Isopyörä heittää Manulla

Presidentti Mauno Koivisto on antanut Helsingin Sanomille lausunnon, jossa hän kertoo uusimman tulkintansa vuoden 1918 tapahtumista; saksalaiset auttoivat valkoisia, koska he halusivat Leninin porukan pysyvän vallassa! Lausunto on jopa Koivistonkin sanomaksi erikoinen. Luulisi hänen muistavan kumpaa puolta Lenin kannatti, rohkaisi, tuki ja aseisti.

7

366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos et edes
      • Ehkä Koivisto ei olekaan dementoitunut huru-ukko, vaan pyrkii tahallaan vääristämään historiaa.

        Hesarin 16.5.-08 jutussa ei kuitenkaan ole tulkinnanvaraa. Kun tuntuu ettet ole sitä lukenut, lainaan pari kohtaa:

        Sisällissota päättyi 90 vuotta sitten.
        Presidentti Mauno Koiviston tulkinta saksalaisten avusta Suomen valkoisille: Saksa halusi pitää Leninin vallassa Neuvosto-Venäjällä.
        ---
        Omissa pohdinnoissaan Koivisto on tullut siihen tulokseen, että Saksan valtionjohto halusi pitää Leninin johtamat bolshevikit vallassa Neuvosto-Venäjällä. Se oli tärkein syy lähettää joukkoja Suomeen.
        "Saksalaiset halusivat tukea sitä hallitusta, joka oli lopettanut sodan heitä vastaan. Kun saksalaiset joukot tulivat Suomeen, ne rauhoittivat Suomen ja Venäjän välisen rajan. Silloin ei Leninin asemaan enää ahdistettu".

        Näin siis Mauno Koivisto (sd). Historiallinen tosiasia on, että punakapina ei olisi syttynyt, jos bolshevikit eivät olisi kaapanneet valtaa Venäjällä ja ryhtyneet aktiivisesti lietsomaan kapinaa myös muissa maissa (joista Saksa oli avainasemassa), mutta myös Suomessa. Bolshevikkijuntta tuki ja rohkaisi punaisia vaatimuksin, asetuella ja suoralla sotilaallisella sekaantumisella. Jos Saksa olisi halunnut tukea Leninin hallitusta, se olisi tietysti auttanut Leninin aateveljiä, punaisia. Punaisten voitto olisi taannut Leninin valtapiirin rajan pikaisen siirtymisen Pohjanlahdelle.

        Koiviston johtopäätös on epälooginen. Hänen motiivinsa sen sijaan on epäselvä. Dementia poistaisi syyllisyyden, tahallinen vastoin parempaa tietoa puhuminen tuhoaa loputkin Koiviston uskottavuudesta.


      • K.Ä.
        Sologdin kirjoitti:

        Ehkä Koivisto ei olekaan dementoitunut huru-ukko, vaan pyrkii tahallaan vääristämään historiaa.

        Hesarin 16.5.-08 jutussa ei kuitenkaan ole tulkinnanvaraa. Kun tuntuu ettet ole sitä lukenut, lainaan pari kohtaa:

        Sisällissota päättyi 90 vuotta sitten.
        Presidentti Mauno Koiviston tulkinta saksalaisten avusta Suomen valkoisille: Saksa halusi pitää Leninin vallassa Neuvosto-Venäjällä.
        ---
        Omissa pohdinnoissaan Koivisto on tullut siihen tulokseen, että Saksan valtionjohto halusi pitää Leninin johtamat bolshevikit vallassa Neuvosto-Venäjällä. Se oli tärkein syy lähettää joukkoja Suomeen.
        "Saksalaiset halusivat tukea sitä hallitusta, joka oli lopettanut sodan heitä vastaan. Kun saksalaiset joukot tulivat Suomeen, ne rauhoittivat Suomen ja Venäjän välisen rajan. Silloin ei Leninin asemaan enää ahdistettu".

        Näin siis Mauno Koivisto (sd). Historiallinen tosiasia on, että punakapina ei olisi syttynyt, jos bolshevikit eivät olisi kaapanneet valtaa Venäjällä ja ryhtyneet aktiivisesti lietsomaan kapinaa myös muissa maissa (joista Saksa oli avainasemassa), mutta myös Suomessa. Bolshevikkijuntta tuki ja rohkaisi punaisia vaatimuksin, asetuella ja suoralla sotilaallisella sekaantumisella. Jos Saksa olisi halunnut tukea Leninin hallitusta, se olisi tietysti auttanut Leninin aateveljiä, punaisia. Punaisten voitto olisi taannut Leninin valtapiirin rajan pikaisen siirtymisen Pohjanlahdelle.

        Koiviston johtopäätös on epälooginen. Hänen motiivinsa sen sijaan on epäselvä. Dementia poistaisi syyllisyyden, tahallinen vastoin parempaa tietoa puhuminen tuhoaa loputkin Koiviston uskottavuudesta.

        Politiikassa harva asia on kovin yksinkertainen. Saksa ei kannattanut kommunismia, mutta se kannatti hallitusta, joka ei ollut sen vihollinen. Saksa tuki valkoista Suomea, mutta ei halunnut valkoisen Suomen osallistuvan Leninin hallituksen kaatamiseen.

        Kompleksisia suhteita on nähty maailmassa ennenkin ja tullaan näkemään. Ehkä tunnetuin esimerkki siitä on länsivaltojen ja Neuvostoliiton yhteistyö toisessa maailmansodassa.


      • K.Ä. kirjoitti:

        Politiikassa harva asia on kovin yksinkertainen. Saksa ei kannattanut kommunismia, mutta se kannatti hallitusta, joka ei ollut sen vihollinen. Saksa tuki valkoista Suomea, mutta ei halunnut valkoisen Suomen osallistuvan Leninin hallituksen kaatamiseen.

        Kompleksisia suhteita on nähty maailmassa ennenkin ja tullaan näkemään. Ehkä tunnetuin esimerkki siitä on länsivaltojen ja Neuvostoliiton yhteistyö toisessa maailmansodassa.

        Lainaan:
        "Saksa tuki valkoista Suomea, mutta ei halunnut valkoisen Suomen osallistuvan Leninin hallituksen kaatamiseen."

        Mitä muuta sinulla on esittää väitteesi tueksi paitsi kyseenalaistamani Koiviston lausunto HS:ssa?


    • Voittalan valinta

      Tuo on erittäin hyvä tulkinta, jopa Koivistolta jonka tarkkanäköisyys on kaukaa tunnettu. Bolsevikit lopettivat sodan Saksaa vastaan. Lopettamalla sisällis sodan Suomessa Saksa turvasi oman selustansa. Sai ikään kuin välirauhan aikaan. Eihän kukaan voinut tietää, että Saksassa nousisi valtaan Chplinin halpakopio hassuine viiksineen.

    • sopulilauma

      Onneksi mopsi pitää ihmisen todellisuudessa ettei lenttipallo pomppuile miten sattuu...

    • tekee homon

      itsestään. Taikka kukaties pedofiilin. Heh heh. Nuket valmistuvat, mutten julkaise asiasta valokuvaakaan. Vielä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      151
      1497
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      585
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe