Kirjoitinpa tänne mun jutun.
Asuimme edellisessä asunnossa jossa vuokraan sisältyi sähkö ja vesi. Toimitin asianmukaisesti kaikki tarvittavat tiedot kun hain tukea.mm vuokrasopimuksen jossa seisoo että vuokra sisältää veden ja sähkön!
Nyt lähes 2v päästä sain kirjeen jossa kerrottiin että ovat maksaneet mulle liikaa asumistukea koska sähköä ei saa kuulua vuokraan. Tuona 2vuotena olen hakenut tukeen muutoksia ja ilmoittanut mielestäni elämäntilanteiden muutoksista aivan oikein ja olenkin aina saanut vastauksen ja päätökset muutoshakemuksiini.
Eli Kelalla on tämän 2vuoden aikana ollu mahdollisuus tarkistaa asiani ainakin 4kertaa ja nähdä että vuokraani on sisältynyt vesi ja sähkö mutta eivät ole aiemmin huomanneet josta MINUA rokotetaan! Aika kohtuutonta mielestäni ja paskintahan tässä on se että heillä kuulemma ois tavallaan "oikeus" periä takasin vaikka itse ovat mokanneet! Ei näin voi oikeesti olla!? Ymmärtäisin jos en olis ilmoittanut muutoksista ja siksi sakotettaisiin mutta mitä tein väärin kun ilmoitin kaikesta! onko kellään muulla vastaavia kokemuksia ja kuinka olette toimineet? Menikö valitukset läpi? Rupee kyllä mietityttään että kannattaako rehellisyys....
TAKAISINPERINTÄ!
26
961
Vastaukset
- Kela on Kela
Olithan myös hakemukseen laittanut, että vuokraan sisältyy sähkö ja vesi? Siellähän on näille omat sarakkeensa. Pelkkä vuokrasopimuksessa lukeva mitä se sisältää ei riitä. Kela tekee virheitä ja niistä maksumieheksi lähes aina joutuu Kelan asiakas. Kela voi tehdä virheitä, mutta asiakas ei.
- Kela on Kela
Sori, luinkin väärin. Sähkö ei tosiaankaan saa sisältyä vuokraan. Jotenkin luin sen lämmitysmenoina. Olit varmaan hakemukseen laittanut tuosta kommentin sähköstä, että se oli kuulunut vuokraan?
- ketunposket
Kela on Kela kirjoitti:
Sori, luinkin väärin. Sähkö ei tosiaankaan saa sisältyä vuokraan. Jotenkin luin sen lämmitysmenoina. Olit varmaan hakemukseen laittanut tuosta kommentin sähköstä, että se oli kuulunut vuokraan?
No enpä muute tajunnu kirjottaa kun ajattelin että kun kerran kuuluvat vuokraan nii en niitä laita.Ajattelin että jos joku tieto on puuttellista nii pyytävät lisäselvityksen KUTEN YLEENSÄ tekevät.. Silti hassua etteivät lue mitä vuokrasopimuksessa lukee ku tekevät niitä päätöksiään ja siellä kyllä seisoo merkintä että vuokra korotetaan veden ja sähkön kulutuksen mukaan (oliko sekin liian vaikeesti ilmaistu kenties???)!!Eli toisin sanoen ihan sama mitä siinä sopparissa lukee tai lukeeko mitään jos eivät kerran piittaa stemmaako asiat hakemusten kanssa... ilmeisesti tää oli siis ihan oma mokani kun en tuota kohtaa täyttänyt :(
- ketunposket
ketunposket kirjoitti:
No enpä muute tajunnu kirjottaa kun ajattelin että kun kerran kuuluvat vuokraan nii en niitä laita.Ajattelin että jos joku tieto on puuttellista nii pyytävät lisäselvityksen KUTEN YLEENSÄ tekevät.. Silti hassua etteivät lue mitä vuokrasopimuksessa lukee ku tekevät niitä päätöksiään ja siellä kyllä seisoo merkintä että vuokra korotetaan veden ja sähkön kulutuksen mukaan (oliko sekin liian vaikeesti ilmaistu kenties???)!!Eli toisin sanoen ihan sama mitä siinä sopparissa lukee tai lukeeko mitään jos eivät kerran piittaa stemmaako asiat hakemusten kanssa... ilmeisesti tää oli siis ihan oma mokani kun en tuota kohtaa täyttänyt :(
ja näin se taitaa olla että Kela saa tehä virheitä mutta asiakas ei... vittu että vituttaa...
