Ja nyt jäytää itsetuntoa vielä enemmän, kun luin, että maineikas mäkihyppääjä Janne Ahonen ompelee itse hyppypukunsa (joita kuulemma täytyy olla paljon) ja hyppypukuja seuran junnuille. Hän on jopa uudistanut vaimonsa iltapuvun hääjuhliin sopivaksi!
Onkohan Loka-Laitinen jo rykäissyt tähän? Martat kantannevat vain pöytäliinoja.
Olen huono ompelija
28
1266
Vastaukset 28
- Raipe
Ei suju, ei sitten millään. Onneksi noita palveluja voi ostaa. Vanha eteen-taakse-siksak-koneeni sanoi yya-sopparin irti jokin aika sitten, enkä uutta aio hankkia. Itsetuntoaan voi jyystää myös sillä, että Ahonen, tuo ihmemies, on suunnittellut itse talonsa ja sen sisustuksen.
Loka tuskin sortuu ruususen uniin, vaan hakee juttuihinsa vähän uniikimpia näkökulmia. Olisiko se rykäyksen paikka tässä? Täytynee tunnustaa, että niin olen minäkin. En ole tosin vielä ymmärtänyt, kokea sitä mitenkään haitallisena itsetunnolleni. Luullakseni, myös meillä olisi mies parempi ompelija kuin minä, mikäli ompeluhommiin olisi ryhdyttävä. Näppärä käsistään, on sitä, olipa väline mikä tahansa.
Raumalla aikoinaan pitsiäkin nypläsivät pelkästään miehet. Vaattureiksi eivät naiset tainneet päästäkään, räätäleistäkin varsin pieni osa on naisia, toki heitäkin on.- Hertha
Tässä johduin taas miettimään, miten pikkumaisia nämä naisten työt/miesten työt -jaottelut ovatkaan.
Ja miten iso ilo ihmiselle on "estottomasti" toteuttaa itseään niin työuralla kuin vapaa-aikanakin ilman että häntä pidetään "epänaisellisena" tai "epämiehekkäänä". - yksinkertainen
On monia töitä, joita pidetään naisten töinä mutta alan ammattilaiset ovat monasti miehiä. Tällaisia ovat esimerkiksi kokit sekä vaatteiden suunnittelijat ja ompelijat. Perinteisesti ajateltuna keittiöhommat kuuluvat naiselle, mutta monien ravintoloiden kokit ja maailman kuulut kokit ovat kuitenkin miehiä. Tästä huolimatta kukaan ei puhu siitä kuinka hyvää ruokaa vaari tekee. Mummun murkinat mielletään kuitenkin aina hyviksi.
Ja kun mies kertoo julkisuudessa vaikkapa ompelevansa niin se on monasti hienoa. On mahtavaa kun mies tekee jotain tällaista. Kun nainen kertoo nikkaroivansa kotona talon nurkkia kuntoon niin asia on enemmän omituista kuin hienoa. Yksinkertainen tapaili aikoinaan naista, joka ammatikseen suunnitteli taloja ja oman kämppänsä sisätyöt teki kokonaan itse laatoitukset mukaan lukien. Minusta se oli mahtavaa.
Urheilijoista ainakin vaatteiden suunnittelussahan on kunnostautunut mm. Virpi Kuitunen. Aika on näyttänyt, että jos huippu-urheilija tai kuuluisa muusikko suunnittelee vaatteita ovat ne melkein automaattisesti hyviä ja muodikkaita. Amerikan mantereelta tästä on useita esimerkkejä. - okkijl
yksinkertainen kirjoitti:
On monia töitä, joita pidetään naisten töinä mutta alan ammattilaiset ovat monasti miehiä. Tällaisia ovat esimerkiksi kokit sekä vaatteiden suunnittelijat ja ompelijat. Perinteisesti ajateltuna keittiöhommat kuuluvat naiselle, mutta monien ravintoloiden kokit ja maailman kuulut kokit ovat kuitenkin miehiä. Tästä huolimatta kukaan ei puhu siitä kuinka hyvää ruokaa vaari tekee. Mummun murkinat mielletään kuitenkin aina hyviksi.
Ja kun mies kertoo julkisuudessa vaikkapa ompelevansa niin se on monasti hienoa. On mahtavaa kun mies tekee jotain tällaista. Kun nainen kertoo nikkaroivansa kotona talon nurkkia kuntoon niin asia on enemmän omituista kuin hienoa. Yksinkertainen tapaili aikoinaan naista, joka ammatikseen suunnitteli taloja ja oman kämppänsä sisätyöt teki kokonaan itse laatoitukset mukaan lukien. Minusta se oli mahtavaa.
Urheilijoista ainakin vaatteiden suunnittelussahan on kunnostautunut mm. Virpi Kuitunen. Aika on näyttänyt, että jos huippu-urheilija tai kuuluisa muusikko suunnittelee vaatteita ovat ne melkein automaattisesti hyviä ja muodikkaita. Amerikan mantereelta tästä on useita esimerkkejä.Kyllä nyt ainakin ompelijat ovat useimmiten ammatiltaan naisia, varmaan suunnittelijatkin. Kuuluisimmat ovat kylläkin homomiehiä.
yksinkertainen kirjoitti:
Urheilijoista ainakin vaatteiden suunnittelussahan on kunnostautunut mm. Virpi Kuitunen. Aika on näyttänyt, että jos huippu-urheilija tai kuuluisa muusikko suunnittelee vaatteita ovat ne melkein automaattisesti hyviä ja muodikkaita. Amerikan mantereelta tästä on useita esimerkkejä.Sukupuolisidonnaiset käsitykset ovat kulttuurista riippuvaisia. Venäjällä mm. lääkärin työ on naisala, Euroopassa tarjoilijat ovat usein miten miehiä j.n.e...
Ei käsittääkseni Virpi itse ole suunnitellut vaatteitaan, hän on ainoastaan antanut suunnittelun tehtäväksi ja markkinoi fanimallistoa nimellään.
Kodin kunnostustöistä sen verran, että nykisin tämä työ on kotitöistä selkeimmin ulkoistettua. Tämä piirre kertonee siitä, että toisia tehtäviä on huomattavasti helpompi teettää kuin toisia, niitä ei katsota siten intiimeiksi.
Muistaakseni moni lahjakas Kata Kärkkäinen teki varsin suuren työn itse, kun kunnosti osaamaansa hirsitaloa omin käsin. Arvostukseni Kataa kohtaan nousi melkoisesti, koska olen itse erittäin epäkäytännöllinen, jopa (käsistäni) kömpelö.- jne..
Tittelityy kirjoitti:
Sukupuolisidonnaiset käsitykset ovat kulttuurista riippuvaisia. Venäjällä mm. lääkärin työ on naisala, Euroopassa tarjoilijat ovat usein miten miehiä j.n.e...
Ei käsittääkseni Virpi itse ole suunnitellut vaatteitaan, hän on ainoastaan antanut suunnittelun tehtäväksi ja markkinoi fanimallistoa nimellään.
Kodin kunnostustöistä sen verran, että nykisin tämä työ on kotitöistä selkeimmin ulkoistettua. Tämä piirre kertonee siitä, että toisia tehtäviä on huomattavasti helpompi teettää kuin toisia, niitä ei katsota siten intiimeiksi.
Muistaakseni moni lahjakas Kata Kärkkäinen teki varsin suuren työn itse, kun kunnosti osaamaansa hirsitaloa omin käsin. Arvostukseni Kataa kohtaan nousi melkoisesti, koska olen itse erittäin epäkäytännöllinen, jopa (käsistäni) kömpelö.Katselin kerran erästä ukrainalaista elokuvaa, joka kertoi lippujentarkastajista. Lähes kaikki tarkastajat olivat miehiä, toisin kuin Suomessa. Mitenköhän on laita pysäköinnintarkastajien, Suomessahan ovat pääosin naisia. Ihan järjetöntä. Silti eri alojen sukupuolijakaumaa yritetään selittää jotenkin luonnollisena ilmiönä.
- yksinkertainen
okkijl kirjoitti:
Kyllä nyt ainakin ompelijat ovat useimmiten ammatiltaan naisia, varmaan suunnittelijatkin. Kuuluisimmat ovat kylläkin homomiehiä.
olikin alansa huipuista ja kuuluisuuksista eikä esim lapsityövoimasta tai tusinatuotteiden alipalkatuista tusinaompelijoista halpatyövoiman maissa.
- Sukupuolisegregaatio
Hertha kirjoitti:
Tässä johduin taas miettimään, miten pikkumaisia nämä naisten työt/miesten työt -jaottelut ovatkaan.
Ja miten iso ilo ihmiselle on "estottomasti" toteuttaa itseään niin työuralla kuin vapaa-aikanakin ilman että häntä pidetään "epänaisellisena" tai "epämiehekkäänä".Sukupuolisegregaatio voidaan huomata monella alalla esim. Hoitoalalla.
- Ompelija.
Joko olet tehnyt burghan?
- Hertha
Ja jos ompelisin, miksi tekisin juuri burkhan? Eikö siinä ole reikäommelta (ainakin näyttää siltä), ja se on aika vaativaa.
..en jaksa ymmärtää sitä joidenkin työnantajien, jopa joidenkin ylitärkeiden lehtorien ja muiden kasvatusoppineiden ähinää siitä, kuinka käden taidot ovat muka häviämässä..
..jos nyt kerran pari näkee, mitä ompeleminen, tai ylipäätään mitä se niin sanottu käden työ on, niin kyllä sen normaalijärkinen oppii..
..sen sijaan työnantajat yms. suomessa lienevät nykyään itse sitä kuuluisaa pullanössösukupolvea, jolle valtion pitää kuoria perunatkin, kun eivät itse saa sitä aikaiseksi..
..voi elämän kevät sentään..perehdy hieman tarkemmin tuohon kädentaito aiheeseen niin oivallat, että käden taito ei ole kädessä vaan aivoissa!
Jospa antaisin sinulle viulun tai TIG-hitsauslaitteen ja näyttäisin kerran niin lopputuloksen tiedämme molemmat.epikuros kirjoitti:
perehdy hieman tarkemmin tuohon kädentaito aiheeseen niin oivallat, että käden taito ei ole kädessä vaan aivoissa!
Jospa antaisin sinulle viulun tai TIG-hitsauslaitteen ja näyttäisin kerran niin lopputuloksen tiedämme molemmat...kysymyshän oli asian oppimisesta, se sitten taas kuinka nopeasti jotakin tekee, on sitten ja lienee riippuvainen harjoituksesta, ainakin urheilija näköjään pystyy parantamaan aikaansa, mitä enemmän hän on kiertänyt harjoitusrinkiään, mutta ei urheilijankaan jalkojen heiluttamiseen kovin monen vuoden opintoja tarvita..
..tosin tuo aivoasiakin on kysymyksenalainen, muiden muassa cassius clay ei tiettävästi päässyt armeijaan puutteellisen aivotoimintansa takia, mutta silti hänellä oli kädentaidoksi mainittavaa sen verran, että moni äijä nyykähti ennen täyttä aikaa..
..ja on jopa kehitysvammaiseksi luokiteltuja ihmisiä, jotka pystyvät kertakuulemalta soittamaan kuulemansa sävelmän, joten moni asia ei ole ihan sitä, mikä on virallinen totuus, joka puolestaan voi olla ihan mitä tahansa..
- hyvä ompelija
mutta en ompele, koska se on hemmetin tylsää.
- Antsux
Räätäli on hyvin vanha ammatti - ja perinteen mukaan hyvin miehinen. Samaa kunniakasta käsityöläissarjaa kuin suutari, lasinpuhaltaja, kelloseppä jne.
Sanonnan mukaan "parhaat kokit ovat miehiä". Palaneine puuroineen, möykkyisine kiisseleineen, putoilevine kananmunineen, kadonneine kauhoineen ja sotkuisine liesineen Antsu voi vain jatkaa: "... ja niin ovat huonoimmatkin."
Keskinkertaiset ihmiset saavuttavat keskinkertaisia tuloksia. Janne Ahosta tuskin kukaan voi pitää keskinkertaisena ihmisenä, koska kundi on tehnyt niin pitkän ja menestyksekkään uran mäkihypyssä. Lisäksi hän on huipputason autourheilija ja näköjään taitava vaatturi - epäilemättä myös erinomainen perheenisä. Jannen työn tulokset ovat kaukana keskinkertaisuuksien tavoittamattomissa!
Loka-Laitinen voisi kehottaa hienohelmaisia nykynaisia ottamaan oppia Janne Ahosen ompelutaidoista.- sitä aikaa
kun tiskaamisesta, pyykkien pesemisestä ja siivoomisesta tulee miesten keskuudessa samanlainen muoti-ilmiö kuin ruoanlaitosta. Lokoisat ajat koittavat.. tuo ukko mulle siideri ja pöyhi mun tyynyä.
- Lokoisat ajat
sitä aikaa kirjoitti:
kun tiskaamisesta, pyykkien pesemisestä ja siivoomisesta tulee miesten keskuudessa samanlainen muoti-ilmiö kuin ruoanlaitosta. Lokoisat ajat koittavat.. tuo ukko mulle siideri ja pöyhi mun tyynyä.
Meillä ainakin mies tekee kaikki kotityöt ja mielellään.Niin myös tuttavien perheissä.
Siitä ei vaan niin kauheasti puhuta ainakaan
julkisuudessa.Olemmeko me naiset niin hienotunteisia miehiämme kohtaan tai sitten asia on niin itsestään selvä. - ihan tarkistaa
Lokoisat ajat kirjoitti:
Meillä ainakin mies tekee kaikki kotityöt ja mielellään.Niin myös tuttavien perheissä.
Siitä ei vaan niin kauheasti puhuta ainakaan
julkisuudessa.Olemmeko me naiset niin hienotunteisia miehiämme kohtaan tai sitten asia on niin itsestään selvä.mutta kyllä vaan siinä seisoo 6.3.2008. Täällä kun kerran tuli viestejä menneisyydestä, niin ajattelin, että nyt tuli tulevaisuudesta.
- Soh-vi
vielä yksi pieni elefantti. Perin suvun kaikkein vanhimman ompelukoneen (jos poljettavaa muinais-Singeriä ei oteta huomioon) vuosia sitten. Manuaalikin puuttuu. Ei se kuulkaas ole geeneissä se langan pujottaminen neulansilmään asti, reitti käy kautta skyllan ja kharybdiksen, prkl! Kankaan toinen puoli aina takussa ja rulla hupenee jo alkusenteillä, kunnes kone stoppaa. Huollatin kerran, mutta ei se pirulainen parantanut tapojaan. Uusin oikku, se alkaa tikata hullun lailla heti, kun laittaa virran päälle, poljin on pelkkä koriste.
Lyhennän nykyään housunlahkeet ja hameenhelmat ihmeharsolla, joka prässätään käänteeseen. Siinäkin temppunsa.- Sohville
Halvimmat Brotherit ja Evat lähtevät mukaan marketista hintaan 99. Ihan toimivia pelejä satunnaiskäyttöön ja langanpujotus on helppoa!
- Soh-vi
Sohville kirjoitti:
Halvimmat Brotherit ja Evat lähtevät mukaan marketista hintaan 99. Ihan toimivia pelejä satunnaiskäyttöön ja langanpujotus on helppoa!
Kieltämättä on käynyt mielessä. On kuitenkin tämä moraalinen ongelma: kaveria ei jätetä. Olen ottanut koneen perheeseen ja vastuulleni, siitä on huolehdittava.
Ja toinenkin ongelma, yksi ompelukone on jo autotallissa virkaheittona. Viime vuosikymmenen alussa ostin käytetyn laitteen oikein kaupasta, ainakin tonnin painoisen täysrautaisen supisuomalaisen Tikka-merkkisen, luullakseni suoraan 50-luvulta. Ompelee vaikka peltiä ja betonia. Niin tekikin, paitsi lopetti sekin äkkiä. Rautakautisessa panssarissa on yksi heikko kohta, yksi ainoa muoviosa, joka petti. Uutta ei saa, korjata ei voi ja yrittäminenkin maksaa, sanoi kotikäyntejä tekevä ompelukonemies.
Kaksi ompeluvehjettä autotallissa ON liikaa. Olen jo ryhtymäisilläni tarmokkaisiin toimenpiteisiin huollon toteuttamisen suunnittelun aloittamiseksi jopa aivan lähivuosina. - etukäteen kiitos
Mikä toi ihmeharso on? Mistä sellaista saa ja miten se toimii. Oon kyllästynyt housujen lyhentämiseen.
- Juustokauppias Frommer
Onnistuuko Herthalta kotijuuston teko?
- Ompelukerho kolme
Vidduako se kiinnostaa jos olet huono ompelija! Marttakerhoon vaan mokoma!
- ARLA.......
automaatti lypsäjä.....
- PASKASAKKIA..
TOISTAITOISIA, SE ON BIOLOGISTA.
SITTEN ON VIELÄ ERITYINEN OMITUINEN VÄKIVALLAN RYHMÄ, FEMINISTIT, JOTKA EIVÄT OSAA MUUTA KUIN TAPELLA.
KIITOS APLOODEISTA, KIITOS !! - Antiompelija!
En ole koskaan ommellut!
Hienoa!
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2903007Suomalaiset nuoret Eu:n köyhimpiä?
Suomalaisen nuoren varallisuus keskimäärin 5000e. Eu:ssa keskimäärin 25 000e.1521236- 2101191
- 841183
- 881164
Sofia teki aika pahat oharit
Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti2051070- 65882
Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla
Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?25785- 71757
Peräännytkö nainen vai mitä sanot
Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?59647