Puolueeton kysymys

Asianosaisille

Olen niin kuin satunnaisesti seurannut tämän palstan keskusteluja.
Ajatuksissani on herännyt eräs kysymys.

Jos ns. "luopiot" - siis Jehovan todistajista eronneet ovat löytäneet mielestään paremman ratkaisun, niin onko se sellainen, että pahoja ihmisiä piinataan Helvetin tulessa, joka merkitsee sitä, että he palaavat uskossaan valtakirkon näkemyksiin, uskottuaan aikaisemmin, että ihmiset, joista löytyy jotakin hyvää saavat paremman mahdollisuuden ylösnousemuksen jälkeen (näin olen ymmärtänyt Jehovan todistajien näkemyksen tutkittuani heidän kirjallisuuttaan).

Tai se, että kuoleman jälkeen ei ole mitään tulevaisuutta, kuin vain tiedottomuus.

Helvetin tuli, tai tiedottomuus eivät tunnu kovin houkuttelevilta vaihtoehdoilta.

Peruskysymykseeni kuuluu ajatus: miten Jehovan todistajien uskosta luopuneet voivat pitää yllä edes jonkinlaista elämäniloa?

Huomatkaa, että en halua kommentteja omiin päätelmiini, vaan siihen, miten te , "luopiot" (ilman mitään arvostelu) ajattelette.

63

2232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Markku_Meilo

Ei ole olemassa kollektiivisesti ajattelevia entisiä jehovantodistajia.

>>Peruskysymykseeni kuuluu ajatus: miten Jehovan todistajien uskosta luopuneet voivat pitää yllä edes jonkinlaista elämäniloa?

Ainakin minulle elämänlaatu parani havaittavasti kun käsitin, että minulle oli valehdeltu suu ja silmät täyteen.

• Asianosaisille

Mitään kollektiivista vastausta, enkä kaiken torjuvaa "minulle on valehdeltu"- vastausta. Sellaisia tietysti heitellään sinne sun tänne, vaan sitä, että mikä on uskosta luopuneen parempi vaihtoehto, joka sai hänet tekemään tällaisen ratkaisun. Oliko se sitä, että nyt sai tehdä, mitä tahansa, eikä kukaan kieltänyt - niinhän lapsetkin ajattelevat. Ihan konkreettisesti, mikä tuli paremmaksi?

• Markku_Meilo
        Asianosaisille kirjoitti:

Mitään kollektiivista vastausta, enkä kaiken torjuvaa "minulle on valehdeltu"- vastausta. Sellaisia tietysti heitellään sinne sun tänne, vaan sitä, että mikä on uskosta luopuneen parempi vaihtoehto, joka sai hänet tekemään tällaisen ratkaisun. Oliko se sitä, että nyt sai tehdä, mitä tahansa, eikä kukaan kieltänyt - niinhän lapsetkin ajattelevat. Ihan konkreettisesti, mikä tuli paremmaksi?

>>Mitään kollektiivista vastausta,

Silloin joku voisi ehkä ajatella puhuttelevansa yksittäisiä henkilöitä, ei yleistäen "luopioita".

>>enkä kaiken torjuvaa "minulle on valehdeltu"- vastausta.

Silloin pääsisi helpommalla jos ilmoitaisi suoraan millaisia vastauksia haluaa ja ei halua.

>>mikä on uskosta luopuneen parempi vaihtoehto, joka sai hänet tekemään tällaisen ratkaisun.

Reaalimaailman hahmottaminen ja tosiasioiden havaitseminen.

>>Oliko se sitä, että nyt sai tehdä, mitä tahansa, eikä kukaan kieltänyt - niinhän lapsetkin ajattelevat.

Ahaa, tämä Vt-seuran tekstistä tuttu stereotypia olikin vastaus, jollaisen haluat?

On tuotettava pettymys, ei kyse ollut lainkaan sellaisesta. Kun Vt-seuran mielenhallinta hellitti, niin olin jo viisikymppinen.

>>Ihan konkreettisesti, mikä tuli paremmaksi?

Tajusin lopullisesti, että minulle oli opetettu aivan puppua maapallon menneestä historiasta, puhumattakaan Vt-seuran omasta historiasta. Se oli avain kaikkeen muuhun.

Painajaiset, kaiken maailman demonipelot sekä syyllisyyden tunteet loppuivat kuin seinään.

Mustavalkoisiin asenteisiini tuli harmaasävyjä, opin hyväksymään ja kuuntelemaan eri tavalla ajattelevia ja toimivia.

Käsitin, että pohjimmiltaan uskonnot on ihmisten hallintaa ja esimerkiksi Raamattu on siinä työkalu.

Heräsi todellinen kiinnostus Raamattuun ja kristillisyyden historiaan, jolloin voin avoimella mielellä ja ilman ennakkoasenteita lukea asioita eri lähteistä.

• Asianosaisille
        Markku_Meilo kirjoitti:

>>Mitään kollektiivista vastausta,

Silloin joku voisi ehkä ajatella puhuttelevansa yksittäisiä henkilöitä, ei yleistäen "luopioita".

>>enkä kaiken torjuvaa "minulle on valehdeltu"- vastausta.

Silloin pääsisi helpommalla jos ilmoitaisi suoraan millaisia vastauksia haluaa ja ei halua.

>>mikä on uskosta luopuneen parempi vaihtoehto, joka sai hänet tekemään tällaisen ratkaisun.

Reaalimaailman hahmottaminen ja tosiasioiden havaitseminen.

>>Oliko se sitä, että nyt sai tehdä, mitä tahansa, eikä kukaan kieltänyt - niinhän lapsetkin ajattelevat.

Ahaa, tämä Vt-seuran tekstistä tuttu stereotypia olikin vastaus, jollaisen haluat?

On tuotettava pettymys, ei kyse ollut lainkaan sellaisesta. Kun Vt-seuran mielenhallinta hellitti, niin olin jo viisikymppinen.

>>Ihan konkreettisesti, mikä tuli paremmaksi?

Tajusin lopullisesti, että minulle oli opetettu aivan puppua maapallon menneestä historiasta, puhumattakaan Vt-seuran omasta historiasta. Se oli avain kaikkeen muuhun.

Painajaiset, kaiken maailman demonipelot sekä syyllisyyden tunteet loppuivat kuin seinään.

Mustavalkoisiin asenteisiini tuli harmaasävyjä, opin hyväksymään ja kuuntelemaan eri tavalla ajattelevia ja toimivia.

Käsitin, että pohjimmiltaan uskonnot on ihmisten hallintaa ja esimerkiksi Raamattu on siinä työkalu.

Heräsi todellinen kiinnostus Raamattuun ja kristillisyyden historiaan, jolloin voin avoimella mielellä ja ilman ennakkoasenteita lukea asioita eri lähteistä.

En halua tehdä asiasta mitään "akateemista" keskustelua. Ehkä kysymykseni oli hiukan liian henkilökohtainen. Uskostaan luopuneet eivät kentise aina ole niin valmiita vastaamaan tällaisiin kysymyksiin. Ilmeisesti katkeruus on pohjimmainen syy. Antaa olla...

• Markku_Meilo

En halua tehdä asiasta mitään "akateemista" keskustelua. Ehkä kysymykseni oli hiukan liian henkilökohtainen. Uskostaan luopuneet eivät kentise aina ole niin valmiita vastaamaan tällaisiin kysymyksiin. Ilmeisesti katkeruus on pohjimmainen syy. Antaa olla...

>>Uskostaan luopuneet eivät kentise aina ole niin valmiita vastaamaan tällaisiin kysymyksiin.

Minulla aivan päinvastainen kokemus asiasta, etenkin jos kysyjä ei jo alkuun ilmaise mitä haluaa kuulla.

>>Ilmeisesti katkeruus on pohjimmainen syy.

Tulihan se sieltä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_odium

• Asianosaisille
        Markku_Meilo kirjoitti:

>>Uskostaan luopuneet eivät kentise aina ole niin valmiita vastaamaan tällaisiin kysymyksiin.

Minulla aivan päinvastainen kokemus asiasta, etenkin jos kysyjä ei jo alkuun ilmaise mitä haluaa kuulla.

>>Ilmeisesti katkeruus on pohjimmainen syy.

Tulihan se sieltä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_odium

on todettu olevan merkittävin syy siihen, että jokut luopuvat järjestöstä, johon ovat ennen kuuluneet ja alkavat julkisesti arvostella sitä. Oli sitten kysymys millaisesta järjestöstä tahansa. Ei siihen kovin monta kertaa tarvitse arvailla.
        Muuten: miksi "uskostaan luopuneet eivät ole valmiita vastaamaan tällaisiin kysymyksiin". Eikö sen pitäisi olla tarkoin harkittu päätös - vai onko?
        Eihän sinun tarvitse tässä julkisesti peilailla elämääsi. Minun kysymykseni ei tietenkään ollut velvoittava.
        Sinun vastauksesi ovat oleet tarpeettoman agressiivisia. Miksi? Jälleen kerran: Miksi?
        Toivottavasti löydät elämällesi rauhaisamman suunnan.

• neitoni

taas tähän omaan ajatteluun ja vapauteen.Lapseni molemmat haluaa olla JT,he on huomannu miten raamattu on järkevä ja ku sen mukaan elää,asiat mennee kohilleen.He on fiksumpia ku minä,katotaan jos voimia tulis mullekin :)

• Asianosaisille
        neitoni kirjoitti:

taas tähän omaan ajatteluun ja vapauteen.Lapseni molemmat haluaa olla JT,he on huomannu miten raamattu on järkevä ja ku sen mukaan elää,asiat mennee kohilleen.He on fiksumpia ku minä,katotaan jos voimia tulis mullekin :)

lapsesi ajattelevat, että Raamattu on järkevä. Miksi Jaluavat olla JT. Mikä on saanut heidät ajattelemaan, että JT:na oleminen on paras elämäntapa?

• Markku_Meilo

on todettu olevan merkittävin syy siihen, että jokut luopuvat järjestöstä, johon ovat ennen kuuluneet ja alkavat julkisesti arvostella sitä. Oli sitten kysymys millaisesta järjestöstä tahansa. Ei siihen kovin monta kertaa tarvitse arvailla.
        Muuten: miksi "uskostaan luopuneet eivät ole valmiita vastaamaan tällaisiin kysymyksiin". Eikö sen pitäisi olla tarkoin harkittu päätös - vai onko?
        Eihän sinun tarvitse tässä julkisesti peilailla elämääsi. Minun kysymykseni ei tietenkään ollut velvoittava.
        Sinun vastauksesi ovat oleet tarpeettoman agressiivisia. Miksi? Jälleen kerran: Miksi?

>>on todettu olevan merkittävin syy siihen, että jokut luopuvat järjestöstä, johon ovat ennen kuuluneet ja alkavat julkisesti arvostella sitä.

Missähän tuollainen on havaittu?

Kohdallani syynä oli sen havaitseminen, että minua oli kusetettu mennen tullen. En pidä itsensä vapauttamista kusetettuna olemisesta mitenkään katkerana tekona. Ja jos vaikka olsikin, niin eihän se itse asiaa muuta, Vartiotorniseura on tasan yhtä mätä, siitä riippumatta mikä siitä eronnen tai erotetun henkilön todellinen mielentila on.

>>Muuten: miksi "uskostaan luopuneet eivät ole valmiita vastaamaan tällaisiin kysymyksiin". Eikö sen pitäisi olla tarkoin harkittu päätös - vai onko?

Käsittääkseni en ole jättänyt vastaamatta kysymyksiisi, muista en ole vastuussa.

>>Sinun vastauksesi ovat oleet tarpeettoman agressiivisia. Miksi? Jälleen kerran: Miksi?

En näe pienintäkään syytä hyssytellä epärehellisen ja ihmishenkiä vaativan ja pedofiliaa peitelleen kultin tekemisiä.

>>Toivottavasti löydät elämällesi rauhaisamman suunnan.

Kuten sanoin, se löytyi jo reilu 10 vuotat sitten kun opin totuuden nk. totuudesta. Tuskin olet pätevä henkilö arvuuttelemaan täysin vieraan henkilön rauhattomuutta tai rauhallisuutta tämän yhden asian ja siitä lukemiesi vastausten perusteella.

• neitoni

lapsesi ajattelevat, että Raamattu on järkevä. Miksi Jaluavat olla JT. Mikä on saanut heidät ajattelemaan, että JT:na oleminen on paras elämäntapa?

et nuoruudessani tein ratkaisuja,oikeita.Sitte pari väärää,joita oon katunu,ja ihan oma virhe.
        Mutta sen jälkeen ja mahoton ku naurattaa ku vanha en oo vieläkään ja aina pittää huumoria olla,en tiiä saanko elämän mahollisuutta,mut uskon et lapseni oon niin hyvin kasvattanu,mut eipä sitä tiiä,komiapoika,tosi kaunis tyttö,Lapset on ny a ja o ja mitä he haluaa

• Asianosaisille
        Markku_Meilo kirjoitti:

>>on todettu olevan merkittävin syy siihen, että jokut luopuvat järjestöstä, johon ovat ennen kuuluneet ja alkavat julkisesti arvostella sitä.

Missähän tuollainen on havaittu?

Kohdallani syynä oli sen havaitseminen, että minua oli kusetettu mennen tullen. En pidä itsensä vapauttamista kusetettuna olemisesta mitenkään katkerana tekona. Ja jos vaikka olsikin, niin eihän se itse asiaa muuta, Vartiotorniseura on tasan yhtä mätä, siitä riippumatta mikä siitä eronnen tai erotetun henkilön todellinen mielentila on.

>>Muuten: miksi "uskostaan luopuneet eivät ole valmiita vastaamaan tällaisiin kysymyksiin". Eikö sen pitäisi olla tarkoin harkittu päätös - vai onko?

Käsittääkseni en ole jättänyt vastaamatta kysymyksiisi, muista en ole vastuussa.

>>Sinun vastauksesi ovat oleet tarpeettoman agressiivisia. Miksi? Jälleen kerran: Miksi?

En näe pienintäkään syytä hyssytellä epärehellisen ja ihmishenkiä vaativan ja pedofiliaa peitelleen kultin tekemisiä.

>>Toivottavasti löydät elämällesi rauhaisamman suunnan.

Kuten sanoin, se löytyi jo reilu 10 vuotat sitten kun opin totuuden nk. totuudesta. Tuskin olet pätevä henkilö arvuuttelemaan täysin vieraan henkilön rauhattomuutta tai rauhallisuutta tämän yhden asian ja siitä lukemiesi vastausten perusteella.

mikään psygologi, enkä halua jatkaa keskustelua
        näin agressiivisen henkilön kanssa.
        On aivan selvää, että sinua vie eteenpäin jonkinlainen viha, et pysty ajattelemaan asioita oikein selkeästi.
        Olisin odottanut vähän asiallisempia vastauksia- enemmän sivistyneitä joita kyllä oikeastaan olen jo muilta saanutkin.
        Oikeastaan on aika mielenkiintoista, että vastailit kysymyksiini tällä tavalla.
        Yritähän rauhoittua. Se tekee hyvää sydämelle.

• Asianosaisille
        neitoni kirjoitti:

et nuoruudessani tein ratkaisuja,oikeita.Sitte pari väärää,joita oon katunu,ja ihan oma virhe.
        Mutta sen jälkeen ja mahoton ku naurattaa ku vanha en oo vieläkään ja aina pittää huumoria olla,en tiiä saanko elämän mahollisuutta,mut uskon et lapseni oon niin hyvin kasvattanu,mut eipä sitä tiiä,komiapoika,tosi kaunis tyttö,Lapset on ny a ja o ja mitä he haluaa

ovat sanoneet tehneensä virheitä, ja selittelevät.
        Sinä tunnut pitäneen perussuunnan edelleen samana, ja sinulla on näkemyksissäsi valoisiakin puolia.
        Millä tavalla ajattelet näillä palstoilla esiintymisesi vaikuttaneen elämääsi.
        Masentaako se, vai saatko lisää voimaa?

• neitoni

ovat sanoneet tehneensä virheitä, ja selittelevät.
        Sinä tunnut pitäneen perussuunnan edelleen samana, ja sinulla on näkemyksissäsi valoisiakin puolia.
        Millä tavalla ajattelet näillä palstoilla esiintymisesi vaikuttaneen elämääsi.
        Masentaako se, vai saatko lisää voimaa?

en oo sillon ku keväällä eka kertaa tulin palstalle,olin oma itteni niinku nytkin.

• Ex-Uskovainen

On aivan selvää, että sinua vie eteenpäin jonkinlainen viha, et pysty ajattelemaan asioita oikein selkeästi.
        Olisin odottanut vähän asiallisempia vastauksia- enemmän sivistyneitä joita kyllä oikeastaan olen jo muilta saanutkin.

Et ole lainkaan vakavasti otettava keskustelija, vaan täysi pelle.

