Seurakuntalaisessa

Kössönöm

huolestunut kirjoitus sukupuolineutraalista avioliitosta.

"Tuntuu oudolta lukea kokoomuksen kotisivuilta, että puolue tahtoo säilyttää sen perinteisen ja arvokkaan henkisen, hengellisen ja aineellisen pääoman, jonka edeltävät sukupolvet ovat meille jättäneet. Päätös sukupuolineutraalin avioliittolain edistämisestä saattaa ajaa juuri kokoomuksen ylistämän edellisen sukupolven jäseniä muiden puolueiden syliin.

Kokoomus tuntuu pitävän vaalivoittoaan liiankin selvänä, kun se voi heittää romukoppaan avioliittoinstituution ja siihen uskovat kannattajansa. Meille, jotka perinteistä avioliittokäsitystä vielä vaalimme, päätös on merkki siitä, että yhteiskunnassa on tapahtumassa muutos.

Kokoomuksen aloitteessa toki esitetään, että kirkossa voidaan vielä lainmuutoksen jälkeenkin säilyttää uskonnonvapaus ja päättää itsenäisesti samaa sukupuolta olevien vihkimisestä tai vihkimättä jättämisestä. Kirkolliskokouksessa istuneena voin kuitenkin panna pääni pantiksi, että joku ministeri tulee sinne rivien välistä kertomaan, miten asia kannattaisi päättää, jotta valtion maksama yhteisövero säilyy. Sitten Kirkkohallituksen virkamiehet valiokunnissa ohjaavatkin päätöksentekoa oikeaan suuntaan.

Toinen skenaario voisi olla kirkko, jonka piispat aktiivisesti vastustaisivat sukupuolineutraalia avioliittoa."

http://www.seurakuntalainen.fi/kolumnit/370/kun_suomeen_tulee_sukupuolineutraali_avioliittolaki

- Eikös joku jossain ketjussa sanonut, ettei uskonnolla ole mitään tekemistä sen kanssa, että vastustaa homojen avioliittoa. Olen lueskellut kaikenlaisia artikkeleita ja mielipiteitä ja kyllä se vaan niin tuntuu olevan, että juuri uskonto otetaan perusteeksi kieltää homojen avioliitto.

Lopuksi vielä Kirsi Rostamon toive:

"Nyt kaikkien perinteistä avioliittoa kunnioittavien ja perinteisen kristillisyyden olemassaolon oikeutusta toivovien pitäisi yhdistyä ja lähteä vaikuttamanaan olemalla mukana seurakuntavaaleissa."

10

111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Avioliitto!

Perustakoon kukin haluamiaan suhteita vaikka sian tai koiran kanssa, mutta avioliitoksi saa ja voidaan kutsua vain kristillistä, julkista naisen ja miehen aviosopimusta. Muut suhteet ovat eritasoisia parisuhteita.

• hölmö.

kuin se kepulainen kansanedustaja, joka käytti tuota vertausta eduskunnassa. Eikä edes saanut syytettä tuosta..

• Voiko yksittäinen ihminen päättää mitä joku suomenkielen sana tarkoittaa?

Ei voi!

Minä ainakin käytän sanaa "avioliitto" tietosanakirjojen määrittelemässä tarkoituksessa.

Kristittyjen jumalat voivat halutessaan estää sen vaikka tiputtamalla tulisen kiven päähäni.

• beenthere

Eli maistraatissa vihityt eivät ole avioliitossa vaikka Suomen laki niin sanoo?

• Kössönöm

Minä olen ihan laillisessa avioliitossa, joka on maistraatissa solmittu.

• beenthere kirjoitti:

Eli maistraatissa vihityt eivät ole avioliitossa vaikka Suomen laki niin sanoo?

Elänkö minä vaimokullan kanssa synnissä ja susiparina?

Eikö maistraatissa päässytkään naimisiin?

• Kössönöm
        Phoebus kirjoitti:

Minulla ainakin on vihkitodistus ja virkatodistuksen mukaan olen avioliitossa, vaikka olenkin maistraatissa vihille mennyt. Muu ei olisi ollut mahdollistakaan, koska me emme kuulu kirkkoon.

• beenthere
        Phoebus kirjoitti:

Tulihan tää varmaan vähän yllättäen ja mitenkäs sen nyt sitten vaimollesikin kerrot, ettette olakaan naimisissa. Elämä on joskus täynnä yllätyksiä.

• ymmärtäjä

"avioliitoksi saa ja voidaan kutsua vain kristillistä, julkista naisen ja miehen aviosopimusta."

Voitaisiinhan sitä sopia asia niin että vain kristillisiä avioliittoja voitaisiin kutsua avioliitoiksi mutta siinä tapauksessa kristillisten avioparien tulisi luopua laillisista avioliiton tuomista oikeuksista koska kyseessä olisi aivan eri aviosopimus kuin se mikä nuo lailliset oikeudet antaa. Kun pari menee naimisiin kirkossa niin nämä menevät naimisiin käytännössä kahteen kertaan samalla, toinen avioliitto on taivaallinen ja toinen maallinen.

Mistäs sitä tietää vaikka moinen maallinen avioliitto olisi suurta syntiä ja Jumala rankaisisi kaikkia sellaisen aviosopimuksen solmivia. Mitäs jos maallinen avioliitto mitätöi Jumalan silmissä yrityksen solmia taivaallinen avioliitto ja Jumalan silmissä kristillisessä avioliitossa "elävät" eivät olekaan oikeasti avioliitossa vaan ovat susipareja ja elävät sitä kautta kamalassa synnissä. Eikö olisi huvittavaa jos selviäisikin että se mitä kutsumme avioliitoksi ei kelpaakaan Jumalalle avioliitoksi.

• matsuyama

Eikös perinteinen avioliitto ole puolisoiden vanhempien järjestämä? Eli kaupankäyntiä, sukujen yhdistämistä tai muuta vastaavaa. Kuinka osa (?) kristityistä kannattaa sitä vielä nykyäänkin Suomessa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      56
      6762
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      41
      4765
    3. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      71
      2531
    4. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      41
      1949
    5. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      18
      1588
    6. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      8
      1482
    7. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      18
      1331
    8. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      15
      1289
    9. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      24
      1214
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      1117
    Aihe