Joulun ja kristinuskon sanoman ydin on mielestäni siinä, että Jumalalla ei koskaan ole ollut mitään fyysillistä kansaa omaisuuteenaan, vaan ainoastaan vanhurskaiden sielujen muodostama "hengellinen Israel", jolla ei ole mitään tekemistä "lihallisen Israelin" kanssa.
Joulun sanoman ydin
26
505
Vastaukset
- Onko Jumala hylännyt kansansa?
Pois se!
Jumala ei ole hylännyt kansaansa.
Room.11:
1 Kysyn siis: ei kai Jumala ole hylännyt omaa kansaansa? Ei toki! Olenhan minäkin israelilainen, Abrahamin jälkeläinen, Benjaminin heimoa.
2 Ei Jumala ole hylännyt kansaansa, jonka hän edeltäkäsin on valinnut.
15 Jos juutalaisten hylkääminen on avannut maailmalle pääsyn sovintoon, niin mitä tapahtuukaan, kun Jumala ottaa heidät yhteyteensä? Silloin kuolleet heräävät eloon!
17 Jos jalosta oliivipuusta on katkaistu oksia ja jos sinut, joka olet peräisin villistä oliivipuusta, on oksastettu oikeiden oksien joukkoon niin että olet päässyt osalliseksi puun juurinesteestä,
18 älä ylvästele alkuperäisten oksien rinnalla! Mutta jos ylvästelet, muista, ettet sinä kannata juurta vaan juuri kannattaa sinua.
23 Mutta myös nuo toiset oksastetaan uudelleen, elleivät he jää epäuskonsa valtaan, sillä Jumala kykenee liittämään heidät takaisin runkoon.
24 Jos kerran sinut on leikattu irti villistä oliivipuusta, johon luonnonmukaisesti kuuluit, ja vastoin luontoa oksastettu jaloon oliivipuuhun, niin totta kai nämä alkuperäiset oksat voidaan liittää takaisin omaan puuhunsa.
25 Veljet, jotta ette olisi oman viisautenne varassa, teidän tulee tuntea tämä salaisuus: paatumus, joka on kohdannut osaa Israelin kansasta, kestää siihen asti kun muista kansoista koottava määrä on tullut täyteen.
26 Sen tapahduttua koko Israel on pelastuva, niin kuin on kirjoitettu: -- Siionista on tuleva Pelastaja, hän poistaa jumalattomuuden Jaakobin jälkeläisistä.
27 Ja tämä on minun liittoni heidän kanssaan: minä otan pois heidän syntinsä.
28 Evankeliumin torjuessaan he ovat Jumalan vihollisia, teidän tähtenne, mutta valinnan perusteella he ovat Jumalalle rakkaita, isien tähden.
29 Jumala ei peruuta lahjojaan eikä antamaansa kutsua.
"Kunnia olkoon Jumalalle korkeudessa ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan Hänellä on hyvä tahto!"
Taustasta, kansasta, sukukunnasta, kielestä tms. riippumatta Jumala rakastaa jokaista ihmistä. Sen rakkauden tähden Jeesus tuli maailmaan, että maailma Hänen kauttansa pelastuisi. Siinä on Joulun ja kristinuskon ydinsanoma.Se "oma kansa" on aina perustautunut yksin USKOON eikä mihinkään syntyperään:
Hebr.
11:7 USKON kautta rakensi Nooa, saatuaan ilmoituksen siitä, mikä ei vielä näkynyt, pyhässä pelossa arkin perhekuntansa pelastukseksi; ja uskonsa kautta hän tuomitsi maailman, ja hänestä tuli sen vanhurskauden perillinen, joka uskosta tulee.
11:8 USKON kautta oli Aabraham kuuliainen, kun hänet kutsuttiin lähtemään siihen maahan, jonka hän oli saava perinnöksi, ja hän lähti tietämättä, minne oli saapuva.
11:9 USKON kautta hän eli muukalaisena lupauksen maassa niinkuin vieraassa maassa, asuen teltoissa Iisakin ja Jaakobin kanssa, jotka olivat saman lupauksen perillisiä;
11:11 USKON kautta sai Saarakin voimaa suvun perustamiseen, vieläpä yli-ikäisenä, koska hän piti luotettavana sen, joka oli antanut lupauksen.
11:17 USKON kautta uhrasi Aabraham, koetukselle pantuna, Iisakin, uhrasi ainoan poikansa, hän, joka oli lupaukset vastaanottanut
11:20 USKON kautta antoi Iisak Jaakobille ja Eesaulle siunauksen, joka koski tulevaisiakin.
11:21 USKON kautta siunasi Jaakob kuollessaan kumpaisenkin Joosefin pojista ja rukoili sauvansa päähän nojaten.
11:22 USKON kautta muistutti Joosef loppunsa lähetessä Israelin lasten lähdöstä ja antoi määräyksen luistansa.
11:23 USKON kautta pitivät Mooseksen vanhemmat häntä heti hänen syntymänsä jälkeen kätkössä kolme kuukautta, sillä he näkivät, että lapsi oli ihana; eivätkä he peljänneet kuninkaan käskyä.- Onko Jumala hylännyt kansansa?
KTS kirjoitti:
Se "oma kansa" on aina perustautunut yksin USKOON eikä mihinkään syntyperään:
Hebr.
11:7 USKON kautta rakensi Nooa, saatuaan ilmoituksen siitä, mikä ei vielä näkynyt, pyhässä pelossa arkin perhekuntansa pelastukseksi; ja uskonsa kautta hän tuomitsi maailman, ja hänestä tuli sen vanhurskauden perillinen, joka uskosta tulee.
11:8 USKON kautta oli Aabraham kuuliainen, kun hänet kutsuttiin lähtemään siihen maahan, jonka hän oli saava perinnöksi, ja hän lähti tietämättä, minne oli saapuva.
11:9 USKON kautta hän eli muukalaisena lupauksen maassa niinkuin vieraassa maassa, asuen teltoissa Iisakin ja Jaakobin kanssa, jotka olivat saman lupauksen perillisiä;
11:11 USKON kautta sai Saarakin voimaa suvun perustamiseen, vieläpä yli-ikäisenä, koska hän piti luotettavana sen, joka oli antanut lupauksen.
11:17 USKON kautta uhrasi Aabraham, koetukselle pantuna, Iisakin, uhrasi ainoan poikansa, hän, joka oli lupaukset vastaanottanut
11:20 USKON kautta antoi Iisak Jaakobille ja Eesaulle siunauksen, joka koski tulevaisiakin.
11:21 USKON kautta siunasi Jaakob kuollessaan kumpaisenkin Joosefin pojista ja rukoili sauvansa päähän nojaten.
11:22 USKON kautta muistutti Joosef loppunsa lähetessä Israelin lasten lähdöstä ja antoi määräyksen luistansa.
11:23 USKON kautta pitivät Mooseksen vanhemmat häntä heti hänen syntymänsä jälkeen kätkössä kolme kuukautta, sillä he näkivät, että lapsi oli ihana; eivätkä he peljänneet kuninkaan käskyä.Totta kirjoitit. Usko ei perustu syntyperään, mutta se ei poista Israelille (juutalaisille) ennen annettuja lupauksia.
Israelin erikoisasemaa Jumalan edessä ei pakanoille annettu lupaus muuta.
Tiedän, että monien kristittyjen mielestä Jeesukseen uskovista tuli muka "uusi, hengellinen Israel", joka kokonaan syrjäytti Jaakobin jälkeläiset.
Itse en näe asiaa niin enkä katso olevan aihetta muuttaa käsitystäni. Onko Jumala hylännyt kansansa? kirjoitti:
Totta kirjoitit. Usko ei perustu syntyperään, mutta se ei poista Israelille (juutalaisille) ennen annettuja lupauksia.
Israelin erikoisasemaa Jumalan edessä ei pakanoille annettu lupaus muuta.
Tiedän, että monien kristittyjen mielestä Jeesukseen uskovista tuli muka "uusi, hengellinen Israel", joka kokonaan syrjäytti Jaakobin jälkeläiset.
Itse en näe asiaa niin enkä katso olevan aihetta muuttaa käsitystäni....ei vanhan liitonkaan aikana ollut muuta "Jumalan omia" kuin ne hyvin hyvin hyvin harvat uskon vanhurskaat.
Suurin osa ns. israelilaisista vaelsi jumalattomuudesta jumnalattomuuteen ja heidän kohdallaan kaikki ns. "lupaukset" mitätöitiin, sillä Jumala sitoi ne käsitteeseen USKOLLISUUS!- Onko Jumala hylännyt kansansa?
KTS kirjoitti:
...ei vanhan liitonkaan aikana ollut muuta "Jumalan omia" kuin ne hyvin hyvin hyvin harvat uskon vanhurskaat.
Suurin osa ns. israelilaisista vaelsi jumalattomuudesta jumnalattomuuteen ja heidän kohdallaan kaikki ns. "lupaukset" mitätöitiin, sillä Jumala sitoi ne käsitteeseen USKOLLISUUS!Raamattu sanoo, ettei Jumala kadu kutsumistaan ja armolahjojaan, niin minkäs teet.