Kysyt mielipidettä, mutta et hyväksy mitään siitä, mitä toinen sinulle vastaa. Haluat vain leipoa omanlaisesi (järjestösi opettaman) vastauksen.

Seurasin keskusteluanne, enkä huomannut Meilon vastauksissa merkkiäkään aggressiivisuudesta; hän vain vastasi sellaisia vastauksia, joita et alunperinkään tahtonut kuulla.

Paljon kertoo mielentilastasi myös se, ettet voi käsittää, miksi joku haluaa irrottautua valehtelvasta ja jäseniään hyväksikäyttävästä järjestöstä, joka vain esiintyy Jumalan edustajana. Puolustelet järjestelmällistä kusetusta. Nyt varmasti olen jo päässyt mustalle listallesi aggressiivisena luopiona, mutta kokopäiväpellen mielipiteille en painoarvoa anna.

Henkilöön menevillä, ja puhtaasti perusteettomilla analyyseilläsi et voi kiistää niitä tosiasioita Jehovan todistajien johdosta, joita täällä on tuotu esiin.

>>On aivan selvää, että sinua vie eteenpäin jonkinlainen viha

Juuri tätä äsken tarkoitin; sinulla ei ole minkäänlaisia perusteita esittää toisista ihmisistä tuollaisia analyysejä. Haluat vain provosoida sen sijaan, että kykenisit asialliseen ajatustenvaihtoon. Et kestä totuutta.

>>et pysty ajattelemaan asioita oikein selkeästi

Haha, et taida edes yrittää peitellä provoiluasi. Sinulle vaikka asiaa vääntäisi millaisesta rautalangasta, et halua ymmärtää.

• salaisuus?
        neitoni kirjoitti:

en oo sillon ku keväällä eka kertaa tulin palstalle,olin oma itteni niinku nytkin.

mie oon jo täällä alajuoksulla, mutta näen sinut...

• salaisuus?
        neitoni kirjoitti:

että jyt on raskas järjestö kun et itsekkään jaksa olla siinä.... Eikö oikean uskonnon pitäis antaa voimia eikä vaatia....haloooooooo

• neitoni
        salaisuus? kirjoitti:

mie oon jo täällä alajuoksulla, mutta näen sinut...

mut sitte kyytiin jostain päin jos saisit napattua,kuhan en ihan huppeluuksiin mee ja tukka pysyy nätisti,meikki asiat katotaan sit jäljestä :)
        Niin ja vois hyvä olla vaihtovaatteet ku näin talvi pukkaa päälle...

• neitoni
        salaisuus? kirjoitti:

että jyt on raskas järjestö kun et itsekkään jaksa olla siinä.... Eikö oikean uskonnon pitäis antaa voimia eikä vaatia....haloooooooo

ei oo raskas eikä seurakunta.Kaiken tekee raskaaks saatana.Kun tämä ainutlaatunen lopunaika on ohi JT:lla.sillon koittaa normaali elämä,ilman tätä stressiä kaikesta huolesta mikä on kaikilla ihmisillä.Päivittäin huoli onko töitä,ootko terve,mites lapset,kuis ystävät ja lista jatkuu...
        Ja ihmiset luulee et jumala tarkotti ihmisten elävän näin,höpsistä jus joo.Eiköhän Jehova pysty parempaan,näin :)

• Markku_Meilo

>>mikään psygologi,

Se ei estä käyttäytymästä kuin psykologi ja jättää vastaamatta esitettyihin kysymyksiin.

>> enkä halua jatkaa keskustelua

Suorapuheisuuteni on tietysti haastavaa.

>>On aivan selvää, että sinua vie eteenpäin jonkinlainen viha,

Psykologi heräsi jälleen.

>> et pysty ajattelemaan asioita oikein selkeästi.

Itse asiassa tunnen Vt-seuran sekoilut sen verran hyvin, että voin väittää ajattelevani niistä hyvinkin selkeästi.

>>Olisin odottanut vähän asiallisempia vastauksia- enemmän sivistyneitä joita kyllä oikeastaan olen jo muilta saanutkin.

Aina ei voi saada haluamiaan vastauksia.

>>Oikeastaan on aika mielenkiintoista, että vastailit kysymyksiini tällä tavalla.

Hyvä jos sait ajattelemisen aihetta.

>>Yritähän rauhoittua. Se tekee hyvää sydämelle.

Oletko nyt psykologin ohella myös etädiagnoosia nettikirjoittelusta tekevä kardiologi?

• Asianosaisille
        Ex-Uskovainen kirjoitti:

Et ole lainkaan vakavasti otettava keskustelija, vaan täysi pelle.

Kysyt mielipidettä, mutta et hyväksy mitään siitä, mitä toinen sinulle vastaa. Haluat vain leipoa omanlaisesi (järjestösi opettaman) vastauksen.

Seurasin keskusteluanne, enkä huomannut Meilon vastauksissa merkkiäkään aggressiivisuudesta; hän vain vastasi sellaisia vastauksia, joita et alunperinkään tahtonut kuulla.

Paljon kertoo mielentilastasi myös se, ettet voi käsittää, miksi joku haluaa irrottautua valehtelvasta ja jäseniään hyväksikäyttävästä järjestöstä, joka vain esiintyy Jumalan edustajana. Puolustelet järjestelmällistä kusetusta. Nyt varmasti olen jo päässyt mustalle listallesi aggressiivisena luopiona, mutta kokopäiväpellen mielipiteille en painoarvoa anna.

Henkilöön menevillä, ja puhtaasti perusteettomilla analyyseilläsi et voi kiistää niitä tosiasioita Jehovan todistajien johdosta, joita täällä on tuotu esiin.

>>On aivan selvää, että sinua vie eteenpäin jonkinlainen viha

Juuri tätä äsken tarkoitin; sinulla ei ole minkäänlaisia perusteita esittää toisista ihmisistä tuollaisia analyysejä. Haluat vain provosoida sen sijaan, että kykenisit asialliseen ajatustenvaihtoon. Et kestä totuutta.

>>et pysty ajattelemaan asioita oikein selkeästi

Haha, et taida edes yrittää peitellä provoiluasi. Sinulle vaikka asiaa vääntäisi millaisesta rautalangasta, et halua ymmärtää.

kuulla miten uskostaan luopuneet tuntevat elämänsä muttuneen onnellisemmaksi.
        (Mistähän järjestöstä sinä oikein puhunet?)
        Vastaukset ovat usein olleet kovin tulikivenkatkuisia, aivan kuin olisin kysynyt jotakin sopimatonta. Eikö sitä rauhassa voisi ketoa näkemyksiään, ilman, että parjaa entisiä uskontovereitaan. Kertokaa nyt jotakin, miten elämä, on muuttunut paremmaksi. Katkeria lausuntoja tällä palstalla on aivan kylliksi.
        Ei ole kovin kaukaa haettu se päätelmä, että uskostaan luopuneet (ei ainoastaan Jehovan todistajista)elävät usein katkeroitunutta, elämää.

• Asianosaisille kirjoitti:

Vastaukset ovat usein olleet kovin tulikivenkatkuisia, aivan kuin olisin kysynyt jotakin sopimatonta. Eikö sitä rauhassa voisi ketoa näkemyksiään, ilman, että parjaa entisiä uskontovereitaan. Kertokaa nyt jotakin, miten elämä, on muuttunut paremmaksi. Katkeria lausuntoja tällä palstalla on aivan kylliksi.
        Ei ole kovin kaukaa haettu se päätelmä, että uskostaan luopuneet (ei ainoastaan Jehovan todistajista)elävät usein katkeroitunutta, elämää.

>>Ei ole kovin kaukaa haettu se päätelmä, että uskostaan luopuneet (ei ainoastaan Jehovan todistajista)elävät usein katkeroitunutta, elämää.

Vaan kun se nimenomaan on hyvin kaukaa haettu propagandistinen ja perusteettomasti yleistävä päätelmä. Jos henkilö luopuu jostain, luopuminen tapahtuu koska sen nähdään olevan parempi vaihtoehto kuin sen mistä luovutaan. Itse eroaminen ei ole syy minkään sortin katkeruuteen. Mutta jos henkilöä on kusetettu ja tämä huomaa sen eronsa jälkeen, niin luonnollisempaakin luonnollisempi reaktio on että henkilö tuntee kusettajaansa kohtaan antipatioita.

Eikö sinusta?

• Asianosaisille
        Markku_Meilo kirjoitti:

>>mikään psygologi,

Se ei estä käyttäytymästä kuin psykologi ja jättää vastaamatta esitettyihin kysymyksiin.

