Kiinteistön jätevesiuudistus

pikkuisen mökin muija

Uutinen lehdessä:
L.Tarastin mukaan ihmiset ovat halunneet siirtää hintavan
laitteiston hankintaa siirtymäajan loppupuolelle.
Halunneet? HALUNNEET?
Höpsis.
On pakko.
Täälläkin kylällä pikku mökkejään asustavat pääasiassa vanhat eläkeläiset
kuten minäkin.
Leskeksi jäin kymmenen vuotta sitten juuri kun ukon kanssa saatiin
talo velattomaksi.
Kitkuttelen kansaneläkkeellä, hiukka runsaat 600€/kk miinus verot.
Firmasta kävi mies arvoimassa jätevesiasian ja löi rätingin
kouraan että 10 000€:n pintaan tulisi maksamaan, saunaankin kun saatiin
aikoinaan kovalla työllä juokseva vesi.

Mistä ihmeestä minä sen kymppitonnin pieraisen?
Tilillä on muutama euro aina kuun lopussa.

Painajaisia näen asiasta, toivottavasti pääsen haudan rauhaan ennenkuin
tämä jätevesijuttu kaatuu päälle.

19

769

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huoleton oon

Muistan että luin jo aikoja sitten että tuollaiset "mökin muijat" tullaan jättämään koko asetuksen ulkopuolelle. Tai ei siis tietenkään mitenkään virallisesti, mutta käytännössä ei kukaan lähde mitään sanktioita heitä vastaan ajamaan.

Äitini on samassa tilanteessa, asuu yksin pikku talossa keskellä ei-mitään; ei muita asukkaita kilometrin säteellä, ei pohjavesialuetta. Vesi tulee omasta kaivosta taloon, erillinen saunarakennus kantovesien varassa. Tasan tarkkaan emme mitään jätevesilaitosta tule ikinä hommaamaan!

Eiköhän ne ole vähän toisen kokoluokan kiinteistöt jotka oikeasti joutuvat kuseen jos eivät tuota lakia noudata.

• Maksakoon valtio!

Mitä hiton sanktioita? Kun ei ole rahaa tuollaiseen niin ei ole! Jo on aikoihin eletty jos yhteiskunta rupeaa pakottamaan velkaantumaan! Joku tolkku pitää sentään olla mitä ruvetaan määräämään. Tulee mitä tulee, laittamatta jää kotkotukset. Siksi toisesksi maatalous on suurin fosforin levittäjä, asun maaseudulla, joka vuosi ajetaan lietettä pellolle tonni toisensa jälkeen lietettä! Vielä pohjavesialueelle? Pieneläkeläisen resurssit eivät kertakaikkiaan riitä moiseen tuhlailuun. Enkä aio vaivata päätäni noilla määräyksillä! Antaapi olla.

• Verottajana

Kansaneläkkeen perusosata mene veroja mikäli ei muita palkkatuloja tule, olet tainnut palauttaa veroilmoituksesi aina tarkistamatta koska et tiedä edes omaa verotustasi.Sinun kannattaa myydä torppasi pärjäät paljon paremmin kuin menet kirkonkylälle asumaan.

• pikkuisen mökin muija

että rahallisesti myydä kannattaisi...

Mutta kun on samassa mökissä asunut jo yli 60 vuotta niin siinä alkaa
        asettua jo muut arvot ikkäänkuin eelle...

Täältä saavat kantaa jalat eellä.

• juu sano vaan
        pikkuisen mökin muija kirjoitti:

Se on totta, että pienen yksityistalouden päästöt ovat loppujen lopuksi aika pieniä.
        Itse olen ratkaissut jätevesiasetuksen kaivamalla umpitankin nykyisten kaivojen viereen. Otan sen käyttöön käden käänteessä hanoja kääntämällä kun asetus tulee voimaan olikos se nyt 2013 lopussa.
        Kustannuksia minulla ei ole vielä tullut paljoakaan, ellei laske omaa työtä. Naapurilta lainattu tosin kaivinkonetta klapeja vastaan. Säiliö on haponkestävää terästä noin 7200 l, joten olisin saanut siitä kyllä hyvän hinnan romarilta hankintakustannuksia säiliöstä ei ole minulle koitunut. Hieman tosin minun piti sitä kyllä muutta putkiyhteiden osalta hitsaamalla.
        Käyttökustannuksia sitten tulee olemaan tyhjennys korkeintaan 2 kertaa vuodessa eli nykyhinnoilla max 200 e, joka ei todellakaan ole paljoa jos vertaa esim panospuhdistamoihin jotka vievät pelkästään sähköä 1000 kwh vuodessa ja lisäksi kemikaaleja.
        Meidän taloudessa veden kulutusta on pienennetty rakentamalla kompostikäymälä talous/saunarakennukseen, sekä oma asianmukainen pesuvesisuodatus kyseiseen rakennukseen jota käytämme ahkerasti.

