ennen kuin menee opiskelemaan työttömyysturvalla. Pätee myös muihin ketkä epäilevät työ tai opiskelykynsä olevan heikentynyt tai pelkäävät sen heikentymistä tulevaisuudessa.
Jos oma terveyden tila heikkenee ja ei saakaan kasaan tarpeeksi opintoviikkoja voi joutua takaisinperintään, jossa KELA perii takaisin sitä muutaman satasen peruspäivärahaa vaikka muita tuloja tai omaisuutta ei ole tukea saaneella.
Lääkäreistä erityisesti terveyskeskuksissa monet ovat asenteellisia työttömiä kohtaan ja eivät automaattisesti kirjoita lääkärintodistusta vaikka yrittäisi apua hakea, koska työttömän oletetaan vain olevan karensseja välttelevä huijari. Näin ollen aina ei ole mahdollisuutta todistaa terveyden tilaansa lääkärin todistuksella ja erityisesti mielenterveys hoitoon jonot voivat olla kuukausia jopa puolen vuoden mittaisia.
Työttömyysturvaa peritään takaisin siitäkin huolimatta, että siitä käteen jäänyt raha on minimitoimeentuloon nähden laittoman pieni ja varattomuuden takia ei ole mitään mahdollisuuksia takaisinmaksuun.
Tämä taas estää kuntoutumisen takaisin normaaliin elämään vaikka terveyden tila joskus myöhemmin parantuisi.
Masentuneen kannattaa harkita moneen kertaan
6
310
Vastaukset
- Opiskelu sairaana
Itse siis olen KELAN takaisin perinnässä, jossa minulta peritään taikaisin muutaman tuhannen euron peruspäivärahaa vaikka minulla ei ole ollut muita tuloja tai omaisuutta.
Oma Lääkärini kieltäytyi kirjoittamasta lääkärintodistusta masennuksestani, koska olen työtön.
Olen kirjottanut vastineen KELAN valituslautakuntaan, mutta ei auta mitään, koska ei ole lääkärin todistusta asiasta.
Tämä siis siitä huolimatta, että minulla on aikaisempia itsemurha yrityksiä ja masennusjaksoja elämässäni.
Jos tässä pyritään työkykyni täydelliseen viemiseen se on kyllä onnistunut. - helppoa vai mitä?
Opiskelisit edes yhdyssanat:
työ- tai opiskelukykynsä
terveydentila
lääkärintodistus
mielenterveyshoito
itsemurhayrityksiä - Idiootia opetan
Et kovin fiksu ole vaikka täällä toisten kirjoituksista huomauttelet. Kirjoittamista haittaava lukihäiriö voi muodostua synnynnäisenä tai sitten sairauden tai tapaturman myötä myöhemminkin.
Lukivaikeus
Lukivaikeus-termiä käytetään, kun viitataan lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeuteen. Lukivaikeudesta kärsivän henkilön älykkyys, näkö ja kuulo ovat normaalit, mutta lukeminen ja kirjoittaminen eivät vastaa muuta oppimiskykyä. Aiemmin suomen kielessä on käytetty termiä sanasokeus, nykyään puhutaan usein dysleksiasta (lukemisen erityisvaikeus) ja dysgrafiasta (kirjoittamisen erityisvaikeus). Lukemisen ja kirjoittamisen lisäksi ongelmia voi esiintyä mm. matematiikan, liikunnan tai musiikin alueella, suuntien hahmottamisessa tai tarkkaavaisuuden suuntaamisessa.
Lukivaikeus voi ilmetä lukemisen alueella mm. poikkeavana nopeutena (nopea ja epätarkka tai hidas ja katkeileva) tai kirjainten muuttumisina (poisjäämisinä, lisäämisinä tai korvautumisina). Kirjoittamisessa lukivaikeus voi näkyä esim. kirjainten paikkojen vaihtumisina tai kömpelöinä lauserakenteina. Tavallisesti ongelmat ilmenevät jo lapsuudessa. Taustalla on usein lievä kielen kehityksen häiriö. Lukivaikeus voi syntyä myös myöhemmin sairauden tai tapaturman seurauksena.
Nykyään lukivaikeus diagnosoidaan usein jo kouluikäisenä ja samalla sen tuomiin ongelmiin saa tukea erityisopettajalta tai puheterapeutilta. Ylioppilaskirjoituksissa lukivaikeus otetaan osittain huomioon, kun esittää tutkintolautakunnalle asiantuntijan lausunnon (erityisopettaja, puheterapeutti, neuropsykologi; lisäksi on nykyään oltava myös erikoislääkärin lausunto). Lukivaikeus ei ole este korkeakouluopinnoille, vaikka vaikeus voikin näkyä esim. vieraissa kielissä, luetun ymmärtämisessä tai siinä, että oppimiseen tarvitaan enemmän aikaa. Monia lukivaikeuksista kärsiviä auttaa tieto erilaisista oppimismenetelmistä, joita löytyy alan kirjallisuudesta.
Korkeakoulussa opiskeleva saattaa tarvita lukivaikeudestaan todistusta. Eri tiedekunnissa ja oppiaineissa on erilaisia käytäntöjä, joten aina kannattaa ensin neuvotella opettajien kanssa. Helsingin-Espoon terveydenhoitoasemalla lukivaikeuksiin liittyviä tutkimuksia tekevät foniatri ja puheterapeutti. Muilla asemilla kysy tietoja yleislääkäriltäsi. - ajatus.
No aloittajalle voisi sanoa, että Kela ei voi opiskeluun tarkoitettua tukea takaisin periä, jos opintopistemäärä on riittävä opintojen määrässä ja lisäksi aina tilanteissa, joissa opiskelu ei etene sairauden vuoksi, on mahdollisuus neuvotella. Kela on ihan asiallinen pulju ja asiattomuuksia esiintyy korkeintaan kaupunkien sosiaalitoimessa, jos missään. Voi kun itsellänikin olisi vain masennus, mutta kun mulla on sairaus, missä vuodan autoimmuunisairaudessa verta suoraansanoen p*rseestäni joka päivä ja syön siihen sytostaatteja, joka korkeintaan hillitsee verenvuotoa, mutta ei tyrehdytä sitä täysin ( ja hulluille tiedoksi, että ei ole mikään tarttuva tai itseaiheutettu tai seksisairaus, vaan tosi harvinainen J.F. Kennedyn sairaus, jos kauniisti sanoisi) - masennusta toki myös, koska kun ei jaksa aina, niin ei jaksa.
Mulla ainakin mun spesialistilääkärini, luultavasti ja mahdollisesti ja objektiivisena mielipiteenä, voisi kirjoittaa tarvittaessa mahdollisesti todistuksen terveydentilastani joka on ollut ja yhäkin on mm. kolektomia - pohdintojen vuoksi todella vakava tilanne, mikäli tarvitsisen lääkärin kannanottoa sairauteni tilasta, mm. koska kaksi kertaa olen ollut hätäleikkausvaarassa ja elän terveyden täydellisen menettämisen pelossa elämäni loppuun, vaikka näytän fyysisesti terveeltä.
Kova tämä yhteiskunta. Mullekin on monet tutut lääkärit sanoneet, että jos sä kerrot sairaudestasi julkisuudessa esim. työpaikkahaastattelussa, sä saat b- paperit lopuksi ikääsi - minä hyvännäköinen, alle neljäkymmentä, v*tun fiksu, ahkera, s*tanan lahjakas nainen sentään minäkin. Antaisin vaikka pääni, jos mun ongelma olisi se, että mua "vähän masentaa" ja mitenkään masentuneita väheksymättä. Itseäni biokemiallisesti masentaa korkeintaan se, että aina vitamiinit ei imeydy mun elimistöön., eli mä saatan heilua kuin humalainen joskus, vaikken olisi kaljaakaan naukannut. Joskin aina voin silloin hyvin, kun pääsen vanhempieni lihapatojen ääreen: se ajatus, että VOI SYÖDÄ MONIPUOLISESTI nälkää nähtyään; se on niin jumalainen ajatus, että sitä ei moni mäntti r*nkkari kyrpäpaskapääkirjoittaja näiltä palstoitla edes tajua, ETTÄ miten uniikkia, miten voi olla KIITOLLINEN, mitä se on, kun on esimerkiksi vaikkapa viikon pelkkää puuroa ilman edes maitoa ja viidenkymmenen sentin hampurilaisia ilman mitään lisukkeita syötyään - että jos siis ja kun sitten pääsee, siis edes pari kertaa saa SYÖDÄ samalla aterialla SEKÄ kananmunia, lihaleikkelettä, juustoa, kurkkua, tomaattia, tuoretta vastapaistettua leipää eli RUOKAA riittävästi ja kun vielä pihvin syö päivälliseksi. Kukaan ei tajua sitä nautintoa, paitsi puutteellisesti syövä - sama saunan kanssa. Herranjumala kun PÄÄSEE saunaan, saunomaan yksityisesti, rauhassa, ajan kanssa! Siinä on ihmisen taivas!- Opiskelu sairaana
"No aloittajalle voisi sanoa, että Kela ei voi opiskeluun tarkoitettua tukea takaisin periä, jos opintopistemäärä on riittävä opintojen määrässä ja lisäksi aina tilanteissa, joissa opiskelu ei etene sairauden vuoksi, on mahdollisuus neuvotella."
Annoin kirjallisen vastineen Kelalle tilanteestani, mutta en tiedä vaikuttaako se mihinkään. Oletan aikaisempien huonojen kokemusten takia, että ei. Tuntuu, että se on ihan sama mitä sinne kirjoittaa ei niitä lueta. Ne kirjotus rivit on siellä vain, jotta ihmiset luulisivat omaavansa jotain vaikutusmahdollisuuksia. KELA on samanlainen laitos kuin työkkäri ne vetää hatusta tulkintoja eikä niille voi yhtään mitään.
Virkamiesten mielivallalle ei tässä maassa voi mitään. Toisaalta ihan sama pistävätkö perintään vai ei. En voi sitä mitenkään maksaa takaisin eikä minulla ole omaisuutta tai tuloja mistä sitä voisi periä yhtään mitään.
Pyöritelköön KELA ja ulosotto papereitani turhan takia. Senttiäkään eivät kumminkaan saa. Sen he kyllä tietävät jo, koska kerroin sen heille kirjallisessa vastineessani. Todennäköisesti pistävät perintään silti idiootteja kun ovat.
Rahat kun loppuu en enää pysty hoitamaan terveyttäni ja menen entistä huonompaan kuntoon. Sen jälkeen en ole enää edes osatyökykyinen.
- ffffgggg
"Virkamiesten mielivallalle ei tässä maassa voi mitään."
Sun mielestä on mielivaltaa, jos virkamies noudattaa lakia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh882108Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361766- 1801316
- 241784
- 67732
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711- 59708
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49566
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337502