Tuleekos sama lopputulos

ikoninmaalauksesta

kun hiertää pigmenttejä morttelissa kuin että hiertimellä lasilevyllä?

16

1414

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jooo

Kummallakin tavalla saa keuhkosyövän, paitsi jos suorittaa hiertämisen vetokaapissa.

• ikonimaalausta

Veden kanssahan ja emulsionkin ne hierretään..minne se neste pölisisi sitten sen voi nesteenä vetää lasilevyltä pois kumilastan avulla.

• ikonimaalari

Osta Sennelier-pigmentteja niin ei tarvitse hiertaa....

• ikonimaalauksesta

Lapis on ellaista ja azuriitti ettei voi välttää hiertämistä ostipa mistä hyvänsä.Saako sieltä noita edellämainittujakin ja hematiittia?

Ainakin siniset sävyt jalokivi pigmentteinä ovat olleet monestakin eri lähteestä ostettuna karkeita.

Kurssin vetäjä kertoi aina hiertävänsä värinssä olipa ne mitä tahansa.Ja sankir on hyvä valmistaa hiertämällä ja antamalla tasaantua jääkaapissa nesteenä.

• 7+14

Vähän sekavat nuo sennelierin nettisivuten tiedä onnistuuko tilaamaan suomeen sieltä.

• ulkosuomalainen2

Mina kaytan Sennelierin ultramariinia. Eihan se ole yhta hieno kuin lapis tai azuriitti mutta valttaa minulle.....Sennelier pigmentit on tehty ammattitaidemaalareille, ja niita kaytetaan myos oljyvareihin. Lapista/azuriittia/hematiittia ei loydy. Itse olen pahasti allerginen erilaisille kemikaaleille, ja olen paatynyt kayttamaan aika lamminta variskaalaa - okria ja umbria ja siennoja - koska maavarit ovat turvallisia ja ne voi sekoittaa veteen ja emulsioon paletilla. Hollantilaisen Doakin varit ovat olleet hyvia myos. MInulla on hyvin sekoittuva hemattiitti HIstorical Pigments verkkokaupasta, 90% rautaoksidia. En jauha varejani, ehka joskus tulevaisuudessa yritan.

Pariisissa on Sennelierin kauppoja paljon. Siella on myos etela-ranskalaisen firman putiikki. Ko. firma on joku erityisen "hieno" pigmenttien tuottaja.

Ongelmana on tietysti etta venalaiset kayttivat savyltaan kovin erilaisia pigmentteja kuin Ranskassa saatavat. Itse olen viela aloittelija ja maalaan lahinna novgorodilaisen tai pohjoisen Venajan tyylisia yksinkertaisia ikoneja. Niissa tuo lammin variskaala toimii hyvin.

Olet varmasti kokeneempi maalari kuin mina, ajatteiln ulkosuomalaisena vain vinkata vareista joita ulkomailla on tarjolla.

• ikoninmaalauksesta

No en taida olla vasta aloitin syksyllä.itse olen yrittänyt ottaa myös aika maanläheisiä kun totesin että myrkyllisiä en halua käyttää enkä uskalla ja synteettiset ei sekoitu hyvin ainakaan maavärien kanssa.

Pitää katsoa jostakin ja miettiä miten kalliiksi tulee värien tilaaminen.
        Muutamat on tuoneet pigmentit venäjältä ne on kuulemma aina aika karkeita.Kunnon hiertämisen ne lapis ja azuriitti vaatii halusin vain kokeilla mitä niistä tule.Hematiittia kylmää ja lämmintä käytän Jumalanäidin viittaan lähinnä.Nyt etsiskelen vaaleaa okraa ja vaaleaa punaokraa kasvovaalennoksiin.Harjoitustyöhön käytin reippaasti italianpunaista.Sopi melko kivasti aika vihreään sankiriin vaikka aluksi itse vierastin vihreää sankiria.
        Kristuksen viitaan olen käyttänyt italianpunaista oranssinpunaista on vaikea saada aikaiseksi ettei se olisi tunkkainen.Keltaokralla vaalensin hieman.Tuntuu että joskus ei saa värejä oikeanlaisiin sävyihin pitäisi harjoitella paljon.
        En ole vielä ensimmäistäkään ikonia saanut valmiiksi.Toivottavasti tuo yksi nyt valmistuisi tänä keväänä.

• ulkosuomalainen2

Kuule minun koulussani ei kaytetty vihreaa sankiria vaan kanelinruskeaa! Sekoitin sen vermilionista, smaragdinvihreasta (keinotekoinen mutta hyva sekoituksiin) ja keltaokrasta (Sennelierin), mutta voi sekoittaa muillakin tavoin (vari on lahinna poltettua siennaa, hieman "kuumempi". Ekoihin vaalennuksiin titaniumvalkoista, ja punaokraa seka keltaokraa. Vallin "pesu" laimennetulla Italialaisella vaalealla okralla (Doakin tai Sennelierin). Talla tavalla tuli hyvin natteja kasvoja, hehkuvia. Poskien alaosaan hieman vermilionia tai punaokraa. Mutta maalaankin Novgorodin tyyliin. Jos katsot novgorodilaisia ikoneja, aika monissa on punaruskea sankir.

Minulla on kaytossa nelja keltaokraa, yksi niista "sitrunankeltainen okra" joka sopii taustavariksi.

Minusta ikonin viimeistely on se vaikein osa. Kasvot, hiukset ja kadet osaan tehda mutta viittojen vaalennukset eivat viela oikein toimi.

Venalaiset pigmentit ovat karkeita. Ranskalaiset pigmentit ovat muuten halpoja, maavarit siis - alle 10 euroa iso purnukka, jopa siella "hienossa" kaupassa Pariisissa. Okraa pitaisi loytya 100 gm 10-20 euroa. MIna olen muuten sekoittanut erittain halpaa amerikkalaista punaokraa (8 euroa 200 gm) joka yksinaan on kuivettuneen veren varista, 90% hematiittiin ja siita on tullut tosi natti tummanpunainen.

MIna en ole "uskaltanut" yrittaa Jumalanaidin ikonia viela. Olen tehnyt Kristuksen kasvot 2x, P. Nikolain, P. Pietarin 3/4 kasvoisena ja kirkkoisia. Kirkkoisat yms. ovat muuten kaikkein helpompia maalattavia, samoin munkit. P. Nikolai on aika helppo myos. Olisi muuten kiva vaihdella piirroksia, minun on vaikea loytaa hyvia luonnostelmia ja olen huono piirtamaan. Olen itse piirtanyt tai jaljentanyt. Olen myos ajatellut opetella tekemaan romanialaisia lasiin maalattuja ikoneja. Taalla on kurssejakin. Ne ovat vahan kansanomaisia ja hassuja mutta "pyhia" omalla tavallaan.

• ikonimaalauksesta

Olen ymmärtänyt että sinooperi ja vermillion ovat molemmat yhtä myrkyllisiä ja samaa ainetta vermillion vain tehty teollisesti ja sinooperi on maaperästä kotoisin mutta muuten ovat samaa ainetta.

itselläni on italianpunainen ja keltaokra kasvovaalennuksissa.Vaalea okrakin on mutta se näyttää harmahtavalta ja kylmältä.
        Minulla on nyt tuon harjoitustyön kera työnalla arkkienkeli Mikael koska se kuuluu kait näihin aloitus ikoneihin.Samoin on yksi hellyyden Jumalanäiti Umilie mutta jonkun muun tekemin muunnoksin tulossa.Sitten on suunnitteilla joskus tehdä ikoni missä ovat Pietari ja Paavali oli joku todella vanha inokimalli jossa viitan viivat eivät kunnolla edes näy.

Ensimmäiseksi valitsin Siinailaisen Kristus Pantocratorin alkuperäisenä mallina joka on varmasti haasteellinen kenelle tahansa saati aloittelijalle.Se on tuolla odottelemassa parempia aikoja ja siunauksia maalaajalleen että valmistuisi.

Paljon on oppimista ja harjoittelemista.

• ulkosuomalainen2

Ei ole. Vermilion on keinotekoista, suuhun sita ei pida laittaa mutta aivan turvallista muuten. Sinooperi on erittain myrkyllista, kuten lyijyvalkoinen. Ammattiikonimaalarit joilla on kunnollinen studio voivat niita kaytta mutta ne vaativat suojavalineet ja hengityssuojaimen.

Kuvataiteilijoille on kirjoja jossa on listattu eri varien myrkyllisyysasteet, valonkestavyys jne. Sellainen on hyva hankkia. Lansimaissa tuotetuissa vareissa on oltava merkittyna tuoteturvallisuuskoodit. Venajalta tuoduista en tieda, mutta meita neuvottiin "studio-turvallisuudessa" kursseilla (anteeksi, suomen kieleni on huonontunut taalla ulkomailla kun puhun sita niin harvoin). Opettajat sanoivat etta harjoittelijan tulee ehdottomasti valttaa sinooperia, koska elohopeamyrkytyksen vaara on todella suuri. Olen papeilta kuullut tarinoita venalaisista munkki-ikonimalaareista joilla on ollut lyijymyrkytys lyijyvalkoisesta.

En itse pida siinalaisesta Kristus Kaikkivaltiaasta ollenkaan, enka harkitsisi sen maalaamista. Olen maalannut kasittatehdyn Kristuksen vanhoista venalaisista ikoneista. Olen itse aivan tumpelo maalari joten teen vain sellasia joita osaan - yksinkertaisia kirkkoisia, munkkeja tai miespuolisia pyhia (Esim. P. Nikita).

Tana kesana menen kursseille ja maalaan enkelin.

Olisi mukava vaihdella luonnoksia ja varivinkkeja. En haluaisi laittaa nimeani tahan, voisiko muuten ottaa yhteytta jotenkin?

• ikonimaalauksesta

Juu en minäkään mutta voisin vaihtaa vinkkejä mielelläni minulla on kaksi ryhmää joissa käyn täällä suomessa.Täytyy miettiä joku keino.itse olen käyttänyt kerran sinooperia jota oli venäläisellä ohjaajallani.Itse olen hysteeris neurootikko allergioitten ja myrkkyjen suhteen vaikka olenkin kemian alan ammattilaisia.Kerran muistin viimetipassa että olin tietyllä pensselillä maalannut sinooperia ja pesin tippapulloa kananmunasta juuri sillä juuri siellä missä ei olisi pitänyt eli tiskialtaan yllä.

Itse olen myös tumpelo maalauksessa mutta hyvä ohjaaja ja riittävästi rohkeutta maalata ja rukousta niin jotan saa aikaiseksi.Siinailainen Kristus on todella vaikea ohjaajani kertoi juuri tämä venäläinen että oli nähnyt videon missä siinailaiseen ei tehdä ollenkaan sankiria ja että se tehdään suoraan levkakseen käyttäen vaaleita värejä.Temperalla todella vaikea koska värit on kirkkaita ja vaaleita siinä.Vasta-alkajalle luulisin melko mahdoton.Itse kerkesin tehdä sellaisen kanelinruskean sankirin siihen mutta pesuvaihe on edessä.

Maaväreissä on se ongelma että kirkkaita värejä ei oikein saa sekoitettua ne jäävät synteettisiin väreihin verrattuna tunkkaisiksi.En itse sekoita keskenään synteettisiä ja maavärejä niiden huonon sekoittuvuutensa takia.

Värit olen hommannut filokaliasta ja ortikosta, luulisin että filokalian värit ovat juuri Sennelierin värejä.

Minun venäläinen ohjaajani kertoi että Moskovassa oli ollut konfferenssi jossa oli ollut ympäri maailmaa maalareita koolla ja hän oli katsellut erilaisia tyylejä maalata ja tekniikoita myös veistettyjä ikoneita oli ollut ja työpajoja.Hän sanoi että katselin kauhuissani kuinka jotkut nuolaisivat siveltimiään ja pitelivät suussa vaikka heillä oli sinooperia käytössä.

Kaunis myrkky hän sanoi.

Eli minulla on kaksi ohjaajaa toinen suomalainen nainen toinen venäläinen nainen.Heillä on hieman eri tyyli mutta toisaalta se on mukavaa nähdä molemmat.Kirjasto on meidän seurakunnassa todella kattava he ovat keränneet materiaalia todella paljon melkein kaikkea löytyy.Samoin se ikonipiiri koostuu sellaisita maalareista jotka ovat tehneet ikoneja vuosia joten ammattitaitoakin löytyy jos itsellä aina menee sormi suuhun.

Nauruksi on mennyt vasta-alkajan hommat moneen otteeseen.Onneksi ei ole niin vakavaa jos vaikka erehtyy pesemään olen ainakin oppinut ikoneita.Pohjustus käytiin ensimmäiseksi tietenkin.Mutta mukavaa puuhaa se on.Itseasiassa tulin juuri sieltä maalaamasta.

Nyt maalasin sellaista ikonia jonka olen 90% itse piirtänyt ja 80% maalannutkin.Se ei ole minkään sääntöjen mukainen väreiltään varmaan aika sekava tyyleiltään mutta ihan mukava harjoituksena vanerille tehtynä.

Uskallatko laittaa sähköpostisi tänne?

• ikonimalauksesta
    • tanja4

Piti joskus aloittaa maalaamaan,mutta se jäi. Vörit ostin valamon luostarista,ovat maavärejä ja nyt mietin että kai niitä voi käyttää tavalliseenkin maalaukseen?

• nappi neppari

Jaa mitä tahansa voi käyttää mutta tarvitsee sitovan elementin ja jotkut on karkeita jane on hierrettävä olen itse käyttänyt tuota vesi, hierrin ja lasi yhdistelmää ja sekä kuivana että märkänä lapioinut purkkiin.Ilman emulsiota se kestää kuukausitolkulla jopa kaksi vuotta kunnossa ellei vaan kuivu.

Ainakaan itsellä ei alkanut haisemaan vaikka epäilinkin että tavallinen vesi ja maaväri niin kohta on jpku etova lemu ja pöpöjä.

• yötönyö

Hienoa, hyvä keskustelu-osio ikoneista, johon kukaan ei ole kirjoittanut omia törkeyksiään.

• mummeli4

Athos-keskus Lammilla järjestää myös ikonimaalauskursseja, kreikkalainen opettaja, tosi hieno paikka, ks. www.athossaatio.fi. Suosittelen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2158
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      138
      1796
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      173
      1333
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      229
      805
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      744
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      721
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      720
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      619
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      587
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      47
      550
    Aihe