannusta enemmän siihen kyynärpäätaktiikkaan.Opettaa se pitämään puoliaan keinolla millä hyvänsä. Ja omatunto on puhdas.
Eivät positiiviset "pärstäkertoimet" muodostu nuoleskelusta, kyynärpäätaktiikasta ja epärehellisyydestä, niitä opettajat inhoavat yhtä paljon kuin kaikki muutkin ihmiset. Mutta jokseenkin sitkeästi monet kuvittelevat, että menestyvien oppilaiden salaisuus on nuoleskelu. Ei ole. Se on osaaminen - ja tietysti hyvä käytös.
Pikku vinkki, moukat. - mutta luehan
vähän eri juttu kirjoitti:
Läsnäolo vaikuttaa vähemmän kuin peruskoulussa, koska kyseessä ei ole oppivelvollisuuskoulu.
hieman tarkemmin
- tottapa töriset
mutta luehan kirjoitti:
hieman tarkemmin
kukapa meistä ei olisi joutunut oikeusmurhan uhriksi!
Ei puhuta liikuntanumeroista mitään, eihän...
- trtrtrtrtrtrtrrtr
Ja käytösnumerosta.. Sen voisi todellakin jättää kokonaan pois.
- yliopisto-opiskelija
HUOM! Ei nykyisinkään peruskoulun päättötodistuksessa ole käytösnumeroa. Käytäytyminen löytyy 9-luokan syyslukukauden todistuksissa ja yleensä kaikissa sitä aiemmissa. Käyttösnumerohan siis ei mitenkään vaikuta esim. jatkokoulutukseen hakemiseen, koska sitä ei päättötodistuksessa ole. Ei ainakaan itselläni 6 vuotta sitten ollut (,vaikka kyllähän se siellä keskiarvoa korottamassa olisi mennytkin ;)
- käprä
Käytös on ainoa numero johon ei oppilas itse voi juuri vaikuttaa. Sitä ei saa nostettua kokeilla ja tuntiaktiivisuudella. minunkin luokallani oli yks tyyppi joka sai aina kokeesta 10:jä,mutta tunnilla häiritsi ihan koko ajan. vaikka viittasi silti useasti
- käytösnumero
käprä kirjoitti:
Käytös on ainoa numero johon ei oppilas itse voi juuri vaikuttaa. Sitä ei saa nostettua kokeilla ja tuntiaktiivisuudella. minunkin luokallani oli yks tyyppi joka sai aina kokeesta 10:jä,mutta tunnilla häiritsi ihan koko ajan. vaikka viittasi silti useasti
"Käytös on ainoa numero johon ei oppilas itse voi juuri vaikuttaa." Ai kuka siihen sitten vaikuttaa, joulupukkiko? Siihenhän nimenomaan vaikuttaa oppilas itse käytöksellään, ja se on siitä kiva numero, että se kertoo eri viestiä kuin ainenumerot. Siispä heikkokin oppilas voi saada käytöksestä vaikka kympin! Tätä varmaan tarkoitit, vai mitä?
- SAMA aina
Niinhän se on missä tahansa. Hyvin työnsä tehneet ja miellyttävät persoonat (pomon mielestä) pärjäävät ja saavat mukavia työtehtäviä.
Jatketaan samaan malliin!
T: Opettaja- Merja
Olisikohan edelleenki opettajakoulutuksessa liian vähän psykologiaa, ja kun järjestetään koulutustilaisuuksia eipä opettajakuntaa tuolla liioin näe. Olisi opettajienkin hyvä erottaamurrosikäinen ja aikuinen ihminen, mikä ero tuolla on.
- Taina
Onko oikein "rangaista" numeroin ja arvosanoin nuorta, joka elää itsensä persoonan etsimisen aikaa, tuosta nuoresta voi tulla aikanaan tu hyvinkäyttäytyvä ja vastuuntuntoinen työntekijä joka saa niitä mukavia työtehtäviä aikanaan. Jos vai opettajat osaisivat olla oikeudenmukaisia ja ymmärtää että murroikä voipi olla monella nuorella hyvin erilainen. Ne vetäytyvät ja hiljaiset tarvitsisivat nyös kannustusta. Ja opettajilta näkemystä kiusaamistilanteihin.
- asiantuntijan kommentti
Merja kirjoitti:
Olisikohan edelleenki opettajakoulutuksessa liian vähän psykologiaa, ja kun järjestetään koulutustilaisuuksia eipä opettajakuntaa tuolla liioin näe. Olisi opettajienkin hyvä erottaamurrosikäinen ja aikuinen ihminen, mikä ero tuolla on.
Eihän kokopäivätyökseen tekevä akateemisesti koulutettu opettaja voi murrosikäistä aikuisesta erottaa, jos murkku itse on kokenut itsensä kaltoin kohdelluksi. Kenellä sitä on hermoradat aivoissa poikki puberteetin vuoksi, oppilailla vai opettajilla, haloo!
Yläasteen opettajien murkuntuntemus on huippuluokkaa, monelta muulta sitä sen sijaan puuttuu! - lapsrukka
Taina kirjoitti:
Onko oikein "rangaista" numeroin ja arvosanoin nuorta, joka elää itsensä persoonan etsimisen aikaa, tuosta nuoresta voi tulla aikanaan tu hyvinkäyttäytyvä ja vastuuntuntoinen työntekijä joka saa niitä mukavia työtehtäviä aikanaan. Jos vai opettajat osaisivat olla oikeudenmukaisia ja ymmärtää että murroikä voipi olla monella nuorella hyvin erilainen. Ne vetäytyvät ja hiljaiset tarvitsisivat nyös kannustusta. Ja opettajilta näkemystä kiusaamistilanteihin.
Mutta opettajapa arvioikin tätä päivää. Ei hänellä ole kristallipalloa, josta näkisi, miten mainio ihminen kustakin tulee, eikä se ole tarkoituksenmukaistakaan. Arviointi annetaan aina kyseisestä kurssista, ei jostakin epämääräisestä aavistelusta, millainen ihminen oppilaasta aikuisena ehkä tulee.
Mitä tulee kiusaamiseen, opettajat kyllä haluaisivat puuttua kaikkiin tapauksiin. Ongelma on siinä, etteivät he saa niitä tietoonsa. Ei kiusaaja yleensä opettajan nähden kiusaa.
- Sinneli
Joo olen itse kärsinyt ja pärstäkerroin- jutuista. Minun ala-asteen ope ei voinut ikinä antaa mistään todistukseeni 8 parempaa numeroa. Esim. matikan kokeista sain 9 ja 10- ja tunneilla olin todella aktiivinen ja silti todistuksessa oli 8 numerona kun taas neiti suosikki sai samoista kokeista 8- ja 8 ja kappas kun oli 10 todistuksessa. Eli tämä taitaa aina olla tosielämää ja aikas huono asia kun koululaisen pitäisi vielä oppia tasa-arvoa. Ei ollenkaan hauskaa!!
- MissLennu
Minä olen itse hyvä esimerkki siitä, että numerot eivät tule naamasta ja pirteydestä. Minä en ole mikään hirmu iloinen ja hymyileväinen ihminen, ja silti todistukseni keski-arvo oli 9,3. Sain käyttäytymisestä ysin, koska autan muita, jos pyydetään ja muistan tehdä läksyt, ja tunnilla kuuntelen, enkä puhu. Minulla käyttäytymisen numero tuli aiheesta, koska meidän opettajamme on hyvä ja oikeudenmukeinen.
- oikein tutkimusko?
NO totta kai maailman sivu on ko. asia tiedetty. "ÖYKKÄRIPERHEEN" lapsille annetaan kymppejä, huono-osaisimmille nelosii... EI KAIT kukaan luulekaan, että osaamisella ja numeroilla ois mitään tekemistä keskenään. Vaikka "uusrikkaitten", yms. öykkäreitten penskat narkkais luokassa koko ajan, hakkais muita jne... KYMPPI TULEE aineesta ko aineesta. Liikunnastaki KYMPPI vaikka ois rampa.
Taas köyhien perheitten lapsille tulee nelosten lisäks ainoastaan huutelua, nimittelyy - jopa väkivaltaa. Huudellaan, että pistetaan sut koulukotiin, jos urputat numeroista. Vielä päälle äidin huorittely, isän homottelu ja muuta "kivaa..."- on AINA OLLU
ja tulee varmasti olemaanki!
- Olisikohan
on AINA OLLU kirjoitti:
ja tulee varmasti olemaanki!
tuossa todellakin jotain perää.
Kirjoitin tuossa jo oman tapaukseni ja kun luin tämän niin asia voi olla juuri noin kuten kerroit. Kaverini on kaupunginhallinnon erään johtojäsenen poika ja minä itse olen köyhästä perheestä ja annetut arvosanat sen mukaisia. - ruohonjuuritaso
Meillä on oppilaana mm. tunnetun tv-persoonan kakara, joka saa arvosanoikseen just niin huonoja numeroita kuin ansaitseekin. Vanhempien möykästä huolimatta.
Se, mikä joidenkin vanhojen tutkimusten mukaan korreloi koulumenestyksen kanssa, on kirjojen määrä kodissa. Ja totta tosiaan, akateemisissa kodeissa on usein enemmän kirjoja kuin duunarikodeissa. Kyllä kotitausta vaikuttaa, muttei pärstän kautta, vaan siksi, että lukemisen ja koulunkäynnin merkitys on ns. "paremmissa perheissä" usein paremmin sisäistetty kuin liigatason kodeissa. Sori vaan. Ja ehkä geeniperimälläkin on jokin merkitys.
Opettajana voin sanoa, että toivotamme iloiset yllättäjät, eli taustaoletuksiaan paremmin pärjäävät, aina riemukkaasti tervetulleiksi! Päinvastaisia tapauksiakin riittää. - yliopisto-opiskelija
Hmm. Itse olen tässäkin taas poikkeus. Ei ole vanhemmat hyvissä töissä eikä kouluja käynyt. Isä jonkun lyhyen kurssin vaan ja töissä tehtaan varastossa tavaroita lastaamassa. Äiti ei ole missään töissä, jotain epävirallisia kouluja joskus käynyt.
itse taas olen koulussa suht hyvin menestynyt ja yliopistoon ensi yrittämällä. Ei se siitä vanhempien koulutuksesta aina riipu, tai sitten minun elämä on ollut vaan jostain muusta syystä kuin " ruusuilla tanssimista" tässä suhteessa? Minua ei ole kiusattu, ei syrjitty eikä muutenkaan haukuttu. tai sitten olen vaan sivuuttanut kommentit lapsellisten pentujen typeryyksinä. - ghjdfjgjdhj
ruohonjuuritaso kirjoitti:
Meillä on oppilaana mm. tunnetun tv-persoonan kakara, joka saa arvosanoikseen just niin huonoja numeroita kuin ansaitseekin. Vanhempien möykästä huolimatta.
Se, mikä joidenkin vanhojen tutkimusten mukaan korreloi koulumenestyksen kanssa, on kirjojen määrä kodissa. Ja totta tosiaan, akateemisissa kodeissa on usein enemmän kirjoja kuin duunarikodeissa. Kyllä kotitausta vaikuttaa, muttei pärstän kautta, vaan siksi, että lukemisen ja koulunkäynnin merkitys on ns. "paremmissa perheissä" usein paremmin sisäistetty kuin liigatason kodeissa. Sori vaan. Ja ehkä geeniperimälläkin on jokin merkitys.
Opettajana voin sanoa, että toivotamme iloiset yllättäjät, eli taustaoletuksiaan paremmin pärjäävät, aina riemukkaasti tervetulleiksi! Päinvastaisia tapauksiakin riittää."Se, mikä joidenkin vanhojen tutkimusten mukaan korreloi koulumenestyksen kanssa, on kirjojen määrä kodissa. "
Tämä oli mielestäni hyvä poinnti. itse olen duunariperheestä, mutta meillä on paljon kirjoja ja niitä on minulle pienenä luettu ja myöhemmin itse lukenut. Koulussa olen hyvin menestynyt vaikka sosiaalisilta taidoiltani täysi tumpelo. En ole akateemisesta kodista, mutta olen silti kasvanut akateemiseksi. Tuntuu, että yliopistossa olen enemmän kuin kotonani. - näin oli?
Olisikohan kirjoitti:
tuossa todellakin jotain perää.
Kirjoitin tuossa jo oman tapaukseni ja kun luin tämän niin asia voi olla juuri noin kuten kerroit. Kaverini on kaupunginhallinnon erään johtojäsenen poika ja minä itse olen köyhästä perheestä ja annetut arvosanat sen mukaisia.Oletteko ihan varmoja, että tunnette todelliset arvosteluperusteet? Perheen hyvinvoinnilla ja oppilaan koulumenestyksellä on toki tietty yhteys, mutta ei todellakaan muuten kuin epäsuorasti. Hyvinvoivista perheistä tulee useammin hyvinkasvatettuja, motivoituneita lapsia kuin syrjäytyneiden perheistä. Ei toki aina, mutta usein.
Meidän kunnassamme esim. kunnanjohtajan jälkeläinen sai todistukseensa vitosia ja kutosia, koska ei parempaan kyennyt. Käytös hänellä kyllä oli hyvä, joten numerot tulivat todellakin oppisuorituksista. Toinen esimerkki: erään tunnetun julkisuuden henkilön lapsi saa samoin lähes aineesta kuin aineesta arvosanoiksi vitosia ja kutosia ja istuu säännöllisesti jälki-istunnoissa, vaikka kuinka on hyvästä perheestä.
Ällistyisitte, jos tietäisitte, miten tasapuolisia opettajat oikeasti ovat - ja varsinkin pyrkivät olemaan! Mutta ihmisiä toki opetkin ovat, ja mielipiteet oppilaista vaihtelevat, kuten nyt ihmisten mielipiteet toisistaan vaihtelevat. Mutta esim. yläkoulun hyvä puoli on aineopettajajärjestelmä, joten kukaan oppilas ei joudu kestämään ketään tiettyä opettajaa kuin korkeintaan muutaman tunnin viikossa. Ei se niin iso ongelma ole.
Arvostelukriteerit löytyvät valtakunnallisista ja kuntakohtaisista OPSeista, tutustukaapa niihin. Pätevä ope osaa niitä kyllä noudattaa. - varmasti näin
näin oli? kirjoitti:
Oletteko ihan varmoja, että tunnette todelliset arvosteluperusteet? Perheen hyvinvoinnilla ja oppilaan koulumenestyksellä on toki tietty yhteys, mutta ei todellakaan muuten kuin epäsuorasti. Hyvinvoivista perheistä tulee useammin hyvinkasvatettuja, motivoituneita lapsia kuin syrjäytyneiden perheistä. Ei toki aina, mutta usein.
Meidän kunnassamme esim. kunnanjohtajan jälkeläinen sai todistukseensa vitosia ja kutosia, koska ei parempaan kyennyt. Käytös hänellä kyllä oli hyvä, joten numerot tulivat todellakin oppisuorituksista. Toinen esimerkki: erään tunnetun julkisuuden henkilön lapsi saa samoin lähes aineesta kuin aineesta arvosanoiksi vitosia ja kutosia ja istuu säännöllisesti jälki-istunnoissa, vaikka kuinka on hyvästä perheestä.
Ällistyisitte, jos tietäisitte, miten tasapuolisia opettajat oikeasti ovat - ja varsinkin pyrkivät olemaan! Mutta ihmisiä toki opetkin ovat, ja mielipiteet oppilaista vaihtelevat, kuten nyt ihmisten mielipiteet toisistaan vaihtelevat. Mutta esim. yläkoulun hyvä puoli on aineopettajajärjestelmä, joten kukaan oppilas ei joudu kestämään ketään tiettyä opettajaa kuin korkeintaan muutaman tunnin viikossa. Ei se niin iso ongelma ole.
Arvostelukriteerit löytyvät valtakunnallisista ja kuntakohtaisista OPSeista, tutustukaapa niihin. Pätevä ope osaa niitä kyllä noudattaa.kun teimme täsmälleen samansisältöiset koevastaukset, minä olin jokaisen tunnin paikalla, hän vain osan tunneista silloin kun viitsi, silti numeromme heitti kahdella!!!
Kaverini oli luokassa aina suuna päänä selittämässä kaikenlaista ja kertomassa syitä poissaoloilleen jne. Minä en ole koskaan ollut sellainen. Minä olin paikalla joka tunti, mutta hiljaa ja kuunnellen.
Muuta selitystä en löydä kuin suosimisen. Edeltävät arvosanat aiheesta olivat hänellä kasista ysiin. Minulla edeltävät kurssit olivat pelkkää kutosta ja vitosta, koska ne aiheet eivät kiinnostaneet enkä niihin viitsinyt koeviikoilla lukea. Kun tuli aihe josta olin kiinnostunut ja josta tein vaaditut työt varmasti kympin arvoisesti, sain pelkän kasin kurssinumeroksi! Syynä on se "tuntiaktiivisuus", eli se kuinka paljon ehtii tunnin aikana pälättämään.
Koevastauksethan pystyy tarkistamaan kuka vaan, koska tarkistetut kokeet saa takaisin.
- aivan samma
olen aivan samaa mielt asiasta että opeja nuoleskelevat oppilaat saavat parempia numeroita.
mulla on myös esi merkki asiasta:
mun luokalla oli muutama vuosi sitten yks tyttö joka lunttas toisilta esim. matikan koti tehtävät aamulla ennen matikan tunnin alkua ja sai silti todistukseen 10 - YLI PÄÄLLIKKÖ
"Tutkijat myöntävät häkeltyneensä siitä, kuinka paljon arvosanoihin vaikuttaa opettajan henkilökohtainen mielipide oppilaasta."
NO ONKOS TUO IHME, KOSKA SUURIN OSA OPETTAJISTA ON NAISIA! (Miksi muuten juuri feministit kaatoivat politiikassa, ainakin ensimmäisellä kertaa kun asiaa ajettiin, mieskiintiöt opettajan ammattiin...kerrankin kun miehetkin olisivat halunneet käyttää jotain kiintiötä...)
ELI TÄMÄKIN TUTKIMUS ENNENKAIKKEA TODISTAA TAAS, ETTÄ NAISET SOPIVAT HOIVA-AMMATTEIHIN, JUURI JA JUURI OPETTAJIKSI YNM - MUTTA EIVÄT ESIM. KANSANEDUSTAJIKSI, TUOMAREIKSI, TYÖNJOHTAJIKSI YNM. SILLÄ HE EIVÄT YLEENSÄ OSAA OLLA JÄRKIPERÄISIÄ, OBEJKTIIVISIA, PUOLUEETTOMIA JA RATKAISTA ASIOITA TOSIASIOIHIN PERUSTUEN, TUNTEET SEKOITTUVAT "EPÄOIKEUDENMUKAISESTI" AINA MUKAAN!
"...aurinkoiset oppilaat saavat peruskoulun päästötodistukseen muita helpommin hyvät arvosanat"
ELI NAISOPETTAJAT JA HEIDÄN MIELLYTTÄMISENSÄ, YHÄ KASVAVA FEMINISMI, AURINKOISUUS RATKAISEVANA TEKIJÄNÄ JNE? ...EI TARVITSE PALJON YNNÄTÄ JA MIETTIÄ, ETTÄ KUINKA EPÄOIKEUDENMUKAISESSA ASEMASSA OVAT TERÄVÄT, LUONTAISESTI AGRESSIIVISEMMAT, POJAT SUOMESSA KOULUISSA TÄLLÄ HETKELLÄ...
JA SITTEN TUOLLAISEN EPÄOIKEUDENMUKAISEN KOULUN JÄLKEEN VAIN TOISELLE SUKUPUOLELLE PAKOLLISEEN, PALKATTOMAAN PAKKOLAITOKSEEN...
JA SEN JÄLKEEN ODOTETTAVISSA ON - NAISEN ALKUUN LAITTAMA AVIOERO YNM SUURELLA, TILASTOLLISELLA TODENNÄKÖISYYDELLÄ NYKYSUOMESSA - JA SEN JÄLKEEN LÄHES 10 VUOTTA VÄHEMMÄN AIKAA KESKIVERROSTI NAUTTIA VALTION MAKSAMASTA ELÄKKEESTÄ JNE
ONKO SIIS NIIN TODELLISUUDESSA, ETTÄ NAISET EIVÄT ITSE KYKENE OLEMAAN PUOLUEETTOMAN TASA-ARVOISIA KOSKAAN (TUNTEITTENSA YNM TAKIA)JA TIETÄVÄT TÄMÄN - MUTTA HE TAPANSA MUKAAN OVAT ALKANEET PROJISOIDA/SYYTTÄ TÄSTÄKIN ASIASTA MIEHIÄ?
Voi tulevia Suomen poikalapsia...- Niin miksi?
No jos itse olet mies, niin hakeudu opekoulutukseen.
Siksi naiset ovat opettajia, kun miehet eivät rupee paskalla palkalla sitä työtä tekemään.
Joten paino opekouluun (jos aivot riittää siihen, että pääset sisään) ja ole hiljaa.
Onhan tuo nyt ihan loogista että pärstäkertoimella ne numerot annetaan. IHmisiähän ne opettajatkin ovat, en minäkään kenellekään päänaukojalle rupeaisi hyviä numeroita antamaan. Oli miten oli. - Allu
Niin miksi? kirjoitti:
Siksi naiset ovat opettajia, kun miehet eivät rupee paskalla palkalla sitä työtä tekemään.
Joten paino opekouluun (jos aivot riittää siihen, että pääset sisään) ja ole hiljaa.
Onhan tuo nyt ihan loogista että pärstäkertoimella ne numerot annetaan. IHmisiähän ne opettajatkin ovat, en minäkään kenellekään päänaukojalle rupeaisi hyviä numeroita antamaan. Oli miten oli.Voit olla oikeassa, että miehet sopisivat paremmin opettajiksi. Heillä on asioihin suorempi kanta, ja pärstäkerroin ei vaikuta niin paljon. riippuu tietysti miehestä. Erkkaluokalla onkin usein miehiä, ja ymmärtävät murkkuikäisiä nuoria paremmin. ovat saaneet aki koulutuksessakin tietoa enemmän kun tavan ope. Palkkauksesta vanhempi opettaja saa kyllä hoitoalaa paljon paremman palkan. Psykiatrisella osastolla työskentelevät hoitajat joutuvat moniin eri tilanteisiin ja kuitenkin siellä nuoria on kohdeltava tasavertaisesti ei pärstäkertoimen mukaan, otettava ryöppyjä vastaan ja silti hyväksyttävä nuori ja hoidettava kuten muitakin osaston nuoria.
- YLI PÄÄLLIKKÖ
Niin miksi? kirjoitti:
Onhan tuo nyt ihan loogista että pärstäkertoimella ne numerot annetaan. IHmisiähän ne opettajatkin ovat, en minäkään kenellekään päänaukojalle rupeaisi hyviä numeroita antamaan. Oli miten oli.Kirjoitit mm.
"Joten painu opekouluun (jos aivot riittää siihen, että pääset sisään) ja ole hiljaa."
Kysyisinkin, että pitäisikö siis samaa periaatetta soveltaa tasa-arvoisesti kaikkialla Suomessa - sillä tilanteissa missä Suomessa kiintiöitä käytetään, hyötyjänä ovat 90% NAISET. Eivät miehet.
Opettajankoulutukseen pyrkii paaaljon joka vuosi hyviä miehiä, mutta kun se on naisten keskuudessa niin suosittu ammatti - jäävät he valinnan ulkopuolelle, ja siinäkään ei paljon poikalasten paras paina Suomessa. Olisikohan juuri "noidankehämaisesti" noilla päässeillä tytöillä/hakumäärillä senkin takia kova halu opettajaksi, ja hyvä keskiarvo - että he ovat olleet nitää "aurinkoisia" naisopettajien silmissä... aika todennäköistä kun miettii...sääli poikalapsia...
Ja kirjoitit:
"Onhan tuo nyt ihan loogista että pärstäkertoimella ne numerot annetaan. IHmisiähän ne opettajatkin ovat..."
NIIN SIIS NYKYNAISIA JA USEIN FEMINISTEJÄ...
Ja sitten vielä heitit yleistä feministi syyttelyä.
"kun miehet eivät rupee paskalla palkalla sitä työtä tekemään..."
EIKÖS TUOSSA YLHÄÄLLÄKIN JUURI SELITETTY, ETTÄ MIEHET OVAT SE SUKUPUOLI SUOMESSA OLLUT JO PITKÄÄN, JOKA TEKEE PALKATONTA PAKKOTYÖTÄ VANKILAA KOVEMMISSA OLOISSA VALTION HYVÄKSI (LUE TYÖ ARMEIJASSA) - TAI VAIHTOEHTOISESTI 13KK PALKATONTA LÄHIHOITAJAN TYÖTÄ SIVIILIPALVELUKSESSA NYKYSUOMESSA - SAMALLA KUN IHAN HYVÄ PALKKAISET NAISKOLLEGAT VINKUVAT SAMOISSA OLOISSA VIELÄ 13% PALKANKOROTUSTA 2000€ PALKKAANSA...
Ja sitten tosiaan saavat nauttia lähes 10 vuotta vähemmän keskiverrosti valtion maksamia eläkepäiviä... - YLI PÄÄLLIKKÖ
Allu kirjoitti:
Voit olla oikeassa, että miehet sopisivat paremmin opettajiksi. Heillä on asioihin suorempi kanta, ja pärstäkerroin ei vaikuta niin paljon. riippuu tietysti miehestä. Erkkaluokalla onkin usein miehiä, ja ymmärtävät murkkuikäisiä nuoria paremmin. ovat saaneet aki koulutuksessakin tietoa enemmän kun tavan ope. Palkkauksesta vanhempi opettaja saa kyllä hoitoalaa paljon paremman palkan. Psykiatrisella osastolla työskentelevät hoitajat joutuvat moniin eri tilanteisiin ja kuitenkin siellä nuoria on kohdeltava tasavertaisesti ei pärstäkertoimen mukaan, otettava ryöppyjä vastaan ja silti hyväksyttävä nuori ja hoidettava kuten muitakin osaston nuoria.
Muuten ihan hyvää kommenttia heitit, mutta pahoin pelkään yhtä asiaa...
Kuten opettajankin ammatissa pitäisi tietysti olla puolueeton ynm, mutta tutkitusti selvästi naiset eivät sitä ole - niin eivät he myöskään ole sitä muuallakaan - esim. esittämässäsi hoitotyössä. Uskon, että se on jopa aivorakenteellinen, tunteisiin liittyvä ja evoluutionaalinen fakta...tästä syystä vähintään johtajien pitäisi olla näissäkin työyhteisöissä miehiä.
Vähän samankaltaista, huolestuttavaa logiikka poikalasten kannalta, tuli muuten esiin tuossa julkisuudessa juuri vähän aikaa sitten - kun todettiin, että tämä "murhaaja lähihoitaja" oli jätetty oikeudessa aikoinaan kokonaan ilman tuomiota vakavista, jatketuista rikoksista... ja sen jälkeen tuli mm. tv:stäkin tutkimusta, että naiset saavat oikeudessa selvästi lievempiä tuomioita samoista rikoksista jne... - shittiä
Opettele ensin kirjoittamaan. Jos olet saanut huonoja kouluarvosanoja (esim. äidinkielestä ja kirjallisuudesta), ei ihme. Mutta etsi syy ensin itsestäsi, ja vasta sitten itsesi ulkopuolelta.
- AVIOEROISSA?
shittiä kirjoitti:
Opettele ensin kirjoittamaan. Jos olet saanut huonoja kouluarvosanoja (esim. äidinkielestä ja kirjallisuudesta), ei ihme. Mutta etsi syy ensin itsestäsi, ja vasta sitten itsesi ulkopuolelta.
Hyvä feministi - ei nuo tilastolliset ja tutkitut faktat meistä riipu mitenkään. Ne ovat olemassa meidän persoonamme ja tunteittemme ulkopuolella.
Juuri tässä vastauksessakin (kuten suomen opettajien käytöksessä) näemme nyt taas elävän esimerkin siitä, miten naiset eivät kykene ajattelemaan puolueettoman järkiperäisesti ja objektiivisesti asioita. Tarkka lukija huomaa sen helposti.
Joten - voi tulevia poikalapsia Suomessa... - päätelmä
AVIOEROISSA? kirjoitti:
Hyvä feministi - ei nuo tilastolliset ja tutkitut faktat meistä riipu mitenkään. Ne ovat olemassa meidän persoonamme ja tunteittemme ulkopuolella.
Juuri tässä vastauksessakin (kuten suomen opettajien käytöksessä) näemme nyt taas elävän esimerkin siitä, miten naiset eivät kykene ajattelemaan puolueettoman järkiperäisesti ja objektiivisesti asioita. Tarkka lukija huomaa sen helposti.
Joten - voi tulevia poikalapsia Suomessa...osuu hiukan pieleen. Mutta koska nähtävästi pidät itseäsi kohtalaisena verbaalikkona ja lisäksi antifeministinä, voisitko ystävällisesti tiivistää Ylipäällikön väittämät selkeiksi ja humanitäärisesti hyväksyttäviksi teoreemoiksi.
- Poikalapsi tulevaisuudesta
päätelmä kirjoitti:
osuu hiukan pieleen. Mutta koska nähtävästi pidät itseäsi kohtalaisena verbaalikkona ja lisäksi antifeministinä, voisitko ystävällisesti tiivistää Ylipäällikön väittämät selkeiksi ja humanitäärisesti hyväksyttäviksi teoreemoiksi.
Ei siinä ole kuule mitään humanitäärisesti hyväksyttävää, että naisopettajat jakavat tutkitusti, verorahoilla maksetussa koulujärjestelmässämme todistuksia "aurinkoisille" tytöille tyystin eri perustein mitä poikalapsille.
Ja samalla painostavat täysin epäreilusti, virkakuvaan sopimattomasti, Suomen poikia käyttäytymään murrosiässä, testotasojen ollessa huipussaan, täysin luontonsa vastaisesti "aurinkoisesti", kuin jossain H2O:ssa...
Eikä siinäkään ole mitään humanitäärisesti hyväksyttävää, että tämän törkeän ja laajan väärinkohtelun jälkeen - vain toinen sukupuoli, taas pojat kohteena, joutuu vankilan uhalla palkattomaan pakkolaitokseen, missä ei taas missään nimessä saisi olla "aurinkoinen" menestyäkseen...
Vielä vähemmän siinä on mitään humanitaarisesti hyväksyttävää, että kyseistä, vain toiselle sukupuolelle pakollista palkatonta työlaitosta, johtaa huippupalkkainen nainen, joka ei 6v. jo huippupalkkaisena ylipäällikkönä oltuaankaan ollut oppinut edes perus,perusasiaa kyseisestä johtamastaan laitoksesta (vrt Halonen ja presidentinvaalien tv tentti, jossa hän ei tunnistanut edes alikessun jämiä)...
Ja siinäkään ei ole mitään humanitaarisesti hyväksyttävää, että nämä Suomen pojat saavat tämän jälkeen kokea maailman eniten avioeroja, naisten alkuulaittamina, masennusta, stressisairauksia, itsemurhia jne, sekä saavat nauttia keskiverrosti jo lähes 10 vuotta vähemmän valtion maksamia eläkepäiviä...
Voi tulevia poikalapsia Suomessa... - poikalapsi parka!
Poikalapsi tulevaisuudesta kirjoitti:
Ei siinä ole kuule mitään humanitäärisesti hyväksyttävää, että naisopettajat jakavat tutkitusti, verorahoilla maksetussa koulujärjestelmässämme todistuksia "aurinkoisille" tytöille tyystin eri perustein mitä poikalapsille.
Ja samalla painostavat täysin epäreilusti, virkakuvaan sopimattomasti, Suomen poikia käyttäytymään murrosiässä, testotasojen ollessa huipussaan, täysin luontonsa vastaisesti "aurinkoisesti", kuin jossain H2O:ssa...
Eikä siinäkään ole mitään humanitäärisesti hyväksyttävää, että tämän törkeän ja laajan väärinkohtelun jälkeen - vain toinen sukupuoli, taas pojat kohteena, joutuu vankilan uhalla palkattomaan pakkolaitokseen, missä ei taas missään nimessä saisi olla "aurinkoinen" menestyäkseen...
Vielä vähemmän siinä on mitään humanitaarisesti hyväksyttävää, että kyseistä, vain toiselle sukupuolelle pakollista palkatonta työlaitosta, johtaa huippupalkkainen nainen, joka ei 6v. jo huippupalkkaisena ylipäällikkönä oltuaankaan ollut oppinut edes perus,perusasiaa kyseisestä johtamastaan laitoksesta (vrt Halonen ja presidentinvaalien tv tentti, jossa hän ei tunnistanut edes alikessun jämiä)...
Ja siinäkään ei ole mitään humanitaarisesti hyväksyttävää, että nämä Suomen pojat saavat tämän jälkeen kokea maailman eniten avioeroja, naisten alkuulaittamina, masennusta, stressisairauksia, itsemurhia jne, sekä saavat nauttia keskiverrosti jo lähes 10 vuotta vähemmän valtion maksamia eläkepäiviä...
Voi tulevia poikalapsia Suomessa...Peruskoulu ei oikeasti todellakaan suosi tyttöoppilaita.
Pojat saavat ensinnäkin leijonanosan huomiosta, mutta myös PAREMMAT ARVOSANAT VÄHEMMIN NÄYTÖIN, koska ennakko-oletus edelleenkin on, että tytöt ovat ahkeria ja tunnollisia, pojat lahjakkaita (joskin laiskoja). Tämä ennakko-oletus ei tietenkään pidä paikkaansa.
Joka tapauksessa pojat saavat saman arvosanan (esim. 8) vähemmin näytöin kuin tytöt. Ja tämä on totta. Arvosanan 8 kriteerit taas määrittelee Opetushallitus ja Suomen laki, eivät yksittäiset opettajat. Aivan turha kuvitella, että peruskoulu suosisi tyttöjä; se on vain kenties ainoa paikka, jossa he saavat ansionsa mukaan eivätkä sukupuolensa perusteella, kuten työelämässä.
Peruskoulussa pärjää se, joka sen ansaitsee. Jos poika on täysin poispilattu, se näkyy todistuksessa. Samoin toki myös huonostivoivien perheiden tila näkyy, ja pahiten, syystä tai toisesta, kärsivät näemmä äidittömät pojat. Mutta tämä ongelma ei ole peruskoulun ratkaistavissa. - Ylipäälliköt...
poikalapsi parka! kirjoitti:
Peruskoulu ei oikeasti todellakaan suosi tyttöoppilaita.
Pojat saavat ensinnäkin leijonanosan huomiosta, mutta myös PAREMMAT ARVOSANAT VÄHEMMIN NÄYTÖIN, koska ennakko-oletus edelleenkin on, että tytöt ovat ahkeria ja tunnollisia, pojat lahjakkaita (joskin laiskoja). Tämä ennakko-oletus ei tietenkään pidä paikkaansa.
Joka tapauksessa pojat saavat saman arvosanan (esim. 8) vähemmin näytöin kuin tytöt. Ja tämä on totta. Arvosanan 8 kriteerit taas määrittelee Opetushallitus ja Suomen laki, eivät yksittäiset opettajat. Aivan turha kuvitella, että peruskoulu suosisi tyttöjä; se on vain kenties ainoa paikka, jossa he saavat ansionsa mukaan eivätkä sukupuolensa perusteella, kuten työelämässä.
Peruskoulussa pärjää se, joka sen ansaitsee. Jos poika on täysin poispilattu, se näkyy todistuksessa. Samoin toki myös huonostivoivien perheiden tila näkyy, ja pahiten, syystä tai toisesta, kärsivät näemmä äidittömät pojat. Mutta tämä ongelma ei ole peruskoulun ratkaistavissa.Niin tämä koko ketju perustuu Sitran tutkimuksiin josta hekin siis olivat järkyttyneitä, ei yksittäisen feministin mielipiteeseen...
Mutta noiden kaikkien "nimimerkki yli päällikön, Sitran ynm" tuomien järkyttävien tosiasioiden lisäksi (LUEPA NYT NE) on vielä jäänyt mainitsematta se tosiasia, että koko peruskoulu järjestelmän passiiviset opetusmetodit jo itsessään myös ovat paljolti rauhallisempia tyttöjä suosivia! Ei tarvitse kuin hiukan tutkia tieteellisesti mitä testostereoidi saa aikaan pojissa, ja sitten miettiä tätä hyvin passiivista opetusmetodia naisopettajineen, pakkoruotseineen ynm mitä Suomen koulut suosivat...siihen sitten tosiaan päälle vielä vaatimuksena tämä täysin epäoikeudenmukainen "naismainen aurinkoinen mieli ja opettajan mielistely" niin...
Mitenkäs muuten olisi mahdollistakaan, että lukiosta valmistuneista on jo pian 70% tyttöjä - vaikka Mensan ynm. mukaan miehet ovat inan keskiverrosti älykkäämpiä mitä naiset Suomessakin - luvun pitäisi mennä about 55% poikia ja 45% tyttöjä - nyt se on pian 30% poikia - 70% tyttöjä. Jotain tämäkin kertoo.
Joku mättää kouluissa, kuten perheissäkin nykysuomessa...jopa Sitrakin alkaa heräämään siihen hiljalleen ;) - ressukkaa
Ylipäälliköt... kirjoitti:
Niin tämä koko ketju perustuu Sitran tutkimuksiin josta hekin siis olivat järkyttyneitä, ei yksittäisen feministin mielipiteeseen...
Mutta noiden kaikkien "nimimerkki yli päällikön, Sitran ynm" tuomien järkyttävien tosiasioiden lisäksi (LUEPA NYT NE) on vielä jäänyt mainitsematta se tosiasia, että koko peruskoulu järjestelmän passiiviset opetusmetodit jo itsessään myös ovat paljolti rauhallisempia tyttöjä suosivia! Ei tarvitse kuin hiukan tutkia tieteellisesti mitä testostereoidi saa aikaan pojissa, ja sitten miettiä tätä hyvin passiivista opetusmetodia naisopettajineen, pakkoruotseineen ynm mitä Suomen koulut suosivat...siihen sitten tosiaan päälle vielä vaatimuksena tämä täysin epäoikeudenmukainen "naismainen aurinkoinen mieli ja opettajan mielistely" niin...
Mitenkäs muuten olisi mahdollistakaan, että lukiosta valmistuneista on jo pian 70% tyttöjä - vaikka Mensan ynm. mukaan miehet ovat inan keskiverrosti älykkäämpiä mitä naiset Suomessakin - luvun pitäisi mennä about 55% poikia ja 45% tyttöjä - nyt se on pian 30% poikia - 70% tyttöjä. Jotain tämäkin kertoo.
Joku mättää kouluissa, kuten perheissäkin nykysuomessa...jopa Sitrakin alkaa heräämään siihen hiljalleen ;)Huomaan kyllä, ettei sen kaiken suitsutuksen jälkeen, mitä kotoasi olet saanut, koulussa olekaan nerokkuuttasi ymmärretty.
Valitettavasti peruskoulun arviointikriteerit määräytyvät valtakunnallisesti, ja nykykoulun opettajat osaavat niitä varsin hyvin myös noudattaa (jos ovat päteviä, mikä taas on pitkälti kuntapolitiikkaa). Lain ja hallinnon ala taas on tunnetusti miesten käsissä.
Ymmärrän kyllä, jos koet itse joutuneesi kaltoin kohdelluksi kouluarvostelussa. Monesti ihmiset, jotka kuvittelevat olevansa muita älykkäämpiä, eivät huomaa omia virheitään. Muut, kuten esim. opettajat, kyllä huomaavat ne. Oletko miettinyt mahdollisuutta, ettet kenties olekaan keskimääräistä älykkäämpi? Ainakaan kirjoituksestasi en saa vaikutelmaa, että olisit.
Opettajat ovat erittäin päteviä arvioimaan oppilaidensa osaamista, kukapa muukaan olisi. Toisaalta kurssiarvosanaan ei vaikuta (itse asiassa lainkaan) oppilaan lahjakkuus, vaan hänen SUORITUKSENSA kyseisestä kurssista! Lahjakaskin voi saada huonon arvosanan, jos näyttö on huono.
Toisaalta, nykyisin kotikasvatusmetodein, nykykoulun oppilaat ovat Luojan lahjoja joka ikinen, neroja syntyjään, ja järkytys siitä, että muutakin kuin olemassaolo vaaditaan hyväksyttyyn suoritukseen, voi olla järkytys.
Ymmärsitkö, vai pitääkö kääntää? - NAISENLOGIIKKAAAAA
ressukkaa kirjoitti:
Huomaan kyllä, ettei sen kaiken suitsutuksen jälkeen, mitä kotoasi olet saanut, koulussa olekaan nerokkuuttasi ymmärretty.
Valitettavasti peruskoulun arviointikriteerit määräytyvät valtakunnallisesti, ja nykykoulun opettajat osaavat niitä varsin hyvin myös noudattaa (jos ovat päteviä, mikä taas on pitkälti kuntapolitiikkaa). Lain ja hallinnon ala taas on tunnetusti miesten käsissä.
Ymmärrän kyllä, jos koet itse joutuneesi kaltoin kohdelluksi kouluarvostelussa. Monesti ihmiset, jotka kuvittelevat olevansa muita älykkäämpiä, eivät huomaa omia virheitään. Muut, kuten esim. opettajat, kyllä huomaavat ne. Oletko miettinyt mahdollisuutta, ettet kenties olekaan keskimääräistä älykkäämpi? Ainakaan kirjoituksestasi en saa vaikutelmaa, että olisit.
Opettajat ovat erittäin päteviä arvioimaan oppilaidensa osaamista, kukapa muukaan olisi. Toisaalta kurssiarvosanaan ei vaikuta (itse asiassa lainkaan) oppilaan lahjakkuus, vaan hänen SUORITUKSENSA kyseisestä kurssista! Lahjakaskin voi saada huonon arvosanan, jos näyttö on huono.
Toisaalta, nykyisin kotikasvatusmetodein, nykykoulun oppilaat ovat Luojan lahjoja joka ikinen, neroja syntyjään, ja järkytys siitä, että muutakin kuin olemassaolo vaaditaan hyväksyttyyn suoritukseen, voi olla järkytys.
Ymmärsitkö, vai pitääkö kääntää?Pitää kääntää feministille näemmä vielä kerran:
1.
SITRA:
Tutkijat myöntävät häkeltyneensä siitä, kuinka paljon arvosanoihin vaikuttaa opettajan henkilökohtainen mielipide oppilaasta.
SIIS SITRA:
Tutkijat myöntävät häkeltyneensä siitä, kuinka paljon arvosanoihin vaikuttaa opettajan henkilökohtainen mielipide oppilaasta
PISTE.
Ja sitten vielä jo useasti toistettu ja rautalangasta väännetty, eli suorana toistona taas:
2.
Joten - voi tulevia poikalapsia Suomessa...
PISTE.
ELI
PISTE
KELAA NYT MONTA KERTAA YLÄPUOLELLA OLEVIA ASIOITA NAISEN AIVOISSASI - ALOITA TEESISTÄ 1, PIDÄ TAUKO JA ASTU KOHTAAN 2 - SITTEN TAAS ALUSTA - KYLLÄ SE SINNEKIN JOSSAIN VAIHEESSA VOI LÄPI MENNÄ. - Terävä ja aggressiivinen
Kun kerran olen jo valmiiksi ylemmällä tasolla -terävä ja aggressiivinen, miksi huolehtisin ämmien kitinästä?
Sälli, joka käyttää nimeä YLI PÄÄLLIKKÖ (ei Helvetti?!) pelkää, että heikommat naiset alistavat vahvemmat ja paremmat miehet. Tässä on pieni ristiriita sen kanssa, että miehiä on päättäjän asemassa naisia paljon enemmän. Joten miksi minä -terävä ja aggressiivinen nuori mies- huolehtisin heikompien ja huonompien yrityksistä?
Päättelykyvyttömille kerrottakoon, että en mielestäni ole naisia parempi, mutta jutun ideana oli ajatusleikki. Miksi paremmassa asemassa oleva ylempiarvoinen pelkäisi alempiarvoista?
yli päällikkö capslockilla... jeeeeesusss! - Lasten asialla
Terävä ja aggressiivinen kirjoitti:
Kun kerran olen jo valmiiksi ylemmällä tasolla -terävä ja aggressiivinen, miksi huolehtisin ämmien kitinästä?
Sälli, joka käyttää nimeä YLI PÄÄLLIKKÖ (ei Helvetti?!) pelkää, että heikommat naiset alistavat vahvemmat ja paremmat miehet. Tässä on pieni ristiriita sen kanssa, että miehiä on päättäjän asemassa naisia paljon enemmän. Joten miksi minä -terävä ja aggressiivinen nuori mies- huolehtisin heikompien ja huonompien yrityksistä?
Päättelykyvyttömille kerrottakoon, että en mielestäni ole naisia parempi, mutta jutun ideana oli ajatusleikki. Miksi paremmassa asemassa oleva ylempiarvoinen pelkäisi alempiarvoista?
yli päällikkö capslockilla... jeeeeesusss!"Miksi paremmassa asemassa oleva ylempiarvoinen pelkäisi alempiarvoista?"
A.Tekikö Sitra siis tämän tutkimuksen pelosta?
B.Uutisoiko mm. IL tämän tärkeän asian pelosta?
B.Nostiko Suomi24 tämän tärkeän aiheen etusivulle pelosta?
C.Kyse ei ole pelosta, vaan empatiasta lapsia kohtaan, sekä tutkitusta huutavasta vääryydestä Suomen valtiossa, verorahoistakin ynm ja poikalasten oikeuksista huolehtimisesta.
Ja toistetaan lopuksi:
Hyvä feministi - ei nuo tilastolliset ja tutkitut faktat meistä riipu mitenkään. Ne ovat olemassa meidän persoonamme ja tunteittemme ulkopuolella. - vai mitä?
NAISENLOGIIKKAAAAA kirjoitti:
Pitää kääntää feministille näemmä vielä kerran:
1.
SITRA:
Tutkijat myöntävät häkeltyneensä siitä, kuinka paljon arvosanoihin vaikuttaa opettajan henkilökohtainen mielipide oppilaasta.
SIIS SITRA:
Tutkijat myöntävät häkeltyneensä siitä, kuinka paljon arvosanoihin vaikuttaa opettajan henkilökohtainen mielipide oppilaasta
PISTE.
Ja sitten vielä jo useasti toistettu ja rautalangasta väännetty, eli suorana toistona taas:
2.
PISTE.
ELI
PISTE
KELAA NYT MONTA KERTAA YLÄPUOLELLA OLEVIA ASIOITA NAISEN AIVOISSASI - ALOITA TEESISTÄ 1, PIDÄ TAUKO JA ASTU KOHTAAN 2 - SITTEN TAAS ALUSTA - KYLLÄ SE SINNEKIN JOSSAIN VAIHEESSA VOI LÄPI MENNÄ.Sinä se teet päätelmiä minun egostani ja olemuksestani. Entä jos olet väärässä?
Haluat itse ymmärtää asiat omalla tavallasi, ja etsit käsityksillesi vahvistuksen. Kaiken tuon Sitran teksti voi tulkita myös toisin. - parhaimmillaan
yli päällikkö capslockilla... jeeeeesusss!ja caps lockilla vielä.
Tämähän se todistaa terävämmän sukupuolen paremmuuden alalla kuin alalla. Naiset vain jollain kieroudella ja feminismillä rynnivät valtaamaan miehille luonnostaan lankeavat asemat.
Voi asiallisia miehiä, kova on osanne! - äippä
1.
SITRA:
SIIS SITRA:
PISTE.
2.
PISTE.
ELI
PISTE
KELAA NYT MONTA KERTAA YLÄPUOLELLA OLEVIA ASIOITA NAISEN AIVOISSASI - ALOITA TEESISTÄ 1, PIDÄ TAUKO JA ASTU KOHTAAN 2 - SITTEN TAAS ALUSTA - KYLLÄ SE SINNEKIN JOSSAIN VAIHEESSA VOI LÄPI MENNÄ.Tekstissäsi on totuuksia, mutta myös yleistämistä, joka ei nyt tähän aiheeseen sopinut. On paljon hyviä naisopettajia, mutta myös heitä jotka ovat aivan väärällä alalla, mutta samaa voi sanoa miehistäkin. Asenteesi on tosiaan järkyttävä, totuudet joita lausuit häipyvät asenteesi alle.
- Personal trainer
äippä kirjoitti:
Tekstissäsi on totuuksia, mutta myös yleistämistä, joka ei nyt tähän aiheeseen sopinut. On paljon hyviä naisopettajia, mutta myös heitä jotka ovat aivan väärällä alalla, mutta samaa voi sanoa miehistäkin. Asenteesi on tosiaan järkyttävä, totuudet joita lausuit häipyvät asenteesi alle.
"...totuudet joita lausuit häipyvät asenteesi alle"
Otat nyt vaan rauhallisesti sen kelauspalkin siitä kuvaruudun sivusta oikealta käyttöön, ja kohdat 1 sekä 2 viestistä johon alkujaan vastastit. Kelailet siinä sitten ohjeiden mukaisesti kohtaa 1 ja 2 - hengähdät aina välissä vaikka, ja ihme voi tapahtua naisenkin logiikassakin.
Eli nyt rohkeasti vaan alkuun. 1 - 2 1 - 2 - Machologiikkaa
1.
SITRA:
SIIS SITRA:
PISTE.
2.
PISTE.
ELI
PISTE
KELAA NYT MONTA KERTAA YLÄPUOLELLA OLEVIA ASIOITA NAISEN AIVOISSASI - ALOITA TEESISTÄ 1, PIDÄ TAUKO JA ASTU KOHTAAN 2 - SITTEN TAAS ALUSTA - KYLLÄ SE SINNEKIN JOSSAIN VAIHEESSA VOI LÄPI MENNÄ.joka estää todellisen keskustelun. Tuohon asenteeseen törmää todellinen yhteiskunnan rakentaminen.
Lakkaa käyttämästä määritelmää feministi ensinnäkin ihmisistä, joiden vakaumusta et tunne, ja toiseksi merkityksessä, jonka sisältöä et ilmiselvästikään tunne. - xxxxxxxxxxxxxxxxxx
Niin tämä koko ketju perustuu Sitran tutkimuksiin josta hekin siis olivat järkyttyneitä, ei yksittäisen feministin mielipiteeseen...
Joku mättää kouluissa, kuten perheissäkin nykysuomessa...jopa Sitrakin alkaa heräämään siihen hiljalleen ;)Osaatko lukea? Vai vain kirjoittaa? Ja mikä on luetunymmärtämisesi taso?
Lue uudelleen viesti, johon olet vastannut.
Vai... hmmm. Oletko poliitikko? - Yli päällikkö
Vielä eräs hyvin tärkeä pohdinnan aihe Suomen nykykulttuurista aloituksen tiimoilta...
Kun nyt selkeästi (kouluja, parisuhteita, pressan linnoja ynm myöten) feminismistä on tulossa aikamme uusi "uskonto ja ismi" Suomalaisessa kulttuurissa, niin...
VOIKO TÄMÄN TASON KULTTUURISSA ESIINTYVÄ FEMINISMI OLLA VAIKUTTAMATTA ÄITEIHIN, JA HEIDÄN PUOLUEETTOMAAN SUHTAUTUMISEENSA POIKALAPSIINSA? (siis tutkitustihan mm naisopettajat eivät siihen enää pysty kouluissa jne)
...eli että kun yhä kasvavampi joukko naisista (ja tuoreista äideistä) on feministejä, epäsuorasti jos heitä kuuntelee, niin lähes MIESVIHAAHAN nuo monet mielipiteet lähentelevät mm naistenlehdissä, feministisissä kirjallisuudessa, naisten esittämissä julkisuuden mielipiteissä, pöytäkeskusteluissa jne jne - ja sitten tulee vielä tällaisia tutkimuksia mm kouluista jne, niin...
MITEN OLISI MAHDOLLISTA, ETTÄ 0-3 VUOTIAANA (JA MYÖHEMMINKIN) KUN POIKALAPSI ELÄÄ PSYKOLOGISESTI SYMBIOOSISSA ÄITINSÄ KANSSA, JA OMAKSUU TÄLLÖIN TÄRKEÄN SYVÄN "EI VERBAALISEN ASENTEEN" ÄIDILTÄ MM ISÄÄNSÄ JA YLEENSÄKIN MIEHIIN ELI ITSEENSÄKIN! - EI NYKYÄIDIN FEMINISMI JA JOPA LÄHES MIESVIHA VAIKUTTAISI SYVÄSTI POIKALAPSEN ITSETUNTOON YNM? (ja sitten kouluun..)
Ei se mene niin, että koulussa tai työpaikoilla "kahvitunnilla haukutaan miehiä siskojen kanssa jne", kotona luetaan feministisiä naistenlehtiä ja nalkutetaan aviomiehelle/isälle (jollei olla jo potkittu pellolle kokonaan) - ja sitten välissä ollaan "hyvä äiti poikalapselle". Ei se ole mahdollista.
Se ei vaan ole mahdollista - se asenne ynm. välittyy varmasti! Kuten kouluistakin jo näemme...
Sääli Suomen tulevia poikalapsia... - jopas!
1.
SITRA:
SIIS SITRA:
PISTE.
2.
PISTE.
ELI
PISTE
KELAA NYT MONTA KERTAA YLÄPUOLELLA OLEVIA ASIOITA NAISEN AIVOISSASI - ALOITA TEESISTÄ 1, PIDÄ TAUKO JA ASTU KOHTAAN 2 - SITTEN TAAS ALUSTA - KYLLÄ SE SINNEKIN JOSSAIN VAIHEESSA VOI LÄPI MENNÄ.Kylläpä on asenteellista tekstiä! Huh huh. Teet merkillisiä päätelmiä sukupuolten älykkyyseroista (äläkä nyt väitä, että ne ovat Sitralta peräisin).
Älykkäämmän sukupuolen edustajaksi olet merkillisen tilastouskovainen. Etkö tunne vanhaa sanontaa: Valhe - emävalhe - tilasto? Tilasto kertoo enemmän tutkimuksesta ja sen tekijästä, varsinkin jos kyseessä on kyselytutkimukseen perustuva tilasto. Ei sellainen mitään faktaa ole. Kyselyn tuloshan riippuu aivan siitä, mitä on kysytty.
Lopuksi, hyvä sovinisti: mistä tämän tilaston saa lukea? Siis että tämä tutkimus todellakin on peräti tilastoitu, epäilyttää hieman. Mitä tilastoitavaa tässä tutkimuksessa on - lellioppilaiden keskimääräinen lukumäärä opettajaa kohti, vai lellimiseen käytetyt minuutit per oppitunti? Yleensä tilastoidaan niitä mainostamiasi FAKTOJA, ei mutu-pohjalta tehtyjä kyselytutkimuksia. - vai mitä?
yli päällikkö capslockilla... jeeeeesusss!Saat kaikki sympatiani puolellesi - minua ainakin hävettäisi kuulua samaan sukupuoleen kuin tämä nerokas jumalanlahja, YLI PÄÄLLIKKÖ. No, eihän tietenkään muiden miesten tarvitsisi hänenlaistensa öykkäröintiä häpeillä, mutta kun juuri tällaiset ovat kantona kaskessa, kun asioista pitäisi oikeasti keskustella.
Hirvittävän asenneongelmainen ihminen tuntuu olevan kyseessä. Onneksi teitä miehiä on muunkin laisia! - kiitos!
Lasten asialla kirjoitti:
"Miksi paremmassa asemassa oleva ylempiarvoinen pelkäisi alempiarvoista?"
A.Tekikö Sitra siis tämän tutkimuksen pelosta?
B.Uutisoiko mm. IL tämän tärkeän asian pelosta?
B.Nostiko Suomi24 tämän tärkeän aiheen etusivulle pelosta?
C.Kyse ei ole pelosta, vaan empatiasta lapsia kohtaan, sekä tutkitusta huutavasta vääryydestä Suomen valtiossa, verorahoistakin ynm ja poikalasten oikeuksista huolehtimisesta.
Ja toistetaan lopuksi:
Hyvä feministi - ei nuo tilastolliset ja tutkitut faktat meistä riipu mitenkään. Ne ovat olemassa meidän persoonamme ja tunteittemme ulkopuolella.1. Kutsutko "hyväksi feministiksi" sukupuoleen katsomatta jokaista, joka on kanssasi eri mieltä?
2. Tiedätkö ja ymmärrätkö, mitä eroa on tilastolla ja raportilla? - Kiitos!
Yli päällikkö kirjoitti:
Vielä eräs hyvin tärkeä pohdinnan aihe Suomen nykykulttuurista aloituksen tiimoilta...
Kun nyt selkeästi (kouluja, parisuhteita, pressan linnoja ynm myöten) feminismistä on tulossa aikamme uusi "uskonto ja ismi" Suomalaisessa kulttuurissa, niin...
VOIKO TÄMÄN TASON KULTTUURISSA ESIINTYVÄ FEMINISMI OLLA VAIKUTTAMATTA ÄITEIHIN, JA HEIDÄN PUOLUEETTOMAAN SUHTAUTUMISEENSA POIKALAPSIINSA? (siis tutkitustihan mm naisopettajat eivät siihen enää pysty kouluissa jne)
...eli että kun yhä kasvavampi joukko naisista (ja tuoreista äideistä) on feministejä, epäsuorasti jos heitä kuuntelee, niin lähes MIESVIHAAHAN nuo monet mielipiteet lähentelevät mm naistenlehdissä, feministisissä kirjallisuudessa, naisten esittämissä julkisuuden mielipiteissä, pöytäkeskusteluissa jne jne - ja sitten tulee vielä tällaisia tutkimuksia mm kouluista jne, niin...
MITEN OLISI MAHDOLLISTA, ETTÄ 0-3 VUOTIAANA (JA MYÖHEMMINKIN) KUN POIKALAPSI ELÄÄ PSYKOLOGISESTI SYMBIOOSISSA ÄITINSÄ KANSSA, JA OMAKSUU TÄLLÖIN TÄRKEÄN SYVÄN "EI VERBAALISEN ASENTEEN" ÄIDILTÄ MM ISÄÄNSÄ JA YLEENSÄKIN MIEHIIN ELI ITSEENSÄKIN! - EI NYKYÄIDIN FEMINISMI JA JOPA LÄHES MIESVIHA VAIKUTTAISI SYVÄSTI POIKALAPSEN ITSETUNTOON YNM? (ja sitten kouluun..)
Ei se mene niin, että koulussa tai työpaikoilla "kahvitunnilla haukutaan miehiä siskojen kanssa jne", kotona luetaan feministisiä naistenlehtiä ja nalkutetaan aviomiehelle/isälle (jollei olla jo potkittu pellolle kokonaan) - ja sitten välissä ollaan "hyvä äiti poikalapselle". Ei se ole mahdollista.
Se ei vaan ole mahdollista - se asenne ynm. välittyy varmasti! Kuten kouluistakin jo näemme...
Sääli Suomen tulevia poikalapsia...Tosiaan, vastatkaa tähän Suomen feministit? Kiitos.
"MITEN OLISI MAHDOLLISTA, ETTÄ 0-3 VUOTIAANA (JA MYÖHEMMINKIN) KUN POIKALAPSI ELÄÄ PSYKOLOGISESTI SYMBIOOSISSA ÄITINSÄ KANSSA, JA OMAKSUU TÄLLÖIN TÄRKEÄN SYVÄN "EI VERBAALISEN ASENTEEN" ÄIDILTÄ MM ISÄÄNSÄ JA YLEENSÄKIN MIEHIIN ELI ITSEENSÄKIN! - EI NYKYÄIDIN FEMINISMI JA JOPA LÄHES MIESVIHA VAIKUTTAISI SYVÄSTI POIKALAPSEN ITSETUNTOON YNM? (ja sitten kouluun..)
Sääli Suomen tulevia poikalapsia... " - "feministi"
Kiitos! kirjoitti:
Tosiaan, vastatkaa tähän Suomen feministit? Kiitos.
"MITEN OLISI MAHDOLLISTA, ETTÄ 0-3 VUOTIAANA (JA MYÖHEMMINKIN) KUN POIKALAPSI ELÄÄ PSYKOLOGISESTI SYMBIOOSISSA ÄITINSÄ KANSSA, JA OMAKSUU TÄLLÖIN TÄRKEÄN SYVÄN "EI VERBAALISEN ASENTEEN" ÄIDILTÄ MM ISÄÄNSÄ JA YLEENSÄKIN MIEHIIN ELI ITSEENSÄKIN! - EI NYKYÄIDIN FEMINISMI JA JOPA LÄHES MIESVIHA VAIKUTTAISI SYVÄSTI POIKALAPSEN ITSETUNTOON YNM? (ja sitten kouluun..)
Sääli Suomen tulevia poikalapsia... "Olet säälittävä asennevammainen, jolla on pinttyneet, joskin väärät, käsitykset monesta asiasta, mm. siitä, mistä opettajainhuoneissa keskustellaan. Koska kukaan muu ei viitsine vastata epäasiallisuuksiisi, toivon, että tämä vastaus riittää tyydyttämään huomionkipeytesi. (Vaikka tuskinpa.)
Tietenkin, olettaen että esittämäsi yleistykset tosiaan pitäisivät paikkansa (mitä ne eivät tee), ratkaisu ongelmaan olisi varsin yksinkertainen: miehet vain koteihin, lastentarhoihin ja kouluihin yhdessä naisten kanssa kasvattamaan lapsia! Vaan ei, he valmistuvat mieluummin 2-3 vuoden koulutuksella amiksesta nauttimaan 2-3-kertaista palkkaa akateemisiin naisiin nähden...
Turha urputtaa kasvatuksen epäkohdista niiden, jotka tähän työhön osallistuvat vain Internetin keskustelupalstoilla. - ajattelevähä
Ne naiset jotka valitsevat opettajan tai hoiva-alan ammatin todistavat ettei esim. tuomarointi ole heille, mutta eivät kaikki naiset ole epäoikeudenmukaisia..
Feminismi tarkoittaa muuten tasa-arvoon uskovia ja sitä yritetään luoda tukemalla altavastaavaa eli naisia. Ei miesvihaa..
Olen kyllä samaa mieltä siitä, että voisi olla enemmän miesopettajia ja poikien luontainen fyysiologisista jutuista johtuva aktiivisuus pitäisi jollain tavalla ottaa huomioon opetuksessakin.. - YLI PÄÄLLIKKÖ
ajattelevähä kirjoitti:
Ne naiset jotka valitsevat opettajan tai hoiva-alan ammatin todistavat ettei esim. tuomarointi ole heille, mutta eivät kaikki naiset ole epäoikeudenmukaisia..
Feminismi tarkoittaa muuten tasa-arvoon uskovia ja sitä yritetään luoda tukemalla altavastaavaa eli naisia. Ei miesvihaa..
Olen kyllä samaa mieltä siitä, että voisi olla enemmän miesopettajia ja poikien luontainen fyysiologisista jutuista johtuva aktiivisuus pitäisi jollain tavalla ottaa huomioon opetuksessakin..Kiitos ihan asiallisesta kommentista. Kommenttisi varmasti kuvastaa hyvin keskivertoa, vilpitöntä Suomen nykynaisen ajatusmallia.
Haluan silti (ilman piruilua) tuoda esiin sinunkin tekstistäsi näkyviin tämän (jo lähes täysin) Suomen nykykulttuuria ohjaavan "feministipropagandan vaikutuksen".
Uskon, että olet taas yksi hyvä esimerkki siitä miten se vaikuttaa, eli et ole edes tietoinen "kulttuurimeemistä" mikä on persoonasi arvomaailmaan rajusti vaikuttanut, niin kova on jo propaganda (kouluja ja perheitä myöten)...eli kirjoitat:
"Feminismi tarkoittaa muuten tasa-arvoon uskovia ja sitä yritetään luoda tukemalla altavastaavaa eli naisia"
Pysähdypä nyt miettimään mitä tuossa lukee. Siinä on tosiaan kiteytetty feminismipropagdan ydin ja tehty se aivan vilpittömin sydämin - täysin jo asian oikeudenmukaisuuteen ynm. uskoen. Jopa siis opettajat, äidit ja vaimot ajattelevat tavallasi.
Eli voisin avata kirjoitustasi vaikka jotenkin näin:
"Todellisuudessa Feminismi on kaunis termi propagandamaiselle uskolle/ismille, joka ajaa vain naisten asiaa ja arvoja, miehiä syyllistäen"
Vertaapa sitä yleiseen, kirjoittamaasi vilpittömään "uskontoon".
Miksi tasa-arvo ei koske esim. poikia altavastaajana kouluissa, poikia altavastaajana asevelvollisena vankilan uhalla, miehiä altavastaajina ero ja huoltajuustilanteissa, miehiä altavastaajan aborttipäätöksissä (nainen saa päättää täysin yksin ilman isää ja 500 000 on jo tehtykin), miestä altavastaajina maailman korkeimmissa itsemurhatilastoissa, miestä altavastaajina eläkepäivissä (keskiverrosti jo 8v. vähemmän aikaa nauttia valtion kustantamista eläkepäivistä) jne jne
No vastaushan on tässä kirjoittamassasi "kulttuurissamme hiljalleen vallitsevassa totuudessa", eli:
"Feminismi tarkoittaa muuten tasa-arvoon uskovia ja sitä yritetään luoda tukemalla altavastaavaa eli naisia" - testannut
Joku mättää kouluissa, kuten perheissäkin nykysuomessa...jopa Sitrakin alkaa heräämään siihen hiljalleen ;)Voi teitä feministitolloja. "Autuaita ovat kaikki puupäät, sillä he eivät huku"
Nimittäin, itse aikoinaan peruskoulun aikana testasin moista ilmiötä. 6lk mennessä en millään meinannut tulla toimeen naisopettajien kanssa. Kokeet menivät kyllä hyvin, mutta järjestään, jos esim kokeet meni lukuvuonna 8, 9, 8, 8, niin numeroksi tuli 7. Nooh olin muuten kylmän asiallinen, mutta perseen nulentaan en alkanut, joten kärsin siitä. Noh, sitten päätin kesäloman aikana, että nyt kun siirryn yläasteelle ja opettajat kun vaihtuvat, otan toisen lähestymistavan naisopettajiin. Kohtelias Don Juan käytös, nuolevalla ominaisuudella ja sopivalla flirtillä höystettynä arvosanani muuttuivat seuraavasti. Kokeet 8, 8, 8, 9 ja arvosanaksi 9. Oi että mää nautin niitten kanojen kusettamisesta ja samaa taktiikkaa käytän nykyisin tilaisuuden tullen työelämässä naispuolisiin esimiehiin ja ai että kavereilla vituttaa, kun meikäläinen saa kaikki kivat ja mieluisat työtehtävät loistavien ylistyksien kera, vaikka ite homma ois mennyt perseelleenkin. Palkkakin on noussut muita samoissa työtehtävissä olevia 3 x nopeammin. Välillä kyllä pitää syödä Mars patukka, ettei kieli vaan pääse vaalenemaan liikaa hähähähää
- kenties vaikuttaa
...se, millainen oppilas on kyseessä: hyväkäytöksisen, työteliään, iloisen, reippaan, osaavan oppilaan pärstäkerroin on parempi kuin lusmun, pinnaavan, tupakoivan, myöhästelevän, haistattelevan, jne... EIKÄ SYYTTÄ!!! Pärstäkerroin on osa arvostelua! T. ope.
- opettaja minäkin
Pärstäkerroin vaikuttaa arvosteluun, ja niin sen pitääkin. Ei nykyopet enää muodosta pärstää sen perusteella, mikä on isukin ammatti, vaan siitä, mitä roolia oppilas itse koulussa vetää. Totta kai se vaikuttaa, herran jumala! Jos ei oppilaan käytös, niin mikä sitten? Ja käytös taas vaikuttaa kaikkeen muuhun suorittamiseen, ei lintsarit ym. edes peruskoulusta selviä. Jos ette usko, tulkaa katsomaan! Avoin on opinahjo!
- opettajille tunnustus
On hyvä että opettajat itskkin myöntävät pärstäkertoimen vaikuttavan arvosteluun, siis jos on murkkuikäinen ja elää elämänsä etsikkoaikaa ja sattuu haistettelemaan opelle kun on pahapäivä oppilaalakin ja opettajat eivät aina todistetusti ole oikeudenmukaisia niin voi arvostella sellaisen oppilaan kokeen erilailla ja antaa eri arvosteluasteikon mukaan todistukseen numerot. Oikeinhan se on että opetttajien ei tarvitse sietää murkkuikäisen kiukuttelua.!!!!
- oppetttajjja
opettajille tunnustus kirjoitti:
On hyvä että opettajat itskkin myöntävät pärstäkertoimen vaikuttavan arvosteluun, siis jos on murkkuikäinen ja elää elämänsä etsikkoaikaa ja sattuu haistettelemaan opelle kun on pahapäivä oppilaalakin ja opettajat eivät aina todistetusti ole oikeudenmukaisia niin voi arvostella sellaisen oppilaan kokeen erilailla ja antaa eri arvosteluasteikon mukaan todistukseen numerot. Oikeinhan se on että opetttajien ei tarvitse sietää murkkuikäisen kiukuttelua.!!!!
On hienoa, että osaat asettua myös opettajien asemaan ("Oikeinhan se on että opetttajien ei tarvitse sietää murkkuikäisen kiukuttelua.!!!!"), mutta huomaa, että moni muukin kuin "elämän etsikkoaika" vaikuttaa arvosteluun. Kuten esimerkiksi hyvä suomen kieli, joka taas on merkkinä selkeästä hahmotuskyvystä ja älyllisestä kapasiteetista. Näin vain on.
Sen sijaan huonollakin suomen kielellä voi olla aivan ihana ihminen ja ainakin minun suosikkioppilaani - joskaan ei välttämättä parhaan arvosanan ansaitseva. - opeille
opettajille tunnustus kirjoitti:
Kuuluuko opettajille oppilaiden kasvatus? Ymmärtää he voivat tietysti jonkin verran, mutta koulu on nuorille se "työpaikka" ja siellä pitäisi oppia eikä esittää rooleja ja purkaa pahaa oloaan, opettajille ei makseta siitä palkkaa vaan he joutuvat sietämään näitä ilmaiseksi.. Tuskin kukaan pienestä pahan päivän haistattelusta suuttuu, mutta jotkut oppilaat sanovat opettajille aika ilkeetä läppää säännöllisesti..
- yläasteen miesope
Mitä tarkoitetaan pärstäkertoimella ja opettajan nuoleskelulla?
Jos niillä tarkoitetaan sitä, että osoittaa osaamisensa kokeen lisäksi muuallakin esim. oppitunnilla kysymällä ja osallistumalla keskusteluun, niin kyllä silloin pitää pärstäkertoimen ja nuoleskelun vaikuttaakin numeroon. Ei sitä osaamista ole tarkoitus osoittaa pelkästään kokeessa. Kokeella on totta kai oma merkityksensä todistusnumeroa annettaessa, mutta kyllä siihen suuresti vaikuttaa juuri se miten oppilas/opiskelija on oppitunneilla/luennoilla osallistunut. Silloin jos oppilaalla muita näyttöjä osaamisesta ole, niin joutuu antamaan numeron lähinnä koenumeroiden perusteella. Kannattaa perehtyä tarkemmin opetussuunnitelman perusteisiin ja siellä määriteltyihin arvioinnin perusteisiin, ennen kuin lähtee kritisoimaan annettuja numeroita. Näissä perusteissa puhutaan esim. oppilaan osoittamasta kiinnostuksesta ja asenteesta oppiainetta kohtaan.
Ja kyllä pätevä, opettajankoulutuksen saanut opettaja huomaa milloin tämä kiinnostuksen osoittaminen ei ole aitoa, vaan juuri sitä nuoleskelua. Samoin tietämättömät viittaukset kyllä huomataan, niistä ei aktiivisuusmerkintöjä heru. Ja kun arvioitavana ei ole ainoastaan tiedot vaan myös taidot, niin silloin opettajan tulee kiinnittää huomiota myös oppilaan työskentelyyn tunnilla, niin yksilötyöskentelyssä kuin ryhmätöissä.
Varmasti on opettajia, joille henkilökohtaiset suhteet oppilaaseen painavat numeroa annettaessa, mutta silloin on opettajalla etiikka hukassa. Toisaalta jos oppilas on osoittanut osaamistaan vain kokeessa eikä henkilökohtaisista ristiriidoista johtuen halua/osaa tunnilla tehdä juuri minkäänlaista yhteistyötä opettajan kanssa, niin silloin arvioinnin voi tehdä lähinnä vain koenumeroide perusteella. Ja jos oppilaas on selvästi osoittanut vastentahtoista asennetta ainetta/aihetta ja työskentelyä kohtaan, niin kyll se on selvästi otettava huomioon numeroa annettaessa.
Opettajien pitäisi kyllä selvästi etukäteen antaa oppilaille tiedot siitä, mitkä asiat vaikuttavat arviointiin, jotta oppilaat itse tietävät minkä perusteella heitä arvoidaan. Silloin he voivat itse vaikuttaa omaan arviointiinsa. Ja silloin he voivat vain syyttää itseään jos eivät ole halunneet osoittamaan osaamistaan muualla kuin kokeessa.- 60-luvun koululainen
Hyvää tekstiä yläasteen miesopelta. Asiallista.
Pikkuveljeni kävi oppikoulun keskikoulupuolta 60-luvun alussa. Luokka äänesti hymypoikapatsaasta. Veljeni voitti kisan. Opettaja laittoi äänestyksen uusiksi! Veljeni voitti toistamiseen ja patsas tuli!!! Ja aivan varmaan oikealle pojalle.
Jos tämänhetkisen elämänkokemukseni jälkeen pikkuveljeäni noin kaltoin kohdeltaisiin opettajan taholta, asia ei jäisi ilman käsittelyä. - asioita
Asiallisen kuuloista tekstiä, mutta sisältö on pelkkää tyhjää puhetta.
Ensiksikin, jos oppilas ei ole "tuntiaktiivinen", eli osoittaa sen ettei aihe kiinnosta, tai muuten käyttäytyy häiritsevästi, niin tottakai se laskee numeroa koska oppilas ei ole kuunnellut tunnilla eikä voi kaikkia asioita siten tietää kun kokeet järjestetään.
Sen sijaan perseennuolemista sinä et varmasti opettajantyössä tule huomaamaan! Perseennuolemisen jalo taito on hyvin hienovaraista ja kun sinäkin miesopettaja olet vain pelkkä ihminen, sinua ei tarvitse kuin hieman miellyttää ja olet koukussa. Syy on siinä, että sinä näet satoja oppilaita päivittäin, etkä todellakaan pysy objektiivisesti mukana toiminnassa.
Hymy siellä, kiinnostunut katse täällä, pari ongelmanratkaisukysymystä, bingo, ruskea kieli käy että lotina kuuluu. Oppilaat eivät todellakaan ole niin tyhmiä kuin voisi luulla.
Opettajat tekevät suuren virheen siinä että he eivät patista ja valmenna näitä hiljaisempia oppilaita osallistumaan AKTIIVISESTI, siihen keskusteluun. Kuinkahan monta kertaa sekin on tullut nähtyä, kuinka yhden päivän aikana suuresti puhutaan siitä kuinka oppilaita valmennetaan käymään keskustelua, mutta jo seuraavana päivänä sama paska rutiini jatkuu ihan niinkuin toissapäivänä. Ja kuinkahan monta kertaa on kuultu sekin valitus kuinka oppilaat häiriintyvät ja ahdistuvat siitä kun heidät pakotetaan tuntiaktiivisuuteen mukaan!
Juuri tuon vuoksi sanon suoraan sen, että oppilaiden tuntiaktiivisuudella ei saisi olla mitään merkitystä kun annetaan numeroa OSAAMISESTA! Minä tiedän lukemattomia, todella erityisen lahjakkaita ihmisiä, jotka eivät ole mitään suupaltteja, mutta varmasti osaavat tietonsa kymmeniä kertoja paremmin kuin nämä luokan perseennuolijat.
Luonnetta ei saisi missään tapauksessa arvottaa koulumaailmassa!
Heidän ainoa virheensä koulussa oli olla se "hiljainen kansa". Lapset ja nuoret eivät osaa valmentaa itse itseään tuollaiseen sosiaaliseen kanssakäymiseen, he ovat vielä kasvuiässä ja heidän mielensä saattaa muuttua päivittäin. Ala-asteen suupaltista saattaa tulla yläasteella syrjäänvetäytynyt ja hiljainen.
Sano meille aikuisille, sekä kaikille oppilaille, että oletko sinä todellakin opettajana sitä mieltä, että lapsia pitäisi rangaista osaamisensa lisäksi arvottamalla heidät vielä sen mukaan kuka on hiljainen ja kuka ei ole?
Olen todella pettynyt jos vastaat tuohon myöntävästi. Olen todella pettynyt siihen mitä sinä olet vuosikaudet opiskellut etkä ole ymmärtänyt.
Tuntiaktiivisuus, ei voi tarkoittaa sitä kuka oppilaista on hiljainen ja kuka ei ole. Keskustelussa on aina aktiivisia kuuntelijoita mukana ja he voivat olla tiedoiltaan ja taidoiltaan huomattavasti keskustelijoita parempia. - turha paapoilu loppukoon
asioita kirjoitti:
Ensiksikin, jos oppilas ei ole "tuntiaktiivinen", eli osoittaa sen ettei aihe kiinnosta, tai muuten käyttäytyy häiritsevästi, niin tottakai se laskee numeroa koska oppilas ei ole kuunnellut tunnilla eikä voi kaikkia asioita siten tietää kun kokeet järjestetään.
Sen sijaan perseennuolemista sinä et varmasti opettajantyössä tule huomaamaan! Perseennuolemisen jalo taito on hyvin hienovaraista ja kun sinäkin miesopettaja olet vain pelkkä ihminen, sinua ei tarvitse kuin hieman miellyttää ja olet koukussa. Syy on siinä, että sinä näet satoja oppilaita päivittäin, etkä todellakaan pysy objektiivisesti mukana toiminnassa.
Hymy siellä, kiinnostunut katse täällä, pari ongelmanratkaisukysymystä, bingo, ruskea kieli käy että lotina kuuluu. Oppilaat eivät todellakaan ole niin tyhmiä kuin voisi luulla.
Opettajat tekevät suuren virheen siinä että he eivät patista ja valmenna näitä hiljaisempia oppilaita osallistumaan AKTIIVISESTI, siihen keskusteluun. Kuinkahan monta kertaa sekin on tullut nähtyä, kuinka yhden päivän aikana suuresti puhutaan siitä kuinka oppilaita valmennetaan käymään keskustelua, mutta jo seuraavana päivänä sama paska rutiini jatkuu ihan niinkuin toissapäivänä. Ja kuinkahan monta kertaa on kuultu sekin valitus kuinka oppilaat häiriintyvät ja ahdistuvat siitä kun heidät pakotetaan tuntiaktiivisuuteen mukaan!
Juuri tuon vuoksi sanon suoraan sen, että oppilaiden tuntiaktiivisuudella ei saisi olla mitään merkitystä kun annetaan numeroa OSAAMISESTA! Minä tiedän lukemattomia, todella erityisen lahjakkaita ihmisiä, jotka eivät ole mitään suupaltteja, mutta varmasti osaavat tietonsa kymmeniä kertoja paremmin kuin nämä luokan perseennuolijat.
Heidän ainoa virheensä koulussa oli olla se "hiljainen kansa". Lapset ja nuoret eivät osaa valmentaa itse itseään tuollaiseen sosiaaliseen kanssakäymiseen, he ovat vielä kasvuiässä ja heidän mielensä saattaa muuttua päivittäin. Ala-asteen suupaltista saattaa tulla yläasteella syrjäänvetäytynyt ja hiljainen.
Sano meille aikuisille, sekä kaikille oppilaille, että oletko sinä todellakin opettajana sitä mieltä, että lapsia pitäisi rangaista osaamisensa lisäksi arvottamalla heidät vielä sen mukaan kuka on hiljainen ja kuka ei ole?
Olen todella pettynyt jos vastaat tuohon myöntävästi. Olen todella pettynyt siihen mitä sinä olet vuosikaudet opiskellut etkä ole ymmärtänyt.
Tuntiaktiivisuus, ei voi tarkoittaa sitä kuka oppilaista on hiljainen ja kuka ei ole. Keskustelussa on aina aktiivisia kuuntelijoita mukana ja he voivat olla tiedoiltaan ja taidoiltaan huomattavasti keskustelijoita parempia.Tästä keskustelusta puuttuu nyt eräs näkökohta. Mitä tulisi tehdä niille oppilaille, jotka eivät lue kokeisiin, jotka eivät uhraa aikaansa kotitehtäviinsä ja jotka ovat tunneilla sieltä hiljaisimmasta päästä, mutta jotka saavat tästä huolimatta luokan/koulun parhaimmat arvosanat? Minä kuuluin peruskoulussa tähän joukkoon ja siitä huolimatta, että sain tentistä arvosanaksi 10, oli muutamalla opettajalla kanttia antaa arvosanaksi todistukseen vain 9.
Nähdäkseni nykyisessä koulussa tulisikin painottaa oppilaiden itsenäistä oppimista varsinkin niiden oppilaiden kohdalla, jotka ovat siihen tarpeeksi kypsiä, sillä mitä pitemmälle opiskelu edistyy, sitä tärkeämmäksi muodostuu omakohtainen opiskelu. Ei siellä ammattikorkeassa tai yliopistossa kukaan tule kädestä pitämään ja massaluennoilla ei kaunis hymy muuta huonoa osaamista miksikään. Joillakin oppilailla se murrosikä tuntuu jatkuvan ja jatkuvan... ja sitten heidän angstiaan pitäisi muka kaikkien ymmärtää. Koulussa istuu tälläkin hetkellä joukko oppilaita, jotka lähinnä pitkästyvät siihen pänttäämiseen, jossa taotaan samoja asioita kerta toisensa jälkeen tyhmimpien kalloon, kun sen ajan voisi käyttää hyödyllisemmin. Koittakaapa kuvitella itsenne samaan tilanteeseen, joka jatkuu 9 vuoden ajan. Tasoryhmät takaisin peruskouluun, kiitos vaan!
Arvostelun tulisi olla objektiivista ja vertailukelpoista, muuten arvosanoilta katoaa kokonaan perusta. Tätä varten meillä ovat kirjalliset kokeet, jotka on suunniteltu mittaamaan sitä, kuinka hyvin oppilas on omaksunut opetetut asiat. Kokeiden tulisikin olla sellaisia, että opettajat eivät niitä laadi, jolloin voidaan tarkemmin valvoa eri koulujen antaman opetuksen laatua. Näissä on ihan taatusti eroja. Itse kokeiden suunnittelu pitäisi olla myös sellaista, että se ei jätä "tulkinnanvaraisuutta" vastausten suhteen. Tuntiosaaminen ja se nk. "aktiivisuus" eivät ole samaan tapaan luotettavia mittareita arvostelun suhteen, vaan yksittäisen henkilön subjektiivisia arvioita, joten niiden merkitys tulisi eliminoida kokonaan pois opetuksesta. Ne kuulostavatkin muutoinkin siltä, kuin olisivat jostain 60-luvun kansakoulusta lähtöisin :D - urqw
asioita kirjoitti:
Tuntiaktiivisuus, ei voi tarkoittaa sitä kuka oppilaista on hiljainen ja kuka ei ole. Keskustelussa on aina aktiivisia kuuntelijoita mukana ja he voivat olla tiedoiltaan ja taidoiltaan huomattavasti keskustelijoita parempia.Haukut vain väärää puuta.
Valtakunnallinen opetussuunnitelma (OPS) määrittelee kunnallisten opetussuunnitelmien raamit. Valtakunnallisen, kaikkia velvoittavan OPS:n yhtenä arviointiperusteena on osaamisen osoittaminen myös oppitunneilla, ei vain kokeissa.
Valitettavasti siis monissa aineissa ne maan hiljaiset kärsivät siitä, etteivät kehtaa tai uskalla viitata, vaikka osaisivatkin. Tietysti on aineita, joissa viittaaminen on marginaalisessa osassa, kuten oma aineeni kuvataide - mutta valtakunnallisen politiikan vuoksi taito- ja taideaineet taas ovat marginaalisessa asemassa. (Kiitos kahden edeltävien hallitusten "sossun tädin" = hoitsun, joka kuvittelee ymmärtävänsä jotain koulumaailmasta. Tämä kiukkuisen open primitiivireaktiona.) - tiellä taistojen
turha paapoilu loppukoon kirjoitti:
Tästä keskustelusta puuttuu nyt eräs näkökohta. Mitä tulisi tehdä niille oppilaille, jotka eivät lue kokeisiin, jotka eivät uhraa aikaansa kotitehtäviinsä ja jotka ovat tunneilla sieltä hiljaisimmasta päästä, mutta jotka saavat tästä huolimatta luokan/koulun parhaimmat arvosanat? Minä kuuluin peruskoulussa tähän joukkoon ja siitä huolimatta, että sain tentistä arvosanaksi 10, oli muutamalla opettajalla kanttia antaa arvosanaksi todistukseen vain 9.
Nähdäkseni nykyisessä koulussa tulisikin painottaa oppilaiden itsenäistä oppimista varsinkin niiden oppilaiden kohdalla, jotka ovat siihen tarpeeksi kypsiä, sillä mitä pitemmälle opiskelu edistyy, sitä tärkeämmäksi muodostuu omakohtainen opiskelu. Ei siellä ammattikorkeassa tai yliopistossa kukaan tule kädestä pitämään ja massaluennoilla ei kaunis hymy muuta huonoa osaamista miksikään. Joillakin oppilailla se murrosikä tuntuu jatkuvan ja jatkuvan... ja sitten heidän angstiaan pitäisi muka kaikkien ymmärtää. Koulussa istuu tälläkin hetkellä joukko oppilaita, jotka lähinnä pitkästyvät siihen pänttäämiseen, jossa taotaan samoja asioita kerta toisensa jälkeen tyhmimpien kalloon, kun sen ajan voisi käyttää hyödyllisemmin. Koittakaapa kuvitella itsenne samaan tilanteeseen, joka jatkuu 9 vuoden ajan. Tasoryhmät takaisin peruskouluun, kiitos vaan!
Arvostelun tulisi olla objektiivista ja vertailukelpoista, muuten arvosanoilta katoaa kokonaan perusta. Tätä varten meillä ovat kirjalliset kokeet, jotka on suunniteltu mittaamaan sitä, kuinka hyvin oppilas on omaksunut opetetut asiat. Kokeiden tulisikin olla sellaisia, että opettajat eivät niitä laadi, jolloin voidaan tarkemmin valvoa eri koulujen antaman opetuksen laatua. Näissä on ihan taatusti eroja. Itse kokeiden suunnittelu pitäisi olla myös sellaista, että se ei jätä "tulkinnanvaraisuutta" vastausten suhteen. Tuntiosaaminen ja se nk. "aktiivisuus" eivät ole samaan tapaan luotettavia mittareita arvostelun suhteen, vaan yksittäisen henkilön subjektiivisia arvioita, joten niiden merkitys tulisi eliminoida kokonaan pois opetuksesta. Ne kuulostavatkin muutoinkin siltä, kuin olisivat jostain 60-luvun kansakoulusta lähtöisin :DBarrikadeille vain tässä asiassa! Tasokurssit ovat oppilaan etu, ja ne poistettiin aikanaan heppoisin perustein. Myös opettajat kannattavat tasokursseja.
Massavoimaa tämän asian taakse, painostakaa ihmiset päättäjiä!!! - maija meikäläinen
turha paapoilu loppukoon kirjoitti:
Tästä keskustelusta puuttuu nyt eräs näkökohta. Mitä tulisi tehdä niille oppilaille, jotka eivät lue kokeisiin, jotka eivät uhraa aikaansa kotitehtäviinsä ja jotka ovat tunneilla sieltä hiljaisimmasta päästä, mutta jotka saavat tästä huolimatta luokan/koulun parhaimmat arvosanat? Minä kuuluin peruskoulussa tähän joukkoon ja siitä huolimatta, että sain tentistä arvosanaksi 10, oli muutamalla opettajalla kanttia antaa arvosanaksi todistukseen vain 9.
Arvostelun tulisi olla objektiivista ja vertailukelpoista, muuten arvosanoilta katoaa kokonaan perusta. Tätä varten meillä ovat kirjalliset kokeet, jotka on suunniteltu mittaamaan sitä, kuinka hyvin oppilas on omaksunut opetetut asiat. Kokeiden tulisikin olla sellaisia, että opettajat eivät niitä laadi, jolloin voidaan tarkemmin valvoa eri koulujen antaman opetuksen laatua. Näissä on ihan taatusti eroja. Itse kokeiden suunnittelu pitäisi olla myös sellaista, että se ei jätä "tulkinnanvaraisuutta" vastausten suhteen. Tuntiosaaminen ja se nk. "aktiivisuus" eivät ole samaan tapaan luotettavia mittareita arvostelun suhteen, vaan yksittäisen henkilön subjektiivisia arvioita, joten niiden merkitys tulisi eliminoida kokonaan pois opetuksesta. Ne kuulostavatkin muutoinkin siltä, kuin olisivat jostain 60-luvun kansakoulusta lähtöisin :DMeillä oli tasoryhmät matematiikassa 9-luokalla. (6 vuotta sitten). Oli 9-10 oppilaat, 8 oppilaat, 7-6 oppilaat ja huonommat.
Itse olin tuossa 9-10 oppilaiden ryhmässä ja koin ratkaisun hyväksi. Opeteltiin extrajuttuja, kuten 2-asteen yhtälön ratkaisua, joita ei muissa ryhmissä oltu käyty läpi. Lukiossa jotkut asiat olivat sitten vain kertausta ;)
Heikommassa ryhmässä ollut ystäväni koki myös järjestelyn hyvänä. Opettaja selitti tarkemmin perusasioita, eikä tarvinnut hävetä, jos ei osannut laskua.
8-tasoisten oppilaiden ryhmässä kukaan taas ei oppinut mitään. Syy opettajan, joka ei pitänyt häiriköitä kurissa. 8-tasoisten oppilaiden ryhmä oli hiukan muita suurempi, ja häirikköjä oli paljon.
Kaikista vähiten oppilaita oli heikoiten osaavien ryhmässä ja he saivat yksilöllistä opetusta ja siten oppivatkin paremmin.
Oppilaat saivat myös vaihtaa ryhmää, jos halusivat. Kaikki halukkaat eivät kuitenkaan kehdanneet tulla 9-10 ryhmään, jossa oli selvästi paras opettaja (mielestäni), vaikka eivät 8-tasoisten ryhmässä mitään oikein oppineetkaan.
Järjestely oli muuten hyvä, mutta 8-oppilaiden opettajan valinta oli huono. "Häirikoille" oli pitänyt muodostaa oma pienempi ryhmä tai olla ankarampi opettaja, jotta kuri olisi pysynyt.
Meillä oli matematiikassa ja englannissa (muistaakseni) 9-luokan keväällä jonkinlainen valtakunnallinen koe, kaikki 9-luokkalaiset tekivät saman kokeen koko valtakunnan tasolla. En tosin tiedä, kuka kokeet tarkisti - luultavasti oman koulun opettaja. - viittaaminen
urqw kirjoitti:
Haukut vain väärää puuta.
Valtakunnallinen opetussuunnitelma (OPS) määrittelee kunnallisten opetussuunnitelmien raamit. Valtakunnallisen, kaikkia velvoittavan OPS:n yhtenä arviointiperusteena on osaamisen osoittaminen myös oppitunneilla, ei vain kokeissa.
Valitettavasti siis monissa aineissa ne maan hiljaiset kärsivät siitä, etteivät kehtaa tai uskalla viitata, vaikka osaisivatkin. Tietysti on aineita, joissa viittaaminen on marginaalisessa osassa, kuten oma aineeni kuvataide - mutta valtakunnallisen politiikan vuoksi taito- ja taideaineet taas ovat marginaalisessa asemassa. (Kiitos kahden edeltävien hallitusten "sossun tädin" = hoitsun, joka kuvittelee ymmärtävänsä jotain koulumaailmasta. Tämä kiukkuisen open primitiivireaktiona.)tai keskusteluun osallistuminen, äänekkäänä keskustelijana, ei ole sitä yhtä ainoaa oikeaa tuntiaktiivisuutta, eli en todellakaan hauku väärää puuta.
Ihminen voi olla luonteeltaan ulospäin suuntaunut, jolloin hän osallistuu viittaamalla joka ikiseen asiaan, tai keskustelemalla kaikesta.
Mutta aivan samalla sisäänpäin kääntynyt ja hiljainen oppilas voi olla aivan yhtä tuntiaktiivinen, kuuntelemalla ja mietiskelemällä asioita itsekseen, ennen kuin avautuu muille.
Pääasiahan koulussa ei ole mikään esiintyminen vaan oppiminen!
Häirikköoppilaita pitäisi tuolla tuntiaktiivisuusvaatimuksella rankaista, ei noita hiljaisia mietiskelijöitä! Ja vaikka OPS olisi ilmoittanut vaatimuksenaan että kolme viittausta tunnilla joka tunti ja kymppi tulee (no ei varmasti ole) silti opettaja voi käyttää omaa järkeään tässä asiassa! Syy siihen etteivät opettajat käytä järkeään, on siinä että he eivät yksinkertaisesti osaa.
Opettajat toki tietävät paljon asioita, myös opetuksen psykologisesta puolesta, mutta silti tässä nykymaailmassa jossa painotetaan ulospäinsuuntauneisuutta, he mokaavat koska yrittävät olla trendikkäitä ja luoda tunneista jotain aktiivisia keskustelukenttiä ja pakottaa ne sisäänpäinsuuntautuneet mietiskelijät ulospäinsuuntauneiden muottiin. SE ei ole kasvatusta, vaan se on suoraan sanottuna typeryyttä. Jokaisen oppilaan luontaisia vahvuuksia pitäisi kasvattaa ja luottaa niihin, mutta nyt opettajat yrittävät pakolla saada mietiskelijät puhumaan ja samaan aikaan valittavat siitä kun häiriköijät puhuvat!
Jos luokassa on esimerkiksi 30 oppilasta, tunnilla ei todellakaan ole kaikilla oppilailla aikaa esittää mitään aktiivista keskustelijaa tai viittaajaa, vaikka siitä poistettaisiin ne häiriköijät pois.
Ellei sisäänpäinkääntynyt oppilas osoita osaamistaan viittaamalla tai osallistumalla keskusteluun, sen ei pitäisi karsia häneltä pisteitä.
Olen lukemattomia kertoja nähnyt kuinka ne hiljaiset oppilaat avaavat kyllä suunsa sitten kun sen aika on. Tämä tarkoittaa myös niitä pelokkaita oppilaita jotka ovat ujoja tai muuten ahdistuneita saamaan sanoja suustaan. Itseasiassa olen huomannut myös sen, että pakottamalla hiljaiset oppilaat keskusteluun mukaan, opettajat tekevät siinä todella rajun rikkomuksen. Oppilas ahdistuu sellaisesta vain lisää, eikä se tuota mitään hyvää. Ensimmäiseksi, ennenkuin oppilaita aletaan pakottamaan johonkin osallistumisiin, heidät täytyy saada rentoutumaan ja luottamaan muihin ihmisiin. - Yläasteen miesope
asioita kirjoitti:
Tuntiaktiivisuus, ei voi tarkoittaa sitä kuka oppilaista on hiljainen ja kuka ei ole. Keskustelussa on aina aktiivisia kuuntelijoita mukana ja he voivat olla tiedoiltaan ja taidoiltaan huomattavasti keskustelijoita parempia.Ensinnäkin ihmetyttää viestisi varsin negatiivinen sävy. Mutta ei anneta sen häiritä.
Perseennuolemisen osalta joudun kyllä olemaan eri mieltä kanssasi, sillä huomaan kyllä selvästi nuoleskelun. Oppilaat eivät todellakaan ole tyhmiä, mutta en ole minäkään. Eikä siinä tarvita mitään eriyisiä kursseja tai koulutuksia, että huomaan milloin oppilas on oikeasti kiinnostunut ja milloin hän vain esittää sitä. Asia on vain siinä, että eihän opettaja näitä huomioitaan oppilaille kerro. Opettaja kyllä huomaa paljon sellaisia asioita mitä oppilaat luulevat jäävän huomaamatta. Moniin niistä asioista ei ole edes syytä puuttua ja usein niitä ei vain katso vaivan arvoisiksi. Muutaman yksittäisen tunnin osalta oppilas varmasti pystyisikin pitämään yllä valheellistä kiinnostusta, mutta pitemmällä ajanlla tämä ei onnistu. Teeskentely kyllä paljastuu.
Ja siitä aktiiviseksi patistamisesta ja valmentamisesta. Koko tässä jutussahan on kyse siitä, että emme saisi arvoida oppilaiden luonteepiirteitä, joihin esimerkiksi ujous kuuluu. Jos näitä ominaisuuksia ei saa arvioida, mikä on ihan oikein, niin silloin kyllä näitä ominaisuuksia pitää kunnioittaa, eikä yrittää väkipakolla tehdä oppilaasta toisenlaiseksi kuin hän luonteeltaan on. Oppilaita ei tule patistaa tässä asiassa, vaan pitemmällä ajanjaksolla eli yläkoulun aikana mahdollistaa oppitunneilla sellaisia tilanteita, joissa kaikki oppilaat, myös ujot pääsevät mukaan toimintaan omalla tavallansa. Näitä ovat erilaiset yksilötyöt, parityöt, ryhmätyöt jne. menetelmiä on moni. Mikään näist yksinään ei ole avain onneen. Vähitellen siellä avautuu paikkoja myös ujoille tulla esiin.
Ja se tuntiaktiivisuus. Sehän ei siis ole vain viittaamista ja puhumista. Aktiivisuus on myös sitä että tekee tehtävänsä aivan hiljaa, eikä pidä niistä melua. On oppilaita, jotka tuovat äänekkäästi esille omaa osaamistaan, sitten on niitä jotka ovat äänessä, mutta tuovat sillä esille vain osaamattomuutensa ja sitten hiljaisia, joista myös näkee onko siellä osaamista vai ei: tuleeko asiat tehtyä vai onko tuloksena pelkkä piirustus moposta tai toivotusta hiusmallista.
Sanoit olevasi pettynyt siihen mitä olen vuosikausia opiskellut mutta en ole ymmärtänyt. Tässä osut kyllä yhteen todella tärkeään kysymykseen opettajankoulutuksessa. Siellä kun näitä asioita ei todellakaan opiskella vuosikausia vaikka syytä olisi. Opettajankoulutus kun rakentuu aineenopetuksen eli yläkoulun opetuksen osalta sille että vuosikausia opiskellaan itse opetettavaa ainetta eli tieteenalaa (historiaa, biologiaa, matematiikkaa jne) ja sen lisäksi vain vuoden verran opettajan opintoja, jotka pitävät sisällään opetusharjoittelua ja kasvatustieteen opintoja. Tällä koulutusmallilla ei anneta opettajille tarpeeksi eväitä toimia todellissa koulumaailmassa, normaaleissa kouluissa, joissa keskeistä ei olekaan aineenhalllinta vaan kasvatustyö. Tähän koulumaailman sosiaaliseen puoleen pitäisi jo opettajankoulutuksen aikana saada parempia valmiuksia. Nykyään se kun jää opettajan oman täydennyskoulutushalukkuuden varaan.
Oppilaiden arvioiminen on vaikea asia ja kyllähän se täytyy myöntää, että kun sitä on ihmiset (kyllä , opettajatkin ovat ihmisiä) tekemässä, niin siitä ei voida inhimillisiä elementtejä karsia kokonaan pois. Opettajan pitää kyllä koko ajan olla tarkkana siitä, mitä hän todella on arvioimassa, ettei anna esim. henkilösuhteilla arvioinnissa liian suurta merkitystä. Se pitää kuitenkin tunnustaa, että sillä on väistämättä merkitystä. Siitä ei millään käskyillä ja koulutuksilla päästä eroon.
Asiasta pitääkin käydä keskustelua ja tehdä tutkimusta jotka päästään paremmin perille niistä asioista, jotka arviointiin vaikkuttavat. Vain tällöin näihin asioihin voidaan vaikuttaa.
