Luuletteko, että meidän olisi mahdollista elää edes aavistuksen verran sosiaalisesti tasa-arvoisempina, vai onko se sula mahdottomuus? Mistä eriarvoisuus johtuu? No rahastapa tietenkin, monin paikoin. Samoin työstä ja työttömyydestä.
Miksi emme halua lähteä purkamaan tätä kaikkea? Miksemme haluaisi?
Onko rahalle vaihtoehtoa ja onko, josta saa vain rahaa, vaihtoehtoa? Kuuntelin ohjelman, joka tällä viikolla käsitteli tätä asiaa:
http://areena.yle.fi/radio/1869335
"Se minkälaista rahaa on käytössä, miten me arvotetaan asioita, miten me laskemme asioita, sillä on hyvin suuri merkitys. Yhdenlainen raha ohjelmoi ihmiset toimimaan yhdellä tavalla, toisenlaiset rahat toisella tavalla. Sanotaan, että rahamaailman keskuksessa Wall Streetilla on vain kaksi tunnetta ahneus ja pelko. Nämä kuvaavat nykyrahan arvoja. Ne arvot mitkä ovat meidän yhteiskunnassa ja kulttuurissa työnnetty sivuun, marginaaliin, jonnekin piiloon ja pois tilastoista, niin kaikkien niiden arvojen mukaan ottamiseen soveltuisi Sveitsissä käytössä olevan WIR-järjestelmän kaltaiset rahat"
(Ote ohjelmatiedoista)
Sosiaalinen tasa-arvo - mahdottomuus?
5
148
Vastaukset
- Elämän kevät 2
Olisi mahdollisuus olla tasa-arvoisempia jos vaan tahtoa yhteiskunnasta löytyisi..
- meizi83
Ei tule onnistumaan. Jos itse omistat jotain - et luovu siitä omaisuudesta, koska et saa mitään tilalle.
Vaihtaisit siis omaisuuttasi siihen, ettet saa mitään vaihdossa.
Sekö olisi tasa-arvoa, että sinä annat omaa omaisuuttasi, tai muille mahdollisuuden hyödyntää sinun omaa omaisuuttasi - muut sitten vie varallisuuden mennessään ja et saa siitä hyvästä mitään.
Ei tule onnistumaan. Tasajakoa huutaa eniten ne - joilla ei ole mitään jaettavaa, muiden varallisuus kyllä kiinnostaa.
Minä ainakaan en luopuisi omastani, tuskin kukaan muukaan. - 15+17
Tasa-arvo merkitsee ihmisille eri asiaa. Amerikassa ainakin ennen pidettiin sitä tasa-arvona, että jokaisella on mahdollisuus rikastua ja pitää huoli omasta omaisuudestaan.
Kiinassa jos rakennat itse omakotitalon, saat sen käyttöön vain rajatuksi ajaksi (muistaakseni noin 15-20 vuotta). Sen jälkeen menetät talon ilmaiseksi valtiolle. Se on siellä tasa-arvoa, kun omaisuus ei pääse kertymään mihinkään sukuun. Sehän on tavallaan ihan totta. Kun kukaan ei saa yhtään perintöä vanhemmiltaan, kaikki ovat tasa-arvoisessa asemassa. - Kapitalisti1967
"Tasa-arvo merkitsee ihmisille eri asiaa. Amerikassa ainakin ennen pidettiin sitä tasa-arvona, että jokaisella on mahdollisuus rikastua ja pitää huoli omasta omaisuudestaan."
Kyllä. Tämä vastaa minun käsitystäni tasa-arvosta.
"Kiinassa jos rakennat itse omakotitalon, saat sen käyttöön vain rajatuksi ajaksi (muistaakseni noin 15-20 vuotta). Sen jälkeen menetät talon ilmaiseksi valtiolle. Se on siellä tasa-arvoa, kun omaisuus ei pääse kertymään mihinkään sukuun. Sehän on tavallaan ihan totta. Kun kukaan ei saa yhtään perintöä vanhemmiltaan, kaikki ovat tasa-arvoisessa asemassa."
Paitsi tietysti mitä tulee geeneihin, kasvatukseen ym. Useimpien varallisuuteen näillä on isompi merkitys kuin perinnöllä.
Talon menetyksessä valtiolle on muutamia ongelmia:
- jos taloa ei saa pitää, myydä eikä antaa perinnöksi...kiinnostus talon ylläpitämiseen tai jopa parantamiseen on vähäinen. On syynsä miksi kommunistisissa maissa talot ovat harmaita ja rapistumassa
- jos mahdollisuutta hankkia parempi talo vapailla markkinoilla ei ole, käytännössä se onnistuu vain liittymällä maan poliittiseen eliittiin. Kts. mikä tahansa kommunistinen maa, eliitti sauu hienommissa taloissa
Jne.
"A society that puts equality before freedom will get neither. A society that puts freedom before equality will get a high degree of both." - Milton Friedman - 2+17
Vaikka luokkaeroja ei enää ole, jokainen on lapsuudenkotinsa kasvatti. Sen huomaa käytöksessä ja ajattelutavassa vaikka olisi minkä ammatin opiskellut ja olisi mikä palkka tahansa. Rahvas on rahvas ja pysyy rahvaana... Johatajuuteen vaaditaan syvää viisautta ja älyä. Rikkaat eivät ole hyviä johtajia, heillä on väärät lähtökohdat rikastumiselle, yrittämiselle. Se ei välttämättä ole hyvä toimintamalli jossa kuka tahansa voi rikastua. Olen "ankara" ja mielestäni kommunisti on parempi vaihtoehto (omaisuus on valtion). Sosialismi on vielä parempi vaihtoehto... Kapitalismi on pahin kaikista. En toivo Amerikan mallia tänne. Se on kaikista epätasa-arvoisin malli vaikka ideana on muka, että kuka tahansa voi onnistua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh811973Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1001695- 1801286
- 225707
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6666- 56600
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako199566- 46508
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472