Jäähdytinnesteen kiehuminen

uusi autoilija

Auto ollut ajamattomana pari kuukautta.
Käytin sitä käynnissä puolisen tuntia, kokeillakseni missä kunnossa akku on.
Jäähdytinnesteen merkkivalo alkoi palaa mikä tarkoittaa ylikuumenemista, höyrystä päätellen ainakin. Voiko sillä ajaa ollenkaan ennenkuin jäähdyttimeen on saanut lisättyä nestettä?
Mistä se nestevaje voi johtua kun siinä oli täysi määrä jäähdytinnestettä edellisen kerran ajaessa? Ei kai se itsestään seisoessa vajene?

20

8909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varoittaa

      nesteen alapinnasta. Älä nyt käytä sitä konetta jos neste on vähissä-
      Sulla on nestevuoto siellä, vesipumppu on yksi joka voi vuotaa vaikkei autoa käyttäisi.
      Sama koskee itse jäähdytintä.
      Jäähdytin kestää noin 10 vuotta, molemmin puolin.

      Katso näkyykä glykoolia auton alla.

      • ap.

        mitä se on?


      • PNeste
        ap. kirjoitti:

        mitä se on?

        ...siinä vastaaja tarkoitti.


      • Voi tulla vuotoja, tai voi pitää vaikka kuinka kauan. Tiivisteet tai letkut voi vuotaa juuri siksi, ettei konetta ole käytetty pitkään aikaan.


      • ajele huoletta
        M1978 kirjoitti:

        Voi tulla vuotoja, tai voi pitää vaikka kuinka kauan. Tiivisteet tai letkut voi vuotaa juuri siksi, ettei konetta ole käytetty pitkään aikaan.

        Ei kone pääse ylikuumenemaan vaikka jäähdytysnesteitä ei olisi sisässä nimeksikään. Kyllä flektit pitää koneen lämpötilan aika pitkään aisoissa. Voit ajaa aivan huoletta kunhan muistat tarkkailla lämpötilaa ja jos tosiaan uhkaa ylikuumeta, niin sitten auto seis. Itsellä oli taannoin vanha auton rämiskä, jossa ei välillä ollut ollenkaan jäähdytysnestettä, mutta ei haitannut menoa; aina kun lämpö nousi korkealle alkoivat flektit puhaltaa ja lämpö laski -> matka jatkui...


      • aaaaaaaaargh
        ajele huoletta kirjoitti:

        Ei kone pääse ylikuumenemaan vaikka jäähdytysnesteitä ei olisi sisässä nimeksikään. Kyllä flektit pitää koneen lämpötilan aika pitkään aisoissa. Voit ajaa aivan huoletta kunhan muistat tarkkailla lämpötilaa ja jos tosiaan uhkaa ylikuumeta, niin sitten auto seis. Itsellä oli taannoin vanha auton rämiskä, jossa ei välillä ollut ollenkaan jäähdytysnestettä, mutta ei haitannut menoa; aina kun lämpö nousi korkealle alkoivat flektit puhaltaa ja lämpö laski -> matka jatkui...

        Yritätkö väittää, että autosi muuttui vesijäähdytetystä ilmajäähdytteiseksi ?
        Ja kansipahvi ei pala eikä sylinterikansi halkea.....

        Vittu mitä länkyttävää paskaa täältä saa lukea.


      • aaaaaaaaargh kirjoitti:

        Yritätkö väittää, että autosi muuttui vesijäähdytetystä ilmajäähdytteiseksi ?
        Ja kansipahvi ei pala eikä sylinterikansi halkea.....

        Vittu mitä länkyttävää paskaa täältä saa lukea.

        Usein myös näiden palstojen lukijoilla. Minullakin joskus.


      • ajele huoletta
        M1978 kirjoitti:

        Usein myös näiden palstojen lukijoilla. Minullakin joskus.

        Kyllä kaksin kappalein flektejä pystyi moottorini pitämään toimintakuntoisena ilman jäähdystysnesteitäkin! Lämpö kyllä pyrki nousemaan, mutta puhaltimet laskivat sen käynnistyttyään normaalille tasolle. Kansivauriota ei tullut! Pelitti kuin unelma! Tosin laatu tuolla autolla (vaikka olikin jo vanha 'rottelo') oli pikkuisen eri luokkaa kuin joku riisikippo tai kolmannen valtakunnan tuotteella. Kertooko yhdistelmä Shelby Daytona sinulle mitään? Auto suunniteltu pikkuisen rajumpaan menoon kuin sunnuntain siwa reissuille. Jos ei kerro, tutkipa vaikka netistä... Hintaa uutena USAssa reilusti yli 100k. Autosta luovuin kun keräilijä halusi sen välttämättä ostaa ja itse tahdoin vaihtaa uudempaan ja helpommin huollettavaan.


