Tulevaisuudessa häämöttävä perintö mietityttää...

kiitos asiall. vast.

Olen keski-ikäinen henkilö. Minulla on toinen sisarus joka on perheellinen ja minuun verrattuna hyvässä asemassa taloudellisesti. Vanhempamme ovat puhuneet joskus siitä että tarkoitus on tälle sisarukselleni jättää kotitilamme. Minulle he kaavailivat jättävänsä toisen pienen asuntonsa. Kyseiselle paikkakunnalle en aio koskaan muuttaa ja tuo asunto tuskin arvoltaan ainakaan siinä vaiheessa paljoa on.

Koska minulla on ollut vuosien varrella taloudellisia vaikeuksia, äitini on tuputtanut minulle rahaa joskus suorastaan väkisin. Olen sitten jonkun verran ottanut vastaan, välillä olen kieltäytynyt. Viimeksi äiti sanoi että sitten kun he kuolevat niin sisarukseni on kuitenkin lähempänä pitämään puoliaan...

Minua on rasittanut aika tavalla tuo äitini suhtautuminen minuun, vaikkakin olen ollut taloudellisesti tiukilla. Koen itseni toisen luokan kansalaiseksi ja tämä on vähentänyt yhteydenpitoamme. Kuitenkin rahan vastaanottaminen tuntuu velvoittavan johonkin sellaiseen josta minusta ei ole. Ilmeisesti äiti ei toiselle sisarukselleni samalla tavalla rahaa työnnä, näin olen ymmärtänyt. Luulen että jokainen haluaa tulla toimeen omillaan ja varsinkin aikuisella iällä ei halua ketään "holhoojaa".

Mieleeni juolahti sellainen, että onko tuollainen rahan työntäminen omalle lapselleen oikeutettua (ja mihin summaan saakka?). Pitäisikö niistä pitää kirjaa? En ole kyllä tullut vuosien varrella pitäneeksi kirjaa.

Koen asian niin kiusallisena, että mietin jopa, pitäisikö jotenkin ilmaista, etten halua aikanaan periä mitään vai voiko siitä mahdollisesta perinnöstä sitten jos ja kun se on ajankohtaista - kieltäytyä? En tiedä perintöasioista, enkä haluaisi niistä joutua koskaan riitelemään kenenkään kanssa. En halua periä mitään kiinteistöä pitkän matkan takaa, koska en muuta sinne koskaan enkä halua vuokrata ja tuskin sitä asuntoa kaupaksikaan saa. Sanoin joskus että en halua asuntoa, mieluummin rahana. Mutta ajattelen nyt, että raha mitä tuosta asunnosta voisi saada on varmaan hyvin pieni summa. Entä verotus sitten? Eikö perinnöistä joudu maksamaan veroa vaikka kuinka paljon?

Onko siis mahdollista hyvissä ajoin ilmoittaa että ei halua periä mitään? Pitäisikö erota koko suvusta? Tai mikä olisi hyvä ratkaisu? Eihän sitä tietysti voi tietää vaikka itse olisin se joka seuraavaksi kuolee.

8

486

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1890 ja 1888.

Juu tee lahjakirja tuolle siskollesi.

Oikaisen edes vähän ihmiskunnan historia rikoksia.

On tarvittu laki, jotta nainen saa periä.
      laki että saa hallita omaa omaisuuttaan.
      Laki jotta saa mennä työhön ilman isän tai puolison lupaa..
      Vielä 1900-luvun alussa mentiin avioliittoon vanhempien tekemän sopimuksen perusteella. esimerkiksi Isovanhempani

Enemmän on lakeja rajoittaa ja hallita tai puolustaa ja suojata.
      http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Sammuneen raiskauksesta ei voi selvitä enää sakoilla/1135266116965
      tosin laki on niin kuin se luetaan.

• jotain rajaa

Ja mikähän lienee asiayhteys sammuneen raiskauksella aloitusaiheeseen?

• ldkjflsdjkf

Äitisi saa tuputtaa sinulle rahaa ihan niin paljon kuin haluaa. Sinä joko otat tai et ota vastaan. Hän ilmeisesti tietoisena sinun taloudellisista vaikeuksistasi haluaa pelkkää hyvää eli antaa sinulle rahaa, jotta elämäsi olisi ainakin siltä osin joskus välillä helpompaa. Ei vaikuta siltä. että hänellä olisi mitään muita ajatuksia kuin pelkkä auttamisen halu. Sisaruksesi ei ole rahavaikeuksissa niin ehkä äitisi ajattelee, että hän antaa sille joka tarvitsee enemmän. Yatveharkintaa siis. Ota ihmessä apu vastaan, en näe siinä mitään sen ihmeellisempää, se kenellä on se antaa.

Perinnöstä teidän ei tarvitse keksustellä, kun asia on ajankohtainen perinnöstä voi kieltäytyä. Silloin sinun osasi menee sinun mahdollisille lapsillesi.

Raha mitä mahdollisesti sinulle tulevasta kiintistöstä saa - no sen tietää sitten kun sen myy. perintöveroa ei makseta kuinka paljon thansa, verohallinnon enttisivuilla voit tutustua perintöverotukseen. Aina vero on kuitenkin vähemmän kuin perintö eli kahisevaakin jää käteen.

• kiitos asiall. vast.

"Perinnöstä teidän ei tarvitse keksustellä, kun asia on ajankohtainen perinnöstä voi kieltäytyä. Silloin sinun osasi menee sinun mahdollisille lapsillesi".

- Mutta entä jos kyse on yksinäisestä ihmisestä jolla ei ole lapsia. Jos perinnöstä kieltäytyy yksineläjä, niin mitä seuraamuksia siitä voi olla ja kenelle tuo perintö sitten menee?

• €€€€€€€€€€€€€€€€€
        kiitos asiall. vast. kirjoitti:

"Perinnöstä teidän ei tarvitse keksustellä, kun asia on ajankohtainen perinnöstä voi kieltäytyä. Silloin sinun osasi menee sinun mahdollisille lapsillesi".

- Mutta entä jos kyse on yksinäisestä ihmisestä jolla ei ole lapsia. Jos perinnöstä kieltäytyy yksineläjä, niin mitä seuraamuksia siitä voi olla ja kenelle tuo perintö sitten menee?

Vanhemmalta tullut perintö, jollei testamentista muuta johdu, menisi vainajan muille lapsille eli kieltäytyjän sisaruksille ja niille puolisisaruksille, joille kuollut vanhempi oli yhteinen (jos joku sisarus on kuollut, niin hänen lapsilleen.)

• dfgfdhgfhfg

Olet siis päättänyt elää pitempään kuin äitisi? Jos sinä kuolet ilman testamenttia ja lapsia, vanhempasi perivät sinut ja jos he ovat kuolleet tai kieltäytyvät perinnöstä, sisaruksesi.

• Markku Ahdeoja

Saa antaa rahaa minkä verottaja katsoo vanhempien lapsilleen antamaksi siinä oli vuodessa joku summa, jonka kumpikin vanhempi saa antaa lapselleen ilman veroseuraamuksia.

Se voidaan perinnönjaossa katsoa ennakkoperinnöiksi tai sitten se ei näy missään.

Jos ei halua perintöä, niin vanhempien kuoleman jälkeen sen voi kirjallisesti ilmoittaa, perintöä ei ole pakko ottaa vastaan. Jos on kuitenkin taloudellisia huolia, niin kannattaa ainakin ottaa rahaa vastaan.

Vero ei ole kovin suuri ja jos saa käteistä niin siitä voi maksaa myös veroa. Asunnon voi aina myydä. Jos taas perikunnalle jää velkoja niin kannattaa olla ottamatta silloin vastaan :)

• Pää pystyyn

Toistelen tässä, että saamasi rahat ovat ennakkoperintöä, jos ylittävät muistaakseni 3999 € kolmessa vuodessa. Tieto on helppo tarkistaa vaikkapa verottajan nettisivuilta.
      Toinen asia: Minun on vaikea ymmärtää, miksi et ottaisi rahaa vastaan, kun sitä kerran annetaan. Rahalla saa aina jotain itselleen mukavaa ja voi valita mihin sen käyttää, vaikkapa hyväntekeväisyyteen. Ethän kaiketi tiedä, ovatko vanhempasi antaneet rahaa myös sisarellesi. Kysy äidiltasi ennen rahan vastaanottamista, että velvottaako raha sinut johonkin vastapalvelukseen, ja kerro ottavasi sitä vastaan vain, ellei velvoita. Ryhdy itsenäiseksi. Minä olin nuorempana samanlainen kuin sinä nyt. Siitä seurasi pahoja engelmia perinnönjaossa, koska sisarukseni olivat salaa minulta ottaneet vanehemmiltani paljon omaisuutta ja minä elelen tässä nyt ainoana melko varattomana riidellen ennakkoperinnöistä käräjänoikeudessa. Harmittaa. Ota siis rahat ja ole itsenäinen, vanhemmistasi riippumaton nainen, joka ansaitsee maallistakin hyvää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2138
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1786
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      177
      1329
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      231
      803
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      742
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      721
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      720
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      210
      616
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      577
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      42
      532
    Aihe