Olen kovasti miettinyt näitä asioita. Tämä ei ole tarkoitettu mitenkään loukkaavaksi tai nälviväksi, olen vain utelias. Kiitän etukäteen niitä, jotka jaksavat vastata kunnolla ja perustellen näihin (ei mitään "kun se nyt vain on näin ja piste" -vastauksia).
1. Mihin kirkkoa (rakennusta) tarvitaan? Eikö Jumala ole kaikkialla, eikä vain näissä kuolevaisten tekemissä temppeleissä? Milloin, kenelle ja miten Jumala on ilmaissut tahtonsa, että pitäisi rakennella kirkkoja?
2. Mistä tiedätte, että Raamattu on Jumalan sanaa? Entä jos joku/jotkut onkin vain kirjoittanut kirjan ja väittävät sitä Jumalan sanaksi? Onko Jumala milloinkaan puhunut/viestittänyt kellekään kuolevaiselle tahdostaan ja ohjeistaan? Entä jos Hän haluaakin, että vain elämme elämämme omin päin ilman ohjekirjoja niin hyvin kuin mahdollista, kunnioitamme toisia olivat he minkä kokoisia, näköisiä, sukupuolisia, seksuaalisia tms. tahansa ja tämän teemme eettisen järjen mukaan, ja Hän odottaa meitä sitten tuonpuoleisessa?
3. Mihin kirkollisveroa tarvitaan? Eikö voi olla Jumalan lapsi ja olla maksamatta kirkollisveroa? Eräs tuttuni on uskovainen ja ei kuitenkaan kuulu kirkkoon/uskonnolliseen yhteisöön, mutta hän auttaa lähimmäisiään ja ajoittain pistää rahaa SPR:n keräyksiin sekä käy luovuttamassa verta säännöllisesti. Hän ei käy kirkossa, mutta rukoilee kuitenkin.
4. Mistä tiedätte, että teidän uskontonne (suurimmalla osalla palstalaisella luterilaisuus, olettaisin) on oikeassa? Entä jos islam onkin oikea uskonto, jolla pääsee taivaaseen/paratiisiin? Tai katolilaisuus? Tai ortodoksisuus? Tai juutalaisuus? Tai ehkä hindulaisuus on oikeassa?
5. Jos kerran uskotte Raamattuun, miksi hyväksytte sen, että homoseksuaalisuus on sopimatonta, mutta ette kuitenkaan noudata kaikkia ohjeita? Esim. [ http://ftp.funet.fi/index/bible/fi/1992/3Moos.15.html ] sisältää sellaisia ohjeita, että niitä tuskin monikaan noudattaa kirjaimellisesti tai edes jotenkuten. Ja miksette ole vaatimassa kivitystuomiota lepopäivänä eli sunnuntaina työskenteleville? Tätä olen ihmetellyt eniten: jos kerran todella pitää Raamattua tärkeänä elämänohjeena, miksi napata sieltä vain sopivat kohdat ja jättää jotkin noudattamatta?
Antaisiko joku vastauksia, kiitos.
8
229
Vastaukset
- Yritystä ainaski
Vastaan itse niin hyvin kuin itse osaan.
Kirkko oli valtion kanssa sidoksissa näihin päiviin asti 300-luvulta alkaen, mutta alkuseurakunta ei ollut sidoksissa valtioon, kunnes uskosta tuli valtion uskonto Roomassa. Nykyaikana tämä perintö tavallaan jatkuu. Periaatteessa kirkkoa ei tarvita seurakunnan perustamiseen, olet siinä oikeassa.
Raamattu on Pyhän Hengen kirjoittama. Jeesus sanoi, että hän lähettää PH puolustamaa seurakuntia, jotta ette jääsin yksin. Kaikki, jotka ottivat Jeesuksen kasteessa vastaan PH:n, saivat sen. Kirja on PH:n kirjoittama, joka on asettunut olemaan tällaisen henkiilöön. PH on Jumalan "puhaltama" henki, Jumalan henki.
Raamatussa on lause, jossa pyydetään antaa kymmennys köyhille. Tätä simuloidaan nykykirkossa
Kirkollisveroa tarvitaan myös, jotta voi kirkko ylläpitää diakoniatyötä ja kirkkorakennuksia. M
Jos ruokajonot siirrettäisi kaikki valtiolle, valtio olisi helisemässä, verorajoa kuluisi enemmän. Järjestää tapahtumia nuorille. Tosi miksi ne on maksullisia?
Eikö islamilaiset väitä samaa kuin kristityt? Siksi sitä kutsutaan uskoksi. Kumman alaisuuteen haluaisit?
Raamatussa homoutta ei kielletä, vaan sen harjoittamisen. "Älä mies miehen kanssa makaa niin kuin naisen kansa", on teon kieltämistä. Oletko löytänyt Raamatussa kieltoa "Älä ole homoseksuaali". Minä en ole. Synti siinä kielletään, ja synti on pahan teon siemen. Me kaikki olemme syntisiä, miksi tuomita toista syntistä, jos itse ei ole "puhdas"? Minun pyrkimys on pois synnistä, jota teen. Mutta jos teen tietoisesti syntiä. enkä halua muuttu, on yhdentekevää, olenko uskossa. Siitä tulisi traditio, joka on tyhjä. Kuten monelle vain lomapäivä jouluksi tai pääsiäiseksi. Merkitys katoaisi täysin.
Armo, josta on puhuttu annetaan kaikille, jopa sinullekin, mutta se on alkutie pois synnistä. Jeesus sanoi mene, äläkä tee enää syntiä. Hän antoi armon, ja poisti ihmiseltä sen hetkisen synnin anteeksiannolla, jotta ihminen voi kasvaa kristuksessa ja kulkea pois synnistä. Minä en vihaa erilaisia ihmisiä, minä vihaan syntiä, niin kuin Jumala sen on myös sanonut Raamatussa. Tästä Homoillasta on saatu jännä elementti. Teosta syntynyt ihmisen kieltäminen. Niin ei koskaan saa olla, silloin olemme kieltämässä myös itsemme. - white77christian
1. Ainakin sen haluaisin todeta, että Raamatussa sanotaan Pyhän Hengen läsnäolon olevan vahvempi, kun useampi uskovainen on samassa paikassa. Sen lisäksi rukouksen voima on vahvempi, jos saman asian puolesta rukoilee useampi ihminen. Siinä ainakin pari uskonnollista seikkaa.
2. Raamattuun pitää aina suhtautua omalla varauksella, koska vaikka se on Jumalan sanaa, se on ihmisen kirjoittamaa ja ylös kirjoittamaa. Raamatun sanaan pitää vain luottaa, ja kun olet uskossa, pystyt varmasti kokemuksien kautta yhdistämään monet Raamatun opetuksista todeksi.
3. Jumala ei tarkoittanut elämää riippuvaiseksi paperilappusten (rahan) siirtelystä. Syntinen ihminen kuitenkin on siitä sellaisen muovannut, ja koska raha on elintärkeää nykymaailmassa, jostakin sitä rahaa on erinäisiin asioihin kerättävä.
4. Varmaksi sitä ei tiedäkkään. Tärkeintä on se, että uskoo Jumalan lisäksi myös Jeesukseen Kristukseen, ja siihen että Jeesus ristillä sovitti syntimme.
5. Maailma muuttuu, Jeesus on sitä varten että saamme syntimme anteeksi. Kukaan ihminen ei ole synnitön. Jokaisella on myös oma tapansa uskoa, ja kantojen yleistäminen on typerää. Toinen kristitty hyväksyy homoseksuaalisuuden, toinen ei.- oma tapa
uskoa ei vie perille kirkkauteen, vaan on ihmisen luontaista Jumala kaipuuta ja niin ollen uskonnollisuutta.Sitä Jumala ei ota vastaan.
Ainoastaan Jeesuksen uskon Hän hyväksyy, ja jonka saamme lahjana uudestisyntymässä ja se on yksi usko, ei monia.Suoraan Jumalasta itsestään.
"ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni. "
Simeon Pietari, Jeesuksen Kristuksen palvelija ja apostoli, niille, jotka ovat saaneet yhtä kalliin uskon kuin mekin meidän Jumalamme ja Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen vanhurskaudessa.
Rakkaani! Kun minulla on ollut harras halu kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme, tuli minulle pakko kirjoittaa ja kehoittaa teitä kilvoittelemaan sen uskon puolesta, joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu.
Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.
Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta.
- higoig
Hei!
En ikävä kyllä osaa vastata kaikkiin kysymyksiisi, sillä en ole teologi, enkä mikään asiantuntija. Olen vain ihan tavallinen tallaaja, uskovainen.
2. En tiedä onko Raamattu Jumalan sanaa, sitä ei kukaan minulle pysty eikä tule ikinä tieteellisesti todistamaan. Minä USKON, että Raamattu on Jumalan sanaa. Se on mielestäni vähän niinkuin uskonnon idea. Tämä ei ole mitään faktojen ja tutkimustulosten pöytään lyömistä, vaan kyse on johonkin asiaan uskomisesta ja se mihin uskoo on jokaisen ihmisen oma valinta.
4. Pätee hieman sama asia kuin kysymykseen numero kaksi. Minä USKON, että juuri tämä on oikea uskonto, että juuri minun Jumalani on se ainoa oikea. Mitenkään en tätä asiaa voi kenellekään todistaa. On monia henkilökohtaisia kokemuksia siitä, että Jumala todella on olemassa, mutta ne ovat vain omia kokemuksiani enkä niidenkään todenperäisyyttä tai Jumalaperäisyyttä pysty kenellekään muulle todistamaan.
Uskominen ei ole helppoa, uskoani koetellaan lähes päivittäin. Mutta minä uskon ja toivon uskovani viimeiseen hetkeeni saakka, sitä riskiä en ainakaan aio ottaa, että kuolemani jälkeen joutuisin toteamaan olleeni väärässä kun en uskonutkaan..
"Mua auta, Herra, mä toivon vaan, vaikkei ois toivoa ollenkaan. En päästä sua, ennen kuin mua käyt siunaamaan..." 1. Rakennukset eivät kuulu taivasten valtakuntaan vaan tähän maailmaan. Jumala ei asu temppeleissä vaan uskovissa kristityissä:
"Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan” Joh 14:23
2. Tämä on perustavaa laatua oleva kysymys. Jeesus on itse valaissut asiaa mm näin:
”Jos joku tahtoo tehdä hänen (Jumalan) tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.” Joh 7:17
”Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.” Matt 7:7-8
3. Luterilaisuus, katolisuus, ortodoksisuus, metodismi, helluntailaisuus, babtismi yms ovat ihmisten rakentamia ”oikeaoppisen” kristillisyyden muotoja. Itse rakastan Jeesusta ja olen sen tähden kristitty. En halua taistella noissa oikeaoppisuuden kulisseissa. Mieluummin kuulun niiden palvelijoiden joukkoon, joista Jeesus sanoi:
”Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta; jos minun kuninkuuteni olisi tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, ettei minua olisi annettu juutalaisten käsiin; mutta nyt minun kuninkuuteni ei ole täältä.” Joh 18:36
4. Jotkut todella nappaavat Raamatusta mitä itse haluavat. Jeesus asetti uuden liiton Ihmisten ja Jumalan välille. Hän asetti vanhan testamentin käskyt ja säädökset uuteen valoon, eikä uskova ole enää niiden orjuudessa. Uskova elää Kristuksen laissa, eli seuraa häntä kaikessa.Ai niin, se vero. Sillä pidetään käytännön toimintaa yllä. Voisi tosin olla parempi, että se olisi vapaaehtoinen.
- JuPiKö
Tässä omasta puolestani:
1. Omasta näkökulmastani kirkko, rukoushuone tai mikä tahansa kokoontumispaikka on puhtaasti käytännön syistä rakennettu, uskovien yhteiseen kokoontumiseen tarkoitettu tila. Yhtä hyvin uskovat voisivat kokoontua taivasalla tai toistensa kodeissa.
2. En usko Raamatun olevan "Jumalan Sanaa", uskon sen olevan aikalaistensa omasta näkökulmasta kirjoittama todistus siitä kehen he uskoivat -> Jeesuksesta Kristuksesta. Se hyvin suurella todennäköisyydellä sisältää myös kirjoittajiensa omia käsityksiä ja mielipiteitä. Tämä ei silti ole syy olla uskomatta sen ydinajatukseen Jeesuksesta, joka avasi tien Jumalan yhteyteen.
3. Kirkollisveroon pätee mielestäni sama kuin kirkkoonkin, se on käytännön välttämättömyys toiminnan ylläpitämiselle. Ei sillä ole sen mystisempää merkitystä.
4. Eihän sitä varmaksi tiedäkkään, mutta uskon näin olevan. Sen uskon mukana täytyy hypätä kuin riippumattoon, että se toimisi. Itse olen sen "hypyn" joskus menneisyydessä tehnyt ja olen henkilökohtaisesti vakuuttunut siitä että Jeesus on ylösnoussut ja elää tänäänkin. Uskon ettei kirkkokunnalla ole taivaspaikan kannalta väliä niin kauan kuin Herra on sama, eli ylösnoussut Jeesus Kristus.
5. Kysymys ei oikeastaan koske itseäni, koska suhtaudun Raamattuun edellä kuvaamallani tavoin. Mutta samaa itsekin ihmettelen. - bv-cg.fs
Olen kovasti miettinyt näitä asioita. Tämä ei ole tarkoitettu mitenkään loukkaavaksi tai nälviväksi, olen vain utelias. Kiitän etukäteen niitä, jotka jaksavat vastata kunnolla ja perustellen näihin (ei mitään "kun se nyt vain on näin ja piste" -vastauksia).
1. Mihin kirkkoa (rakennusta) tarvitaan? Eikö Jumala ole kaikkialla, eikä vain näissä kuolevaisten tekemissä temppeleissä? Milloin, kenelle ja miten Jumala on ilmaissut tahtonsa, että pitäisi rakennella kirkkoja?
###
epäjumalan palvelemisiin, rikollisella kristinuskolla on yli 3500 lahkoa
###
2. Mistä tiedätte, että Raamattu on Jumalan sanaa? Entä jos joku/jotkut onkin vain kirjoittanut kirjan ja väittävät sitä Jumalan sanaksi? Onko Jumala milloinkaan puhunut/viestittänyt kellekään kuolevaiselle tahdostaan ja ohjeistaan? Entä jos Hän haluaakin, että vain elämme elämämme omin päin ilman ohjekirjoja niin hyvin kuin mahdollista, kunnioitamme toisia olivat he minkä kokoisia, näköisiä, sukupuolisia, seksuaalisia tms. tahansa ja tämän teemme eettisen järjen mukaan, ja Hän odottaa meitä sitten tuonpuoleisessa?
###
Jumalan Mooseksella antama Laki ja Jeesuksen Lain vahvistaminen sekä Jeesuksen Oman Sanan opetukset ovat Heidän Sanaa! Paavalit ja muuta peevelit voi jättää lukematta.
###
3. Mihin kirkollisveroa tarvitaan? Eikö voi olla Jumalan lapsi ja olla maksamatta kirkollisveroa? Eräs tuttuni on uskovainen ja ei kuitenkaan kuulu kirkkoon/uskonnolliseen yhteisöön, mutta hän auttaa lähimmäisiään ja ajoittain pistää rahaa SPR:n keräyksiin sekä käy luovuttamassa verta säännöllisesti. Hän ei käy kirkossa, mutta rukoilee kuitenkin.
###
Rikollisuuden ylläpitämiseen. Esimerkiksi perosyntiä ei ole Jumalan Valtakunnassa eikä sen kaltaisina syntyneissä lapsissa joten rikollisuus tarvitsee rahaa herra epäjumalan uskottavuuden ihmisten mieleen manipuloimiseen.
###
4. Mistä tiedätte, että teidän uskontonne (suurimmalla osalla palstalaisella luterilaisuus, olettaisin) on oikeassa? Entä jos islam onkin oikea uskonto, jolla pääsee taivaaseen/paratiisiin? Tai katolilaisuus? Tai ortodoksisuus? Tai juutalaisuus? Tai ehkä hindulaisuus on oikeassa?
###
Usko tulee ihmiseen ulkoa päin mieleen maniuloituna!
Jumalallisuuden sielullisuus on jokaisella syntyessään. Sielua ei voi manipuloida,
Jumalan Valtakunnassa ei uskota!
Jeesuskaan ei ollut uskossa!
Usko tarkoittaa sitä, että uskoo Jumalaksi epäjumalaa.
Usko on Jumalan ja Jeesuksen sekä Pyhän Hengen kieltämistä ja esim. kirkollisissa rituaaleissa Heidän pilkkaamista.
Tuon tietävät kaikki jotka sielullisesti tuntevat Heidät!
1Joh. 2:4
Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.
###
5. Jos kerran uskotte Raamattuun, miksi hyväksytte sen, että homoseksuaalisuus on sopimatonta, mutta ette kuitenkaan noudata kaikkia ohjeita? Esim. [ http://ftp.funet.fi/index/bible/fi/1992/3Moos.15.html ] sisältää sellaisia ohjeita, että niitä tuskin monikaan noudattaa kirjaimellisesti tai edes jotenkuten. Ja miksette ole vaatimassa kivitystuomiota lepopäivänä eli sunnuntaina työskenteleville? Tätä olen ihmetellyt eniten: jos kerran todella pitää Raamattua tärkeänä elämänohjeena, miksi napata sieltä vain sopivat kohdat ja jättää jotkin noudattamatta?
###
Vanhan testamentin tekstit Jumalan Mooseksella antamaa Lakia lukuun ottamatta ei ole meille. Jeesus on Uuden Liiton meille tuonut.
###
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 794634
- 503852
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle512591Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3442051- 1401799
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161735Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271607Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan131521- 161394
Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?121339