Dos. Salomaa: Rintamakarkuri Mannerheim

Ajantasa

Ajantasa: Suomen sotavuosien historiantutkimus
Julkaistu: 27.4.2012 klo 14.13

http://areena.yle.fi/audio/1335529589933

Perjantaina 27.4.2012 Historiantutkimuksesta Suomen sotavuosilta keskustelevat väitöskirjatutkija Jenni Kirves sekä Euroopan sotahistorian dosentti Markku Salomaa. Juontaja Sari Taussi

Suomen sotavuosien historiantutkimus

Kohdasta 6.35 min. alkaen 20.30 saakka.

Historiantutkijan kovia väitteitä: Mannerheim teki suunnattomia virheitä ja suorastaan epäonnistui Japanin vastaisessa sodassa 1904-06. Samoin hän epäonnistui 1. Maailmansodassa komentaessaan divisioonaa ja armeijakuntaa ja lopulta karkasi 1917 rintamalta. M ei uskonut NL:n hyökkäykseen 1944 jne.

Hän ei koskaan suorittanut Sotakorkeakoulun oppimäärää, hän ei päässyt yleisesikunta-akatemiaan ja ja häneltä puuttui yleisesikuntaupseeri -tutkinto.

Aiheesta lisää:

http://agricola.utu.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=10&t=4385

30

180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ainakaan ole

      kyse mistään asiantuntemuksesta.

      Mannerheim osallistui Japanin sotaan rykmentin komentajan apulaisena. Hän sai kentällä ylennyksen everstiksi. Ei vaikuta epäonnistumiselta.

      Maailmansodassa M. yleni prikaatinkomentajasta armeijakunnan komentajaksi ja toimi lyhyen aikaan armeijaa vastaavan ryhmän komentajana. Hän sai ylennyksen kenraaliluutnantiksi ja korkeita kunniamerkkejä.
      Rintamalta hän lähti Venäjän armeijan kurin ja taistelukyvyn luhistuttua ja ratsastusonnettomuudessa loukkaannuttuaan. Hän anoi eroa ja sai sen syskuussa 1917.

      M. ei koskaan pyrkinyt yleiseskunta-akatemiaan. joten hänellä ei voinut olla tutkintoakaan.
      Pätevyytensä sotilaana hän osoitti rintamakomentajana. Se on paljon parempi todiste kuin teoreettinen opiskelu.

      • Joissain lähteissä

        mm. niissä, joita julkaistiin tässä parisen vuotta sitten, todettiin kylläkin, että Mannerheimin yleisesikuntaupseerin opinnot venäläisessä sotakorkeakulussa tökkäsivät puutteellisen venäjän kielen taitoon. Hän ei ilm. edes pyrkinyt ko. laitokseen.

        Monetkin tahot ovat todenneet, että yleisesíkuntaupseerin pätevyyden puuttuminen näkyi mm. 1944 taisteluissa. Mannerheim ei hallinnut esikuntatyöskentelyä, niinkuin se modernissa esikunnassa olisi pitänyt tehdä. On sanottu esim. että saksalaisilta tuli suurin määrin tietoa puna-armeijan menettelytavoista ja hyvissä ajoin ennen kesäkuuta 1944. Ja niiden tietojen perusteella olisi voitu tehdä vain yksi johtopäätös. Samoin omaa tiedustelutietoa oli runsain mitoin, mutta sitä ei analysoitu loppuun asti.

        Mutta esim. sodan poliittisissa loppuratkaisuissa yms. Mannerheim kyllä näytti suuruutensa.


    • Oikotie valtaan

      Tausta koulumenestyksen ja koulutuksen suhteen samanlainen kuin ihanteillaan A. Hitlerillä ja B.Mussolinillä. Vallankaappausyritys -32 samaa oikotien tavoittelua valtaan. Jos olisi ollut vähän enemmän maskuliinisuutta ja römeämpi ääni niin Suomi olisi ollut täysiveroinen akselivalta muiden rinnalla.

      • Hölynpölyä!!!

        Mannerheimin taustassa ei ollut mitään yhtenevää noiden diktaattorien kanssa. Eikä hän ihaillut kumpaakaan, vaan piti heitä lähinnä sivistymättöminä moukkina.

        Mannerheim ei koskaan pyrkinyt diktaattoriksi, vaikka olisi kannatuksen puolesta ilmeisesti saattanut sellaiseksi päästäkin.


      • Ohhoh..
        Hölynpölyä!!! kirjoitti:

        Mannerheimin taustassa ei ollut mitään yhtenevää noiden diktaattorien kanssa. Eikä hän ihaillut kumpaakaan, vaan piti heitä lähinnä sivistymättöminä moukkina.

        Mannerheim ei koskaan pyrkinyt diktaattoriksi, vaikka olisi kannatuksen puolesta ilmeisesti saattanut sellaiseksi päästäkin.

        Ei olisi ollut juuri varaa Marskin olemattomalla koulupohjalla (ilmeisesti korkeintaan pelkkää keskikoulua vastaava koulutus, sekin saatu epämääräisenä kotiopetuksena) juuri muita sivistymättömiksi moukiksi arvostella. Ilmeisesti ei myöskään muuta sotilaskoulutusta kuin kesken jäänyt Haminan kadettikoulu. Miten noilla eväillä pääsi miksikään päälliköksi saati ylipäälliköksi.


      • 4+3
        Ohhoh.. kirjoitti:

        Ei olisi ollut juuri varaa Marskin olemattomalla koulupohjalla (ilmeisesti korkeintaan pelkkää keskikoulua vastaava koulutus, sekin saatu epämääräisenä kotiopetuksena) juuri muita sivistymättömiksi moukiksi arvostella. Ilmeisesti ei myöskään muuta sotilaskoulutusta kuin kesken jäänyt Haminan kadettikoulu. Miten noilla eväillä pääsi miksikään päälliköksi saati ylipäälliköksi.

        Haminan kadettikouluhan oli ns. yleissivistävä. Sen lisäksi Mannerheim kävi Nikolain ratsuväkikoulun, jonka läpäisi hyvin arvosanoin. Noilla eväillä sitten käytiin nousujohteisesti komentajan vakansseja läpi hyvällä menestyksellä.


      • Mannerheim suoritti
        4+3 kirjoitti:

        Haminan kadettikouluhan oli ns. yleissivistävä. Sen lisäksi Mannerheim kävi Nikolain ratsuväkikoulun, jonka läpäisi hyvin arvosanoin. Noilla eväillä sitten käytiin nousujohteisesti komentajan vakansseja läpi hyvällä menestyksellä.

        myös ylioppilastutkinnon hyvin arvosanoin.

        Hänen kielitaitonsa kehittyi laajaksi. Ruotsin ja venäjän lisäksi hän osasi ranskaa hyvin, saksaa kohtalaisesti ja hieman englantiakin. Suomi kuului yo-tutkintoon, mutta siinä oli huono arvosana ja suomi unohtui lähes tyystin tsaarin armeijassa. Hän opiskeli kyllä suomea ankarasti sitten aikanaan ja hallitsi kielen hyvin 30-luvulta alkaen.

        Mannerheimin Aasian ratsastuksella tekemä tutkimustyö on arvioitu hyvin korkeatasoiseksi. Sen perusteella hänestä tuli HY:n kunniatohtori jo 1919.

        Mannerheimai pidettiin aikanaan hienosti sivistyneenä maailmanmiehenä.


      • se siitä taas
        Mannerheim suoritti kirjoitti:

        myös ylioppilastutkinnon hyvin arvosanoin.

        Hänen kielitaitonsa kehittyi laajaksi. Ruotsin ja venäjän lisäksi hän osasi ranskaa hyvin, saksaa kohtalaisesti ja hieman englantiakin. Suomi kuului yo-tutkintoon, mutta siinä oli huono arvosana ja suomi unohtui lähes tyystin tsaarin armeijassa. Hän opiskeli kyllä suomea ankarasti sitten aikanaan ja hallitsi kielen hyvin 30-luvulta alkaen.

        Mannerheimin Aasian ratsastuksella tekemä tutkimustyö on arvioitu hyvin korkeatasoiseksi. Sen perusteella hänestä tuli HY:n kunniatohtori jo 1919.

        Mannerheimai pidettiin aikanaan hienosti sivistyneenä maailmanmiehenä.

        Kunniatohtoreiksi meillä on lyöty kymmeniä rikollisia ja maanpettureita myöhemminkin.

        Kielitaidosta M:lla jokainen tietää, että suomea ei juuri osannut, eikä englantia. Englanninkieliset kirjeet kirjoitti puhtaaksi aina joku muu läheinen virkamies.

        Keskustelussa Hitlerin kanssa piti olla mukana kaksi tulkkia varmuudeksi. He esiintyvät kuvissa jatkuvasti "herrojen" kuuloetäisyydellä. Sveitsin pakolaisaikanaan M tarvitsi lääketieteelliseen ranskankieleensä tulkkia. Ranskankielisiä kirjoista hän luki koululaisten lukukirjoja. Sen voit sinä vouhka lukea ns muistelmien kakkosesta.
        Venäjä tuli pakkona, kun palveli sitä valtiota ja kieltä 35 vuotta.

        Ratsain halki Aasian retkikunta oli muutakin, kuin M yksin (kirjojen ruotsinkielinen ja suomenkielinen versio muuten poikkeavat melkoisesti!). Osalla matkaa oli suuriakin määriä venäläistä yliopistoväkeä, sotatiedustelijaa ja maamittausteknikkoa mukana. Osa matkastahan on tehty "eräänlaisena turistimatkana" junalla, jokilaivoilla ja karavaaneissa. Niistä ei ole mitään muuta kuin seutukuvauksia ja yleistä pälinää.


      • Onnitella pitää!!
        se siitä taas kirjoitti:

        Kunniatohtoreiksi meillä on lyöty kymmeniä rikollisia ja maanpettureita myöhemminkin.

        Kielitaidosta M:lla jokainen tietää, että suomea ei juuri osannut, eikä englantia. Englanninkieliset kirjeet kirjoitti puhtaaksi aina joku muu läheinen virkamies.

        Keskustelussa Hitlerin kanssa piti olla mukana kaksi tulkkia varmuudeksi. He esiintyvät kuvissa jatkuvasti "herrojen" kuuloetäisyydellä. Sveitsin pakolaisaikanaan M tarvitsi lääketieteelliseen ranskankieleensä tulkkia. Ranskankielisiä kirjoista hän luki koululaisten lukukirjoja. Sen voit sinä vouhka lukea ns muistelmien kakkosesta.
        Venäjä tuli pakkona, kun palveli sitä valtiota ja kieltä 35 vuotta.

        Ratsain halki Aasian retkikunta oli muutakin, kuin M yksin (kirjojen ruotsinkielinen ja suomenkielinen versio muuten poikkeavat melkoisesti!). Osalla matkaa oli suuriakin määriä venäläistä yliopistoväkeä, sotatiedustelijaa ja maamittausteknikkoa mukana. Osa matkastahan on tehty "eräänlaisena turistimatkana" junalla, jokilaivoilla ja karavaaneissa. Niistä ei ole mitään muuta kuin seutukuvauksia ja yleistä pälinää.

        On kova homma valehdella noin perinpohjaisesti. Ja vielä menee pahasti pieleen!!

        Yliopistot myöntävät kunniatohtorin arvoja erityisellä huolella valituille arvostetuille kansalaisille.

        Mannerheimin suomen taito käy selväksi hänen päiväkäskyistään. Jo puolustusneuvostossa oli työkielenä suomi.