Syyttelyt ja vanhojen vääryyksien pyörittelyt eivät tässä kuitenkaan paljon auta.
- huomautus
"Arvosanoihin vaikuttaa taitojen lisäksi opettajan henkilökohtainen mielipide oppilaasta."
- Niin varmaan, mutta mistä muodostuu opettajan henk.koht. mielipide oppilaasta? Ehkäpä kenties osaamisesta, kiinnostuneisuudesta ja hyvästä käytöksestä, jotka taas ovat edellytyksiä menestykselle myös eri aineissa!
Eli koulusta kiinnostunut oppilas saa hyvän menestyksen lisäksi hyvän pärstäkertoimen, ei päinvastaisesa järjestyksessä. - Venla.
Mulla opettaja ei ymmärtäny masennustani, joka lasketaan myös sairaudeks. Kun pistin vastaan esim. ammattimessuille lähdöstä, opettaja vaati silti mukaan. En suostunu lähteen koska suuri ihmismäärä sai ahdistumaan, ja menin koulussa "piiloon". Opettaja löysi sitten ja sain oikeasti kovat huudot ja raivoamiset. Seläntakana opettaja sitten puhunu että esittäisin masentunutta, vaikka näin ei ole. Samoilla huudoilla opettaja sit "erotti" mut koulusta, ilman mitään perusteluita.
Että tällästä... Päättötodistukseen käytösnumeroks 7, vaikka olin niin kiltti ja fiksu kun luokallani vaan voi olla. Että...- Venla.
Kyseessä oli erityisluokan opettaja, jonka pitäs suhtautua vähä vakavammin oppilaisiinsa. Ja kun päättötodistuksen numeroista olis kuulunu keskustella JOKAISEN oppilaan kanssa HENKILÖKOHTAISESTI niin mulle ei sanottukkaan mitään. En ees voinu keskustella siis numeroistani ku ei kerrottu asiasta mitään.
Kiitos idiootin opettajan, muutama numero sit astetta huonompia päättötokaris. - tunnistamisesta
Venla rakas.
Tässä puhuu masennuksen kokenut opettaja. Ei meillä opettajilla ole, eikä voi olla, diagnostikon koulutusta. Monesti sosiaalitoimen tai terveydenhuollon palvelut myös tökkivät, ja ylipäätään masentuneen oppilaan hoitoon saattaminen on vaikeaa, vaikka opettajat aavistaisivatkin vaikeuksien syyn!
Minulla on ollut ja on masentuneita oppilaita. Mitä voin tehdä? Arvaan, huom. arvaan! diagnoosiksi masennuksen, en suinkaan tiedä; mitään ei tehdä oppilaan hyväksi, vaikka kaikkeni (luokanvalvojana) yritän terv.keskukseen ja sosiaalitoimeen päin. Oppilas on paljon poissa koulusta. Olen sanonut monesti, että katson poissaolot sairauspoissaoloiksi, mutta koska MISTÄÄN EI TULE VAHVISTUSTA ASIALLE, en voi juridisestikaan muuta kuin käsitellä poissaoloja luvattomina! Oppilaan etu olisi, että poissaolot olisivat sairauspoissaoloja, mutta lääkärintodistusta ei ole.
Tällaisessa tapauksessa oppilaan koulumenestys väistämättä kärsii riippumatta siitä, miten lahjakas hän on.
Ei se siis aina ole opettaja, joka ei ymmärrä poissaoloa! - Venla.
tunnistamisesta kirjoitti:
Venla rakas.
Tässä puhuu masennuksen kokenut opettaja. Ei meillä opettajilla ole, eikä voi olla, diagnostikon koulutusta. Monesti sosiaalitoimen tai terveydenhuollon palvelut myös tökkivät, ja ylipäätään masentuneen oppilaan hoitoon saattaminen on vaikeaa, vaikka opettajat aavistaisivatkin vaikeuksien syyn!
Minulla on ollut ja on masentuneita oppilaita. Mitä voin tehdä? Arvaan, huom. arvaan! diagnoosiksi masennuksen, en suinkaan tiedä; mitään ei tehdä oppilaan hyväksi, vaikka kaikkeni (luokanvalvojana) yritän terv.keskukseen ja sosiaalitoimeen päin. Oppilas on paljon poissa koulusta. Olen sanonut monesti, että katson poissaolot sairauspoissaoloiksi, mutta koska MISTÄÄN EI TULE VAHVISTUSTA ASIALLE, en voi juridisestikaan muuta kuin käsitellä poissaoloja luvattomina! Oppilaan etu olisi, että poissaolot olisivat sairauspoissaoloja, mutta lääkärintodistusta ei ole.
Tällaisessa tapauksessa oppilaan koulumenestys väistämättä kärsii riippumatta siitä, miten lahjakas hän on.
Ei se siis aina ole opettaja, joka ei ymmärrä poissaoloa!Jos on ihan todettu masennus, lääkitys siihen ja opettaja ollu itse mukana palavereissa jossa asiaa käsitelty niin miten se voi pakottaa tilanteeseen, mikä oppilasta ahdistais?
Ja jos oppilas ei suostu siihen ahdistavaan tilanteeseen ja tulee kaikesta huolimatta kouluun, kai siihe jonku poikkeuksen tehdä vois?
Ei opettajalla mitään oikeutta huutaa ja raivota oppilalle siit että on ahdistunu. - sama kuin aiempi
Venla. kirjoitti:
Jos on ihan todettu masennus, lääkitys siihen ja opettaja ollu itse mukana palavereissa jossa asiaa käsitelty niin miten se voi pakottaa tilanteeseen, mikä oppilasta ahdistais?
Ja jos oppilas ei suostu siihen ahdistavaan tilanteeseen ja tulee kaikesta huolimatta kouluun, kai siihe jonku poikkeuksen tehdä vois?
Ei opettajalla mitään oikeutta huutaa ja raivota oppilalle siit että on ahdistunu.Jos opettaja tiedosta huolimatta käyttäytyy, kuin sairautta ei olisikaan, hän osoittaa ammattitaidottomuutta. Tätä mieltä on persuskoulun älyasteen opettaja 12 vuoden kokemuksella.
(Ja vähän voisi mutu-diagnoosia tehdä näppituntumalla ilman papereitakin! Jos vain sydäntä nuorille riittää!)
- nelli-67
Oli pientä "väittelyä" poikani opettajan kanssa ja tuli sitten sanottua,että kyllä tiedän kuinka opettajilla on AINA se joku "lellikki" omassa luokassa... siitä sen kummemmin,mutta huomasin kuinka "arkaan" paikkaan lauseeni osui ja kuinka opettaja tästä "suivaantui"...Nyt kun aiheesta vielä tehty jonkinlainen tutkimus niin pakko sanoa ,että ihan TOTTA se on.(minkä aina ollaan tiedettykkin)Tosi hyvä,että se nyt näin julkisestikkin myönnetään.
- tiedetään
Siinä taas tyypillinen äiti, jonka pikku pojulia on paha ope kohdellut väärin. Eihän pojun koulunkäynnissä ole mitään korjattavaa?
- .....
Tämä pitää valitettavasti paikkansa. Ongelma vain korostui mitä ylemmälle asteelle opinnoissa eteni. Pahin tilanne oli omalla kohdalla yliopistossa. Opettajat valkkasivat omat suosikkinsa, sitten kuiskuteltiin toisille mukavia, porukalla arvostelivat muitten ryhmätöitä, opettajat jakoivat extra oppimateriaaleja suosikeillensa.
Me muut huonommassa suosiossa olevat teimme aivan oikein tehtyjä harjoitus ym. töitä uusiksi. Ei saanut lisämatskuja kysymälläkään. Täysin natsi toimintaa! Toivottavasti ei tarvitse opiskella enää ikinä! - täytyy myöntää
..... kirjoitti:
Tämä pitää valitettavasti paikkansa. Ongelma vain korostui mitä ylemmälle asteelle opinnoissa eteni. Pahin tilanne oli omalla kohdalla yliopistossa. Opettajat valkkasivat omat suosikkinsa, sitten kuiskuteltiin toisille mukavia, porukalla arvostelivat muitten ryhmätöitä, opettajat jakoivat extra oppimateriaaleja suosikeillensa.
Me muut huonommassa suosiossa olevat teimme aivan oikein tehtyjä harjoitus ym. töitä uusiksi. Ei saanut lisämatskuja kysymälläkään. Täysin natsi toimintaa! Toivottavasti ei tarvitse opiskella enää ikinä!Korkeakoulutasolla huomasin selvän ja melkoisen rikkomattoman suosikkijärjestelmän, johon ei vaikuttanut mikään suoritus! Kumma juttu. Eikä se ymmärtääkseni ole korreloinut tulevassa työelämässä, jossa olen pärjännyt erittäin hyvin huolimatta eräitten määräävässä asemassa olleitten korkeakouluopettajien antipatioista ja synkistä ennusteluista.
Onneksi minunkaan ei tarvitse opiskella enää... - nelli-67
tiedetään kirjoitti:
Siinä taas tyypillinen äiti, jonka pikku pojulia on paha ope kohdellut väärin. Eihän pojun koulunkäynnissä ole mitään korjattavaa?
Lue ensin tarkasti ennenkun alat kirjoit. omiasi...Minähän kirjoitin,että ei tästä asiasta sen kummemmin,koska se tarina ei liittynyt millään lailla tähän aiheeseen.Asian ydin oli otsikkoa vastaava eli väännetään nyt rautalangasta kun sinä et ymmärtänyt kirjoitusta: Ei meidän pojalla ollut "ongelmaa" opettajan kanssa,eikä opettaja kohdellut " kaltoin meidän poikaa,vaan samalla luokalla on erään tunnetun kuuluisuuden lapsi niin se on niin "hemmetin läpinäkyvää" kuinka sitä yhtä kohdellaan muihin oppilaisiin verrattuna!En minä tällaisella palstalla "itkisi ja valittaisi" jos omaa lasta kohdeltaisiin "väärin"????? HALOO!!!!
- vaikeutuu
Nyt jos pärstäkertoin antaa hyviä numeroja.Niin tulee aika et tutuksi ei pääse opettajan kans.Isommat ryhmät isommat koulut.Siellä totuus tulee viimeinki eteen.Siellä on pärjättävä ja miten on sitten koe numerojen kans.Odota vain kyllä se on niin moneen kertaan nähty.Totuutta vain uskaltaa katsoa sit silmiin.Onnellista oppimista lapsillesi.21 vuotiaan tytön äiti.
- asenne
hyvä äiti! Juuri näin!
Vaikuttakaa ihmiset poliittisesti, painostakaa, että laadukkaaseen opetukseen panostettaisiin!
Itse olet ymmärtääkseni vähemmän kouluja käynyt äiti, mutta hoksaat kyllä asian ytimen! Halaus sinulle!
- äippä
Samaan tulokseen olen tullut. Minulla on tosi mukava, kotona viihtyvä tytär, ei juoksentele missään maailmalla remuamassa, mutta ei muuten kuulu tasapäiden kerhoon. Koenumerot huonoja, koska opettaja antaa nollapistettä, jos vastaus ei ole hänen mielestään täydellinen. Muutenkin opettaja käyttäytyy, kuin tyttäreni olisi joku ongelmalapsi, ja vain tämä yksi opettaja???????
Muiden kanssa ei ongelmia!!!!!!!- yksi äippä
Totta minulla on myös hiljainen, ehkä arka tyttö. Alaasteella opettajan mielestä ei osattu matikkaa, tai edes historiaa josta tyttöni oli erittäin kiinnostunut ja kotona kyll osasi. Yläasteella sama juttu. Äidinkieli open mielestä hakusessa, kun sai kokeista 8, ja 9 todistukseen tuli 7. No tyttö pääsi juuri ja juuri lukioon. Lukiossa sitten äidinkieli 9 jne... Kertoo paljon pärstäkertoimesta.
Jopa historian esityksen tekeminen hyvä esimerkki.Toisen tytön kanssa yhdessä tekivät ja meidän tyttö sai tuosta 5 ja tuo toinen tyttö 8. Ett se oikeudenmukaisuudesta. Ja ku joku sanoo ettei tulevaisuudelle ole merkitystä päästötodistuksella, jo vain on jatkokoulutukseen pääsyllä esim. eli eikö opettejilla ole vatuu lasten tulevaisuudestakin.
- invaliditutkijat.
näitä huuhaa tutkimuksia rahoitetaan valtion kassasta vähän liikaakin.
Jokainen koulun käynyt tietää, että opettajat pitävät hyvin suoriutuvista oppilaista. Näin ollen opettajien suosimat oppilaat saavat toki myös parempia numeroita!!!
Ja opiskeluun panostavat oppilaat häiriköivät keskimäärin vähemmän, kuin muut.!!! ja saavat näin ollen parempia käytösnumeroita.
Kyseinen paskatutkimus ei tosiaankaan todista yhtään mitään.- NÄIN ON
Tässähän asian ydin on sanottu selvin sanoin. Kiitos.
- Ammattikoulussa-80
Muistan kun aikoinaan ammattikoulussa ns.tuntiosaaminen ei merkinnyt arvosanoissa hevon paskaakaan, eikä luonnollisesti pärstäkerroin tai oliko open kanssa hyvät/huonot välit. Ainoastaan kokeissa saatu numero merkitsi.
Opettajalla silmin nähden "vitutti", kun jakoi koepapereita ja oli pakko sanoa jotain;"no...jussilla oli kaikki oikein". Hymyilin pirullisesti kun "pokkasin" paperin. Nääs kun ope vihasi minua jostain syystä ja minä sitä. Voi sen vitutuksen määrää kun mulla aina "kymppi" ja hän olisi toivonut, että jään luokalle, mutta niin kuin Helge Herala tokaisi kerran Uuno Turhapurossa; "paperit ne asian ratkaiseepi"...hih. - terttumuori
Ei mikään uus asia jo viitisenkymmentä vuotta
sitten pärstäkertoimen mukaan olit tai et ollut
open lemmikki..
Silloin se oli hyvinkin päällepäin näkyvää,
ope/opet liehitteli ja leperteli,näyttivät nauravaa
naamaa lellikilleen...
Mutta toiset sai hapannaama open kimppuunsa.
Ja mikä silloin oli pahinta,
sen sekä oppilas/oppilaat että opet antoivat
näkyvästi kaikkien ymmärtää kuka oli lellikki..
Täytyy sanoa että vieläkin, vaikka aikaa on menny
kauvan näkee joskus painajaisunia,,
Kauhuope tulee karttakepin kanssa,kopsauttaa
pulpettia,,nypyttää nenää niin että silmälasit
pompii ja huutaa "nurkkaan ja heti".- kertoo totuuden
Osaat nykyään jo kirjoittaakin; kenenpä meistä kirjoitustaito ei olisi kehittynyt vielä koulun jälkeenkin.
Silti pystyn helposti lukemaan tekstistäsi myös perusteet kouluarvosanoihisi. Niin pystyivät opettajasikin aikanaan. Olisiko niin, että nerokkuudessasi olisi vielä parantamisen varaa? Olivatko numerosi parhaimmillaan seiskan pinnassa? Näin veikkaisin pikimmiten.
Numeroille on olemassa selkeät kriteerit. Ja opettajat "suosivat" numeroin yleensä osaavia oppilaita. Tosin he voivat myös paapoa ressukoita, jotka muuten ovat heitteillä - mutta se taas ei vaikuta arvosteluun. - terttukaarina
kertoo totuuden kirjoitti:
Osaat nykyään jo kirjoittaakin; kenenpä meistä kirjoitustaito ei olisi kehittynyt vielä koulun jälkeenkin.
Silti pystyn helposti lukemaan tekstistäsi myös perusteet kouluarvosanoihisi. Niin pystyivät opettajasikin aikanaan. Olisiko niin, että nerokkuudessasi olisi vielä parantamisen varaa? Olivatko numerosi parhaimmillaan seiskan pinnassa? Näin veikkaisin pikimmiten.
Numeroille on olemassa selkeät kriteerit. Ja opettajat "suosivat" numeroin yleensä osaavia oppilaita. Tosin he voivat myös paapoa ressukoita, jotka muuten ovat heitteillä - mutta se taas ei vaikuta arvosteluun.NO nyhhän hyppäs,,,kaikilla parantamisen varaa ,,sinullakin ja taitaa olla myös asenteessa...
Huonostippa ossaat lukkee,noin rivienkin välistä,,
keskiarvo oli yli yhdeksän.
Koulu meni muutoinkin aivan hyvin ,mutta
on paha huomata ettei asenteet muutu. - yllätyin
terttukaarina kirjoitti:
NO nyhhän hyppäs,,,kaikilla parantamisen varaa ,,sinullakin ja taitaa olla myös asenteessa...
Huonostippa ossaat lukkee,noin rivienkin välistä,,
keskiarvo oli yli yhdeksän.
Koulu meni muutoinkin aivan hyvin ,mutta
on paha huomata ettei asenteet muutu.Nyt on tainnut käydä niin, että sinua onkin lellitty koulussa! Yleensä nimittäin yli ysin keskiarvoon vaaditaan ihan konkreettistakin osaamista, kuten esim. kunnollista suomen kieltä.
- terttukaarina
yllätyin kirjoitti:
Nyt on tainnut käydä niin, että sinua onkin lellitty koulussa! Yleensä nimittäin yli ysin keskiarvoon vaaditaan ihan konkreettistakin osaamista, kuten esim. kunnollista suomen kieltä.
Tarkoituksellista,viisautta se on joka virheillä viestii
- hoh hoijaa
terttukaarina kirjoitti:
Tarkoituksellista,viisautta se on joka virheillä viestii
Ei kuulosta uskottavalta. Mutta ole viisas, samapa tuo. Kiitos ja hei.
- Banaaninaama123
Koulussani on selvästi äidinkielen tunnilla yksi kusipäisimmistä opetajista mitä minulla koskaan on ollut. Aina, jos poika puhuu tunnilla, lentää melkein ulos luokasta, mutta kun tyttö puhuu, niin suunnilleen taputetaan päähän. Ja kerran äidinkielen tunnille piti kirjoittaa aine jostain suomalaisesta kirjailijasta. Opettaja sanoi,että suullinen esitys vaikuttaisi arvosanaan. Näinhän se vaikuttikin.. minun osallani, mutta kun eräs tyttö alkoi parkumaan, kun ei uskaltanut mennä luokan eteen lukemaan juttuaan, sai hän jopa paremman arvosanan kuin minä ja monet muut. Opettaja väitti, että tekstini oli suoraan kopioitu netistä, vaikka ei todellakaan ollut, eikä opettaja edes ollut silloin koulussa, kun sen kirjoitin. Erittäin nirppanokkainen opettaja (nainen)
- TUTKITUSTI!
Oikeastaan jokainen Suomen mies iältään n.10-40v. kun oikein pysähtyy miettimään ja muistelemaan - tietää tuon tutkimuksen todeksi ! Ja tilanne pahenee koko ajan.
Eli "aurinkoisuus", sekä naisopettajien lipittäminen tutkitustikin Suomen peruskoulun kriteereinä...
Mikäs se englannin kielen sanan "iloinen veikko" -toinen tarkoitus olikaan..."aurinkoinen veikko, eli h***"
Onko tuo nyt ihmekään kun katsoo vaikka sitä, että millaiset miehen mallit meillä on julkisuudessa, millaisia asioita ajavat johtajat maan ylintä johtajaa myöten jne...
- kokemusta on
Juuri näin, pärstäkerroin kertaa asiat joko positiivisesti tai negatiivisesti. Täällä maalla myös vanhempien taloudellinen asema tai aseman puuttuminen vaikuttaa opettajien ennakkoasenteeseen ja sitä kautta myös numeroihin, sitä ei moni usko mutta totta se on!
Myös oppilaat ovat tosi raakoja niin välitunnilla kuin vapaa-aikanakin, mikäli et kuulu tiettyyn joukkoon tai omaa vanhempiesi kautta tiettyä sosiaalista asemaa, voi elämä muuttua tosi hankalaksi ja sehän vaikuttaa myös opettajien suhtautumiseen "HÄIRIKKÖÖN".- t. ope
Mikään ei ole opettajan mielestä ällöttävämpää kuin "paremman perheen" poispilattu, huonokäytöksinen kakara. Jos hyvän perheen lapsi menestyy ja saa hyviä numeroita, niin ehkäpä kenties siksi, että on hyvin kasvatettu, osaa käyttäytyä ja suuntautuu opiskeluun. Sitä ei moni moukka vaan maatiaistasoltaan kykene ymmärtämään.
