Siioninlaulut ja tunteet

Olenko ainoa?

Minä olin lapsuudessani ja nuoruudessani vl. Silloin tällöin kuuntelen siioninlauluja youtubelta ja minulle tulee kyynel silmään. EN tunne kuitenkaan mitään tarvetta tehdä parannusta jos joku luulee niin.
Siioninlaulut olivat vain suuri osa varhaiselämääni. Erityisen suurilta tuntuvat ne, jota on äänitetty suviseuroissa.
Muu osa perheestäni ei ole koskaan ollut vl eikä ymmärrä tätät yhtään:).
Kyselen että olenko ainoa laatuani? Onko meitä useampi? Ehkä meidän pitäisi järjestää yhteisiä siioninlauluiltoja?

14

85

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitokokouslainen.

Hoitokokouksia järjestettäneen edelleen, voisitkohan laulaa siellä Sionin silmin?

• Olen kai ainoa:)

Se on juuri se. Siionilauluihin en jostain syystä liitä mitään niistä syistä minkä vuoksi aikoinaan sieltä lähdin.
        Se on vain ihan tunneasia.
        Mutta ehkä olen sitten ainoa? Laulelenpahan sitten yksin tai joskus automatkoilla. Osaan monia ulkoa:).
        Mieheni (jolla ei ei ole mitään kytköksiä vi-uskoviiin) mielestä se on suloista.

• suloista.
        Olen kai ainoa:) kirjoitti:

Se on juuri se. Siionilauluihin en jostain syystä liitä mitään niistä syistä minkä vuoksi aikoinaan sieltä lähdin.
        Se on vain ihan tunneasia.
        Mutta ehkä olen sitten ainoa? Laulelenpahan sitten yksin tai joskus automatkoilla. Osaan monia ulkoa:).
        Mieheni (jolla ei ei ole mitään kytköksiä vi-uskoviiin) mielestä se on suloista.

Oletteko humalassa juuri? Vaikutatte naisihmiseltä?

• Ei ammuvainaata enää

Kyllä tunteesi on aito. Minäkin saan tipan linssiin, kun muistelen vl-yhteisössä hukkaan mennyttä nuoruuttani. Onneksi tarjolla on positiivisempiakin lauluja!

• gay.

Sinä se herräät aekasin ylös, no eipähän mene eläkeläisen aeka hukkaan, eihän mee?

• kukaties.

Taisit käydä oman kirjoituksesi plussaamassa kenties?

• gay.
        kukaties. kirjoitti:

Taisit käydä oman kirjoituksesi plussaamassa kenties?

Minäkö?

• liisa 6-vuotta
        gay. kirjoitti:

Sinä se herräät aekasin ylös, no eipähän mene eläkeläisen aeka hukkaan, eihän mee?

setä miksi sinun nimimerkkisi on gay?

• kukaties.
        gay. kirjoitti:

Minäkö?

Tarkoitin tuota ammuvainaata, jossa on tällä hetkellä jo 3 plussaa. Varmaan plussannu jo kolmesti. Voi olla yleinen plussaaja/miinustaja täällä.

• Annakko anteeks?

Kyllähän siinä jotain kaunistakin on. Hyvää yötä sisko. Hei hei aamuks. Annakko anteeks mulle kaikki?
      Ja niissä lauluissakin. Esim. äitini aikoinaan kertoi, että hänen äitinsä, jota en koskaan ehtinyt itse tapaamaan, edes pienenä, lempilaulu oli "Käy yrttitarhasta polku..." Samoin äitini piti siitä. Kyllä siinä minustakin on paljon kaunista.
      En halua luopua kaikesta siitä kauniista mitä vl-uskossa oli vaikka en ole vuosikymmeniin siihen ollut missään tekemisissä. Enkä missään nimessä usko sen lampaita ja vuohia erottelevaan oppiin, syntilistoihin ym. todella negatiiviseen.
      Vaikka emme käytä Jumalan armon "avaimia", voisimme silti vahvistaa toisiamme armon ja rakkauden sanomalla. Ja pyytää useammin ihan toisiltamme anteeksi kaikkea ilkeyttämme ym. puutteitamme.

• sisarta selvästi...

... vaivaa kososlainen henki

• 19+14

Inhosin siionin lauluja jo silloin kuin vielä pyörin vl-piireissä.

Kammottavaa vonkunaa 10 säkeistön verran, ei kiitos enää ikinä!

• Jeesus sä ainoa

Mielipiteitä on monia.

1970-90-luvulta lähtien tehdyt sanoitusuudistukset ovat pilanneet monta kaunista perinteistä siioniinlaulua. Nyt sanoituksissa väännetään rautalangasta seurakunnan erehtymättömyyttä, ehkäisykieltoa ja kuuliaisuutta laumalle, tavalla joka on vanhoille lauluille täysin vierasta.

Lauluissa korostetaankin nyt tämänpuoleista uskovaisten joukkoa, kun aikaisemmin puhuttiin jumalanlasten iäisestä elämästä kuoleman jälkeen.

Aikaisemmin myös oli tapana ajatella yksityisen uskovaisen kautta omakohtaista uskoa, nyt lähestytään asioita ison joukon, lauman, "jumalan valtakunnan" kannalta. Yksityisen uskovaisen asema nähdään vain lauman kuuliaisena jäsenenä.

Topi Linjama kirjoitti mielenkiintoisen katsauksen muutokseen Kotimaa lehdessä.

"Siionin laulujen teologia on muuttunut"

http://freepathways.wordpress.com/2010/03/15/topi-linjaman-analyysi/

Kristuksen sovitustyö, oikea hengellisyys ja aito omakohtainen usko ovat nykyisistä lauluista kaukana, kun pitää korostaa laumahenkeä ja kuuliaisuutta tämänpuoleiselle, ajalliselle seurakunnalle.

• että näin
        Jeesus sä ainoa kirjoitti:

Mielipiteitä on monia.

1970-90-luvulta lähtien tehdyt sanoitusuudistukset ovat pilanneet monta kaunista perinteistä siioniinlaulua. Nyt sanoituksissa väännetään rautalangasta seurakunnan erehtymättömyyttä, ehkäisykieltoa ja kuuliaisuutta laumalle, tavalla joka on vanhoille lauluille täysin vierasta.

Lauluissa korostetaankin nyt tämänpuoleista uskovaisten joukkoa, kun aikaisemmin puhuttiin jumalanlasten iäisestä elämästä kuoleman jälkeen.

Aikaisemmin myös oli tapana ajatella yksityisen uskovaisen kautta omakohtaista uskoa, nyt lähestytään asioita ison joukon, lauman, "jumalan valtakunnan" kannalta. Yksityisen uskovaisen asema nähdään vain lauman kuuliaisena jäsenenä.

Topi Linjama kirjoitti mielenkiintoisen katsauksen muutokseen Kotimaa lehdessä.

"Siionin laulujen teologia on muuttunut"

http://freepathways.wordpress.com/2010/03/15/topi-linjaman-analyysi/

Kristuksen sovitustyö, oikea hengellisyys ja aito omakohtainen usko ovat nykyisistä lauluista kaukana, kun pitää korostaa laumahenkeä ja kuuliaisuutta tämänpuoleiselle, ajalliselle seurakunnalle.

Vanhoillislestadiolaisuus meni harhaan siinä vaiheessa, kun pappeja laitettiin pois ja tietyt maallikkosaarnaajat nostettiin siihen valtatyhjiöön erehtymättömiksi. Valtaansa he käyttivät mm. näillä tietyillä ulkoiseen elämään liittyvillä kielloilla, ihmisten henkisellä alistamisella hoitokokouksissa jne. Nyt se on enää kieroon kasvanut liike, jonka rappiotilasta paljastavat hyvin paljon nämä pedofiilijutut ym.

En usko, että menneeseen on enää paluuta. Vanhoillislestadiolaisuus tulee tuhoutumaan tai ainakin sen pitäisi, koska kukaan ei saa sen nykyopista enää sielulleen pelastusta. Jos ihminen ei sitten ole vain muodollisesti vl ja hiljaa oikeasti uskossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2138
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1786
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      177
      1329
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      231
      803
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      742
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      721
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      720
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      210
      616
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      577
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      42
      532
    Aihe