Olen sormi suussa

ihmetyksestä

Minkä takia kasvinsyöjällä gorillalla on julmat kulmahampaat mutta lihansyöjällä ihmisellä ei ole. Ei oikein sovi siihen mitä evoluutiosta opetetaan.

Simpannsikin syö aika harvoin lihaa ja sillä on komeat kulmahampaat, samoin paviaani.

On taas evoon uskovilla selittämistä. Eli ei evo voi näittenkään todisteittan valossa olla totta. Eihän silloin näin olisi mennyt.

42

1508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä evoluutio

      on kaiken osannut hoitaa hienosti. Vaikeita kyselemällä vain paljastat tyhmyytesi sillä viisas uskoo evoon vaikka se olisi kuinka järjenvastaista tahansa.

      • Olen kanssasi samaa mieltä.


      • Outsider____!

        ***viisas uskoo evoon vaikka se olisi kuinka järjenvastaista tahansa.***

        Tuossa sanoit keskeisimmän opin minkä evouskovat ovat ikänään itsestään kirjoittaneet.

        Ei kulmahampaitten häviämistä voi mitenkään perustella evo-opillisesti. Ihmisen opetetaan olleen raadonsyöjä, siis lihan. Isoista kulmahampaista olisi silloin ollut suuri hyöty.

        Kukaan evoisti ei kykene esittämään ja nimeämään valintapainemekanismia, joka olisi suosinut "hampaattomia" puoliapinoita. Että pienemmin kulmahampain varustettu olisi saanut ja kyennyt elättämään enemmän jälkeläisiä verrattuna isokulmahampaiseen.


      • Joniiii
        Outsider____! kirjoitti:

        ***viisas uskoo evoon vaikka se olisi kuinka järjenvastaista tahansa.***

        Tuossa sanoit keskeisimmän opin minkä evouskovat ovat ikänään itsestään kirjoittaneet.

        Ei kulmahampaitten häviämistä voi mitenkään perustella evo-opillisesti. Ihmisen opetetaan olleen raadonsyöjä, siis lihan. Isoista kulmahampaista olisi silloin ollut suuri hyöty.

        Kukaan evoisti ei kykene esittämään ja nimeämään valintapainemekanismia, joka olisi suosinut "hampaattomia" puoliapinoita. Että pienemmin kulmahampain varustettu olisi saanut ja kyennyt elättämään enemmän jälkeläisiä verrattuna isokulmahampaiseen.

        >>Kukaan evoisti ei kykene esittämään ja nimeämään valintapainemekanismia, joka olisi suosinut "hampaattomia" puoliapinoita. Että pienemmin kulmahampain varustettu olisi saanut ja kyennyt elättämään enemmän jälkeläisiä verrattuna isokulmahampaiseen.>>

        Tuskin yllätyt kun kuulet olevasi taas väärässä.

        Sinullehan tuo alkaa olla jo ihan päivätyö, väittää sekopäisiä ja odottaa että joku korjaa virheesi.


      • Noniii'in
        Joniiii kirjoitti:

        >>Kukaan evoisti ei kykene esittämään ja nimeämään valintapainemekanismia, joka olisi suosinut "hampaattomia" puoliapinoita. Että pienemmin kulmahampain varustettu olisi saanut ja kyennyt elättämään enemmän jälkeläisiä verrattuna isokulmahampaiseen.>>

        Tuskin yllätyt kun kuulet olevasi taas väärässä.

        Sinullehan tuo alkaa olla jo ihan päivätyö, väittää sekopäisiä ja odottaa että joku korjaa virheesi.

        Evo-opin on suorastaan aivan pakko olla oikeessa kun se kyetään noinkin korkean tieteellisesti perustelemaan. Kadumme kaikki luomiseen uskoneet mahdottoman syvästi kun olemme olleet niin kovin väärässä ja olemme rähmällämme ylittämättömän viisautesi edessä. Sinä syvien ajatusten Vantaanjoki ja kaikkien kansojen Säteilevä Aurinko.


      • oleellisen tuohon
        Outsider____! kirjoitti:

        ***viisas uskoo evoon vaikka se olisi kuinka järjenvastaista tahansa.***

        Tuossa sanoit keskeisimmän opin minkä evouskovat ovat ikänään itsestään kirjoittaneet.

        Ei kulmahampaitten häviämistä voi mitenkään perustella evo-opillisesti. Ihmisen opetetaan olleen raadonsyöjä, siis lihan. Isoista kulmahampaista olisi silloin ollut suuri hyöty.