        Marskin venäjä ja ranska ovat saaneet erityistä tunnustusta. Ranska oli sivistyneistön kieli Venäjälläkin. Sitä hän harjoitteli sota-aikana mm. lukemalla päivittäin Journal de Geneveä.

        Kunka on väittänyt M:n tehneen Aasian ratsastuksen yksin? Tieteellinen työ oli pääasiassa hänen vastuullaan, sillä hän oli ottanut sen vapaaehtoisesti. Pysyvä seurue käsitti vain muutaman siperilaisen kasakan. Kaikki heistäkään ei jaksanut koko matkaa.

        Englantia M. harjoitteli erityisesti sinne tehtyjä vierailuja varten. Hän piti englanninkieliset puheet ilman paperia ja selviytyi "small talkista" kunnialla. Valmentajana oli mm hänen lankonsa lähettiläs Georg Gripenberg.

        Tietysti valtionpäämiehen vierailussa on tulkit käytettävissä. M. ei niitä tarvinnut.

        Kova on valehtelun ja mustamaalauksen into. Hanki kuitenkin edes hieman tietopohjaa ennen seuraavaa yritystä. Valehtelusta jäät aina kiinni. Et taida osata edes hävetä?


      • lainaa sulle
        Onnitella pitää!! kirjoitti:

        On kova homma valehdella noin perinpohjaisesti. Ja vielä menee pahasti pieleen!!

        Yliopistot myöntävät kunniatohtorin arvoja erityisellä huolella valituille arvostetuille kansalaisille.

        Mannerheimin suomen taito käy selväksi hänen päiväkäskyistään. Jo puolustusneuvostossa oli työkielenä suomi.

        Marskin venäjä ja ranska ovat saaneet erityistä tunnustusta. Ranska oli sivistyneistön kieli Venäjälläkin. Sitä hän harjoitteli sota-aikana mm. lukemalla päivittäin Journal de Geneveä.

        Kunka on väittänyt M:n tehneen Aasian ratsastuksen yksin? Tieteellinen työ oli pääasiassa hänen vastuullaan, sillä hän oli ottanut sen vapaaehtoisesti. Pysyvä seurue käsitti vain muutaman siperilaisen kasakan. Kaikki heistäkään ei jaksanut koko matkaa.

        Englantia M. harjoitteli erityisesti sinne tehtyjä vierailuja varten. Hän piti englanninkieliset puheet ilman paperia ja selviytyi "small talkista" kunnialla. Valmentajana oli mm hänen lankonsa lähettiläs Georg Gripenberg.

        Tietysti valtionpäämiehen vierailussa on tulkit käytettävissä. M. ei niitä tarvinnut.

        Kova on valehtelun ja mustamaalauksen into. Hanki kuitenkin edes hieman tietopohjaa ennen seuraavaa yritystä. Valehtelusta jäät aina kiinni. Et taida osata edes hävetä?

        Mannerheim-jumalaointi menee joillakin ohi jeesuksen ja paranee vain kuolinkouristukseen. Pierua siltä tuli ja kusta molemmista päistä! Ei ollut mikään peloton ja viisasmies, vaan keskinkertaisuus, jolla loistava pokka oikeissa tilanteissa.
        Ei ole virallisen valvojan lupaa näinkertoa tai rainakuvia tästä asiasta allekirjoitettuna homoklubissa!


      • Tuollainen ei
        lainaa sulle kirjoitti:

        Mannerheim-jumalaointi menee joillakin ohi jeesuksen ja paranee vain kuolinkouristukseen. Pierua siltä tuli ja kusta molemmista päistä! Ei ollut mikään peloton ja viisasmies, vaan keskinkertaisuus, jolla loistava pokka oikeissa tilanteissa.
        Ei ole virallisen valvojan lupaa näinkertoa tai rainakuvia tästä asiasta allekirjoitettuna homoklubissa!

        onnekseen ymmärrä edes hävetä. Eikä ole lajissaan läheskään ainoa näillä palstoilla.


