väkivaltatilastot

manna gryn

aina mainio ja ajantasainen tasa-arvon ja sukupuolitutkimuksen tietokeskus minna.fi on koonnut keskeisen suomalaisen väkivaltatutkimuksen "yksiin kansiin"

http://www.minna.fi/web/guest/vakivaltatilastot



oleellisesti väkivalta ja etenkin henkirikokset ovat vähentyneet vuosien saatossa. silti henkirikoksen uhrina kuolee yli sata suomalaista vuosittain ja leimaa antavasti useimmiten uhrin tai/ja syyllisen ollessa juovuksissa. tilastollisesti suomea voikin pitää pohjoismaisittain arvioiden omalaatuisena "kunniamurhat" hyväksyvänä maana, tavallinen tappo ei juurikaan hetkauta ip-lehtien lööpeissä.

parisuhdeväkivallan osalta määrällinen sukupuolijakauma on kovin tasainen uhritutkimuksia vertailtaessa, sen sijaa poliisin tietoon tulleesta parisuhdeväkivallasta 86 prosenttia kohdistuu naisiin. mikä viittaa siihen, että naiset kokevat enemmän törkeää ja vammauttavaa väkivaltaa ja miehet joko eivät halua tehdä rikosilmoitusta tai kokevat enemmän fyysisesti lievää väkivaltaa.

lasten ja nuorten osalta tilanne ei näytä yhtään valoisammalta. pojat kokevat enemmän fyysistä väkivaltaa ja ovat useimmin myös väkivallan tekijöitä. sukupuolierityisesti seksuaalinen väkivalta kohdistuu pääsääntöisesti tyttöihin.

16

177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itkevä iines

      Kukkahattu päähän!

      Ryhdy graavaamaan vaikka lohta, äläkä saarnaa.

      • manna gryn

        optulan ja poliisin tilastoja, neutraalia dataa, jota esimerkiksi tasa-arvoyksikkö käyttää oman työnsä tukena :)


      • manna gryn

        en pääse kalastamaan, liikaa lunta jäällä.

        nyt on hyvä aika ryypätä ja ajaa autolla samaan aikaan, kansalaisvelvollisuushan on ajella autolla huvikseen pienessä kännissä ( alle 0.5 promillea ).


      • kaurahiutaleTeoria
        manna gryn kirjoitti:

        optulan ja poliisin tilastoja, neutraalia dataa, jota esimerkiksi tasa-arvoyksikkö käyttää oman työnsä tukena :)

        Jauha pa.skaa joo.

        Mikä on feministisen teorian laita tuossa yksikössä, se on olennainen kysymys. Eli osaakos mannaryyni kertoa siihen vastausta, ja jättää propagandan pienemmälle.

        Eli kerrotkos?


      • manna gryn
        kaurahiutaleTeoria kirjoitti:

        Jauha pa.skaa joo.

        Mikä on feministisen teorian laita tuossa yksikössä, se on olennainen kysymys. Eli osaakos mannaryyni kertoa siihen vastausta, ja jättää propagandan pienemmälle.

        Eli kerrotkos?

        ehkä jonkin verran sukupuolentutkimukseen liittyvästä taustamateriaalista voi löytää feminististen teorioiden vaikutusta, tasy:han käyttää myös sukupuolentutkimuksen tutkimustietoutta hyväkseen valmistellessaan lakeja.

        sukupuolentutkimukseen kuuluu myös muitakin teoriapohjia kuin tuo mainittu naistutkimuksellinen alue, esimerkiksi kriittinen miestutkimus ja sukupuoli- ja seksuaaliorientoitunut queer-tutkimus.

        tasy toimii pääasiassa poliittisena virkamieskoneistona, se on siis sitoutunut hallitusohjelmaan ja poliittisesti yhteisesti sovittuun linjaan.

        lainvalmisteluun ei siis voi edes tällainen erillinen yksikkö ujuttaa omia ideologioitaan, sillä valiokuntatyöskentelyssä viimeistään oppositiovoimat tai muu lakialoitetteeseen tyytymätön taho ( puolue ) torppaa koko lakiehdotuksen tai ainakin osaa vaatia tarpeelliseksi kokemiaan muutoksia.

        parlamentaarisessa järjestelmässä ideologinen vedätys ei onnistu.


      • Manna gryn
        kaurahiutaleTeoria kirjoitti:

        Jauha pa.skaa joo.

        Mikä on feministisen teorian laita tuossa yksikössä, se on olennainen kysymys. Eli osaakos mannaryyni kertoa siihen vastausta, ja jättää propagandan pienemmälle.

        Eli kerrotkos?

        Nakki sujautetaan feministin tähtipajatsoon?


      • manna gryn
        Manna gryn kirjoitti:

        Nakki sujautetaan feministin tähtipajatsoon?

        Nakin sujautus on aina tarpeen


    • manna gryn

      kyykkybaunssi-manna. ok?

    • uppis :)

      up

    • :)

      :)

    • ywywerwyer

      baunsaa kyykyssä, paukkii pajatsoon?

    • mitä_tämä_maksaa????

      mitä tämä sukupuolentutkimus leikki maksaa? kuinka paljon yhteiskunnassa on tämänkaltaisia ylimääräisiä kustannuksia aiheuttavia marxilaisia syöpäpesäkkettä?

      • manna gryn

        huomattavan vähän verrattuna esimerkiksi kreikan tukipakettiin, jonka eduskunta selvällä ääniylivoimalla hyväksyi juuri äsken.

        väkivaltatilastointi ei myöskään liity sukupuolentutkimukseen ainoastaan, vaan se on yleistä tilastokeskuksen ja poliisin sekä sisäasiainministeriön toimialaan kuuluvaa taustoitusta esimerkiksi rikoksentorjuntastrategioihin liittyen.


      • manna gryn
        manna gryn kirjoitti:

        huomattavan vähän verrattuna esimerkiksi kreikan tukipakettiin, jonka eduskunta selvällä ääniylivoimalla hyväksyi juuri äsken.

        väkivaltatilastointi ei myöskään liity sukupuolentutkimukseen ainoastaan, vaan se on yleistä tilastokeskuksen ja poliisin sekä sisäasiainministeriön toimialaan kuuluvaa taustoitusta esimerkiksi rikoksentorjuntastrategioihin liittyen.

        Manna gryn ei ymmärrä tukipakettia koska manna gryn ei tiedä siitä yhtään mitään. Meen nyt graavaamaan. Ok? T. manna ja kyllä, jassobaunssit aina kyykyssä, tietty. Ok?


    • Samurai84

      Se,että miehet on aina ne syyliset on paskaa..naisetkin osaavat ja ovatkin joltain osin yhtä julmia ja voivat pahoinpidellä lapsiaan tai miehiään..mutta perheväkivalta on aina miehen syy ja huoltajuushommissa nainen voittaa aina.

      sukupuoli ei tosin ole ollennainen asia hakkaako joku lapsiaan,niin ei saisi tehdä..kenenkäänlapsen ei pidä kestää väkivaltaista/juoppoa äitiään tai isäänsä,mutta olisi kiva jos se että naisetkin ovat joskus ne "pahikset" eikä aina van miehet

    • '¨'¨'¨'¨'¨'¨'¨'

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1586
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      187
      426
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe