Jatkuvan oudoksunnan aiheena on monien vaikutusvaltaisten tahojen muuttunut suhtautuminen isänmaallisuuteen nähden. Muuttuneen asennoitumisen yksiselitteisenä sarana-ajankohtana on määriteltävissä Janajevin juntan vallankaappausyrityksen epäonnistuminen elokuussa 1991 ja sitä käännekohtaa seurannut Neuvostoliiton katoaminen maailmankartalta.
Suomalaista isänmaallisuuttaan hehkuttivat tuohon sarana-ajankohtaan asti tahot, joitten mielestä täydellinen itsenäisyys oli ylin isänmaallinen arvo ja oma maanpuolustus olennaisen tärkeää. Siniristilippua liehutettiin ja Itsenäisyyspäivää arvostettiin.
Lienenkö havaintorajoitteinen vai mistä mahtanee johtua, kun minusta tuntuu tätä nykyä, että nämä tahot, jotka tuolloin aikaisemmin korostivat Suomen itsenäisyyden rikkomattomuuden ja koskemattomuuden tärkeyttä perusarvona, että nämä samat tahot nyt tätä nykyä ovat kovin vaiteliaita isänmaallisuuden ja itsenäisyyden esilläpitämisen suhteen. Vaikuttaa jopa siltä, että nämä entiset "itsenäisyyden esitaistelijoina" esiintyneet tahot olisivat kääntäneet takkinsa. Nykyisin isänmaallisuuden ja itsenäisyyden korostamista on alettu pitää vanhanaikaisena ja jopa epäilyttävänä ellei peräti haitallisena änkyröintinä, turmiollisena nationalismina.
Ikävä kyllä selkeäksi johtopäätelmäksi on kristallisoitumassa havainto, että nuo ennen sarana-ajankohtaa isänmaallisuuden ja itsenäisyyden nimissä melskaajat ovatkin itse osoittaneet olevansa perusolemukseltaan teatterintekijöitä. Meneillään on EU- ja Nato-teatterin happening, jossa isänmaallisuudelle ja itsenäisyydelle yritetään osoittaa paikka poissa näkyviltä kulissien takana virattomuuden roipekomerossa.
Isänmaallisuus ja teatteri
2
206
Vastaukset
- kusipäät ovat
ottaneet haltuunsa yhteiskunnan strategisesti tärkeät paikat mediassa ja yhteiskuntatieteellisissä tiedekunnissa, joista käsin he luovat trendizombeille mielikuvaa, että kansallisuusaate olisi junttimaista ja kaikenlainen internationalistinen (kuulostaako 70-lukulaiselta...) maailmansyleily olisi sitä vastoin trendikästä. Nykyistä kulttuurihegemoniaa hallitsevat manipulaattorit ymmärtävät, että laumat seuraavat muotiaatteita, koska muotitietoisuuden taustalla on halu kuulua joukkoon, jopa hieman "parempaan" joukkoon. Siksi täällä trollaava wannabe-älymystön nettipunakaarti esittää olkiukkona keravailaista Isäm maan puollustajaa.
En ole ihan varma pystynkö täysin samaistumaan tuohon Sinun verbaalivoimisteluusi. Taidan olla jo liian vanha. Minua huolestuttaa kansan pirstaloituminen toisistaan etääntyviin blokkeihin. Kaikkein eniten minua kummeksuttaa entisen suomalaiskansallisen "porvariston" piirissä esiintyvä isänmaallisuuden ja itsenäisyyden vähättely. Siinä on Iso-Kuvio liikkeellä ja mukana kansainvälistä operointia. Ukko-Paasikivikin saattaisi sanoa: "Hirmuista"!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saisinpa halata sinua joka päivä
ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a505859Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,444382Nykymiehet odottaa, että nainen lähestyy?
Perus luonnonlaki menee päinvastoin! Oletko nähnyt luontodokkaria jossa naaraat juoksee uroksien perässä??? 🦁🫎🦍🐒🦦�1484049Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki
Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K913650Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin
Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii712879Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne
Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja1062517Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut421986Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan561836Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä
Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii2381706Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä341482