>> enkä halua jatkaa keskustelua

Suorapuheisuuteni on tietysti haastavaa.

>>On aivan selvää, että sinua vie eteenpäin jonkinlainen viha,

Psykologi heräsi jälleen.

>> et pysty ajattelemaan asioita oikein selkeästi.

Itse asiassa tunnen Vt-seuran sekoilut sen verran hyvin, että voin väittää ajattelevani niistä hyvinkin selkeästi.

>>Olisin odottanut vähän asiallisempia vastauksia- enemmän sivistyneitä joita kyllä oikeastaan olen jo muilta saanutkin.

Aina ei voi saada haluamiaan vastauksia.

>>Oikeastaan on aika mielenkiintoista, että vastailit kysymyksiini tällä tavalla.

Hyvä jos sait ajattelemisen aihetta.

>>Yritähän rauhoittua. Se tekee hyvää sydämelle.

Oletko nyt psykologin ohella myös etädiagnoosia nettikirjoittelusta tekevä kardiologi?

sinua oikein riivaa!
        Olisihan sitä saattanut keskustella asiallisestikin

• Asianosaisille
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Ei ole kovin kaukaa haettu se päätelmä, että uskostaan luopuneet (ei ainoastaan Jehovan todistajista)elävät usein katkeroitunutta, elämää.

Vaan kun se nimenomaan on hyvin kaukaa haettu propagandistinen ja perusteettomasti yleistävä päätelmä. Jos henkilö luopuu jostain, luopuminen tapahtuu koska sen nähdään olevan parempi vaihtoehto kuin sen mistä luovutaan. Itse eroaminen ei ole syy minkään sortin katkeruuteen. Mutta jos henkilöä on kusetettu ja tämä huomaa sen eronsa jälkeen, niin luonnollisempaakin luonnollisempi reaktio on että henkilö tuntee kusettajaansa kohtaan antipatioita.

Eikö sinusta?

Sinun vastauksesi ilmaisevat, että et elä kovin onnellista elämää.
        Alkuperäinen tarkoitukseni oli esittää kysymys siitä, että mikä uskostaan luopuneen elämässä on sellaista, joka tuo onnellisuutta.
        Olen jo saanut kysymykseeni välittömiä ja valillisiä vastauksia.
        Ei sinun tarvitse enää vaivautua

Sinun vastauksesi ilmaisevat, että et elä kovin onnellista elämää.
        Alkuperäinen tarkoitukseni oli esittää kysymys siitä, että mikä uskostaan luopuneen elämässä on sellaista, joka tuo onnellisuutta.
        Olen jo saanut kysymykseeni välittömiä ja valillisiä vastauksia.
        Ei sinun tarvitse enää vaivautua

>>Ei sinun tarvitse enää vaivautua

Toki vaivaudun jos huomaan jonkun kirjoittelevan höpöhöpöjä.

• salaisuus?
        neitoni kirjoitti:

ei oo raskas eikä seurakunta.Kaiken tekee raskaaks saatana.Kun tämä ainutlaatunen lopunaika on ohi JT:lla.sillon koittaa normaali elämä,ilman tätä stressiä kaikesta huolesta mikä on kaikilla ihmisillä.Päivittäin huoli onko töitä,ootko terve,mites lapset,kuis ystävät ja lista jatkuu...
        Ja ihmiset luulee et jumala tarkotti ihmisten elävän näin,höpsistä jus joo.Eiköhän Jehova pysty parempaan,näin :)

on manattu vuosikymmenet. Sitten kun "hairahdettu" , niin syyn vierittäminen temosen niskaan tekee synnistä ymmärrettävän....

• Markku_Meilo

sinua oikein riivaa!
        Olisihan sitä saattanut keskustella asiallisestikin

Saatan olla väärässäkin, mutta mielestäni keskustelu on vastapuolen kysymyksiin vastaamista eikä pelkästään halutunlaisten vastausten onkimista vastapuolelta.

Toki jehovantodistajille ja hengareillensa keskustelu pakkaa olemaan yllä kuvatun oloista puuhaa.

• Ex-Uskovainen

Sinä se olet kyllä todella kummallinen keskustelukaveri! Aloituksessasi kysyt entisiltä Jehovan todistajilta seuraavaa:

"miten Jehovan todistajien uskosta luopuneet voivat pitää yllä edes jonkinlaista elämäniloa?"

Jo tuossa samassa aloituksessasi muistat vakuutella meille, miten sinä ET halua omanlaisiasi vastauksia:

"Huomatkaa, että en halua kommentteja omiin päätelmiini, vaan siihen, miten te , "luopiot" (ilman mitään arvostelu) ajattelette."

Ilmoitat siis haluavasi kommentteja siihen, miten luopiot ajattelevat; et kommentteja omiin päätelmiisi.

Tästä huolimatta olet koko viestiketjun ajan yrittänyt väkisin vängätä vastaajan kommentteja haluamaasi muottiin. Meilo mm. vastasi sinulle aivan selväsanaisesti (ja ilman minkäänlaista aggressiivisuutta), mitä hän kysymästäsi asiasta omakohtaisesti ajattelee. Se ei sinulle kelpaa. Väität tietäväsi toisen ihmisen ajatukset, tuntemukset ja motiivit paremmin kuin tuo ihminen itse tietää. Ei kovin hyvä keskustelun edellytys.

Vetoat myös aggressiivisuuteen aivan turhaan. Jos et kestä asiallista, mutta suoraa keskustelua, niin ihan vilpittömästi kannustaisin sinua pysymään pois tällaisilta foorumeilta. Ihan tosi. Kaikkein viimeisin vaihtoehto noin herkälle ihmiselle on lähteä avaamaan keskustelua asiasta, johon ei kestä saada selviä vastauksia.

• Markku_Meilo
        Ex-Uskovainen kirjoitti:

Sinä se olet kyllä todella kummallinen keskustelukaveri! Aloituksessasi kysyt entisiltä Jehovan todistajilta seuraavaa:

"miten Jehovan todistajien uskosta luopuneet voivat pitää yllä edes jonkinlaista elämäniloa?"

Jo tuossa samassa aloituksessasi muistat vakuutella meille, miten sinä ET halua omanlaisiasi vastauksia:

"Huomatkaa, että en halua kommentteja omiin päätelmiini, vaan siihen, miten te , "luopiot" (ilman mitään arvostelu) ajattelette."

Ilmoitat siis haluavasi kommentteja siihen, miten luopiot ajattelevat; et kommentteja omiin päätelmiisi.

Tästä huolimatta olet koko viestiketjun ajan yrittänyt väkisin vängätä vastaajan kommentteja haluamaasi muottiin. Meilo mm. vastasi sinulle aivan selväsanaisesti (ja ilman minkäänlaista aggressiivisuutta), mitä hän kysymästäsi asiasta omakohtaisesti ajattelee. Se ei sinulle kelpaa. Väität tietäväsi toisen ihmisen ajatukset, tuntemukset ja motiivit paremmin kuin tuo ihminen itse tietää. Ei kovin hyvä keskustelun edellytys.

Vetoat myös aggressiivisuuteen aivan turhaan. Jos et kestä asiallista, mutta suoraa keskustelua, niin ihan vilpittömästi kannustaisin sinua pysymään pois tällaisilta foorumeilta. Ihan tosi. Kaikkein viimeisin vaihtoehto noin herkälle ihmiselle on lähteä avaamaan keskustelua asiasta, johon ei kestä saada selviä vastauksia.

>>Ei kovin hyvä keskustelun edellytys.

Vartiotorniseuraa edustettaessa ei keskustella, vaan sanellaan, koska asiat ollaan tietävinään paremmin kuin kuin vaikka entiset jehovantodistajat. Jos sitten kysymyksiin yleensäkään vastataan niin hankalat asiat ohitetaan valheväitteellä tai katkeruusväitteellä ko. vastapuolta sen paremmin tuntematta.

Niinpä pidänkin toistaiseksi pohjanoteerauksena sitä syntyperäisestä lähipiiristä noin vuosi sitten saamani tekstiviestin osaa, jossa minulle ylimielisesti kerrottiin (muuten minuskelilla kirjoitetussa viestissä): "SINÄ KYLLÄ TIEDÄT MIKÄ ON TOTUUS".

Pohjanoteeraus siksikin, että n. viikon tarkkuudella 7 vuotta sitten kirjoitin em. taholle aiheesta kirjeen, johon ei ole nähty tarvetta vastata.

• Ex-Uskovainen
        Markku_Meilo kirjoitti:

>>Ei kovin hyvä keskustelun edellytys.

Vartiotorniseuraa edustettaessa ei keskustella, vaan sanellaan, koska asiat ollaan tietävinään paremmin kuin kuin vaikka entiset jehovantodistajat. Jos sitten kysymyksiin yleensäkään vastataan niin hankalat asiat ohitetaan valheväitteellä tai katkeruusväitteellä ko. vastapuolta sen paremmin tuntematta.

Niinpä pidänkin toistaiseksi pohjanoteerauksena sitä syntyperäisestä lähipiiristä noin vuosi sitten saamani tekstiviestin osaa, jossa minulle ylimielisesti kerrottiin (muuten minuskelilla kirjoitetussa viestissä): "SINÄ KYLLÄ TIEDÄT MIKÄ ON TOTUUS".

Pohjanoteeraus siksikin, että n. viikon tarkkuudella 7 vuotta sitten kirjoitin em. taholle aiheesta kirjeen, johon ei ole nähty tarvetta vastata.

Joo, usein kyllä tuntuu pohjanoteeraukselta koko Jt-argumentointi. Kai ne yrittää tällaisilla 'sinä-kyllä-tiedät-mikä-on-totuus-' -väitteillä vahvistaa myös omaa harhamaailmaansa, jossa elävät. Siis hälventää omia mahdollisia epäilyksiään pois toistelemalla Järjestön esittämiä juttuja.

Toki vilpittömyyttäkin saattaa olla tällaisissa kommenteissa jonkin verran mukana, mutta se kuuluisa kognitiivinen dissonanssi vaikuttaa juuri tällaisessa (George Orwellinkin hyvin kuvailemassa) yhteisöissä niin voimakkaasti, ettei tosiasioille enää jää elintilaa. On olemassa vain Totuus.

• Markku_Meilo
        Ex-Uskovainen kirjoitti:

Joo, usein kyllä tuntuu pohjanoteeraukselta koko Jt-argumentointi. Kai ne yrittää tällaisilla 'sinä-kyllä-tiedät-mikä-on-totuus-' -väitteillä vahvistaa myös omaa harhamaailmaansa, jossa elävät. Siis hälventää omia mahdollisia epäilyksiään pois toistelemalla Järjestön esittämiä juttuja.

Toki vilpittömyyttäkin saattaa olla tällaisissa kommenteissa jonkin verran mukana, mutta se kuuluisa kognitiivinen dissonanssi vaikuttaa juuri tällaisessa (George Orwellinkin hyvin kuvailemassa) yhteisöissä niin voimakkaasti, ettei tosiasioille enää jää elintilaa. On olemassa vain Totuus.

>>Toki vilpittömyyttäkin saattaa olla tällaisissa kommenteissa jonkin verran mukana,

Toki yleisesti ottaen näin varmaan onkin, etenkin kun henkilöä ei sen paremmin tunneta. Mainitsemastani tekstiviestistä oli havaittavissa, että nettikirjoitteluani on seurattu. Se, yhditettynä muihin tiedossa oleviin tekijöihin, on minulle osoitus tyypillisestä jt-itseriittoisuudesta, jota sovellettava Vt-uskon pönkittämiseksi.

>> On olemassa vain Totuus.

Kyseisessä totuudessa on kovin vähän tilaa todellisuudelle, eikä yhtään tilaa totuudelle Totuudesta.

• salaisuus?
        neitoni kirjoitti:

mut sitte kyytiin jostain päin jos saisit napattua,kuhan en ihan huppeluuksiin mee ja tukka pysyy nätisti,meikki asiat katotaan sit jäljestä :)
        Niin ja vois hyvä olla vaihtovaatteet ku näin talvi pukkaa päälle...

tuntomerkkejä...

• salaisuus?

Jt järjestössä on edelleen tuntemiani ihmisiä, jotka ovat katkeria, koska ovat jättäneet ohjeen mukaan koulut käymättä, hyvän ammatinhakematta, lupaavan urheilu-uran loppuunkatsomatta, eläketurvan laiminlyöden, perheen perustamisen jättäen, lasten hankinnan siirtämisen "paratiisi" aikaan ja monia monia muita juttuja.
        >Olisko sinun nyt seuraavaksi esitettävä tämä katkeruus kysymys Jt ystävillesi. Tietenkään vastausten luotettavuus on samaa luokkaa, jos Pohjois-Korealaiselta kysytään onko hänellä tarpeeksi ruokaa......No kokeile kuitenkin..

• neitoni
        salaisuus? kirjoitti:

Jt järjestössä on edelleen tuntemiani ihmisiä, jotka ovat katkeria, koska ovat jättäneet ohjeen mukaan koulut käymättä, hyvän ammatinhakematta, lupaavan urheilu-uran loppuunkatsomatta, eläketurvan laiminlyöden, perheen perustamisen jättäen, lasten hankinnan siirtämisen "paratiisi" aikaan ja monia monia muita juttuja.
        >Olisko sinun nyt seuraavaksi esitettävä tämä katkeruus kysymys Jt ystävillesi. Tietenkään vastausten luotettavuus on samaa luokkaa, jos Pohjois-Korealaiselta kysytään onko hänellä tarpeeksi ruokaa......No kokeile kuitenkin..

tekee tiettyjä valintoja,ei siitä voi syyttää raamattua eikä JT:a.
        Ne on henk.kohtasia.Ite otin pienemmän koulutuksen ja olin tienraivaaja.Poikani kävi lukion,tyttöni on kauppikses,ne on heidän valintoja.Ei sitä kukaan sanellu.Moni on tällä hetkellä ravari,käy koulua yhtaikaa,taas oma valinta.Jos oot väsyny etkä jaksa aikoihin kentälle,ei mittään,ei moitita yhtään.

• neitoni kirjoitti:

>> ainut pointti mulla oli ja on et jos huomaan jonku vilpittömästi kiinnostuneen raamatusta,yritän tyrkätä paska jokkeen nuo luopiot,sinne ne joutaa :))

Vilpittömästi Raamatusta kiinnostunut, "luopio", onkin ehkä pahinta, mitä vartiotorniseura tietää. Sellaisen polkeminen sopivasti paskajokeen on sitä aidointa tosipalvontaa?

• EpäileväTuomas

Onko mielestäsi parempi ratkaisu uskoa harhoihin?

>>Helvetin tuli, tai tiedottomuus eivät tunnu kovin houkuttelevilta vaihtoehdoilta.>>

Uskotkos, aika harva uskovainen olettaa joutuvansa helvettiin. Ja mitäs siinä on vikaa että koko elämä onkin vain tässä ja nyt? Pitää elää täysillä ja nauttia!

• Asianosaisille

Millaisista asioista sinä nautit uskosta luopumisesi jälkeen?

• Vastaukseni

>>>Jehovan todistajista eronneet ovat löytäneet mielestään paremman ratkaisunTai se, että kuoleman jälkeen ei ole mitään tulevaisuutta, kuin vain tiedottomuus. Peruskysymykseeni kuuluu ajatus: miten Jehovan todistajien uskosta luopuneet voivat pitää yllä edes jonkinlaista elämäniloa?

• Asianosaisille

Kiitos vastauksestasi. Toivottavasti löydät eämääsi vakaan suunnan.

• järkeilijä

se että nyt"eletään",kun kuolemme niin se on jo tois-arvoinen juttu.elämmekö tosiaankin valmistautuaksemme kuolemaa varten,kerätäksemme elomme aikana mahdollisimman monta pointsia hautaan vietäväksi että se joka eniten jakoi niitä monisteita paremmin eturivin paikan saisi?
        voi vähän vituttaa kun delaa ja huomaa että turhaanko ostin suorathousut,salkun ja valitut pal..eikun vartiotornin,ameriikanlehden.kuljieskelin se kainalossa ihmisten ovilla,väistellen nyrkkejä ja hauleja,tyrkytin väkisin,syljettiin naamalle..ei satana!tulkaa järkiinne,älkää munatko itseänne ettei teitä munattaisi.amen,rauha teidän sielullenne,kai se kaikilla on.. sielu..en tiiä.

• Asianosaisille
        järkeilijä kirjoitti:

se että nyt"eletään",kun kuolemme niin se on jo tois-arvoinen juttu.elämmekö tosiaankin valmistautuaksemme kuolemaa varten,kerätäksemme elomme aikana mahdollisimman monta pointsia hautaan vietäväksi että se joka eniten jakoi niitä monisteita paremmin eturivin paikan saisi?
        voi vähän vituttaa kun delaa ja huomaa että turhaanko ostin suorathousut,salkun ja valitut pal..eikun vartiotornin,ameriikanlehden.kuljieskelin se kainalossa ihmisten ovilla,väistellen nyrkkejä ja hauleja,tyrkytin väkisin,syljettiin naamalle..ei satana!tulkaa järkiinne,älkää munatko itseänne ettei teitä munattaisi.amen,rauha teidän sielullenne,kai se kaikilla on.. sielu..en tiiä.

Et kenties ole ajatellut asiaa vielä kovin syvällisesti. Kiitos kuitenkin vastauksestasi.

• Arskavain

Miten elämä on muuttunut parempaan suuntaan?

Kannattaako meidän yleensä olla huolissaan, kun emme osaa yksikään nimetä yhtään jo pelastunutta jehovantodistajaa?

Eikö ole yksinkertaisesti vain hyvä alistua siihen, että Jumala on oikeudenmukainen ja kukin saa ansionsa mukaan?

Voimme toki tuomita toinen toisiamme, mutta Jumalahan sen lopulta tekee eikä kukaan ihminen.

Mutta sitä ennen pyrkikäämme olemaan rehellisiä.

• Asianomaisille

vastaukseesi sisältyi katkeruutta. Miksi?

• Arskavain
        Asianomaisille kirjoitti:

vastaukseesi sisältyi katkeruutta. Miksi?

No jos sinut tuomitaan joltakin taholta, niin saattaahan katkerakin sävy löytyä tuomitun puolella. Onhan se aika tylyä jos joku taho katkaisee luonnollisia siteitä.

Oikeastaan löydän sinunkin kysymyksestä katkeran piirteen. Se on kovin johdatteleva ilmaus ja jo tehty johtopäätöksesi jota sitten lopuksi tivataan kysymällä miksi aivan kuten asia olisi niin.

• Asianosaisille
        Arskavain kirjoitti:

No jos sinut tuomitaan joltakin taholta, niin saattaahan katkerakin sävy löytyä tuomitun puolella. Onhan se aika tylyä jos joku taho katkaisee luonnollisia siteitä.

Oikeastaan löydän sinunkin kysymyksestä katkeran piirteen. Se on kovin johdatteleva ilmaus ja jo tehty johtopäätöksesi jota sitten lopuksi tivataan kysymällä miksi aivan kuten asia olisi niin.

oikeastaan kysymykseeni. "Jos joku katkaisee luonnollisia siteitä" Se on tietysti eräs katkeruuden syy. Mikä sellainen asia sitten lienee. En tuomitse sinua, enkä arvostele. Tunteet ovat aina subjektiivisia, eikä niitä joka kerta voi edes toiselle selittää. Tunteet ovat sellaisia, miltä tuntuu. Eivät sellaisia mitä asiat todellisuudessa ovat.
        Muista, että en suhtaudu sinuun ja sinun ajatuksiisi kielteisesti

• Arskavain

oikeastaan kysymykseeni. "Jos joku katkaisee luonnollisia siteitä" Se on tietysti eräs katkeruuden syy. Mikä sellainen asia sitten lienee. En tuomitse sinua, enkä arvostele. Tunteet ovat aina subjektiivisia, eikä niitä joka kerta voi edes toiselle selittää. Tunteet ovat sellaisia, miltä tuntuu. Eivät sellaisia mitä asiat todellisuudessa ovat.
        Muista, että en suhtaudu sinuun ja sinun ajatuksiisi kielteisesti

Tiuku huomasi saman, kuin minäkin ja viittasinkin katkeraan sävyysi. Olet selvästi jehovantodistaja - sillä "puolueettomat" eivät kysele tuollaisia.

• salaisuus?

onnellinen entinen Jt ...itse eronnut ja täysin katumaton... Minulla on Jt puoliso ja ilmeisen onnellinen hänkin....
      Sinua tuntuu askurrattavan kovasti voiko ainoastaan Jt olla elämäänsä onnellinen...katso ympärillesi onnellisia ja onnettomia löytyy kaikista ihmisryhmistä
      >Itsareita tekee, niin Jt kuin muutkin ihmiset vai väitätkö muuta. Väkivaltaa valtaa, jopa perehepiirissä, niin ikää löytyy kaikkialta ja jokunen tappajakin Jt piireistä löytyy..tosin nehän heti maton alle harjataan (erotetaan) ja taas on niin puhdasta, niin puhdasta...
      >Uskontoa olen saanut tarpeeksi, ettei ole mitään tarvetta missään hoosiannaa hoilata..
      >Väität tutkineesi Jt kirjallisuutta, mutta vastausketjusi paljastaa sinusta paljon enemmän...Olet täyspäinen Jt tai tulossa sellaiseksi. Älä yritä muuta väittää olen minä sentään vuosia Jt ollut ja ymmärrän Jt kielesi täysin....No hyvä yritys, mutta tulos nolla..
      >Jään mielenkiinnolla odottamaan teilaustasi...
      >ps ainoa hyvä pointti ketjun aloituksessa on otsikko "puolueeton kysymys" loppu onkin fuulaa....

• Asianosaisille

että puolueettomia kysymyksiä voi esittää kuka tahansa.
        En kerro omaa uskonnollista taustaani, se ei ole kiinnostavaa.
        Enkä kysynyt mitä mieltä minusta olette.
        Enkä väittänyt, että vain JT voisivat olla onnellisia.
        Kysyin vain. Ei kenenkään tarvitse vaivautua jos tuntuu pahalta.

että puolueettomia kysymyksiä voi esittää kuka tahansa.
        En kerro omaa uskonnollista taustaani, se ei ole kiinnostavaa.
        Enkä kysynyt mitä mieltä minusta olette.
        Enkä väittänyt, että vain JT voisivat olla onnellisia.
        Kysyin vain. Ei kenenkään tarvitse vaivautua jos tuntuu pahalta.

>>Ei kenenkään tarvitse vaivautua jos tuntuu pahalta.

Sinun kirjoituksissasi närää nostavat perusteettomat katkeruuteen vetoamiset, jotka ovat argumentointivirhe, toisinsanoen katkeruuteen vetoamisella ei ole keskusteluissa mitään arvoa. Jos sitten katkeruuteen vetoajan naiviutta ei sellaiseksi lasketa.

• Asianosaisille
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Ei kenenkään tarvitse vaivautua jos tuntuu pahalta.

Sinun kirjoituksissasi närää nostavat perusteettomat katkeruuteen vetoamiset, jotka ovat argumentointivirhe, toisinsanoen katkeruuteen vetoamisella ei ole keskusteluissa mitään arvoa. Jos sitten katkeruuteen vetoajan naiviutta ei sellaiseksi lasketa.

katkeruuden mainitseminen sattui liikaa.
        Mutta sellainenkin oli niin ilmeistä.

• salaisuus?

katkeruuden mainitseminen sattui liikaa.
        Mutta sellainenkin oli niin ilmeistä.

saa olla katkera. Vai kuuluko hänen ymmärtää tekijää....halooo

• Markku_Meilo

• Vastataan nyt vaikka avauksesi osoittautuikin provopeleilyksi. Jo se että niputat kaikki entiset jehovantodistajat yhteen nippuun osoittaa avauksesi naiiviuden.

>>siis Jehovan todistajista eronneet ovat löytäneet mielestään paremman ratkaisun, niin onko se sellainen, että pahoja ihmisiä piinataan Helvetin tulessa

Kohdallani ei ole.

>>joka merkitsee sitä, että he palaavat uskossaan valtakirkon näkemyksiin

Tuo on vt-seuran urbaanilegenda. Valtaosa eroavista on syntynyt jehovantodistajuuteen, he eivät voi "palata" mihinkään erotessaan vt-seurasta.

>>uskottuaan aikaisemmin, että ihmiset, joista löytyy jotakin hyvää saavat paremman mahdollisuuden ylösnousemuksen jälkeen (näin olen ymmärtänyt Jehovan todistajien näkemyksen tutkittuani heidän kirjallisuuttaan).

Eli valtakirkon näkemyksen mukaan ne joista "löytyy jotain hyvää", joutuvat hekin helvettiin? Eikö valtakirkolla ollut mitään lohduttavampaa sanomaa, kuten annat ymmärtää?

>>Helvetin tuli, tai tiedottomuus eivät tunnu kovin houkuttelevilta vaihtoehdoilta.

Kerrottakoon nyt sinullekin, että valtakirkon mukaan helvetille on olemassa se lohdullisempi vaihtoehto, oli se sitten raamatullinen näkemys tai ei. Miksi vääristelet asiaa?

