Köyhyyden euromääräinen raja???

LukujaPöytään!!

Kerro OMASTA elämästäsi, että paljonko sinulla pitää jäädä rahaa vuokran jälkeen (tai muiden PAKOLLISTEN kulujen jälkeen), jotta voit ostaa PERUSELÄMISEEN tarvittavat asiat, jotta et tuntisi enään itseäsi (liian) köyhäksi? Siis ruokaa, vaatteita, sähkö/kännykkä/netti lasku, harrastusvälineet, liikkuminen ulkona (elämykset esim. konsertti) jne.

Millä käteenjäävällä summalla et enään olisi oikeasti köyhä vaan voisit elättää itsesi KOHTUULLISESTI juuri ja juuri. Esim. jos haaveilee autosta, niin se on juuri katsastettu yli 12v vanha HALPA yksilö eikä uusi ferrari. Nyt kysytään siis KOHTUULLISTA elämän laskua eikä ökyilyä, jolla pystyt perustasolla elämään ihmismäistä elämää eikä kaupassa tarvitse aina laskea tarkasti mitä voi ostaa. Olisi kiva jos viitsit luetella arviot hinnoista ja tarvikkeista/palveluista.

18

327

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saaatanan elätit!

Ottakaa sossupummit itseänne niskasta kiinni!

• köyhä ja kipeä

Vuokran ja muiden laskujen jälkeen, sähkö, netti, puhelinlaskut, kodinkoneiden osamaksut, vakuutus - on jäätävä 300 euroa, sillä siis ostan ruokaa ja lääkkeet.
      Kaikki em ovat pakollisia.
      Kun on varaa muuhunkin kuin välttämättömään ei ole enää köyhä.
      Harrastuksiin jää muutama kymppi.
      Jos hiukan jäisi säästöön, eläisi kohtuullisesti. Uudet vaatteet eivät kuulu peruselämiseen köyhällä.

• 461e/kk

Toimeen tulolain mukaan ( ja laskurin mukaan) asumiskulujen jälkeen tulee jäädä yksinasuvalla 461e/kk muuhun elämiseen. Siis asumiskulut pitävät sisällään mm vuokra, sähkö, vesi ja lämmityskulut. Useimmissa vuokra-asunnoissa vesi ja lämmitys sisältyy vuokraan mutta sähkö on itse maksettava. On tosin sähkölämmitteisiä vuokra-asuntojakin...

• ..
        461e/kk kirjoitti:

Toimeen tulolain mukaan ( ja laskurin mukaan) asumiskulujen jälkeen tulee jäädä yksinasuvalla 461e/kk muuhun elämiseen. Siis asumiskulut pitävät sisällään mm vuokra, sähkö, vesi ja lämmityskulut. Useimmissa vuokra-asunnoissa vesi ja lämmitys sisältyy vuokraan mutta sähkö on itse maksettava. On tosin sähkölämmitteisiä vuokra-asuntojakin...

1000 euroa todettu käytännössä, jos puolet menee vuokraan, 500 eurolla elää niukin naukin. Yksinasuvalla.

• riririita sointu

Tämä on asia jota on turha jauhaa, kuukaudesta toiseen.

Mitäs jos koittaisit verrata tilastokeskuksen keskikulutusta ja siitä vetelisit joitain huomioita.

Eroja löytyy.
      Tilastokeskus laskee talouden:
      1. ensimmäinen aikuinen taloudessa
      2. toinen puoliso taloudessa
      3. kolmas yli 14v. lapsi
      4 > jne alle 14v. lapsi

Kunta laskee 1 0,5 0,5 0,3 j.n.e.
      Tilastokeskus laskee 1 0,7 0,7 0,5 j.n.e.

Netissä voi tehdä muutakin kuin jauhaa bullshit..

• iloista puuhailua

Tylsää? pakkanenko rajoittaa?
      Tees vähän muutakin, kun jauhat typeryyksiä.

Siivoa muutama kohde kämpässäsi.

Wc:n lattiakaivo

Nosta ritilä pois.
      Poista irtonaiset roskat ja hiukset siivous- tai talouspaperilla.
      Jos käytät lattiakaivossa erillistä irrotettavaa suodatinta. Muista vaihtaa suodatin riittävän usein.

Laske lattiakaivoon puhdasta vettä. Laita sinne astianpesuainetta tai desinfioivaa puhdistusainetta.
      Pese ritilä kummaltakin puolelta ja harjaa lattiakaivo puhtaaksi. >Vanha astianpesuharja sopii tähän tarkoitukseen. Kokoamisen jälkeen, laske hanasta vettä ja tarkkaile, että liitokset pitävät varmasti.
      .

• minä miettivä

Miten tämä liittyy köyhyyteen?

• joooo...

Asumiskustannusten jälkeen pitää jäädä noin 2000 euroa millä sitten maksaa muun. Autokulut, ruoka etc.. Ja siis vaimolle saman verran. Muuten elää ankeasti...

• mustalaismuija

Varastat oikealla kädellä ja piilotat vasemmalla

• joooo...
        mustalaismuija kirjoitti:

Varastat oikealla kädellä ja piilotat vasemmalla

Varastan?. Teen oikealla ja vasemmalla ihan töitä.. Maksan 1200 euroa kuukaudessa veroa. Lienee sen minkä mustalaismuija nauttii sosiaalietuuksia...

• ett' silleen.
    • J.J. Korhonen

Minulle jää nyt Asumiskulujen jälkeen. 560 €.

Mutta mutta, pakko ei ole kuin kuolema.

Mielestäni ei voi verrata tai samaistaa joitain peruskuluja.
      - sähkö, netti, puhelin, vakuutukset, lehdet liikkuminen (harrastuksiin asioille kauppaan j.n.e.), sosiaaliset suhteet = lapset lapsenlapset vierailut lahjat lahjoitukset.

> Myös periaate elämässä, asettaa erilaisen kulutuksen SILTI ei kyse ole oikeudesta tai velvollisuudesta.
      Esim liikkuminen Julkisilla tai Yksityisautolla, sekä lentäminen huvin vuoksi mittaamatonta..
      >> Kukaan ei ole oikeutettu sanomaan toisen liikkumisen olevan täysin tarpeetonta, tai vaativan kävelemään tai pyöräilemään..
      Olisiko oikean utelun kysymys montako kilometriä liikut keskimäärin kuukausittain. Työn antaja maksaa useimmiten, joten työmatkat eivät kuulu tuohon.

Ruokaan riittäsi nykyiseen 50-60 €/kk
      Media kuluihin; painotus puhelin, maksettu TV lupa 40-60 €/kk
      Vaate liinavaate käytän nyt alle 100 €/ vuosi 300 €/vuosi
      Apteekki reseptilääkkeet ja hammashuolto 350€/vuosi
      Sähkö jossa nyt säästän jopa hieman hankaloittaen elämääni 20-30 €/kk

Minulla ei ole mitään vakuutusta joten siihen 400-500 €/vuosi
      Viihde kaikkineen 400 €/vuosi (pääsylipuja)

Tällä palstalla pitäisi olla mahdollisuus esilukea/tarkastaa tekstinsä ennen lähettämistä.

• unelma elämässä

Eli minulla köyhyys helpottaisi 279 €/kk lisää käteen.

Ja tuo erotus kuluisi siihen perustarvikkeeseen palveluun materiaan johon nyt ei ole mitään saumoja.

Olisin sitä mieltä että asumisen sähkö netti maksujen jälkeen; 1000 €/ nettona /kk olisi yksin elävälle kohtuullinen budjetti.

• bdbbd
        unelma elämässä kirjoitti:

Eli minulla köyhyys helpottaisi 279 €/kk lisää käteen.

Ja tuo erotus kuluisi siihen perustarvikkeeseen palveluun materiaan johon nyt ei ole mitään saumoja.

Olisin sitä mieltä että asumisen sähkö netti maksujen jälkeen; 1000 €/ nettona /kk olisi yksin elävälle kohtuullinen budjetti.

1000 nettona asumiskulut tarkottaisi käytännössä jotain 2300 bruttopalkkaa. Realistista porukkaa nämä meidän "köyhät"

• suhteellisen rikas

Kahden hengen talous. Tulot yhteensä 1400 talvella, 2000 kesällä.
      sähköön talvella n 100e,/kk kesällä puolet siitä. Muita asumiskuluja noin 100 e /kk (vakuutukst, lainan lyhennys yms) lehtiin n 10e, kissan ruokaan 20, ja koiralle sama, tupakit 50 kk autoon 200e. Omaan ruokaan 400, joten hyvin pärjätään ja satunnaismenohinkin kuten auton remonttiin ja eläinlääkäri- ihmislääkärilaskuihin jääs pikkuisen puskurivaraa. Vaateita ei osteta joka kuukausi, ei edes joka vuosi.

• ?

Mites sitten jos toinen ottaa eron ?
      Pärjäätkö 700 eurolla kuukaudessa ?
      Tai perhettä suunnittelette ?
      Mistä teidän tulot koostuvat ?

• talous kunnossa

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja asun asumisoikeus yksiössä ja vuokran jälkeen jää kaikkiin muihin kuluihin 790€/kk. Ihan hyvin pärjään kun ei ole velkaa, en polta, en ota alkoholia enkä tarvitse autoa, kaikki palvelut lähellä. Säästöönkin jää joka kuukausi pieni summa. Velkaantumistaan ainakin voi rajoittaa itsehillinnällä kaikki ei ole tarpeellista mikä on hyvää tai näyttää kauniilta.

• Vähään tyytynyt

Olen työkyvyttömyys eläkkeellä myös.Vuokraa on n.650e.Tulot 1200e/kk
      Siitä TV,sähkö,bussilippu,terveysk.maksut nykyisin myös sairaala.
      Hammaslääkäri.
      Puhelin,netti .Lääkkeet. Ruoka on tosi kallista nykyisin,teen itse kaiken alusta loppuun.
      En juo kahvia ,en juo viinaa,en polta.
      Vaatteita on pakko joskus ostaa.Ei ole autoa,käytän bussia.En käy missään harrastuksissa tai huveissa.
      Olen kuitenkin ollut aina työssä,ennen sairastumista ja tehnyt muutaman lapsenkin.
      Kotiäitinä ei paljon tienaa. Siksi eläke on pieni.
      Jäin myös yksinhuoltajaksi aika nuorena.Mutta tällehän ei voi itse mitään,ISOT HERRAT ja ROUVAT päättää paljonko köyhälle maksetaan.
      Iloinen mieli kumminkaan ei maksa mitään ! Mitä näitä suremaan !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1207
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe