Uusi Testamentti Raamatussa opettaa kahdesta kasteesta:
-vesikasteesta, joka on ihmisen teko ja jossa osoitetaan Jumalalle halu tehdä parannus uskossa Jeesuksen sovitustyöhön.
- Jeesuksen kasteesta, jossa Jumala antaa Pyhän Henkensä puhtaisiin "astioihin" tai tulen puhdistaakseen niistä kuonan.
vrt.
Luuk 3 luku
ja
Apt.8:14 Mutta kun apostolit, jotka olivat Jerusalemissa, kuulivat, että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan, lähettivät he heidän tykönsä Pietarin ja Johanneksen.
8:15 Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen;
8:16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
8:17 Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.
Tästä on myös ainakin yksi poikkeus, jossa Jumala sanoo ensin "tahdon", koska Pietari ei halunnut kastaa muita, kuin Juutalaisia:
Apt
10:43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."
10:44 Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.
10:45 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
10:46 sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
10:47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
10:48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.
Eihän Pietari voinut kieltäytyä kastamasta, koska näki että nuo pakanatkin puhuivat kielillä ja ylistivät Jumalaa Hengessä!
Uudestisyntyminen Hengessä on siis Jumalan työ, mutta vesikaste parannukseen on ihmisen työ:
Johanneksen evankeliumi:
3:1 Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
3:2 Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."
3:4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
3:7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
3:8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
Kaksi kastetta
8
63
Vastaukset
- Kuis on
Miksi täällä sitten jauhetaan vain vesikasteesta?
Vesikaste on jeesuksen kuolemaan kastaminen lihan ristiin naulitseminen jeesusken riimmiin kautta.
Lihan tekojen on kuoltava,ennekun voi saada pyhän hengen,ei toimita lihassa vaan hengessä.- toinen Hega
kuulija1 kirjoitti:
Vesikaste on jeesuksen kuolemaan kastaminen lihan ristiin naulitseminen jeesusken riimmiin kautta.
Lihan tekojen on kuoltava,ennekun voi saada pyhän hengen,ei toimita lihassa vaan hengessä.>Vesikaste on Jeesuksen kuolemaan kastaminen lihan ristiin naulitseminen Jeesuksen ruumiin kautta.
Lihan tekojen on kuoltava,ennekun voi saada Pyhän Hengen,ei toimita lihassa vaan hengessä. >
Amen
Pitääkö jokaisen itse kuolettaa Hengellä lihansa, vai riittääkö jos joku toinen ihminen tekee sen puolestamme? toinen Hega kirjoitti:
>Vesikaste on Jeesuksen kuolemaan kastaminen lihan ristiin naulitseminen Jeesuksen ruumiin kautta.
Lihan tekojen on kuoltava,ennekun voi saada Pyhän Hengen,ei toimita lihassa vaan hengessä. >
Amen
Pitääkö jokaisen itse kuolettaa Hengellä lihansa, vai riittääkö jos joku toinen ihminen tekee sen puolestamme?Jokaisen on turvauduttava,jeesusen sovintovereen,se riittää,henki kyllä valvoo mistä on tullut rikottua jumalantahtoa vastaan,jokaise on otavakuuliainen hengen johdatukseen,on tietoinen missä tekee väärin.
Vastuu on siinä että on kuuliainen.- toinen Hega
kuulija1 kirjoitti:
Jokaisen on turvauduttava,jeesusen sovintovereen,se riittää,henki kyllä valvoo mistä on tullut rikottua jumalantahtoa vastaan,jokaise on otavakuuliainen hengen johdatukseen,on tietoinen missä tekee väärin.
Vastuu on siinä että on kuuliainen.>kuulija1: Vastuu on siinä että on kuuliainen>
Matt
3:13 Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen tykö hänen kastettavakseen.
3:14 Mutta tämä esteli häntä sanoen: "Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun tyköni!"
3:15 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus." Silloin hän salli sen hänelle. toinen Hega kirjoitti:
>kuulija1: Vastuu on siinä että on kuuliainen>
Matt
3:13 Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen tykö hänen kastettavakseen.
3:14 Mutta tämä esteli häntä sanoen: "Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun tyköni!"
3:15 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus." Silloin hän salli sen hänelle.tonen Hega
Aivan niinkuin on kirjoitettu Matt 3:15 se on jumalan vanhurskaantahdon. Vastaus on kuuliasuus.
- cyberangel
Ilmeisesti Pyhän Hengen kaste on kaikille sama (vai onko?)
vain vesitoimitukset vaihtelevat?
Vaan ovatkohan veljiä keskinään?
Opetuslapsia Jeesuksen lienekö kukaan, sillä kirjoitettu on:
Joh 13:34 Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne.
Joh 13:35 Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."Cyberangel
Kasteen toimitus tapa vaihtelee,mutta kaikki kasteet on oltavat kolmiyhteisen jumalan nimeen.
Pyhän hengen kaste on kaikille sama mitä henki antaa itsekullekin,armolahjojaan,kehoittaa rukoilemaan niitä.
Armolahjoja on monenlaisia, mutta Henki on sama 1.Kor12:4
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731930Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971663- 1471217
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54547
- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462