Katolinen kirkko vaiko Moskovan patriarkaatti?
Putin vai paavi?
Kertokaa, keitä oikein olette! :D
Moskova vaiko Rooma?
14
132
Vastaukset
- Dibs
Olemme ortodokseja. Suomen ortodoksinen kirkko ei kuulu Moskovan patriarkaattiin, vaan Konstantinopolin patriarkaattiin. Patriarkkamme nimi on Bartolomeos. Kirkkomme on autonominen eli sisäisesti itsenäinen kirkko, mikä tarkoittaa sitä, että sitä johdetaan sen omien lakien mukaan, ja side Konstantinopoliin on puhtaasti hengellinen. .
Mitä tulee Moskovan patriarkaattiin, niin ei Putinilla ole siinä mitään erikoisasemaa, vaan hän on vain tavallinen kirkon maallikkojäsen. Suomen ortodoksinen kirkko erosi Moskovan patriarkaatista 1920-luvun alussa. Sitä ennen Moskovan silloinen patriarkka Tihon oli myöntänyt sille autonomian.
Rooman paavikunta ei kuulu ortodoksiseen kirkkoon, vaan on eronnut siitä vuonna 1054, joten Rooman paavin kanssa meillä ei ole mitään tekemistä.- tiedoks vaa
Minäkin olen ortodoksi vaikken kuulukaan Suomen ortodoksiseen kirkkoon.
- Dibs
Ei kai kukaan ole sitä kiistänytkään? Muitakain paikalliskirkkoja on kuin Suomen ortodoksinen arkkipiispakunta.
- M2 minä minä mies
Viinapullo haarojenväli vaiko viina versus Jumala?
Naristi ei näe kuin itsensä joten turha miettiä näitä asioita. - Keltamo
Kysymys: Moskova vaiko Rooma?
Vastaus: Kontantinopoli.
Vihaan kun ortodoskisuutta sidotaan venäläisyyteen. Haukutaan joskus ryssäkirkoksikin, vaikkei se ole niin eikä voi olla niin.- Russophobia Watch
Vihaatko myös venäläisiä?
- Keltamo
Russophobia Watch kirjoitti:
Vihaatko myös venäläisiä?
En. Minä vihaan fyletismiä, kun uskontoa sidotaan kansalaisuuteen.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10275863 - esim. tämä on häpeällistä. - ryssänkirkkolainen
On sitä Suomessa paikkakunta jossa ryssänkirkko on nimityksenä ihan arvonimenä. Saat arvata itse mistä paikkakunnasta on kyse.
Terkut ryssänkirkkolaiselta
- www.rapparit.com
"Putin vai paavi?"
On totta että Putinin hallinnolla saattaa olla oma vaikutusvaltansa Moskovan patriarkkaan, mutta unohdat mainita että paavillakin on kaitsijansa, nimittäin ne samat verkostot jotka ovat Vatikaanissakin vedelleet langoista jo 1960-luvulta saakka. Nykyisin Rooman kirkkokin on osa New World Order -suunnitelmaa.- Fox Mulder, FBI
Kerro lisää, rakastan salaliittoteorioita.
- nahhuipohhui
Ei ole Moskovan patriarkka arvostellut Venäjän vaaleja. KGB/FSB tausta kaikilla...
ortodoksi = venäläinen = ortodoksi
CCCC - Timsah
Konstantinopolia ei ole (degil!). On ISTANBUL.
Ortodoksisuus on Venäjä, Serbia, Kreikka... ei muuta. Ei ole ortodoksista Suomea. Kaikki keskiaikaiset kirkot ovat katolisia.- Agricolan aapinen
"Kaikki keskiaikaiset kirkot ovat katolisia."
Mahtoiko rahvas joka kuunteli papin latinankielistä muminaa ja höpinää kauheasti huomata eroa.
- Keltamo
Ortodoksinen Suomi on olemassa. Ja fyletismi on HARHAOPPI.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731910Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971653- 1471197
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako190551- 54537
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462