Moskova vaiko Rooma?

St Marie

Katolinen kirkko vaiko Moskovan patriarkaatti?

Putin vai paavi?

Kertokaa, keitä oikein olette! :D

14

132

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dibs

Olemme ortodokseja. Suomen ortodoksinen kirkko ei kuulu Moskovan patriarkaattiin, vaan Konstantinopolin patriarkaattiin. Patriarkkamme nimi on Bartolomeos. Kirkkomme on autonominen eli sisäisesti itsenäinen kirkko, mikä tarkoittaa sitä, että sitä johdetaan sen omien lakien mukaan, ja side Konstantinopoliin on puhtaasti hengellinen. .

Mitä tulee Moskovan patriarkaattiin, niin ei Putinilla ole siinä mitään erikoisasemaa, vaan hän on vain tavallinen kirkon maallikkojäsen. Suomen ortodoksinen kirkko erosi Moskovan patriarkaatista 1920-luvun alussa. Sitä ennen Moskovan silloinen patriarkka Tihon oli myöntänyt sille autonomian.

Rooman paavikunta ei kuulu ortodoksiseen kirkkoon, vaan on eronnut siitä vuonna 1054, joten Rooman paavin kanssa meillä ei ole mitään tekemistä.

• tiedoks vaa

Minäkin olen ortodoksi vaikken kuulukaan Suomen ortodoksiseen kirkkoon.

• Dibs

Ei kai kukaan ole sitä kiistänytkään? Muitakain paikalliskirkkoja on kuin Suomen ortodoksinen arkkipiispakunta.

• M2 minä minä mies

Viinapullo haarojenväli vaiko viina versus Jumala?

Naristi ei näe kuin itsensä joten turha miettiä näitä asioita.

• Keltamo

Kysymys: Moskova vaiko Rooma?
      Vastaus: Kontantinopoli.

Vihaan kun ortodoskisuutta sidotaan venäläisyyteen. Haukutaan joskus ryssäkirkoksikin, vaikkei se ole niin eikä voi olla niin.

• Russophobia Watch

Vihaatko myös venäläisiä?

• Keltamo

• ryssänkirkkolainen

On sitä Suomessa paikkakunta jossa ryssänkirkko on nimityksenä ihan arvonimenä. Saat arvata itse mistä paikkakunnasta on kyse.
        Terkut ryssänkirkkolaiselta

• www.rapparit.com

"Putin vai paavi?"

On totta että Putinin hallinnolla saattaa olla oma vaikutusvaltansa Moskovan patriarkkaan, mutta unohdat mainita että paavillakin on kaitsijansa, nimittäin ne samat verkostot jotka ovat Vatikaanissakin vedelleet langoista jo 1960-luvulta saakka. Nykyisin Rooman kirkkokin on osa New World Order -suunnitelmaa.

• Fox Mulder, FBI

Kerro lisää, rakastan salaliittoteorioita.

• nahhuipohhui

Ei ole Moskovan patriarkka arvostellut Venäjän vaaleja. KGB/FSB tausta kaikilla...

ortodoksi = venäläinen = ortodoksi

CCCC

• Timsah

Konstantinopolia ei ole (degil!). On ISTANBUL.

Ortodoksisuus on Venäjä, Serbia, Kreikka... ei muuta. Ei ole ortodoksista Suomea. Kaikki keskiaikaiset kirkot ovat katolisia.

• Agricolan aapinen

"Kaikki keskiaikaiset kirkot ovat katolisia."

Mahtoiko rahvas joka kuunteli papin latinankielistä muminaa ja höpinää kauheasti huomata eroa.

• Keltamo

Ortodoksinen Suomi on olemassa. Ja fyletismi on HARHAOPPI.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1197
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      190
      551
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe