Erosin muutama vuosi sitten, koska ex-miehellä oli pitkä suhde toisen naisen kanssa. Lapset jäivät kaikki minulle. Ei ole yksinhuoltajalla (käytännössä olen täysin yksin) rahaa ulkomaanmatkoihin eikä risteilyihin.
Ennen pukeuduin kauniisti,nyt ei ole juurikaan rahaa ostaa vaatteita, nytkin on jalassani rikkinäiset housut. Tytöllä ei oletalvikenkiä. Avioeron jälkeen olen joutunut kokonaan luopumaan tai ainakin rajoittamaan mm jogurtin, murojen, keksien, karkkien, tuoremehujen ja hedelmien ostamista. Murrosikäiset pojat tarvitsisivat kunnon ruokaa. Seuraavaksi lakkautus listalla on sitten Hesari. Kuntosalikorttiikaan ei ole raha riittänyt.
Joten en lähetä joulukortteja, en tarjoa töissä joulusuklaata,lapset saavat vain yhdet lahjat ja nekään eivät ole kalliit. Tilillä o nnoin 30 e rahaa ja sen pitäisi riittää neljän hengen ruokamenoihin neljäksi päiväksi.
Käyn siis töissä...siltirahat ei riitä.
Kun ei ole rahaa
34
8462
Vastaukset
- viil
Oletko hakenut asumistukea? http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170501111907EH
Yleisen asumistuen laskenta http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/190608105841ES
Toimeentulotuki http://www.sosiaalikollega.fi/asiakkaat/copy2_of_toimeentulotukilaskuri
Seurakunnilta myös voi saada ruoka-apua. - Näin me köyhät
jouluksi 15,20 e. Seuraavat korvaukset tulee vasta tammikuussa.
Ei ole meillä joulua ei lahjoja, ei ruokaa ei jouluruuasta puhumattakaan.
Leipäjonoa ei ole meidän kaupungissa, vokohan mennä toiseen kaupunkiin hakee jos siellä on. Mutta millä sinne menee, kun ei ole rahaa linja autoon.
Sossusta ei saa, kun siellä on ne normit.
Tässä lapset syö kaurapuuroa ja makaroonia, ja minä katselen vierestä.- .......
Hyvä Joulumieli -pakettien (vai rahamääräyksiäkö ne ovat?) perään, että josko liikenisi? SPR ja Mannerheimin lastensuojeluliittohan keräyksen järjestävät. Jospa soittaisit SPR:lle, jätä vaikka ensin itsesi esittelemättä ja kerro nimesi vasta sitten, jos kuulostaa lupaavalta.
- avuttomuuttako
saat varmaan tai olet aika uusavuton? Soita eli avustusjärjestöille, srk:n diakoniaan jne. Muuten mihin sinun rahasi ovat kuluneet? Kolmesta lapsesta saa lapsilisiä n 500e/kk, jos olet pienituloinen saat asumistuen ja toimeentulotuki paikkaa vajeen jos sinulle aikuiselle ei jää 417e/kk asumiskulujen jälkeen, myös lapsille lasketaan vähimmäistoimeentulotuet. Jos olet ulosotossa siinäkin on suojaosuus joka on jätettävä.
- Ihjehmettelijä
Kyllä niillä pitäisi saada jonkinlaista joulua aikaan, edes pöytään jouluruuat! Meinaan kun on kolme lastakin. Kai niistä Kela maksaa jotain rahaa?
- nikkaa mutta toimeen
avuttomuuttako kirjoitti:
saat varmaan tai olet aika uusavuton? Soita eli avustusjärjestöille, srk:n diakoniaan jne. Muuten mihin sinun rahasi ovat kuluneet? Kolmesta lapsesta saa lapsilisiä n 500e/kk, jos olet pienituloinen saat asumistuen ja toimeentulotuki paikkaa vajeen jos sinulle aikuiselle ei jää 417e/kk asumiskulujen jälkeen, myös lapsille lasketaan vähimmäistoimeentulotuet. Jos olet ulosotossa siinäkin on suojaosuus joka on jätettävä.
1. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 100,00
2. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 110,50
3. lapsilisään oikeutetusta lapsesta 141,00
Elatustukea maksetaan enintään 118,15 euroa. Vaikka elatusapu olisi tätä suurempi, elatustukea ei kuitenkaan makseta enempää. Kunnan maksama elatustuki peritään maksun laiminlyöneeltä elatusvelvolliselta takaisin. Tarkoituksena on vain turvata lapsen elatus, ei auttaa maksuvaikeuksissa olevaa elatusvelvollista. Joissakin tapauksissa elatusvelvollinen voi kuitenkin saada vapautuksen takaisinmaksusta. Tällöin maksamisen laiminlyönnin syy on oltava maksuvaikeudet, jotka johtuvat esimerkiksi sairaudesta tai työttömyydestä.
3 x elatustuki jollein elatusvelvollinen maksa, perii kunta häneltä.
0lisi 354,45 € / kk. tuo summa on nykyään jotin 149 € / lapsi...
Toimeentulotuki:
Yksin asuva ja yksinhuoltaja 417,45 /kk 13,92/ päivä
18 vuotta täyttänyt vanhempansa luona asuva henkilö 304,74 / kk 10,16/ päivä
10 - 17 v. 1. lapsi 292,21/kk 9,74 / päivä
Alle 10-lapsi 1. lapsi 262,99/kk 8,77/ päivä.
- Nainen 35 v.
Nämä nettikeskustelut ovat kyllä todella valaisevia. Luettelit nimittäin joukon asioita, joita ei koskaan ostettu tai tehty lapsuudenkodissani, saati sitten että nyt omassa kodissani ostaisin tai tekisin. Ei risteilyjä, ei ulkomaanmatkoja, ei kuntosalikortteja. Eikä kaupasta osteltu jugurtteja, keksejä, muroja tai tuoremehuja.
Olenko kyykytetty köyhä?
Vanhempani olivat molemmat töissä ja tulojen puolesta lapsuudenkoti kuului ehkä 20 % suurituloisimpiin. Oma palkkani on valtakunnallisen keksiarvon yläpuolella.
Tähän asti olen ajatellut, että perheen hyvä varallisuus on perustunut hyvään onneen. Nyt alan ajatella, että varallisuuden kertyminen onkin seurausta maltillisesta rahankäytöstä ja siitä, ettei aluperinkään ole totuttautunut johonkin 'kuntosali ja risteilyjä'-elintasoon.- kuppauksen uhri
mies olen ja eronnut tulot 1500 euroa, josta exää avustan noin tonnilla kuussa! Muija saa lapsilisät, muttei ole viitsiny edes työkkäriin ilmoittautua. Vituttaa tuommoinen ihminen. Vuokran ja ruoan saan maksuun juuri ja juuri. Kaikki omaisuus jäi akalle, joka vitkuttelee kiinteistöjensä myyntiä pyytää järjetöntä ylihintaa, ettei varmasti kukaan kiinnostunut. No, työpaikka suljetaan piakkoin ja samalla loppuu exän pellossa eläminen ainakin minun kustannuksella. Täällä riittää noita valittavia naisia jatkuvasti, vaikka kupataan ex mies yleensä tyhjäksi. Niin sitä sun tätä ollaan vailla aina. Elarit naiset saa aina kaupunki maksaa ja perii ne vaikka ulosotto teitse mieheltä. Moni eronnut mies sinnittelee muutaman satasen nettotuloilla, vaikka eron syy olisi lumpustelevassa ex vaimossa. Nämähän saa kaikki kuviteltavissa olevat tuet elareiden päälle, eikä silti muka pärjätä. Vai vielä risteilyille ja kuntosaliin ja pah!
- kaurapuuro2
Tämä oli hyvä kirjoitus. Minä syön kaurapuuroa ja makaronia. Käytän rahat remonttiin ja hankin huonekalut käytettyinä. Olen oppinut elämään niin, että nälkä ei ole koskaan, vaikka rahaa kuluu vähän. En käy kahvilassa, ravintolassa, kampaajalla, vaatekaupassa tai muissa huvituksissa. Olen ylpeä siitä, että joka kuukausi onnistun teettämään jonkin korjauksen. Ainut haitta rahattomuudesta on se, että eristyy kotiin, kun ei ole rahaa kahvilaan. Neuvoni samassa tilanteessa oleville on, että heti kun rahaa tulee tilille, maksetaan kaikki laskut pois. Sitten ostetaan iso erä hyvin säilyviä peruselintarvikkeita ja niillä sinnitellään loppu kuukausi. Vähätkin rahat kannattaa sijoittaa kestävällä tavalla asumisen parantamiseen.
- Avulias amppeli
Meneekö ne ex miehellesi? Nehän ovat maksussa 23.12? Olisin voinut auttaa mutta haiskahtaa, että täällä moni köyhyyttä teeskentelevä vain huijaa ja marmattaa tyhjästä kun ei ole muuta tekemistä.
- Yh-minäkin
mielestäsi kunnon ruokaa murrosikäisille? Oletko kokeillut pottuja ja lihaa? Kilohinta huomattavasti pienempi kuin karkeilla ja kekseillä. Hesaria ei voi syödä, lakkauta jo ihmeessä se lehti. Jos oikeasti pitää tehdä valintoja niin tuollaiset ylellisyydet kuin kuntosalikortti tai risteily eivät kuulu edes haaveisiin. Kuka tarjoaa töissä joulusuklaata? Missä niin lukee että se pitää tehdä? Jos 30 euroa ei riitä neljälle hengelle neljäksi päiväksi et taida osata kokata, meillä joudutaan usein pärjäämään koko viikko samalla summalla, ja joka päivä syödään. Häpeäisit. Mutta hyvää joulua sinullekkin.
- näillä mennään
Voit ihan itse vaikuttaa siihen mitä sieltä kaupasta kotiin kannat ja mihin lapset opetat.Ja onko nuo murot,keksit,karkit ja tuoremehut nyt pitemmän päälle kovin hyväksikään jatkuvasti syödä.
Niin,meillä kotona äiti oli myös yksinhuoltaja ja silti oli aina kunnon ruokaa pöydässä ja puhtaat ja ehjät vaatteet päällä ja karkkipäivä kerran viikossa.Ulkomaanmatkoja ei tehty,eikä muistaakseni risteilyjäkään,kotiin ei tilattu sanomalehtiä ja vaatteita osteltiin harvoin,eikä meiltä siltikään mitään puuttunut,eikä koskaan voivoteltu ettö ollaanpas me nyt köyhiä kun ei päästä ulkomaille.Ja ihan terveitä nuoria aikuisia meistä veljen kanssa tuli,ilman keksejä ja muroja ja tuoremehuja ja jugurtteja.
Nykyisin asun yksin ja tienaan ihan hyvin,en siltikään osta kotiin muroja,tuoremehuja,keksejä ja karkkiakin harvoin.Sanomalehteäkään en enää tilaa,kun en koskaan muistanut sitä edes lukea ja se paperijätteen määrä oli kauhea.Netistä luen päivän lehdet ja uutiset.En ole pihi,mutta katson kyllä mihin rahani käytän.Eikä siltikään tarvitse tinkiä mistään.Ja jää vähän säästöönkin.
Taidat nyt vaan olla katkera kun et pysty enää pitämään samaa elintasoa kun ennen ja sen saattaa muutkin huomata..?- edelleen köyhä
Mitä sitä turhia haaveilla Hesarista tai jogurtista. Kyllähän sitä elää pelkällä kaurapuurollakin.
Miksi turhaa ostaa itselle tai lapsille uusia vaatteita. Puhumattakaan joululahjoista,kyllä suomalaisen kuuluu olla vähään tyytyväinen. Niin ja vaimon vikahan se on kun mies käy vieraissa joten alkuperäinen kirjoittaja lopettaa valittamisen tähän. Toivotan erityisesti kaikille toisille naisille sydämmellistä joulua. - inhimillinen tekijä
puhut asiaa :)
- kehno mies
Kun erosimme, vaimoni sai asunnon, kesämökin, auton ja vielä rutkasti rahaa. Lisäksi hän sai "hyvän" miehen, jolla ei ollut omaisuutta lainkaan.
- äiti Suomesta
Kuulepas köyhät kyykkyyn. En sano että köyhyys on hauskaa vaikka se joskus naurattaa, mutta kyllä sitä köyhäkin ruokaa Suomessa saa. Olen itse kahden nuoren yksinhuoltaja ja olen fyysisen sairauden vuoksi työkyvyttömyyseläkkeellä. Eläkettä tulee noin 600 euroa kuussa siihen elatustuki 236 euroo ja lapsilisä 300 euroo eli tulot on kuussa alle 1200. Tästä maksan vuokran omavastuun joka jää asumistuen jälkeen 300 euroo, kolmen henkilön puhelin n.50 euroo, nettimaksu 40 euroo, tv-lupa 20 euroo astianpesukoneen osamaksu 34 euroo. Eli laskut on noin 440 euroo eli jää 760 euroo kuussa lasten vaatteisiin ja ruokaan. Ei tulis mieleenkään ulkomaan matkat, kuntosalikortit, risteilyt sun muut. Mulle on tärkeintä se että lapseni saa suhtkoht samaa mitä muutkin että ei syrjäydy porukoista. En juo en polta en käy ulkona siis ravintolassa. Lasteni kanssa käyn välillä leffassa ja uimassa. Kyllä köyhä Suomessa ruokaa saa ja jonkinlaiset vaatteetkin jopa netin ja astianpesukoneen osamaksulla mutta tiukkaahan tää elämä on. Sossu maksaa lääkekulut ja yleensä oon saanu sähkölaskuun myös sieltä apua. Ruoka jonossa en oo käyny enkä kirkolla, ruuat teen itse alusta loppuun itse, en osta valmistuotteita, kerran viikossa leivotaan. Olet varmaankin sellanen uus köyhä kun risteilyistä haaveilet.
- vdfbfdvd
on sulla sitte *köyhää*.. jos 30e riitä NELJÄN päivän ruokiin niin voi vaan kysyä että mitä sisäfilettä te sitten aina syötte?? ajatteles, jauhelihasoppa: perunoita(2kg maksaa alle euron), jauhelihapkt(2e, hieman alle), lihaliemikuutiopkt(euron paikkeilla), keittokasvikset pakaste(60centiä 2pss) eli lasketaas, yhteensä tähän soppaan menee rahaa n.alle 5e ja vähemmän jos kotona on jo lihaliemikuutioita ja pottuja. ja tätä ku tekee kunnon satsin niin sitä syö pari päivää, ehkä jopa kolme. eli sulla on 30e josta vähennetään 5euroa eli sulle jää 25e kahden päivän ruuan jälkeen. ja kohta kait väität ettei 25e riitä kahdeksi päiväksi??
"jogurtin, murojen, keksien, karkkien, tuoremehujen ja hedelmien ostamista." ei se jogurtti oo niin tärkeetä että sitä pitäisi aina olla. murot on ihan turhia, syökää puuroa, keksit on myös ihan turhia, tee pullaa, karkit on myös täysin turhia, osta niitä hedelmiä karkkien sijaan, tuoremehut on turhia, juokaa vettä ja jos on pakko mehua olla niin osta tiivistettä, siitä saat monta lasillista reilulla eurolla.
"Ennen pukeuduin kauniisti,nyt ei ole juurikaan rahaa ostaa vaatteita, nytkin on jalassani rikkinäiset housut." korjaa ne housus! mene kirpparille ja osta sieltä! ei maksa paljoa. minnekkäs ne sun kauniit vaatteet on kadonnu? tuskinpa kaikki on rikki menny.
meillä on 20e ja seuraavan kerran rahaa tulee 23.pvä kun tulee lapsilisä ja hyvin meille tuo raha riittää. teen ruuaksi keittoja ja laatikoita ja pataruokia joita kaikkia syö väh.sen pari pvää joten hyvin riittää.
ja jos lapsellasi ei ole talvikenkiä, niin mene kirpparille ja osta sieltä! sielläkin myydään melkein uusia kenkiä halvalla. itsekkin olen myynyt kirpparilla tytön vanhat talvikengät 7eurolla, kenkiä tyttö käytti yhden talven, ei juuri kävellyt niillä koska ei oikein osannut vielä ja kengät uutena maksoivat sen 60e(palautuksilla päätin silloin ostaa kunnon kengät, muuten en maksaisi noin paljoa kengistä).
taidat olla vaan uusavuton, ruuat ostetaan valmiina eikä mitään tehdä itse. mihin sinä kuntosalikorttia tarvit? käy lenkillä, jumppaa kotona! täytä 1,5litran limsa tai mehu pullot vedellä ja käytä painoina.- Kalle-2334
Ei tiukkaakaan selvitä alle 100e/kk ruokalaskulla Suomessa. Vaikka nuori ja urheileva mies olenkin. Jos itse leivon sämpylät ja tarkkailen enemmän ruokakustannuksia niin ruokalasku ollut 65-75 eur/kk. Vaatii sen että on hintatietoinen ja tekee kotona ruokaa halvoista aineista.
Yleensä sitä jotain ruokaa kaapeissa on että vaikka viikonkin pystyy ruokailemaan 0e:lla, kun vaan aivoja käyttää. - ^^^^
Kalle-2334 kirjoitti:
Ei tiukkaakaan selvitä alle 100e/kk ruokalaskulla Suomessa. Vaikka nuori ja urheileva mies olenkin. Jos itse leivon sämpylät ja tarkkailen enemmän ruokakustannuksia niin ruokalasku ollut 65-75 eur/kk. Vaatii sen että on hintatietoinen ja tekee kotona ruokaa halvoista aineista.
Yleensä sitä jotain ruokaa kaapeissa on että vaikka viikonkin pystyy ruokailemaan 0e:lla, kun vaan aivoja käyttää.syö alle 5 €päivässä.
Olet vain lukenut näitä kirjoituksia ja päätänyt niin on..
Joku kirjoitti koska koluruoka maksaa 67 senttiä ateria kotonaan syö halvemmalla.... - Terve järki
^^^^ kirjoitti:
syö alle 5 €päivässä.
Olet vain lukenut näitä kirjoituksia ja päätänyt niin on..
Joku kirjoitti koska koluruoka maksaa 67 senttiä ateria kotonaan syö halvemmalla....Kyllä tuo urheileva juniori on ihan oikeassa!
Näin perheenäitinä tiedän tasan, miten euroja venyttämällä saa ihan hyvää perusruokaa alle 5e/päivä.
Pientä vaivannäköähän se tosin vaatii, mutta laatu korvaa hinnan:)
Ja säästyneille euroille löytyy muutakin käyttöä.
- Kissakin on
Kysele paikkakunnan kaikki tukikanavat. EU-ruokatuki, diakonian tuet, jne...
Ja??? Hesari? Risteilyt ja kuntosalikortit??? Feikki. Tai sinulle on nyt yhtäkkiä tullut köyhyys... Itselläni on joskus varaa tilata paikallislehti, kolmeksi kuukaudeksi, harvoin.
En käytä muita kulkuneuvoja kuin lihastyövoimaan perustuvia, matkasäde silti ihan hulppea... Osa matkoista tuottaa joko suoraa rahaa syksykesällä, myyntituottona, osan jatkojalostan ja käytän aitoina hilloina, mehuina, sienisäilykkeinä... riittävät yleensä maaliskuun loppuun.
Keksejä? Pullaa meillä, samoin muuta kotonaleivottua, piirakat on kova sana.
Jonkun kerran olen kieltäytynyt ruuasta, mutta muksut komensivat pöytään, ettei syömättä saa olla. Ainakin kasvavilla pojilla on aina nälkä ja koko ajan... Kotiruokaa, 4 litran kattilallinen pottuja ja 2,5 litraa kastiketta katoaa yhellä aterialla. Ja niin on ainakin laps terve kun syö ja punaposkisena siistii asvaltti-ihottuman jälkiä, ja nahisee veljensä kans.
Jalan koko on muuten vaivaa aiheuttava asia, kenkää, luistinta hankittaessa. Ei sitä osaa ees ajatella minkäkokoinen on 46 jalkaan murkkuikäselle jalkine, ennenkuin tuulikaapista ohituksen tekee. Tai markettiin lähtee, eioota myyvät...
En minä tiedä, mitä täs pitäsi olla elämäs muuta, kuin se selviytyminen. Kun on muksuja, tietää miksi jaksaa, ompelee reikiä umpeen, ja leipoo, ja siivoaa ja huvittavinta on, että aina ulkona kulkiessa, kaks "turvamiestä" on puolin ja toisin tai eteen ja taakse...
Urheiluseuramaksut lapsille taitavat olla meidän ylellisyyttä, samoin että on katto pään päällä... Vuokralla, ja kilpailulisenssit maksavat päälle.
Kisamatkoille ei ole varaa itse toimittaa, vetäjä vie...
Sitten uskosin olevan tiukempaa, kun lähtevät maailmalle.
Hyvää joulua kaikille- Ja köyhien perheiden lapset, muistakaa että ei joulu ole vain krääsää.- Hymyä ilmassa
Sinulla on asenne ja arvomaailma kunnossa:)
Lapset ovat tärkeintä, mitä meillä vanhemmilla on.
Lämmin halaus ja oiken hyvää kevään odotusta perheellenne.
- 3.n yh
Mulla meni nyt viime joulun edellä vesilasku 80e,sähköt (/siirto ja sähkö yht. 70e)
ja sitten maksoin netin ja lapsille vaatetta,kenkii,luistimii... niihin meni noin 600e........siis nuo vesi ja sähkö mukana laskussa.joululahjoja,, noin 100e.vaippoja pienelle. sitten jäi 500e jolla nyt ostettu n kuukauden ajan kaikki muu,ja ruoka.
nyt on tilillä 11e. tiukkaa on.- tuet
Kuun lopussa tulee lapsilisät yh korotuksineen, n 420€ oliko se maksupäivä 25p.
- kysyn vaan
tuet kirjoitti:
Kuun lopussa tulee lapsilisät yh korotuksineen, n 420€ oliko se maksupäivä 25p.
Tuleeko kaikille kolmelle lapselle se 50€ yksinhuotajakorotus lapsilisän päälle?
- JeesusKristusJumalan
Mene Lidliin ostoksille. Kannattaa myös lotota.
- yksinasuja
LIDL on halpa! Itse en käy mualla, kun lidl.
- 17+4
aloittaja on työssä käyvä joten jos hän ei ole hakenut kaikkia mahdollisia kelan tukia voi hänen kuukausitulonsa olla monta sataa euroa pienemmät kuin tukia nostavan.
Mutta jos nostaa täysiä tukia, pitäisi rahan riittää ruokaa ja muutamaan lahjaan.
Kolmesta lapsesta saa kuitenkins sos.toimen laskelmien mukaan liki ellei yli 800euro kuussa. Millä saa vaatteet ja ruuat. yli kymmenen vuotiaista on vielä hieman korkeampi osuus.
Meidän perhe on yhden kuukauden nostanut tukia, kyllä sillä eli. Ei prameasti muttei kuulukkaan. vuokra tuli maksettua, lapset sai luistimet, ostimme ruokaaa kuukaudeksi ja pikkuisimmalle vaippoja. Joka päivä ollaan saatu aamupala, kaksi lämmintä ruokaa, välipala ja iltapala. Ihan perusruokaa.
totta kai toisilla voi olla erilainen tilanne pajon enenmän maksettavia laskuja tvm mutta meidän kohdalla se toimi näin :) - inhimillinen tekijä
Itselläni lähes sama tilanne, lehtiä ei tuu, kierrätys ja kirppis vaatekanavana, juhlaa ovat pillimehut ja karkit tms ...kysy paikkakunnan pelastakaa lapset ry.....itse olen sieltä saanut apua...tosiaan en juo, en polta, enkä pelaakaan, mutta silti rahat eivät riitä
- herra sinun jumalasi
Jogurtti, murot, keksit, karkkit ja tuoremehu eivät ole sitä mitä kasvava lapsi tarvitsee, vaan päinvastoin niitä täytyy välttää.
Miksi pitäisi pukeutua kauniisti? Naisen kaunis tarkoittaa kallista ja epäkäytännöllistä.
Joulukortteja ei haluakaan kukaan, koska pitäisi kai lähettää takaisinkin.
Kuntosali on myös järjetön rahanreikä. Kuntoaan voi hoitaa lenkkeilemällä, punnertamalla ja vaikka millä täysin ilmaisella tavalla. Hypi vaikka kyykkyryssää.
Viesti on vanha, mutta jotkut roikkuvat täällä vuodesta toiseen eikä neuvoista muillekaan haittaa ole, joten turha aukoa päätään jos ei ole mitään järkevää sanottavaa! - halpaa ja hyvää..
Itse en kyllä laittaisi hesariin rahaa, netistä voit lukea ilmaiseksi uutiset useista eri lähteistä. Kuntosalia ei tarvita, hyötyliikunta, uiminen kesällä ainakin imaista sekä kotona voi jumpata, on itselle ainakin riittänyt! Omenat on aina halpoja sekä banaanit jotka myös täyttävätkin.
Tein itse tänään esim ruuaksi tonnikala riisinuudeli kasvis wokkia, täysin lahjoitus ruuista sekä vanhasta saadusta pullasta köyhiä ritareita jälkkäriksi lapsille. 15% kerman vispasin ja oli myös hieman mansikkahilloa päällä. Viikonloppuisin ollaan jotenkin edes pienesti herkuteltu..
Kunnon ruuan ei tarvitse olla kallista ja kaikki ilmaiset ruuanjaot sekä lahjakortti mahikset kantsii käyttää - v**ttu näitä
Justiinsa, tässä sen näkee kuka kokee köyhyyden mitenkin, ei ole varaa ulkomaille lähteä lomalle = köyhä. Ei ole varaa ostaa merkkivaatteita = köyhä. Miksen itse koe itseäni köyhäksi vaikken ole haaparantaa pidemmällä "ulkomailla" käynyt, ostan vaatteet kirpparilti, lehtiä ei ole tullut vuosiin, silti syön hyvin. Ja kyllä jos ei 30 eurolla saa ruokaa neljälle = TYHMÄ.
- Anonyymi00047
Kanaa ja riisiä ja vihanneksia. Puuroa leipää margariinia ja maitoa. Vaihtoehtona makkarakeitto tai kaalilaatikko. Jukurttia ja marjoja. Sämpylät voi leipoa itse. Jos on ruuanjakelua lähistöllä niin kannattaa jonottaa se tunteroinen. Puurohiutaleita iso paketti ja marjoja sekaan. Hedelmiä saa alennuksesta eurolla kilo. Joskus on kaupan kahden euron hävikkikasseja tarjolla.
- Anonyymi00048
Mitenkäs ne aloittajan aikuiset lapset nyt pärjäilee ?
Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta
Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o1181588- 771258
Etkö sä muru mussakaiseni ymmärrä
Että me päästään lähenemään vain kaveruuden kautta? Vain siten mä voin lähettää sulle kuvia ja viestejä 😌 Tänäänkin o351257- 501056
- 61802
Martina Aitolehdeltä kova tilitys podcastilla: "Kyllä mä turpaan vetäisin"!
Martina Aitolehti tilittää brutaalin rehellisesti Eskolle podcastilla syitä, miksi hän ei ole lähtenyt mukaan julkkisten199780Siinäpä jäät
Punapää kaipaamaan, kun päätän maallisen vaellukseni. Oma oli valintasi. Sillä minä en jaksa enää kovin pitkää tätä. Ole78742- 29724
Sosiaalinen lainalaisuus.
Tulipa mieleen tässä useammasta aloituksesta ja kirjoituksesta, että minusta ihmisilläkin (laumaeläimilläkin) on luonnol138686Hei, huomenta
Joskus tarvitaan kipua, että löytää itsestään voimaa ja vahvuutta! Aurinkoista päivää ja muutenkin mukavaa lauantaita ❤️65620