- Sossupummi
ketunposket kirjoitti:
ja näin se taitaa olla että Kela saa tehä virheitä mutta asiakas ei... vittu että vituttaa...
Voit hakea huojennusta kuitenkin siihen perintään ja maksaa sen osissa. 20-40€ erät mahdollisia. Tosin kaveri kokeili perintähässäkässä 1 euron eriä ja oli joku virkailija sen hyväksynyt XD. Sitten kaveri meni unohtamaan maksun ja se erä nousi 30€. Oli pikkasen toinen kelan täti ihmeissään siitä 1€ eristä:D.
- ketunposket
Sossupummi kirjoitti:
Voit hakea huojennusta kuitenkin siihen perintään ja maksaa sen osissa. 20-40€ erät mahdollisia. Tosin kaveri kokeili perintähässäkässä 1 euron eriä ja oli joku virkailija sen hyväksynyt XD. Sitten kaveri meni unohtamaan maksun ja se erä nousi 30€. Oli pikkasen toinen kelan täti ihmeissään siitä 1€ eristä:D.
Valitan siit päätöksestä joten maksut siirtyy siihen asti et toinen päätös tulee..Katsotaankatsotaan. Rasittavaa vaan kun käsittelyt saattaa viedä jopa vuoden...
Vai sai kaveris 1e lyhennykset läpi :D Onni kaveris kannalta kyllä ;) En kyllä enää ihmettele tuon laitoksen osaamisia.Ei ois varmaan menny muualla läpi :DD.. - Sossupummi
ketunposket kirjoitti:
Valitan siit päätöksestä joten maksut siirtyy siihen asti et toinen päätös tulee..Katsotaankatsotaan. Rasittavaa vaan kun käsittelyt saattaa viedä jopa vuoden...
Vai sai kaveris 1e lyhennykset läpi :D Onni kaveris kannalta kyllä ;) En kyllä enää ihmettele tuon laitoksen osaamisia.Ei ois varmaan menny muualla läpi :DD..Muistaakseni perintäsumma oli vielä jotain 1000€ luokkaa. Siitä sitten jonkin verran annettiin anteeksi oliko se peräti puolet. Oli just asumistukien kanssa että maksettiin takautuvasti eläkkeensaajan asumistukea ja sitten perittiin yleistä asumistukea. Kannattaa valittaa mutta ei kannata paljoa odottaa ymmärrystä.
- Ikävä juttu
ketunposket kirjoitti:
Ikävä juttu kannaltasi ja Kela toiminut tuossa täysin miten kuuluukin. Lomakkeessa on tosiaan kohta jossa kysytään sähköstä ja vedestä erikseen jos ne kuuluvat vuokraan. Koita edes kohtuullistaa tuota perintää jollakin lailla. Itse jouduin maksamaan 1 kk tuet takaisin pari vuotta sitten ja sain maksaa sen 4 erässä. Varmaan suuremmissa perinnöissä pidempikin aika saadaan varmasti sopimaan. Maksettava ne on kuitenkin pois.
- ketunposket
Ikävä juttu kirjoitti:
Ikävä juttu kannaltasi ja Kela toiminut tuossa täysin miten kuuluukin. Lomakkeessa on tosiaan kohta jossa kysytään sähköstä ja vedestä erikseen jos ne kuuluvat vuokraan. Koita edes kohtuullistaa tuota perintää jollakin lailla. Itse jouduin maksamaan 1 kk tuet takaisin pari vuotta sitten ja sain maksaa sen 4 erässä. Varmaan suuremmissa perinnöissä pidempikin aika saadaan varmasti sopimaan. Maksettava ne on kuitenkin pois.
juu kyllä mä sen hyväksyn että siitä alkaen ku olen tuon tiedon saanut että maksan ne ylimenevät summat takaisin mutta se on aika kohtuutonta vaatia 2v ajalta jolloin kumpikaan,ei Kela enkä minä,ole ollut tietoisia asiasta :( jotenki näin ois mun mielestä ihan reilua toimia koska tuolloin kun olen tullut tietoiseksi asiasta niin sillon voi oikeesti olettaa että olen jättäny osan tuesta käyttämättä koska olen tiennyt tilanteen. ..no.saa nähä kuinka käy ehdotukset....
- Ei Kelan vika
ketunposket kirjoitti:
juu kyllä mä sen hyväksyn että siitä alkaen ku olen tuon tiedon saanut että maksan ne ylimenevät summat takaisin mutta se on aika kohtuutonta vaatia 2v ajalta jolloin kumpikaan,ei Kela enkä minä,ole ollut tietoisia asiasta :( jotenki näin ois mun mielestä ihan reilua toimia koska tuolloin kun olen tullut tietoiseksi asiasta niin sillon voi oikeesti olettaa että olen jättäny osan tuesta käyttämättä koska olen tiennyt tilanteen. ..no.saa nähä kuinka käy ehdotukset....
Miten se Kela olisi voinut edes olla tietoinen jos et ole sitä ilmoittanut hakemuksessa!? Nyt syytät täysin turhaan Kelaa omasta virheestäsi. Olisit siihen hakemukseen laittanut asiaan kuuluville kohdille ne vesimaksut ja myös sähkön osuus. Nyt et sitä tehnyt ja maksat niiltä osin takaisin liikaa maksetut tuet.
- ketunposket
Ei Kelan vika kirjoitti:
Miten se Kela olisi voinut edes olla tietoinen jos et ole sitä ilmoittanut hakemuksessa!? Nyt syytät täysin turhaan Kelaa omasta virheestäsi. Olisit siihen hakemukseen laittanut asiaan kuuluville kohdille ne vesimaksut ja myös sähkön osuus. Nyt et sitä tehnyt ja maksat niiltä osin takaisin liikaa maksetut tuet.
Niin ja ehän mäkään tajunnut tekeväni virhettä ku hakemusta täytin! Liekö ajatuskatko tai en sitten lukenut kunnolla,en tiedä.Ajatuksissa oli kyllä että ilmoittavat jos tarvitaan lisäselvitystä.Ja kun ei sellaista kuulunut tottakai oletin et kaikki kunnossa! Siellä päässähän ne hakemukset käsitellään ja tarkastetaan ettei mitä pskaa vaan mee läpi????Vai? No ihan sama..katsotaan miten käy..vuosi voi mennä....
- ketunposket
Eli eikö Kela sitten katso yhtään mitä vuokrasopimuksissa lukee?? Väärin perustein maksettu joo mutta luulisi, että jo päätöstä annettaessa on tiedot tarkastettu "oikeaa" päätöstä varten? Mitä virkaa silloin on millään todistuksella minkä sinne laitokseen kiikutat jos tietoja ei kerran tarkasteta?Täytyypä muistaa ens kerralla...Jos sopimuksessa ei olisi ollut mainintaa tuosta asiasta lainkaan oisin täysin samaa mieltä että kokonaan minun vikani.Mutta hakemushan on ollut silloin ristiriidassa v.sopimuksen kanssa jos niistä ei löydy samoja asioita?Miten sellaisen perusteella voidaan laskea?Vai eivätkö todella yhtään ees katso niit papereita mitkä vaativat liitteiksi.....
- Sossupummi
Kyllähän niitten pitäisi. Tosin helpommin selviää jos merkkaat ne vielä. Voit toki kun huojennusta haet perustella tuota (tosin muotoile niin että ei olisi kelan vika) ja voit sanoa että taloudellinen tilanteesi on heikko. Velkakierteen vaara jne. Niin ja pienet erät kannattaa pyytää kun ei mee kertta korkoa.
- Sinun oma syy
Kyllä siellä pääsääntösesti katsotaan lomakkeen tietoja ja vuokra sitten tarkastetaan lähettämäsi todistuksen mukaan. Jos jätät oleellista ilmoittamatta hakemukseen, ei se ole Kelan virhe vaan sinun omasi. Turha noin selvästä omasta virheestä on edes valittaa. Olet jättänyt lomakkeella ilmoittamatta tukeen vaikuttavia asioita. Syy on vain ja ainoastaan sinun, ei Kelan.
- Sinun oma syy
Sinun oma syy kirjoitti:
Kyllä siellä pääsääntösesti katsotaan lomakkeen tietoja ja vuokra sitten tarkastetaan lähettämäsi todistuksen mukaan. Jos jätät oleellista ilmoittamatta hakemukseen, ei se ole Kelan virhe vaan sinun omasi. Turha noin selvästä omasta virheestä on edes valittaa. Olet jättänyt lomakkeella ilmoittamatta tukeen vaikuttavia asioita. Syy on vain ja ainoastaan sinun, ei Kelan.
Ja ei voi korostaa liikaa, että LUKEKAA hakemukset tarkkaan ja kokonaan ja ajatuksella. Jos sen minuutissa hätäseen täytät virheitä saattaa tulla.
- ketunposket
Sinun oma syy kirjoitti:
"Kyllä siellä pääsääntösesti katsotaan lomakkeen tietoja ja vuokra sitten tarkastetaan lähettämäsi todistuksen mukaan." Hassua että vasta lähes 2vuoden jälkeen tarkistavat päätöksensä että mitäs täällä oikein lukeekaan..
Kas kun ei toisella kertaa,joka oli n 3kk tuon ensimmäisen päätöksen jälkeen, vielä huomattu mitään.. Eikä kolmannellakaan vaan vasta neljännellä kerralla huomattiin?
Mielestäni vois laittaa sillon vielä mun piikkiin jos ois huomattu tuossa viim.toisella kerralla kun vein tietoja päivitettäväksi..Mutta haloo. Liki 2v??
On kyllä jo Kelan oma moka siinä vaiheessa mielestäni! Varsinkin kun tunnollisesti ollaan ilmoiteltu elämäntilanteiden ja tulojen muutoksista tuona aikana! - Sun moka
ketunposket kirjoitti:
"Kyllä siellä pääsääntösesti katsotaan lomakkeen tietoja ja vuokra sitten tarkastetaan lähettämäsi todistuksen mukaan." Hassua että vasta lähes 2vuoden jälkeen tarkistavat päätöksensä että mitäs täällä oikein lukeekaan..
Kas kun ei toisella kertaa,joka oli n 3kk tuon ensimmäisen päätöksen jälkeen, vielä huomattu mitään.. Eikä kolmannellakaan vaan vasta neljännellä kerralla huomattiin?
Mielestäni vois laittaa sillon vielä mun piikkiin jos ois huomattu tuossa viim.toisella kerralla kun vein tietoja päivitettäväksi..Mutta haloo. Liki 2v??
On kyllä jo Kelan oma moka siinä vaiheessa mielestäni! Varsinkin kun tunnollisesti ollaan ilmoiteltu elämäntilanteiden ja tulojen muutoksista tuona aikana!Asia on selvinnyt vasta nytten eli se että olet huijannut kelaa. Kelalla on kyllä oikeus periä omiaan takaisin vielä vuosien päästä kun virhe huomataan. Kumma kun olet 2 vuotta onnellisesti jättänyt huomaamatta hakemuksessa kohdan mitä jos vuokraan jo kuuluu sähkö ja vesi. Aikaa olisi sinullakin ollut asia korjata. Yksi kerta voi vielä olla vahinko, mutta ei toista kertaa.
- Sossupummi
Sun moka kirjoitti:
Asia on selvinnyt vasta nytten eli se että olet huijannut kelaa. Kelalla on kyllä oikeus periä omiaan takaisin vielä vuosien päästä kun virhe huomataan. Kumma kun olet 2 vuotta onnellisesti jättänyt huomaamatta hakemuksessa kohdan mitä jos vuokraan jo kuuluu sähkö ja vesi. Aikaa olisi sinullakin ollut asia korjata. Yksi kerta voi vielä olla vahinko, mutta ei toista kertaa.
Kyllä se nyt vaan on niin että ne liitteet tarvisi siellä kelassa tarkastaa. Älä nyt siinä syyttele kun et oikeasti tiedä mistä ees puhut. Ne kelan virkailijat saa siitä palkkaa ja niiden pitäisi nuo ristiriidat huomata varsinkin jos liitteessä on ollut toi juttu. Tosin todellisuus on että puolivaloilla työskenteleviä ihmisiä löytyy myös kelasta ja sen takia kannattaa aina kirjoittaa myös paperille kaikki tiedot. Toinen homma että "huijaaminen" on hieman liian vahva sana tässä. Se on selvä homma että voi hakea sitä huojennusta hyvillä mielin. Humoristista on myös se että korostat lukemista ja se sähkö oltiin ilmoitettu siinä vuokrasopimuksessa.
- tuttujuttu
Vuokrasopimuksesta ilmenee mitä kuluja asunnosta tulee!! Kelan väki EI lue näköjään mitään vaan hutkii takaisinperintää maksettavaksi.
- 16
Aloittaja:
Mihin lakipykäliin vetosivat siinä perinnässä?
Se on totta, että asumiskuluihin ei lasketa sähköä. on kuitenkin olemassa asuntoja joissa ei ole omaa sähkömittaria jne. - ketunposket
"Teille on maksettu liikaa asumistukea koska asumistukeanne ei ole tarkistettu ajoissa lain määrittelemään tarkistusajankohtaan mennessä" Lopussa mainittu "Lainkohdat : Asumistukilaki 1§, 16§ ja 19§"
"Ei ole tarkistettu ajoissa".. mitä? - 20
>"Teille on maksettu liikaa asumistukea koska asumistukeanne ei ole tarkistettu ajoissa lain määrittelemään tarkistusajankohtaan mennessä" Lopussa mainittu "Lainkohdat : Asumistukilaki 1§, 16§ ja 19§"
"Ei ole tarkistettu ajoissa".. mitä?
SINULLE ON TULLUT KELASTA PAPERI JOSSA LUKEE "olemme tarkistaneet asumistukenne alkaen XX,YY, OOOO......"
Kysyppä kirjallisesti, että ovatko tarkistaneet vai eivätkö ole tarkistaneet.
Jos eivät tarkistaneet, niin onko hyvän hallintotavan mukaista lähettää semmoisia kirjeitä kansalaisille.
(vastaavat että se on joku valmis pohja)
Kysyt sitten edelleen, että miksi lähettävät semmoisia "valmiita pohjia" jotka eivät pidä paikkaansa.
Vaadi luopumista perinnästä, koska se olisi kohtuutonta ja sinä et ole toiminut vilpillisesti.
Kysy jollain eri s-postilla "nimettömänä" heidän ohjeistustaan siinä tapauksessa, että asunnossa ei ole erillistä sähkömittaria.
Hankalaksi toi menee, mutta onhan sinulla aikaa kirjoittaa muutama s-posti. - 3+19
Huomasitko siihen hakemukseen laittaa x summa vuokrasta menee sähköön? Jos ei tiedä tarkkaan mitä se sähkön osuus, Kela käyttää omaa laskelmaa siihen. Voipi olla yli heidän normien tai sitten menee alikin. Asumistuki hakemuksessa on kyllä erikseen kohta jossa se sähkö ilmoitetaan.
- Uskomatonta..?!
Kannattaa valittaa ehdottomasti ja hankkia asianajaja. Jos tulot ovat pienet niin oikeusaputoimistosta saat apua. Toi ei todellakaan käy päinsä, että hoitavat asiansa huonosti ja rokottavat sinua monen vuoden takaa maksamista "liikamaksuista". Ja muille vielä tiedoksi, että mistäköhän sitä saa tietää kuinka suuri osa vuokrasta menee sähkölaskuun HALOO? Jos on omat paperit toimittanut kelaan rastiti oikeassa kohdassa niin missäköhän vika?! Älä pelkää, sun täytyy vaan todistaa asia.
- Mittarit olemassa
Jos on mittari talossa niin siitä ainakin (kerrostaloissa on ainakin) ja Kela käyttää sitten omaa laskelmaa jos ei sitä osaa tarkemmin arvioida. Aloittajan olisi pitänyt ottaa selvää se sähkön osuus vuokrasta niin ei olisi ongelmaa edes tullut ja laittanut edes hakemukseen ettei tiedä sähkön osuutta niin Kela laittaa sinne sitte arvionsa. No näin ei tehnyt ja nyt kävi sitten huonosti. Maksettava on kuitenkin, mutta jos osaa perustella kämminsä hyvin saattaa Kela antaa ainakin osan anteeksi. Kelan kanssa kannattaa olla tarkka hakemuksissaan. No virheistä oppii välillä vaan kantapään kautta ja se saattaa välillä kirpaista ja kovaa.
- ketunposket!
OIKEUS VOITTI! Luopuivat takaisinperinnästä :)!!!! Joskus ilmeisesti Kelakin myöntää että virheitä siis sattuu :) Muistakaa ihmiset tehdä valitukset päätöksistä ja varsinkin kun itse tiedätte ja pystytte todistamaan että Kela tms ollut väärässä!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731920Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971663- 1471207
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54547
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462