        Kukaan evoisti ei kykene esittämään ja nimeämään valintapainemekanismia, joka olisi suosinut "hampaattomia" puoliapinoita. Että pienemmin kulmahampain varustettu olisi saanut ja kyennyt elättämään enemmän jälkeläisiä verrattuna isokulmahampaiseen.

        kysymykseen. Mitenkä siis on mahdollista, että:


      • se on inhimillistä
        oleellisen tuohon kirjoitti:

        kysymykseen. Mitenkä siis on mahdollista, että:

        Kaikki ominaisuudet eivät muutu koska niiden muuttumisesta on etua. Ominaisuus voi myös muuttua koska se on sidoksissa toiseen ominaisuuteen, josta on etua, esimerkiksi pleiotropian kautta.


      • hyvin mielenkiintoista
        Outsider____! kirjoitti:

        ***viisas uskoo evoon vaikka se olisi kuinka järjenvastaista tahansa.***

        Tuossa sanoit keskeisimmän opin minkä evouskovat ovat ikänään itsestään kirjoittaneet.

        Ei kulmahampaitten häviämistä voi mitenkään perustella evo-opillisesti. Ihmisen opetetaan olleen raadonsyöjä, siis lihan. Isoista kulmahampaista olisi silloin ollut suuri hyöty.

        Kukaan evoisti ei kykene esittämään ja nimeämään valintapainemekanismia, joka olisi suosinut "hampaattomia" puoliapinoita. Että pienemmin kulmahampain varustettu olisi saanut ja kyennyt elättämään enemmän jälkeläisiä verrattuna isokulmahampaiseen.

        Senkö takia lopetit lihan syömisen, ettet pysty kulmahampaillasi tappamaan karitsaa ja raatelemaan sitä palasiksi?


      • kerro sitten
        se on inhimillistä kirjoitti:

        Kaikki ominaisuudet eivät muutu koska niiden muuttumisesta on etua. Ominaisuus voi myös muuttua koska se on sidoksissa toiseen ominaisuuteen, josta on etua, esimerkiksi pleiotropian kautta.


    • taas tällainen
      • käytäntöä

        Kulmahampaat estävät apinoilla ruuan hienontamisen niinkuin ihminen sen hienontaa.


      • kovin erikoista
        käytäntöä kirjoitti:

        Kulmahampaat estävät apinoilla ruuan hienontamisen niinkuin ihminen sen hienontaa.

        Milloin olet viimeksi hienontanut ruokasi kulmahampailla? Minä nimittäin käytän poskihampaita. Ihan niin kuin apinatkin.

        Ehkä sinä olet sitten niitä erikseen luotuja ihmisiä. Ilmottaudu anatomistille, ehkä sinut voidaan julistaa erikseen luoduksi apinasta kehittymättömäksi ihmislajiksi.


      • ethän osaa
        kovin erikoista kirjoitti:

        Milloin olet viimeksi hienontanut ruokasi kulmahampailla? Minä nimittäin käytän poskihampaita. Ihan niin kuin apinatkin.

        Ehkä sinä olet sitten niitä erikseen luotuja ihmisiä. Ilmottaudu anatomistille, ehkä sinut voidaan julistaa erikseen luoduksi apinasta kehittymättömäksi ihmislajiksi.

        Ethän osaa käyttää edes aivojasi!
        Hampaista puhumattakaan.
        Kulmahampaat estävät leukojen sivuttaisliikkeen ruokaa hienonnettaessa, joten apinat syövät kulmahampaiden takia samoin kuin possut, joiden leuat eivät tee jauhavaa liikettä sivuttain siten kuin ihmisellä.


    • Anteeksi että ajattelen

      Näin se kreationismi polkee paikallaan:

      1. Eläimet (ja ihminen) on älykkäästi suunniteltu omaan ympäristöönsä ja elintapaansa.

      2. Gorillalla on (kreationistien tulkinnan mukaan) huonosti näiden ravintoon sopivat hampaat, koska kulmahampaat sopivat vain lihansyöntiin

      Johtopäätös: evoluutio ei pidä paikkaansa ja gorillan täytyy olla älykkäästi suunniteltu.

      Tähän kun lisää vielä sen, että Raamatun mukaan kaikki eläimet luotiin kasvissyöjiksi ja että useat kreationistit inttävät, että jopa tyrannosaurus rexin purukalusto sopi erinomaisesti kasvisravintoon, niin epäloogisuus hipoo täydellistä.

      http://www.dkimages.com/discover/DKIMAGES/Discover/Home/Animals/Prehistoric-Animals/Reptiles/Dinosaurs/Anatomy/Skulls/Tyrannosaurus/Tyrannosaurus-4.html

    • Onneksi kulmahampaita ei voi mihinkään muuhun käyttää kuin lihansyöntiin! Lisäksi on absoluuttinen totuus, että gorilla ei ole koskaan syönyt lihaa, joten kookkat kulmahampaat ovat todiste järjettömästä suunnitelmasta, täydellisestä suunnitteluvirheestä!

      • Pärspub

        on tutkittu että kasviruokavaliota seuraavat ihmiset käyttävät ruokaillessaan lähinnä etu- ja sivuhampaita. Kulmahampaat rappeutuvat pois.


    • Apo-Calypso

      Mitä? Eikös kysyksesi tule asettaa jumalallesi, joka on kuulemma ao. otukset luonut?

      • Outsider____!

        Avaaja sattui kysymään asiaa sinun evojumalaltasi, joka on kuulemma ao. otukset luonut?

        Eipä jumalasi kovin hääppöstä vastausta kyennyt antamaan. Odota josko hän vielä vastaisi kun isommilta kiireiltään ennättää.


      • aivot menee solmuun
        Outsider____! kirjoitti:

        Avaaja sattui kysymään asiaa sinun evojumalaltasi, joka on kuulemma ao. otukset luonut?

        Eipä jumalasi kovin hääppöstä vastausta kyennyt antamaan. Odota josko hän vielä vastaisi kun isommilta kiireiltään ennättää.

        Nytkö sinä kuvittelet itse keksimäsi evo-opin lisäksi jo jonkun evojumalankin olemassaolon? Tuo alkaa vaikuttaa aika pahalta harhaisuudelta, ettei vaan psykoosi kolkuttelisi mielen porteilla? Hankkiudu lähimpään mielenterveystoimistoon psykiatrin puheille, kun vielä pystyt.


      • kaiken syömisen
        aivot menee solmuun kirjoitti:

        Nytkö sinä kuvittelet itse keksimäsi evo-opin lisäksi jo jonkun evojumalankin olemassaolon? Tuo alkaa vaikuttaa aika pahalta harhaisuudelta, ettei vaan psykoosi kolkuttelisi mielen porteilla? Hankkiudu lähimpään mielenterveystoimistoon psykiatrin puheille, kun vielä pystyt.

        tähän päivään. Pitäähän sitä uskoo kun kokenut kertoo miten hänelle nuorena kävi. Ilmeisesti et mennyt ajoiissa sinne m-terveyststoon kun pääsi noin sulle käymään.


      • ottakaa opiksi
        kaiken syömisen kirjoitti:

        tähän päivään. Pitäähän sitä uskoo kun kokenut kertoo miten hänelle nuorena kävi. Ilmeisesti et mennyt ajoiissa sinne m-terveyststoon kun pääsi noin sulle käymään.

        Mahtaa olla kamalaa tuollainen, että kun joku väittää sinulle hampaidesi olevan syömiseen kelvottomat, uskot heti vastoin jopa omia havaintojasi ja lopetat syömisen. On se vaarallista tuo sokea usko, tappaa ihmiset vaikka nälkään.


    • Turkana

      Suuret kulmahampaat katosivat samalla kun ihmisten edeltäjät alkoivat käyttämään ravinnokseen juuria, sipuleita, maavarsia ja kovia siemeniä, samalla näille ihmisen edeltäjille kasvoi suuret väli- ja poskihampaat, joilla tätä ravintoa pystyi jauhamaan. Gorillojen ja simpanssien ravintohan koostuu pääasiassa pehmeistä hedelmistä ja mehevistä lehdistä ja varsista.

      Myös muita mahdollisia syitä noiden suurten kulmahampaiden katoamiseen on esitetty, kuten että ne ovat jääneet tarpeettomiksi, koska edeltäjämme kykeni käyttämään aseita metsästykseen tai sosiaalisuuden kehittyminen, jolloin uhkaavat kulmahampaat olisivat myös tarpeettomia, kaikkein vähiten aggressiivislta apinalajeiltahan myös puuttuvat suuret kulmahampaat, mutta tuo suurten kulmahampaiden katoaminen sopii ajoituksellisesti yhteen tuon ravinnon muutoksen kanssa, joten se on todennäköisin selitys.

      • Mr.K.A.T.

        Mulla tuli sormi suuhun, mutta tuli mieleen että jospa tämä enempi raadonsyöntiin kallistuva ateriointimme (vrt. Färsaarten kansallisruoka joka on kuulemma hirveää) jättää myös kulmaampaiden tarpeen olemattomaksi ..


      • Turkana
        Mr.K.A.T. kirjoitti:

        Mulla tuli sormi suuhun, mutta tuli mieleen että jospa tämä enempi raadonsyöntiin kallistuva ateriointimme (vrt. Färsaarten kansallisruoka joka on kuulemma hirveää) jättää myös kulmaampaiden tarpeen olemattomaksi ..

        Minukin piti tarkistaa tämä Juha Valsteen mainiosta kirjasta Apinasta ihmiseksi. Outsider___!:n käsitys, että esivanhempamme olisivat olleet raadon- ja lihansyöjiä paljastui siis virheelliseksi, kun heidän ruokavalionsa on tutkimuksissa paljastunut koostuneen pääasiassa noista paljon kuitua sisältävistä kasvikunnan tuotteista, toki he kuitenkin jonkin verran metsästivät ja söivät raatoja.


      • So.kra
        Turkana kirjoitti:

        Minukin piti tarkistaa tämä Juha Valsteen mainiosta kirjasta Apinasta ihmiseksi. Outsider___!:n käsitys, että esivanhempamme olisivat olleet raadon- ja lihansyöjiä paljastui siis virheelliseksi, kun heidän ruokavalionsa on tutkimuksissa paljastunut koostuneen pääasiassa noista paljon kuitua sisältävistä kasvikunnan tuotteista, toki he kuitenkin jonkin verran metsästivät ja söivät raatoja.

        Aika yllätys että outsider puhui vaihteeksi täyttä paskaa... No, saipa sentään useammalta (myös allekirjoittaneelta) hetkeksi sormen suuhun. Kiitokset että jaksoit selvittää asiaa Turnana :)

        Ei näytä hyvältä rehellinen kreationisti haasteen kannalta, mutta kenties Outsider keräileekin ääniä olkiukkoilu äänestykseen...


      • Outsider____!

        ravinnonlähteen eli lihan. Jos oltaisiin oltu raadonsyöjiä niin kulmahampaat olisivat olleet tärkeät työkalut. Paljon tärkeämmät kuin lehtiä napostelevila apinoilla.

        Eli unohdat sen että mihin meheviä lehtiä syövät apinat tarvitsevat julman suuria kulmahampaita. Eivät ainkaan lehtien mutusteluun.


      • Outsider____!
        Turkana kirjoitti:

        Minukin piti tarkistaa tämä Juha Valsteen mainiosta kirjasta Apinasta ihmiseksi. Outsider___!:n käsitys, että esivanhempamme olisivat olleet raadon- ja lihansyöjiä paljastui siis virheelliseksi, kun heidän ruokavalionsa on tutkimuksissa paljastunut koostuneen pääasiassa noista paljon kuitua sisältävistä kasvikunnan tuotteista, toki he kuitenkin jonkin verran metsästivät ja söivät raatoja.

        ***Outsider___!:n käsitys, että esivanhempamme olisivat olleet raadon- ja lihansyöjiä paljastui siis virheelliseksi,***

        Te evot sitten korjaatte tarinoitanne niinkun helppoheikit torilla ennenmuinoin juttujaan.

        Kyllä tuo raadonsyöjä-opetus on aivan evo-oppaista luettua. Jos nyt joku on eri mieltä siitä niin sehän vain todistaa miten sekavaa evo-oppi on. Kaikki ovat leirissänne eri mieltä vaihtaen opetustaan aina sen mukaan mistä tuulee milloinkin.


      • Ristinkaataja
        Outsider____! kirjoitti:

        ravinnonlähteen eli lihan. Jos oltaisiin oltu raadonsyöjiä niin kulmahampaat olisivat olleet tärkeät työkalut. Paljon tärkeämmät kuin lehtiä napostelevila apinoilla.

        Eli unohdat sen että mihin meheviä lehtiä syövät apinat tarvitsevat julman suuria kulmahampaita. Eivät ainkaan lehtien mutusteluun.

        Miksi älykäs suunnittelija sitten teki apinoille julman suuret kulmahampaat?


      • ...
        Outsider____! kirjoitti:

        ravinnonlähteen eli lihan. Jos oltaisiin oltu raadonsyöjiä niin kulmahampaat olisivat olleet tärkeät työkalut. Paljon tärkeämmät kuin lehtiä napostelevila apinoilla.

        Eli unohdat sen että mihin meheviä lehtiä syövät apinat tarvitsevat julman suuria kulmahampaita. Eivät ainkaan lehtien mutusteluun.

        Mutta tiedätkö sinä, mihin ne niitä kulmahampaita tarvitsevat?


      • ...
        Outsider____! kirjoitti:

        ***Outsider___!:n käsitys, että esivanhempamme olisivat olleet raadon- ja lihansyöjiä paljastui siis virheelliseksi,***

        Te evot sitten korjaatte tarinoitanne niinkun helppoheikit torilla ennenmuinoin juttujaan.

        Kyllä tuo raadonsyöjä-opetus on aivan evo-oppaista luettua. Jos nyt joku on eri mieltä siitä niin sehän vain todistaa miten sekavaa evo-oppi on. Kaikki ovat leirissänne eri mieltä vaihtaen opetustaan aina sen mukaan mistä tuulee milloinkin.

        miksi Jumala antoi apinoille ne isot terävät hampaat. Varsinkin jos ne ovat sinusta raatojen syömistä varten.


      • Turkana
        Outsider____! kirjoitti:

        ***Outsider___!:n käsitys, että esivanhempamme olisivat olleet raadon- ja lihansyöjiä paljastui siis virheelliseksi,***

        Te evot sitten korjaatte tarinoitanne niinkun helppoheikit torilla ennenmuinoin juttujaan.

        Kyllä tuo raadonsyöjä-opetus on aivan evo-oppaista luettua. Jos nyt joku on eri mieltä siitä niin sehän vain todistaa miten sekavaa evo-oppi on. Kaikki ovat leirissänne eri mieltä vaihtaen opetustaan aina sen mukaan mistä tuulee milloinkin.

        ""Te evot sitten korjaatte tarinoitanne niinkun helppoheikit torilla ennenmuinoin juttujaan.

        Kyllä tuo raadonsyöjä-opetus on aivan evo-oppaista luettua. Jos nyt joku on eri mieltä siitä niin sehän vain todistaa miten sekavaa evo-oppi on. Kaikki ovat leirissänne eri mieltä vaihtaen opetustaan aina sen mukaan mistä tuulee milloinkin.""

        Ei vaan kysymys on siitä, että sinä et muka ymmärrä, että silloin kun ihmisten edeltäjät siirtyivät savanneille, he eivät olleet kummoisia metsästäjiä ja raadoistakin oli pula, joten pääasiallinen ravinto oli tuota kovaa kuitua, jolloin hampaatkin mukautuivat siihen. Vasta kun he kehittivät aseet ja ruumiin koko kasvoi, he siirtyivät enemmän metsästykseen ja tuohon lihapitoiseen ruokavalioon, mutta tällöinkään saalin tappamiseen ei enää tarvittu noita torahampaita.


      • Turkana
        Outsider____! kirjoitti:

        ravinnonlähteen eli lihan. Jos oltaisiin oltu raadonsyöjiä niin kulmahampaat olisivat olleet tärkeät työkalut. Paljon tärkeämmät kuin lehtiä napostelevila apinoilla.

        Eli unohdat sen että mihin meheviä lehtiä syövät apinat tarvitsevat julman suuria kulmahampaita. Eivät ainkaan lehtien mutusteluun.

        ""Unohdat merkittävän ravinnonlähteen eli lihan. Jos oltaisiin oltu raadonsyöjiä niin kulmahampaat olisivat olleet tärkeät työkalut. Paljon tärkeämmät kuin lehtiä napostelevila apinoilla.""

        Kirjoitin tuossa toisessa viestissä:
        "toki he kuitenkin jonkin verran metsästivät ja söivät raatoja"

        Pääasiallinen ruokavalio koostui kuitenkin juurista, sipuleista, maavarsista ja kovista siemenistä ja hampaat mukautuivat siihen.


      • tiesitkö?

        Jos tädillä olisi mulkku, hän olisikin setä!


      • ja toisaalta
        Turkana kirjoitti:

        Minukin piti tarkistaa tämä Juha Valsteen mainiosta kirjasta Apinasta ihmiseksi. Outsider___!:n käsitys, että esivanhempamme olisivat olleet raadon- ja lihansyöjiä paljastui siis virheelliseksi, kun heidän ruokavalionsa on tutkimuksissa paljastunut koostuneen pääasiassa noista paljon kuitua sisältävistä kasvikunnan tuotteista, toki he kuitenkin jonkin verran metsästivät ja söivät raatoja.

        Ja toisalta taas ihmisen järjenkäyttöä perustellaan metsästyksen vaatimalla yhteistyöllä!
        Te ette oikein tiedä mitä väittäisitte, ja väittelette omienne kassa ristiin.


      • Turkana
        ja toisaalta kirjoitti:

        Ja toisalta taas ihmisen järjenkäyttöä perustellaan metsästyksen vaatimalla yhteistyöllä!
        Te ette oikein tiedä mitä väittäisitte, ja väittelette omienne kassa ristiin.

        että tuo kehitys vaati miljoonia vuosia ja siihen kuului välillä tuollaista savannielämää tuollaisella ruokavaliolla, mutta kun aseet ja taidot kehittyivät, metsästyskin lisääntyi. Ja tuo kehitti puolestaan tuota yhteistyötä.

        ""Te ette oikein tiedä mitä väittäisitte, ja väittelette omienne kassa ristiin.""

        Tässäkin nähtiin, että kysymyksessä oli vain oma tapasi ymmärtää asiat väärin.

        Minusta tämä on kuitenkin enemmän kreationistien ongelma, heillähän on mitä erilaisimpia tulkintoja luomistaruista. Osa uskoo nuoreen maahan, osa vanhaan ja loput siltä väliltä, vedenpaisumuksesta on kymmeniä eri versioita kuinka se olisi tapahtunut ym.


      • taksamittari
        Turkana kirjoitti:

        että tuo kehitys vaati miljoonia vuosia ja siihen kuului välillä tuollaista savannielämää tuollaisella ruokavaliolla, mutta kun aseet ja taidot kehittyivät, metsästyskin lisääntyi. Ja tuo kehitti puolestaan tuota yhteistyötä.

        ""Te ette oikein tiedä mitä väittäisitte, ja väittelette omienne kassa ristiin.""

        Tässäkin nähtiin, että kysymyksessä oli vain oma tapasi ymmärtää asiat väärin.

        Minusta tämä on kuitenkin enemmän kreationistien ongelma, heillähän on mitä erilaisimpia tulkintoja luomistaruista. Osa uskoo nuoreen maahan, osa vanhaan ja loput siltä väliltä, vedenpaisumuksesta on kymmeniä eri versioita kuinka se olisi tapahtunut ym.

        Eihän sinunkaan metsästyksestä tulisi yhtään mitään.
        Eikä useimpien muidenkaan. Joten huono argumentti.
        Todellisuudessa ihminen keskimäärin on varsin huono selviytyjä ilman asiantuntijoiden avustusta. Ihmiseltä puuttuvat lähes kaikki luontaiset selviytymisen kyvyt jotka vaativat kykyjen hankkimista muilta oppimisen kautta. Eikä tämä piirre ole suionkaan mikään selviytymisen etu!


      • Turkana
        taksamittari kirjoitti:

        Eihän sinunkaan metsästyksestä tulisi yhtään mitään.
        Eikä useimpien muidenkaan. Joten huono argumentti.
        Todellisuudessa ihminen keskimäärin on varsin huono selviytyjä ilman asiantuntijoiden avustusta. Ihmiseltä puuttuvat lähes kaikki luontaiset selviytymisen kyvyt jotka vaativat kykyjen hankkimista muilta oppimisen kautta. Eikä tämä piirre ole suionkaan mikään selviytymisen etu!

        vaan luonnossa havaittu fakta, älykkäämmät ja sosiaalisemmat lajit sopeutuvat ympäristöönsä paremmin.

        ""Eihän sinunkaan metsästyksestä tulisi yhtään mitään.
        Eikä useimpien muidenkaan. Joten huono argumentti.
        Todellisuudessa ihminen keskimäärin on varsin huono selviytyjä ilman asiantuntijoiden avustusta. Ihmiseltä puuttuvat lähes kaikki luontaiset selviytymisen kyvyt jotka vaativat kykyjen hankkimista muilta oppimisen kautta. Eikä tämä piirre ole suionkaan mikään selviytymisen etu!""

        Mutta juuri tuo kyky jakaa tietoa ja taitoja onkin ollut ihmisen evoluutiossa ratkaisevaa ja tällä aivojen suurenemisesta ja tehokkaammasta käytöstä on näin ollut suuri valintaetu, juuri kuten sinäkin olet juuri ymmärtämäisilläsi, kunhan saat vielä hieman opastusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      189
      1905
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      99
      947
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      554
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      202
      479
    Aihe