Kouluruotsilla Ruotsissa

Geologi

Olin Göteborissa työasioissa. En pärjännyt siellä koulussa oppimallani ruotsin kielellä. Vaihdoin englanniksi ja ei ollut muttia matkassa.
Tanskassa ja Norjassa en ruotsin kielellä tehnyt senkään vertaa...
Loppujen lopuksi tämä kieli on niin pieni, että ainakin minulta on mennyt hukkaan sen oppimiseen käytetty aika.
Onko muilla vastaavia kokemuksia.
Jostakin syystä tämä kirjoitukseni aina häviää täältä. Tämä on jo kuudes kerta. Ans katttoo ny iskeekö sensuuri taas.

13

717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoittaa täällä

      "Olin Göteborissa työasioissa. En pärjännyt siellä koulussa oppimallani ruotsin kielellä. Vaihdoin englanniksi ja ei ollut muttia matkassa.
      Tanskassa ja Norjassa en ruotsin kielellä tehnyt senkään vertaa...
      Loppujen lopuksi tämä kieli on niin pieni, että ainakin minulta on mennyt hukkaan sen oppimiseen käytetty aika."


      Kirjoituksesi on virallisen liturgian vastainen ja se poistetaan täältä ennen kuin aurinko on noussut korkeimmilleen - valitan mutta niin se vaan on.

    • pärjäillyt

      Opettelin aikoinaan Hämeenlinnan Lyseossa 5 vuotta ruotsia.
      Hyvin sillä alkuun pääsi kun menin Ruotsiin tehtaaseen kesätöihin. Sittemmin ruotsalaisissa firmoissa ollessani oli tietenkin luontevaa puhua ruotsia, vaikka ruotsalaiset itsekin irvailivatkin että onko firman kieli svenska, skånska vai engelska, kaikkia niitä kun puhuttiin kansainvälisessä firmassa.
      Eräs tuttava kerran heittäytyi muka ihan ummikoksi ja lentokentältä alkaen intti vaan että eikö tällä suomia puhuta, ja aika pitkälle sillä pääsi eli kyllä suomen ymmärtäjiäkin löytyy.

      • Geologi

        Eri alueilla tuo murre on niin merkillistä, että sitä ei vaan ymmärrä.


      • Hälytyskeskus
        Geologi kirjoitti:

        Eri alueilla tuo murre on niin merkillistä, että sitä ei vaan ymmärrä.

        Närpesin kielellä pärjää jopa Grönlannissa, jos ne vain osaisivat sitä siellä.


    • Jävla finne

      Ku ei ollu enää mitään kouluruotsista jäljellä kun Tukholmaan muutin.

      Opin kun halusin, noin vuodessa ihan tarpeeksi ruotsia että pärjäilee.

      Sinällään ihmetyttää että sitä pitää opiskella jossain lyseossa 5 vuotta, ottaa kirjan käteen ja alkaa lukemaan. Kielioppia ei tarvi ensinkään, paljon sanoja lähinnä.

    • surkimo

      ruotsin kielessä!
      Aina olen Ruotsissa kouluruotsilla pärjänny!
      Ihme hapatusta! Arvaa jos ois pakkovenäjä, ihan sama juttu. Tai pakkohiihto!

      • Suomessakin murteillaan

        Kysymys on tavallisesta arkipuheesta. Savolainen on eri kuin hämäläinen tai porilainen. Raumalaisista puhumattakaan.
        Ruotsin kouluissa opetettavalla kirjasuomella ei takuulla pärjää täällä jos "viännetään savvoo".


    • Ei tietenkään sillä kouluruotsilla pärjää työelämässä heti. Jo ammattisanasto on sellaista, että sitä ei koulussa voi oppia ja kyllä se small talkkin on aika tönkköä pelkalla kouluruotsilla. Mutta jos muuttaa ruosinkieliselle alueelle ja tarvitsee ruotsia joka päivä, kouluruotsi antaa hyvän pohjan ja nimenoman pohjan kieliopille, sanaston oppii sitten käytännössä. Tämä om oma ja monen mun kokemus.

      • Ast@

        "Mutta jos muuttaa ruosinkieliselle alueelle ja tarvitsee ruotsia joka päivä..."


        Tilanne on juuri tämä, kun suomalainen muuttaa johonkin näistä yli sadasta ruotsinkielisestä maasta.


      • Engelskaa

        Hello, my name is palle.

        -Hej jag heter palle.

        I go to work by bus every morning.

        -Jag åker till jobb med buss varge morgon.

        I have a cat.

        -Jag har en katt.

        One coffee, please.

        -En kaffe tack

        Wihout sugar.

        -Utan soker.

        Do you understand this?

        -Förstär du den här?

        Yhtäläisyydet on aikasta suuret?

        Ihan turhaa opetella toisen lähes samanlaisen kielen, kuin englanti, kielioppia VUOSITOLKULLA!

        Ellei tietysti satu oikein tosissaan kiinnostamaan se syvällisempi tutkiskelu.

        koulussa riittäisi aivan mahtavasti lyhyt kielikylpy ruotsista, jonka voi sitten uusia vaikka lukiossa pohjalta: Jag heter, Jag var, Du kommer, Dom gör etc.....


      • Pakkoruotsi on kallista
        Engelskaa kirjoitti:

        Hello, my name is palle.

        -Hej jag heter palle.

        I go to work by bus every morning.

        -Jag åker till jobb med buss varge morgon.

        I have a cat.

        -Jag har en katt.

        One coffee, please.

        -En kaffe tack

        Wihout sugar.

        -Utan soker.

        Do you understand this?

        -Förstär du den här?

        Yhtäläisyydet on aikasta suuret?

        Ihan turhaa opetella toisen lähes samanlaisen kielen, kuin englanti, kielioppia VUOSITOLKULLA!

        Ellei tietysti satu oikein tosissaan kiinnostamaan se syvällisempi tutkiskelu.

        koulussa riittäisi aivan mahtavasti lyhyt kielikylpy ruotsista, jonka voi sitten uusia vaikka lukiossa pohjalta: Jag heter, Jag var, Du kommer, Dom gör etc.....

        Kärsin opiskeluaikana huonosta kielipäästä johtuen suunnattomasti saatanallisen
        pakkoruotsin opiskelusta 70-luvulta. Lukio jäi kesken, kauppaopiston
        päästötodistus jäi saamatta.. ja sama kohtalo monella muulla aikalaisellani.

        Yhteiskunnalle on sodan jälkeen kyseisestä kielestä tullut sellainen
        riippakivi, että tuskin pankkikriisien tukirahat riittäisivät kustantamaan tätä
        järjettömyyden jatkumoa.
        Ruotsi maana on ok, ja svenssonit fiksua porukkaa; ostinpa sieltä auton pari
        vuotta sitten, ja englannin kielellä toimi ok, ja myös auto. Myös
        suomenruotsalaiset ovat fiksua porukkaa sinänsä, esimerkiksi musiikkikulttuuri
        heillä on todella hienoa.

        Ja lopuksi: muistakaa aina painotta ruotsinkielen tärkeyttä maailmalla
        laajojen kaupallisten suhteiden solmimiseksi satoihin ruotsinkielisiin
        kaukomaihin.
        Neljän peruskoululaisen isä ja yli 50v


      • siviili
        Pakkoruotsi on kallista kirjoitti:

        Kärsin opiskeluaikana huonosta kielipäästä johtuen suunnattomasti saatanallisen
        pakkoruotsin opiskelusta 70-luvulta. Lukio jäi kesken, kauppaopiston
        päästötodistus jäi saamatta.. ja sama kohtalo monella muulla aikalaisellani.

        Yhteiskunnalle on sodan jälkeen kyseisestä kielestä tullut sellainen
        riippakivi, että tuskin pankkikriisien tukirahat riittäisivät kustantamaan tätä
        järjettömyyden jatkumoa.
        Ruotsi maana on ok, ja svenssonit fiksua porukkaa; ostinpa sieltä auton pari
        vuotta sitten, ja englannin kielellä toimi ok, ja myös auto. Myös
        suomenruotsalaiset ovat fiksua porukkaa sinänsä, esimerkiksi musiikkikulttuuri
        heillä on todella hienoa.

        Ja lopuksi: muistakaa aina painotta ruotsinkielen tärkeyttä maailmalla
        laajojen kaupallisten suhteiden solmimiseksi satoihin ruotsinkielisiin
        kaukomaihin.
        Neljän peruskoululaisen isä ja yli 50v

        Tilanne:

        Poliisi tapaa virantoimituksessa vanhemman ruotsalaisen pariskunnan.
        He kyselevät tietä viikkarille, ja tykkäävät muutenkin jubailla kantisten kanssa niitä näitä.

        Pariskunta on jo koulussa oppinut englantia, ja kun poliisin ruotsin kieli on erittäin töksähtelevää, vaihtuukin puhekieki luontevasti englantiin.
        Keskustelu jatkuu melkein puoli tuntia varsin rattoisissa merkeissä, kumpikin osapuoli tietää koko ajan missä mennään, missä kohtaa heitetään vitsiä, ja milloin on syytä ottaa vakavampi sävy puheeseen.
        Lopulta keskustelu päättyy ja pariskunta on tyytyväinen, täällä kaikki puhuvat englantia, kaikkien kanssa tulee toimeen joka paikassa.

        Toimituksen ajan viereisellä kahvilan terassilla on istunut suomenruotsalainen yksityisyrittäjä Markus Överböle-Juntunen, joka on nyt puhuu nokia 50056789/x superslide satnav-i- kännykällään
        vaimolleen.
        Vaimo päivittelee poliisin huonoa ruotsin kielen osaamista kuultuan tästä mieheltään.
        Mitähän nekin turistit ajattelivat kun tuollainen suomen ihmisten ja valtion keulakuva kuin poliisi ei osaa ruotsia, vain englantia, murtaen voi kauhistus.(tosiasiassa vanhempi konstaapeli Tarvainen osaa myös hieman arabiaa ja monia muita kieliä, oltuaan rauhanturvatehtävissä nuorena miesnä.)
        Diana Överböle-Juntunen päättää ottaa yhteyttä tuttuunsa eräässä paikallislehdessä, tästä sivistymättömyydestä täytyy nyt tehdä iso juttu.
        Ei tämä nyt voi jatkua näin, että turistitkin nauravat jo poliisille. Kyllä ruotsia pitäisi osata edes tien neuvoakseen...

        Tämä Diana sopiikin keulakuvaksi ihan mihin vaan.
        Hän on nimittäin ruskettunut ja aina huoliteltu, eikä koskaan kiroile.


      • Englanniksi
        Pakkoruotsi on kallista kirjoitti:

        Kärsin opiskeluaikana huonosta kielipäästä johtuen suunnattomasti saatanallisen
        pakkoruotsin opiskelusta 70-luvulta. Lukio jäi kesken, kauppaopiston
        päästötodistus jäi saamatta.. ja sama kohtalo monella muulla aikalaisellani.

        Yhteiskunnalle on sodan jälkeen kyseisestä kielestä tullut sellainen
        riippakivi, että tuskin pankkikriisien tukirahat riittäisivät kustantamaan tätä
        järjettömyyden jatkumoa.
        Ruotsi maana on ok, ja svenssonit fiksua porukkaa; ostinpa sieltä auton pari
        vuotta sitten, ja englannin kielellä toimi ok, ja myös auto. Myös
        suomenruotsalaiset ovat fiksua porukkaa sinänsä, esimerkiksi musiikkikulttuuri
        heillä on todella hienoa.

        Ja lopuksi: muistakaa aina painotta ruotsinkielen tärkeyttä maailmalla
        laajojen kaupallisten suhteiden solmimiseksi satoihin ruotsinkielisiin
        kaukomaihin.
        Neljän peruskoululaisen isä ja yli 50v

        Mielsetäni Suomessa suurin syy opiskella ruotsia on kumarella Suomen/ruotsalaisia. Toimiessamme ruotsalaisten kanssa olisi fiksua käyttää englantia, sillä sitä hekin opiskelevat eivätkä Suomea. Mikäli Suomalainen yrittää puhua ruotsia ruotsalaisen kanssa kauppa, ongelma tms. asioissa, niin annamme ruotsalaiselle heti etulyöntiaseman. Ruotsalainen puhuu äidinkielellä ja Suomalainen yrittää höpertää jonkinlaista ruotsia, niin ymmärräthan,,,, miten siinä käy. Siis englantia, niin molemmat ovat edes samalla lähtöviivalla. Eikä tälläkään tempulla suomalainen ole vielä etulyöntiasemassa.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      194
      2035
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1128
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      711
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe