SEURAKUNNAN YHTEISELÄMÄ
Apt.3:42-47
--------
2:42 Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
2:43 Ja jokaiselle sielulle tuli pelko; ja monta ihmettä ja tunnustekoa tapahtui apostolien kautta.
2:44 Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä,
2:45 ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.
2:46 Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,
2:47 kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.
Alkuseurakunnan yhteiselämä, Apt.3:42-47
42
713
Vastaukset
Pietarin ”kalansaalis” oli noin 3000 sielua, jotka kastettiin.
Kasteopetusta ei ilmeisesti tarvittu, kysehän oli juutalaisista.
He tunsivat kirjoitukset jo ennestään. Nyt he ymmärsivät, että ne puhuivat Jeesuksesta.
Jeesukseen uskovat kokoontuivat yhteen.
Uskovat saivat apostoleilta opetusta (42). Apostolit olivat tarkoin panneet mieleen, mitä Jeesus oli heille opettanut. Tätä opetusta he nyt jakoivat eteenpäin.
Toisena kohtana Luukas mainitsee yhteyden. Kristityt pitivät yhtä niin pyhänä kuin arkenakin.
Kolmantena mainitaan ateriayhteys. Ateriayhteys oli tuon ajan yhteiskunnassa syvän yhteyden ja yhteenkuuluvuuden merkki.
Hurskas juutalainen ei koskaan olisi mennyt saastaisen ja syntisen ihmisen kotiin aterialle. Ateriayhteys on tänäänkin monessa kulttuurissa paljon merkittävämpi kuin Suomessa.
Leivän murtaminen tapahtui kodeissa (42).
Neljäntenä tulivat rukoukset.
Niiden runkona olivat psalmit.
Erikseen Luukas mainitsee vielä omaisuudenyhteyden (44).
Alkuseurakunnassa oli paljon köyhiä, joten keskinäinen jakaminen oli tarpeen. Kenenkään ei tarvinnut nähdä puutetta.
--
Olen muutaman kerran vaihtanut asuinkuntaa. Aina olen etsiytynyt uskovien yhteyteen, lähinnä erilaisiin seurakunnan pienpiireihin.
Niissä toteutuu hyvin keskinäinen jakaminen. Niissä jokaisella on vapaus jakaa yhteiseksi hyödyksi sitä hengellistä hyvää, mitä itse on osakseen saanut: ”...millä on virsi, millä opetus..” (1. Kor.14:26).
Sitten on vielä Jumalanpalvelukset ehtoollisineen.
Etsiydy sinäkin muiden uskovien yhteyteen. Jos sellaista ei ole vielä löytynyt, niin rukoile Jumala johdatusta tässäkin asiassa.
Kun muutin Helsinkiin v. 1976, en tuntenut alkuunsa ketään siellä.
Kävellessäni kotikatua, huokasin; voi jospa oppisin tuntemaan joitakin uskovia tämän kadun varrelta. Herra vastasi rukouksiini enemmän kuin osasin odottaakkaan.
Vuosien mittaan opin tuntemaan kymmenittäin uskovia omasta kaupunginosastani, joista monet asuivat juuri kotikadullani.
Parinkymmenen vuoden aikana monista tuli myös läheisiä työtovereita ”Herran elopellolle”.
-------------
3.
Kaste ja usko yhteen näin
kirkoksi meidät liittää.
Kristusta täällä vierekkäin
elävät kivet kiittää.
Joskus vain kaksi yhdessä
on koolla Herran nimessä,
silloinkin Kristus on läsnä.
(Virsi 197:3)
----------------
Pohdittavaa:
--Uskovat olivat kaiken kansan suosiossa ja heidän määränsä lisääntyi päivä päivältä (47).
Miten on tänään?
--"...he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi" (45).
Toimitaanko näin myös tänään?omastaan Jeesuksen opetuksen mukaan sekä hengellisen että maallisen hyvän keskenään. Mutta siitä maalliseen jakamisesta tuli pian erimielisyyttä, kun eräät väittivät että heidän leskiään syrjittiin ja he jäivät vähemmälle kuin suosikit.
Näitä maallisenkin hyvän tasajakoa on yritetty soveltaa useitakin kertoja sen jälkeen, mutta aina ne ovat epäonnistuneet lihallisen mielen itsekkyyteen ja johtajien vallan tavoitteluun.ekivaari kirjoitti:
omastaan Jeesuksen opetuksen mukaan sekä hengellisen että maallisen hyvän keskenään. Mutta siitä maalliseen jakamisesta tuli pian erimielisyyttä, kun eräät väittivät että heidän leskiään syrjittiin ja he jäivät vähemmälle kuin suosikit.
Näitä maallisenkin hyvän tasajakoa on yritetty soveltaa useitakin kertoja sen jälkeen, mutta aina ne ovat epäonnistuneet lihallisen mielen itsekkyyteen ja johtajien vallan tavoitteluun.ekivaari: "Näitä maallisenkin hyvän tasajakoa on yritetty soveltaa useitakin kertoja sen jälkeen, mutta aina ne ovat epäonnistuneet lihallisen mielen itsekkyyteen ja johtajien vallan tavoitteluun".
--
Aivan; "Kateus vie kalatkin järvestä".
Tänäänhän se on varsin hyvin nähtävissä, kun koko globaali talouselämä on myllerryksen kourissa.
---
Milloinhan tulemme siihen aikaan, josta Ilmestyskirja puhuu:
13:16 Ja se saa kaikki, pienet ja suuret, sekä rikkaat että köyhät, sekä vapaat että orjat, panemaan merkin oikeaan käteensä tai otsaansa,
13:17 ettei kukaan muu voisi ostaa eikä myydä kuin se, jossa on merkki: pedon nimi tai sen nimen luku.
13:18 Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi.- niiin !
ekivaari kirjoitti:
omastaan Jeesuksen opetuksen mukaan sekä hengellisen että maallisen hyvän keskenään. Mutta siitä maalliseen jakamisesta tuli pian erimielisyyttä, kun eräät väittivät että heidän leskiään syrjittiin ja he jäivät vähemmälle kuin suosikit.
Näitä maallisenkin hyvän tasajakoa on yritetty soveltaa useitakin kertoja sen jälkeen, mutta aina ne ovat epäonnistuneet lihallisen mielen itsekkyyteen ja johtajien vallan tavoitteluun.aloitta siitä ylimäräisestä mitä he omistavat ja säästä sukulaisille joka on menossa helvettiin!!
PYHIEN YHTEYS/Paavalin rukous
Ef. 3:14-21
---
3:14 Sentähden minä notkistan polveni Isän edessä,
3:15 josta kaikki, millä isä on, taivaissa ja maan päällä, saa nimensä,
3:16 että hän kirkkautensa runsauden mukaisesti antaisi teidän, sisällisen ihmisenne puolesta, voimassa vahvistua hänen Henkensä kautta
3:17 ja Kristuksen asua uskon kautta teidän sydämissänne,
3:18 niin että te, rakkauteen juurtuneina ja perustuneina, voisitte kaikkien pyhien kanssa käsittää, mikä leveys ja pituus ja korkeus ja syvyys on,
3:19 ja oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä; että tulisitte täyteen Jumalan kaikkea täyteyttä.
3:20 Mutta hänelle, joka voi tehdä enemmän, monin verroin enemmän kuin kaikki, mitä me anomme tai ymmärrämme, sen voiman mukaan, joka meissä vaikuttaa,
3:21 hänelle kunnia seurakunnassa ja Kristuksessa Jeesuksessa kautta kaikkien sukupolvien, aina ja iankaikkisesti! Amen.
---
Paavali rukoilee, että kirjeen saajat yhä enemmän vahvistuisivat uskossa, rakkaudessa ja Kristuksen tuntemisessa (j. 14-19).
Kristuksen asuminen uskovan sydämessä ei ole tunteen asia, vaan uskon asia (17).
Paavali rukoilee, että tämä tapahtuisi kaikkien pyhien kanssa (18).
Meidän on hyvä muistaa Jeesuksen ylimmäispapillinen rukous ”että he kaikki olisivat yhtä” (Joh. 17:21).
Yhteyttä tulee siis rukoilla.
Uskon syntyminen, jonka vain Jumala antaa, on ihme.
Samoin on ihmettä uskovien yhteys.
Sitä rukoili Vapahtajamme ja sitä meidänkin tulee rukoilla.
Paavali vakuuttaa, että Jumala voi tehdä paljon enemmän, kuin mitä anomme tai ymmärrämme pyytääkään (20).
Tähän voimme luottaa.
Rukous päättyy ylistykseen:
”Hänelle kunnia seurakunnassa ja Kristuksessa Jeesuksessa kautta kaikkien sukupolvien, aina ja iankaikkisesti.
---
Paavalin rukouksesta voimme mekin ottaa oppia.
Tämä rukous opettaa meille, että Jumalaa saamme lähestyä kuin omaa isäämme (14).
Tärkeintä siinä on, mikä koskee Jumalaa, hänen nimeään, valtakuntaansa ja tahtoansa. Sen lisäksi saamme rukoilla kaikkia omia tarpeitamme, ajallisia ja hengellisiä.
Jeesus kehoittaa Vuorisaarnassaan meitä menemään omaan kammioomme ja rukoilemaan Isää Jumalaa salassa (Matt. 6:6).
Myöskään ei tule hokea turhia ja monisanaisesti (Matt. 6:7).
pysyikin juutalaisena seurakuntana.
Alkuseurakunta oli riidän ja toran aikaa josta kertoo tuore väitöskirja.
http://www.kotimaa.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=7661&Itemid=38
Mm. siitä on paljon keskusteltu tuossa tuoreessa vietiketjussa:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000100&posting=22000000041707589kylvää lustetta sen kun ehtii ja linkittää kaikkea soopaa siinä sivussa, olet surkimus ja kaiken hyvän vastustaja, hengellinen luuseri!
* Joko olet ollut joskus onnellinen uskossasi, sitten jostain syystä katkeroitunut , tai sitten olet tehnyt Pyhän Hengen pilkan, ja olet siksi täysin riivaajain hengessä ja viisaudessa täällä vastustamassa kaikkea mikä voisi johdattaa etsijöitä aitoon pelastukseen, olet ylimielinen Jumalan vastustaja!Pe.ku: "... Alkuseurakunta oli riidän ja toran aikaa.."
--
Aika vahvasti sanottu!
Pyhä Henki loi myös keskinäistä yhteyttä ja yksimielisyyttä seurakuntaan.
Mutta totta on, ettei alkuseurakuntakaan välttynyt riitaisuuksilta.
Mm. leivän jakamisessa tuli erimielisyyttä eri kieliryhmien välille (Apt. 6:1-7)
--
6:1 Niinä päivinä, kun opetuslasten luku lisääntyi, syntyi hellenisteissä nurinaa hebrealaisia vastaan siitä, että heidän leskiänsä syrjäytettiin jokapäiväisessä avunannossa.
--
Kahden kieliryhmän välille tuli ongelmia varsinkin köyhien avustamisessa (1). Kreikkaa puhuvat valittivat, että heidän leskiään syrjittiin avustusten jaossa.
Apostolit joutuivat järjestämään uudelleen ”pöytäpalveluksen” eli ruuan jakamisen.että niitä "Kristuksen opista edemmäksi" menneitä näyttää olleen jo silloin:
2. Joh. 1:9
"Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika."
Todennäköisesti näitä kolminaisuusopin siemeniä on vihamies jo kylvänyt apostolisena aaikana, mutta apostolit saivat ne pysymään joten kuten hallinnassaan.
3. Joh. 1:9
"Minä kirjoitin seurakunnalle; mutta Diotrefes, joka haluaa olla ensimmäinen heidän joukossaan, ei ota meitä vastaan."
Tälläkin foorumilla on muutamia, jotka eivät millään ottaisi kirjoituksiani vastaan, vaan vaativat niitä bannattaviksi. Se olisi mielipiteiden asiatonta rajoitusta.- argon vs geggo
kyllä juudean alueella asui silloin todella paljon sekakansaa. siellä puhuttiinkin kymmeniä eri kieliä ja tuo alkuseurakunta koostui just näistä sen aikaisista ihmisistä. sekakansasta siis joista suurin osa ei edes osannut puhua hepraa.
- to..
"Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä .." pyhäkkö =temppeli, jonka myöhemmät kristityt kirjoitukset selittävät joutuneen pois käytöstä uuden uskonnon myötä, silti kristityt kävivät jatkuvasti itsekin temppelissä kunnes roomalaiset sen tuhosivat - mikä tapahtui vasta sukupolvi Jeesuksen kuoleman jälkeen, häviöön päättyneen juutalaiskapinan aikana.
- nähdä, kun
vauvatkin pysyivät apostolien opetuksessa, leivän
murtamisessa ja rukouksessa!
Sinähän uskot, että vauvojakin kastettiin."Sinähän uskot, että vauvojakin kastettiin".
--
Raamattu sanoo:
Apt.2:38,39
--
2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
2:39 Sillä teille ja teidän LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Jeesus kutsui ja yhä kutsuu myös pieniä lapsia yhteyteensä
Mark. 10:13-16.
Hän ei halua, että heidät jätettäisiin Jumalan perheväen ulkopuolelle!- vauvoille tuttipullossa?
Tapio522 kirjoitti:
"Sinähän uskot, että vauvojakin kastettiin".
--
Raamattu sanoo:
Apt.2:38,39
--
2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
2:39 Sillä teille ja teidän LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Jeesus kutsui ja yhä kutsuu myös pieniä lapsia yhteyteensä
Mark. 10:13-16.
Hän ei halua, että heidät jätettäisiin Jumalan perheväen ulkopuolelle!Ehtoollisleipä piti varmaan ensin muusata, koska vauvahan tukehtuisi muuten siihen!
- olisi ajanut
vauvoille tuttipullossa? kirjoitti:
Ehtoollisleipä piti varmaan ensin muusata, koska vauvahan tukehtuisi muuten siihen!
ekivaarin kaltaisesta eksyttäjästä riivaajat ulos. Silloin ei olisi Jumalan työn halventajaa ja Jeesuksen kieltäjää olisi kuunneltu.
Mitä täällä enää kieroilet ekivaari, olet täysin paljastunut jokaiselle, millainen valheiden ja ihmisoppien sepustelija olet? Painu jehovan todistajien tai uskonsanaliikkeen foorumeille, niin saat kavereita on luonnollista, sillä nehän jokeltavat jo paljon ennen kuin oppivat äidinkieltänsä puhumaan
- et itse noudata
Tapio522 kirjoitti:
"Sinähän uskot, että vauvojakin kastettiin".
--
Raamattu sanoo:
Apt.2:38,39
--
2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
2:39 Sillä teille ja teidän LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Jeesus kutsui ja yhä kutsuu myös pieniä lapsia yhteyteensä
Mark. 10:13-16.
Hän ei halua, että heidät jätettäisiin Jumalan perheväen ulkopuolelle!edellä antamaasi ohjetta, että pitää olla huolellinen,
kun tulkitsee Raamattua.
Lisäät väkisin vauvat joka asiaan, vaikka UT osoittaa selvästi, että alkuseurakuntaan EI KUULUNUT VAUVOJA,
esim 1. Kor 7:14 todistaa sen.
Miksi et ole rehellinen? olisi ajanut kirjoitti:
ekivaarin kaltaisesta eksyttäjästä riivaajat ulos. Silloin ei olisi Jumalan työn halventajaa ja Jeesuksen kieltäjää olisi kuunneltu.
Mitä täällä enää kieroilet ekivaari, olet täysin paljastunut jokaiselle, millainen valheiden ja ihmisoppien sepustelija olet? Painu jehovan todistajien tai uskonsanaliikkeen foorumeille, niin saat kavereitakäskemään minua mihinkään? Enhän minäkään sinua minnekään pois komentele. Pysytään palstalla!
et itse noudata kirjoitti:
edellä antamaasi ohjetta, että pitää olla huolellinen,
kun tulkitsee Raamattua.
Lisäät väkisin vauvat joka asiaan, vaikka UT osoittaa selvästi, että alkuseurakuntaan EI KUULUNUT VAUVOJA,
esim 1. Kor 7:14 todistaa sen.
Miksi et ole rehellinen?käyttävät ensimmäiseksi omaa äänioikeuttaan!
et itse noudata kirjoitti:
edellä antamaasi ohjetta, että pitää olla huolellinen,
kun tulkitsee Raamattua.
Lisäät väkisin vauvat joka asiaan, vaikka UT osoittaa selvästi, että alkuseurakuntaan EI KUULUNUT VAUVOJA,
esim 1. Kor 7:14 todistaa sen.
Miksi et ole rehellinen?Sanot: "UT osoittaa selvästi, että alkuseurakuntaan EI KUULUNUT VAUVOJA,...".
--
Eikö alkuseurakuntalaisten keskuuteen syntynyt ollenkaan lapsia?
Ehkä voimme keskustella enemmän aiheesta, kun etenemme Apt. Teoissa perhekuntakasteisiin:
Raamatussa kerrotaan kokonaisten perhekuntien kasteista:
---Kornelius Apt. 10. ja 11. ("koko perhekunta pelastui" Apt. 11:14)
---Lyydia; Apt. 16:13-15 ("Hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin".
---Filipin vanginvartija; Apt. 16:25-34 ("Hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin.")
---Krispus; Apt 18:8 ("Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan...ja heidät kastettiin.")
---Stefanas; 1.Kor. 1:16, 16:15 (Paavali: "Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan.")- johtopäätöstä
ekivaari kirjoitti:
on luonnollista, sillä nehän jokeltavat jo paljon ennen kuin oppivat äidinkieltänsä puhumaan
ja jos ylläpito näyttää tahtovan myös saatanan lapsen edustuksen olevan palstalla, niin mikset opettele keskustelemaan sivistyneesti?
Voitko jättää narsistisen riivaajaoppien tyrkytyksen vähemmälle ja keskustella kuin ihmiset?? - sina Tapio
Tapio522 kirjoitti:
Sanot: "UT osoittaa selvästi, että alkuseurakuntaan EI KUULUNUT VAUVOJA,...".
--
Eikö alkuseurakuntalaisten keskuuteen syntynyt ollenkaan lapsia?
Ehkä voimme keskustella enemmän aiheesta, kun etenemme Apt. Teoissa perhekuntakasteisiin:
Raamatussa kerrotaan kokonaisten perhekuntien kasteista:
---Kornelius Apt. 10. ja 11. ("koko perhekunta pelastui" Apt. 11:14)
---Lyydia; Apt. 16:13-15 ("Hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin".
---Filipin vanginvartija; Apt. 16:25-34 ("Hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin.")
---Krispus; Apt 18:8 ("Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan...ja heidät kastettiin.")
---Stefanas; 1.Kor. 1:16, 16:15 (Paavali: "Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan.")polskit siellä kastemaljassa? Olet jo tietääkseni ollut uskossa pidemmän aikaa, mutta aina vaan jaksat tuota Raamatunvastaista lapsikasteteologiaasi jankuttaa, jota et ole milloinkaan kyennyt näyttämään Raamatusta toteen. Jätä jo taaksesi nuo alkeet ja lähde eteenpäin kasvun tielle.
johtopäätöstä kirjoitti:
ja jos ylläpito näyttää tahtovan myös saatanan lapsen edustuksen olevan palstalla, niin mikset opettele keskustelemaan sivistyneesti?
Voitko jättää narsistisen riivaajaoppien tyrkytyksen vähemmälle ja keskustella kuin ihmiset??>>"Narsissi pitää valoisasta ja viileästä paikasta. Se kestää pientä pakkastakin. Kukinnan jälkeen narsissin voi istuttaa puutarhaan, jossa se saattaa kukkia ..." >
- joten vaikka
Tapio522 kirjoitti:
Sanot: "UT osoittaa selvästi, että alkuseurakuntaan EI KUULUNUT VAUVOJA,...".
--
Eikö alkuseurakuntalaisten keskuuteen syntynyt ollenkaan lapsia?
Ehkä voimme keskustella enemmän aiheesta, kun etenemme Apt. Teoissa perhekuntakasteisiin:
Raamatussa kerrotaan kokonaisten perhekuntien kasteista:
---Kornelius Apt. 10. ja 11. ("koko perhekunta pelastui" Apt. 11:14)
---Lyydia; Apt. 16:13-15 ("Hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin".
---Filipin vanginvartija; Apt. 16:25-34 ("Hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin.")
---Krispus; Apt 18:8 ("Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan...ja heidät kastettiin.")
---Stefanas; 1.Kor. 1:16, 16:15 (Paavali: "Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan.")aidanseipäista alettaisiin puhua, niin kohta olisi kaste siinä mukana. Mutta epäilen, ettei näin ollut alkusrk.n aikana.
Juutalaisuudessa oli varmaan muuta opillista erimielisyyttä, mikä pysyi uskoontulon jälkeenkin jossain pinnan alla. Nykyisin niillä ainakin kuuluu olevan kymmenittäin ’lahkoja.’
Mutta miksi kastetta niin valtavasti korostetaan, kun ei siinä ole pelastusta. On perustettu kaste-keskeisiä uskonliikkeitäkin.
Vaikka on lapsena kastettu, uskoontulo uudestisyntyessä on täysin ratkaiseva asia ja silloin vasta armonliitto ihmisen puolelta astuu voimaan. Jumalan puolelta se tarjous on ollut jo (vauva)kasteesta alkaen odottamassa.
Vasta uskoon tullessa ja parannuksen teon alkaessa täydellä sydämellä lähdetään kasvamaan Jumalan lapseudessa.
En jaksa ymmärtää niitä, jotka väittävät ev.luttien luulevan pelastuksen olevan lapsikasteen jälkeen automaattista. Aivan yhtä hyvin voin todeta, etteivät kaikki helluntailaisetkaan ole pelastavassa uskossa. - noin tyhmäksi?
Tapio522 kirjoitti:
Sanot: "UT osoittaa selvästi, että alkuseurakuntaan EI KUULUNUT VAUVOJA,...".
--
Eikö alkuseurakuntalaisten keskuuteen syntynyt ollenkaan lapsia?
Ehkä voimme keskustella enemmän aiheesta, kun etenemme Apt. Teoissa perhekuntakasteisiin:
Raamatussa kerrotaan kokonaisten perhekuntien kasteista:
---Kornelius Apt. 10. ja 11. ("koko perhekunta pelastui" Apt. 11:14)
---Lyydia; Apt. 16:13-15 ("Hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin".
---Filipin vanginvartija; Apt. 16:25-34 ("Hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin.")
---Krispus; Apt 18:8 ("Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan...ja heidät kastettiin.")
---Stefanas; 1.Kor. 1:16, 16:15 (Paavali: "Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan.")Ei kukaan ole väittänyt, että alkuseurakuntalaiset olisvat lapsettomia.
Miksi vääristät asioita?
Mutta Raamattu osoittaa selvästi, että vauvoja EI
Kastettu, vaan lapsetkin olivat sen ikäisiä, että
uskoivat julistettua sanaa:
Lue huolella Ap 8:12.
ja ole edes yhden kerran rehellinen itsellesi! noin tyhmäksi? kirjoitti:
Ei kukaan ole väittänyt, että alkuseurakuntalaiset olisvat lapsettomia.
Miksi vääristät asioita?
Mutta Raamattu osoittaa selvästi, että vauvoja EI
Kastettu, vaan lapsetkin olivat sen ikäisiä, että
uskoivat julistettua sanaa:
Lue huolella Ap 8:12.
ja ole edes yhden kerran rehellinen itsellesi!"...lapsetkin olivat sen ikäisiä, että
uskoivat julistettua sanaa:
Lue huolella Ap 8:12".
---
FILIPPOS SAMARIASSA
Apt. 8:4-13
---
...
8:6 Ja kansa otti yksimielisesti vaarin siitä, mitä Filippus puhui, kun he kuulivat hänen sanansa ja näkivät ne tunnusteot, jotka hän teki.
...
8:8 Ja syntyi suuri ilo siinä kaupungissa.
8:9 Mutta ennestään oli kaupungissa muuan mies, nimeltä Simon, joka harjoitti noituutta ja hämmästytti Samarian kansaa sanoen olevansa jokin suuri;
8:10 ja häntä kuuntelivat KAIKKI,PIENET JA SUURET, ja sanoivat: "Tämä mies on se Jumalan voima, jota kutsutaan 'suureksi'".
8:11 Ja he kuuntelivat häntä sentähden, että hän kauan aikaa oli noituuksillaan heitä hämmästyttänyt.
8:12 Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä MIEHET ETTÄ NAISET.
--
Filipposta ja noita Simonia kuuntelivat sekä "pienet ja suuret".
Kastettavien joukossa oli sekä "miehiä, että naisia" (12).
Tässä ei ole kyse heidän iästään!
--
Pienten uskosta Jeesus puhuu Mark.9:36,37. 42.- Nyt kun selvästi
Tapio522 kirjoitti:
"...lapsetkin olivat sen ikäisiä, että
uskoivat julistettua sanaa:
Lue huolella Ap 8:12".
---
FILIPPOS SAMARIASSA
Apt. 8:4-13
---
...
8:6 Ja kansa otti yksimielisesti vaarin siitä, mitä Filippus puhui, kun he kuulivat hänen sanansa ja näkivät ne tunnusteot, jotka hän teki.
...
8:8 Ja syntyi suuri ilo siinä kaupungissa.
8:9 Mutta ennestään oli kaupungissa muuan mies, nimeltä Simon, joka harjoitti noituutta ja hämmästytti Samarian kansaa sanoen olevansa jokin suuri;
8:10 ja häntä kuuntelivat KAIKKI,PIENET JA SUURET, ja sanoivat: "Tämä mies on se Jumalan voima, jota kutsutaan 'suureksi'".
8:11 Ja he kuuntelivat häntä sentähden, että hän kauan aikaa oli noituuksillaan heitä hämmästyttänyt.
8:12 Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä MIEHET ETTÄ NAISET.
--
Filipposta ja noita Simonia kuuntelivat sekä "pienet ja suuret".
Kastettavien joukossa oli sekä "miehiä, että naisia" (12).
Tässä ei ole kyse heidän iästään!
--
Pienten uskosta Jeesus puhuu Mark.9:36,37. 42.sanotaan, "miehet ja naiset", niin sinun mukaasi
vauvatkin sopivat tuohon kategoriaan.
Huh, huh.
Oliko taas poikkeustilanne?
Miksi sotket siihen tilanteen, kun Jeesus SIUNAA,
Huom. SIUNAA, eikä kasta lapsia?
Taisi tässäkin olla poikkeustilanne, kun Jeesus ei
kastanut näitä pieniä! et itse noudata kirjoitti:
edellä antamaasi ohjetta, että pitää olla huolellinen,
kun tulkitsee Raamattua.
Lisäät väkisin vauvat joka asiaan, vaikka UT osoittaa selvästi, että alkuseurakuntaan EI KUULUNUT VAUVOJA,
esim 1. Kor 7:14 todistaa sen.
Miksi et ole rehellinen?Kirjoitat: "Lisäät väkisin vauvat joka asiaan, vaikka UT osoittaa selvästi, että alkuseurakuntaan EI KUULUNUT VAUVOJA,
esim 1. Kor 7:14 todistaa sen.
Miksi et ole rehellinen?
---
1. Kor. 7:14-16 on ainut kohta Raamatussa, jossa ihmistä sanotaan "pyhäksi" ilman uskoa".
1.Kor. 7. luvussa Paavali antaa neuvoja avioliittoasioissa.
Uskovat pohtivat Korintossa, saiko kristitty hylätä aviopuolisonsa, jos tämä ei ollut uskossa.
Tässä yhteydessä mainitaan, että heidän lapsensa ovat myös "pyhiä".
Tästä monet tekevät johtopäätöksen; koska lapset ovat pyhiä, heitä ei tarvitse kastaa. He kelpaavat Jumalalle sellaisenaan.
Näin ei tietystikkään ole!- sanojen halveksiminen!
Tapio522 kirjoitti:
Kirjoitat: "Lisäät väkisin vauvat joka asiaan, vaikka UT osoittaa selvästi, että alkuseurakuntaan EI KUULUNUT VAUVOJA,
esim 1. Kor 7:14 todistaa sen.
Miksi et ole rehellinen?
---
1. Kor. 7:14-16 on ainut kohta Raamatussa, jossa ihmistä sanotaan "pyhäksi" ilman uskoa".
1.Kor. 7. luvussa Paavali antaa neuvoja avioliittoasioissa.
Uskovat pohtivat Korintossa, saiko kristitty hylätä aviopuolisonsa, jos tämä ei ollut uskossa.
Tässä yhteydessä mainitaan, että heidän lapsensa ovat myös "pyhiä".
Tästä monet tekevät johtopäätöksen; koska lapset ovat pyhiä, heitä ei tarvitse kastaa. He kelpaavat Jumalalle sellaisenaan.
Näin ei tietystikkään ole!"Tästä monet tekevät johtopäätöksen; koska lapset ovat pyhiä, heitä ei tarvitse kastaa. He kelpaavat Jumalalle sellaisenaan.
Näin ei tietystikkään ole!"
Miksi jatkuvasti rienaat Jumalan sanaa.
Lapset ovat Jeesuksen omien sanojen mukaan taivaskelpoisia ILMAN KASTETTA, ja koska taivaseen ei pääse mitään epäpyhää, NIIN LAPSET OVAT PYHIÄ!!!!
Jo VT:n puolella tuo asia on ilmastu selvästi:
Jer 1:5
"Jo ennenkuin minä valmistin sinut äidin kohdussa,
minä sinut tunsin, ja ennenkuin sinä äidistä synnyit, minä sinut pyhitin."
Jeremialle ei ole eilaista tietä taivaaseen kuin meilläkään!
Sinun muuten hyviltä kirjoituksiltasi putoaa pohja pois, kun osoittaudut kaste-asiassa noin
itsepäiseksi väärentäjäksi! sanojen halveksiminen! kirjoitti:
"Tästä monet tekevät johtopäätöksen; koska lapset ovat pyhiä, heitä ei tarvitse kastaa. He kelpaavat Jumalalle sellaisenaan.
Näin ei tietystikkään ole!"
Miksi jatkuvasti rienaat Jumalan sanaa.
Lapset ovat Jeesuksen omien sanojen mukaan taivaskelpoisia ILMAN KASTETTA, ja koska taivaseen ei pääse mitään epäpyhää, NIIN LAPSET OVAT PYHIÄ!!!!
Jo VT:n puolella tuo asia on ilmastu selvästi:
Jer 1:5
"Jo ennenkuin minä valmistin sinut äidin kohdussa,
minä sinut tunsin, ja ennenkuin sinä äidistä synnyit, minä sinut pyhitin."
Jeremialle ei ole eilaista tietä taivaaseen kuin meilläkään!
Sinun muuten hyviltä kirjoituksiltasi putoaa pohja pois, kun osoittaudut kaste-asiassa noin
itsepäiseksi väärentäjäksi!1.Kor. 7:14
"Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä".
--
Sanot: "...koska taivaseen ei pääse mitään epäpyhää, NIIN LAPSET OVAT PYHIÄ!!!!
Jakeessa 1.Kor.7:14 sanotaan, että ei-uskova aviopuoliso on "pyhitetty" uskovan puolisonsa kautta, (kuten heidän lapsensakin).
-Onko siis ei-uskova puoliso taivaskelpoinen ilman uskoa ja Pyhää Henkeä?
-Mitä Paavali tarkoittaa sanoessaan "muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia"?
(Toivon asiallisia vastauksia, ilman syyttelyä.)
Muutkin voivat kommentoida!- Miksi et usko
Tapio522 kirjoitti:
1.Kor. 7:14
"Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä".
--
Sanot: "...koska taivaseen ei pääse mitään epäpyhää, NIIN LAPSET OVAT PYHIÄ!!!!
Jakeessa 1.Kor.7:14 sanotaan, että ei-uskova aviopuoliso on "pyhitetty" uskovan puolisonsa kautta, (kuten heidän lapsensakin).
-Onko siis ei-uskova puoliso taivaskelpoinen ilman uskoa ja Pyhää Henkeä?
-Mitä Paavali tarkoittaa sanoessaan "muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia"?
(Toivon asiallisia vastauksia, ilman syyttelyä.)
Muutkin voivat kommentoida!niinkuin on kirjoitettu?
Sinun tapohisi kuuluu esittää vastakysymyksiä silloin, kun et usko Jumalan Sanaa.
Sinulta puuttuu nöyryys Sanan edessä.
"Jer 1:5
"Jo ennenkuin minä valmistin sinut äidin kohdussa,
minä sinut tunsin, ja ennenkuin sinä äidistä synnyit, minä sinut pyhitin."
Tuossa 1. Kor 7 sanotaan jakeessa 14, että mies EI USKO!
Kertooko se sinulle mitään? Miksi et usko kirjoitti:
niinkuin on kirjoitettu?
Sinun tapohisi kuuluu esittää vastakysymyksiä silloin, kun et usko Jumalan Sanaa.
Sinulta puuttuu nöyryys Sanan edessä.
"Jer 1:5
"Jo ennenkuin minä valmistin sinut äidin kohdussa,
minä sinut tunsin, ja ennenkuin sinä äidistä synnyit, minä sinut pyhitin."
Tuossa 1. Kor 7 sanotaan jakeessa 14, että mies EI USKO!
Kertooko se sinulle mitään?Toteat: "Tuossa 1. Kor 7 sanotaan jakeessa 14, että mies EI USKO"!
Kysyt: "Kertooko se sinulle mitään?"
--
Ei-uskova mies, samoin kuin heidän lapsensakin, ovat pyhitetty vaimonsa uskon kautta.
1. Kor. 7:14-16 on siis ainut kohta Raamatussa, jossa ihmistä sanotaan "pyhäksi" ilman uskoa.
1. Kor. 7. luvussa Paavali antaa neuvoja avioliittoasioissa. Uskovat pohtivat Korintossa, saiko kristitty hylätä aviopuolisonsa, jos tämä ei ollut uskossa.
Kun Paavali sanoo, että toinen puoliso ja heidän lapsensa ovat ”pyhitettyjä” toisen uskovan puolison kautta, niin hän ei tarkoita pelastettua eikä syyllisyydestä vapaata ihmistä.
Tässä ei ole siis kyseessä pyhyys Jumalan edessä.
Uskovien avioelämä on puhdasta, koska se on pyhitetty Jumalan sanalla, toisin sanoen se on sallittu ja Jumalan sanassa hyväksytty asia.
Sanoohan Kristus avioliittoa jumalalliseksi yhdistymiseksi lausuessaan: "He eivät enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako" (Matt.19:6).
Samoin 1. Kor. 7:14: "Mies, joka ei usko, on pyhitetty uskovan vaimonsa kautta", toisin sanoen avioelämä on sallittua ja pyhää sen tähden, että usko Kristukseen sen pyhittää.
Paavali opettaa, että epäuskoinen aviopuoliso on ”pyhä” uskovalle puolisolle yhteistä avioelämää varten, ei Jumalalle taivasta varten.- on katekismus
Nyt kun selvästi kirjoitti:
sanotaan, "miehet ja naiset", niin sinun mukaasi
vauvatkin sopivat tuohon kategoriaan.
Huh, huh.
Oliko taas poikkeustilanne?
Miksi sotket siihen tilanteen, kun Jeesus SIUNAA,
Huom. SIUNAA, eikä kasta lapsia?
Taisi tässäkin olla poikkeustilanne, kun Jeesus ei
kastanut näitä pieniä!ja kaikki mikä sen opista poikkeaa, on poikkeutilanteita!
- mitä kirjoittelet?
Tapio522 kirjoitti:
Toteat: "Tuossa 1. Kor 7 sanotaan jakeessa 14, että mies EI USKO"!
Kysyt: "Kertooko se sinulle mitään?"
--
Ei-uskova mies, samoin kuin heidän lapsensakin, ovat pyhitetty vaimonsa uskon kautta.
1. Kor. 7:14-16 on siis ainut kohta Raamatussa, jossa ihmistä sanotaan "pyhäksi" ilman uskoa.
1. Kor. 7. luvussa Paavali antaa neuvoja avioliittoasioissa. Uskovat pohtivat Korintossa, saiko kristitty hylätä aviopuolisonsa, jos tämä ei ollut uskossa.
Kun Paavali sanoo, että toinen puoliso ja heidän lapsensa ovat ”pyhitettyjä” toisen uskovan puolison kautta, niin hän ei tarkoita pelastettua eikä syyllisyydestä vapaata ihmistä.
Tässä ei ole siis kyseessä pyhyys Jumalan edessä.
Uskovien avioelämä on puhdasta, koska se on pyhitetty Jumalan sanalla, toisin sanoen se on sallittu ja Jumalan sanassa hyväksytty asia.
Sanoohan Kristus avioliittoa jumalalliseksi yhdistymiseksi lausuessaan: "He eivät enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako" (Matt.19:6).
Samoin 1. Kor. 7:14: "Mies, joka ei usko, on pyhitetty uskovan vaimonsa kautta", toisin sanoen avioelämä on sallittua ja pyhää sen tähden, että usko Kristukseen sen pyhittää.
Paavali opettaa, että epäuskoinen aviopuoliso on ”pyhä” uskovalle puolisolle yhteistä avioelämää varten, ei Jumalalle taivasta varten.Tuossa tunnustat, että:
"Samoin 1. Kor. 7:14: "Mies, joka ei usko, on pyhitetty uskovan vaimonsa kautta", toisin sanoen avioelämä on sallittua ja pyhää sen tähden, että usko Kristukseen sen pyhittää."
Sitten väität silmät kirkkaina että avioliitossa
syntyneet lapset eivät kelpaakkaan Jumalalle:
"Tästä monet tekevät johtopäätöksen; koska lapset ovat pyhiä, heitä ei tarvitse kastaa. He kelpaavat Jumalalle sellaisenaan.
Näin ei tietystikkään ole!"
Onkohan järjenjuoksussasi jotain vikaa? mitä kirjoittelet? kirjoitti:
Tuossa tunnustat, että:
"Samoin 1. Kor. 7:14: "Mies, joka ei usko, on pyhitetty uskovan vaimonsa kautta", toisin sanoen avioelämä on sallittua ja pyhää sen tähden, että usko Kristukseen sen pyhittää."
Sitten väität silmät kirkkaina että avioliitossa
syntyneet lapset eivät kelpaakkaan Jumalalle:
"Tästä monet tekevät johtopäätöksen; koska lapset ovat pyhiä, heitä ei tarvitse kastaa. He kelpaavat Jumalalle sellaisenaan.
Näin ei tietystikkään ole!"
Onkohan järjenjuoksussasi jotain vikaa?Kysyt: "Onkohan järjenjuoksussasi jotain vikaa"?>
-
En usko järkeisoppeihin!
Tarkoitatko, että ei-uskova aviopuoliso (ja heidän lapsensa) pelastuvat automaattisesti uskovan puolisonsa kautta, ilman uskoa ja Pyhää Henkeä?
Mikä ero on mielestäsi 1.Kor. 7:14 mainitulla ei-uskovan puolison "pyhyydellä" ja heidän lastensa "pyhyydellä"?
Vai pelastuvatko he kaikki, koska ovat pyhiä?
--
Toivon edelleenkin, että pysyt asiassa!- Jos aviomies ei
Tapio522 kirjoitti:
Kysyt: "Onkohan järjenjuoksussasi jotain vikaa"?>
-
En usko järkeisoppeihin!
Tarkoitatko, että ei-uskova aviopuoliso (ja heidän lapsensa) pelastuvat automaattisesti uskovan puolisonsa kautta, ilman uskoa ja Pyhää Henkeä?
Mikä ero on mielestäsi 1.Kor. 7:14 mainitulla ei-uskovan puolison "pyhyydellä" ja heidän lastensa "pyhyydellä"?
Vai pelastuvatko he kaikki, koska ovat pyhiä?
--
Toivon edelleenkin, että pysyt asiassa!usko, niin tiedät varmaan itsekin, että hän ei
pelastu!!!
Mutta lapsi pelastuu riippumatta vanhempien tilasta.
Vai uskotko todella, että vanhemmat voivat määrätä
lapsensa iäisyyskohtalon?
Et siis usko, että jokaisen on kuoltava
OMAN SYNTIVELKANSA TÄHDEN! Jer 31:30.
Tuo 1. Kor 7:14 osoittaa vaan sen selvästi, että alkuseurakunnissa ei kastettu vauvoja! Eihän siinä-
tapauksessa olisi tarvinnut kirjoittaa noin, jos vauvoja olis kastettu.
Joko tajusit?
- pasuna
Myös nyt on olemassa näitä ryhmiä-harvakseltaan.Viimeisen vuosiviikon aikana enemmän.Asetetaan kaikki kohdalleen,ilmoittavat kirjoitukset.Tietenkin tähän kuuluu monta muuta asiaa-ei yksin tämä.
- Eroe
Tiesitkö että kreikka vastasi tuohon aikaan puhekielenä englantia?
Ainakin silloisen Rooman valtakunnan itäosissa vallitsi hellenistinen kulttuuri.
Ns.koineekreikkaa käytettiin yleiskielenä.
Juudean alueella puhuttiin heprean sukulaiskieltä arameaa.
(Lähde:Wikipedia:http://fi.wikipedia.org/wiki/Uusi_testamentti)- Eroe
Tapio522 kirjoitti:
Ainakin silloisen Rooman valtakunnan itäosissa vallitsi hellenistinen kulttuuri.
Ns.koineekreikkaa käytettiin yleiskielenä.
Juudean alueella puhuttiin heprean sukulaiskieltä arameaa.
(Lähde:Wikipedia:http://fi.wikipedia.org/wiki/Uusi_testamentti)Olen käynyt Pohjois-Kreikassa Tessalonikassa 3 kertaa. Tutustuimme siellä paikalliseen asukkaaseen. Koulussa opetataan vanhaa kreikkaa, jota ei voi oikein puhua. Todennäköisesti se on sitä mitä oli Paavalin aikoina.
Katselimme vaimoni kanssa kukkuloita, jossa sanottiin Paavalin asuneen siellä oloaikana. Katselin myöskin ihmisiä, suhteessa samanlaisille Paavali puhui omana aikanaan.
Kivinen oli kenttä, sillä kreikkalaiset ovat ylpeitä. Eroe kirjoitti:
Olen käynyt Pohjois-Kreikassa Tessalonikassa 3 kertaa. Tutustuimme siellä paikalliseen asukkaaseen. Koulussa opetataan vanhaa kreikkaa, jota ei voi oikein puhua. Todennäköisesti se on sitä mitä oli Paavalin aikoina.
Katselimme vaimoni kanssa kukkuloita, jossa sanottiin Paavalin asuneen siellä oloaikana. Katselin myöskin ihmisiä, suhteessa samanlaisille Paavali puhui omana aikanaan.
Kivinen oli kenttä, sillä kreikkalaiset ovat ylpeitä.Itse en ole käynyt Kreikassa, mutta Turkissa kerran.
Tutuksi tuli Efeson kaupungin rauniot mm. teatteri, johon kiihtynyt kansanjoukko kokoontui puollustamaan omaa Artemis-jumalatartaan.
Tästä kertoo Apt.19:23-40- Eroe
Tapio522 kirjoitti:
Itse en ole käynyt Kreikassa, mutta Turkissa kerran.
Tutuksi tuli Efeson kaupungin rauniot mm. teatteri, johon kiihtynyt kansanjoukko kokoontui puollustamaan omaa Artemis-jumalatartaan.
Tästä kertoo Apt.19:23-40Menemme tuossa jonkun ajan kuluttua Attalian tai Pergeen kohdille. Ainakin suunnitelmat on.
Ps. Tule juttelemaan tuonne missä on aloitukseni kuoleman jälkeisestä tilasta. Neuvonantajain runsaus tuo siunauksen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo666074Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583043- 312203
- 131817
- 201778
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto191773Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus131522- 181519
- 491495
- 91463