Kaleva, KAL-007 ja Vanhanen

Venäläiset hävittäjät olivat kuulemma tavanomaisella tunnistuslennolla seuratessaan matkustajalentokonetta, jossa mm. pääministeri Matti Vanhanen matkusti. Näistä tunnistuslennoistahan on saatu aiemminkin kokemusta; sääntönä on ilmeisesti se, että tunnistettava ammutaan alas. Näin kävi välirauhan aikana suomalaiselle aseistamattomalle Kalevalle ja korealaiselle, samoin aseistamattomalle KAL 007-jumbolle 1983, jonka tunnistuksessa 269 ihmistä kuoli.

9

444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisältö lienee

      ollut syynä tuohon alasampumiseen. Samoin saivat saksalaiset alasampumastaan englantilaisesta koneesta Pohjanmerellä tietoja Neuvostoliiton kaavailemasta hyökkäyksestä Saksaan jo 1940-luvulla. Siksi luultavasti Hitlerille tulikin hoppu aikaistaa aikataulua.

    • ampuneet

      Konetta alas.

      "sääntönä on ilmeisesti se, että tunnistettava ammutaan alas."

      Eikö tuo asia jo tullut selväksi pari päivää sitten?

      • teki näyttävän

        laskeutumisen aikanaan keskelle Punaista Toria slobojen äimistellessä haavi auki.
        Jospa niiden ilmapuolustus on hivenen petraantunut.


      • ei ole totta
        teki näyttävän kirjoitti:

        laskeutumisen aikanaan keskelle Punaista Toria slobojen äimistellessä haavi auki.
        Jospa niiden ilmapuolustus on hivenen petraantunut.

        kuin siteeksi. Ei edes sukunimi stemmaa. Mene vällyjesi alle puolivainaja, noutajaa odottelemaan. Ei sinusta ole eläjäksi,,,,,


      • Sehän on Venäjän normaalia toimintaa, että hävittäjät seurailevat matkustajalentokonetta. Jos sitä ei ammuta alas, se on palstan russofiilien mielestä osoitus venäläisten inhimillisyydestä ja ihmisrakkaudesta.

        Toinen mahdollisuus tietysti on, että hävittäjät eivät saaneet Vanhasen konetta kiinni tai ampuivat ohi.


      • sen viimeinkin
        Sologdin kirjoitti:

        Sehän on Venäjän normaalia toimintaa, että hävittäjät seurailevat matkustajalentokonetta. Jos sitä ei ammuta alas, se on palstan russofiilien mielestä osoitus venäläisten inhimillisyydestä ja ihmisrakkaudesta.

        Toinen mahdollisuus tietysti on, että hävittäjät eivät saaneet Vanhasen konetta kiinni tai ampuivat ohi.

        Toinen mahdollisuus tietysti on, että hävittäjät eivät saaneet Vanhasen konetta kiinni tai ampuivat ohi. OLETKIN HÖLMÖLÄINEN!


      • on, vaikka yksi
        ei ole totta kirjoitti:

        kuin siteeksi. Ei edes sukunimi stemmaa. Mene vällyjesi alle puolivainaja, noutajaa odottelemaan. Ei sinusta ole eläjäksi,,,,,

        t-kirjain oli muuttunut ässäksi tuon mathiaksen suhteen. Siis Mathias Rust on oikein.
        Alunperin suunnitteli laskeutumista Kremliin, mutta lammaslauman pelastaakseen tekikin sitten laskunsa punaiselle-torille inhimillisistä syistä ja "ihmisten" uraa-huutojen säestyksellä.


      • .........
        Sologdin kirjoitti:

        Sehän on Venäjän normaalia toimintaa, että hävittäjät seurailevat matkustajalentokonetta. Jos sitä ei ammuta alas, se on palstan russofiilien mielestä osoitus venäläisten inhimillisyydestä ja ihmisrakkaudesta.

        Toinen mahdollisuus tietysti on, että hävittäjät eivät saaneet Vanhasen konetta kiinni tai ampuivat ohi.

        "Vanhasen kone" kun oli kymmeniä kilometrejä sivussa reitiltä.

        "Korean kone lensi luvatta Neuvostoliiton ilmatilassa. Venäläiskone sen sijaan lensi täysin luvallisesti kansainvälisessä ilmatilassa"

        "Wikipedian tiedoissa oli hiukan puutteita, siellä väitettiin Korealaiskoneen harhautuneen reitiltään mitä se tosiaan ei tehnyt muuta kuin Usa,n propagandassa silloin muinoin.
        Koneen miehistö oli ennen lentoa vaihdettu siviili lentäjistä sotilas lentäjiin ja koneessa oli ollut vakoilu laitteistoa. NL oli varoittanut Usa,ta jo aikaisemmin vastaavista tempuista alueella, mutta Amerikkalaiset uskoivat että siviili konetta NL ei uskailtaisi kuitenkaan ampua alas kohtalokkain seurauksin.
        Tämähän tieto on tullut jo kauan sitten toteen näytetyksi ja se lopettikin syytökset NL vastaan kylmäverisestä siviilien murhasta ja siirsi vastuun Usa,lle."

        "Yhdysvaltain tappiot ja U-2:n kaltaiset imagoriskit alkoivat kertyä siinä määrin, että siviililentokoneet piti varustaa 30 km - 40 km matalammalla 10 km:n korkeudessa lentävinä tiedusteluvarustuksella.

        Siksi Neuvostoliitto ei sallinut "siviililentoja" Siperian yli, vaan vielä 1989 piti Japaniin lentään Pohjoisnavan ja Alaskan Anchoragen kautta.

        Olisi tietenkin ollut hyvää kuluttajasuojaa ilmoittaa lentomatkustajille, että koska lentokoneessa on sotilaalliseen tiedusteluun liittyviä laitteita, on alasampumisen vaara ilmeinen.

        Tässä mielessä olisi tietenkin ollut hyvä, jos matkustajat olisivat valinneet jonkin puolueettoman maan lentoyhtiön. Olisi voinut henki säästyä."

        http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/26108-venalaishavittajat-seurasivat-vanhasen-konetta

        >Sehän on Venäjän normaalia toimintaa, että hävittäjät seurailevat matkustajalentokonetta.>

        "Kerro yksikin maa, joka lähettää aseistamattoman lentokoneen tunnistamaan?

        Suomi lähettää aina aseistetut Hornetit Pirkkalasta!"


      • Sologdin kirjoitti:

        Sehän on Venäjän normaalia toimintaa, että hävittäjät seurailevat matkustajalentokonetta. Jos sitä ei ammuta alas, se on palstan russofiilien mielestä osoitus venäläisten inhimillisyydestä ja ihmisrakkaudesta.

        Toinen mahdollisuus tietysti on, että hävittäjät eivät saaneet Vanhasen konetta kiinni tai ampuivat ohi.

        Nimittäin se, että venäläishävittäjien aseet eivät toimineet; jos oli kranaatit unohtuneet tykeistä tai siiven alle olikin ilmasta-ilmaan ohjusten sijaan laitettu ilmasta-maahan-ohjuksia. Tai varusvarikkoporukka oli vahingossa tullut myyneeksi ohjusten polttoaineet ja räjähteet mustaan pörssiin. Mene tiedä!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1633
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe