Eli mahtaako olla mitään toivoa ettei paukkuisi karenssia tälläisessä tapauksessa?
Sain paikan firmasta joka ei ole omaa alanii, työtä hain itse enkä työkkärin osoittamana. Pidän itse työstä kyllä, ja olen oppinut työn ja sopeutunut porukkaan hyvin.
MUTTA
Työtuntimääräni on ollut kokoajan enemmän kuin mitä työsopimuksessani lukee, ja haastattelu tilanteesta asti on sovittu. Nyt työmäärä nousi entisestään, ja on jopa 40tuntia enemmän kuin sovittu määrä. Minulta ei ole työtuntien määrän noususta informoitu etukäteen saati kysytty halustani tehdä lisä tunteja.
Käsittääkseni työehtosopimuksessa on maininta jonka mukaan sopimukseni tulisi ainakin päivittää vastaamaan oikeaa työtunti määräni sekä että työnantajalla olisi velvollisuus näin suurissa muutoksessa jutella työntekijän kanssa.
Työtunnit kelpaisivat kyllä muuten, mutta pilaavat suunnitelmani hakea jatkoopiskelemaan, ja asia on ollut työnantajan tiedossa alusta asti.
Lisäksi muuttuneiden työaikojen ja tuntimäärien lisäksi, saimme työvuorolistamme vain viikkoa etukäteen, mikä on lakisääteisesti liian myöhään.
Sairastuin myös mahatautiin, jolloin ei millään meinannut selvitä onko minulla oikeus työterveyshuoltoon vai ei, lopulta ei kuulemma ollut, no kävin terveyskeskuksessa. Mutta työnantaja ilmoitti samalla, että minulla ei ole oikeutta sairauslomallani palkkaan miltään osin, siis voiko tämä pitää paikkansa?? Lisäksi jouduin menemään yhtenä päivänä sairaana töihin, koska tuuraajaa ei saanut, ja työni luonteen vuoksi tämä oli melkoinen terveysriski asiakkaille.
Ei ruoka tuntia käytännössä ollenkaan muutakuin säkällä jos ei satu asiakkaita , saati muita taukoja.
Siis oikeastaan mikään käytännön asia ei toimi tai on erittäin epäselvää, toiminta siinä rajoilla että kokoajan pitää tarkistella mikä on työehtosopimuksen mukaista ja mikä ei, kokoajan pitää tulla aiemmin töihin tai vaihtaa vuoroa pomon kanssa jne..
Voiko näillä perusteilla välttää 3kk karenssin jos itse irtisanoudun? (pomo ei irtisano, sen tiedän koska työntekijä pula käsittämätön)
Luulisi noiden ja koeajan olevan lieventäviä asianhaaroja..Mielestäni väärin rangaista karenssilla minua joka ei vieruksu itse työtä, vaan työnantajan kyseenalaisia toimintatapoja
koeajalla irtisanoutuminen ja karenssi
5
208
Vastaukset
Onko tehty mitään kirjallista työsopimusta?
- nuorityöntekijä
Kirjallinen työsopimus on olemassa, jonka työtunti määrä heittää 40tunnilla
- 9876y98709y8g
Epäkohtia pitää ensin yrittää hoitaa ja oikaista, ja jos sen jälkeen virheet jatkuu, niin voi olla mahdolllista ottaa loparit ilman karenssia.
Eli ensin otat yhteyttä oman ammattiliittosi sun alueen toimitsijaan. Hän tuntee alan ja sen sopparit sekä yleiset työlainsäädännöt, ja ottaa sun puolesta yhteyttä työnantajaan, että asiat korjataan. Tämä siis sillä edellytyksellä että tietysti kuulut omaan ammattiliittoosi.
Jos olet "säästänyt " rahaa ja jättänyt liitton liittymisen "ku ei siitä kuitenkaan ole hyötyä" pitää sun ottaa yhteyttä työsuojeluviranomaisiin. Sinne voi soittaa ja/tai varata ajan ja mennä selvittämään, että mitä kuuluu lain mukaan työantajan hoitaa ja mitä sovitaan.
Mikäli työnantaja ei liiton/työsuojelupiirin huomautuksesta huolimatta korjaa virheitä vaan homma jatkuu entisenlaisena, on sulla mahdollisuus irtisanoutua kun ei muutakaan vaihtoehtoa enää ole.
Työkkärin käsittelee asian joka tapauksessa, eli sulla pitää olla dokumentit siitä että asiaasi on ensin yritetty hoitaa.
Kyllä niitä aika villej tapauksia ja puolihulluja työnantajia aina laitetaan ns. ruotuun ja kerrotaan,että miten näitä asioita valtakunnassa pitäisi hoitaa. Toiset uskoo heti,, toisille kerrotaan että jos asia menee käräjäoikeuteen, niin te häviätte eniveis, ja maksatte vielä oikeudenkäyntikulutkin. Tässä vaiheessa yleensä aletaan sopimaan asioista.
Liiton kautta asia hoituu helpoiten ja varmasti, toivottavasti olet jäsen. - että näin
Lain mukaan viikon lista riittää, jos pidenpää ei ole mahdollista antaa. Tuntimäärän perusteella yhteys liittoosi tai työsuojelupiiriin. Lain mukaan pitää saada palkkaa 9 ekalta sairauslomapäivältä. Lain mukaan työterveyshuolto hoitaa terveyttä (terveystarkastukset, ja työtapaturmat. Ei sairauksia. Siis sairauslomatodistukset haettava terveyskeskuksesta. Ruokatauko on ja yksi kahvitauko (12 min) lakisääteinen.
Ensin pitää ottaa yhteyttä liittoon tai työsuojelupiiriin. Sitten jos asia ei korjaannu niin voi erota ilman karenssia. Koeaika ei ole lieventävä asian haara. Siis ei vaikuta siihen, tuleeko karenssia vai ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741943Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1481240
- 59688
- 201675
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6646- 55571
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako192556- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462