      • juyht

      • Missäköhän suoritti?
        Mannerheim suoritti kirjoitti:

        myös ylioppilastutkinnon hyvin arvosanoin.

        Hänen kielitaitonsa kehittyi laajaksi. Ruotsin ja venäjän lisäksi hän osasi ranskaa hyvin, saksaa kohtalaisesti ja hieman englantiakin. Suomi kuului yo-tutkintoon, mutta siinä oli huono arvosana ja suomi unohtui lähes tyystin tsaarin armeijassa. Hän opiskeli kyllä suomea ankarasti sitten aikanaan ja hallitsi kielen hyvin 30-luvulta alkaen.

        Mannerheimin Aasian ratsastuksella tekemä tutkimustyö on arvioitu hyvin korkeatasoiseksi. Sen perusteella hänestä tuli HY:n kunniatohtori jo 1919.

        Mannerheimai pidettiin aikanaan hienosti sivistyneenä maailmanmiehenä.

        Kieliä toki oppii vaikkei koulussa persuksiaan hierräkään, ja kaikki kunnia siitä. Mutta koulutuksen merkityshän on juuri kyky laaja-alaiseen ajatteluun jota puuttui kategorisesti Suomen ylimmältä upseeristolta. Ja puuttuu yhä Aalto-yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan.


      • Sudenpentukenraalimarsal
        Onnitella pitää!! kirjoitti:

        On kova homma valehdella noin perinpohjaisesti. Ja vielä menee pahasti pieleen!!

        Yliopistot myöntävät kunniatohtorin arvoja erityisellä huolella valituille arvostetuille kansalaisille.

        Mannerheimin suomen taito käy selväksi hänen päiväkäskyistään. Jo puolustusneuvostossa oli työkielenä suomi.

        Marskin venäjä ja ranska ovat saaneet erityistä tunnustusta. Ranska oli sivistyneistön kieli Venäjälläkin. Sitä hän harjoitteli sota-aikana mm. lukemalla päivittäin Journal de Geneveä.

        Kunka on väittänyt M:n tehneen Aasian ratsastuksen yksin? Tieteellinen työ oli pääasiassa hänen vastuullaan, sillä hän oli ottanut sen vapaaehtoisesti. Pysyvä seurue käsitti vain muutaman siperilaisen kasakan. Kaikki heistäkään ei jaksanut koko matkaa.

        Englantia M. harjoitteli erityisesti sinne tehtyjä vierailuja varten. Hän piti englanninkieliset puheet ilman paperia ja selviytyi "small talkista" kunnialla. Valmentajana oli mm hänen lankonsa lähettiläs Georg Gripenberg.

        Tietysti valtionpäämiehen vierailussa on tulkit käytettävissä. M. ei niitä tarvinnut.

        Kova on valehtelun ja mustamaalauksen into. Hanki kuitenkin edes hieman tietopohjaa ennen seuraavaa yritystä. Valehtelusta jäät aina kiinni. Et taida osata edes hävetä?

        Tämä arvostus toki on aina vallan nuoleskelua, eikä perustu mihinkään opilliseen kyvykkyyteen. Ellen erehdy ovat Mugabe ja Idi Amin moni- ellei jopa monikymmenkertaisia kunniatohtoreita. Idi käytti myös vallassaoloaikanaan titteliä Doctor. Voi olla että opinnäytetyön etsiminen tuottaisi huomattavia vaikeuksia.


      • HÖPÖÄ TAAS!!!!
        Missäköhän suoritti? kirjoitti:

        Kieliä toki oppii vaikkei koulussa persuksiaan hierräkään, ja kaikki kunnia siitä. Mutta koulutuksen merkityshän on juuri kyky laaja-alaiseen ajatteluun jota puuttui kategorisesti Suomen ylimmältä upseeristolta. Ja puuttuu yhä Aalto-yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan.

        "Mutta koulutuksen merkityshän on juuri kyky laaja-alaiseen ajatteluun jota puuttui kategorisesti Suomen ylimmältä upseeristolta. Ja puuttuu yhä Aalto-yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan."

        Suomen korkein upseeristo on joitain poikkeuksia lukuunottamatta aina ollut hyvin koulutettua eli vähintään ylioppilaspohjainen peruskoulutus ja sitten jatko-opinnot yleisesikuntakoulutusta myöten. Senkin päälle on jo vuosikymmenet ollut ylemmän päällystön ja ylimmän johdon kurssit.

        Puolustusvoimien kenraaleilla on myös aina ollut siviilitutkintoja.

        Aalto-yliopiston väitöskirjatutkimus käsittelee kadettikoulun pääsykoetta, ei upseerien koulutusta.

        Joten valehtelit taas oikein kunnolla. Se on helppoa, kun tiedot puuttuvat kokonaan.


    • kuksaa päässä

      Missä ihmeessä viipyy kuksaa vakiofraaseineen ja typerine linkkeineen?
      En kestä, jos hänelle on käynyt jotakin...

    • Rateki

      Tekikö M jotain muutakin kuin suunnattomia virheitä? Itse asiassa kyseessä on malliesimerkki aikakausien murroskohdan osaamis-epäjatkuvuusongelmasta. M edusti sitä aikakautta jolloin korkea komentaja-asema saavutettiin pitkällä palvelulla ja oikealla syntyperällä. Hänen kohtalotovereitaan olivat itse asiassa useimmat Saksan junkkeriperheiden nuorimmista vesoista kasvaneet karriääriupseerit. Mutta liian nopeasti kehittyvä toimintaympäristö ei suosinut tätä ja johti siihen että vanhan maailman mukaan ylenneet ylemmät upseerit kohtasivat sen aikaiset nykyajan haasteet joihin heillä ei ollut eväitä lainkaan vastata. Tulokset nähdään historiasta.

      • Taas menee

        metsään tämä Rateki.

        Mannerheim yleni tsaarin armeijassa nimenomaan kunnostautumalla kahdessa sodassa ja rauhan ajan joukko-osaston komentajana .Sen perusteella hänet valittiin Suomen hallituksen joukkojen ylipäälliköksi. Ei siinä syntyperällä ollut merkitystä muuten, kuin että kyseessä oli Suomen kansalainen.

        Mannerheim perehtyi sotatekniikan ja -taktiikan kehitykseen erittäin hyvin 1931 alkaen. Hän kunnostautui erityisesti Talvisodan ja jatkosodan alkuvaiheen ylipäällikkönä.
        Kesän -44 suurhyökkäys yllätti hänet ajankohdalla ja voimalla, ei muuten.
        Mannerheimin arvostus oli ainutlaatuista ja perustui nimenomaan hänen kyvykkyyteensä. Häntä pidettiin yksinkertaisesti korvaamattomana.Sitä osoitti hänen valintansa presidentiksi.


      • Puolijumala
        Taas menee kirjoitti:

        metsään tämä Rateki.

        Mannerheim yleni tsaarin armeijassa nimenomaan kunnostautumalla kahdessa sodassa ja rauhan ajan joukko-osaston komentajana .Sen perusteella hänet valittiin Suomen hallituksen joukkojen ylipäälliköksi. Ei siinä syntyperällä ollut merkitystä muuten, kuin että kyseessä oli Suomen kansalainen.

        Mannerheim perehtyi sotatekniikan ja -taktiikan kehitykseen erittäin hyvin 1931 alkaen. Hän kunnostautui erityisesti Talvisodan ja jatkosodan alkuvaiheen ylipäällikkönä.
        Kesän -44 suurhyökkäys yllätti hänet ajankohdalla ja voimalla, ei muuten.
        Mannerheimin arvostus oli ainutlaatuista ja perustui nimenomaan hänen kyvykkyyteensä. Häntä pidettiin yksinkertaisesti korvaamattomana.Sitä osoitti hänen valintansa presidentiksi.

        Presidentiksi eli keulakuvaksi joutui täsmälleen samasta syystä kuin Japanin Hirohito.


      • Ei joutunut
        Puolijumala kirjoitti:

        Presidentiksi eli keulakuvaksi joutui täsmälleen samasta syystä kuin Japanin Hirohito.

        Mannerheim katsottiin ainoaksi, jonka arvovalta riittää kansan johtamiseen vaikean rauhaan. Hän ei ollut pelkkä keulakuva, kuten Hirohito, vaan aktiivinen toimija. Hänen voimansa uupuivat kyllä loppuvuodesta -45.


      • Ei joutunut kirjoitti:

        Mannerheim katsottiin ainoaksi, jonka arvovalta riittää kansan johtamiseen vaikean rauhaan. Hän ei ollut pelkkä keulakuva, kuten Hirohito, vaan aktiivinen toimija. Hänen voimansa uupuivat kyllä loppuvuodesta -45.

        Narsistinen persoonallisuushäiriö tiputti lahtarin; akka oli ottanut hatkat jo nuorena, ja
        Mainilan laukaukset sekä asekätkentä painoivat Mannerheimia.


      • tulihan se sieltä
        kuksaa2 kirjoitti:

        Narsistinen persoonallisuushäiriö tiputti lahtarin; akka oli ottanut hatkat jo nuorena, ja
        Mainilan laukaukset sekä asekätkentä painoivat Mannerheimia.

        Hullu tuli takaisin. Et näköjään ole vielä rikkinäistä levyäsi vaihtanut.
        Aiotko koskaan kertoa jotakin, joka olisi totta?
        Ai niin, aiotko jonain päivänä mennä kavereiden kanssa kaljalle, tai naisiin?
        HAHAHA!!! No et tietenkään, kukaan ei halua mitään kanssasi, ei niin kukaan!!


    • ioukjymh

      Mannerheim-jumalaointi menee joillakin ohi jeesuksen ja paranee vain kuolinkouristukseen. Pierua siltä tuli ja kusta molemmista päistä! Ei ollut mikään peloton ja viisasmies, vaan keskinkertaisuus, jolla loistava pokka oikeissa tilanteissa.
      Ei ole virallisen valvojan lupaa näinkertoa tai rainakuvia tästä asiasta allekirjoitettuna homoklubissa!

    • Ratsumies?

      Ilmari Turjan kirjassa, Ei kukaa oo mikää, on eräs luku nimeltään Hänen kenraalinsa, (s.118-133)

      Siinä käsitellään aika kiinnostavaan sävyyn Mannerheimin välejä useisiin kenraaleihin, mm "isot Ööt", Östemanin, Öhquist ja Oesch on mukana. Kirjassa mainitaa parissakin kohtaa kuinka Österman arvosteli muistelmakirjassaan Manerheimia. Mukana on mm. tämä viittaus:

      Hugo Österman kirjoittaa Neljännesvuosisata elämästäni -kirjassaan, Talvisodan loppuvaiheita käsittelevässä luvussa Käännekohta, sivulla 264 näin:

      "Jos sallitaan vaatimattoman arvostelun esittäminen, voinen todeta, että sotamarsalkka yli kymmenenä syrjässä vietettynä vuotena pelkästään sotilaallisella alalla tapahtunutta jälkeenjääneisyyttä ei ilmeisestikään saatu täysin korvatuksi. Voidaan täydellä syyllä kysyä, tunsiko hän tarpeeksi hyvin käytettävissään olevan sotavälineen ja oliko hän täysin selvillä nykyaikaisen sodan kovuudesta ja armottomuudesta. Ylipäällikkö oli pikemminkin pysynyt tyypiltään ensimmäisen maailmansodan aikaisena suurvallan armeijan ratsuväen kenraalina, jonka käsitykset esimerkiksi johtamismenetelmistä ja aikatekijän vaikutuksista eivät oikein hyvin sopineet puutteellisesti varustettujen suomalaisten reserviläisyhtymien johtamiseen. Hän oli nähtävästi itsekin tästä sisimmässään tietoinen, ja on vain valitettavaa, että se ilmeni usein aiheettoman ankarina ja ivallisina huomautuksina käskynalaisia kohtaan, jotka eivät koskaan aikaisemmin olleet joutuneet ivallisen kohtelun esineiksi."