• Liitomaikki
        pikkuisen mökin muija kirjoitti:

Olemme tälläinen perhe jossa 4 henkilöä.Ja kyllä tämä uudistus alkaa olla aika kauhistuttava...mistä rahat moiseen muutokseen.Itse työtön ja pieni päiväraha ja mies on myös pienituloinen.Eli liian iso muutos ja pelottaa mistä rahat.
        Tälläiseen pakkoon pitäisi saada kunnalta avustusta....!Ehdottomasti.
        Ainakin kiinteistöverot pitäisi jo nyt pudottaa pois jos ei kerran apuja ala tulla kunnalta pienituloisille tässä muutos työssä ja laitteissa.
        Ihan paska laki.Venäjällä työnnetään 40% vedestä suoraan mereen ilman puhdistusta...kiinassa kaikki saa elää miten vaan...

Miksi ihmeessä meillä täällä on kaikki aivan mahdottoman "vaativaa"?
        Kuitenkin nytkään ei monella nämä jäteasiat ole täysin retuperällä....hohhoijaa.

• vesi,as

nyt näitä jätevesi firmoja on kaikenlaisia liikkeellä,tekevät 10000 euron tarjouksen vaikka vanhan järjestelmän voisi saneerata parilla tonnilla.kunnilla on yleensä joku asiantuntija joka voi arvioida saneeraustarpeen.

• kesken kaiken.....!

Asetus tulee voimaan vuoden 2013-2014 vaihteessa. Ei sinun kannata pitää kiirettä.
      Nämä tekniset asiat voivat vielä muuttua tässä matkan varrella. Nykyiset ratkaisut eivät ole lopullisia. Onhan tuolla hallitustasolla kaavailtu sellaista "mummonmökkipykälää". Siinä annettaisiin merkittäviä helpotuksia pienille talouksille. Kunnalla olisi siinä enemmän harkintavaltaa lain soveltamisessa.

Sinulla on myös mahdollisuus saada hankkeelle valtion varoista avustusta. Ei kaikkea tarvitse itse maksaa.

Tässä on vielä kauniita syyspäiviä jäljellä. Voit käydä vielä sienessä ja puolukassa ja viettää rauhassa syksyä. Tällaisista asioista ei kannata murhetta kantaa. Asiat järjestyvät.

• Ainoa varma oikeus. mikä sinulla on, on äänioikeus. Ellei meillä Suomessa järjestetä ennenaikaisia eduskuntavaaleja, pidetään seuraavat eduskuntavaalit huhtikuussa v.2011. Siinä tilanteessa vaaliuurnan äärellä, tee siinä paikassa päätös, jolla et anna tukeasi nykyisen menon jatkumiselle. Ehkäpä niin monet äänestäjät tekevät siinä samassa tilanteessa uudenlaisen valintaratkaisun, että asioitten hoito maassa korjaantuu eikä sinuakaan enää ahdisteltaisi 10.000 euron jätevesikustannuksilla. Mikään muu ei vallanpitäjiin tehoa kuin vallan menetys. Se on ainoa muutoksen tie.

• PahasisuinenAkka

Oletko ihan tosiaan NOIN sinisilmäinen, että luulet äänestämällä vaikuttavasi johonkin? Vaalit tulee ja menee, mutta mikään ei muutu. Vai onko joskus käynyt niin, että vaalien jälkeen ihan oikeasti asiat ovat kääntyneet parempaan? Miksi sitten vaihdoimme ne aikaisemmin äänestetyt, VIISAT päättäjät näihin nykyisiin pelleihin? Ne vaalit jäi multa näkemättä

• ihan rauhassa eletään

Älä menetä yöuniasi, äläkä usko jonkun huijarifriman 10.000 hinta-arvioon.

Homma voi vielä muuttua moneen kertaan, eikä ketään pienituloista tuollaiseen pakoteta.
      Monella kunnalla on iso urakka edessä saada kaikki talot ja kesämökit noiden säädösten piiriin, menee seuraavat 50 vuotta ennen kun asia on noidettu.

Hyvä, että pahimpiin ympäristörikoksiin ja saastumiseen aletaan puuttua, mutta vanhojen mökkien eläjiä ei kukaan ole hirteen laittamassa, joten älä turhaan nää painajaisia!

Pieniin, esim kesämökkeihin, kun saa myös edullisia ratkaisuja, pieniä sakokaivoja, ja ulkohuussin saa hoidettua kuntoon vaikka tavallisella saavilla jonne reiät pohjaan ja alle toinen reiätön saavi. Ei maksa maltaita ja homma hoidettu.

• PahasisuinenAkka

En kyllä minäkään aio mitenkään reagoida tähän! On se kumma, jos valtio muka voi pakottaa ensinnäkin MINUT ottamaan hel..moisen pankkilainan moista varten ja toiseksi PANKIN antamaan sitä lainaa minulle, persaukiselle käsityöyrittäjälle, joka asuu velkaisessa talossa yhden alaikäisen (yksin)huollettavan kanssa.

Ei paljon hetkauta moisen lakipykälät! Mitä ne mulle tekee, jos en sellaista hommaa? Laittaa vankilaan vai? Ja lapsen lastenkotiin? Sopii koittaa!!!

• olli43

asunnn jossa ei lain vaatimaa järjestelmää asumiskieltoon ja häätää porukat ulos.lapsi todellakin menee silloin sijaiskotiin ja sinä jonnekkin asuntolaan.Tuosta laista vaan sen verran ,jotta se on tullut EU:lta ja siihen ei suomen hallitus voi muuta kuin tehdä mitä herrat eu:ssa käskee,kun kerran suomi myytiin aikanaan.

• PahasisuinenAkka
        olli43 kirjoitti:

asunnn jossa ei lain vaatimaa järjestelmää asumiskieltoon ja häätää porukat ulos.lapsi todellakin menee silloin sijaiskotiin ja sinä jonnekkin asuntolaan.Tuosta laista vaan sen verran ,jotta se on tullut EU:lta ja siihen ei suomen hallitus voi muuta kuin tehdä mitä herrat eu:ssa käskee,kun kerran suomi myytiin aikanaan.

Olli43, kiitos tiedosta :-) Sinne mennään sitten. Tulisi varmaan helpommaksi muutenkin tämä elämä. Nyt kituutan omilla pienillä rahoillani enkä pyydä keltään mitään. Siellä sitä sitten asutaan yhteiskunnan varoilla, lapsi ja minä.

• Pasha-Jaska
        PahasisuinenAkka kirjoitti:

Olli43, kiitos tiedosta :-) Sinne mennään sitten. Tulisi varmaan helpommaksi muutenkin tämä elämä. Nyt kituutan omilla pienillä rahoillani enkä pyydä keltään mitään. Siellä sitä sitten asutaan yhteiskunnan varoilla, lapsi ja minä.

Uuden jätevesilain noudattamatta jättämisestä ei ole määrätty mitään sanktioita.
        Jos kunnan tarkastaja joskus sattumalta ehtisi käymään, niin voit sanoa sille, että "haista ite".

Itsekään en ole tähän päivään mennessä tehnyt mitään suunnitelmia, enkä aio toimivaa sakokaivo-imeytyskenttäsysteemiäni muuttaa, ennenkuin poliisi käy naulaamassa pöntön umpeen.

• oma kusi kullan arvoinen

joka sanoo että sinun pitää pieraista 10000 jätevesihommista. Se vainhaluaa myydä sinulle kivan puhdistamon jota et kuitenkaan osaa käyttää ja sitten se saa lisätuloja kun tulee järkkään sitä. Halvimmilla pääset jos siirryt puuceen käyttöönen nyt tarkoita ettäulos pitää mennä hyyskään vaan hankit sisätiloihin sopivan kuivajärjestelmän. Niitä on sellaisia jotka erottavat virtsan säiliöön ja kakka kuivuu ja kompostoituu.
      katso esim http://www.huussi.net/. Sitten on myös erilaisia halvempia järjestelmiä pienille kiinteistöillle katso vaikka http://www.environment.fi/download.asp?contentid=34251&lan=fi
      kyllä varmaan joku tonni kuluisi ellet tosiaan tyydy siihenulkohuussiin. Plussapuolelle voit laskea ettäsaat hyvää lannoitetta.

• Vaarin tyttö

Vaari aikanaan jo opetti, että ihmisen kakka ei saa käyttää lannoitteena. Paitsi, jos haluaa pask...n makuisia pottuja

• om kusi kullan arvoinen
        Vaarin tyttö kirjoitti:

Vaari aikanaan jo opetti, että ihmisen kakka ei saa käyttää lannoitteena. Paitsi, jos haluaa pask...n makuisia pottuja

suolistoloisia tai muuta. Tiettyä totuutta kyllä onettei potuille kannata liian vahvaa lannoitetta antaa silloin tulee usein rupisia pottuja. Mutta kyllä varsinkin virtsa on erinomaista lannoitetta esim marjapuskille ja hedelmäpuille. Virtsa on lisäksi kutakuinkin steriiliä jos onlkyseessä terve ihminen. Voihan siis hankkia erittelevä pönttöja käyttää sen virtsan puutarhan lannoittamiseen ja kakastavois tehdä ruusulannoitetta. Eilisessä MOT ohjelmassa käsiteltiin maatalouden jätevesiasioita ja sielläsuositeltiin alipainepönttöä (käyttäävain noin puoli litraa huuhteluun) ja vessavedet umpisäiliöön jota tyhjennetään ehkä kerran vuodessa.Pesuvedet voi käsitllä harmaavesisuodattimella tai imeyttää maapetiin. Tämän ratkaisun hinnaksi arvioitiin noin 3000 euroa, aika paljon vähemmän kuin nuo pienpuhdistamot joita innokkaasti kaupataan yksinäisille vanhuksille .http://ohjelmat.yle.fi/mot/etusivu

• CristineB

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      44
      2998
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2884
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      46
      2703
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2568
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2468
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2460
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2231
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2138
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2038
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2032
    Aihe