Jos olen oikein ymmärtänyt, niin monet rikoksista kiinnostuneet hommaavat "papereita" käräjäoikeudesta, esim. tuomioita tai tuomiolauselmia. Ja joskus myös esitutkintamateriaalia (sitä en tiedä saako tuonkin käräjäoikeudesta vai mistä), esim. Ulvilan jutussa oli satoja sivuja materiaalia (kuulustelupöytäkirjoja etc. haettu).
Mutta jos käräjäoikeus hylkää kaikki syytteet jossain jutussa, eli tuomiota ei tule, niin onko silloinkin jotain materiaalia saatavissa? Ja jos on, niin mistä?
Papereita käräjäoikeudesta?
8
1198
Vastaukset
- 10
Joo
Näinhän väitetään, että ammattirikolliset käyttävät tätä porsaanreikää hyväkseen.
Saavathan he näin laillisesti haltuunsa vaikka satoja osoitteita ja ihmisten henkilötunnuksia.
Koko esitutkintamateriaali, jonka poliisi on tehnyt, on heti kaikille julkinen, kun asia on ollut ensimmäisen kerran esillä oikeudessa. Materiaali on osallisille ilmainen, muille maksua vastaan, poislukien salaiseksi julistettu aineisto.
Alibin jutut ovat hyvä esimerkki kaikkille julkisista pöytäkirjoista.- Ymmällään...
Kitos vastauksesta! Otin yhteyttä käräjäoikeuteen ja he sanoivat että esitutkintamateriaalin saa poliisilta. Mistä tiedän mihin poliisilaitokseen ottaa yhteyttä? Suostuvatko he todellakin kopioimaan minulle esitutkintamateriaalin, vaikka olen täysin ulkopuolinen?
- 16
Ymmällään... kirjoitti:
Kitos vastauksesta! Otin yhteyttä käräjäoikeuteen ja he sanoivat että esitutkintamateriaalin saa poliisilta. Mistä tiedän mihin poliisilaitokseen ottaa yhteyttä? Suostuvatko he todellakin kopioimaan minulle esitutkintamateriaalin, vaikka olen täysin ulkopuolinen?
Joo
Kuten kirjoitin, kenelle tahansa maksua vastaan.
Jokainen poliisilaitos pitää omaa arkistoaan tutkimistaan jutuista. Jotta tietäisi, missä juttua säilytetään, niin pitää olla tiedossa jutun numeron, tai ainakin jonkun
juttussa mukana olleen nimi/henkilötunnus. Sen jälkeen voi mennä mihin poliisipäivystykseen tahansa Suomen maassa, niin poliisit kyllä näkevät tietokoneelta, mikä poliisilaitos on juttua tutkinut. Sen jälkeen soitto sinne ja tilaus vetämään.
Toisaalta, kyllähän käräjäoikeudessakin on tieto siitä, mikä poliisilaitos on minkäkin, heillä olleen jutun tutkinut.
- Onnibonni1
Niin, kaikista tuomioistuimista saa kopioita heidän jutuistaan, ja vaikka kaikki syytteet hylättäisiin niin se on samalla tavalla "juttu" kuin muutkin.
Tuomion saa heti, asiakirjanippua voi joutua odottamaan. Syy tähän on se että nämä asiakirjat harvemmin ihmisiä kiinnostavat, joten säästääkseen työaikaa tuomioistuimet alkavat järjestää niitä julkiseen ja asianosaisjulkiseen osaan vasta silloin jos joku sitä materiaalia pyytää. - valitusoikeutta ei
Ompa kiva tietää miten sen pitäisi mennä. Minä kun en saanut esitutkinta materiaalia Helsingin käräjäoikeudessa edes vielä istunto päivänä ja asianajajani melkein hyppi tasajalkaa, kun odotimme aina seuraavaa taukoa, jolloin se ehkä olisi kopioituna. Lopulta saimma materiaalin ja minut todettiin syyttömäksi useisiin juttuihin, mutta yhdestä sentään tuomittiin "todennäköisin syin". Varmaa näyttöä ei saatu, kun sitä ei voinut olla olemassakaan. Minulle määrättiin maksettavaksi kaikki vastapuolenkin oikeudenkäyntikulut koko isosta syyte nivaskasta, vaikka se kaatui lähes kokonaan, kun meiltä mm. löytyi videoa, joka oli päässyt poliisilta katoamaan. Lopulta en saanut edes itse päätöstä käräjäoikeudesta kuin maksamalla siitä.
- 6
******Ompa kiva tietää miten sen pitäisi mennä****
Tuota, kuten kirjoitin, niin esitutkintamateriaalin saa poliisilta, mutta se pitää etukäteen tilata.
Hgin poliisi tuotaa joka vuosi n. 60.000 pöytäkirjaa, joissa on 0,5 - 1 miljoonaa sivua.
Niitä kopioidaan vain tilausten mukaisesti.
- ulkopuolinen1
Saako tällaisestä tapauksesta ulkopuolinen mitään virallista asiakirjaa?
http://www.ita-savo.fi/Uutiset/11994878.html
Ps. tuon uutisen numerotiedot ei täsmää... vahinko vai "vahinko"?- 7
Joo
Todennäköisesti juttu on käsitelty käräjäoikeudessa yleisön läsnä olematta ja asiakirjat on julistettu salassa pidettäväksi, yleensä 60 vuodeksi. Tuomiolauselma on kuitenkin julkinen, jonka saa kuka hyvänsä.
Tuomiolauselman kanssa voi tietysti mennä poliisiasemalle, niin poliisi näkee omilta tietokoneiltaan, onko myös esitutkintamateriaali määrätty salaiseksi. Ellei ole, niin sen saa kuka hyvänsä maksua vastaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh811973Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1001695- 1801286
- 225707
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6666- 56600
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako199566- 46508
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472