      Hugo Österman: Neljännesvuosisata elämästäni
      Wsoy, 1966, 268 s., 1. painos

      • 20+6

        Östermanin kritiikissä on varmasti perääkin. Toisaalta hän oli eronnut talvisodassa nimenomaan Mannerheimin toimien takia, joten aivan puolueeton tarkkailija hän ei toki ole. Aikakäsityksistä puhuessaan hän on varmasti oikeassa, tosin tätä Mannerheimin puutetta on kirjallisuudessa käsitelty muutenkin.

        Airo, joka kai Mannerheimin parhaiten tunsi (ja oli vapaa kaikesta sokeasta ihailusta juuri tämän takia), sanoi Mannerheimin olleen ehdottomasti sotataidon ja kehityksen suhteen ajan tasalla.


      • Klenkka valehtelee!
        20+6 kirjoitti:

        Östermanin kritiikissä on varmasti perääkin. Toisaalta hän oli eronnut talvisodassa nimenomaan Mannerheimin toimien takia, joten aivan puolueeton tarkkailija hän ei toki ole. Aikakäsityksistä puhuessaan hän on varmasti oikeassa, tosin tätä Mannerheimin puutetta on kirjallisuudessa käsitelty muutenkin.

        Airo, joka kai Mannerheimin parhaiten tunsi (ja oli vapaa kaikesta sokeasta ihailusta juuri tämän takia), sanoi Mannerheimin olleen ehdottomasti sotataidon ja kehityksen suhteen ajan tasalla.

        Airo kieltäytyi kaikesta MAnnerheimiä koskevasta keskustelusta, kirjoittelusta ja haastatteluista! Missä sinä hänen kanssaan keskustelit?


      • Valehtelet taas!!!
        Klenkka valehtelee! kirjoitti:

        Airo kieltäytyi kaikesta MAnnerheimiä koskevasta keskustelusta, kirjoittelusta ja haastatteluista! Missä sinä hänen kanssaan keskustelit?

        Airo on antanut laajoja haastatteluja sekä elämäkertojen tekijöille, näytelmäkirjailijoille, sotahistorioitsijoille että lehtimiehille ja tv-toimittajille.
        Hän oli kaikkea muuta kuin vaikeneva kenraali.


      • 7+17
        Klenkka valehtelee! kirjoitti:

        Airo kieltäytyi kaikesta MAnnerheimiä koskevasta keskustelusta, kirjoittelusta ja haastatteluista! Missä sinä hänen kanssaan keskustelit?

        Tämä on sitten varmaan kaksoisolento...

        http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/vaikeneva_kenraali_a_f_airo_37681.html#media=37685

        Tyhmyyttä osoittaa jo se, ettei ymmärrä, ettei tarvitse keskustella jonkun kanssa henkilökohtaisesti tietääkseen mitä hän on sanonut.


    • Virheetöntä

      sotapäällikköä ei ole. Suuressa maassa virheet ja tappiot kestetään helpommin, mutta pienessä maassa niitä on vaikea korjata.

      Mannerheim teki virheensä, mutta hän johti sotaa hyvin taitavasti mm. 1918, 1939-40 ja uudelleen 1941-44. Suurvalta vaan pakkaa voittamaan pienemmän, jollei tällä ole vielä vahvempaa liittolaista.
      Suomella ei ollut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe