Mitä teen...

Olli-Älämölö

Muijan isoäiti heitti henkensä. Mummo oli ilkeä vanha ja pahasisuinen juoppo, josta kellään ei ollut
hyvää sanottavaa. Muijani ei ollut nähnyt ämmää yli 20:een vuoteen.
Nyt jostain edunvalvonnasta on soiteltu, että muijani pitäisi hoidella hautajaiset ym kuolemiseen liittyvät asiat.

Mitä teemme, koska asia ei kuulu meille vittuakaan. Mummo on saanut mitä tilasi ja venaa nyt jossain Malmin hautuumaan kylmäkellarissa hautaamista. Miksi muijani, jolla ei ole mitään hyvää sanottaavaa raatovainajasta, pitäisi järjestää jotkut hautajaiset...

Opastin muijaani unohtamaan koko raadon. Kyllä kai ne sen kippaa johonkin monttuun jos antaa asian olla. Vai voiko raadon unohtamisesta saada syytteen?

Mitä teidän mielestäni kannattaisi tehdä... paloittelenko sen ämmän pahvilaatikkoihin ja vippaan sipoon korpeen kettujen ruuaksi vai voiko lakiperkele antaa sakot, jos asian vain unohtaa...

6

301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos mummo oli juoppo, niin älkää missään nimessä tuhkatko häntä!

      Voithan totta kai heittää mummon raadonsyöjille, mutta jostain syystä kristityt ottavat mieluummin vastaan eläviä ihmisiä...

    • Hautaustoimilaki
      7 luku 23 §
      Hautausjärjestelyt

      Jollei vainaja ole eläessään nimenomaisesti toivonut tietyn henkilön huolehtivan hautaamiseen, tuhkaamiseen ja tuhkan käsittelyyn liittyvistä järjestelyistä, voivat järjestelyistä huolehtia vainajan eloonjäänyt puoliso tai kuolinhetkellä vainajan kanssa avioliitonomaisissa olosuhteissa yhteisessä taloudessa jatkuvasti elänyt henkilö sekä lähimmät perilliset.

      Jollei kukaan 1 momentissa tarkoitetuista henkilöistä huolehdi järjestelyistä, voi myös muu vainajan läheinen huolehtia niistä. Muussa tapauksessa järjestelyistä huolehtii se kunta, jossa vainajalla oli kuollessaan kotikuntalaissa tarkoitettu kotikunta, tai, jos vainajalla ei ollut kotikuntaa, se kunta, jossa vainaja kuollessaan asui.

      Jos hautausjärjestelyistä on huolehtinut muu kuin pesän osakas, on hän oikeutettu saamaan kuolinpesän varoista korvauksen kohtuullisista hautauskuluista.

      Jos 1 momentissa tarkoitetut henkilöt eivät pääse yksimielisyyteen hautaamisen tavasta, paikasta tai hautaustoimituksesta, käsitellään asia 1 momentissa tarkoitetun henkilön kanteesta siinä käräjäoikeudessa, jonka tuomiopiiriin vainajan kotikunta hänen kuollessaan kuului.

      ---

      Kunta hoitaa? Niinhän tuossa sanotaan, että jos ei kukaan lähiomaisista huolehdi niin kunnan nakki sitten. Mutta ei tuo nyt varmaan ylivoimaisen vaikeaa ole soittaa Elannon hautaustoimistoon ja sopia asioista. Kunhan kuolinpesä maksaa kulut niin multiin vaan.

    • Kössönöm

      ole velvollinen hoitamaan yhtään mitään, jos ei ollut edunvalvoja ja ilmeisesti ei ollut. Antakoon edunvalvojan hoitaa. Muuhun ei tarvitse osallistua kuin perukirjoitukseen ja siihenkin voi valtuuttaa jonkun toisen menemään.

      Jos minun kusipäinen kirkkokuorossa laulava uskova sisareni kuolisi, eikä muita sukulaisia olisi elossa, niin minä en laittaisi tikkua ristiin. Näin on!

      Neuvoni on: älä tee yhtikäs mitään. Se ei ole sinun aikä vaimosikaan ongelma.

    • konna

      heittää yhden sukupolven yli? Onko vaimosi äiti ja mahdolliset muut isoäidin omat lapset kaikki kuolleita? Hehän ovat myös ensisijaisia perijöitä.

    • edunvalvonnassa kykene järjestämään isoäidin asiat loppuun saakka. Mutta varmaan on kohteliasta, ihan Suomen lain mukaankin, kysyä lähiomaisilta, että jos he haluavat järjestää juhlat ja muistamiset niin kuin joillakin ihmisillä on tapana.

    • Jansku H

      Mulla on hyvä neuvo, joka kasvaa aina korkoa, sekä hyvään että pahaan:

      tee lähimmäisellesi sitä, mitä toivot sinulle tehtävän...

      Ja tähän vois laittaa vielä käyttöohjeen niinkuin amerikkalaisillekin pitää:
      -tietenkin aina samassa tilanteessa (kun itse kuolet)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe