Eli, tietääkö joku minkä painoisena on järkevää aloittaa juoksulenkit ettei nivelet ja muut rasitu liikaa. Olen joskus kuullut sanottavan ettei yli 80 kiloisten pitåisi juosta.
Onko juoksialla painoraja
9
425
Vastaukset
- siinä
mitään rajoja varsinaisesti ole. Itse painan 100kg ja juoksu on sujunut muutaman vuoden ihan hyvin ilman mitään komplikaatioita. Pitää olla kengät kunnossa, se kai vaikuttaa eniten.
- 170cm nainen, 44v
Itse aloitin juoksemisen 90-kiloisena ja juoksin nyt keväällä Tukholman maratonin melkein 80-kiloisena. Juoksu kulkee-ei vaivoja
- Koukkupolvi
Ei paino sinällään juoksemista estä mutta millaista se paino on merkitsee mielestäni enemmän. Pitää olla omaan painoonsa nähden riittävä lihasmassa varsinkin jaloissa ja keskivartalossa jotka kykenevät kantamaan kehoa. Jos paino on tuossa "etuakselilla" ja jalkojen voima on riittämätön ottamaan juoksun aiheuttamia iskuja vastaan niin kyllä polvet, lonkka ja selkä alkavat nopeasti kipeytymään. Tärkeää on aloittaa juoksuharrastus maltilla ja tehdä siitä pidempiaikainen tapa. Olen kuitenkin huono antamaan omakohtaista kokemusta kun paino on tällä hetkellä 66-68kg ja korkeimmilllaankaan ei ole ollut yli 75kg. Mutta jos minulle laittaisi 20kg pelkkää kuollutta lihaa niskaan tällä voimatasolla niin juoksumäärä putoaisi aivan varmasti.
Kyllä selvästi ylipainoisenakin voi juosta, varsinkin jos on paksut ja vahvat jalat.
- Anonyymi
Asiaa voi testata juoksemalla rinkki täynnä kiviä, alkaako kivistämään ja kyllä alkaa.
Ei ole sama asia. Monella liikkuvalla ylipainoisella on vahvat paksut jalat. Silloin jaksaa ponnistaa oman painonsa ja juokseminen onnistuu paremmin kuin lisäämällä reppuun 30kg kiviä. Hapenotto ja kunto on silloin rajoittava tekijä, ei jalkojen voimat.
- Anonyymi
Minun teoriani mukaan juoksu onnistuu parhaiten, jos paino pysyy samana kuin silloin kun on kasvanut täyteen pituuteensa. Aikuisena tullut ylipaino käy nivelten päälle.
- Anonyymi
Niitä on lisääntyvässä määrin teinejä, jotka saavuttavat täyden pituutensa YLIPAINOISINA.
Mestareista on syytä oppia ja katsoa, paljon maratonin mestarit painavat. Jos suuntaus on lyhyempään juoksuun, niin vastaavasti katsoa, paljon kympin mestarit painavat.
- Anonyymi
Juoksun pitää olla kehopositiivistä. Paino ei saa vaikuttaa aikaan eikä sijoitukseen. Se on syrjivää ja alentavaa. Kehopositiivisenkin on saatava nauttia juoksusta ja kilpailla tasavertaisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1848475
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264588- 504138
- 543632
- 513146
- 502910
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262616- 382394
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382073- 292056