Tiedottomuudessa tuskin on mitään mitä surkutella.

>>Peruskysymykseeni kuuluu ajatus: miten Jehovan todistajien uskosta luopuneet voivat pitää yllä edes jonkinlaista elämäniloa?

Oman kokemukseni mukaan huomattavasti paremmin kuin jehovantodistajuudessa elävät. Me voimme keskittyä olennaiseen: Tähän elämään. Toiveajattelulle on ominaista keskittää toivonsa jonnekin hamaan tulevaisuuteen, jolle ei ole välttämättä mitään perusteita. Itse valitsen todellisuuden.

• Bunica

>Peruskysymykseeni kuuluu ajatus: miten Jehovan todistajien uskosta luopuneet voivat pitää yllä edes jonkinlaista elämäniloa?

Vastaan vain omasta puolestani enkä kollektiivisen luopio-luokan puolesta - kuten jo useampaan kertaan tietämättömälle kerrottu, sellaista EI ole olemassakaan.

Itse aloin kokea elämäniloa vasta erottuani Jehovan todistajista. Siihen mennessä kuvittelin, että elämä oli yhtä helvettiä kaikilla muillakin ihmisillä eikä vain minulla. Koko yli 30 vuotisen todistajaurani ajan toivoin vain kuolevani ja jokainen aamu herätessäni olin pettynyt. Olen kuvaillut silloista olotilaani siten, että elin kuin mustassa jätesäkissä, kaikki oli pimeää ja toivotonta.

Osaltaan syy mustuuteen oli tietysti siinä, että ymmärsin koko ajan ns. totuuden mahdottomuuden, sen että harmagedon ja paratiisimaa olivat vain haaveita, joka edellisen kohdalla tuli toteen näytetyksi v. 1975. Jos se ei toteutunut, niin myöskään paratiisia ei voinut tulla. Ytitin kuitenkin nöyrästi ajatella, että olen itse väärässä ja uskollinen&ymmärtäväinen orja oikeassa, kunnes tajusin, ettei sitäkään ole olemassa siinä merkityksessä, miten meille on väitetty.

Vielä kerran: vasta nyt olen onnellinen. Toki kuvittelin, että se paha olo jossa elin todistajan ollessani, oli onnellisuutta - kuuluinhan sentään maailman onnellisimpaan kansaan, tai niin minulle ainakin väitettiin. Nyt vasta tiedän mitä onnellisuus on, ja se tulee täysin normaaleista asioista, moraalisesti jopa korkeammantasoisesta elämästä kuin todistajana ollessani.

Vielä yksi täsmennys: en ole palannut mihinkään kansankirkkoon enkä ole edes varma jumalan olemassaolosta. Elämä itsessään on syy elää, en tarvitse siihen jumalaa.

• Asianosaisille

vastauksestasi.
        Kaikki eivät ole vastanneet kysymykseeni yhtä asiallisesti kuin sinä.
        On muutamia sellaisia, jotka ovat menettäneet malttinsa, kun edes kysyy.
        Sanoit lopuksi, että et ole varma Jumalan olemassaolosta. Eikö epävarmuus tällaisessa asiassa - suuntaan tai toiseen - häiritse onnellisuutta?

vastauksestasi.
        Sanoit lopuksi, että et ole varma Jumalan olemassaolosta. Eikö epävarmuus tällaisessa asiassa - suuntaan tai toiseen - häiritse onnellisuutta?

>>Sanoit lopuksi, että et ole varma Jumalan olemassaolosta. Eikö epävarmuus tällaisessa asiassa - suuntaan tai toiseen - häiritse onnellisuutta?

Miksi häiritsisi jos asia on henkilölle (en viittaa tässä edelliseen vastaajaan, vaan vaikkapa minuun) yhdentekevä?

• Asianosaisille
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Sanoit lopuksi, että et ole varma Jumalan olemassaolosta. Eikö epävarmuus tällaisessa asiassa - suuntaan tai toiseen - häiritse onnellisuutta?

Miksi häiritsisi jos asia on henkilölle (en viittaa tässä edelliseen vastaajaan, vaan vaikkapa minuun) yhdentekevä?

se kuitenkaan olla yhdentekevää.
        Edes sinulle.
        Mutta sinähän se vastaat elämästäsi, koska jokainenhan sitä vain yksin elää.

se kuitenkaan olla yhdentekevää.
        Edes sinulle.
        Mutta sinähän se vastaat elämästäsi, koska jokainenhan sitä vain yksin elää.

>>Voisikohan se kuitenkaan olla yhdentekevää.
        Edes sinulle.

Uskonnollisilla ihmisillä on joskus paha tapa kuvitella tietävänsä tämän tyyppiset asiat asionomaisia paremmin.

>>Mutta sinähän se vastaat elämästäsi, koska jokainenhan sitä vain yksin elää.

Siksi ihmettelenkin miksi jumaluuksien yhdentekeväisyys jollekin saa aikaan joissain uskovaisissa voimakkaan torjumisreaktion. Jopa niin ettei asiaa haluta hyväksyä ollenkaan.

• Bunica

vastauksestasi.

Epävarmuus jumalan olemassaolosta ei häiritse. Se ei nimittäin ole ainoa asia, jota en tiedä tai josta en ole varma. On yllättävän rauhoittavaa ja tyydyttävää todeta olevansa vain mitättömän pieni otus tässä valtavassa maailmankaikkeudessa. Kuinka siis voisin tai kukaan muukaan ihminen voisi tietää kaikkea, esim. onko jumala todellakin olemassa ja jos on, niin millainen hän on. Raamattu tai muutkaan uskonnolliset kirjat eivät riitä vakuuttamaan minua tässä asiassa.

Yksi asia, joka minua häiritsi toisinaan hirveästi todistajana ollessani oli se, että Seura tai sen edustajat tuntuivat tietävän tasan tarkkaan millainen persoona (?) Jehova on, mitä hän ajattelee mistäkin (!) jne. Minusta se oli yksinkertaisesti mahdotonta. Itse asiassa koin sellaisen väitteen jopa julkeaksi mitättömien ihmisten taholta.

• neitoni
        Bunica kirjoitti:

Epävarmuus jumalan olemassaolosta ei häiritse. Se ei nimittäin ole ainoa asia, jota en tiedä tai josta en ole varma. On yllättävän rauhoittavaa ja tyydyttävää todeta olevansa vain mitättömän pieni otus tässä valtavassa maailmankaikkeudessa. Kuinka siis voisin tai kukaan muukaan ihminen voisi tietää kaikkea, esim. onko jumala todellakin olemassa ja jos on, niin millainen hän on. Raamattu tai muutkaan uskonnolliset kirjat eivät riitä vakuuttamaan minua tässä asiassa.

Yksi asia, joka minua häiritsi toisinaan hirveästi todistajana ollessani oli se, että Seura tai sen edustajat tuntuivat tietävän tasan tarkkaan millainen persoona (?) Jehova on, mitä hän ajattelee mistäkin (!) jne. Minusta se oli yksinkertaisesti mahdotonta. Itse asiassa koin sellaisen väitteen jopa julkeaksi mitättömien ihmisten taholta.

noin ? Ku raamattua lukee,huomaa selvästi minkälainen persoona Jehova,kaikissa ratkaisuissa,teki tai jätti tekemättä.Myös se miten Jeesus eli,heijasti täysin isäänsä vaik oli kovan paineen alla. Kirkos papit ei osaa sanoa muuta ku et jumala on rakkaus,noo toisaalta täytyy olla tosi paha ku kiduttaa ihmisiä helvetis eikä ne ikinä ees kuole,luopa siitä sit jonkinlainen jumalan kuva...

• Beelsipuli
        neitoni kirjoitti:

noin ? Ku raamattua lukee,huomaa selvästi minkälainen persoona Jehova,kaikissa ratkaisuissa,teki tai jätti tekemättä.Myös se miten Jeesus eli,heijasti täysin isäänsä vaik oli kovan paineen alla. Kirkos papit ei osaa sanoa muuta ku et jumala on rakkaus,noo toisaalta täytyy olla tosi paha ku kiduttaa ihmisiä helvetis eikä ne ikinä ees kuole,luopa siitä sit jonkinlainen jumalan kuva...

Aivan loistava ketju, siis ihan tosi!

Kun tätä sivullusena lukee, niin ei voi ku hämmästellä jälleen miten monellaisia ajatusmalleja ihmisillä onkaan, mutta tää viimenen oli huippu.