      • ihme lapsi
        ajele huoletta kirjoitti:

        Kyllä kaksin kappalein flektejä pystyi moottorini pitämään toimintakuntoisena ilman jäähdystysnesteitäkin! Lämpö kyllä pyrki nousemaan, mutta puhaltimet laskivat sen käynnistyttyään normaalille tasolle. Kansivauriota ei tullut! Pelitti kuin unelma! Tosin laatu tuolla autolla (vaikka olikin jo vanha 'rottelo') oli pikkuisen eri luokkaa kuin joku riisikippo tai kolmannen valtakunnan tuotteella. Kertooko yhdistelmä Shelby Daytona sinulle mitään? Auto suunniteltu pikkuisen rajumpaan menoon kuin sunnuntain siwa reissuille. Jos ei kerro, tutkipa vaikka netistä... Hintaa uutena USAssa reilusti yli 100k. Autosta luovuin kun keräilijä halusi sen välttämättä ostaa ja itse tahdoin vaihtaa uudempaan ja helpommin huollettavaan.

        olet keksinyt vesi ilmajäähytteisen moottorin,mikäonkaan seuraava keksintö??????????


      • jokumuu
        ajele huoletta kirjoitti:

        Kyllä kaksin kappalein flektejä pystyi moottorini pitämään toimintakuntoisena ilman jäähdystysnesteitäkin! Lämpö kyllä pyrki nousemaan, mutta puhaltimet laskivat sen käynnistyttyään normaalille tasolle. Kansivauriota ei tullut! Pelitti kuin unelma! Tosin laatu tuolla autolla (vaikka olikin jo vanha 'rottelo') oli pikkuisen eri luokkaa kuin joku riisikippo tai kolmannen valtakunnan tuotteella. Kertooko yhdistelmä Shelby Daytona sinulle mitään? Auto suunniteltu pikkuisen rajumpaan menoon kuin sunnuntain siwa reissuille. Jos ei kerro, tutkipa vaikka netistä... Hintaa uutena USAssa reilusti yli 100k. Autosta luovuin kun keräilijä halusi sen välttämättä ostaa ja itse tahdoin vaihtaa uudempaan ja helpommin huollettavaan.

        Siis tämä?

        http://www.dempseybowling.com/sheldodg/sheldoda.htm

        "The Daytona Shelby Z's base price was very near $13,000"


      • Viljo 
        PNeste kirjoitti:

        ...siinä vastaaja tarkoitti.

        glygolia näkynyt?


      • tietämättömille
        ajele huoletta kirjoitti:

        Ei kone pääse ylikuumenemaan vaikka jäähdytysnesteitä ei olisi sisässä nimeksikään. Kyllä flektit pitää koneen lämpötilan aika pitkään aisoissa. Voit ajaa aivan huoletta kunhan muistat tarkkailla lämpötilaa ja jos tosiaan uhkaa ylikuumeta, niin sitten auto seis. Itsellä oli taannoin vanha auton rämiskä, jossa ei välillä ollut ollenkaan jäähdytysnestettä, mutta ei haitannut menoa; aina kun lämpö nousi korkealle alkoivat flektit puhaltaa ja lämpö laski -> matka jatkui...

        Nestejäähdytteisessä autossa flektit jäähdyttävät vain sitä nestettä. Flekteillä korvataan normaalisti ajoviimasta saatava ilmavirtaus joka aiheuttaa nesteen jäähtymistä jäähdyttimen läpi virratessaan.


        Se voi olla totta että moottori ei lämpämittarin mukaan ylikuumene sillä mittari mittaa nesteen lämpötilaa ja jos nestettä ei ole niin lämpökään ei nouse. Mutta siinä vaiheessa moottori on jo vaurioitunut.