- terttukaarina
t. ope kirjoitti:
Mikään ei ole opettajan mielestä ällöttävämpää kuin "paremman perheen" poispilattu, huonokäytöksinen kakara. Jos hyvän perheen lapsi menestyy ja saa hyviä numeroita, niin ehkäpä kenties siksi, että on hyvin kasvatettu, osaa käyttäytyä ja suuntautuu opiskeluun. Sitä ei moni moukka vaan maatiaistasoltaan kykene ymmärtämään.
No jo on opettajalta moukkamaista maatiaistasoista tekstiä.
- moukkamaista
terttukaarina kirjoitti:
No jo on opettajalta moukkamaista maatiaistasoista tekstiä.
niin ei voi mitään. Elämä on.
Ei siinä turhat hurskastelut auta.
- bambiiiih
olikin jo kaikkien tiedossa... Jos ei jaksa nuoeskella ja olla yli mukava opettajalle nini ja samaa mieltä kaikesta niin tottakai lapsessa on jotain vikaa...ps vihaan kaikkia opettajiani vieläkin terkkuja sinne
- seuraavaa:
Oppilaat saavat vapaasti vihata opettajia, se on heidän oikeutensa. Opettajien energia ei heidän onnekseen riitä oppilaiden vihaamiseen; kohtuutontahan olisikin, että aikuinen vihaisi muutenkin alakynnessä olevaa lasta. Toki en väitä, etteikö vihaaviakin opettajayksilöitä löytyisi - kai joka ammattikuntaan eksyy jokunen psykopaatti.
Mutta suoraan sanoen tuhlaat aikaasi, jos käytät sen entisten opettajiesi vihaamiseen. Itsellesi olisi parempi, jos käyttäisit senkin ajan tunteittesi erittelyyn ja miettisit syytä, joka on tähän tunnetilaan sinut todellisuudessa johtanut. (Olisiko kyseessä esim. murkkuikä?)
- suloisia kaikki
ja ovat viisaita kaikki! Ei mun mielestä ulkoisella olemuksella ole tekemistä viisauden kanssa. Jos he olisivat rumia lapsia, olisivat kuitenkin viisaita.
Kyllä se on perinnöllistä viisaus ja kauneus. - Sitä saa, mitä tilaa
Huh huh!
Vanha viisaus - niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan - pitää paikkansa.
Totta kai motivoituneisuus,innostuneisuus ja aktiivisuus näkyy tuntiosaamisessa ja sitä kautta numeroissa. Eikä se ole mitään lipomista.
Velttoilijat ja tuntien rääväsuut saavat hekin sen, mitä tilaavat. Negatiivisen huomion!
Ja itse aiheutettuna myös heikomman pohjan omalla elämälleen.
Ei siis kannata sekoittaa kahta asiaa keskenään.
Ahkerointia ja nuoleskelua. Ensimmäinen lähtee omasta halusta opiskella, jälkimmäinen havaitusta keinosta selviytyä jostain asiasta
moraalisesti kyseenalaisin keinoin.
Uskon, että opettajat kyllä havaitsevat tuon eron. Mutta kateellisina tai muutoin negatiivisesti elämäänsä asennoituvat toisiaan seuraavat opiskelijat eivät muuta näe kuin sen oman ison napansa.
Rahaa ja titteliä pitäisi saada, vaikka ei mitään huvita sen eteen tehdä.
Zuk! - Lellikki?
No joopa joo... Olen hyvin köyhästä duunariperheestä lähtöisin, ja peruskoulun ja lukion kävin maaseutupitäjässä. En todellakaan mielistellyt yhtäkään opettajaa ikinä. Nyt seuraa vaikea tehtävä: osaisiko joku kertoa, miksi minä olin aina, siis kaikilla kouluasteilla, luokkani paras?
Voisiko kyse MITENKÄÄN olla siitä, että olen oikeasti älykäs? Kokeista sain aina hyviä numeroita tarvitsematta kuitenkaan panostaa niihin juuri ollenkaan. Tunneilla olin aktiivinen, koska olen aina lukenut paljon ja seuraan maailmanmenoa, jolloin yleistietoa on keskivertoa enemmän. Tunneilla en kuitenkaan häirinnyt, ja muutenkin käyttaydyin melko ihmismäisesti sekä opettajia että muita oppilaita kohtaan. Tämä ei käsittääkseni ole mielistelyä vaan ihan normaalia käytöstä, johon kaikkien sivistyneiden ihmisten pitäisi pystyä.
Miksi aina (tai no, ei aina mutta usein) ne huonompia numeroita saaneet katkerasti tilittävät miten opettaja "lelli" parempia oppilaita? Eikö muka syy voi koskaan olla oppilaassa itsessään? Ja miksi ihmeessä tuntiaktiivisuudella ei pitäisi olla merkitystä arvosanoihin? Ei pelkästä koetuloksesta voi mitenkään päätellä oppilaan osaamista, kun kokeet nyt eivät mittaa kuin sen, miten hyvin on ehkä sattunut lukemaan ulkoa jonkin koealueeseen kuuluvan asiakokonaisuuden. Ja joku vielä kommentoi, että opettaja ei saisi olla niin ankara ja antaa huonoja numeroita kapinoiville teineille, kun näistä voi aikuisina tulla ihan kivoja ihmisiä! Ei tsiisus! Kouluarvosanat eivät varmaankaan määritä ihmistä, varsinkaan koko loppuelämän ajaksi. Mutta mitä sen opettajan sitten pitäisi arvostella, ellei oppilaan senhetkistä osaamista?
On se hassua lukea näitä ihme valituksia näiltä "kaltoinkohdelluilta" mutta oikeasti neroilta oppilailta :). Ja myönnetään nyt tähän loppuun, että varmasti maailmaan mahtuu myös epäreiluja opettajia. Ihmisiähän nekin on. Onhan sairaanhoitajiakin, jotka eivät ole yhtään empaattisia vaan päin vastoin murhaavat potilaitaan... - Opettajan ei suosikki
Minä sain uskonnosta arvosanan 6, en pitänyt opettajasta ja hän tiedosti sen. Niinpä uskontokin väistyi elämästäni. Samoin kävi urheilun kanssa, en seuraa sitä koskaan tv:stä tai radiosta. Kun taas oppilas oli johtokunnan puheenjohtajan poika, häneltä ei juuri koskaan kysytty mitään vaikeita, hän sai hyvät arvosanat aineissa, jossa oli pelivaraa. Kielessä minulle opettaja, josta en pitänyt, sanoi, että aineeni oli huono. Saman pohjan aine toisessa koulussa sai taas loistavat arvostelut ja kiitettävän arvosanan kotiaineena kopioituna. Mutta - opettaja pitikin minusta ja päinvastoin.
- myös tämä
Eiköhän nämä antipatiasi vaikuttaneet myöskin opiskeluintoosi? Voisikohan henk.koht panoksesi kyseisiin aineisiin olla ollut kehnonlainen? Sitä nyt kertoo ainakin se, että esitit kotitehtävänä kopioidun aineen (joskin omatekoisen). Entä jos se olikin se kiva maikka, joka arvioi osaamisesi väärin? Niinkin voi tapahtua!
Ai niin, mutta oppilaissahan ei ole koskaan mitään vikaa, HE ovat neroja joka iikka. Ymmärtämättömät opet eivät sitä vain huomaa.
- niin aina ollut
Lapset ei saa oikeudenmukaista kohtelua kouluissa
opettajat eivät ole oikeudenmukaisia
Numerot tulee niille lapsille joista he tykkäävät ja varsinkin niille lapsille joiden vanhemmat on vaikututsvaltaisia rikkaita ja nuoleskelevia tai lahjoo opettajia kaikenlaisilla lahjoilla ja rahoituksilla ja myös erityisesti joulut ym pyhät jolloin muistavat
Lapset jää eri asemaan aina ne joilla ei ole varaa tuohon ei pysty kilpailemaan
Ja oikeasti siis opettajat antavat numeroita "hyville "vanhemmille aina .
Asiat pitäsi olla aivan erilailla
Menkää ihmeessä vaikka opettajanhuoneeseen jos jollain konsitlla pääsette joskus opettajamaailman sisälle katsomaan se on järkyttävä systeemi
Olen ollut joskus opettamassa erilaisissa opettajanhuoneissa ja tarinaa tulis jos minkälaista ja siellä on todellakin erityisen hyvin näkyvissä mite joku otetaan hampaisiin ja kun jotain joku opettaja moittii sen jälkeenkaikille on annettu se negatiivinen asenne siihen ja siihen lapseen ja sen vanhempiin varsinkin .
Ikävä on suomen koulujen opettajien asenteet siinä ois parantamisen varaa .
Heidän pitäs olla oikeudenmukaisia asiallisia ja kannustavia oppilaille ja heidän työ on opettaa neuvoa ja auttaa lapsia kasvamaan ja näkemään ja osaamaan tehdä päätöksiä ja muuta kaikkea ja oppia olemaan yhdessä hyväksymään toisia tasapuolisesti .
Kuunnelkaa lapsia kotona mitä he kertovat se on kannatavaa ja ihmetelkää ja kysykää miten asiat on oikeasti koulussa miten lapset kokee ja keskustelkaa myös kouluissa nimenomaan näistä asioista . vaatimuksia pitää opettajalle olla jos on valinnut tuon ammatin on myös pystyttävä siihen oikein .
Opettajanhuoneessa on hyvinkin paljon myös sitä heidän keskinäistä kilpailua kateutta esim toisia kohtaan . naiset miehet keskenään sekä ainekohtaiset opettajat keskenään ym .
ei ole arvostusta oikein toisten työhön vain oma aine tai omatapansa luokanopettajana muista viis
Miehiä tarvitsisi enemän mukaan varsinkin sellaisia jotka osaa tehdä asioita selittää myös toimia yhdessä . Miesopettajia o nhyvin paljon sellaisia jotka on selvästi reilumpia ja asiallisempia ja saavat oppilaat myös innostumaan ja yhdessä olemaan .
Naisopet on enemmän nipottajia ja eivät oikein ymmärrä lapsia suurin osa naisopettajista aivan väärällä alalla varsinkin alakouluissa ala-asteella ja myös enemmän miesopettajia pitäs olla teineille se on ihan selkeä asia ja nnäkyy .
On kokemusta on nähtynä ala asteella ja ylasteella nämä tilanteet jo pitkään .
Vääristynyt systeemi on monessa .
Siispä pitäsi olla ehdottomasti avoimia reiluja asiallisia positiivisia ja rohkeasti kannustavia opettajia enemmän ,eikä niitä hienohelma nipottajia joilla onollut kultalusikka suussa aina ja jotka on vain pinkona koulussa päässeet mihin haluaa .
Sitä ammattitaitoa jakoulutusta pitäs olla ja
opettajien koulutuksessa pitäs enemmän olla valintaa siinä millainen opettajaksi sopii ei ne joilla on parhaat numerot todistuksessa ole lainkaan hyviä opettajina ja lastenkanssa ja niiden ohjaajina .
Lisäksi nykymaailmassa on niin paljon lapsia joilla puuttuuu se turvallinen maailma ja ehkä puuttuu se oma toinen vanhempi jokapäiväisestä elämästä niille olisi erityisen tärkeää se kunnollinen oikeudenmukainen oikea ohjaava auttava neuvova kannustava opettaja ja se sais mieluimmin olla mies nykyisin .
Opettajalla kun on kuitenkin suuri vastuu ja tekee valtavan suuren työn lapsen elämään aikusuuteen mennessä ja vaikuttaa vielä sielä elämän varrella paljon . Jos sen pilaa se vaikuttaa sen ihmisen tulevaisuuteen ja myös hänen lastensa jne tulevaisuuksiin
Hyvällä opettajalla on taito saada lapset oikeasti eteenpäin positiivisena ja innokkaina eteenpäin ja valikoimaan luottamaan oppimaan ja tavoittelemaan ja nimenomaan hyvään tulevaisuuteen ja ikuisuuteen .
Näitä hyviä kunnon opettajia vain on hyvin vähän ja heitä varmsti tulis noihin ammatteihin jos vain sitä opettaja koulutusta vähän muutettaisin ja perusteita esim sopeutuvuutta vähän paremmin tarkisteltaisiin . Nykyisiä opettajia vois paljon pistää ihan muualle ne on aivan väärässä paikassa töissä eikä pitäs olla lasten kanssa lainkaan
ja niistä suurin osa vielä ikäväkyllä naisia jotka ei ole reiluja eikä hallitse sitä mitä pitäsi - eåpogjh
No Älä!
Ja varsinkin pienillä paikkakunnilla lasten vanhempien asema sosiaalisessa "ravintoketjussa" painaa arvosanoja joko ylös tai alaspäin.- kommunikaattori
Tämä se on sitkeä myytti: että opettajiin jotenkin vaikuttaisi vanhempien ammatti tai tulotaso! Ihan kuin rikkaat vanhemmat ostaisivat jälkikasvulleen numerot, hah! Eivät kuulkaa opettajat mitään oppilaiden vanhempien rikkauksista kostu.
Tosiasiassa opettajat harvoin edes tietävät, millainen tulotaso oppilaan vanhemmilla on. Hyvin ja huonosti käyttäytyviä oppilaita tulee ihan kaikista tuloluokista, tosin syrjäytymisen partaalla keikkuvien vanhempien lapset ovat kyllä useammin itsekin ongelmaisia, ainakin jos heitä ei ole pelastettu huostaanotolla.
Epäsuorasti tulotaso vaikuttaa, jos se korreloi hyvän kasvatuksen kanssa (mitä se ei aina suinkaan tee). Mutta silloinkin numeroihin vaikuttaa se hyvän kasvatuksen edesauttama koulumenestys, ei suinkaan isukin tai äitylin tilipussi.
Olen pahoillani jos nyt rikoin jonkun huolella vaaliman kuvitelman selitykseksi omalle huonolle koulumenestykselleen...
- .....piste....
Ala-asteella minun opettajani antoi kaverilleni selvästi helpommin hyviä arvosanoja. Myös käytöksestä, vaikka mielestäni käyttäydyin häntä paremmin ja tulin kaikkien kanssa toimeen toisin kuin hän. En oikein tiedä mistä tuo karkeus minua kohtaan tuli, mutta se kyllä oli selvästi havaittavissa. Onneksi tämä on ollut ainoa tympeä opettaja, vaikkakin ei ainoa väärin perustein numeroita antava.
Yläasteella äidinkielentunneilla olin pitkään kasin oppilas, mutta kun kerran panostin yhteen tekstiin ja sain siitä kympin, niin sen jälkeen kaikki tekstini arvosteltiin ysiksi, vaikka siihen ei todellakaan olisi aina ollut aihetta. Hieman hävetti näyttää kavereille ysin papereita, vaikka en ollut panostanut tehtävän tekoon muuta kuin juuri sen aikaa kun teksin kirjoittamiseen kului aikaa.
Yläasteen aikainen kotitalouden opettaja suosi tyttöjä numeroissa, vaikka muuten oli ystävällinen kaikille. Kaverini (tyttö) sai kokeesta numeroksi 6½ ja minä 8½. Minä en koskaan epäonnistunut minkään ruuan teossa ja kaverini poltti muutaman kerran ruuan pohjaan kun juoruili muiden kavereiden kanssa. Käyttäytymisemme oli suurinpiirtein samaa luokkaa. Kuitenkin molempien todistuksessa oli 8 lukuvuoden päätyttyä.
Ylä asteella liikunnanopettajani arvosti minua liian vähän. Olin lähes joka tunti selvästi muita parempi, minut valittiin joukkueisiin aina ensimmäisenä ja harrastin urheilua seurassa ja muutenkin paljon vapaa-aikanani. Silti minulla oli todistuksessa 9 kympin asemesta, vaikka muutamalla kaverillani oli kymppi (jonka he myös ansaitsivat). Eniten olen katkera siitä, että opettajani lupasi minulle todistukseen kympin jos suoriudun yhdestä tehtävästä, josta suoriuduin. Silti todistuksessani oli 9. Opettajani lopetti tämän vuoden jälkeen, joten en voinut kysyä häneltä asiasta seuraavana vuonna. Opettajan vaihdoksen jälkeen taas tilanne kääntyi toisinpäin. En ollut tunneilla aktiivisesti paikalla, mutta koska olin muihin nähden todella taiva, niin silti todistuksessani pysy ysi, vaikka aktiivisemmilla tyypeillä se saattoi olla kasissa.
Onneksi opettajani ovat pääsääntöisesti antaneet numerot lähinnä kokeen perusteella ja olen heihin tyytyväinen, vaikka aina välillä pärstäkertoimen perusteella valintoja näkee. Vaikein tilanne on juuri liikunnassa, kirjoitelmissa, musiikissa ja kuvaamataidossa, joissa taitoja on vaikea arvioida numeroin. - kt¨pit
onhan se selvä, että pärstä kertoimellä ja nuoleskelemalla on aina pärjännyt, niin koulussa, kuin työpaikoillakin. Molemmissa on aina omat suosikit ja mielyttäjänsä.
- panettelua
Sitä on tietysti mesottu koulussa ja nyt harmittaa kun on huonot numerot.
Jos se murrosikäinen vain jotenkin tajuais että kun pikkasen yrittää niin se palkitaan. Ei sitä älytöntä koheltamiseta viitti kukaan kattella. Ja se oma asenne koulunkäyntiin vaikuttaa myös siihen oppimiseen. Jos suhtautuu pessimistisesti opiskeluun niin eihän siitä mitään tuu ja numerot on sen mukaset.
Siinä iltalehden jutussa sanottiin vielä että käyttäytymistä ei pitäisi arvioida. Sehän olisi sitten ihan ruotsin mallin mukasta ja selvästi näkee että siellä ollaan menty metsään. Ja sitäpaitsi nykyisin todistukseen ei merkitä käytösnumeroa jos oppilas niin haluaa. Mikä sinänsä on jo vahinko. Ainoa mikä jotain siitä oppilaasta kertoo on sen käytösnumero. Ja sitä paitsi käytösnumeroon vaikuttaa kaikkien oppilasta opettaneiden opettajien arvio, joten se on se kaikkein tasapuolisin arvio.
Perusteluna siinä iltalehden jutussa oli että koulun pitäisi arvioida vaan sellaisia aineita joita koulussa opetetaan. Tekee ihan mieli kysyä että kuka muu opettaa nuoria käyttäytymään kun koulu...- ...piste...
Omien kokemuksieni perusteella käytösnumero on aika turha. Sillon kuin sain vielä sellaista, niin se oli minulla niin kuin lähes kaikilla muillakin 9. Nuoleskelulla voi ehkä saada kympin (usein riittää kun ysin oppilas vonkaa sitä opettajalta). Huonolla käytöksellä numero laskee kasiin tai seiskaan ja todella epätoivoisessa tapauksessa ehkä kutoseen. Mielestäni noista ei voi vetää kovin paljon johtopäätöksiä, koska jos ihminen ei ole yhtään motivoitunut aiheisiin joita käsitellään, niin todennäkösesti kavereiden kanssa puhutaan silloin tosi paljon ja käytösnumero mahdollisesti huononee. Ei tämä tarkoita sitä että oppilaan käytös hänen tulevassa työssään olisi huonoa jos hän sattuu siitä pitämään.
- ...piste...
...piste... kirjoitti:
Omien kokemuksieni perusteella käytösnumero on aika turha. Sillon kuin sain vielä sellaista, niin se oli minulla niin kuin lähes kaikilla muillakin 9. Nuoleskelulla voi ehkä saada kympin (usein riittää kun ysin oppilas vonkaa sitä opettajalta). Huonolla käytöksellä numero laskee kasiin tai seiskaan ja todella epätoivoisessa tapauksessa ehkä kutoseen. Mielestäni noista ei voi vetää kovin paljon johtopäätöksiä, koska jos ihminen ei ole yhtään motivoitunut aiheisiin joita käsitellään, niin todennäkösesti kavereiden kanssa puhutaan silloin tosi paljon ja käytösnumero mahdollisesti huononee. Ei tämä tarkoita sitä että oppilaan käytös hänen tulevassa työssään olisi huonoa jos hän sattuu siitä pitämään.
Mielestäni käytösnumeron painottaminen on siinäkin mielessä huono asia, että oppiminenkin varmasti kärsii jos pitää miettiä sitä millaisen kuvan antaa itsestään opettajalle. Minä ainakin saan parhaat tulokset ryhmässä jossa saan keskustella aika vapaasti kavereideni kanssa, mutta opettajakin välillä liittyy keskusteluun ja siirtää mahdollisesti keskustelua takaisin aiheeseen. Kädet pulpetilla, selkä suorana ja korvat höröllä kuuntelu ei ole minun tapani oppia, vaan se että saan keskustella asiasta ja miettiä vastauksia ryhmässä.
- kjfdls
...piste... kirjoitti:
Nuo kuvaamasi käytösnumerot ovat selvästikin aikaisemmilta vuosilta. Nykyisen opsin mukaan käytös arvioidaan kuten muutkin arvioitavat asiat: asteikolla 4-10. Kymppi on erinomainen, joten voitte kuvitella, miten moni sen vuosittain saa plakkariinsa. Melkein yhtä paljon tulee vuosittain nelosia, voitteko kuvitella tätäkään! Ajat ovat muuttuneet.
Totta tosiaan, koulussa kyllä parhaamme mukaan yritämme opettaa hyvää käytöstä, vaikka IL:n jutussa täysin perusteettomasti väitettiin päinvastaista. (Omituinen väite kerta kaikkiaan!) Ja vaikkei käytösnumero päättötodistukseen enää tulekaan (harmi sinänsä), istumme me opettajat tuntikaudet arviointikokouksissa pähkäilemässä käytösnumeroita yhdessä, jotta arvosana varmasti mahdollisimman hyvin vastaisi kunkin oppilaan käytöstä. Kuulostaako ihan ufolta?
- horror84
vittu mitkään pärstäkertoimet ainakaan mun perus kouluun vaikuttanut..ne jotka nuolivat opettajaa saivat aina parhaat numerot..eli yleensä ei niin suositut perkele
- tällainen metodi on...
...oikeastaan oppilaan tulevaisuuden kannaltakin hyvä asia, sillä on ihan tutkittu juttukin, että ekstroverttisemmat ja aktiivisemmat ihmiset saavat parempaa palkkaa työpaikoillaan. Ei ole siis pelkästä pärstästä kyse, luulen että tässä tarkoitettiin myös yleistä käyttäytymistä/asenteita ja ns. "viihdearvoa". Nimittäin muistan ihan selkeästi kuinka eräs viihdyttävä ystäväni sai aina opettajan suosion humoristisilla kommenteillaan, ihailtavalla, aiheeseen omistautuneella ja muutenkin positiivisella asenteellaan. Ei ole ollenkaan ihme että nämä ihmiset, jotka näyttävät oman kiinnostuksensa/älykkyytensä (tai ovat tarpeeksi rohkeita tekemään niin), saavat opettajan tai oikeastaan KENEN TAHANSA suosion. On oikeastaan ihan hyvä, että näin tavallaan saadaan ihmisten "robotisoituminen" ehkäistyä.
- vanha ja viisas
vanha totuus.tämä selittääkin paljolti sen miksi nämä kympin nörtit,opettajien mielistelijät,herrojen pennut yms. eivät myöhemmin elämässä menesty niin hyvin kuin luulisi arvosanojen perusteella tapahtuvan. kysyn edelleeen että mitä osaamista,tietämistä peruskoulun päättötodistus itse asiassa kertoo? millä perustein numerot annetaan?
- mittaa
sitä, miten hyvin pystyy suoltamaan edellis iltana opetellut asiat koepaperiin. Siinähän se. Ainoostaan jossain käsitöissä ja kuviksessa mitataan vähän sitä mitä oppilas osaa tehdä.
- jusaaaprkl
no eihän siinä kauaa kestänykkä et toiki tajutaan vaikka siitä on puhuttu vuosikaudet mutta eihän ketään oo kiinostanu ku vika on ollu aina oppilaan asenteessa ja oppilaan "murrosiässä" ym pskaa EIKÄ opettajassa koska heidät on koulutettu siihen tehtävään mutta kyllä siltäkin alalta löytyy ja paljon asennevammasia opettajia. eli kiitos ja moro oli kiva opiskella joskus kun en nuoleskele opettajia.. tai sitte ei
- jusaaprkl
eli jatkan vielä edellistä luettuani pari vastausta kun joku valitti kun opettaja antaa huonoja numeroita vaikka kokeessa samat kun kaverilla ja kaveri sai enemmän pisteitä. no on vähä samanlaisia kokemuksia mutta ammattikoulun hitsauksesta. vein opettajalle hänen oman hitsauksen niin se haukkuu mut pystyyn että ei musta hitsaria tuu tekemälläkään ja oon aivan paska hitsaamaan ja antoi hylätyn. periaatteessa se oli aika hauska tilanne kun ilmotin samalla että se oli sen oma tekemä työ. sitä ilmettä en unohda koskaan ja se oli sen ansainnut ja siitä tuli myös aikamoiset seuraumukset opettajalle mutta se onki taas toinen juttu mut ihan oikein semmosille eikä semmosia pitäisi ees opettajaksi päästää
- turiset.
Pitää paikkansa. tuskin sellaista opettajaa onkaan jolla ei ole ns. lellioppilasta.
Itsellä on monta lasta, aikuisia jo. peruskoulussa pärjäsivät keskinkertaisesti, välillä tuli kokeista kiitettäviäkin numeroita, yleensä siinä 7-9.
Yksi lapsistani sai aina matikankokeista 8-10, mutta todistuksessa oli vain 7. lapsen kaveri sai samanlaisia numeroita kokeista mutta todistuksessa oli 9. no kaveri olikin 'paremmasta perheestä'.
Joskus joku ope sanoi että tuntiosaaminen vaikuttaa myös, mutta jos lapsi saa kokeista aina kiitettäviä niin luulisi tunneillakin jotain osaavan?
Sitten oli sellainenkin oppilas joka ei osannut laulaa yhtään mutta kävi pianotunneilla niin sai todistukseen kympin.
Samoin liikunnassa, ne jotka harrastivat 'hienoja' lajeja kuten suunnistusta niin kymppi tuli todistukseen vaikkei pahemmin muita urheilulajeja osannutkaan.
Ja kyllä oppilaan vanhempien koulutustausta, varallisuus, vaikutusvaltaisuus paikkakunnalla (varsinkin pienellä) vaikuttaa lapsen todistukseen. ja se miten vanhemmat 'nuolevat' opettajaa.- sinulle.
"Yksi lapsistani sai aina matikankokeista 8-10, mutta todistuksessa oli vain 7. lapsen kaveri sai samanlaisia numeroita kokeista mutta todistuksessa oli 9. no kaveri olikin 'paremmasta perheestä'."
-Oletko aivan varma, että paremman numeron ratkaisi perheen paremmuus eikä oppilaan tuntiaktiivisuuden tai muun käytöksen paremmuus? Aika usein "paremmissa perheissä" myös kasvatetaan parempikäytöksisiksi, ei tosin aina. (Huom. Itse en valitettavasti ole päässyt osalliseksi tästä sulavan käytöksen opista, harmi. Kadehdin niitä, jotka ovat!)
"Joskus joku ope sanoi että tuntiosaaminen vaikuttaa myös, mutta jos lapsi saa kokeista aina kiitettäviä niin luulisi tunneillakin jotain osaavan?"
-Niinhän tuota luulisi! Vaan kun se ei välttämättä mene ollenkaan niin. Tuntiosaaminen pitää osoittaa ihan käytännössä, eikä se onnistu, jos ei se käsi nouse tai jos vain pelaa ristimollaa takana istuvan kanssa. Joku toinen taas voi kokeissa möhliä, mutta tunnilla seuraa valppaana ja vastailee terhakasti kysymyksiin. Kyllä sen tuntiosaamisen kuuluu vaikuttaa numeron verran arvosanaan jo ihan OPSin kriteereinkin.
"Sitten oli sellainenkin oppilas joka ei osannut laulaa yhtään mutta kävi pianotunneilla niin sai todistukseen kympin."
-Voi voi ja huokaus. Kun ei se musanumero ole lauluarvosana. Eikä kuvisnumeroa anneta pelkästä piirustustaidosta. Ehkäpä se lapsi osasi musisoida muuten kuin omalla äänellään? Tutustu hyvä ihminen eri aineiden arviointiperusteisiin, niin ei tarvitse ihmetellä.
"Ja kyllä oppilaan vanhempien koulutustausta, varallisuus, vaikutusvaltaisuus paikkakunnalla (varsinkin pienellä) vaikuttaa lapsen todistukseen. ja se miten vanhemmat 'nuolevat' opettajaa."
- Ja tähän ei voi sanoa kuin: höpön höpön! Vanhempien koulutustausta vaikuttaa ihan takuulla lapsen koulumenestykseen, koska koulutetut vanhemmat pitävät koulunkäyntiä tärkeänä ja välittävät tämän ymmärryksen lapselleenkin. Ei siinä mitään salaperäistä ole. Että vanhemmat muka nuolisivat opettajaa (tai päinvastoin), tai että sellaisella olisi vaikutusta arviointiin, on nyt ihan puhdasta lööperiä. Voihan sillä kuvitelmalla toki lohduttautua, jos ei halua hyväksyä huonojen arvosanojen todellisia perusteita! Mutta aika säälittävää sellainen on.
- ex-oppilas
Kun näitä tekstejä lukee, huomaa kuinka katkeria ihmiset ovat vanhoista koulunumeroistaan! Kerron nyt hieman omaa koulumenestystäni: Ala-asteella olin aina aktiivinen ja positiivinen oppilas ja usein tuli puhuttua paljon, jopa häiritsevästi. Numerot olivat kuitenkin 9 paikkeilla. Yläasteella murrosikä kesti 8.luokan ja olinkin HÄIRIKKÖ isoilla kirjaimilla! Keskiarvo laski numerolla, oppitunnit eivät vain kiinnostaneet, haistattelin opettajille ja tuli lintsattua ja pari jälki-istuntoakin sain (huom. en ollut pahimmasta päästä). 9.luokalla kuitenkin aikuistuin (ja siihen nimenomaan tarvitsin tuon edellisen vuoden, jotta tajusin kasvaa ihmisenä) ja panostin todella paljon kouluun. Numeroni nousivat 8,5 paikkeille ja vaikka sain kokeista 8,5 monet opettajat antoivat numeroksi 9. (Poikkeuksena historia ja yhteiskuntaoppi: historian numerot olivat 6 ja 6, yhteiskuntaoppi 7 ja silti MIESopettaja antoi minulle 7 koska huomasi että asiat kiinnostivat minua, en vaan osannut laittaa paperille sitä mitä halusin sanoa.)
En ollut mikään lellikki, mutta olin positiivinen ja aktiivinen tunneilla, tein läksyt ja olin aina paikalla. Matematiikassa, Ruotsissa ja Englannissa minut laitettiin parempien ryhmään vaikka itse olin valinnut heikompien oppilaiden ryhmän. Yläasteen jälkeen menin lukioon ja siellä numeroni vain nousivat koska olin oikeasti kiinnostunut, aktiivinen, viittasin ja tein läksyt.
Silti voin sanoa että naamakerroin ratkaisee. Minkäs minä luonteelleni voin, olen positiivinen ja aktiivinen ja olen huomannut että se auttaa niin koulumaailmassa kuin työelämässäkin. Naamakerroin ei kuitenkaan vaikuta kaikille opettajille, eikä aktiivisuuskaan. Ruotsin opettajani sanoi,että hänelle on aivan sama onko oppilaat aktiivisia vai ei, koska "jotkut ovat luonnostaan ujoja eivätkä viittaa, joten tämän ei pitäisi vaikuttaa numeroihin". Ja oikeastaan hän onkin oikeassa, kaksipiippuinen juttu tämäkin.
Ja katkerille ihmisille: Kouluarvosanoista voi aina valittaa, myös jälkeenpäin. Minä itse olen aina kysynyt ja vaatinut perusteet numeroilleni ja olen ne myös saanut kun olen kysynyt.
Menkää kuitenkin ihmiset ensin itseenne älkääkä syyttäkö muita. Tiedän että tässä maailmassa on paljon epäoikeudenmukaisuutta mutta shit happens.
ps. ja sinulle, käyttäytymisnumero ei vaikuta keskiarvoon! Minulla käyttäytymisnumero 8.luokalla oli 8 ja päättötodistuksessa kuitenkin 10!- LOLlipoppppi
ime ny peukkua hikari... taas sitä niin varmasti tiedetää kaikki kaikesta
- jermu85
Perseennuolenta vaikuttaa opettajiin todella paljon. Hiljaiset ja vakavat jäävät ruskeanreiänritareiden varjoon. nimim. kokemusta on
- ----
Se jos yläasteella annetaan huonompia numeroita kuin kuuluisi, vaikuttaa mielestäni tulevaisuuten, toisin kuin artikkelissa sanottiin. Jos saa korkeita arvosanoja, pääsee keskiarvollaan kouluun missä on muillakin korkeampi arvosana. Yleensä tällaiset oppilaat ovat kiinnostuneita opiskelusta ja koulun ilmapiiri on sen mukainen. Jos taas joutuu lukioon missä muilla on hälläväliä asenne niin sellainen asenne helposti tartuu. Lukiolaiset ovat vielä melko alttiita vaikutuksille vaikka poikkeuksiakin löytyy.
Lähtökohdat jatkokoulutukseen ovat aivan erit sellaisella lukiolaisella, joka on käynyt koulua, jossa on kilpailtu hyvistä arvosanoista sellaiseen lukiolaiseen verrattuna, joka on käynyt lukion hällä väliä ilmapiirissä.
Tuolle asialle tosiaan pitäisi tehdä jotakin ettei pärstä vaikuta arvosanoihin. Jonkun muun kuin ainetta opettavan opettajan pitäisi arvostella kokeet, jotta vältyttäisiin näiltä arvosanavääristymiltä.- TOHVELISANKARIT
Täytyy heittää nopee kommentti vielä - mietippäs nyt...
Olet kyllä oivaltanut asian ytimen ja vakavuuden... naisopettajat toimivat tod. väärin tässä tapauksessa, verorahoilla ja vielä lapsia kohtaan...
MUTTA SE MITÄ HALUSIN VIELÄ TUODA SINULLEKIN ESIIN ON - ETTÄ KYLLÄ SINÄKIN NYT VAAN VIELÄ YRITÄT KIELTÄÄ ASIAN VAKAVUUDEN JA LAAJUUDEN - TÄMÄ TUTKIMUS NYT ON TEHTY SATTUMALTA PERUSKOULUN 9 LUOKKALAISISTA - MUTTA KYLLÄ NE SAMAT OPETTAJAT JA AINAKIN SAMA TYYLI ON MYÖS LUKIOISSA - EI TARVITSE PALJON YNNÄTÄ!!!
On kait se selvä jo siitäkin syystä, että mensan ynm. mukaan miesten ja naisten ÄÖ on lähes sama keskiverrosti (todellisuudessa miehillä inan korkeampi Suomessakin)- ja silti pian lukiosta valmistuneiden suhde menee 70% tyttöjä - 30% poikia !!! Siis 2 kertaa enemmän tyttöjä, jotka ovat keskiverrosti, inan keskiverto pojan "alapuolella" lahjoiltaan, jos ymmärrät...
Ennen ollaan jo useasti puhuttu, että Suomen koulu yleisesti suosii tyttöjä passiivisten opetusmetodeitten, kielipohjaisten ainevalintojen ynm. takia. Suomen peruskoulu ja lukio eivät todellakaan ole mitään teknis-matemaattispainotteisia "ideahautomoja" pakkoruotseineen ynm.
Ja nyt sitten jo tutkitustikin tämä (kaikkien poikien ennaltakin tietämä) asia päälle, että naisopet käyttäytyvät puolueellisesti tärkeässä roolissa lapsia kohtaan, virassa, joka maksetaan miestenkin verorahoilla.
Eli onko siis ihme, että lukiosta valmistuneista on lähes 70% tyttöjä!
Ja sitten tämän kaiken jälkeen vain pojat (toinen sukupuoli), pakkovelvolliseksi palkattomaan armeijaan ryömimän, ja keskeyttämän kaikki opintonsa ynm. - ja koko laitoksen ylipäällikkönä tietenkin silti nainen...
JA sitten "elvistellään" julkisuudessa, kuinka yliopistosta valmistuneista on jo niin ja niin paljon naisia. ON KAI S*****NA. (koska vielä tuon kaiken edellä mainitun lisäksi, myös yliopistossa, on niin h****tin paljon näitä naisille suunnattuja opintovaihtoehtoja, täysin turhia valtion kannalta, "filosofian maisteri" linjoja, joissa "yhteiskuntaa hyödyttävän" lopputyön voi tehdä vaikkapa "hanurin soiton tärkeydestä 1300 luvun Siperian työläiskortteleissa" - ja sitten kiukutellaan päälle, että miten ihmeessä Nokian tai metsäteollisuuden insinööri saa parempaa palkkaa - vaikka kumpakin olemme korkeakoulutettuja...
Ei ihme, että Suomen miehet kuolevat pian 10 vuotta nuorempana - siis 10 vuotta vähemmän aikaa nauttineena valtion maksamista eläkepäivistä...
...meinasin heittää vielä jotain maailman korkeimmista avioero, itsemurha tilastoistakin jne... - Arvostelu
Minä ainakin opettajan toivoisin että joku muu suorittaisi sen arvostelun. Melkonen riesa pitää kokeet ja korjata ne ja sitten kaksi kertaa vuodessa pyöräyttää se numero paperiin, jossa huomioi kaikenmailmaset opetussuunnitelman mukaiset kriteerit. Myös ne mitkä eivät näy kokeessa. Sitten päiväkausia miettiä, antaisko seiskan vai kasin vai jotain muuta.
Kaikki vapaaehtoiset ilmottautukaa! Minä mielelläni keskityn vain opettamiseen
- OIVALLUSta pukkaa
Se on täysin totta! tuli heti mieleen tähä aiheeseen hyvä biisi! lyriikka ja kappale yhteiskunta! koittakaas kuulla kloppi tietää
- myntti
Löytyy osoitteesta
http://mahola.vuodatus.net/blog/857068#commentform - ja 'vääräuskoinen' oppilas
Opiskelin 90-luvun alkupuolella ammattiin. Meillä oli matematiikan opettajana jehovantodistaja nainen. Minä itse edustin tuolloin 'vapaita suuntia' ja sain kokea sen nahoissani!
Olen aina ollut ja olen edelleen hyvä matemaattisissa tehtävissä, valmistuttuani myöhemmin toisesta oppilaitoksesta sain matematiikasta arvosanaksi 5 (arvostelu i-5). Mutta tuo kyseinen opettaja ei nähnyt luokassamme ketään muita kuin yhden jehovantodistaja opiskelijan. Vaikka kyseinen oppilas tarvitsi matematiikassa tukiopetusta ja sai huonompia arvosanoja tenteistä kuin minä, niin todistukseen hän sai 5 ja minä 3. - Minä kun satuin edustamaan väärää uskontokuntaa...
No, se aika oli ja meni, mutta koin tuolloin tulevani todella väärin kohdelluksi jehovantodistajan suunnalta ja vaikka asioita ei pitäisi yleistää, niin en sen jälkeen ole ollut missään tekemisissä jt kanssa enkä tule olemaan. Opettaja edusti yhtä heistä, mutta 'rokotti' minut hyvin heitä kaikki vastaan -niin sisäänpäin lämpiävää porukkaa!
Mielestäni opettajan ei myöskään kuulu työaikanaan kertoa vakaumuksellisista näkemyksistään, mutta useampi meistä oppilaista joutui käännytyksen uhriksi.- kuin paljon
on lestislaisten ja evluttien uhreja===========
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1791756
- 108987
- 94874
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa19683- 51655
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann41567Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m164523Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45518Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä24475Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;193466