Siis henkilö kertoo avoimesti, että hän ei ole varma jumalan perosoonasta, mistään henkeytetystä ilmauksesta siis raamatusta, koraanista...

Tähän omaan ajatusmaailmaansa liittyen hän ihmettelee sitä, että jotkit superuskovaiset tietävät lähes jumalansa silmien värinkin.

Ja eikö mitä, seuraava keskusteleija hyvin itsestään selvänä asiana toteaa, että kyllähän raamattu selvästi ketoo millanen jumala on...

Kaikella kunnioituksella itse kenenkin vapautta kohtaan uskoa mihin haluaa mutta sitten, kun asioista alkaa keskustelemaan toisten kanssa on välillä huvittavaa panna merkille, miten ihmiset turvautuvat eri tilanteissa vain toistamaan jotain "hauki on kala, koska hauki on kala" -tyylistä liturgiaa vähääkään ajattelematta tukeeko se heidän väitteitään ja miltä tuo juttu kuullostaa ulkopuoliselta.

En malta olla kertomatta yhtä tapausta, kun ovella kävi pari todistajaa ja he kuulivat ettei henkilö usko raamattuun. Juuri tuota edella olevaa kehäpäätelmää noudattaen, toinen sanoi, että luenpas teille täältä raamatusta miten asia on ja lukee "koko raamattu on jumalan henkeyttämä ja hyödyllinen...". Luettuaan katsoo puhuteltavaa ja kysyy eikö tässä nyt selvästi sanottu, että raamattu on jumalan henkeyttämä?
        Voit vaan kuvitella kysyjän pohtivan, että mikä on logikka, kun sanoo, ettei usko koko raamattuun, niin lainataan teoksesta kohta, joka kumoaa väitteen ja saa kysyjän tuntemaan itsensä hauki on kala asiantuntijaksi....

• neitoni kirjoitti:

Kirjoittaja puhui Vartiotorniseurasta ja sen "tietämisistä". Raamattu on asia erikseen. Se kertoo Jumalasta minkä kertoo ja toki sen pohjalta ihmiselle syntyy erinäisiä mielikuvia Jumalasta. Sitten on vain oltava ymmärrystä tajuta, että nämä olivat niitä omia käsityksiä. On oltava nöyryyttä hyväksyä, että toiset voivat päätyä toiseen tulokseen. Kaikkein vaikeinta on ehkä keskustella sitten näiden näkemyksien perusteista. Sen sijaan, että paikattaisiin aukkoja omassa päättelyssä, sorrutaan hyvin usein ainoastaan leimaamaan vastapuoli ”tyhmäksi” tms.
        Sinä taas otat vartiotorniseurantodistamisen ”huumorin kannalta” ja vähät välität mistään perusteluista.

Kun on niin kova syyhy "tietää" enemmän kuin Raamattu kertoo, tullaan tilanteeseen, jossa vuoron perään ollaan Jumalan puhetorvena ja sitten taas selitellään mokia toisten liialla innokkuudella ja vedootaan inhimilliseen vajavuuteen. Vaikka pakon edessä, pitkin hampain ehkä myönnetäänkin joitakin aiempia erehdkysiä, on nykyinen oma näkemys taas ehdottoman varmasti Jehova-jumalan sanaa. Sen puutteiden arvostelijaa saa lyödä olan takaa ja keinoja kaihtamatta.

On säälittävää, että vartiotorniseran todistajat puolustelevat ”totuutensa” häilyvyyttä sillä, etteivät nuo mistään tietämättömät kirkonpapitkaan mitään tiedä. Mitä luulet kirkonpappien tietämättömyyden autavan vartiotorniseuran konkurssissa? Jos joku on valhetta, se on valhetta, vaikka muitakin valheita olisi kaupan. Eikö totta? Jos lähdetään siitä, että totuuksia on pääsääntöisesti yksi ainoa, voi niitä enemmän tai vähemmän vääriä käsityksiä olla silloin lukematon joukko.

PS

Vartiotorniseuran todistajat ovat ainoita, joilta olen kuullut opista, jonka mukaan Jumala kiduttaisi ihmisiä helvetissä. Mitä sanot siihen?

• neitoni
        Beelsipuli kirjoitti:

Aivan loistava ketju, siis ihan tosi!

Kun tätä sivullusena lukee, niin ei voi ku hämmästellä jälleen miten monellaisia ajatusmalleja ihmisillä onkaan, mutta tää viimenen oli huippu.

Siis henkilö kertoo avoimesti, että hän ei ole varma jumalan perosoonasta, mistään henkeytetystä ilmauksesta siis raamatusta, koraanista...

Tähän omaan ajatusmaailmaansa liittyen hän ihmettelee sitä, että jotkit superuskovaiset tietävät lähes jumalansa silmien värinkin.

Ja eikö mitä, seuraava keskusteleija hyvin itsestään selvänä asiana toteaa, että kyllähän raamattu selvästi ketoo millanen jumala on...

Kaikella kunnioituksella itse kenenkin vapautta kohtaan uskoa mihin haluaa mutta sitten, kun asioista alkaa keskustelemaan toisten kanssa on välillä huvittavaa panna merkille, miten ihmiset turvautuvat eri tilanteissa vain toistamaan jotain "hauki on kala, koska hauki on kala" -tyylistä liturgiaa vähääkään ajattelematta tukeeko se heidän väitteitään ja miltä tuo juttu kuullostaa ulkopuoliselta.

En malta olla kertomatta yhtä tapausta, kun ovella kävi pari todistajaa ja he kuulivat ettei henkilö usko raamattuun. Juuri tuota edella olevaa kehäpäätelmää noudattaen, toinen sanoi, että luenpas teille täältä raamatusta miten asia on ja lukee "koko raamattu on jumalan henkeyttämä ja hyödyllinen...". Luettuaan katsoo puhuteltavaa ja kysyy eikö tässä nyt selvästi sanottu, että raamattu on jumalan henkeyttämä?
        Voit vaan kuvitella kysyjän pohtivan, että mikä on logikka, kun sanoo, ettei usko koko raamattuun, niin lainataan teoksesta kohta, joka kumoaa väitteen ja saa kysyjän tuntemaan itsensä hauki on kala asiantuntijaksi....

ei voi lähtee raamatta siteeraaman jos ihminen sanoo ettei usko jumalaan.Ensin pittää keskustella miten usko jumalaan vois tulla ja sitte jos tullee,eri asia.Uskon,et häntä jännitti,ehkä oli uus kenttäpalvelukses,mut ei mittään pahaa takottanu tietenkään

• Emeritus-Corrector

"Peruskysymykseeni kuuluu ajatus: miten Jehovan todistajien uskosta luopuneet voivat pitää yllä edes jonkinlaista elämäniloa?"

Erosimme perheenä jehovantodistajista jehovantodistajien osoittaudutua PAHOIKSI. Jehovantodistajavanhimmat ovat todellisuudessa kiinnostuneita vain järjestönsä julkisivun kiillottamisesta eikä heille tosipaikan tullen merkitse mitään oikeudenmukaisuus ja rehellisyys eikä hyvään pyrkiminen.

Paremmalle elämänlaadulle on kaikki edellytykset, kun henkilö irtautuu Jehovan todistajien keskuudessa vallitsevasta täydellisen järjestöorjuuden saavuttamiseksi tehtävästä aivopesusta ja manipuloinnista.

Minulla on kristillinen vakaumus ja teen nykyisin vapaaehtoistyötä kirkon piirissä, ja olen nykyisin paljon onnellisempi kuin jehovantodistajana ollessani. Varsinkin loppuaika jehovantodistajuudessa - kun olin huomannut järjestön pahuuden - oli raskasta, mutta olo keveni HETI eroilmoitukseni jätettyä Beettelin yhteydessä toimivalle seurakunnalle - siis olo keveni heti - koska tiesin tehneeni oikein. Minua ei haitannut yhtään vaikka suhteet jt-sisaruksiini katkesivatkin. En mitenkään ymmärrä sitä, miksi kenenkään pitäisi lipoa sellaisia ihmisiä, jotka ovat heittäneet aivonsa narikkaan eivätkä kykene älylliseen keskusteluun, olivatpa he sitten siaruksia tai kavereita?

Kannattaa jo tänään erota jehovantodistajista.

T: Emeritus-Corrector

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      86
      1849
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      18
      1167
    3. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      99
      1145
    4. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      80
      997
    5. Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia

https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot
      Maailman menoa
      154
      879
    6. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      94
      874
    7. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      54
      771
    8. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      51
      764
    9. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      56
      719
    10. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      694
    Aihe