      • ajele huoletta
        jokumuu kirjoitti:

        Siis tämä?

        http://www.dempseybowling.com/sheldodg/sheldoda.htm

        "The Daytona Shelby Z's base price was very near $13,000"

        Hahahah! Toi on Dodgen Daytona, jossa on Shelbyn pajan alusta osaksi - muistaakseni... Siis ko. auto oli Shelby Daytona. Kertooko Shelby Cobra sinulle mitään? Sitäkään ei saa yhtä halvalla kuin jonkun replican! Entäpä Shelby Mustang? Eroaa jokseenkin paljon normi Mustangista!! Shelby Daytona oli hyvin pienen volyymin tuote, jota ei viety Amerikan ulkopuolelle uutena ollenkaan. Shelby virityspajan luulisi olevan tuttu automiehille... sen tuotannosta puhumattakaan!


      • The Rat
        ajele huoletta kirjoitti:

        Ei kone pääse ylikuumenemaan vaikka jäähdytysnesteitä ei olisi sisässä nimeksikään. Kyllä flektit pitää koneen lämpötilan aika pitkään aisoissa. Voit ajaa aivan huoletta kunhan muistat tarkkailla lämpötilaa ja jos tosiaan uhkaa ylikuumeta, niin sitten auto seis. Itsellä oli taannoin vanha auton rämiskä, jossa ei välillä ollut ollenkaan jäähdytysnestettä, mutta ei haitannut menoa; aina kun lämpö nousi korkealle alkoivat flektit puhaltaa ja lämpö laski -> matka jatkui...

        Ainakin minunn autossani mitataan jäähdytysveden lämpötilaa. jos vettä on liian vähän, ei se pääse lämpenemään...

        Veneessä on kaksivaiheinen vesijäähdytys. Siitä kun meriveden ottoletku kerran irtosi, niin näki kyllä jäähdytysveden lämpötilasta aika nopeasti (muutamassa sekunnissa 90 => 130 - tapissa). Ikään kuin huvittavana anekdoottina.


      • vcfsrd
        tietämättömille kirjoitti:

        Nestejäähdytteisessä autossa flektit jäähdyttävät vain sitä nestettä. Flekteillä korvataan normaalisti ajoviimasta saatava ilmavirtaus joka aiheuttaa nesteen jäähtymistä jäähdyttimen läpi virratessaan.


        Se voi olla totta että moottori ei lämpämittarin mukaan ylikuumene sillä mittari mittaa nesteen lämpötilaa ja jos nestettä ei ole niin lämpökään ei nouse. Mutta siinä vaiheessa moottori on jo vaurioitunut.

        Aikoinaan kävi näin. Lämpömittari näytti normaalia, mutta vajentuneen nestemäärän huomasi siitä, että sisälämmitin alkoi lämpimässä koneessa puhaltaa kylmää. Ts. anturi ei kaikissa autoissa reagoi kuumaan ilmaan, vain kuumaan nesteeseen.


    • hädässää talvella

      jäähdytysnestettä n2-3 näkyy. Vioiko näin ajaa muutaman km huoltoon?

    • hädisään talvella

      minullan samanlaen tilanne. ja nyt näkyy äähdytysnestettä n2-3 cm.kaupassa
      olevat jäähdutys nesteet neuvoo ensin kokonaan tyhjentamään koko jun ja sitten sinne pannaan se heidän jäähdytys neste.en tiedä eikö niitä saa sekoit. kaikkimenee vain mutkikkaamaksi.

    • Moottori jäässä

      Alkperäiselle kysyjälle

      Jos siellä oli vain vettä tai laiha seos, niin se on jäätynyt moottorin, putkiin ja jäähdyttimeen.

      Mottori lämmetessään sulatti lohkon mutta jäähdyttimeessä ja alaputkesa oleva jää ei sulanut eikä vesi siis kiertänyt ollenkaan ja koska moottriin ei tullut vettä niin se keitti.

    • katarina1

      Jäähdytysneste meni.kiehui kai, nyt pumppu ja koko laite usittava. Onlo kenelläkään tietoa mitä tämä maksaa?

    • ei selvännäkijä

      50e - ääretön summa. Eipä ole nyt tässä kristallipalloa mistä näkisi mitä sieltä on hajonnut. Lisäksi kun ei tiedä auton merkkiä, vuosimallia ja moottoria, niin on ihan mahdoton arvella mitä edes vesipumppu maksaisi. Saat varmasti korjaamolta arvion, kun viet auton sinne tutkittavaksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4383
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2026
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      63
      1713
    4. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1373
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1347
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      969
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

      SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      933
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

      Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

      Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      706
    Aihe