Mikä on hämäläisten ,karjalaisten ja (varsinais)-suomalaisten heimojen ikä.
Pohjoiset ryhmät: pohjalaiset,kainulaiset ja saamelaiset taitaisi olla myös näitä esihistoriallisia heimoja joiden ikää voisi arvioda.
Itse olen historia harrastelija,joten kaikki mielipiteet kiinnostaa asiasta ei muuta kuin arviomaan.
Suomalaisten heimojen ikä
25
1431
Vastaukset
- suomi-ugri
Saamelaiset on omana ryhmänään varmaan ikivanhaa ja kosketukset muiden kanssa on olleet melko vähäisiä. Etelästä voisi arvioida, että karjalaiset on nykymuodossaan paljon vanhempaa porukkaa, kun hämäläiset ja varsinais-suomalaiset sillä länsi-suomen heimot on enemmän tuota baltto-germaanista vasarakirvesporukkaa, kun taas karjalaiset on kunniakasta suomi-ugria. Kainuulaiset on laajemmassa tarkastelussa vain kai karjalaisista etääntynyt porukka.
Saamelaisten ja karjalaisten aikaisemmuus asutushistoriassa nojautuu myös maantieteeseen. Nykyisen "Suomenniemen" laajat alueet olivat jääkauden väistyessä veden alla vielä siinä vaiheessa, jolloin saamelaiset ja karjalaiset elivät jo kuivalla maalla. Tosin hekin osasivat liikkua vesillä kuten hyvin tiedämme. Meillä Suomessa on vallinnut niin voimakas halu suuntautua "Länteen", että siinä yhteydessä on menneisyyden tosiasiatkin syrjäytetty. Kun muinaisuutta kuvataan esim. karttojen avulla, niin noissa kartoissa on mm. rantaviiva usein samassa paikassa kuin nykyäänkin ja sehän ei ole totuuden mukaista historian hahmotusta.
Sinänsä en nyt pitäisi tänä päivänä heimokeskustelua niin erityisen päällimmäisenä nyky-yhteiskunnan kannalta. Olennaista on silti se, että oikeata tietoa on liikkeellä. Onhan täysin huuhaata esim. semmoinen käsitys, että Suomen asutus olisi alkanut nykyisestä Varsinais-Suomesta ja Satakunnasta ja sieltä eli Lännestä käsin levittäytynyt itään eli mm. Karjalaan. Tuo tuommoinen "tieto" on perätöntä propagandaa, jota kieltämättä monet vaikutusvaltaisetkin tahot pitävät tarkoituksenmukaisena levittää. Veden alla ei asuttu. Tärkeää olisi tajuta myös se seikka, että kun tarkastellaan esim. viiden vuosituhannen takaisia ja sitä vanhempia aikoja, niin koko nykyinen pohjoinen Eurooppa oli suomalais-ugrilaisten kansojen asuttama ja saamelaiset siinä mukaanluettuina. Venäläisistä ei siinä vaiheessa ollut tietoakaan näillä leveysasteilla.
- Brantberg
Pari tuoretta yleisteosta:
- Jouko Vahtola: Suomen historia jääkaudesta Euroopan unioniin, Otava 2003.
- Seppo Zetterberg (toim.) Suomen historian pikkujättiläinen, WSOY 2003.
Näistä saat kohtuullisen hyvät vastaukset.
Roope - jos puhutaan
nykykainuulaisista. Nykyiset kainuulaiset ovat 1500-luvulla alueelle muuttaneiden savolaisten jälkeläisiä. Eri asia, jos puhutaan muinaiskainuulaisista!
- Vaka Vanha
Kyse on Kainulaisista, ei Kainuulaisista, Kainulaiset tarkoittaa Pohjalaisia ja niihin voidaan laskea myös naapurimaiden Kveenit.
- heimokehityksen alkuasetelman
Kantasuomalaiset asuttivat aluksi merestä vapaantuneen suomenniemen ja jakaantui kolmeen heimoalueeseen; varsinai-suomalaiseen, hämäläiseen ja karjalaiseen heimoon.
Varsinais-suomalaiset pysyivät yhtenäisenä mutta sulauttivat itseensä balttilaista verta.
Hämäläiset jakaantuivat hämäläisiin. pohjalaisiin.
Muinais karjala jakaantui ainakin vepsäläisiin ja karjalaisiin.
Saamelaiset ja kainulaiset (kveenit) ovat pohjoista ugrilaista metsästäjä ja kalastaja heimoa.
Koko heimottumien tapahtui 1000 ea.- 500 ja. välisenä aikana ja ensimmäisenä karjalaiset ja varsinais-suomalaiset.- mutta ei selitä
miksi karjalaisilla on geenejä, jotka puuttuvat varsinaissuomalaisilta lähes täysin.
- Kuvissa
mutta ei selitä kirjoitti:
miksi karjalaisilla on geenejä, jotka puuttuvat varsinaissuomalaisilta lähes täysin.
http://www.nytimes.com/2008/08/13/science/13visual.html?_r=1
http://www.pnas.org/content/vol98/issue18/images/large/pq1713050001.jpeg - ei oikeastaan
Kuvissa kirjoitti:
http://www.nytimes.com/2008/08/13/science/13visual.html?_r=1
http://www.pnas.org/content/vol98/issue18/images/large/pq1713050001.jpegkerro mitään. Toinen versio samoista oli huomattavan erilainen. Geenitutkija Tuuli Lappalainen on tuonut tämän esiin.
- Vaka Vanha
Suomalaisista heimoista ehkä vanhin on pohjalaiset/kainulaiset/kveenit niiden ikä on ehkä noin 10 000 vuotta, oletan että kyseinen ryhmä on Norjassa eläineiden Komsien jälkeläisiä.
Seuraavaksi vanhimpana pidän Hämäläisiä joita pidän noin 4000 vuotta vanhana heimona, Savolaiset on todennäköisesti vain yksi Hämäläisten haaroista.
Varsinais-suomalaiset on todennäköisesti tulleen Suomeen joskus 500-900 luvulla, Virosta tai Liivinmaalta, eli noihin kahteen verrattuna kyse on kai aika nuoresta ryhmästä.
Saamelaiset on todennäköisesti tulleet samoihin aikoihin, kuin nämä Kainulaiset eli pohjalaiset on tulleet.
Satakunta on saattanut saada oman asutusruiskeensa joskus ajanlaskun alussa, eli noin 2000 vuotta sitten.
Pohjois-karjalan nykyinen väestö on sirtynyt alueelle 1600 luvulla, eli kyse on vain noin 400 vuotta vanhasta heimosta, alueen alkuperäiset ortodoksiset asukkaat vetäytyi Vienan Karjalaan.
Nämä on tulleet noin 30 suurperheenä Savon alueelta.
Uusimaa on myös ollut Hämäläisten asutusaluetta alunperin, ehkä aivan rannikolla on ollut myös Virolaista perimää, joka on myöhemmin saanut lisänsä Ruotsista noin 1300 luvulla.
Ainakin rannikko siirrettiin Tallinnan hiippakunnasta Turun alaisuuteen, joten kai myös väestöä on siirtynyt alueelle muualta.
Karjalan kannaksella on elänyt vanhaa väestöä, jolla on ollut yhteyksiä myös Vatjalaisiin heimohin, kyse on silloin useista tuhansia vuosia vanhasta kansasta.Kovin vähällä sinä kuittaat karjalaiset. Suomen puolella nykyään asuu karjalaisiksi itsensä tuntevaa väkeä Pohjois- ja Etelä-Karjalan alueilla sekä rajan taakse jääneeltä Karjalan alueelta muuanne Suomeen siirtynyttä väestöä sekä heidän jälkeläisiään. Karjalaisia on nykyisin pitkin Suomea - myös nykyisen Suomen puoleisen Karjalan väkeä opiskelun ja työn perässä tai perheen perustamisen merkeissä liikkunutta väkeä.
Jos joku epäilee, että onkohan sitä karjalaisuutta enää juurikaan muuta kuin henkitoreissaan olemassa, niin semmoiset epäilijät pitäisi velvoittaa käymään Karjalaisten Kesäjuhlilla. Perinne elää ja on vahvaa.
Kun mainitsit, että 400 vuotta sitten nykyisen Pohjois-Karjalan alueelta muutti väestöä pois ja siinä yhteydessä tulit sanoneeksi Vienan uutena elämisen paikkana, niin sitä asiaa sietää täydentää. Täyssinän rauhan raja v. 1595 sijaitsi kuta kuinkin tarkkaan nykyisen Pohjois-Karjalan ja Savon välisen rajan kohdalla. Stolbovan rauhassa v.1617 nykyinen Pohjois-Karjala sekä Laatokan Karjala kuten myös Inkerinmaa liitettiin Ruotsiin.
Ruotsi käynnisti 1600-luvulla voimaperäisen etnisen puhdistuksen valtaamillaan alueilla. Sen huipentumana voidaan pitää Ruptuurisotaa v.1656-58. Silloin Käkisalmen läänin (Nykyinen Pohjois-Karjala ja Laatokan Karjala) sekä Inkerinmaan ortodoksiseen väestöön kohdistui ankaria vainotoimia. Tarkoituksena oli saada heidät muuttamaan pois ikivanhoilta asuinsijoiltaan. Siinä Ruotsi paljolti onnistuikin. Meidän luterilaissuomalaisten osalta on todettava, että Ruotsi teetti käytännön häätötyön keskeisessä määrin luterilaisilla suomalaisilla. Ihmisen ominaisluonteen raadollisuudesta kertoo jotain se, että suomalaisluterilaiset olivat huomattavan tehokkaita ortodoksisten karjalaisten vainoajia siinä tilanteessa.
Kaikesta ahdingosta huolimatta vanhoille asuinsijoilleen jäi melkoisesti vanhaa väestöä. Yhä edelleen nykyäänkin Pohjois-Karjalassa on vanhaa juurta olevaa ortodoksista väkeä mm. Liperin Taipaleessa, Polvijärven Sotkumassa , Tohmajärvellä ja Ilomantsissa sekä muuallakin. On edelleen hyvä muistaa, että osa ortodoksisesta asujamistosta muutti uskontoaan luterilaisuuteen ja pysyi vanhoilla kotisijoillaan.
Nykyisen Pohjois-Karjalan asukkaat tuntevat olevansa karjalaisia, jota asiantilaa jotkut vaikuttavat jopa hämmästelevän. Siinä tapahtui niin, että uudet asukkaat omaksuivat identiteetikseen uusien asuintienoittensa vanhan karjalaisuuden, vaikka he tulokkaina olivatkin alkuaan kotoisin muualta ja vaikka he olivatkin uskoltaan luterilaisia. Tässä yhteydessä on paikallaan muistaa, että nykyistä rajaa Laatokan Karjalan taholla ei ollut olemassa, vaan kyse oli yhtenäisestä alueesta, Käkisalmen läänistä. Ja alueella oli yhä vaikuttamassa jo todetulla tavalla ahdisteluista huolimatta alkuperäistä karjalaisväestöä.
Ruotsin valtaamilta alueilta poismuuttanutta karjalaista ortodoksiväestöä siirtyi silloin sekä rajan itäpuolelle (sama kuin Tarton rauhan rajalinja Karjalassa) että kauemmaksi Tverin Karjalaan, jonka karjalainen asutus syntyi niinä aikoina.- Kultsa
Pohjalaiset ovat nuori heimo ja samoja aikoja savolaisten kanssa, jotka taas ovat peräisin Karjalasta. Tarkemmin sanottuna Laatokan ympäristöstä. Lappalaiset ovat kai vanhinta väkeä.
- Vaka Vanha
Leiriniekka kirjoitti:
Kovin vähällä sinä kuittaat karjalaiset. Suomen puolella nykyään asuu karjalaisiksi itsensä tuntevaa väkeä Pohjois- ja Etelä-Karjalan alueilla sekä rajan taakse jääneeltä Karjalan alueelta muuanne Suomeen siirtynyttä väestöä sekä heidän jälkeläisiään. Karjalaisia on nykyisin pitkin Suomea - myös nykyisen Suomen puoleisen Karjalan väkeä opiskelun ja työn perässä tai perheen perustamisen merkeissä liikkunutta väkeä.
Jos joku epäilee, että onkohan sitä karjalaisuutta enää juurikaan muuta kuin henkitoreissaan olemassa, niin semmoiset epäilijät pitäisi velvoittaa käymään Karjalaisten Kesäjuhlilla. Perinne elää ja on vahvaa.
Kun mainitsit, että 400 vuotta sitten nykyisen Pohjois-Karjalan alueelta muutti väestöä pois ja siinä yhteydessä tulit sanoneeksi Vienan uutena elämisen paikkana, niin sitä asiaa sietää täydentää. Täyssinän rauhan raja v. 1595 sijaitsi kuta kuinkin tarkkaan nykyisen Pohjois-Karjalan ja Savon välisen rajan kohdalla. Stolbovan rauhassa v.1617 nykyinen Pohjois-Karjala sekä Laatokan Karjala kuten myös Inkerinmaa liitettiin Ruotsiin.
Ruotsi käynnisti 1600-luvulla voimaperäisen etnisen puhdistuksen valtaamillaan alueilla. Sen huipentumana voidaan pitää Ruptuurisotaa v.1656-58. Silloin Käkisalmen läänin (Nykyinen Pohjois-Karjala ja Laatokan Karjala) sekä Inkerinmaan ortodoksiseen väestöön kohdistui ankaria vainotoimia. Tarkoituksena oli saada heidät muuttamaan pois ikivanhoilta asuinsijoiltaan. Siinä Ruotsi paljolti onnistuikin. Meidän luterilaissuomalaisten osalta on todettava, että Ruotsi teetti käytännön häätötyön keskeisessä määrin luterilaisilla suomalaisilla. Ihmisen ominaisluonteen raadollisuudesta kertoo jotain se, että suomalaisluterilaiset olivat huomattavan tehokkaita ortodoksisten karjalaisten vainoajia siinä tilanteessa.
Kaikesta ahdingosta huolimatta vanhoille asuinsijoilleen jäi melkoisesti vanhaa väestöä. Yhä edelleen nykyäänkin Pohjois-Karjalassa on vanhaa juurta olevaa ortodoksista väkeä mm. Liperin Taipaleessa, Polvijärven Sotkumassa , Tohmajärvellä ja Ilomantsissa sekä muuallakin. On edelleen hyvä muistaa, että osa ortodoksisesta asujamistosta muutti uskontoaan luterilaisuuteen ja pysyi vanhoilla kotisijoillaan.
Nykyisen Pohjois-Karjalan asukkaat tuntevat olevansa karjalaisia, jota asiantilaa jotkut vaikuttavat jopa hämmästelevän. Siinä tapahtui niin, että uudet asukkaat omaksuivat identiteetikseen uusien asuintienoittensa vanhan karjalaisuuden, vaikka he tulokkaina olivatkin alkuaan kotoisin muualta ja vaikka he olivatkin uskoltaan luterilaisia. Tässä yhteydessä on paikallaan muistaa, että nykyistä rajaa Laatokan Karjalan taholla ei ollut olemassa, vaan kyse oli yhtenäisestä alueesta, Käkisalmen läänistä. Ja alueella oli yhä vaikuttamassa jo todetulla tavalla ahdisteluista huolimatta alkuperäistä karjalaisväestöä.
Ruotsin valtaamilta alueilta poismuuttanutta karjalaista ortodoksiväestöä siirtyi silloin sekä rajan itäpuolelle (sama kuin Tarton rauhan rajalinja Karjalassa) että kauemmaksi Tverin Karjalaan, jonka karjalainen asutus syntyi niinä aikoina.Eli mikäli puhutaan identtiteetistä heimopohjalla, niin sinun mielestä ilmeisesti pohjois-karjala on heimo identtiteetin pohjana alueena, eikä se mistä suunnasta sinne tullut väestö on kotoisin, tai edes uskonto.
Voit olla oikeassa, ehkä näin onkin, ehkä nykyisten heimojen siemen on alkuperäisissä asukkaissa ja alueissa enempi, kuin niissä pisaroissa joita on myöhemmin alueelle jostain syystä tai suunnasta on tullut. - Vaka Vanha
Kultsa kirjoitti:
Pohjalaiset ovat nuori heimo ja samoja aikoja savolaisten kanssa, jotka taas ovat peräisin Karjalasta. Tarkemmin sanottuna Laatokan ympäristöstä. Lappalaiset ovat kai vanhinta väkeä.
No tuo nyt riippuu aika paljon tulkinnoista, itse katson pohjalaiset samaksi heimoksi kuin Ruotsin Meänkieliset tai Norjan Kveenit.
Molemmista on hyvin vanhoja viitteitä, mutta varsinaisella Eteläpohjanmaalla on kyllä asutuskatko 500 luvulla ja jotkut on kyllä sitä mieltä, että alue tyhjeni kokonaan asukkaista.
Kyllä Savolaisten alkuperä taitaa olla Hämeessä, tosin voihan siinä olla Karjalaisia sivujuonteita .... Vaka Vanha kirjoitti:
Eli mikäli puhutaan identtiteetistä heimopohjalla, niin sinun mielestä ilmeisesti pohjois-karjala on heimo identtiteetin pohjana alueena, eikä se mistä suunnasta sinne tullut väestö on kotoisin, tai edes uskonto.
Voit olla oikeassa, ehkä näin onkin, ehkä nykyisten heimojen siemen on alkuperäisissä asukkaissa ja alueissa enempi, kuin niissä pisaroissa joita on myöhemmin alueelle jostain syystä tai suunnasta on tullut.Tämä nyt esillenostamani asia ei oikein mahdu Suomen nykyisten rajojen sisäpuolelle, mutta niinhän kytkennät usein ovat. Aikaisempien aikojen "luontaiset yhteyssuunnat, vuorovaikutussuunnat" ovat olleet paljolti jotain muuta kuin valtioitten nykyiset rajat, jotka paljolti säätelevät esim. meidän suomalaisten kontakteja ja jopa ajatteluakin, asennoitumistakin sekä joskus peräti histotian tarkastelun näkövinkkeleitä.
Otanpa yhden lähihistorian esimerkin. Mielestäni 65-70 vuotta on lyhyt aika ja siis lähihistoriaa. Kun v.1939 Joensuusta lähdettiin junalla Helsinkiin, Suomen tasavallan pääkaupunkiin, niin tuo Helsingin juna kulki Sortavalan ja Viipurin kautta. Pohjois-Karjalan luontaiset vuorovaikutusyhteydet suuntautuivat Laatokan Karjalaan Sortavalaan ja Viipuriin. Sotien takia syntynyt uusi itäraja muutti tilanteen.
Koko Suomen vuorovaikutussuunta painottui ennen Venäjän bolshevikkivallankumousta Venäjän suuntaan. Niin oli ollut jo vuodesta 1809 lähtien. Sitä ennenkään valtakuntien rajat eivät olleet samanlaisia tiukasti vartoituja kanssakäymisen esteitä niin kuin alkoivat olla myöhemmin 1900-luvulla. Meidän kohdallamme itärajasta tuli vuosien 1917-18 tapahtumien mukana jyrkkä rajalinja. Periaatteessa itärajamme korkeus voisi alentua ja kontrollin tiukkuus saattaisi helpottua nyt kun Neuvostoliittoa ei enää ole. Runsaan seitsemän vuosikymmenen vaikutus on kuitenkin niin syvällinen, että sekä täällä meillä Suomen puolella että toisaalta Venäjän taholla rajakynnys on korkealla.
Kuitenkin kaikitenkin haluaisin nähdä sen aamunkoiton, jolloin Suomen itäraja olisi selkeästi muuttumassa "tavanomaiseksi rajaksi". Ja rajan yli tapahtuva vilkas sekä monipuolinen kanssakäyminen kertoisi Suomen yhden luontaisen yhteyssuunnan olevan myös itään päin.- Anonyymi
Vaka Vanha kirjoitti:
Eli mikäli puhutaan identtiteetistä heimopohjalla, niin sinun mielestä ilmeisesti pohjois-karjala on heimo identtiteetin pohjana alueena, eikä se mistä suunnasta sinne tullut väestö on kotoisin, tai edes uskonto.
Voit olla oikeassa, ehkä näin onkin, ehkä nykyisten heimojen siemen on alkuperäisissä asukkaissa ja alueissa enempi, kuin niissä pisaroissa joita on myöhemmin alueelle jostain syystä tai suunnasta on tullut.Hmm olis mielenkiintoista tietää asioita aikaa ennen mitään Kristin hömppää
- suomipakana
Suomalaisheimojen kohdalla ei suoranaisesti voida puhua etnisesti eri ryhmistä, ehkä saamelaiset voitaisiin katsoa omaksi etniseksi ryhmäkseen, kuin kulttuurillisiksi ryhmikseen.
Näiden juuret ovat jo erilaisissa kivikauden ja pronssikauden kulttuureissa. Nykyisin aika moni uskoo, että maassa on asunut ns. perusväestö eli alkuperäisväestö hyvin varhaisesta vaiheesta, joka on sitten imenyt ulkoa erilaisia pienempiä ryhmiä ja kulttuurivaikutteita.
Nykyisen Suomen alueen asutushistoria on jouduttu panemaan uusiksi moneen kertaan ja joudutaan varmaan jatkossakin, sillä vanha käsitys siitä että virolaiset ja ruotsalaiset ynnä muut tulivat tyhjään maahan on jo kumottu.
Luultavasti tilanne on ollut hyvin samankaltainen kuin nytkin: kolmekymmentä vuotta sitten maassa oli pari kolme pizzeriaa hajallaan, nyt suomalaiset syövät enemmän pizzaa kuin italialaiset muodossa jos toisessa. Kiinalaisravintoloita oli 30 vuotta sitten yksi Helsingissä, nyt taitaa olla joka kaupungissa yksi. Intialaisia ravintoloita on isoimmissa kaupungeissa, samoin intialaisia, kiinalaisia, ulkomaalaisia jnejne.
60 vuotta sitten harva oli edes kuullut farmarihousuista, nykyisin on harvinaista ettei jolla kulla ole farkkuja edes yksiä pareja. Autoja oli 70 vuotta sitten harvalla, nyt on harvinaista ettei ole autoa.
Esineistöä ja tapakulttuuria tulee koko ajan ja sitä imetään ja omaksutaan, mutta väestö on pysynyt huomattavan homogeenisenä verrattuna mihin tahansa Euroopan maihin.- Uralialaanen
Vastaus on taidettu kaivaa jo esiin.
http://kulttuuriymparisto.nba.fi/netsovellus/rekisteriportaali/mjreki/read/asp/r_kohde_det1.aspx?KOHDE_ID=152010020
Jääkauden jälkeen Cro Magnon kulki vuodenaikojen mukaan etelän ja pohjoisen väliä sitä mukaa, kun jää suli. - Vaka Vanha
Uralialaanen kirjoitti:
Vastaus on taidettu kaivaa jo esiin.
http://kulttuuriymparisto.nba.fi/netsovellus/rekisteriportaali/mjreki/read/asp/r_kohde_det1.aspx?KOHDE_ID=152010020
Jääkauden jälkeen Cro Magnon kulki vuodenaikojen mukaan etelän ja pohjoisen väliä sitä mukaa, kun jää suli.Jääkausi ja jäänreuna, ei Suomessa siirtynyt pelkästään pohjois-eteläsuunnassa, se vaihteli myös itä-länsisuunnassa.
Kuolan niemimaalla ja Karjalassa on ollut jäätön alue koko jääkauden ajan, tämä alue on myös välillä liikkunut Suomen puolelle.
Esim. Oulun ympäristöstä on löytynyt mammutinluita, jotka on ajoitettu hiilidioksidi menetelmällä keskellä jääkautta.
Joten Oulu on ollut silloin jäätöntä aluetta, jossa on vaeltanut ruohonsyöjänä tunnettu mammutti.
Mammuttien perässä on kulkenut mammuttien pyytäjiä, onko ne sitten alkuperäisiä Suomalaisia ja onko niiden geenejä myöhemmin tulleiden joukossa, onko pohjois-norjassa talvehtineissa Komsien kultuurissa näitä samoja tekijöitä ???? - Brantberg
Vaka Vanha kirjoitti:
Jääkausi ja jäänreuna, ei Suomessa siirtynyt pelkästään pohjois-eteläsuunnassa, se vaihteli myös itä-länsisuunnassa.
Kuolan niemimaalla ja Karjalassa on ollut jäätön alue koko jääkauden ajan, tämä alue on myös välillä liikkunut Suomen puolelle.
Esim. Oulun ympäristöstä on löytynyt mammutinluita, jotka on ajoitettu hiilidioksidi menetelmällä keskellä jääkautta.
Joten Oulu on ollut silloin jäätöntä aluetta, jossa on vaeltanut ruohonsyöjänä tunnettu mammutti.
Mammuttien perässä on kulkenut mammuttien pyytäjiä, onko ne sitten alkuperäisiä Suomalaisia ja onko niiden geenejä myöhemmin tulleiden joukossa, onko pohjois-norjassa talvehtineissa Komsien kultuurissa näitä samoja tekijöitä ????Tähän pitänee lisätä, että Altavuono oli sula viime jääkauden loppuvaiheen aikana. Komsan kulttuurista lisää:
http://en.wikipedia.org/wiki/Komsa_culture
Myös professorivainaa Kyösti Julkun mukaan täällä Itämaassa on ollut populaa jääkauden päättymisestä asti.
Roope - Neandertalilaisia
Vaka Vanha kirjoitti:
Jääkausi ja jäänreuna, ei Suomessa siirtynyt pelkästään pohjois-eteläsuunnassa, se vaihteli myös itä-länsisuunnassa.
Kuolan niemimaalla ja Karjalassa on ollut jäätön alue koko jääkauden ajan, tämä alue on myös välillä liikkunut Suomen puolelle.
Esim. Oulun ympäristöstä on löytynyt mammutinluita, jotka on ajoitettu hiilidioksidi menetelmällä keskellä jääkautta.
Joten Oulu on ollut silloin jäätöntä aluetta, jossa on vaeltanut ruohonsyöjänä tunnettu mammutti.
Mammuttien perässä on kulkenut mammuttien pyytäjiä, onko ne sitten alkuperäisiä Suomalaisia ja onko niiden geenejä myöhemmin tulleiden joukossa, onko pohjois-norjassa talvehtineissa Komsien kultuurissa näitä samoja tekijöitä ????Ehkä 6300 ekr on asuttu muinaisen Saimaan rannoilla tällä tavalla, että on seilattu etelään talveksi. Kaikki asuinpaikat ovat vesistöjen rannoilla. Latvavedet ovat samoilla paikoilla nykyään kuin kivikauden jälkeen.
- pohjan ukko
Täytynee syventyä aiheeseen ja palata siihen uudelleen kun aikataulut sopii.
- Anonyymi
Turun suunnan väki on tullut Virosta. Karjalaiset ja savolaiset idästä. Hämäläiset erkaantuneet turkulaisista ja osa noussut Vantaanjokea etelästä.
- Anonyymi
Hämäläiset ja siiitä länteen eivät olekaan suomalais-ugrilaisia vaan balttilaisia vasarakirvesporukoita ja läntisiä germaaneja ja Atlannin rantojen kelttejä.
- Anonyymi
Pähkinäsaaren rauhan rajan paikka ei ole sattumaa. Se erottuu vieläkin murteissa, kulttuurissa ja geeneissä. Oikeat suomalaisugrit asuvat sen rajan itä- ja pohjoispuolella eli väestöhän oli Perämeren pohjoiskulmilla karjalaisia.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t745478- 352991
- 402664
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin262023Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402022Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?291849- 951812
- 1741742
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241478Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät941230