Ihmisen uskollisuuteen Jumala ei juurikaan ole voinut luottaa. Ei edes UT:n uskovien kohdalla.
Uskon suoranainen 'esikuva' Aabrahamkin lankesi epäuskoon (uskottomuuteen) eräissä vaiheissaan.
Siksi on kirjoitettu:
"Jos me olemme uskottomat, pysyy Hän kuitenkin uskollisena, sillä ITSEÄNSÄ KIELTÄÄ HÄN EI SAATA."
Jumala on uskollinen. Onko Jumala hylännyt kansansa? kirjoitti:
Raamattu sanoo, ettei Jumala kadu kutsumistaan ja armolahjojaan, niin minkäs teet.
Ihmisen uskollisuuteen Jumala ei juurikaan ole voinut luottaa. Ei edes UT:n uskovien kohdalla.
Uskon suoranainen 'esikuva' Aabrahamkin lankesi epäuskoon (uskottomuuteen) eräissä vaiheissaan.
Siksi on kirjoitettu:
"Jos me olemme uskottomat, pysyy Hän kuitenkin uskollisena, sillä ITSEÄNSÄ KIELTÄÄ HÄN EI SAATA."
Jumala on uskollinen.Ei Jumala sentään mikään karkkimies oo! Ihminen valitsee kahden tien väliltä AINA:
2.Mooseksen kirja:
19:5 JOS te nyt kuulette minun ääntäni ja pidätte minun liittoni, NIIN te olette minun omaisuuteni ennen kaikkia muita kansoja; sillä koko maa on minun.
5. Mooses:
7:12 JOS te tottelette näitä säädöksiä, noudatatte ja seuraatte niitä, NIIN Herra, sinun Jumalasi, pitää liittonsa ja on laupias sinulle, niinkuin hän valalla vannoen on sinun isillesi luvannut.
11:26 Katso, minä asetan tänä päivänä teidän eteenne siunauksen ja kirouksen:
11:27 SIUNAUKSEN, JOS te tottelette Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä tänä päivänä teille annan,
11:28 mutta KIROUKSEN, JOS te ette tottele Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, vaan poikkeatte siltä tieltä, jota minä tänä päivänä käsken teidän vaeltaa, ja seuraatte muita jumalia, joita te ette tunne.- Onko Jumala hylännyt kansansa?
Onko Jumala hylännyt kansansa? kirjoitti:
Raamattu sanoo, ettei Jumala kadu kutsumistaan ja armolahjojaan, niin minkäs teet.
Siksi on kirjoitettu:
Jumala on uskollinen.Kristinuskon ydinsanoma ei ole meidän tai muiden kansojen tai yksilöihmisten tekemisissä. Se on siinä, että Jumala rakasti maailmaa niin, että antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Joulun sanomasta kirjoitit alussa, mutta minusta et esittänyt sen ydinsanomaa.
Hyvää Joulun aikaa edelleen ydinsanoman parissa! Onko Jumala hylännyt kansansa? kirjoitti:
Kristinuskon ydinsanoma ei ole meidän tai muiden kansojen tai yksilöihmisten tekemisissä. Se on siinä, että Jumala rakasti maailmaa niin, että antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Joulun sanomasta kirjoitit alussa, mutta minusta et esittänyt sen ydinsanomaa.
Hyvää Joulun aikaa edelleen ydinsanoman parissa!Ei tää mitään vapaamatkustamist oo!
5. Moos:
11:27 siunauksen, jos te tottelette Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä tänä päivänä teille annan,
11:28 mutta kirouksen, jos te ette tottele Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, vaan poikkeatte siltä tieltä, jota minä tänä päivänä käsken teidän vaeltaa- Onko Jumala hylännyt kansansa?
KTS kirjoitti:
Ei tää mitään vapaamatkustamist oo!
5. Moos:
11:27 siunauksen, jos te tottelette Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä tänä päivänä teille annan,
11:28 mutta kirouksen, jos te ette tottele Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, vaan poikkeatte siltä tieltä, jota minä tänä päivänä käsken teidän vaeltaaVielä tänä paivänäkin taitaa Moosesta lukevien silmillä olla peite, niin kuin Raamattu sanoo.
Niin, ettei heille loista se valo, joka lähtee Kristuksen kirkkaudesta. :O
2.Kor.3:
15 Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä;
16 mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois.
17 Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus.
2.Kor.3:
4 Tämmöinen luottamus meillä on Kristuksen kautta Jumalaan;
5 ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta,
6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.
7 Mutta jos jo kuoleman virka, joka oli kirjaimin kaiverrettu kiviin, ilmestyi kirkkaudessa, niin etteivät Israelin lapset kärsineet katsella Mooseksen kasvoja hänen kasvojensa kirkkauden tähden, joka kuitenkin oli katoavaista,
8 kuinka paljoa enemmän onkaan Hengen virka oleva kirkkaudessa!
9 Sillä jos kadotustuomion virka jo oli kirkkautta, niin on vanhurskauden virka vielä paljoa runsaammassa määrin kirkkautta.
10 Sillä se, millä ennen oli kirkkaus, on tämän rinnalla kirkkautta vailla, tämän ylenpalttisen kirkkauden tähden.
11 Jos sillä, mikä on katoavaista, oli kirkkaus, niin vielä paljoa enemmän on sillä, mikä on pysyväistä, oleva kirkkautta.
voitko perustella ton.siis olen ymmrtänyt että sinulla on jotain "hampaankolossa Israelia vastaan?..ps miten joulumeni..saitko lahjoja??
Sain joo ja yhdestä kerroin juuri Netmissionin vapaapalstallakin mut ei oo hampaankolossa.
Tähdensin vain oppia Yksin Uskosta, Yksin Armosta, ei mistään syntyperästä....;o)
- olla ton
Iran ´ytimineen´ ja sertifugeineen se uskonsa keskus. Ja tän Ahmed Ahneen (vai mikä sen ukon nimi on) uhkailut Israelille sitä joulun sanomaa.
Tää on kyl hauska tää! Vaik onkin hyvvään MySpace -ystävääni Mahmoudiin kohdistuvvaa ropakantaa, niin on se silti niin lystikkääst tehty, et hänkin sille varmaan kippuras nauraa:
http://www.youtube.com/watch?v=DES_B1JX4pw
/..\
▼
- lumienkeli
Eli tavallaan joulun sanoma on juuri se, että Jumala on kaikkien ihmisten Jumala ja Jeesuksen kautta tullut evankeliumi on kaikille ihmisille tarkoitettu.
Tämän sanoman välittämiseen ja toteuttamiseen Jumala kuitenkin tarvitsi kansan ja siihen tehtävään hän valitsi Israelin.
Tehtävä ei Israelin kohdalta ole vieläkään täysin päätöksessään.
Raamattu puhuu siitä, että Israelilla ja juutalaisella kansalla on vielä tietty rooli tulevissa historian kiemuroissa.
Siksi Israel ja juutalaiset ovat valokeilassa koko ajan haluttiinpa tai ei.Kun selkeesti annetaan ukaasit, niin mitä tässä on selittelemist sitte:
5. Mooses:
11:27 SIUNAUKSEN, JOS te tottelette Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä tänä päivänä teille annan,
11:28 mutta KIROUKSEN, JOS te ette tottele Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, vaan poikkeatte siltä tieltä, jota minä tänä päivänä käsken teidän vaeltaa, ja seuraatte muita jumalia, joita te ette tunne.
Matteuksen evankeliumi:
3:9 älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham'; sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
:O- lumienkeli
KTS kirjoitti:
Kun selkeesti annetaan ukaasit, niin mitä tässä on selittelemist sitte:
5. Mooses:
11:28 mutta KIROUKSEN, JOS te ette tottele Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, vaan poikkeatte siltä tieltä, jota minä tänä päivänä käsken teidän vaeltaa, ja seuraatte muita jumalia, joita te ette tunne.
Matteuksen evankeliumi:
3:9 älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham'; sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
:O....sitten siinä, että Jumala on valinnut tietyn kansan tiettyä tehtävää varten.
Sehän on Jumalalta vain käytännön järjestely.
Päämäärä on juuri siinä, että kaikki kansat ja ihmiset tulevat siunatuiksi tuon yhden kansan kautta.
Miksi se mättää ? lumienkeli kirjoitti:
....sitten siinä, että Jumala on valinnut tietyn kansan tiettyä tehtävää varten.
Sehän on Jumalalta vain käytännön järjestely.
Päämäärä on juuri siinä, että kaikki kansat ja ihmiset tulevat siunatuiksi tuon yhden kansan kautta.
Miksi se mättää ?Se mättää ku tietty lössi nostaa syntyperän autuuden ehdox vaik nois raamatunkohis puhutaan vaan uskost eli uskollisuudest.
Ilman niitä se on Game Over ja Kaputt sanottiin sitte israelkouhottajien taholt ihan mitä vaa....:O- lumienkeli
KTS kirjoitti:
Se mättää ku tietty lössi nostaa syntyperän autuuden ehdox vaik nois raamatunkohis puhutaan vaan uskost eli uskollisuudest.
Ilman niitä se on Game Over ja Kaputt sanottiin sitte israelkouhottajien taholt ihan mitä vaa....:O...minusta nyt törmää ajatteluun, että Israel tai juutalaiset olisivat jotenkin autuaampia tai pelastettuja syntyperänsä perusteella.
Eihän sellaista raamattukaan tue.
Sama pelastus kaikilla, mutta Israel on valittu tehtävän takia....siis erityiseen asemaan.....siksi se kansa on myös kokenut niin kovia.
Jumala on koulinut sitä kansaa ja välillä kovalla kädelläkin varmistanut sen, että tehtävä ja päämäärä toteutuu.
Israel on tavallaan ja on ollut Jumalan viestin viejä tähän maailmaan. Juutalaisen kansan kautta Jumala valmisti sanansa, raamatun ja valmisti tien pojalleen Jeesukselle tulla tähän maailmaan.
Eihän suurin osa Juutalaisista edes itse ymmärrä tätä tehtävää omalle kohdalleen.
- hirvas
on siinä, että sitä päätettiin ruveta juhlimaan 25.joulukuuta pakanallisen Saturnalia-juhlan sijasta. Se oli roomalaisten auringonjumalan juhla.
Sillä ei ole mitään tekemistä Jumalan sanan eikä Raamatun kanssa.Kylne rabbitki nappas babylonilaisilt vedenpaisumustarinat jos sun muut luomiskertomuxetkii....:O
- hirvas
KTS kirjoitti:
Kylne rabbitki nappas babylonilaisilt vedenpaisumustarinat jos sun muut luomiskertomuxetkii....:O
ja ymmärrä joulu. Siinäpä se on.
- jonttuliini
Ja joulun sanoman päänäyttämö nyt sattuu olemaan Israelissa ja päänäyttelijät juutalaisia.
Päähenkilö juutalainen, josta Jumala oli juutalaisen kansan kautta puhunut jo vuosituhansia .......
Joulun pääsanoma on siinä että niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainokaisen poikansa..........ettei yksikään, joka häneen uskoo hukuuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä Joh. 3.16
Mit sie KTS puputat. - siinä se.
Näinhän kirjoitukset todistavat.
Johannes luku 5
37 Ja Isä, joka on minut lähettänyt, hän on todistanut minusta. Te ette ole koskaan kuulleet hänen ääntänsä ettekä nähneet hänen muotoansa,
38 eikä teillä ole hänen sanaansa teissä pysyväisenä; sillä te ette usko sitä, jonka hän on lähettänyt.
39 Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta;
40 ja te ette tahdo tulla minun tyköni, että saisitte elämän.
41 En minä ota vastaan kunniaa ihmisiltä;
42 mutta minä tunnen teidät, ettei teillä ole Jumalan rakkautta itsessänne.
43 Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan.
44 Kuinka te voisitte uskoa, te, jotka otatte vastaan kunniaa toinen toiseltanne, ettekä etsi sitä kunniaa, mikä tulee häneltä, joka yksin on Jumala?
45 Älkää luulko, että minä olen syyttävä teitä Isän tykönä; teillä on syyttäjänne, Mooses, johon te panette toivonne.
Syyttäjällä tuolla Perkeleellä on siis nimikin.Eli taivaallisessa oikeudenkäynnissä, jossa me olemme syytettyjen penkillä, on tuomarina Jumala, syyttäjänä Mooses ja puolustuksen asianajajana Jeesus.
- voimallisesti
KTS kirjoitti:
Eli taivaallisessa oikeudenkäynnissä, jossa me olemme syytettyjen penkillä, on tuomarina Jumala, syyttäjänä Mooses ja puolustuksen asianajajana Jeesus.
sen todistavat olevan.
Täytynee huomioida että kirjoitusten taustalla on Jeesus Kristus itse. Eikä hän valhetta edusta vaan Isäänsä! Minä ainakin tyydyn tuohon totuuteen. - oikein..
KTS kirjoitti:
Eli taivaallisessa oikeudenkäynnissä, jossa me olemme syytettyjen penkillä, on tuomarina Jumala, syyttäjänä Mooses ja puolustuksen asianajajana Jeesus.
moni muu ei puolestaan halua ymmärtää ja siksi pitävät vihaa yllä näin rauhan juhlan aikanakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j472245- 261843
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271465Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!151289- 1101289
- 181035
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71954Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut107874Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333853Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad74846